BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; serbest meslek mensupluğuna müracaat ve meslek icrasına hak kazanma, kazanılmış mesleki haklar, ruhsat, büroların kuruluşu, meslek mensuplarının tutacakları defter ve kayıtlar ile bunların bildirim mecburiyeti, meslek kütüğü ve sicil numarası verilmesi, idari işler, ormancılık ve orman ürünleri bürolarının çalışma usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik; serbest ormancılık büroları, serbest orman ürünleri büroları, serbest yeminli ormancılık büroları, serbest yeminli orman ürünleri bürolarını açmak isteyen meslek mensupları ile ormancılık ve orman ürünleri bürolarını kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 29/6/2006 tarihli ve 5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanunun 6 ncı, 7 nci ve 14 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Aday meslek mensubu: Kanunun öngördüğü şartları taşıyan, serbest ormancılık ve serbest orman ürünleri bürolarında mesleği serbestçe ifa edebilmeleri için mesleğe hazırlayıcı tekniğe, mevzuat ve uygulamaya yönelik temel bilgileri kazanmak amacıyla, bir meslek mensubu yanında veya denetim ve gözetiminde mesleki çalışmalar yapan mühendisleri,
b) Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını,
c) Danışman: Mesleki konularda bilgi ve deneyimini danışmanlık isteyen gerçek ve tüzel kişilerin yararı için kullanan, danışmanlığını yaptığı kişiler ile hiçbir organik bağ içinde bulunmayan, danışmanlık hizmeti sunduğu kişilerden danışmanlık hizmeti karşılığı dışında hiçbir kazanç sağlamayan hizmet sunucularını,
ç) Eksper: Mesleğe ait konularda, mahallinde ya da dosya üzerinde gerekli incelemeyi yaparak kıymet takdiri, fiyat tespiti, zarar ziyan tespiti ve benzeri işler ile ilgili rapor tanzimi hizmetlerini yapan hizmet sunucularını,
d) İdare: Çevre ve Orman Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı ile Orman Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatını,
e) İş sahibi: Ormancılık ve orman ürünleri bürolarına iş yaptıran gerçek ve tüzel kişi müşterileri,
f) Kanun: 29/6/2006 tarihli ve 5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanunu,
g) Meslek: Orman mühendisliği, orman yüksek mühendisliği, orman endüstri mühendisliği ve ağaç işleri endüstri mühendisliği mesleğini,
ğ) Meslek mensubu: Mühendis unvanına sahip olup, Kanun çerçevesinde ormancılık ve orman ürünleri bürosunu kurmak üzere, Kanunun 5 inci maddesi uyarınca yetkilendirilen kişileri,
h) Mesleki faaliyet: Mühendis unvanına sahip olan ruhsatlı serbest meslek mensuplarının, Kanun hükümleri uyarınca icra edecekleri faaliyetleri,
ı) Mesleki deneyim: Mühendislerin mesleklerini icra etmeleri amacıyla, kamu kurum ve kuruluşlarıyla, gerçek ve tüzel kişilere ait işyerlerinde, serbest meslek mensubu veya serbest yeminli meslek mensubu yanında ve ormancılık ve orman ürünleri bürolarında sosyal güvenceli olarak çalıştıkları süreleri,
i) Mesleki deneyim kazanma: Aday meslek mensubu mühendislerin, serbest meslek mensupluğu sınavına girebilmeleri amacıyla kendi uzmanlık alanlarına uygun, serbest meslek mensubu veya serbest yeminli meslek mensubu yanında çalıştıkları bir yıllık süreyi,
j) Mesleki geliştirme eğitimi: Ruhsatlı meslek mensuplarının, uzmanlık alanları kapsamındaki konularda mesleki deneyimlerinin geliştirilip yeniliklere uyum sağlamaları amacıyla, Oda tarafından planlanan ve uygulanan eğitimleri,
k) Mühendis: En az dört yıllık lisans eğitimini bitirmiş orman mühendisi, orman yüksek mühendisi, orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisini,
l) Oda: Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı Orman Mühendisleri Odasını,
m) Ormancılık ve orman ürünleri büroları: Mühendis unvanına sahip olanların, mesleklerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, danışmanlık ve teknik müşavirlik yapabilmek için kurdukları serbest ormancılık ve orman ürünleri büroları ile serbest yeminli ormancılık ve orman ürünleri bürolarını,
n) Ortaklık bürosu: Aynı unvana sahip ruhsatlı birden çok meslek mensubunun Kanunda sayılan mesleki faaliyetleri hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek amacıyla adi ortaklık şeklinde bir araya gelerek kurdukları büroları,
o) Ruhsat: Sınavlarda başarılı olan meslek mensuplarıyla Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca kazanılmış haklara sahip olan meslek mensuplarına; ormancılık ve orman ürünleri büroları açmak amacıyla Oda tarafından verilen izin belgesini,
ö) Serbest ormancılık bürosu: Orman mühendisi ve orman yüksek mühendisi unvanına sahip ruhsatlı serbest meslek mensuplarının; mesleki faaliyetlerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek için kurdukları serbest ormancılık bürolarını,
p) Serbest orman ürünleri bürosu: Orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi unvanına sahip ruhsatlı serbest meslek mensuplarının; mesleki faaliyetlerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın, kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilecekleri, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilecekleri serbest orman ürünleri bürolarını,
