Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 4)

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Sabancı Üniversitesi enstitülerinde yürütülecek lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik; Sabancı Üniversitesi enstitülerinde yürütülen yüksek lisans ve doktora programlarının eğitim, öğretim ve uygulamalarına ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Akademik Kurul: Sabancı Üniversitesi Akademik Kurulunu,

b) Enstitü: Sabancı Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü ve Sosyal Bilimler Enstitüsünü,

c) Enstitü yönetim kurulu: Sabancı Üniversitesinin ilgili enstitüsünün yönetim kurulunu,

ç) Mütevelli Heyeti: Sabancı Üniversitesi Mütevelli Heyetini,

d) Öğrenci: Lisansüstü öğrenimi için enstitüye kayıtlı öğrenciyi,

e) Öğrenci Kaynakları Birimi: Sabancı Üniversitesi Öğrenci Kaynakları Birimini,

f) Rektör : Sabancı Üniversitesi Rektörünü,

g) Üniversite (SÜ): Sabancı Üniversitesini

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Genel Esaslar

Öğrenim dili

MADDE 5

(1) SÜ'de öğrenim dili İngilizce’dir, ancak Akademik Kurul tarafından onaylanan dersler Türkçe olarak sunulur.

(2) Akademik Kurul kararı ve Mütevelli Heyeti onayı ile Türkçe eğitim veren programlar açılabilir.

Akademik yıl

MADDE 6

(1) Bir akademik yıl, her biri en az ondört haftalık sonbahar ve ilkbahar dönemlerinden oluşur. Bazı lisansüstü programlarda süresi enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen zorunlu yaz dönemi de bulunabilir. Dönem sonu sınavları belirtilen sürelere dahil değildir. Ayrıca, Akademik Kurulun onayı ile açılacak isteğe bağlı yaz döneminde de lisansüstü dersler verilebilir.

(2) Akademik Kurul tarafından onaylanan akademik takvimde başvuru, kayıt, ücretler, sınavlar, mezuniyet işlemlerine ilişkin tarihler belirlenir.

Kontenjanlar ve öğrenci kabulü

MADDE 7

(1) Lisansüstü programlara alınacak öğrenci sayıları enstitülerin önerisi ve Rektörün onayı ile belirlenir.

(2) Bir adayın yüksek lisans programına kabul edilebilmesi için lisans diplomasına, doktora programına kabul edilebilmesi için lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olması gerekir.

(3) SÜ enstitülerinde lisansüstü programların koordinasyonu, ilgili enstitü müdürünün önerisi ve Rektörün onayı ile her bir enstitü için atanacak bir enstitü yönetim kurulu tarafından yürütülür.

(4) Bir lisansüstü programa yapılan başvuruları değerlendirmek üzere ilgili enstitü tarafından en az üç veya beş öğretim üyesinden oluşan bir kabul jürisi kurulur.

(5) Kabul jürisi; adayların geçmiş akademik başarı düzeylerini, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) puanı 55 puandan az olmamak koşulu ile, doktora programlarına lisans derecesi ile başvuranlar için 70 puandan az olmamak koşulu ile enstitülerin belirlemiş olduğu puan sonuçlarını, gerekli gördüğünde yapılacak mülakat, yazılı bilim sınavı ve/veya ilgili alanda SÜ tarafından belirlenecek uluslararası lisansüstü kabul sınavlarının birinden alınan puanları değerlendirerek adayların programa kabulü konusundaki önerilerini oluşturur. Kesin kabul, jürinin önerilerinin ilgili enstitü tarafından onaylanması ile gerçekleşir ve adaylara duyurulur. Enstitünün kesin kabul kararında, adayın tezli veya tezsiz hangi lisansüstü programa kabul edildiği belirtilir.

(6) Herhangi bir yüksek lisans programına başvuran öğrencinin, SÜ tarafından eşdeğerliği kabul edilen ulusal ve/veya uluslararası yabancı dil sınavlarının birinden yine SÜ tarafından belirlenen düzeyde başarılı olduğunu belgelemesi veya SÜ'nün düzenlediği ve sınav sonucunun geçerliliği iki yıl olan İngilizce dil ölçme sınavında başarılı olması gerekir. İngilizce dil ölçme sınavında yeterli başarıyı sağlayamayan öğrenciler, temel geliştirme yılında öğrenim görür.

(7) Doktora programlarına başvuran adayların; Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavından (ÜDS) 55 puandan az olmamak koşuluyla enstitülerin belirlemiş olduğu puanı veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puanı almış veya SÜ'nün düzenlediği ve sınav sonucunun geçerliği iki yıl olan İngilizce dil ölçme sınavında başarılı olması gerekir. Yabancı uyruklu öğrenciler için anadilleri dışında İngilizce, Fransızca ve Almanca dillerinden birinden ÜDS’den 55 puandan az olmamak koşuluyla enstitülerin belirlemiş olduğu puanın veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puanın alınması zorunludur. Kabul jürisi tarafından kabul edilen, ancak, İngilizce dil yeterliğini yerine getirememiş öğrenciler temel geliştirme yılında öğrenim görür.

(8) SÜ mezunları, mezuniyetlerini takiben iki yıl içinde SÜ lisansüstü programlarına kabul edilirse İngilizce dil ölçme sınavından muaf tutulur.

(9) Yüksek lisans programını SÜ'de üstün başarı ile bitirenler jüri kararı ile doktora programına kabul için gereken bilim sınavından muaf tutulabilir. Bunun için adayın doktora programına süresi içinde başvurmuş olması gerekir.

(10) SÜ ile diğer yükseköğretim kurumları arasında yapılan anlaşmalar kapsamında SÜ'ye kabul edilen öğrenciler, belirli bir süre için, tam zamanlı öğrenci statüsünde kabul edilirler. Bu öğrencilere, öğrenim süresinin sonunda, kayıtlı oldukları dersleri ve aldıkları notları gösteren transkript verilir.

Yatay geçiş yolu ile öğrenci kabulü

MADDE 8

(1) Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınan diğer yükseköğretim kurumlarından SÜ’ye veya SÜ'deki programlar arasındaki yatay geçiş başvuruları; lisansüstü programında en az bir dönemi başarı ile tamamlamış ve başvuru sırasında aktif öğrenci statüsünde kayıtlı öğrenci olmak koşulu ile enstitü yönetim kurulu tarafından değerlendirilir. Yurt dışından alınmış lisans/yüksek lisans diplomasının denkliğinin YÖK tarafından onaylanmış olması gerekir. Yatay geçiş yolu ile kabul edilmek için, bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin dördüncü fıkrasında tanımlanan kabul jürisinin olumlu kararı ve enstitünün onayı gerekir. Kabul jürisi; farklı üniversiteden gelen öğrencinin kredi eşdeğerlik değerlendirmesini yapar ve öğrencinin ilgili yükseköğretim kurumundaki başarısının derecesini ve İngilizce dil bilgisini değerlendirmesinde gözönünde tutar. Yatay geçiş yapan öğrencilerin öğrenim süreleri hesabına, daha önce öğrenim gördükleri süreler de katılır. Toplam sürenin azami öğrenim süresini aşmaması gerekir.

