BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesinde “Tıp Doktorluğu” ile Temel Tıp Bilimlerinde lisans eğitim-öğretim, kayıt ve sınav esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik; Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesinde “Tıp Doktorluğu” ile Temel Tıp Bilimlerinde lisans öğrencilerinin kayıt, eğitim-öğretim ve öğretim ve sınavlarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14, 43, 44 ve 45 inci maddeleri ile 19/11/1992 tarihli ve 3843 sayılı Kanunun 5, 6 ve 7 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Ders kredilendirilmesinde ortak parametre olarak kullanılan Avrupa kredi transfer sistemi (ECTS-European Credit Transfer System)’ni,
b) Başarı katsayısı: Harfli başarı notunun 0.00 ile 4.00 arasındaki karşılığını,
c) Başarı notu: 100 puan üzerinden hesaplanan ve önceden belirlenen başarı notunu,
ç) Başkoordinatör: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesinde eğitim ve öğretim programlarının planlanması, yürütülmesi ve koordinasyonundan sorumlu kişiyi,
d) ÇEP: Çekirdek Eğitim Programını,
e) Dekan: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanını,
f) Dekanlık: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanlığını,
g) Dönem: Bir sınıfta eğitim yapılan Güz (I. Dönem) veya Bahar (II. Dönem) yarıyılını,
ğ) Eğitim Komisyonu: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitim Komisyonunu,
h) Fakülte: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesini,
ı) Fakülte Kurulu: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Kurulunu,
i) Fakülte Yönetim Kurulu: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Yönetim Kurulunu,
j) Hekimliğe Hazırlık Programı (HHP): Sosyal ve kültürel eğitim ve iletişim düzeyini artırmak amacıyla içeriği ve uygulama şekli ilgili Komisyonlarca hazırlanan programı,
k) İntörn hekimlik: 6. sınıfta yapılan ve kesintisiz 12 ay süren staj programını,
l) Mesleksel Beceri Eğitimi (MBE): Öğrencilerin mesleksel becerilerini geliştirmek amacıyla içeriği ve uygulama şekli ilgili Komisyonlarca hazırlanan programı,
m) Modül: Belirli bir ders kurulu veya staj içerisinde bir konunun multidisipliner yaklaşımla (algoritma) düzenlendiği, probleme dayalı öğretim (PDÖ) yönteminin kullanıldığı uygulama dilimlerini,
n) Öğrenci: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencisini,
o) Rektör: Sakarya Üniversitesi Rektörünü,
ö) SAÜ: Sakarya Üniversitesini,
p) Senato: Sakarya Üniversitesi Senatosunu,
r) Sınıf: Eğitim yapılan bir Güz yarıyılı ve bir Bahar yarıyılının toplamını,
s) Staj: 4, 5 ve 6. sınıflarda ilgili anabilimdalları, Sınıf koordinatörleri, staj başkanları ve Koordinatörlerden oluşan Eğitim komisyonunca yürütülen eğitim ve uygulamaları,
ş) Üniversite: Sakarya Üniversitesini,
t) YÖK: Yüksek Öğretim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabul, Kayıt Koşulları, Öğrencilik Statüsü, Kayıt Yenileme, Danışman Öğretim Üyesi, Kimlik Kartı, Üniversitelerden Yatay Geçiş ve Akademik İzin
Öğrenci kabul, kayıt koşulları ve statü
(1) Fakülteye, YÖK tarafından konulan kurallara göre öğrenci kabul edilir ve Rektörlükçe belirlenen günlerde kayıt yapılır.
(2) Yalnız tam zamanlı öğrenci kabul edilir, dinleyici olarak öğrenci kabul edilmez. Zamanında başvurmayan ya da gerekli belgeleri ve harç işlemlerini tamamlamayan öğrenci kayıt hakkını kaybeder. Belgelerinde tahrifat olanların veya başka bir Yükseköğretim Kurumundan üniversiteden çıkarılma cezası almış olanların kayıtları, kesin kayıt yapılmış olsa bile iptal edilir.
(3) Yabancı uyruklu öğrencilerin kayıt ve kabulleri, 30/4/1985 tarihli ve 18740 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilere İlişkin Yönetmelik ve Senatonun konuyla ilgili kararları çerçevesinde yapılır.
Kayıt yenileme
(1) Her öğretim yılı başında öğrencinin bir önceki sınıftaki başarı durumuna göre bu Yönetmelik çerçevesinde yeniden kaydı yapılır.
(2) Öğrencinin öğrencilik haklarından ve muafiyetlerinden yararlanabilmesi ve sınavlara girebilmesi için her öğretim yılının başında kaydını yenilemiş ve harcını zamanında yatırmış olması şarttır.
(3) Mazeretleri nedeniyle kayıt yenileyemeyenler; dönemin ilk haftasında ilgili eğitim birimine kayıt yenileme başvurusunu yapar. Mazeretleri ilgili eğitim biriminin yönetim kurulunca kabul edilenler, akademik takvimde belirlenen mazeretli kayıt yenileme tarihinde kayıt yenileme ve derse yazılma işlemini yaparlar. Kayıt yenileme ve derse yazılma işlemlerinden öğrenci sorumludur.
(4) Kaydını zamanında yenilemeyen ve harcını yatırmayan Fakülte öğrencileri için; 27/8/2011 tarihli ve 28038 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili hükümleri uygulanır.
Akademik izin ve kayıt dondurma
(1) Öğrencinin akademik izin talebi, gerekçeli bir dilekçe ve belgeleriyle birlikte, ilgili eğitim birimine yapılır.
(2) Akademik izin talepleri, Senatonun belirlediği mazeretlerde haklı ve geçerli nedenler çerçevesinde ilgili kurullar tarafından değerlendirilir ve alınan karar, Öğrenci İşleri Dairesi Başkanlığına ve ilgili öğrenciye yazılı olarak bildirilir.
(3) Akademik izin isteklerinin dönem başındaki ilk dört hafta içinde yapılması esastır. Ani hastalık ve beklenmedik haller dışında bu süreler bittikten sonra yapılacak başvurular işleme konulmaz.
(4) Sağlık sebebiyle akademik izin başvurusunda bulunacak öğrencilerin sağlık raporunun, en az otuz öğretim gününü kapsaması gerekir.
(5) Öğrencilere, her defasında en fazla iki dönem olmak üzere, toplam dört döneme kadar akademik izin verilebilir.
(6) Ancak, sürekli sağlık sorunlarını herhangi bir sağlık kuruluşundan alınacak sağlık kurulu raporu ile belgeleyenler, bu süre kısıtlaması dışındadır.
(7) Akademik izinli olan öğrenciler, derslere devam edemez ve akademik izinli oldukları süreler öğretim süresinden sayılmaz.
(8) Sağlık nedenleriyle bir dönemden fazla akademik izinli sayılan öğrenci, takip eden döneme kayıt yaptırmak istediğinde, öğrenimine devam edebileceğini herhangi bir resmi yataklı sağlık kuruluşundan alınacak sağlık raporu ile belgelendirmesi durumunda, ilgili kurulların kararıyla kaydını yaptırabilir. Diğer nedenlerle akademik izinli olan öğrenciler yazılı olarak başvurdukları takdirde ilgili kurulların kararıyla kaydını yaptırabilir.
(9) Tabii afetler, tutukluluk, mahkûmiyet ve askerlik tecilinin kaldırılması gibi önceden bilinemeyen nedenlerle dönem süresi içinde de izin verilebilir. Belirtilen sebeplerin sınav döneminde ortaya çıkması halinde aynı şekilde işlem yapılır. Dönem içinde izin verilmesi halinde öğrenci dönem başından itibaren izinli sayılır. Sınav dönemi başında veya sınav dönemi içinde izin alındığında, bu izin verildiği tarihten geçerli olup, öğrencinin izin tarihini izleyen veya o tarihte devam eden sınav dönemindeki hakları saklı kalır. Bu haklar iznin bitimini izleyen o dersin sınavının açılacağı ilk sınav döneminde kullanılır.
Danışman öğretim üyesi
(1) Öğretim döneminin başında eğitim, öğretim çalışmaları ve üniversite yaşamı ile ilgili sorunlarda rehberlik yapmak üzere her öğrenci için bir öğretim üyesi Danışman olarak görevlendirilir.