r) Serbest yeminli ormancılık bürosu: Orman mühendisi ve orman yüksek mühendisi unvanına sahip ruhsatlı serbest yeminli meslek mensuplarının; mesleki faaliyetlerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek için kurdukları yeminli ormancılık bürolarını,
s) Serbest yeminli orman ürünleri bürosu: Orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi unvanına sahip ruhsatlı serbest yeminli meslek mensuplarının; mesleki faaliyetlerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek için kurdukları yeminli ormancılık bürolarını,
ş) Serbest ormancılık meslek mensupluğu ortaklık bürosu: Orman mühendisi ve orman yüksek mühendisi unvanına sahip ruhsatlı serbest meslek mensuplarının; mesleki faaliyetlerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek için kurdukları ortaklık bürolarını,
t) Serbest orman ürünleri meslek mensupluğu ortaklık bürosu: Orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi unvanına sahip ruhsatlı serbest meslek mensuplarının; uzmanlık alanlarıyla ilgili konularında yapacakları mesleki çalışmalarının sorumluluğu kendilerine ait olmak üzere, mesleki faaliyetlerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın, kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek için kurdukları ortaklık bürolarını,
u) Serbest yeminli ormancılık meslek mensupluğu ortaklık bürosu: Orman mühendisi ve orman yüksek mühendisi unvanına sahip ruhsatlı serbest yeminli meslek mensuplarının; mesleki faaliyetlerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek için kurdukları ortaklık bürolarını,
ü) Serbest yeminli orman ürünleri meslek mensupluğu ortaklık bürosu: Orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi unvanına sahip ruhsatlı serbest yeminli meslek mensuplarının; Kanunun 4 üncü maddesinde belirtilen uzmanlık alanlarıyla ilgili faaliyet konularında yapacakları mesleki çalışmalarının sorumluluğu kendilerinde olmak üzere, mesleki faaliyetlerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın, kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek için kurdukları ortaklık bürolarını,
v) Serbest ormancılık ve orman ürünleri meslek mensupluğu ortaklık bürosu: Serbest meslek mensubu unvanına sahip ruhsatlı orman mühendisi, orman yüksek mühendisi, orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi meslek mensuplarının; Kanunun 4 üncü maddesinde belirtilen uzmanlık alanlarıyla ilgili faaliyet konularında yapacakları mesleki çalışmaların sorumluluğu kendilerinde olmak koşuluyla kurdukları ortaklıkları,
y) Serbest yeminli ormancılık ve orman ürünleri meslek mensupluğu ortaklık bürosu: Serbest yeminli meslek mensubu unvanına sahip ruhsatlı orman mühendisi, orman yüksek mühendisi, orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi meslek mensuplarının; Kanunun 4 üncü maddesinde belirtilen uzmanlık alanlarıyla ilgili faaliyet konularında yapacakları mesleki çalışmaların sorumluluğu kendilerinde olmak koşuluyla kurdukları ortaklıkları,
z) Serbest ormancılık meslek mensupluğu şirketi: Serbest meslek mensubu unvanına sahip birden çok ruhsatlı orman mühendisi ve orman yüksek mühendisi serbest meslek mensubunun kurduğu şirketi,
aa) Serbest orman ürünleri meslek mensupluğu şirketi: Serbest meslek mensubu unvanına sahip birden çok ruhsatlı orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi serbest meslek mensubunun kurduğu şirketi,
bb) Serbest ormancılık ve orman ürünleri meslek mensupluğu şirketi: Serbest meslek mensubu unvanına sahip ruhsatlı orman Mühendisi, orman yüksek mühendisi, orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi meslek mensuplarının; Kanunun 4 üncü maddesinde belirtilen uzmanlık alanlarıyla ilgili faaliyet konularında yapacakları mesleki çalışmaların sorumluluğu kendilerinde olmak koşuluyla kurdukları şirketleri,
cc) Serbest yeminli ormancılık meslek mensupluğu şirketi: Serbest yeminli meslek mensubu unvanına sahip birden çok ruhsatlı orman mühendisi ve orman yüksek mühendisi serbest yeminli meslek mensubunun kurduğu şirketi,
çç) Serbest yeminli orman ürünleri meslek mensupluğu şirketi: Serbest yeminli meslek mensubu unvanına sahip birden çok ruhsatlı orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi serbest yeminli meslek mensubunun kurduğu şirketi,
dd) Serbest yeminli ormancılık ve orman ürünleri meslek mensupluğu şirketi: Serbest yeminli meslek mensubu unvanına sahip ruhsatlı orman mühendisi, orman yüksek mühendisi, orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi meslek mensuplarının; Kanunun 4 üncü maddesinde belirtilen uzmanlık alanlarıyla ilgili faaliyet konularında yapacakları çalışmaların sorumluluğu kendilerinde olmak koşuluyla kurdukları şirketleri,