Özel öğrenci kabulü

MADDE 9

(1) İlgili enstitü tarafından belirlenen başvuru koşullarına sahip bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini artırmak isteyenler, lisansüstü programda verilen dersleri özel öğrenci olarak alabilir. Özel öğrenci statüsünde başvuran adayların; öncelikle ilgili enstitünün İngilizce seviyesine ilişkin olarak belirlediği şartları yerine getirmiş olması gerekir. Daha sonra SÜ’ye lisansüstü öğrenci olarak kabul edilenlerin özel öğrenci iken almış oldukları notlardan ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile uygun görülenler, ortalama hesaplarına katılır. Bu öğrencilere talep etmeleri durumunda, kayıtlı oldukları dersleri ve bu derslerden aldıkları notları gösteren transkript (not döküm belgesi) verilir. Bu belge, diploma veya dereceyi gösteren belge yerine geçmez. Sunulan derslerdeki özel öğrenci kontenjanları, Üniversite tarafından lisansüstü programı kontenjanında açık kalan kontenjana göre belirlenir ve ilan edilir. Özel öğrenciler Üniversitenin öğrencisi sayılmaz ve öğrenci haklarından yararlanamazlar. Üniversitenin diploma programlarında kayıtlı olan öğrenciler, özel öğrencilik statüsünde ders alamaz.

Bilimsel hazırlık programı

MADDE 10

(1) Kabul edildikleri lisansüstü programı izleyebilmek için eksiklikleri olduğu belirlenen adaylar bilimsel hazırlık programına alınır. Bilimsel hazırlık programının süresi iki dönemi aşamaz ve bu programda geçirilen süre lisansüstü programlardaki süreler dışındadır.

(2) Bilimsel hazırlık programını; süresi içinde, tüm derslerden en az D notu ve 2.00 genel not ortalaması (GNO) ile tamamlayan öğrenci lisansüstü programa başlayabilir.

(3) Adayın bilimsel hazırlık programı için aldığı derslerin kredileri, öğrencinin kabul edildiği lisansüstü programda kullanılamaz.

(4) Bilimsel hazırlık programı sırasında öğrenci, enstitü yönetim kurulu kararı ile kabul edildiği lisansüstü programa yönelik dersler alabilir.

Üniversiteye ilk kayıt işlemleri

MADDE 11

(1) Lisansüstü programlara kabul edilen öğrenciler ile özel öğrenciliğe kabul edilenlerin akademik takvimde belirlenen süreler içinde, gerekli belgeleri Öğrenci Kaynakları Birimine teslim ederek SÜ’ye ilk kayıt işlemini yaptırmaları gerekir. Kayıt için gereken belgeler Üniversite tarafından duyurulur. Adaylardan istenen belgelerin aslı veya enstitü tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır. Dosya açtırma olarak adlandırılan ilk kayıt işlemi, geçerli mazereti olan öğrencinin vekil olarak belirlediği kişi tarafından da yaptırılabilir. Süresi içinde kayıt işlemini yaptırmayan veya gerekli belgeleri sağlamayan öğrenciler kayıt hakkından vazgeçmiş sayılır. Belgelerinde eksiklik veya tahrifat olanların veya herhangi bir yükseköğretim kurumundan disiplin cezası ile çıkarılmış olanların kayıtları, yapılmış olsa dahi iptal edilir. Başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programlarında kayıtlı olan öğrenciler, aynı anda SÜ’de lisansüstü öğrenim göremez.

Dönem kayıtları

MADDE 12

(1) Öğrenciler her dönem başında ve akademik takvimde ilan edilen süreler içinde, ödemekle yükümlü oldukları dönem öğrenim ücreti ile Üniversitenin imkanlarından yararlanmak için gerekli ücretleri ödedikten sonra, derslerini seçerek ve danışmanlarının uygun görüşünü alarak, dönem kayıtlarını yenilemek zorundadır. Öğrencilerin dönem kayıtlarını bizzat yaptırmaları gerekir. İsteğe bağlı yaz döneminde sadece ders alacak öğrencilerin kayıt yaptırması gerekir.

(2) Sonbahar, ilkbahar ve zorunlu yaz dönemi kayıtları süresinde kayıt işlemlerini gerçekleştirmeyen öğrenciler ders ekleme-bırakma süresi içinde mazeretli kayıt yaptırabilir. Ders ekleme-bırakma süresi sona erdikten sonra kayıt yaptırılmaz. Ancak, öğrencinin geçerli bir mazereti olması durumunda, ders ekleme-bırakma süresi bitiminden itibaren iki haftadan fazla geçmemiş olması koşulu ile enstitü yönetim kurulu kararı ve Rektörün onayı ile mazeretli kayıt hakkı tanınabilir.

(3) Herhangi bir dönemde kaydını yaptırmayan ve en fazla bir dönem süresince kayıtsız kalan öğrenci, öğrenimi süresince bir defaya mahsus olmak üzere, enstitü yönetim kurulu tarafından mazeretinin kabul edilmesi sonucunda, izleyen dönem başında kaydını yenileyebilir. Aksi takdirde öğrencilik haklarını tamamıyla kaybeder. Bu şekilde kayıt yaptıran öğrencinin, kayıtsız kaldığı dönem, azami öğrenim süresi hesabına katılır.

(4) Herhangi bir dönemde Üniversiteden ilişiği kesilen öğrenciler ders kaydı yaptıramaz.

Ders ekleme-bırakma

MADDE 13

(1) Sonbahar, ilkbahar ve zorunlu yaz dönemlerinde derslerin başladığı haftayı takip eden ikinci hafta içinde öğrenciler kayıt yaptırdıkları derslerde değişiklik yapabilir. Ders ekleme-bırakma olarak adlandırılan bu süreçte öğrencilerin, danışmanlarının onayını alarak istedikleri ders değişikliklerini bizzat yapmaları gerekir. Ders ekleme-bırakma süresinden sonra yapılmak istenen değişiklikler, yalnızca enstitü yönetim kurulunca, öğrencinin mazeretinin uygun görülmesi üzerine yapılabilir. İsteğe bağlı yaz döneminde ders ekleme-bırakma yapılmaz.

Danışmanlık

MADDE 14

(1) Her öğrenciye, programa kabulünden itibaren ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından bir akademik danışman atanır. Akademik danışmanın görevi, öğrencinin kişisel gelişimi yanında, akademik durumunu izlemek, kayıt, ders ekleme-bırakma işlemlerinde rehberlik etmektir.

(2) Tezli yüksek lisans programında kayıtlı öğrenciler için ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından, en geç ikinci dönemin sonuna kadar tez danışmanı atanır. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanır. Tez danışmanı öğretim üyeleri veya ilgili enstitü yönetim kurulunca belirlenen niteliklere sahip öğretim görevlileri arasından seçilir.