(2) Her öğrenci için ilgili Sınıf koordinatörlüğünün önerisi ve Eğitim komisyonunun onayı ile; bir öğretim elemanı Danışman olarak belirlenir.
(3) Danışman, öğrenciyi izler, eğitim-öğretim ile ilgili sorunların çözümünde öğrenciye yardımcı olur. Öğrencinin kayıt yenileme ve derse yazılma, ders seçme ve ekleme işlemleri, bu Yönetmelik çerçevesinde danışman yardımıyla yapılır.
(4) Kayıt süresi içerisinde geçerli bir mazereti nedeniyle Üniversitede bulunamayacak olan danışman bu durumu bir yazı ile Bölüm Başkanlığına bildirir. Bölüm Başkanı, bu danışman yerine geçici olarak bir öğretim elemanını görevlendirir ve bunu ilgili birimlere ve öğrencilere duyurur.
(5) Danışmanın 6 ay veya daha uzun süreli olarak danışmanlık hizmeti sunamayacağı hallerde Sınıf koordinatörlüğünün önerisi ve Eğitim komisyonunun onayı ile yeni bir öğretim elemanı Danışman olarak belirlenir ve atanır.
Kimlik kartı
(1) Kayıtlarını yaptıran öğrencilere, SAÜ öğrencisi olduklarını belirten fotoğraflı bir kimlik kartı verilir.
Üniversitelerden yatay geçiş
(1) Fakülteye başka üniversitelerden yatay geçiş yolu ile aşağıdaki koşullar ve kurallara göre öğrenci alınır.
(2) Fakülteye, eşdeğer eğitim programı uygulayan diğer Tıp Fakültelerinden yapılacak yatay geçişlerde 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile yapılır. Aday yatay geçiş başvurusunu öğretim yılının başlamasından 30 gün öncesine kadar yapmak zorundadır.
(3) Başka bir Tıp Fakültesinden Fakülteye yatay geçiş yapmak isteyen öğrencilerin, Fakülteye kayıtlarının yapılabilmesi için açık yer bulunması, Rektörlükçe kontenjan ilan edilmiş olması ve durumlarının YÖK tarafından konulan kurallara uygun olması gerekir.
(4) Derse intibak ve muafiyet koşulları: Lisans Yerleştirme Sınavı sonucunda Fakülte birinci sınıfına kesin kayıt yaptıran öğrencilerin, daha önce devam ettiği program ve başarılı oldukları dersler, ders kurulları, staj ve dönemlerin eşdeğerliliği, Eğitim Komisyonunca uygun bulunduğu ve Fakülte Yönetim Kurulunca onaylandığı takdirde muafiyet kabul edilebilir. Öğrenci bu konudaki başvurusunu, kaydın yapıldığı ilk hafta içerisinde, Dekanlığa yapmak zorundadır.
(5) Yurtdışından yatay geçişle öğrenci kabulü YÖK esaslarına uyumlu ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim ve Öğretim Süresi, Eğitim Öğretim Esas ve Planları, Eğitim ve Öğretim Dönemlerinin Düzenlenmesi, Kalite Süreçleri
Eğitim ve öğretime başlama tarihi
(1) Fakültede akademik takvim Fakülte Kurulu’nca belirlenir, Senatonun onayına sunulur. Bir akademik eğitim ve öğretim yılı, sınıf olarak ifade edilir ve en az 32 haftayı kapsar ve her sınıf Güz ve Bahar yarıyıllarının toplamından oluşur. Birinci yarıyılın (Güz dönemi) bitiminde en az 2 haftalık bir ara tatil verilir. Sürekli eğitim ve öğretim yapılan 6. Sınıfta ara tatil yapılmaz. Yıl sonu ve bütünleme sınavları bu sürenin dışındadır. Zorunlu durumların ortaya çıkması halinde Fakülte Kurulu, eğitim ve öğretim sürelerinde, sınav tarihlerinde ve bunlarla ilgili ders programlarında değişiklik ve düzenleme yapabilir. Bu değişiklik ve düzenlemeler Senatonun onayına sunulur. Onayı takiben en az bir hafta önceden ilgililere duyurulur.
Eğitim ve öğretim süresi
(1) Tıp eğitimi ve öğretiminin süresi altı yıldır.
(2) Tıp Doktorluğu eğitim ve öğrenimi birbirini izleyen 3 devreden oluşur.
a) Temel Tıp Bilimleri Ön Lisans devresi: 1. ve 2. sınıfları kapsar.
b) Klinik Bilimleri, Lisans ve Yüksek Lisans devresi: 3, 4 ve 5. sınıfları kapsar.
c) İntörn hekimlik devresi: 6. sınıfı kapsar.
(3) Fakültede “Sınıf geçme” esaslarına göre hazırlanmış eğitim ve öğretim programları uygulanır. Tıp Doktorluğu düzeyinde akademik eğitimin her bir yılının başarılmış olması bir sonraki yılın ön şartıdır. Bu nedenle ön koşullu olmadığı saptanan ortak ve zorunlu dersler dışında, bir sınıfın bütün dersleri ve uygulamaları, stajları başarılmadan bir üst sınıfa geçilemez.
(4) Öğrenci altı yıllık tıp eğitim ve öğretim programını en çok dokuz yılda tamamlamak zorundadır. Öğrencinin bu maddede belirtilen süreden daha fazla öğrenime devam edebilmesi için, Senato tarafından kabul edilmiş olan sebepler ile uzun süreli tedavi gerektiren bir hastalık ya da başka bir mazeret halinin Fakülte Yönetim Kurulu tarafından haklı ve geçerli sayılması şarttır. Üniversiteye devamdan men edilme cezası alan öğrencilerin, bu süreleri mazeretli devamsız olarak kabul edilemez. Eğitim ve öğretim programının tamamlanma süresinin değerlendirilmesinde 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 44 üncü maddesi hükümlerine göre hareket edilir.
Eğitim ve öğretim esasları ve planları
(1) Ders kredileri, Yükseköğretim Kurulunca ilgili programın yer aldığı diploma düzeyi ve alan için yükseköğretim yeterlilikler çerçevesine göre, belirlenen kredi aralığı ve öğrencilerin çalışma saati göz önünde tutularak Senato tarafından belirlenir. Uygulanan programların AKTS (ECTS) ile ilgili değerlendirme esasları ve uyumluluğu Senato tarafından belirlenir.
(2) Öğretim planındaki dersler; teorik dersler, uygulamalar, laboratuvarlar, atölye çalışmaları, tez, proje, staj, tıp sanatına dayalı uygulamalar ve benzeri çalışmalar şeklinde olabilir. Dersler zorunlu ve seçimlik (seçmeli) olabilir.
(3) Derslerin öğretim dili Türkçedir. Yabancı dil yeterliliği almış öğrenciler için yabancı dil destekli programlar uygulanabilir. Yabancı dilde yürütülen programlarda derslerin alınması, uygulanması, sınavlarının yapılması ve diğer hususlar bu Yönetmelik hükümlerine uymak şartıyla hazırlanmış Senato esaslarına göre düzenlenir.
(4) Derslerin öğretim süresince dönemlere veya yıllara göre dağılımı; haftalık, teorik ve laboratuvar, uygulama saatleri, kredi değeri ve varsa ön koşulları ilgili kurulların ve Senatonun kararı ile belirlenir.
(5) Öğrenci; öğretim planında yer alan tüm zorunlu dersler ile öngörülen seçimlik dersleri almak ve başarmakla yükümlüdür.
(6) Öğretim planları ve haftalık ders programları ilgili kurul kararları ile Senatoya sunulur. Senato onayından geçen öğretim planları; öğretim başlamadan önce akademik takvimde belirlenen süre içinde ilan edilir. Seçimlik derslerin açılması ile ilgili düzenlemeler ilgili kurullar ve Senato tarafından yapılır.
(7) Staj çalışmaları ve tıp sanatına dayalı uygulamalar, ilgili birimler tarafından, her programın özelliğine göre düzenlenebilir.
Kalite süreçleri
(1) Eğitim ve öğretim süreçlerinin sürekli iyileştirilmesine yönelik iç ve dış kalite güvencesi uygulamaları ile eğitim ve öğretimin devamına ilişkin diğer hususlar, Yükseköğretim Kurulunun bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak Senato tarafından belirlenir.