ee) Sorumlu müdür: Ormancılık ve orman ürünleri bürolarının teknik ve idari yönetimini yapan, büro personelinin mevzuata uygun olarak çalıştırılması sorumluluğunu üstlenen ruhsat almış meslek mensubunu,
ff) Şirket: Aynı mesleki unvana sahip ruhsatlı birden çok meslek mensubunun Kanunda sayılan mesleki faaliyetlerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek amacıyla bir araya gelerek Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurdukları şirketleri,
gg) Teknik müşavir: Mesleğe ait konularda, bilim ve tekniğe uygun olarak hizmetin yapılmasına fikren katkıda bulunan hizmet sunucularını,
ğğ) Uzman: Meslek mensuplarının, mesleki faaliyet konularıyla sınırlı olmak ve Odanın düzenleyeceği belgeyle belirlenmek koşuluyla;
1) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu hükümleri uyarınca kamu görevlerine ilişkin suçlar nedeniyle cezalanmadıkları belgelenen alanlar ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu uyarınca aylıktan kesme cezası ve daha yukarı ceza almadan kamu kurum ve kuruluşlarında aralıksız veya toplam iki yıl süreyle çalıştıkları belgelenen alanlarda,
2) Ormancılık ve orman ürünleri bürolarında aralıksız veya toplam en az iki yıl süreyle sosyal güvenceli olarak çalışıp bu çalışmalarını sosyal güvenceye esas dokümanlar ile belgeleyenlerden Odanın açacağı uzmanlık alanlarıyla ilgili sınavlarda başarılı oldukları alanlarda,
3) Odanın uzmanlık alanlarıyla ilgili hizmet içi eğitim seminerlerine katılıp eğitim sonu yapılan sınavlarda başarılı oldukları alanlarda,
4) Belgelenmek koşuluyla yüksek lisans yapılan alanlarda,
Hizmet sunacak meslek mensuplarını,
hh) Uzmanlık alanları: Kanunun 4 üncü maddesinde sayılan faaliyet konularından (a) fıkrasında belirtilenler orman mühendisi ve orman yüksek mühendislerinin, (b) fıkrasında belirtilenler orman endüstri mühendislerinin, (c) fıkrasında belirtilenler ağaç işleri endüstri mühendislerinin yetkili oldukları alanları,
ıı) Yetki devri: Ormancılık ve orman ürünleri bürosu açmaya yetkili ruhsatlı meslek mensuplarının müteselsilen sorumlu olmak üzere, ilgili Yönetmelikle sınırları belirlenmiş yetkilerinin, aynı büroda çalışan ruhsatlı bir başka meslek mensubuna devrini
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Meslek Mensupluğuna Müracaat, Meslek İcrası, Kazanılmış Haklar, Ruhsat, Ormancılık ve Orman Ürünleri Büroları
Serbest meslek mensupluğuna müracaat
(1) Serbest meslek mensubu olma ve ruhsat alma müracaatı bu Yönetmeliğin Ek- 1’inde yer alan Başvuru Formu ile Oda genel merkezine yapılır.
(2) Başvuru formuna aşağıdaki belgeler eklenir.
a) Onaylı nüfus cüzdanı örneği,
b) İkametgah ilmühaberi,
c) 6 adet 4.5 x 6 ebadında son altı ay içinde çekilmiş renkli fotoğraf,
ç) Diploma veya çıkış belgesinin aslı veya noter onaylı örneği,
d) Savcılık adli sicil kaydı belgesi,
e) Serbest meslek mensupluğu sınav kazanma belgesi veya ilgili Yönetmelik uyarınca serbest meslek mensupluğu sınavına girmeden serbest meslek mensupluğunun kazanıldığını gösterir Oda genel merkezinden alınmış belge.
Serbest yeminli meslek mensupluğuna müracaat
(1) Serbest yeminli meslek mensubu olma ve ruhsat alma müracaatı bu Yönetmelik Ek- 1’inde yer alan Başvuru Formu ile Oda genel merkezine yapılır.
(2) Başvuru formuna aşağıdaki belgeler eklenir.
a) Onaylı nüfus cüzdanı örneği,
b) İkametgah ilmühaberi,
c) 6 adet 4.5 x 6 ebadında son altı ay içinde çekilmiş renkli fotoğraf,
ç) Savcılık adli sicil kaydı belgesi,
d) Serbest yeminli meslek mensupluğu sınav kazanma belgesi.
Müracaatların incelenmesi ve ruhsatların verilmesi
(1) Bu Yönetmeliğin 5 inci ve 6 ncı maddelerinde belirtilen belgelerle Oda genel merkezine yapılan müracaatlara ilişkin dosyalar Oda yönetim kurulunca incelenir. Eksik veya yanlış bilgi ve belge olduğu görülürse, en geç otuz gün içinde tamamlatılmak üzere ilgisine yazı ile iade edilir. Dosyası tamam olanların başvuruları Oda yönetim kurulu tarafından değerlendirilir ve ruhsat belgeleri verilir.
a) Serbest meslek mensubu unvanını almaya hak kazananlardan;
1) Orman mühendisi veya orman yüksek mühendislerine,
2) Orman endüstri mühendislerine,
3) Ağaç işleri endüstri mühendislerine
bu Yönetmeliğin Ek-2 sinde yer alan Ruhsat Belgesi verilir.
b) Serbest yeminli meslek mensubu unvanını almaya hak kazananlardan;
1) Orman mühendisi veya orman yüksek mühendislerine,
2) Orman Endüstri mühendislerine,
3) Ağaç işleri endüstri mühendislerine
bu Yönetmeliğin Ek-3 ünde yer alan Ruhsat Belgesi verilir.
(2) Meslek mensubu sahibi bulunduğu ruhsat belgesini, her yıl Ocak ayı içinde bu Yönetmeliğin Ek-4 ünde yer alan vize belgesiyle Odaya vize ettirir.
(3) Yapılan vize işlemi meslek kütüğünde ilgili meslek mensubunun kaydının bulunduğu haneye işlenir.
(4) Ruhsat Belgesi ve Vize Belgesi, ormancılık ve orman ürünleri bürolarında görülebilen bir yere çerçevelenmiş olarak asılır.
İtiraz
(1) Oda yönetim kurulunca ruhsatnamenin verilmemesine dair karar alınmışsa bu karar, müracaat sahibine en geç onbeş gün içinde yazılı olarak tebliğ edilir.