(3) Doktora programında kayıtlı öğrenciler için ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından, en geç üçüncü dönemin başına kadar tez danışmanı atanması zorunludur. Tez danışmanı öğretim üyeleri arasından seçilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanır. İkinci tez danışmanının doktora derecesine sahip olması gerekir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Eğitim-Öğretime İlişkin Esaslar

Ders programları ve ders yükü

MADDE 15

(1) Lisansüstü ders programlarında ve derslerde yapılacak değişiklikler her dönem başında enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir. Öğrencinin diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan dersleri alması, öğrencinin akademik danışmanının gerekçeli açıklamasına dayanarak enstitü yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.

(2) Öğrencilerin isteğe bağlı yaz döneminde SÜ’de alabilecekleri en fazla ders yükü yedi kredidir.

Derslerin kredi değerleri

MADDE 16

(1) Bir lisansüstü dersin kredi değeri, haftalık ders saatinin 1.0 katı ile haftalık uygulama saatinin 0.5 katının toplamıdır. Lisansüstü derslerinin kredi değerleri, hangi derslerin kredisiz verileceği ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir. İsteğe bağlı yaz döneminde her ders için, sonbahar ve ilkbahar dönemlerinde yapılan toplam ders saati kadar ders yapılır.

Sınavlar

MADDE 17

(1) Öğrencilerin, her ders için düzenlenebilecek ara sınav/sınavlar dışında, dönem sonu sınavına da girmeleri gerekir.

(2) Dönem sonu sınavı yerine, öğretim üyesinin isteği ve dersin niteliğine göre öğrenciye proje de yaptırılabilir.

(3) Dersin öğretim üyesince geçerli görülen bir nedenle, herhangi bir sınava girmeyen öğrencilere mazeret sınavı hakkı verilir.

(4) Bir öğrenciye aynı günde ikiden fazla dönem sonu sınavı yapılamaz.

(5) Dönem sonu sınavı, ders için son sınav olup, ayrıca bütünleme sınavı yapılamaz.

(6) Öğretim üyeleri, ilgili enstitü müdürünün onayını almadan dönem sonu sınavının zamanını ve tarihini değiştiremez.

(7) Dönem sonu sınavı yerine düzenlenecek mazeret sınavı, izleyen dönemin kayıt süresinin başlangıcından bir gün öncesine kadar yapılabilir. Bu durumda öğretim üyesi tarafından ilgili ders için I notu verilir. I notunun harf notuna çevrilmesi ile ilgili bu Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen hükümler uygulanır.

(8) Sınav kağıtları, sınavın veriliş tarihinden itibaren iki yıl süreyle enstitüde saklanır ve ikinci yılın sonunda imha edilir.

Sınav sonuçlarına itiraz

MADDE 18

(1) Öğrenciler, sınav sonuçlarının ilanından itibaren en geç onbeş iş günü içinde, yazılı olarak enstitüye başvurarak, ara sınav veya dönem sonu sınav kağıdının tekrar incelenmesini isteyebilir. Enstitü tarafından dilekçenin kendisine iletilmesinden itibaren en geç beş iş günü içinde, ilgili öğretim üyesi, sınav kağıdını inceleyerek sonucu enstitü müdürüne bildirir. Notlarda yapılacak düzeltme, bu Yönetmeliğin 22 nci maddesi çerçevesinde gerçekleştirilir.

Değerlendirme ve notlar

MADDE 19

(1) Öğrencilerin derslerdeki başarı durumları, dönem içi sınav ve çalışmaları ile dönem sonu sınav sonuçlarına göre ilgili öğretim üyeleri tarafından belirlenir. Dersler, bu Yönetmelik hükümlerine göre değerlendirilir. Öğrenciye dersin ne şekilde değerlendirileceği, dönem çalışması ile dönem sonu sınavlarının ağırlığının ne olacağı o dönemin başında bildirilir. Öğrencilere aldıkları her ders için aşağıdaki notlardan biri verilir. Bir dersten başarılı sayılmak için en az geçer not, kredili dersler için C, kredisiz dersler için S dir. Akademik takvimde belirtilen sürede öğretim üyesi tarafından not takdir edilmeyen kredili dersler F, kredisiz dersler U notu olarak işlem görür. Notlarda yapılacak düzeltme, bu Yönetmeliğin 22 nci maddesi çerçevesinde gerçekleştirilir. Harf notları ve katsayıları aşağıda gösterilmiştir:

Harf Notu Katsayı
A 4.0
A- 3.7
B+ 3.3
B 3.0
B- 2.7
C+ 2.3
C 2.0
C- 1.7
D+ 1.3
D 1.0
F 0

(2) Ayrıca diğer harf notlarından; I notu: eksik, P notu: devam eden, S notu: yeterli, U notu: yetersiz, T notu: transfer, NA notu: devamsız anlamındadır. Bunlardan;

a) I notu; derste başarılı olduğu halde, dönem sonu sınavı tarihinden itibaren üç iş günü içerisinde, dersi veren öğretim üyesine verilecek belgelerin kabulüne bağlı olarak, hastalık veya bir başka nedenle, ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bir öğrenci I notu aldığı dersten, akademik takvimde I notlarının harf notuna dönüştürülmesi için son gün olarak belirtilen tarihe kadar, eksiklerini tamamlayarak bir not almak zorundadır. Aksi halde I notu, kredili dersler için F, kredisiz dersler için U notuna dönüşür. Ancak öğrencinin mazeretinin zorunlu nedenlerle uzaması durumunda, ilgili öğretim üyesinin başvurusu üzerine, enstitü yönetim kurulu bu süreyi izleyen dönemin kayıt süresinin başlangıcından bir gün öncesine kadar uzatabilir. Bu şekilde verilen I notunun en geç kayıt süresinin başlangıcından bir gün önce harf notuna dönüştürülmesi gerekir.

b) P notu, kredisiz ders ve tez çalışmalarını başarı ile sürdüren öğrencilere verilir.

c) S notu, kredisiz derslerde ve tez çalışmalarında başarılı olan öğrencilere verilir.

ç) U notu, kredisiz derslerde ve tez çalışmalarında başarısız olan öğrencilere verilir.

d) T notu, Üniversiteye diğer yükseköğretim kurumlarından yatay geçiş yapan öğrencilere veya SÜ'de lisansüstü programa başlamadan önce bir yükseköğretim kurumunda ders almış öğrencilere daha önce almış oldukları ve eşdeğerliliği kabul jürisi tarafından kabul edilen dersler için verilir.

e) NA notu; derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilere verilir. NA notu ortalama hesaplarında kredili dersler için F, kredisiz dersler için U notu gibi işlem görür.

f) P, S, U ve T notları ortalama hesaplarına katılmaz.

(3) Öğrenci değişim programlarında alınan derslerin kredi eşdeğerliği ve notların intibakı ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından yapılır.