Eğitim ve öğretimle ilgili kurul ve komisyonlar
(1) Eğitim ve öğretim programları Dekanlıkça görevlendirilen çeşitli kurul ve komisyonlar tarafından hazırlanır ve ilgili kurullar ile Senatonun onayını takiben uygulanır.
a) Koordinatörler Kurulu: Dekan, Eğitimden Sorumlu Dekan Yardımcısı, Başkoordinatör, Başkoordinatör Yardımcıları, Ölçme-Değerlendirme Kurulu Başkanı, Sınıf Koordinatörleri, Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Temsilcisi, Mesleksel Beceri Eğitimi (MBE) Komisyonu Başkanı, Hekimliğe Hazırlık Programı (HHP) Komisyonu Başkanı, Modül Komisyonu Başkanı, her sınıfın Öğrenci Temsilcisi ve Öğrenci İşleri İdari Koordinatöründen oluşur. Gerektiği durumlarda modül, staj ve ders kurulu başkanları da toplantıya katılır. Bu kurul, eğitim ve öğretim kalitesinin yükseltilmesi amacıyla; fakültede mezuniyet öncesi eğitimi, öğretim ve ölçme değerlendirme faaliyetlerinin genel planlamasını yapmak, koordinasyonunu sağlamak ve yürütülmesini denetlemekle yükümlüdür. Bu amaçla, Sınıf koordinatörleri, Ölçme Değerlendirme Komisyonu, Müfredat Kurulu, MBE ve HHP komisyonu başkanlarının, Öğrenci Temsilcilerinin ve Öğrenci İşleri Koordinatörü’nün raporları değerlendirilir. Uygulamalarla ilgili yeni kararlar alır ve Fakülte Kurulu’nun onayına sunar.
b) Eğitim Komisyonu: Dekanın başkanlığında Eğitimden Sorumlu Dekan Yardımcısı, Başkoordinatör, Başkoordinatör Yardımcıları, Temel, Dahili ve Cerrahi Tıp Bilimleri Bölümleri’nden ikişer temsilci öğretim üyesi, MBE ve HHP Komisyon temsilcisi, Modül Komisyonu temsilcisi, Tıp Eğitimi Anabilim Dalı temsilcisi, Öğrenci İşleri İdari Koordinatörü ve Öğrencilerin kendi aralarından seçtikleri iki temsilciden oluşur ve Dekan tarafından 3 yıllık sürelerle görevlendirilirler. Görevleri; Eğitim Komisyonu, tıp eğitiminin amacı, hedefleri, planlanması, uygulanması ve geliştirilmesi konularında ilgili kişilerle fikir alışverişi yaparak rapor ve öneriler hazırlar. Öğretim üyeleri ve öğrencilerden alınan geribildirimleri değerlendirir ve Fakülte Kurulu’na görüşlerini sunar. Eğitim ve öğretimin, Çekirdek Eğitim Programına (ÇEP), Fakülte Kurulu’nda kararlaştırılan esaslara ve akademik takvime dayalı olarak düzenli, derslerin birbirleriyle uyumlu bir şekilde yürümesini sağlar ve bu konuda Fakülte Kurulu’na bilgi sunar. Bölüm Başkanları ile eşgüdüm içinde bir sonraki yılın eğitim programını ve görevlendirilen öğretim üyelerini belirleyerek Fakülte Kurulu’na sunar. Devamsızlık veya başka nedenlerle eğitimle ilişiği kesilme durumuna gelen öğrenciler hakkında Dekanlığa bilgi verir. Eğitim Komisyonu çalışma ve toplantı düzenini kendisi belirler, gerekli durumlarda başkanın çağrısı üzerine olağanüstü olarak toplanır. Fakülte öğrenci temsilcisi de Eğitim Komisyonu toplantılarına katılır.
c) Başkoordinatör: Eğitim işlerinden sorumlu koordinatördür ve Tıp Fakültesi öğretim üyeleri arasından Dekan tarafından görevlendirilir. Başkoordinatörün görev süresi 3 yıldır. Süresi bitenler yeniden görevlendirilebilir. Eğitim ve öğretim faaliyetlerinin Fakültenin amaç ve öğrenim hedefleri doğrultusunda planlanmasını, yürütülmesini, koordine eder ve denetler. Eğitimden sorumlu Dekan yardımcısı ve Başkoordinatör yardımcıları ile işbirliği halinde çalışır.
ç) Başkoordinatör Yardımcısı: Dekan, Fakülte öğretim üyeleri arasından iki Başkoordinatör yardımcısı görevlendirir. Görev süresi 3 yıldır. Süresi bitenler yeniden görevlendirilebilir. Eğitim ve öğretim faaliyetlerinin fakültenin amaç ve hedeflerine uygun olarak yürütülmesi, koordinasyonu ve denetlenmesinde Başkoordinatöre yardım eder. Yapılan sınavlarda, denetleyici olarak bulunur ve sınavların sonuçlarını denetler ve onaylar. Kurul ve Komisyonlara, eğitim ve öğretim faaliyetlerinin bütünlük ve entegrasyon içinde fakülte eğitim programına uygun olarak yürütülmesine kılavuzluk eder.
d) Sınıf Koordinatörü: Dekan tarafından, Tıp Fakültesi öğretim üyeleri arasından görevlendirilir. Görev süresi üç yıldır. Süresi biten öğretim üyesi yeniden atanabilir. Görevleri ders, ders kurulları, staj, klinik programları ve sınavları düzenlemektir. Sorumlu olduğu sınıfın akademik takvimini hazırlar ve koordinatörler kuruluna sunar. Ders yılı başında öğrenci temsilcilerinin seçimi için gerekli hazırlıkları yapar, seçimi yürütür. Ders Kurulu Başkanları, Staj Başkanları, Ölçme-Değerlendirme Komisyonu Başkanı, Mesleksel Beceri Eğitimi, Hekimliğe Hazırlık Programı ve Modül Başkanları ile yakın işbirliği içinde sorumlu olduğu sınıfın programının düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlar ve denetler. Sorumlu olduğu sınıfın sınav hazırlıklarının zamanında ve kurallara uygun yürütülmesi için ders kurulu başkanı ve/veya staj başkanının çalışmalarını denetler.
e) Sınıf Koordinatör Yardımcısı: Dekan tarafından, Tıp Fakültesi öğretim üyeleri arasından görevlendirilir. Görev süresi üç yıldır. Süresi biten öğretim üyesi yeniden atanabilir. Sınıf Koordinatörlerine yardımcı olan öğretim üyeleridir. Sınıflarına ait eğitim-öğretim faaliyetlerinin Fakültenin amaç ve hedeflerine uygun olarak yürütülmesi, koordinasyonu ve denetlenmesinde Koordinatöre yardım ederler.
f) Ders Kurulu Başkanı: Ders Kurulu Başkanı, Tıp Fakültesi öğretim üyeleri veya görevlileri arasından Dekan tarafından 3 yıl için görevlendirilir. Başkan faaliyetlerini bu Yönetmeliğe uygun olarak yürütür. Ders Kurulu programını ÇEP’e ve akademik takvime uygun olarak hazırlar, ilgili sınıf koordinatörünün onayına sunar ve programın eksiksiz ve düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlar. Ders kurulu ve modül öğrenci devam çizelgelerinin işlenmesini, ders kurulu sınav haftasından önceki hafta itibariyle öğrenci işlerine iletilmesini sağlar. Devamsızlık nedeniyle sınava giremeyecek öğrencileri koordinatöre bildirir ve sınav öncesi pratik telafisini yapıp sınava girmelerini sağlamak üzere koordinatörle işbirliği halinde çalışır. Ders Kurulu ve modülle ilgili soruların zamanında toplanmasını, soru komisyonunda değerlendirilmesini sağlar. Soru kitapçıklarını sınav formatına uygun olarak hazırlar ve zamanında basar. Ders Kurulu Sınavında hazır bulunur. Ders kurulu sınavlarının soru analizlerinin sonuçlarıyla birlikte değerlendirilmesi ve sınav sonuçlarının açıklanması, itirazların incelenmesinde ilgili Koordinatörle birlikte çalışır. Ders kuruluna ilişkin geri bildirim formlarının öğrenciler tarafından geniş katılımlı olarak doldurulması için öğrencileri teşvik eder, formları toplar, değerlendirir ve bir rapor eşliğinde sınıf koordinatörüne sunar. Ders Kurulu sırasında öğretim üyelerinden gelen ders değişikliği isteklerinin en aza indirilmesi ve zorunlu durumlarda ders değişikliği isteğinin yazılı olarak doğrudan Başkoordinatörlüğe yapılmasını sağlar. Ders Kurulu bitiminde raporunu hazırlar ve modül başkanından aldığı raporla birlikte sınıf koordinatörüne sunar.