Meslek kütüğüne kayıt
(1) Ruhsat alan meslek mensuplarının Oda tarafından meslek kütüğüne kayıtları yapılır. Meslek kütüğünde serbest meslek mensupları ile serbest yeminli meslek mensuplarının kayıtları ruhsat tarih ve sayısına göre sıra ile ayrı sayfalarda yapılır. (Ek-5)
Ruhsatlı meslek mensuplarının hakları ve ödevleri
(1) Ruhsat almış meslek mensupları; mesleki faaliyette bulunmadıkları, meslek konusu dışında başka işlerde çalıştıkları veya bağımlı olarak çalıştıkları halde meslek kütüğündeki kayıtları kanunlarında mani bir durum yoksa veya kendi istekleri dışında silinemez. Meslek kütüğüne kayıtlı olmaları halinde; Odanın faaliyetlerine katılırlar ve üyelikten doğan haklarını kullanırlar.
(2) Ruhsat alan meslek mensupları; mesleki faaliyetlerde bulunmadıkları, meslek konusu dışında başka işlerde çalıştıkları veya bağımlı olarak çalıştıkları takdirde unvanlarını ve tasdik yetkilerini kullanamazlar. Odaya karşı üyelikten doğan ödevlerini yerine getirirler.
Ruhsat alan meslek mensuplarının meslek kütüğünden silinmesi
(1) Ruhsat alan meslek mensupları aşağıdaki hallerde meslek kütüğünden silinir.
a) Bu Yönetmeliğin 42 nci maddesinin birinci fıkrasının (b), (c) ve (ç) bentlerinde yazılı hallerin tespiti,
b) Kendi isteği,
c) Ölümü.
Mesleki faaliyete başlama
(1) Ruhsatını alıp meslek kütüğüne kayıtları yapılan serbest meslek mensupları; Odanın çalışanlar listesine (Ek-6) kayıt yaptırdıktan ve vergi mükellefi olduktan sonra mesleki faaliyetlere başlayabilirler. Ruhsat almayanlar, vergi mükellefi olmayanlar ile odanın çalışanlar listesine kayıt olmayanlar mesleki faaliyette bulunamazlar.
(2) Ormancılık ve orman ürünleri büroları ile gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine ait iş yerlerinde hizmet akdiyle çalışmak isteyen ruhsat belgeli meslek mensupları, ormancılık ve orman ürünleri büroları açamazlar ve şirket kuramazlar.
(3) Bu hususa uymadan mesleki faaliyette bulunanlar hakkında disiplin hükümleri uygulanır ve Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurunda bulunulur.
Ormancılık ve orman ürünleri büroları
(1) Meslek mensupları, mesleki faaliyetlerini serbestçe yapmak istemeleri halinde, ormancılık ve orman ürünleri büroları açmak zorundadırlar. Ormancılık ve orman ürünleri büroları aynı mesleki unvana sahip meslek mensuplarınca kişisel, ortaklık veya şirket şeklinde kurulabilir. Ormancılık ve orman ürünleri büroları;
a) Serbest ormancılık bürosu,
b) Serbest orman ürünleri bürosu,
c) Serbest yeminli ormancılık bürosu,
ç) Serbest yeminli orman ürünleri bürosu,
d) Serbest ormancılık meslek mensupluğu ortaklık bürosu,
e) Serbest orman ürünleri meslek mensupluğu ortaklık bürosu,
f) Serbest yeminli ormancılık meslek mensupluğu ortaklık bürosu,
g) Serbest yeminli orman ürünleri meslek mensupluğu ortaklık bürosu,
ğ) Serbest ormancılık ve orman ürünleri meslek mensupluğu ortaklık bürosu,
h) Serbest yeminli ormancılık ve orman ürünleri meslek mensupluğu ortaklık bürosu,
ı) Serbest ormancılık meslek mensupluğu şirketi,
i) Serbest orman ürünleri meslek mensupluğu şirketi,
j) Serbest ormancılık ve orman ürünleri meslek mensupluğu şirketi,
k) Serbest yeminli ormancılık meslek mensupluğu şirketi,
l) Serbest yeminli orman ürünleri meslek mensupluğu şirketi,
m) Serbest yeminli ormancılık ve orman ürünleri meslek mensupluğu şirketi
şeklinde kurulabilir.
(2) Bürolarda, ortaklık bürolarında ve şirketlerde yapılan faaliyetler ticari faaliyet sayılmaz.
(3) Ortaklık bürolarında ve şirketlerde yapılan mesleki işlerde sorumluluk işi yapan meslek mensubuna aittir.
(4) Birden çok meslek mensubunun çalıştığı bürolarda veya ortaklık bürolarında; bürolar sorumlu müdürlerce yönetilir. Ortaklardan herhangi biri sorumlu müdür olarak görevlendirilebilir.
Ormancılık ve orman ürünleri bürolarının açılması
(1) Ruhsat almış olan meslek mensupları, bağımsız olarak tek başına veya ortaklık veyahut şirket kurarak mesleki faaliyette bulunmak istedikleri takdirde çalışanlar listesine kayıt olmak üzere Odaya başvururlar.
(2) Başvuru dilekçesi (Ek-7), 2 nüsha düzenlenir, dilekçenin, kayıt ve tarih numarasını havi nüshası ilgiliye verilir, diğer nüsha dosyada saklanır ve dilekçeye aşağıdaki belgeler eklenir.
a) Bildirim formu (Ek-8),
b) Ruhsatın verildiği tarihten veya ruhsatın verildiği tarihte kamu görevlisi ise kamu görevinden ayrıldığı tarihten itibaren oniki ay geçtikten sonra yapılacak başvurular için, Cumhuriyet Savcılığından alınacak adli sicil kaydı belgesi.
Kurulan ortaklık bürosu veya şirketin bildirilmesi
(1) Meslek mensupları ortaklık bürosu veya şirket kurdukları takdirde;
a) Ortaklık bürolarında ortaklık sözleşmesinin noterden tasdikli bir örneğini,
b) Şirketlerde şirket sözleşmesinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin bir nüshasını
kuruluş tarihinden itibaren bir ay içinde bir dilekçe ekinde Odaya verirler.