Not ortalamaları

MADDE 20

(1) Bir öğrencinin bir dersten aldığı toplam puan, ilgili dersin kredisi ile aldığı notun katsayısının çarpımı ile elde edilir. Dönem not ortalaması (DNO) hesabında; ilgili dönemde öğrencinin bütün derslerden aldığı toplam puan, alınan derslerin kredi toplamına bölünür. Genel not ortalaması (GNO), öğrencinin SÜ'ye girişinden itibaren kayıt yaptırdığı derslerin tümü dikkate alınarak aynı yöntemle hesaplanır. Elde edilen ortalamalar, virgülden sonra iki hane olarak gösterilir. GNO hesabında tekrar edilen derslerden alınan en son not dikkate alınır. Öğrencinin kayıt yaptırdığı tüm dersler transkriptte gösterilir.

Notların açıklanması ve not belgeleri

MADDE 21

(1) Öğretim üyeleri tarafından akademik takvimde belirtilen süre içinde verilen notlar, Öğrenci Kaynakları Biriminin sorumluluğunda olan öğrenci kayıtlarına işlendikten sonra, akademik durumu belirten dönem karnesi ile açıklanır. SÜ'de öğrenim gören tüm öğrencilerin lisansüstü programa ilk kayıt yaptırdıkları tarihten başlayarak, öğrenimleri süresince aldıkları dersler, notları ve akademik durumları transkript üzerinde gösterilir ve öğrencinin talebi üzerine Öğrenci Kaynakları Birimi tarafından düzenlenir.

Notlarda maddi hata

MADDE 22

(1) İlan edilmiş olan bir ders notunda yer alabilecek maddi hatanın düzeltilmesi, ilgili öğretim üyesinin başvurusu üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Belli bir dönemde yer alan tüm maddi hataların en geç izleyen dönemin kayıt süresi başlamadan düzeltilmiş olması gerekir.

Devam zorunluluğu

MADDE 23

(1) Öğrenciler, aldıkları bütün lisansüstü ders, seminer ve proje çalışmalarına devam etmek zorundadır. Öğrencilerin devam durumu ilgili öğretim üyesi tarafından izlenir.

Başarı denetimi

MADDE 24

(1) Herhangi bir dönem sonunda GNO’su en az 3.00 olan öğrenciler başarılı, GNO'su 3.00'ın altında olan öğrenciler sınamalı sayılır.

İlişik kesilmesi

MADDE 25

(1) Aşağıda belirtilen durumlardaki öğrencilerin Üniversite ile ilişikleri kesilir:

a) Bilimsel hazırlık programı hariç, herhangi bir dönem sonunda GNO'su 2.00'den az olan,

b) Tez çalışması ile ilgili ders notu, üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez U olan,

c) GNO'su iki dönem üst üste 2.50'nin altında olan,

ç) Enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen ders programını her dersten en az geçer not alarak tezli yüksek lisans programında dört, tezsiz yüksek lisans programında altı, doktora programında; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört, lisans derecesi ile kabul edilenler için ise altı dönemde tamamlayamayan ve/veya ilgili programın süresi sonunda GNO'su 3.00'ın altında olan,

d) Bilimsel hazırlık programında enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen ders yükünü her dersten en az geçer not alarak verilen süre sonunda tamamlayamayan ve/veya süre sonunda GNO'su 2.00’ın altında olan,

e) Jüri tarafından tezi reddedilen,

f) Düzeltilmiş tezi jüri tarafından kabul edilmeyen,

g) Doktora yeterlik sınavında ikinci kez başarısız olan,

ğ) Doktora tez önerisi ikinci kez reddedilen,

h) Programı süresi içinde tamamlayamayan,

ı) Yüksek lisans derecesi ile doktora programına kabul edilen öğrencilerden doktora yeterlik sınavını tamamladıktan sonra fazladan aldığı dersleri altıncı dönem, lisans derecesi ile doktora programına kabul edilen öğrencilerden sözkonusu dersleri sekizinci dönem sonuna kadar tamamlayamayan.

(2) İsteğe bağlı yaz dönemi sonunda akademik başarısızlık nedeniyle ilişik kesme işlemi yapılmaz, ancak aldığı notlar ile başarısız olup ilişik kesilme durumuna gelen öğrencilerin akademik durumu sınamalı olarak düzeltilir.

Derslerden muafiyet

MADDE 26

(1) Daha önce bir yükseköğretim programından ders almış olan öğrenciler, bu derslerden muafiyet isteğinde bulunabilir. Muafiyet için öğrencilerin, SÜ’ye ilk kayıt yaptırdıkları tarihten itibaren onbeş gün içinde, transkriptleri ve bir dilekçe ile ilgili enstitüye başvurmaları gerekir. SÜ dışındaki bir yükseköğretim kurumundan alınan derslerin YÖK tarafından tanınan bir yükseköğretim kurumundan alınmış olması gerekir. Öğrencilerin daha önce almış oldukları, mezuniyet amacıyla kullanılmamış olan ve eşdeğerliği kabul jürisi tarafından kabul edilen derslerden, muafiyet için verilen T notu, GNO ve DNO hesabına katılmaz; ancak SÜ’de alınan dersler ortalama hesabına katılabilir. Bu şekilde muaf olunan ders sayısına göre, azami öğrenim süresinden kaç dönem düşüleceği de kabul jürisinin kararında belirtilir.

Ders tekrarı

MADDE 27

(1) Lisansüstü programlarda bir dersten F, U, NA, D, D+, C- notu alan öğrencilerin, bu dersi tekrar almaları gerekir. Bu dersler seçmeli ya da sonradan programdan çıkartılan dersler ise, öğrenciler, bu derslerin yerine danışmanları tarafından uygun görülen başka dersleri alırlar. Kayıtlı olduğu programdaki tüm dersleri başarıyla tamamlamış ve diğer mezuniyet gereklerini yerine getirmiş öğrenciler için bu şart aranmaz. Tekrarlanan derslerde, daha önce alınmış olan dersin toplam puanı, GNO hesaplarından düşürülür ve en son dersin toplam puanı, GNO hesaplamalarına katılır, ancak, öğrencinin kayıt yaptırdığı tüm dersler transkriptte gösterilir. Notu B veya daha yüksek olan dersler tekrarlanamaz.

Ders saydırma

MADDE 28

(1) Aynı kod ile alınan dersler, ders tekrarı esasları çerçevesinde otomatik olarak sayılır ve bu konuda öğrencilerin ayrıca bir işlem yapmalarına gerek yoktur. Farklı kod ile alınan dersler ile sonradan programdan çıkartılan dersler yerine alınan dersler, aşağıdaki kurallar çerçevesinde birbirlerinin yerine saydırılabilir:

a) Ders saydırma işleminde bir ders, yalnızca bir başka derse karşılık gelebilir.

b) Aynı dönem içinde alınan dersler birbirlerinin yerine sayılamaz.

c) Son alınan ders, daha önceki dönemlerde alınan bir başka ders yerine saydırılabilir.