g) Staj Başkanı: Tıp Fakültesi öğretim üyeleri veya görevlileri arasından Dekan tarafından 3 yıl için görevlendirilir. Staj programını ÇEP’e ve akademik takvime uygun olarak hazırlar, ilgili sınıf koordinatörünün onayına sunar ve programın düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlar. Öğrenci devamsızlıklarını yakından takip eder, yoklamaların düzenli bir şekilde alınmasını sağlar. Devamsızlık nedeniyle staj sınavına giremeyecek öğrencileri belirler. Belirlenmiş olan standart staj ölçme değerlendirme yöntemlerinin uygulanmasını sağlar. Staj sınav sorularını toplar. Soru kitapçıklarını hazırlar ve basar. Sınavın zamanında ve düzenli şekilde yapılmasını sağlar. Sınav sonuçlarını toplar, ilan eder ve Başkoordinatörlüğe gönderir. Staj geri bildirim formlarının öğrenciler tarafından doldurulmasını sağlar, anketleri değerlendirerek, staja ilişkin rapor eşliğinde ilgili sınıf koordinatörü ve anabilim dalı başkanına sunar.
ğ) HHP Komisyonu: Başkan ve Bölüm temsilcilerinden oluşur. Eğitim Komisyonuna bağlı olarak çalışmalara katılır. Her sınıfta yapılması gereken uygulamaları ve değerlendirme esaslarını Sınıf Koordinatörlüğü ile birlikte belirler. Sosyal ve kültürel eğitim ve iletişim düzeyini artırmak amacıyla içeriği ve uygulama şekli ilgili komisyonca hazırlanan programın etkin ve uygun kullanımını sağlar; yeni malzeme alımı için ihtiyaçları belirler ve Başkoordinatöre bildirir. Akademik yıl sonunda, yapılan faaliyetleri ve sonuçlarını, belirlenen sorunları, önerileriyle birlikte Koordinatörler Kuruluna sunar.
h) MBE Komisyonu: Başkan ve Bölüm temsilcilerinden oluşur. Eğitim Komisyonuna bağlı olarak çalışmalara katılır. MBE Laboratuvarı’nın kullanım planını oluşturarak Başkoordinatöre bildirir. Her sınıfta yapılması gereken uygulamaları ve değerlendirme esaslarını Sınıf koordinatörlüğü ile birlikte belirler. Beceri eğitimi için gerekli malzemelerin etkin ve uygun kullanımını sağlar; yeni malzeme alımı için ihtiyaçları belirler ve Başkoordinatöre bildirir. Akademik yıl sonunda, yapılan faaliyetleri ve sonuçlarını, belirlenen sorunları, önerileriyle birlikte Koordinatörler Kuruluna sunar.
ı) Modül Komisyonu: Başkan ve Bölüm temsilcilerinden oluşur. Eğitim Komisyonuna bağlı olarak çalışmalara katılır. Her kurul veya staj için modül kullanım planını oluşturarak Başkoordinatöre bildirir. Modül eğitimi için gerekli malzemeyi belirler, etkin ve uygun kullanımını sağlar; yeni malzeme alımı için ihtiyaçları belirler ve Başkoordinatöre bildirir. Akademik yıl sonunda, yapılan faaliyetleri ve sonuçlarını, belirlenen sorunları, önerileriyle birlikte Koordinatörler Kuruluna sunar.
i) Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu: Başkan, Tıp Eğitimi Anabilim Dalı temsilcisi ve sınıf temsilcilerinden oluşur. Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu Başkanı, daha önce Fakülte eğitim kurullarından birinde en az 3 yıl süreyle görev yapmış Tıp Fakültesi öğretim üyeleri arasından Dekan tarafından 3 yıl için görevlendirilir. Fakültede objektif, geçerli ve güvenilir bir ölçme ve değerlendirme uygulamasının yürütülmesini ve geliştirilmesini sağlar. Çoktan seçmeli sınav sorularının sınav öncesi değerlendirilmesi, sınav sonrası analizi, soru bankası oluşturulması ve benzeri çalışmalar için oluşturulmuş grupların koordinasyonunu sağlar. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarının yürütülmesi ve geliştirilmesi için oluşturulacak çalışma gruplarını koordine eder. Ders Kurulu sınavları sonrası Koordinatörler Kuruluna sınav uygulamaları ve sonuçlarla ilgili rapor sunar. Komisyon, her sınıf sonunda Öğretim üyelerinin ve Kliniklerin eğitim-öğretim beceri kalitesi ve performanslarına ait verileri toplayarak Dekanlığa sunar.
Eğitim şekli
(1) Fakültede Entegre Eğitim Sistemi uygulanır. Entegre tıp eğitim sisteminde, vücuttaki organ sistemlerinin dersleri (bilgi ve beceriler) ilgili disiplinlerce topluca verilir ve derslerin organizasyonu Ders kurulu bazında ele alınır. Ders kuruluna temel oluşturan vücut organ sistemiyle ilgili öğrenim hedeflerine ulaşabilmek için, aynı sınıfta organ sisteminin hem anatomisi, hem fizyolojisi, hem de histolojisi, vb. birlikte verilmesi temel amaçtır. Entegre tıp eğitimi sistemi gereği, öğrenci ölçme ve değerlendirmesinde entegre derslerin yürütüldüğü ders kurulunun bütününden başarı esas alınır.
(2) Tıp eğitimi altı sınıf’tan oluşmaktadır.
(3) 1, 2 ve 3. sınıflarda ders kurulları yer almaktadır.
(4) 4, 5 ve 6. sınıflarda dersler Staj esasına göre yapılır. Bu sınıflarda; öğrencilerin tıbbın temel kavram ve ilkelerini klinik olguların çözümlemesinde kullanması, tanı ve tedavi yaklaşımlarını klinik ortamda gördüğü hasta ve hastalıklar açısından değerlendirip yorumlayarak uygun tanı ve tedavi yaklaşımlarını seçebilmesi, temel klinik becerilerini yeterli düzeyde uygulayabilmesi, tıbbi uygulamalarda bilimsel, mesleki ve etik değerler konusunda uygun tutum ve davranışı sergileyebilmesini hedefleyen teorik oturum ve uygulamaların yürütüldüğü stajlar yer almaktadır.
(5) 6. sınıfta yapılan staj, aralıksız 12 ay süren intörn hekimlik stajı şeklindedir.
(6) Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Sanat Tarihi dersleri ve seçmeli dersler Yükseköğretim Kurulunun belirlediği ilkeler çerçevesinde yürütülür. Tıbbi İngilizce ve ortak zorunlu derslerden Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi ve Türk Dili dersleri birinci sınıfta zorunlu olarak uygulanır.
(7) Bu programın yanı sıra, öğrencilerin mesleki uygulamalar için temel olan (Klinik beceriler, iletişim becerileri, etik, araştırma vb.) ve öğrencileri klinik öğretime hazırlayan Mesleksel Beceri Eğitimi (MBE) ve sosyokültürel (Sosyal, psikolojik, ekonomik, politik, kültürel, çevresel, vb.) gelişimlerini desteklemek amacıyla Hekimliğe Hazırlık Programı (HHP) uygulanır. Bu amaçla kurulacak komisyonlar (HHP ve MBE) tarafından, her sınıf için hazırlanacak programın içeriği ilgili kurullar ve Senato tarafından onaylanarak uygulanır.