(2) İşyerini veya ikamet adresini değiştiren meslek mensupları ile bunların kurdukları ortaklık büroları veya şirketler, yeni adreslerini on beş gün içinde Odaya bildirmek zorundadır.
Büro edinme zorunluluğu
(1) Serbest olarak çalışmak isteyen her meslek mensubu, mesleki faaliyetine başlamadan önce Oda bilgisinde iş yeri açmak zorundadır. Ortaklık bürosu veya şirket kurulması halinde işyeri açılması zorunludur.
(2) Mesleki faaliyette bulunmayan meslek mensupları ikametgâhlarının bulunduğu bölgenin Oda şubesine kaydolurlar.
(3) Ormancılık ve orman ürünleri büroları; yönetim, aktif çalışma ortamı, lavabo, WC ve benzeri bölümlerden oluşan çalışma şartlarına uygun, iş sahiplerinin rahatça başvuruda bulunabilecekleri sıhhi bir mekan özelliği taşıyacak şekilde olmalıdır.
(4) Ormancılık ve orman ürünleri bürolarında en az birer adet bilgisayar, yazıcı, telefon, belgegeçer, yapacakları işlere uygun mesleki yazılım programı, internet bağlantısı, teknik araç ve gereçler bulunmalıdır.
Bürolara tabela asılması zorunluluğu
(1) Serbest olarak çalışmak isteyen her meslek mensubu işyerinin bulunduğu binanın herkesçe kolaylıkla görülebilen bir yerine, bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen uygun büro adı ile adı, soyadı ve meslek unvanını taşıyan bir tabela asmak zorundadır. Konutunun bir bölümünü büro olarak kullanan meslek mensupları, 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa göre hareket eder.
(2) Birden çok meslek mensubu çalışmalarını ortaklık bürosu veya şirket şeklinde birleştirdikleri takdirde, tabelaya bu yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen uygun ortaklık bürosu veya şirket unvanı yazılır. Ayrıca ortaklar ad ve soyadları ile unvanlarını da tabelaya yazmak zorundadır.
Kimlik cüzdanı alınması ve değiştirilmesi
(1) Ruhsatı olup da bağımsız çalışmak isteyenlere Oda tarafından kimlik cüzdanı verilir. İşyeri nakli halinde yeni kimlik cüzdanı verilir, eskisi iptal edilir.
(2) Meslek unvanından başka nüfus hüviyet cüzdanında belirtilen bilgiler ile iş ve ikamet adreslerini içeren bu kimlik cüzdanları Oda başkanı tarafından imzalanır ve mühürlenir.
(3) Kimlik cüzdanları tek tip olarak Oda tarafından bastırılır.
Ormancılık ve orman ürünleri bürolarının denetimi
(1) Ormancılık ve orman ürünleri bürolarının arazi ve büro çalışmaları Oda denetleme kurulunca denetlenir. Oda yönetim kurulu gerek gördüğü hallerde ücreti karşılığında, büroları üç kişilik denetim heyetine de denetlettirebilir.
(2) Meslek mensuplarınca idareye iş yapılması durumunda ve idarece gerek görülmesi halinde, denetim elemanlarınca yapılacak denetimler dışında teftiş kuruluna işin yapım aşamasında veya bitiminde denetim yaptırabilir.
(3) Oda yönetim kurulu, bu denetimler sonucunda düzenlenen raporlar doğrultusunda gerekli işlemleri yerine getirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Meslek Mensuplarının Çalışma Usul ve Esasları
Meslek unvanı ile yeterlik ilkesi
(1) Mesleki unvanları alarak Kanunun belirttiği mesleki yeterliği sağlamış olan meslek mensupları, meslek unvanlarının gerektirdiği saygı ve güvene yakışır bir şekilde hareket etmek zorundadır.
Mesleki eğitim ve bilgi
(1) Mesleki bilgi mesleki konularda eğitim yapılarak geliştirilir. Bu eğitim çalışmaları Oda tarafından yürütülür
Dürüstlük, güvenilirlik ve tarafsızlık
(1) Dürüstlük, güvenilirlik ve tarafsız olma şartı mesleğin temelini oluşturur. Meslek mensupları çalışmaları sırasında çıkar çatışmalarından uzak kalırlar ve görevlerini sürdürürken gereken mesleki tarafsızlık, özen ve titizliği gösterirler.
Sır saklama
(1) Meslek mensupları ve bunların yanlarında çalışanlar, mesleki faaliyetleri dolayısıyla öğrendikleri bilgi ve sırları mesleki faaliyetlerine son verseler bile ifşa edemezler, çeşitli Kanunlarla muhbirlere tanınan hak ve menfaatlerden faydalanamazlar; ancak adli yargıya göre suç teşkil eden hallerin yetkili mercilere duyurulması zorunludur.
(2) Adli veya idari her türlü inceleme veya soruşturma birinci fıkra hükmünün dışındadır.
(3) Tanıklık sırrın ifşası sayılmaz.
(4) Yukarıdaki hükümler Oda personeli hakkında da uygulanır.
Sorumluluk
(1) Meslek mensupları, mesleği ifa ederken toplum ve Devlete karşı sosyal sorumluluk taşır.
(2) Meslek mensupları, işletme sahip ve yöneticilerinin isabetli karar alabilmeleri için doğru ve güvenilir bilgileri vermekle sorumludur.