ç) Yüksek lisans programında kayıtlı iken daha sonra doktora programına saydırılmak üzere alınan dersler, dönem kayıtlarından önce enstitü yönetim kurulu kararı ile Öğrenci Kaynakları Birimine bildirilir.

d) B veya daha yüksek not alınmış dersler yerine ders saydırılmaz.

e) Kayıtlı bulunulan dönemde alınan bir ders daha önceki dönemlerde alınan bir ders yerine saydırılabilir, her ikisi de daha önceki dönemlerde alınmış olan dersler için saydırma işlemi yapılmaz.

f) Diğer Üniversitelerden T notu ile transfer edilen derslerin yerine ders alınabilir. Bu durumdaki öğrencilerin ders saydırma işlemlerini yapması gerekir.

g) Öğrenci, ders saydırma isteğini danışmanına iletir ve onaylandığı takdirde bu istek, işlem yapılmak üzere öğrenci tarafından Öğrenci Kaynakları Birimine iletilir. Ders saydırma istekleri; sonbahar, ilkbahar ve zorunlu yaz dönemleri yedi haftadan fazla olan programlar için derslerin başlamasını takip eden onbirinci haftanın başı ve zorunlu yaz dönemi yedi hafta olan programlar ile isteğe bağlı yaz dönemi için ise beşinci haftanın başı ile dönem sonu sınavlarının son iş günü arasındaki zaman aralığında Öğrenci Kaynakları Birimine iletilir.

ğ) Ders saydırma işlemleri, daha önce alınmış olan dersin toplam puanının GNO hesaplarından düşürülüp en son dersin toplam puanının bu hesaba katılması suretiyle kayıtlı bulunulan dönem GNO hesaplanmasında kullanılır; daha önceki dönemlere ait GNO ve DNO hesaplarına etki etmez. Ancak, öğrencinin kayıt yaptırdığı tüm dersler transkriptte gösterilir.

h) SÜ'de kayıtlı iken, diğer yükseköğretim kurumlarından özel öğrenci statüsünde alınan derslerin SÜ'deki programa sayılması aşağıdaki kurallara göre yapılır:

1) Alınacak olan dersin uygunluğuna ve diploma programı içindeki konumuna enstitü yönetim kurulu karar verir.

2) Öğrencinin; ders sayımı için izleyen dönemin ders kayıtlarının son gününe kadar kayıtlı olduğu enstitüye başvuruda bulunması gerekir. Eşdeğerliği enstitü yönetim kurulu tarafından kabul edilen dersler T notu ile öğrencinin SÜ’deki programına sayılır.

3) Yaz döneminde, SÜ'den alınan veya diğer yükseköğretim kurumlarından özel öğrenci statüsünde alınabilecek derslerin kredi toplamı en fazla dokuz olabilir.

4) Öğrencinin, öğrenimi süresince özel öğrenci statüsünde alabileceği ders sayısı en fazla üç olabilir. SÜ ile diğer yükseköğretim kurumları arasında yapılmış olan özel anlaşmalar kapsamında alınan dersler bu kapsamın dışındadır.

Diplomalar

MADDE 29

(1) Akademik takvimde belirtilen süreler içinde mezuniyet isteklerini Öğrenci Kaynakları Birimine başvuru yaparak bildiren ve mezuniyet için gerekli koşulları sağladığı belirlenen yüksek lisans öğrencilerine SÜ yüksek lisans diploması, doktora öğrencilerine SÜ doktora diploması verilir.

(2) Diplomalar üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu programın adı bulunur. Lisans diplomasını aldığı dalda yüksek lisans programını tamamlayan öğrencinin meslek unvanını belirten yazılı belge öğrencinin isteği üzerine kendisine verilir.

(3) SÜ’den lisansüstü diploması alabilmek için, öğrencinin son dönemini SÜ’de tam zamanlı öğrenci olarak geçirmiş olması gerekir. İsteğe bağlı yaz dönemi süresi son dönem süresinin hesabında dikkate alınmaz.

(4) Kayıtlı olduğu doktora programında sunulan derslerden en az yedi dersi başarı ile tamamlamış, ancak herhangi bir nedenle doktora programını tamamlayamayan öğrencilerin bir yüksek lisans programına intibak ettirilmeleri, ilgili enstitü yönetim kurulunun onayı ile olur. Enstütü yönetim kurulu kararında, öğrencinin hangi derslerinin yüksek lisans programına sayılacağı ve öğrenim süresinden kaç dönem harcamış kabul edileceği belirtilir.

Diploma kaybı ve yeni diploma hazırlanması

MADDE 30

(1) Diplomanın kaybı halinde, bir defaya mahsus olmak üzere, Türkiye baskısı olan bir gazetede ilan verilmesi, gereken ücretin ödenmesi ve dilekçe ile Üniversiteye başvurulması koşuluyla yeni diploma hazırlanır. Bu durumda, diploma üzerine, kayıp nedeniyle düzenlendiğine ilişkin ibare konur.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Tezli Yüksek Lisans

Program gerekleri ve süreler

MADDE 31

(1) Tezli yüksek lisans programı, toplam yirmibir krediden az olmamak koşulu ile en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur.

(2) Programdaki kredili ve kredisiz dersleri tamamlama süresi isteğe bağlı yaz dönemi hariç en fazla dört dönemdir. Bu süre sonunda ders başarı koşullarını yerine getiren öğrencinin tez eksikliklerini tamamlamak için süreye ihtiyacı olması durumunda, öğrenciye enstitü yönetim kurulu tarafından en fazla iki dönem ek süre verilebilir. Bu öğrenciler ek süre aldıkları dönemlerde kayıt yaptırmak zorundadır.

(3) Yüksek lisans programını tamamlayabilmek için öğrencinin GNO'sunun en az 3.00 olması ve tezinin başarılı bulunması, ayrıca varsa programdan mezun olmak için diğer gerekli koşulları da sağlaması gerekir.

(4) Öğrenci, enstitü yönetim kurulu kararı ile ve lisans öğrenimi sırasında alınmamış olmak koşuluyla, en çok iki adet lisans dersi alabilir. Ayrıca, öğrenci, danışmanının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu kararıyla izlediği programın ders yüküne sayılmak üzere SÜ dışındaki yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan lisansüstü derslerden de alabilir.

Tez

MADDE 32

(1) Derslerini başarı ile tamamlayan öğrenci yüksek lisans derecesini haketmek için bir tez hazırlayıp sunmak zorundadır. Tezli yüksek lisans programlarındaki öğrenciler en geç üçüncü dönemin başından itibaren her dönem tez dersine kayıt yaptırmak zorundadır.

(2) Yüksek lisans tez jürisi, ilgili enstitü yönetim kurulunun onayı ile öğrencinin tez savunması tarihinden en geç bir ay önce atanır. Tez jürisi, üç veya beş öğretim üyesinden oluşur. Jüride yer alan öğretim üyelerinden biri öğrencinin tez danışmanıdır. Diğer jüri üyelerinden en az birinin SÜ içindeki başka bir alandan veya başka bir yükseköğretim kurumundan olması gerekir. Tez jürisinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz. Ayrıca bir de yedek üye belirlenir.