(8) Ayrıca, Öğrencilerin belirli bir ders kurulu veya staj içerisinde bir konunun multidisipliner yaklaşımla (algoritma) düzenlendiği, probleme dayalı öğretim (PDÖ) yöntemlerinin kullanıldığı uygulama dilimleri de uygun olan ders kurulları ve stajlar içerisinde içeriği önceden hazırlanmış Modüller şeklinde ilgili kurullar ve Senato tarafından onaylanarak uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Devam Zorunluluğu, Mazeret, İzin, Sınav ve Değerlendirme Esasları
Devam zorunluluğu
(1) Derslere devam zorunludur ve buna ilişkin esaslar şunlardır;
a) Teorik, Seçmeli ve uygulamalı dersler ile stajlara devam zorunludur ve yoklama yapılır. Uygulamalı dersler; staj, laboratuvar çalışması, tartışma, seminer, saha ve klinik çalışmaları vb. kapsar. Stajlar tam gün olarak değerlendirilir.
b) 1, 2 ve 3. sınıflarda bir ders veya ders kurulundaki teorik derslerin %20’sinden fazlasına mazeretsiz olarak katılmayan öğrenci, o ders veya ders kurulu ve sınıf sonu final sınavına alınmaz ve sınavdan FF (0) almış kabul edilir.
c) Uygulamalı çalışmalarda ve stajlarda devamsızlık %20’yi geçmediği zaman öğrenci devam etmediği süre kadar telafi çalışması yapmak kaydıyla, o ders kurulunun pratik sınavına veya staj sonu sınavına girebilir. Stajlarda mazeretli veya mazeretsiz devamsızlıkları olan öğrenciler, sınava girebilmek için, devamsız oldukları süreyi tamamlamak zorundadır.
ç) Bir sınıf içinde, Fakülte Yönetim Kurulunca kabul edilmiş bir mazereti nedeniyle devamsızlık sınırını aşmış olan öğrenciler, o sınıf için DM notu almış olurlar. Bu öğrencilerin hak mahrumiyeti olmaz ve ilgili sınıfın derslerini tekrar alırlar.
Mazeretler
(1) Öğrencilerin mazeretlerine ilişkin esaslar aşağıda gösterilmiştir;
a) Öğrencinin eğitim süresinde sağlık raporu ile mazeretli sayılabilmesi için, hastalığını Sakarya Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi’nden, tatil dönemi gibi bunun mümkün olmadığı hallerde herhangi bir resmi yataklı tedavi kurumundan alınacak bir rapor ile belgelendirmesi ve bu raporun Fakülte Yönetim Kurulu’nca kabul edilmesi gerekir. Bunların dışındaki sağlık raporları işleme konmaz. Sağlık mazereti Fakülte Yönetim Kurulu’nca kabul edilen öğrenci, rapor süresince derslere devam edemez ve sınavlara giremez.
b) Tam teşekküllü sağlık kurulu raporu ile hekimlik mesleğini icra edemeyecek düzeyde özürlü olduğu belirlenen öğrencilerin Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile Üniversite ile ilişiği kesilir.
c) Mazeretler ile ilgili her türlü başvuru, mazeret süresinin başlangıcından itibaren en geç üç iş günü içerisinde yazılı olarak Dekanlığa yapılmalıdır. Daha sonra yapılan başvurular işleme konulmaz.
ç) Fakülte Yönetim Kurulu öğrencinin her türlü mazeretini takdire bağlı olarak kabul veya reddedebilir.
d) Yukarıda belirtilen devam, izin ve mazeret ile ilgili kurallar, anabilim dalı ve bilim dalı dersleri, ders kurulları, zorunlu stajlar, intörn hekimlik, HHP, MBE uygulamaları ve tüm sınıflar için geçerlidir.
İzinler
(1) Öğrencilerin izinlerine ilişkin esaslar şunlardır;
a) Öğrencilere kanıtlayacakları önemli nedenlerin veya öğrenim ve eğitimlerine katkıda bulunacak Üniversite dışı burs, staj ve araştırma gibi olanakların doğması halinde Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile 4 döneme kadar izin verilebilir. Bu izin başvurusu, akademik yıl başlamadan en az 30 gün önce yapılmalıdır.
b) Milli Takım spor karşılaşmalarında, Milli Takımlarımızda ve Üniversitelerarası spor karşılaşmalarında Üniversite takımlarında yer alan öğrencilere Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile izin verilir. Öğrenciler bu süreler için mazeretli izinli sayılır. O sınıfta giremedikleri ders veya derslerden mazeret sınavına alınırlar. 4, 5 ve 6. sınıf öğrencileri devam etmediği süreyi anabilim dalının belirleyeceği zamanlarda tamamlamak zorundadır. Öğrenci bu süreyi tamamlamadığı takdirde stajı tekrarlanır.
Sınav ve değerlendirme esasları, puan, derece, not ve katsayılar
(1) Tıp Fakültesinde tüm sınıflarda yapılan sınavlar 100 tam not üzerinden değerlendirilir. Sınavların değerlendirilmesinde kullanılan not, derece ve katsayılar aşağıdaki gibidir:
a) Sınav sonuçlarını tanımlamada kullanılan notlar:
b) Geçer notlar: Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birisini alan öğrenci, o dersi başarmış sayılır.
MU notu: Kurumlar arası yatay geçiş yapan veya daha önce devam ettiği herhangi bir Yükseköğretim Kurumunda başarılı olduğu derslerin eşdeğerlerine ve muafiyet sınavı uygulanan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin not ortalamaları hesabında, muaf oldukları derslerden aldıkları notlar, bu Yönetmeliğin sınav notları ile ilgili maddelerindeki eşdeğerliğine göre hesaplama yapılır.
c) Tıpla ilgili Seçmeli derslerin sınavlarının ve sonuçlarının değerlendirilmesinde aynı kurallar uygulanır. Dönem sonunda birer sınav (final) yapılır. Alınan not sınıf sonu ortalamasına dahil edilmez.
ç) Seçmeli dersler sınavı ve bütünleme sınavında başarısız olan öğrenci bir sonraki öğretim yılında devam zorunluluğu olmadan o dersi programına almak ve sınavlarına girmekle yükümlüdür. 3. sınıfın sonuna kadar gördüğü tıpla ilgili seçmeli derslerden başarılı olamayan öğrenci 4. sınıfa başlayamaz. Seçmeli derslerden başarısız olan öğrenciler için yeterli altyapının olması ve ilgili kurulların uygun görmesi durumunda Yazokulu açılabilir.
d) Geçmez notlar:
DD: Sınıf içerisinde alınan bir DD notu Zayıf olarak ifade edilir ve öğrenci o dersten başarısız kabul edilir. Ancak, sınıf (yıl) sonu itibariyle sadece bir dersten bu notun alınması durumunda öğrenciye o dersten ek bir bütünleme sınavı hakkı daha verilir.
FF: Sınav değerlendirme sonucu başarısız (0-49 arası) olan öğrenciye verilen nottur. Sonuç Başarısız olarak kabul edilir. 1, 2 ve 3. sınıflarda Sınıf Sonu (Final) Sınavı ve Bütünleme Sınavları sonucunda FF notu alan öğrenci doğrudan sınıfta kalır. 4. ve 5. sınıflarda Staj Sonu Sınavı ve Bütünleme Sınavından FF notu alan öğrenci stajı tekrar eder.
GR: Devamlı ve sınava girme hakkı olduğu halde sınava girmemiş öğrencinin aldığı nottur. Not ortalamaları hesabında (FF) notu işlemi görür. (Puan=0) 1, 2 ve 3. Sınıf öğrencilerinin Sınıf Sonu Sınavı ve Bütünleme Sınavlarına girme hakkı vardır, 4. ve 5. Sınıf öğrencileri ise stajı tekrar etmeden Bütünleme Sınavına girebilir.
DZ: Mazeretsiz olarak derse devam etmeyen veya derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilerin aldığı nottur. Not ortalamaları hesabında (FF) notu işlemi görür. İlgili derslerden sınıf tekrarı yapar.