(3) Meslek mensupları, ilgili mevzuat çerçevesinde ve mesleki eğitimlerde birbirlerine her türlü bilgiyi vermek ve aktarmak sorumluluğunu taşırlar. Mesleğin gelişmesi ve sağlam temellere oturtulması için aralarında gerekli dayanışmayı kurarlar.
Bağımsızlık
(1) Meslek mensupları çalışmalarını kendi sorumlulukları altında tam bir bağımsızlıkla yürütürler. Bağımsızlık mesleğin temeli ve vazgeçilmez bir unsurudur.
(2) Meslek mensupları bağımsızlıklarına gölge düşürecek ilişkilerden ve davranışlardan kaçınmalıdır.
Haksız rekabet
(1) Meslek mensupları mesleki dayanışma sorumluluğunun bilincinde olarak haksız rekabete neden olacak durum ve davranışlardan kaçınırlar.
(2) Meslek mensupları başka bir meslek mensubu ile mesleki sözleşmesi devam eden gerçek ve tüzel kişilere mesleki hizmet vermeye girişemezler.
(3) Meslek mensupları ücret ve eleman temini gibi konularda birbirlerine zarar verecek davranışlarda bulunamazlar.
Serbest meslek mensuplarının çalışma konuları ve alanları
(1) Serbest meslek mensupları, Kanunun 4 üncü maddesindeki faaliyet alanlarıyla sınırlı olmak üzere ilgili yönetmeliğinde belirlenen konu ve alanlarda çalışmalarını yaparlar.
Serbest yeminli meslek mensuplarının çalışma konuları ve alanları
(1) Serbest yeminli meslek mensupları, Kanunun 4 üncü maddesindeki faaliyet alanlarıyla sınırlı olmak üzere, Kanunun 8 inci maddesinde belirtilen mevzuattaki konu ve alanlarda çalışmalarını yaparlar.
Bildirim zorunluluğu
(1) Meslek mensupları hizmet verdikleri iş sahiplerini ve işe ait bilgileri, her yıl Ocak ve Temmuz ayları içinde, ekteki form ile Odaya bildirmek zorundadır. (Ek-9)
(2) Meslek mensupları, iş sahiplerinin işlerini kendi bürolarında yapmak zorundadır. Ancak denetim ve büro hizmetlerinin kontrolünü iş sahiplerinin bürolarında yapabilirler.
(3) Yaptıkları işlerle ilgili belgeleri itinalı şekilde muhafaza altına almak zorundadırlar.
Hukuki sorumluluk
(1) Meslek mensupları verdikleri hizmet sırasında, yaptıkları işe ait ilgili Kanun ve diğer mevzuat hükümleri kapsamında sorumludur.
İşyerlerinde çalıştırılabilecek kişiler
(1) Meslek mensupları genel nitelikli büro elemanları dışında; uzmanlık alanlarına göre sorumlu müdür sorumluluğunda yalnız mesleki faaliyetleri yapabilmek için gerekli olan ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisi konularında ön lisans eğitimi veren öğretim kurumlarında ve mesleki okullarda eğitim almış, nitelikli yardımcı teknik personel ile büro çalışmalarında yardımcı diğer teknik elemanları çalıştırabilirler.
(2) Meslek mensupları, kişisel veya ortaklık bürolarında veya şirketlerde, mesleği yapmaları yasaklananları çalıştıramayacakları gibi, bunlarla her ne şekilde olursa olsun meslekleri ile ilgili iş birliği yapamazlar.
İş kabulü
(1) Meslek mensupları aldıkları işleri, sözleşme tarihinden itibaren 15 gün içinde Oda genel merkezine bildirmek zorundadır.
(2) Meslek mensupları, getirilen iş teklifini gerekçe göstermeden reddedebilir, ret kararı iş sahibine gecikmeden yazılı olarak bildirilir.
(3) İşi, iki meslek mensubu tarafından reddedilen iş sahibi Odaya müracaat eder. Oda meslek mensubunu belirleyerek iş sahibine yazılı olarak bildirir.
Sözleşme yapılması
(1) Taraflar, Kanun, tüzük ve ilgili yönetmelikler kapsamına giren mesleki konulara ilişkin yapılan işlerde sözleşme yapmak zorundadır.
Sözleşmede bulunması gereken asgari bilgiler
(1) Sözleşmelerde en az aşağıda yazılı hususlara yer verilir.
a) Tarafların açık adresleri, vergi daireleri ve vergi daireleri sicil numaraları,
b) Yapılacak işlerin amacı, kapsamı,
c) Tarafların karşılıklı sorumluluk ve yükümlülükleri,
ç) Ücret tutarı ve ödeme şekli,
d) Sözleşme yeri, tarihi ve süresi.
Sözleşmenin feshi veya tasfiyesi
(1) Taraflar haklı nedenlerle veya karşılıklı rızaları ile aralarındaki sözleşmeyi her zaman feshedebilirler. İş sahibinin iflası, işi bırakması veya ölümü ile meslek mensubunun çalışamayacak duruma gelmesi veya ölümü halinde iş genel hükümlere göre tasfiye edilir.
(2) Bu takdirde işin gereği olarak alınmış olan defter ve belgeler sahiplerine geri verilir.
(3) Tarafların tazminat hakları genel hukuk kurallarına tabidir.
Meslek mensuplarının yapabileceği işler ve unvanların kullanılması
(1) Kanunun 4 üncü maddesindeki mesleğin konusuna giren işleri, serbest meslek faaliyeti olarak yalnız mesleki faaliyette bulunan meslek mensupları yapabilir.
(2) Kanun, tüzük ve Yönetmelik hükümlerine göre yetkili olmayanlar meslek mensuplarının çalışma konularına giren işleri yapamaz.