(3)Yüksek lisans tez çalışmasını belirtilen süre içinde tamamlayan öğrenci, yüksek lisans programına başlarken aksi belirtilmemiş ise, tezini İngilizce yazmak ve jüri önünde İngilizce olarak savunmak zorundadır.

(4) Tez danışmanınca tezi onaylanan öğrencinin tezinin jüri üyesi sayısı kadar kopyası tez danışmanının onayı ile birlikte tez danışmanınca ilgili enstitüye iletilir.

(5) Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap kısmından oluşur ve dinleyicilere açıktır.

(6) Sınav sonunda jüri, dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında kabul, red veya düzeltme kararını salt çoğunlukla verir. Jüri üyeleri çekimser oy kullanamaz. Jüri, alınan kararı en geç üç gün içinde ilgili enstitüye yazılı tutanak ile bildirir. Tezi reddedilen öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde savunur. Bu öğrenciler uzatma aldıkları dönemde kayıt yaptırmak zorundadır.

(7) Diğer koşulları da yerine getirmek kaydıyla, kabul edilen yüksek lisans tezinin jüri üyelerince imzalanmış ve ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans öğrencisi mezun olmaya hak kazanır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Tezsiz Yüksek Lisans

Program gerekleri ve süreler

MADDE 33

(1) Tezsiz yüksek lisans programı, toplam otuz krediden az olmamak koşulu ile en az on adet ders ile kredisiz dönem projesi dersinden oluşur.

(2) Tezsiz yüksek lisans programının tamamlanma süresi isteğe bağlı yaz dönemi hariç en fazla altı dönemdir.

(3) Öğrencinin programın süresi sonunda GNO'sunun en az 3.00 olması ve kredili dersleri ile dönem projesi dersini başarı ile tamamlaması gerekir.

(4) Öğrenci, danışmanının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu kararıyla izlediği programın ders yüküne sayılmak üzere SÜ dışındaki üniversitelerden lisansüstü ders alabilir.

(5) Öğrenci dönem projesinin alındığı dönemde dönem projesine kayıt yaptırmak ve dönem sonunda yazılı bir rapor vermek zorundadır.

(6) Öğrenci, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olmak koşuluyla, enstitü yönetim kurulu kararı ile en çok üç adet lisans dersi alabilir.

(7) Kredili derslerini ve dönem projesini başarı ile tamamlayan, ayrıca varsa programdan mezun olmak için diğer gerekli koşulları da sağlayan yüksek lisans öğrencisi mezun olmaya hak kazanır.

ALTINCI BÖLÜM

Tezsiz Ortak Yüksek Lisans

Amaç

MADDE 34

(1) Birbirini tamamlar nitelikte iki dalda yüksek lisans derecesi alma imkanı verecek bütünleşik olarak tasarımlanmış tezsiz ortak yüksek lisans programları açılabilir.

Tezsiz ortak yüksek lisans programı açılması

MADDE 35

(1) Tezsiz ortak yüksek lisans programı, ilgili enstitü yönetim kurullarının önerisi ve Mütevelli Heyetinin onayı ile açılır.

Program gerekleri ve süreler

MADDE 36

(1) Tezsiz ortak yüksek lisans programı, toplam altmış krediden az olmamak koşulu ile her iki diploma programından 10'ar adet ders olmak üzere toplam yirmi adet ders ve kredisiz proje çalışmasından oluşur.

(2) Tezsiz ortak yüksek lisans programının tamamlanma süresi isteğe bağlı yaz dönemi hariç en fazla altı dönemdir.

(3) Öğrencinin programın süresi sonunda her iki diploma programının GNO'larının en az 3.00 olması ve kredili dersleri ile dönem projelerini başarı ile tamamlaması, ayrıca varsa programdan mezun olmak için diğer koşulları da sağlaması gerekir.

(4) Öğrenci, danışmanının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu kararıyla izlediği programın ders yüküne sayılmak üzere SÜ dışındaki üniversitelerden lisansüstü ders alabilir.

(5) Öğrenci dönem projesinin alındığı dönemde dönem projesine kayıt yaptırmak ve dönem sonunda yazılı bir rapor vermek zorundadır.

(6) Öğrenci, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olmak koşuluyla, enstitü yönetim kurulu kararı ile en çok üç adet lisans dersi alabilir.

(7) Tezsiz ortak yüksek lisans programının herhangi bir aşamasında diploma programlarının birisinden ayrılmak isteyen öğrencinin Üniversitede sunulan diğer yüksek lisans programlarına intibakı veya Üniversite ile ilişiğinin kesilmesi enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Doktora

Program gerekleri ve süreler

MADDE 37

(1) Doktora programı; yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için toplam yirmibir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için ise en az kırkiki kredilik ondört adet ders ile doktora yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur.

(2) Doktora programında kredili dersleri tamamlama süresi; isteğe bağlı yaz dönemi hariç, yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için en çok dört dönem, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için ise altı dönemdir. Doktora programını tamamlama süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için sekiz dönem, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için ise on dönemdir. Bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerin tümünü yerine getirenler daha kısa sürede mezun olabilir. Doktora yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için sekiz, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için ise on dönem sonuna kadar tamamlayamadığı için tez sınavına giremeyen öğrenciye tezini jüri önünde savunması için enstitü yönetim kurulu tarafından en fazla dört dönem ek süre verilebilir. Bu öğrencilerin ek süre aldıkları dönemlerde kayıt yaptırmaları gerekir.

(3) Öğrencinin derslerini tamamladığı süre sonunda GNO'sunun en az 3.00 olması, program süresinin sonunda kredili derslerini, doktora yeterlik sınavını ve tezini başarı ile tamamlaması gerekir.

(4) Öğrenci, danışmanının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu kararıyla, izlediği programın ders yüküne sayılmak üzere SÜ dışındaki yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan lisansüstü derslerden de alabilir.

(5) Enstitü tarafından belirlenen en az ders yükünü tamamlayan öğrencinin alacağı fazla dersler GNO'suna katılmaz, ancak not çizelgesinde belirtilir.

(6) Öğrencinin programı sırasında alacağı fazla dersler, her dönem kayıtlarından önce enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenerek Öğrenci Kaynakları Birimine bildirilir.

(7) Lisans dersleri doktora mezuniyet yükümlülüklerine sayılmaz.

Doktora yeterlik sınavı

MADDE 38

(1) Doktora yeterlik sınavları yılda iki kez yapılır. Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler isteğe bağlı yaz dönemi hariç ilk beş dönem içinde, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler ise isteğe bağlı yaz dönemi hariç ilk yedi dönem içinde doktora yeterlik sınavına girmek zorundadır.

(2) Doktora yeterlik sınavları, enstitü yönetim kurulu tarafından atanan, SÜ'de sürekli görev yapan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından yürütülür. Doktora yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olmak üzere doktora yeterlik komitesi tarafından SÜ'nün enstitülerinin öğretim üyeleri arasından belirlenen jüri tarafından yapılır.