DM: Mazereti nedeniyle devamsızlık yapan öğrencilerdir. Fakülte Yönetim Kurulu’nca kabul edilmiş bir mazereti nedeniyle devamsızlık sınırını aşmış olan öğrenciler, ilgili ders veya stajların sınavına alınmazlar. Bu öğrencilerin hak mahrumiyeti olmaz. Ders ve staj tekrarı yaparlar.
e) Tıp dışı seçmeli dersler için Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sınavlar, Sınav Sonuçlarına İtiraz
Sınavlar
(1) 1, 2 ve 3. sınıflarda okutulan dersler ve sınavlar ile ilgili hükümler aşağıdaki gibidir:
a) Ders Kurulu: 1, 2 ve 3. sınıflarda okutulan dersler ders kurulları şeklinde verilir. Her ders kurulunun bir başkanı olur. Ders kurulu başkanı sınıf koordinatörünün önerisi ile eğitim komisyonu tarafından belirlenir. Ders kurulu başkanı, sınıf koordinatörü ile birlikte programların hazırlanması, duyurulması, eğitimin değerlendirilmesi, sınavların yapılması, sınav sonuçlarının ve itirazların değerlendirilmesi ile ilgili işlemleri yürütür.
b) Ders Kurulu Sınavı: Her ders kurulu sonunda yapılan sınava ders kurulu sınavı denir. Ders kurulu sınavı ara sınav yerine geçer. Ders kurulu sınavında alınan nota ders kurulu notu denir. Ders kurulunda modül varsa; modül notu %10 ağırlıkta, teorik ve pratik toplam notu ise %90 ağırlıktadır. Ders kurulunda modül yoksa ders kurulu başarı notu doğrudan teorik ve pratik toplam notudur. Sınav sırasında o Ders Kurulu’nda dersi olan tüm anabilim dalları, Ders Kurulu Başkanı’nın düzenlemesi içinde görev almak üzere istenen sayıda öğretim elemanı görevlendirir. Sınav sonuçları, en geç 10 gün içinde ilan edilir.
c) Teorik ve pratik toplam notu hesabı: Ders kurulunda yer alan teorik ve pratik oturumların her biri aynı değerdedir. Dolayısıyla 100 tam puan teorik ve pratik oturumların toplam sayısına bölündüğünde her oturumun puanı belli olur. Teorik sınavda toplam teorik ders sayısı kadar soru sorulduğu için her soru yukarıdaki bölünme sonucunda ulaşılan puan kadar değer kazanır. Pratik notu için ise her disiplinin o ders kurulunda bulunan pratik oturum sayısı çarpı her bir oturumun puanı kadar not hakkı vardır. Disiplinlerin vereceği pratik notu, hakları olan puan oranında hesaplanarak öğrencilere verilir.
Örnek; Bir ders kurulunda 94 teorik oturum, 36 pratik oturum varsa toplam (94 + 36) 130 oturum vardır. Her oturumun puanı 100/130 = 0.77’dir. 94 teorik oturum olduğuna göre teorik sınavda 94 soru sorulmaktadır. Sınav sonucunda baraj da hesaplanarak öğrencinin 73 doğru cevabı olduğu saptanırsa öğrenci teorik sınavından 73 x 0.77 = 56.21 puan almaktadır. 36 pratik oturumun 18’i a, 10’u b, 8’i ise c disiplinine aittir. (Dolayısıyla a disiplininin 18 x 0.77 = 13.86, b disiplininin 10 x 0.77 = 7.7, c disiplininin ise 6.16 pratik puan hakkı olacaktır.) A disiplini pratik notu olarak öğrenciye 100 üzerinden 80 verdiyse öğrenci a disiplininden 0.8 x 13.86 = 11.09 puan, b disiplininden 70 aldıysa 0.7 x 7.7 = 5.39 puan, c disiplininden ise 60 puan aldıysa 0.6 x 6.16 = 3.69 puan alacaktır. Sonuç olarak, öğrenci teorik ve pratik toplam notu olarak 56.21 + 11.09 + 5.39 + 3.69 = 76.38 puan alacaktır. Ders kurulunda modül yoksa ders kurulu başarı notu 76.38 olacaktır. Ders kurulunda modül varsa ve öğrenci modülden 70 aldıysa ders kurulu başarı notu (76.38 x 0.9) + (70 x 0.1) = 75.74 olacaktır. Son başarı notu ise tam sayıya (75.74→76) tamamlanacaktır.
ç) Sınıf (Yıl) Sonu Sınavı (Final): 1, 2 ve 3. Sınıflarda, her akademik yılın sonunda son ders kurulu sınavının bitiminde en erken 15, en geç 21 gün sonra o yıl okutulan tüm ders kurullarını kapsayan sınava Sınıf Sonu Sınavı (Final) denir. Bu sınavdan en az 60 alma zorunluluğu vardır.
d) Sınıf (Yıl) Sonu Bütünleme Sınavı: Sınıf sonu sınavının bitiminden en erken 15, en geç 21 gün sonra yapılan sınavdır. Sınıf sonu bütünleme sınavına Sınıf sonu sınavlarında başarılı olamayan ve sınav hakkını kazandığı halde bu sınava herhangi bir nedenle giremeyen öğrenciler katılır.
e) Mazeret Sınavı: Mazeretleri nedeniyle Ders kurulu sınavına giremeyen ve Fakülte Yönetim Kurulunca mazeretleri kabul edilen öğrenciler için mazeret sınavı açılır. Mazeret sınavının mazereti olmaz. Ders kurulu mazeret sınavı bir defa ve Fakülte Kurulu’nca saptanan akademik takvimde belirtilen günde yapılır. Ayrıca, öğrencinin yazılı müracaatı halinde aynı ders kurulunun sonraki sınavlarından birisine de katılabilir. Sınıf sonu ve Bütünleme sınavları için mazeret sınavı açılmaz.
f) Ek Bütünleme Sınavı: Yılsonu itibariyle; sadece bir dersten DD (50-59) notu almış ve bütünleme sınavında da başarılı olamamış öğrencilere ikinci bir bütünleme sınavı hakkı verilir.
g) Ders Kurulları Sınav Notlarının Hesaplanması: Bir ders kurulunda görev alan anabilim dalları, ders yükleri (Öğrenci başına düşen teorik ve pratik derslerin toplam süresi) oranında soru ve not ağırlığına sahiptir. Bir ders kurulunda her dersin kendi barajı vardır. Ders baraj sınırı %50’dir. Öğrenci, ders kurulu sınavında kurulu oluşturan derslerin bir veya birkaçından %50’nin altında not alırsa; o dalda elde ettiği puan ile o dalın toplam puanının %50’si arasında kalan puan farkı sınav toplam puanından düşülerek o ders kurulu sınav notu belirlenir.
ğ) Ders Kurulları Ortalama Notu: Bir sınıfta ders kurulu sınav notları toplamının o sınıftaki ders kurulu sayısına bölünmesi ile elde edilen nottur. Ders kurulları ortalama notu hesaplanırken, Hekimliğe Hazırlık Programı ve Mesleksel Beceri Eğitimi uygulamaları için yapılan sınav ve değerlendirmeler sonucunda 100 üzerinden belirlenen başarı notları ortalaması, ayrı bir ders kurulu notu gibi toplama eklenerek ortalaması alınır. Seçmeli dersler ortalamaya dahil edilmez.
h) Sınıf (Yıl) Sonu ve Bütünleme Sınav Notu hesaplanması: Anabilim dalları bir sınıfta kendilerine düşen ders ağırlığı oranında final ve bütünleme sınavında soru ve not ağırlığına sahiptirler. Sınıf sonu ve Bütünleme sınavı notu belirlenirken baraj uygulanmaz. Bütünleme sınav sonuçları Fakülte Yönetim Kurulu tarafından onaylanarak kesinleşir.
ı) Sınıf (Yıl) Sonu Başarı Notu: 1, 2 ve 3. sınıflar için, Ders kurulları ortalama notunun %60’ı ile final sınavında alınan notun %40’ının toplanması ile elde edilen nottur. Bütünlemeye kalan öğrencilerin sınıf sonu başarı notunun hesaplanmasında final sınavından alınan not yerine bütünleme sınavından alınan not dikkate alınır. Öğrencinin bir üst sınıfa geçebilmesi için, Sınıf sonu sınavından en az 60 alması ve sınıf sonu başarı notunun 100 üzerinden en az 60 olması gerekmektedir.
i) Tüm ders kurullarının sınavlarına katılarak bu sınavların her birinden ayrı ayrı 100 tam not üzerinden en az 60 almak koşulu ile ders kurulları ortalama notu 70 veya fazla olan 1, 2 ve 3 üncü sınıf öğrencilerinden isteyenler sınıf sonu sınavına girmeden başarılı olmuş sayılırlar. Bu durumda öğrencilerin ders kurulları ortalama notu, sınıf sonu başarı notu olarak kabul edilir. Bu öğrencilerden notunu yükseltmek amacıyla sınıf sonu sınavına girmek isteyenler, sınavdan en az 15 gün önce yazılı dilekçe ile başvururlar.
j) Yıl Tekrarı: Sınıf sonu sınavına girmeyen öğrenci sınıf sonu bütünleme sınavına da girmemesi halinde o yıl başarısız kabul edilir ve sınıfta kalmış sayılır. Bu durumdaki öğrencilerin ders kurulları ortalama notu dikkate alınmaz. Sınıf (Yıl) sonu başarı notu 60’ın altında olan öğrenciler, sınıf sonu bütünleme sınavına girerler ve bütünleme sınavından alınan not sonucunda sınıf sonu başarı notunun yine 60’ın altında olması durumunda sınıfta kalırlar ve sınıf derslerini tekrarlarlar.
k) Tıp dışı Seçmeli dersler: Dersle ilgili devam ve sonuçların değerlendirmesi ilgili bölümün kurallarına ve Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre yapılır. Derslerden devam almış olan öğrenciler 6. sınıfı bitirinceye kadar tıp dışı derslerin sınavlarına girebilirler. Alınan not sınıf sonu ortalamasına dahil edilmez.