(3) Kanunen kullanmaya yetkisi olmayanlar tarafından meslek unvanlarının veya bu unvan veya kavramlara karışacak veya onlara benzer her türlü unvan, ibare veya remizlerin kullanılması yasaktır.
Ortaklık bürosu veya şirket kurarak mesleki faaliyette bulunma
(1) Birden çok meslek mensubu, ortaklık bürosu veya şirket kurarak mesleki faaliyette bulunabilir. Bu takdirde;
a) Meslek mensuplarının bu büro veya şirketlerde sürdürdükleri faaliyetler ticari faaliyet sayılmaz.
b) Ortaklık bürosu veya şirket ancak aynı mesleki unvana sahip meslek mensupları arasında kurulabilir.
c) Kanunda belirtilen kendi faaliyet konuları dışında başka işlerle uğraşamazlar.
ç) Şirket veya ortaklık bürosu, mesleğin icrasına taalluk eden işlerde ancak ortak veya ortaklar tarafından temsil edilebilir.
d) Varislere intikal eden hisselerin en geç bir yıl içinde tasfiye edilmesi gerekir. Bu müddet içinde mirasçılar meslek mensubu sayılmaz ve mesleki faaliyette bulunamaz.
e) Ortaklık bürosu veya şirketlerde yapılan işlerden doğacak cezai sorumluluk işi yapan meslek mensubuna aittir.
f) Ortaklık bürosu veya şirketlerin unvanında meslek unvanının açık şekilde kullanılması zorunludur.
g) Ortaklık bürosu veya şirketlerin unvanlarında, mesleki konulara ilişkin isimlerin dışında yabancı isim ve unvanlar kullanılamaz.
Görevle ilgili suçlar
(1) Çalışan meslek mensuplarının görevleri sırasında veya görevleri sebebiyle işledikleri suçlardan dolayı Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Türk Ceza Kanununa göre yapılan soruşturma, disiplin hükümlerine göre yapılan soruşturmayı engellemez.
Başka oda şubesine nakil
(1) Mesleki faaliyette bulunan meslek mensupları nakil için yeni işyeri merkezinin; mesleki faaliyette bulunmayan meslek mensupları ise yeni ikametgâhlarının bulunduğu yeri Oda genel merkezine ve ilgili oda şubesi yönetim kuruluna yazı ile bildirirler.
(2) Başvurma yazısında, istekte bulunan meslek mensubunun oda sicil numarası, ruhsatname numarası ve günü, nakletmek istediği oda şube bölgesi içindeki işyeri ve ikamet adresi bildirilir.
İnceleme ve nakil talebinin kabulü
(1) Başvurulan Oda şube yönetim kurulu nakil başvurusu üzerine gerekli incelemeleri yapar. Talebin kabulü halinde meslek mensubunu oda şubesine kayıt eder. Kayıt günü, Odaya ve geldiği şubeye bildirilir. Meslek mensubunun geldiği oda şubesi, bu bildiri üzerine meslek mensubunun adını kayıtlarından siler, dosyasını naklolduğu oda şubesine gönderir ve Oda genel merkezine bildirir.
Çalışanlar listesinden silinmeyi gerektiren haller
(1) Aşağıdaki hallerde meslek mensubunun adı çalışanlar listesinden silinir.
a) Meslek mensubunun mesleki faaliyette bulunmayacağını yazılı olarak bildirmesi veya çalışma bürosunu kapatmış olması,
b) Kanuna göre meslekten çıkarmayı gerektiren cezalara çarptırılması,
c) Meslek mensubu olmak için Kanunun aradığı şartların sonradan kaybedilmiş olması,
ç) Ruhsatnamenin verildiği tarihte, verilmemesini gerekli kılan sebeplerin varlığının sonradan tespit edilmiş olması.
(2) Çalışanlar listesinden silme, Oda yönetim kurulu salt çoğunluğunun kararı ile olur.
Çalışanlar listesinden silinme
(1) Bu Yönetmeliğin 42 nci maddesinin (b), (c) ve (ç) bentlerine göre verilen çalışma listesinden silme kararı gerekçeli olmak zorundadır. Meslek mensubu kendisine tebliğ edilen karara karşı, kararın tebliği tarihinden itibaren onbeş gün içinde Oda onur kuruluna başvurabilir. Oda onur kurulunun vereceği karar kesindir.
(2) İlgili Oda onur kurulunun kararına karşı idari yargıya başvurabilir. İdari yargıya gitmek kararın uygulanmasını engellemez.
(3) Meslek mensubu, silme kararı kesinleşinceye kadar mesleğini yapma hakkına sahiptir. Ancak, karar kesinleştikten sonra mesleki faaliyette bulunamaz. Şu kadar ki; Oda yönetim kurulunun talebi üzerine Oda onur kurulu kamu yararı bakımından gerekli gördüğü hallerde, yönetim kurulunun çalışanlar listesinden silme kararı üzerine karar kesinleşinceye kadar meslek mensubunun geçici olarak mesleki faaliyette bulunmasını yasaklayabilir.
Çalışanlar listesine yeniden yazılma
(1) Kanuna göre meslekten çıkarmayı gerektiren cezalara çarptırılması dışında bir nedenle çalışanlar listesinden kaydı silinen meslek mensupları; çalışanlar listesinden silinmeyi gerektiren hallerin sona erdiğini ispat etmeleri halinde bu listeye yeniden yazılmaya hak kazanır.