(3) Doktora yeterlik komitesi, sınav jüri önerileri ve öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı ya da başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar ilgili enstitüye tutanakla yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde bildirilir.

(4) Doktora yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci bir sonraki dönemde tekrar sınava alınır. Sınavın yazılı veya sözlü kısımlarından herhangi birisinde başarılı olan öğrenci bir sonraki dönemde sadece başarısız olduğu kısımdan sınava alınır.

(5) Doktora yeterlik komitesi, doktora yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, aldığı derslere ek olarak fazladan dersler almasını isteyebilir. Fazladan derslerin alındığı süreçte, her dönem sonunda en az 2.00 GNO sağlanması, altıncı dönemin sonunda her dersten en az C notu alınmış olarak en az 3.00 GNO ile sürecin tamamlanması gerekir.

Tez izleme komitesi ve tez önerisi savunması

MADDE 39

(1) Doktora yeterlik sınavında başarılı olan öğrenci için, bir ay içinde ilgili enstitü yönetim kurulunun onayı ile bir tez izleme komitesi oluşturulur. Tez izleme komitesi; öğrencinin tez danışmanı olan öğretim üyesi, aynı alandan bir öğretim üyesi ile farklı alandan bir öğretim üyesi olmak üzere toplam üç öğretim üyesinden oluşur. Komite üyelerinin en fazla biri diğer yükseköğretim kurumlarından olabilir. İkinci tez danışmanının olması durumunda ikinci tez danışmanı komite toplantılarına katılabilir. Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.

(2) Doktora yeterlik sınavında başarılı olan öğrenci; en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, bu konuda hazırlayacağı yazılı raporu sözlü savunmadan en az onbeş gün önce komite üyelerine dağıtır.

(3) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul veya reddine salt çoğunlukla karar verir ve verilen karar enstitüye tez önerisini izleyen üç gün içinde tutanakla bildirilir.

(4) Tez önerisi reddedilen öğrenci yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen bir öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren bir öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır.

(5) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer kere olmak üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir yıl sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir.

Tez

MADDE 40

(1) Doktora tez önerisi savunmasında başarılı olan öğrenci en az bir dönem sonra doktora tez savunmasına girer. Öğrenci, aksi belirtilmemiş ise, tezini İngilizce olarak yazmak ve jüri önünde İngilizce olarak savunmak zorundadır.

(2) Doktora tez jürisi; ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile öğrencinin tez savunması tarihinden en geç bir ay önce atanır. Jüri, beş öğretim üyesinden oluşur. Jüride yer alan öğretim üyelerinden üçünü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyeleri oluşturur. Jüride yer alan öğretim üyelerinden en az birisinin başka bir yükseköğretim kurumundan olması gerekir. Jüride en fazla iki öğretim üyesi başka bir yükseköğretim kurumundan olabilir. Ayrıca iki de yedek üye belirlenir.

(3) Tez savunması, hazırlanan tezin jüriye teslim edilmesinden itibaren en geç bir ay içinde yapılır. Tez savunma tarihi ve yeri enstitü tarafından tez savunma tarihinden en az bir hafta önce ilan edilir ve tez enstitüde öğretim üyeleri tarafından incelemeye açık tutulur. Tez savunması tez çalışmalarının takdimi ve bunu izleyen soru - cevap kısmından oluşur ve dinleyicilere açıktır.

(4) Tez savunmasından sonra jüri; dinleyicilere kapalı olarak tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir ve bu kararı enstitüye tez savunmasını izleyen üç gün içinde tutanakla bildirir. Tezi reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde tezini jüri tarafından önerilen şekilde düzelterek aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Öğrencinin uzatma aldığı dönemde kayıt yaptırması gerekir.

(5) Diğer koşulları da yerine getirmek kaydıyla, kabul edilen doktora tezinin jüri üyelerince imzalanmış ve ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan doktora öğrencisi mezun olmaya hak kazanır.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Üniversiteden ayrılma ve kayıt iptali

MADDE 41

(1) Öğrenciler, istedikleri zaman bir dilekçe ile Öğrenci Kaynakları Birimine başvurarak, Üniversiteden ayrılma veya isteğe bağlı yaz dönemi kaydının iptali talebinde bulunabilir. Bu durumdaki öğrencilere, ücret ödemelerine ve kayıtlı oldukları derslere ilişkin olarak uygulanacak hükümler aşağıda belirtilmiştir:

a) Sonbahar, ilkbahar ve zorunlu yaz dönemleri için ders kayıtlarının son gününe kadar Üniversiteden ayrılma başvurusu yapan öğrenciden, ödemekle yükümlü olduğu dönem öğrenim ücreti ve/veya Üniversitenin imkanlarından yararlanmak için ödemesi gereken ücretler talep edilmez. Ödeme yapılmış ise öğrenciye iade edilir. Ücret iadesinin yapılabilmesi için, öğrencinin Üniversiteye karşı herhangi bir borcunun olmaması ve kendisine kullanım için SÜ tarafından sağlanan mal ve teçhizatı hasarsız olarak iade etmiş olması gerekir.

b) Sonbahar, ilkbahar ve zorunlu yaz dönemleri için derslerin başlamasını takip eden dördüncü haftanın son iş gününe kadar Üniversiteden ayrılma başvurusu veya isteğe bağlı yaz dönemi için, derslerin başladığı haftayı takip eden ikinci haftanın son iş gününe kadar yaz dönemi kaydının iptal edilmesi talebini yapan öğrencinin, ödemekle yükümlü olduğu dönem öğrenim ücretinin %25'ini ödemesi gerekir. Öğrenci, ödemekle yükümlü olduğu dönem öğrenim ücretinin %25'inden fazla ödemişse, fazla olan kısım öğrenciye iade edilir. Eksik kalan kısım var ise öğrenciden talep edilir. Ücret iadesinin yapılabilmesi için, öğrencinin Üniversiteye karşı herhangi bir borcunun olmaması ve kendisine kullanım için SÜ tarafından sağlanan mal ve teçhizatı hasarsız olarak iade etmiş olması gerekir. Bu maddede belirtilen tarihten sonra yapılan başvurularda ödemekle yükümlü olunan dönem öğrenim ücretinin tamamının ödenmesi gerekir.

c) Sonbahar, ilkbahar ve zorunlu yaz dönemleri için derslerin başlamasını takip eden onuncu haftanın son iş gününe kadar Üniversiteden ayrılma veya isteğe bağlı yaz dönemi veya zorunlu yaz dönemi yedi hafta olan programlar için, derslerin başlamasını takip eden ikinci haftanın son iş gününe kadar yaz dönemi kaydının iptal edilmesi başvurusu yapan öğrencinin, ilgili dönemde kayıt yaptırmış olduğu dersler dönem kaydından düşürülür. Bu tarihlerden sonra yapılacak başvurularda öğrencinin kayıtlı olduğu dersler ve notları kayıtlarına geçirilir.