Sınav sonuçlarına itiraz
(1) Öğrenci bir dersin başarı notuna itirazını, bu notun ilanından itibaren yedi iş günü içinde ilgili sınıf koordinatörlüğüne yazılı ya da öğrenci bilgi sistemi üzerinden elektronik olarak yapar.
(2) İtirazlar Sınıf Koordinatörü, Koordinatör Yardımcısı, Ders Kurulu veya Staj Başkanı’nın oluşturduğu bir Kurul tarafından incelenir. İlgili öğretim elemanı, dersin başarı notuna katkısı bulunan bütün çalışmaları tekrar inceleyerek, itirazı en geç bir hafta içinde değerlendirir ve sonucunu bölüm başkanlığına ve sınıf koordinatörlüğüne yazılı olarak bildirir.
(3) Değerlendirme sonucu bir tutanakla Dekanlığa bildirilir. Not değişiklikleri Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir. Sınıf Koordinatörü tarafından ilan edilir. Öğrenci, sonucun ilan edildiği tarihinden itibaren 15 gün içinde Rektörlüğe itirazda bulunabilir. Bu süreleri geçirenler, itiraz hakkını kaybetmiş olurlar.
ALTINCI BÖLÜM
Staj, Staj Sınavı, Staj Sınavı Sonuçlarına İtiraz
Staj
(1) 4. ve 5. sınıflarda klinik dersler staj grupları halinde yapılır. Staj uygulaması yapılacak klinikler ve staj süreleri Fakülte Kurulu tarafından belirlenerek eğitim yılı başında ilan edilir. Gerekli durumlarda Seçmeli staj uygulaması yapılabilir.
Staj sınavı ve notu
(1) 4. ve 5. sınıflarda her stajın sonunda sınav yapılır. Bu sınav; sözlü, yazılı veya uygulamalı olarak yapılır.
(2) Sınavlar, Anabilim dalında ders veren Öğretim üyesi, Öğretim görevlisi ve Uzmanların katılımı ile gerçekleştirilir.
(3) Staj notu, staj sonunda yapılan sınavda veya staj bütünleme sınavında alınan nottur. Stajlardaki başarı notu 100 üzerinden 60 ve üzeridir. Not takdirinde öğrencinin staj süresindeki çalışmaları, varsa modül uygulamalarındaki notu, tutum ve davranışları da göz önüne alınır.
(4) Her stajın sonunda yapılan sınava staj sınavı denir. Staj içerisinde modül uygulaması varsa; modül notu %10 ağırlıkta, teorik ve pratik staj sınavı toplam notu ise %90 ağırlıktadır. Stajda modül yoksa başarı notu doğrudan teorik ve pratik sınavlarının toplam notudur.
(5) Staj notları, ilgili Anabilim Dalı tarafından yazılı olarak Sınıf Koordinatörlüğü aracılığıyla Dekanlığa iletilir. Staj bütünleme sınavı notları Fakülte Yönetim Kurulu tarafından onaylanarak kesinleşir. Sınav sonuçları Dekanlık tarafından ilan edilir.
(6) Tıpla ilgili seçmeli derslere katılım, devam ve geçme konusunda ilk üç sınıfta uygulanan hükümler geçerlidir. Ayrıca; derslerden devam almış olan öğrenciler 6. sınıfı bitirinceye kadar seçmeli tıp derslerinin sınavlarına girebilirler.
(7) Tıp dışı Seçmeli dersler: Dersle ilgili devam ve sonuçların değerlendirmesi ilgili bölümün kurallarına ve Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre yapılır. Derslerden devam almış olan öğrenciler 6. sınıfı bitirinceye kadar tıp dışı derslerin sınavlarına girebilirler. Alınan not sınıf sonu ortalamasına dahil edilmez.
Staj bütünleme sınavı ve stajların tekrarı
(1) 4. ve 5. sınıflarda staj sınavlarında başarılı olmayan öğrenciler, bu stajların bütünleme sınavına girerler. Bütünleme sınavları o sınıfın son stajının bitiminden en az 5 gün sonra başlayarak programlanır. Bütünleme sınav veya sınavlarında başarılı olmayan öğrencilere bu Yönetmeliğin 12 nci maddesindeki süreler elverdiği takdirde bu staj veya stajları bir sonraki ders yılında bir kez daha tekrarlama hakkı verilir. Bu tekrarlarda da devam zorunluluğu vardır.
(2) 4. ve 5. sınıflarda, o sınıf programında yer alan tüm stajlar başarı ile tamamlanmadan üst sınıfa geçilemez. Gecikmeli olarak üst sınıfa yerleştirilen veya staj tekrarında başarısız olan ve bütünlemeye kalan öğrenciler, bu Yönetmeliğin 12 nci maddesindeki süreler elverdiği takdirde, sınıf sonu bütünleme sınavını beklemeden devam eden programda, o dersin bir sonraki staj sonu sınavını bütünleme sınavı olarak kullanabilirler. Başarılı oldukları takdirde beklemeksizin üst sınıf staj programına yerleştirilebilirler.
(3) Stajlardaki devamsızlık durumu ilgili Anabilim Dalı Başkanı tarafından stajın sonunda Eğitim Komisyonu Başkanlığına bildirilir. Mazeretli veya mazeretsiz olarak devamsızlık süresi o staj döneminde %20’yi aşanlar ile devamsızlık süresi %20’nin altında olsa bile telafi yapmayan öğrenciler başarısız sayılarak staj tekrarı yaparlar. Staj bütünleme sınavları için mazeret sınavı açılmaz.
Sınıf notu
(1) 4. ve 5. sınıflarda staj sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan geçer notların ortalamasıdır.
Staj sınavlarının sonuçlarına itiraz
(1) Öğrenciler staj sınavı sonuçları hakkındaki itirazlarını, sonuçlar ilan edildikten sonra en geç 7 gün içinde yazılı olarak Sınıf koordinatörlüğü veya Dekanlığa yaparlar. İtirazlar Sınıf Koordinatörü, Koordinatör Yardımcısı, Ders Kurulu veya Staj Başkanı’nın oluşturduğu bir Kurul tarafından incelenir. Değerlendirme sonucu bir tutanakla Dekanlığa bildirilir. Not değişiklikleri Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir. Sınıf Koordinatörü tarafından ilan edilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
İntörn Hekimlik Devresi Eğitim İlkeleri
İntörn hekimlik
(1) Altıncı yıldaki eğitimin amacı, öğrencinin daha önceki sınıflarda edindiği bilgilerin klinik uygulamalarını yaptırarak, hekimlik sanatının uygulanmasında deneyim ve beceri kazandırmak, hekim adayını hekimlik sanatını en iyi uygulayabileceği düzeye getirmektir.
(2) İntörn hekimlik, aralıksız 12 ayı kapsayan bir dönemdir. Fakülte Kurulu kararı ile belirlenen dilimlere ayrılarak yapılır. Her öğrenciye bu sınıfta yapılacak olan çalışmaların kaydedileceği Uygulama karnesi verilir. İntörnlük süresinin içerisinde bir aylık bir staj dilimi seçmeli staj olarak yaptırılır.
(3) Bu sınıfta öğrenci, klinik, poliklinik, laboratuvar ve saha çalışmalarında öğretim elemanı veya ilgili branş uzmanı gözetiminde çalışır.