Meslekle ve meslek onuru ile bağdaşmayan haller
(1) Meslek mensuplarının aşağıda belirtilen davranışlarda bulunmaları meslek ve meslek onuruyla bağdaşmayan hallerden sayılır.
a) Yanında çalıştırdığı kişilere karşı uygunsuz davranışlarda bulunmak,
b) Aşırı içki ve kumar düşkünlüğü ile tanınmak,
c) Meslektaşlarına, iş sahiplerine ve Kanunlara göre bilgi vermek zorunda olduğu kişi ve kuruluşlara bilgi vermemek veya kasten yanıltıcı bilgi vermek,
d) Kanunlara göre yapılması yasak olan işlerden herhangi birini yapmak.
Hizmet akdi ile çalışamama
(1) Ormancılık ve orman ürünleri bürolarını açan serbest meslek mensupları ve serbest yeminli meslek mensupları, gerçek ve tüzel kişilere tabi ve onların işyerlerine bağlı olarak hizmet akdi ile çalışamazlar.
En az ücretin altında iş kabul edememe
(1) Meslek mensupları, hizmetlerine karşılık alacakları ücretin en az miktarının tespitine dair usul ve esaslara göre Odaca belirlenen ücretin altında iş kabulü yapamaz. Bunun üzerindeki ücret ise meslek mensubu ile iş sahipleri arasında serbestçe belirlenebilir.
(2) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu esaslarına göre iş yapılması bu madde kapsamı dışındadır.
Yetki devri
(1) Serbest yeminli meslek mensuplarının yetki devri, Kanunun 8 inci maddesinde belirtilen usul ve esaslara göre yapılır.
(2) Serbest meslek mensuplarının yetki devri usul ve esasları aşağıdaki şekilde yapılır.
a) Serbest meslek mensupları Kanunun ve ilgili yönetmeliğin verdiği yetkileri, müteselsilen sorumlu olmak ve sınırları belli edilmek koşuluyla, aynı büroda çalışan bir serbest meslek mensubuna devredebilirler. Yetki devri başka bürolarda çalışanlara devredilemez.
b) Ancak, 6831 sayılı Orman Kanununun 16, 17, 18 ve 115 inci maddelerine göre istenilen izin, irtifak ve intifa haklarına ilişkin raporların hazırlanması konuları yetki devrine konu edilemez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Serbest Yeminli Meslek Mensuplarının Yapacakları Denetimler
Denetimin tanımı
(1) Denetim; serbest yeminli meslek mensuplarınca, Kanunun 4 üncü maddesindeki faaliyet konularını yapan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerin teknik, mali ve idari konularda, ilgili mevzuat ve genel kabul görmüş prensiplere uygun olarak, olayların gerçek mahiyetinin arazide ve büro kayıtlarında yer alıp almadığını tarafsız olarak kanıtları ile araştırarak sonuçlandıran ve onaylayan sistematik çalışmadır.
Denetimin amacı
(1) Yatırım faaliyetleri, teknik çalışmalar, idari ve mali konuların; planlar, yatırım programları, ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak gerçekleştirildiğini, doğru ve güvenilir olduğunu ortaya koymaktır.
Denetim faaliyetleri
(1) Kurum ve kuruluşların ilgililere sundukları bilgilerin gerçeğe uygun, doğru ve güvenilir olduğu tarafsız serbest yeminli meslek mensubunca;
a) Teknik denetimde dikkate alınacak hususlar;
1) İdareye bağlı birimlerde yapılan teknik denetimde; bütçe ile yatırımlara ayrılan kaynakların yerlerinde harcanıp harcanmadığı, yatırım programlarının tekniğine uygun olarak uygulamaya konulup konulmadığı, uygulamalarda yürürlükteki ilgili mevzuatına ve teknik kurallara uyulup uyulmadığı, sonuçların idarenin başarı kriterlerine göre ne durumda olduğu, idarenin denetlenmesini istediği hususlar ve benzeri konuların,
2) İdare dışındaki gerçek ve tüzel kişilere ait yerlerde yapılan denetimlerde; teknik çalışmalar ve yatırımlar için ayrılan kaynakların verimli olarak kullanılıp kullanılmadığı, yatırımların ormancılık mevzuatına ve yatırım tekniğine uygun olarak yapılıp yapılmadığı, yatırım sonuçlarının kabul edilebilir başarı kriterlerine göre ne durumda olduğu ve işverenin denetlenmesini istediği benzer konuların,
b) İdari denetimde dikkate alınacak hususular;
1) İdareye bağlı birimlerde yapılacak idari denetimlerde; idarenin istekleri doğrultusunda, sözleşmede belirlenen hususlarda ve teftiş kılavuzlarına uygun konuların,
2) Gerçek ve diğer tüzel kişilere ait yerlerde yapılacak idari denetimlerde; işyeri sahibinin istekleri doğrultusunda işyerinin hali hazır durumunun tespiti, mevcut sistemde gelecekte alacağı durumun tespiti, yeni önerilerin belirlenmesi ve gelecek projeksiyonunun raporlanması ve benzer konuların,
denetimlerinin yapılması ile gerçekleşir.
Denetim sözleşmesi
(1) İdare, firma, kurum ve kuruluşların serbest yeminli meslek mensuplarına yaptıracakları denetimler yazılı sözleşme ile belirlenir.
(2) Sözleşmede en az aşağıdaki hususların gösterilmesi mecburidir.
a) Sözleşmeyi yapan ilgililer,
b) Denetimin kapsamı,
c) Hazırlanacak tablolar,
ç) Denetimin yapılacağı yerler,
d) Denetim kapsamına alınacak süre ve dönem,
e) Varsa önceki dönem denetim yapan meslek mensubu,
f) Denetimin başlama ve bitiş tarihleri,
g) Raporun teslim edileceği tarih,
ğ) Denetimde görev alacak elemanlar.