ç) Üniversiteden mezuniyet, kendi isteği veya ilişiğinin kesilmesi gibi nedenlerle ayrılan öğrencilerin, belgelerini alabilmeleri için kayıt sildirme işlemini tamamlamaları gerekir.

d) Üniversiteden ayrılan öğrencilerin Üniversiteye tekrar dönmek istemeleri halinde, tüm yeni öğrenciler gibi, bu Yönetmelik hükümlerine göre öğrenci kabullerine ilişkin koşulları sağlamaları gerekir.

İzinli sayılma

MADDE 42

(1) Öğrenciler, belgelemek koşulu ile sağlık, maddi, ailevi, kişisel, akademik, yurtdışında eğitim, beklenmedik ani olaylar gibi nedenlerle dönem izni için başvurabilir. Gözaltına alınan veya tutuklanan öğrencilerden, gözaltı ve tutukluluk hali takipsizlik ile sonuçlanan ya da üzerine atılı suç nedeniyle beraat eden öğrenciler, ancak bu durumları sona erdikten sonra izin başvurusu yapabilirler.

İzin süreleri

MADDE 43

(1) Lisansüstü öğrencilerine bir defada en çok bir akademik yıl olmak koşulu ile toplam dört dönem, zorunlu yaz dönemi olan programlar için toplam altı dönem izin verilebilir. Bilimsel hazırlık programında kayıtlı öğrenciler için en çok iki dönem izin verilebilir. Öğrencilerin izin istekleri gerekçeli olarak ve belgeleri ile birlikte ilgili enstitüye iletilir. Enstitünün uygun görmesi üzerine öğrenci izinli sayılır. İzinli geçen süreler öğrenim sürelerine dahil edilmez.

İzin başvurusu

MADDE 44

(1) İzin almak isteyen öğrenciler; izin gerekçesine ilişkin belgeleri de ekleyerek bir dilekçe ile, en geç dönem sonu sınavlarının başlamasından önceki ilk iş gününe kadar ilgili enstitü müdürlüğüne başvurur. Bu tarihten sonra gelen izin talepleri değerlendirmeye alınmaz. İzin talepleri, enstitü yönetim kurulu tarafından incelenir ve karara bağlanır. İzin talebinin uygun görülmesi halinde, enstitü yönetim kurulu tarafından kararın onaylandığı tarih, izin süresinin başlangıcı olarak kabul edilir. İsteğe bağlı yaz dönemine kayıtlı öğrenciler izin talebinde bulunamaz, ancak derslerin başlamasını takip eden ikinci haftanın son iş gününe kadar bir dilekçe ile Öğrenci Kaynakları Birimine başvurarak yaz dönemi kaydının iptal edilmesi talebinde bulunabilirler. Bu öğrencilere, ücretler ve ders notlarına ilişkin konularda bu Yönetmeliğin 41 inci maddesi hükümleri uygulanır.

İzinli ayrılma

MADDE 45

(1) Öğrencilerin SÜ’den izinli ayrılmalarına ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir:

a) Derslerin başlamasını takip eden dördüncü haftanın son iş gününe kadar izin başvurusu yapan ve başvurusu kabul edilen öğrencinin izninin işleme konulabilmesi için; bir dönem izin aldıysa o döneme ait ödemekle yükümlü olduğu dönem öğrenim ücretinin %25'ini, bir akademik yıl izin aldıysa o akademik yıla ait ödemekle yükümlü olduğu öğrenim ücretinin %25'ini ödemesi gerekir.

b) Derslerin başlamasını takip eden beşinci haftanın başı ile onuncu haftanın son iş gününe kadar izin başvurusu yapan ve başvurusu kabul edilen öğrencinin izninin işleme konulabilmesi için; bir dönem izin aldıysa o döneme ait ödemekle yükümlü olduğu dönem öğrenim ücretinin %50'sini, bir akademik yıl izin aldıysa o akademik yıla ait ödemekle yükümlü olduğu öğrenim ücretinin %50’sini ödemesi gerekir. Bu tarihten sonra yapılan başvurularda ödemekle yükümlü olunan dönem öğrenim ücretinin tamamının ödenmesi gerekir, ücret iadesi yapılmaz.

c) İzin başvurusu yapan ve izni onaylanan öğrencinin izninin işleme alınması ve ücret iadesinin yapılabilmesi için; SÜ’ye herhangi bir borcunun olmaması ve kendisine kullanım için Üniversite tarafından sağlanan mal ve teçhizatı hasarsız olarak iade etmiş olması gerekir. Öğrencinin ödemiş olduğu ücret; ödemekle yükümlü olduğu miktardan fazla ise, fazla olan kısım öğrenciye iade edilir. Öğrencilerin izin aldıkları dönemler için ödemiş oldukları ücretler, sonraki dönem ücretlerine mahsup edilmez. İzni onaylanan ve ücret ödemesine ilişkin yükümlülüğünü yerine getiren öğrencinin ilgili dönemde almış olduğu dersler dönem kaydından düşürülür.

ç) İzinli öğrenciler, izinli oldukları süre içerisinde Üniversitenin sağladığı imkan ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar.

İzinden dönüş

MADDE 46

(1) Öğrenciler, izinlerinin bitimini izleyen dönemde, gerekli ücretleri ödeyerek ve ders kayıtlarını yaptırarak öğrenimlerine devam ederler. Bunun yanında, izni devam ederken Üniversiteye dönmek isteyen öğrencinin ders kayıtları başlamadan önce ilgili enstitü müdürlüğüne bir dilekçe ile başvurması gerekir. Enstitü yönetim kurulunun onayı ile izinden geri dönen öğrencinin izinli sayılacağı dönem için ödemiş olduğu ücret, kayıt yaptırdığı dönem ödemekle yükümlü olduğu dönem öğrenim ücretinden düşülür.

Disiplin işlemleri

MADDE 47

(1) Öğrencilerin disiplin iş ve işlemlerinde, 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

Burslar

MADDE 48

(1) Öğrencilere bursların dağıtımı, Rektör tarafından oluşturulan bir komite tarafından ve SÜ tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

Ücretler

MADDE 49

(1) Yıllık ücretler, her akademik yıl için Mütevelli Heyeti tarafından belirlenerek ilan edilir. Öğrencilerin belirlenen bu ücretleri ödemeleri gerekir. Öğrenim ücretini ve Üniversitenin imkanlarından yararlanmak için ödenmesi gereken ücretleri, her dönem başında belirlenen süreler içinde ödemeyen öğrencilerin kayıtları yapılmaz ve bu öğrenciler öğrencilik haklarını kaybederler.

(2) Disiplin cezası nedeni ile Üniversiteden uzaklaştırılan öğrencilerin; izinli öğrenciler gibi, uzaklaştırma cezasının süresine ve öğrenime tekrar başlayacağı tarihe göre ödemekle yükümlü oldukları dönem öğrenim ücretini ödemeleri gerekir.

Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller

MADDE 50

(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.

Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

MADDE 51

(1) 29/8/2004 tarihli ve 25568 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Sabancı Üniversitesi Lisansüstü Öğrenimi Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.