(4) Öğrenciler eğitim gördüğü anabilim ve bilim dallarının şartlarına uymak, nöbet tutmak, ameliyat, laboratuvar çalışması, olgu sunumu, konferans, seminer ve diğer bilimsel etkinliklere katılmak zorundadır.
(5) 6. sınıfta sınav yoktur. Bu sınıfta öğrenciler çalıştıkları her anabilim dalına ait poliklinik, klinik ve saha çalışmalarındaki gayretleri, bilimsel toplantılardaki katılımları göz önüne alınarak Anabilim Dalı Kurulu tarafından başarılı-başarısız olarak değerlendirilir. Öğrencilerin uygulama karnesi ve staj değerlendirme formu, Öğrenci İşleri Bürosu aracılığıyla Sınıf Koordinatörlüğü’ne iletilir.
(6) İntörnlük dönemi, Tıp fakültesinin anabilim/bilim dallarında yapılır. İntörnlük stajları, öğrenci değişim programları çerçevesinde, altı aya kadar, Fakülte Yönetim Kurulunun onayı ile yurtiçi veya yurtdışında eğitim veren sağlık kuruluşlarında da yapılabilir. Yurtdışında yapılan staj veya seçmeli derse, dersin denkliği ve alınan belge veya sertifikanın geçerliliğine Fakülte Yönetim Kurulu karar verir. Öğrenciler seçmeli dilim tercihlerini programın başlamasından en az bir ay önce Dekanlığa dilekçe ile bildirmek zorundadır. Yurtiçindeki tıp fakültelerinin son sınıf öğrencileri, fakültelerinin izni ve Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile eğitim dilimlerinden bir veya birkaçını Fakültede yapabilir.
(7) İntörnlük döneminde başarılı olmak için, öğrencilerin bu dönemdeki dilimlerde Fakülte Kurulu’nca belirtilen sürelerle bilfiil çalışmış olmaları ve süreyi tamamlamaları, zorunlu haller dolayısıyla eksik kalan çalışmalarını da başarı ile tamamlamaları gereklidir. Başarısız oldukları takdirde bu dilimleri normal süreleri kadar tekrar ederler. Bir dilimin %20’sine mazeretsiz devam etmeyenler o dilimi tam süre ile tekrar ederler. Seçmeli dilimlerde başarısız olan öğrenciler, başarısız oldukları dilimleri değiştirmek isterlerse yeni dilime tam süre ile devam ederler.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Diplomalar
Diploma
(1) Tıp Fakültesinde aşağıdaki diplomalar verilir:
a) Mezuniyet: Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği gereği olarak mezuniyet için öğrencinin genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2,00 olması şartı aranır.
b) Temel Tıp Bilimleri Önlisans Diploması: Temel Tıp Bilimleri önlisans kademesini (1. ve 2. yıl) en çok 4 yılda başarı ile tamamlayanlara Üniversiteden ayrıldıkları ve ayrılmaya karar verdikleri takdirde Temel Tıp Bilimleri Önlisans Diploması verilir. Bu diplomayı belirtilen koşullarla alanlar herhangi bir yolla tekrar aynı programa döndükleri takdirde aldıkları diplomayı kayıt sırasında Üniversite’ye geri vermek zorundadırlar. Aksi halde kayıtları yapılmaz.
c) Klinik Bilimleri Yüksek Lisans Diploması: Temel Tıp Bilimleri Önlisans ve Klinik Bilimleri Yüksek Lisans kademesini toplam olarak en çok 8 yılda başarıyla tamamlayanlara Klinik Bilimleri Yüksek Lisans Diploması verilir. Bu diploma hekimlik yapma yetkisi vermez. Bu diplomayı belirtilen koşullarla alanlar herhangi bir yolla tekrar aynı programa döndükleri takdirde kayıt sırasında alınan diplomayı Üniversiteye geri vermek zorundadırlar. Aksi halde kayıtları yapılmaz.
ç) Tıp Doktoru Diploması: Tıp doktorluğu için öngörülen 6 sınıflık eğitim süresini başarı ile tamamlayan öğrencilere Tıp Doktoru Diploması verilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sınav günleri ve şekli
(1) Sınav günleri ve şekline ilişkin esaslar şunlardır:
a) Sınav tarihleri beşinci bölümde açıklanan zorunlu haller dışında ilan edildikten sonra değiştirilmez.
b) Sınavlar teorik (yazılı, test veya sözlü ya da hem yazılı hem sözlü) ve pratik (yazılı ve/veya sözlü) olarak yapılır. Sınav şekli ve değerlendirme şekli önceden açıklanır. Seçmeli ders sınavlarında ilave olarak; ödev veya öğrencinin derse aktif katılımına göre de başarı durumu belirtilebilir.
c) Öğrenciler sınavlara saptanan gün ve saatte girmek zorundadırlar. Sınavın teorik veya pratik kısımlarından herhangi bir kısmına girmeyen öğrenci FF notu alır.
ç) Sınavlarda kopya çeken veya kopya girişiminde bulunduğu saptanan öğrenciye FF notu verilir, ayrıca hakkında Dekanlık tarafından disiplin soruşturması açılır.
Öğrencilerin genel görünüşü ve giyinişi
(1) Öğrencinin genel görünüşü ve giyinişi üniversite öğrencisine yakışır bir şekilde ve Tıp Fakültesi ile hekimlik mesleğinin özel şartlarına uygun olmalıdır. Bu konularda yetkili organlarca verilen kararlara uymayanlar hakkında 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yüksek Öğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Onur ve yüksek onur öğrenciliği
(1) Sınıf ortalama notu 95-100 arasında olan öğrenciler, ceza almamış olma koşulu ile yıl sonunda Dekanlık önerisiyle Rektörlükçe Yüksek Onur Öğrencisi, Sınıf ortalama notu 90-94 arasında olan öğrenciler ise Sınıf Onur Öğrencisi olarak ilan edilirler. Yatay geçiş ile gelen öğrenciler, disiplin cezası almamaları ve yukarıdaki not ortalamalarını sağlamaları şartıyla sınıf onur veya sınıf yüksek onur öğrencisi olabilirler. Bu öğrencilerin listesi, ilgili eğitim birimi tarafından her sınıf sonunda ilan edilir. Öğrencilerin başarı belgeleri, eğitim birimleri tarafından kendilerine verilir.
Değişim programları
(1) Üniversite ile yurt içi veya yurt dışı bir yükseköğretim kurumu arasında yapılan ikili anlaşmalar çerçevesinde öğrenci değişim ve staj programları uygulanabilir.
(2) Öğrenci değişim programları çerçevesinde öğrenciler, toplamda dört yarıyıla kadar, staj veya ders denkliğinin olduğu belirlenen üniversitelere gönderilebilir.
(3) Yurt içi ve yurt dışı ikili anlaşmalar çerçevesinde öğrenim gören öğrencilerin ders seçimi, denklik ve eşleştirilmesi ile not intibakları, ilgili kurullar tarafından yapılır.
(4) Değişim Programı kapsamındaki öğrenci değişim programları Sakarya Üniversitesi Öğrenci Değişim Programları Senato Esaslarına göre yürütülür.
(5) İkili anlaşmalar çerçevesinde öğrencilerin ilgili üniversitelerden aldıkları ders notları, olduğu gibi not durum belgesine işlenir.
Tebligat ve adres bildirme
(1) Her türlü tebligat, öğrencinin yükseköğretim kurumuna kayıt sırasında bildirdiği adrese taahhütlü olarak yapılmak veya ilgili fakülte/yüksekokulda ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
(2) Yükseköğretim kurumuna kaydolurken bildirdikleri adresi değiştirdikleri halde bunu Öğrenci İşleri ilgili birimlerine bildirmemiş bulunan veya vermiş oldukları adreste eksiklik veya yanlışlık olan öğrencilerin yükseköğretim kurumundaki mevcut adreslerine tebligatın gönderilmesi halinde kendilerine tebligat yapılmış sayılır.
Öğrenci disiplin işlemleri
(1) Öğrencilerin disiplin işlemleri 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 54. maddesi ve Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür ve uygulanır.
Hüküm bulunmayan haller
(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri, Yükseköğretim Kurulu, Senato ve Fakülte Yönetim Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sakarya Üniversitesi Rektörü yürütür.