Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 2)

Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.

BİRİNCİ BÖLÜM

GENEL HÜKÜMLER

Amaç

MADDE 1

Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye Elektrik İletim A.Ş. Genel Müdürlüğü Ana Statüsünde belirtilen faaliyetler kapsamında sabit kıymetlerin tabi olacağı esasların ve yöntemlerin düzenlenmesi ile ilgili personelin görev, yetki ve sorumluluklarının belirlenmesidir.

Kapsam

MADDE 2

Bu Yönetmelik, Türkiye Elektrik İletim A.Ş. Genel Müdürlüğü Ana Statüsünde belirtilen faaliyetler kapsamında yer alan sabit kıymetlerle ilgili hususları kapsar.

Hukuki Dayanak

MADDE 3

Bu Yönetmelik, 233 Sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile bu Kararnamede değişiklik yapan 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve 29.06.2001 tarih ve 24447 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Elektrik İletim A.Ş. Ana Statüsü hükümlerine göre hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

Bu Yönetmelikte geçen;

a) Şirket: Türkiye Elektrik İletim A.Ş. 'ni,

b) TEİAŞ: Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketinin kısaltılmış adını,

c) Merkez Teşkilatı: Türkiye Elektrik İletim A.Ş, Genel Müdürlüğü'nü,

d) Taşra Teşkilatı: Sermayesinin tamamı Şirkete ait olan tesis ve işletmeler topluluğunu,

e) Ünite: Şirkete bağlı merkez, ve taşra teşkilatında yer alan müstakil birim ve birimler topluluğunu

f) İşletme : TEİAŞ'a bağlı merkez ve taşra teşkilatında yer alan müstakil birimlerini,

g) Sabit Kıymet: Şirketimiz faaliyetlerini temin ve devam ettirmek amacıyla alış, iletim ve satış konusu olmayıp esas amaca ulaşılmasında vasıta olan ve ekonomik ömrü bir yıldan fazla zamanda sona eren, kullanılması nedeniyle aşınmaya, kıymet kaybına uğrayan ve Vergi Usul Kanunun'da belirtilen esaslar dahilinde amortismana tabi tutulan gayrimenkul v.b. gibi maddi ve maddi olmayan bilumum kıymetleri ifade eder.

Sabit Kıymet Tanımına Girmeyen Değerler

MADDE 5

Belirli bir hizmet ömrüne ve iktisadi verime sahip olmakla beraber iktisap değerleri Vergi Usul Kanunu’’nun 313. maddesinde belirtilen limit dahilinde kalan sabit kıymet mahiyetindeki her türlü mefruşat, demirbaş, alet ve edevatlar sabit kıymet hesabına alınmayarak doğrudan doğruya gider kaydedilir. Bu kıymetlere kayda tabi malzeme adı verilir ve nazım hesaplarda l-.TL. iz bedelle takip edilirler. Bu tür malzemeler için ayrıca kayda tabi malzeme defteri tutulur. Bu deftere kayda tabi malzemelerinin iktisap bedeli, alınış tarihi ile l.-TL.Iik iz bedeli yazılır.

Kayda tabi malzemenin kırılması, kaybolması veya kullanılamaz hale gelmesi durumunda: anılan malzemenin kayıtlardan düşülmesi gerekir. Bunun içinde malzemenin ait olduğu servisçe tanzim olunan ve ünite amirince onaylanan tutanak muhasebe servisine gönderilir. Muhasebe servisi de söz konusu tutanağa istinaden gerekli işlemleri yapar.

Malzemenin hasar görmesinden veya kaybolmasından personelin hata veya kusuru görülürse, talep tarihi itibariyle rayiç bedel üzerinden ilgili personelden tahsil edilir.

İKİNCİ BÖLÜM

SABİT KIYMETLERİN TASNİFİ

MADDE 6

Sabit Kıymetler; maddi ve maddi olmayan duran varlıklar olmak üzere iki gruba ayrılır.

Maddi Duran Varlıklar

MADDE 7

Ekonomik ömürleri bir yıldan fazla bir zamanda sona eren ve satılmak maksadıyla temin edilmeyip, elden çıkarılması düşünülmeyen, mal ve hizmet üretiminde faydalı olan ve amortismana tabi tutulan varlıklarla, amortismana tabi tutulmayan boş arsa ve arazilerdir.

Maddi Olmayan Duran Varlıklar

MADDE 8

Kanun Hükümleri ile teminat altına alınmış, belli alanlarda kullanılmaya ait tasarruflar, semelerinden faydalanma ve kullanma sonucunda

işletmenin faaliyetlerinde artış doğuran bir kısım haklar ile işletmeye yarar sağlayan imtiyaz ve üstünlüklerdir.

Bu çeşit hak, imtiyaz ve üstünlükler ya işletme tarafından bir bedel ödenmek suretiyle veya işletmenin normal faaliyetleri sonucu ortaya çıkar.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

SABİT KIYMETLERİN İKTİSABI

Sabit Kıymetlerin İktisap Şartı

MADDE 9

Bir sabit kıymetin; mubayaa, inşa, imal veya herhangi bir suretle iktisap edilebilmesi için mutlaka bir projenin olması, bu projenin şirketin yatırım programında yer alması ve ilgili merciler tarafından onaylanıp kesinlik kazanması gerekmektedir. Ayrıca kesinleşmiş yatırım programındaki Global Projeden harcama yapılması Genel Müdürlüğün izni ile mümkün olur.

MADDE 10

Esas kıymet satın alma bedelidir. Menkul kıymetler için satın alma bedeline: kullanılacakları yere kadar nakliye, sigorta, komisyon ve ambalaj gibi masraflar montajı gerektiren menkullerde ise. montajla ilgili olarak yapılan montaj giderleri de satın alma bedeline ilave edilir.

Taşıtlarda, taşıt alım vergileri ile gayrimenkullerde; iktisapla ilgili her türlü fon, vergi, resim, harç ile emlak alım vergisi bedel artırma davalarında mahkeme kararıyla ödenen meblağlar satın alma bedeline ilave edilir.

Amortismana tabi menkul ve gayrimenkul sabit kıymetler için ödenen Katma Değer Vergisi (Binek otomobilleri hariç) bu kıymetlerin iktisap bedeline ilave edilmez.

Ödeneğin Kullanılması

MADDE 11

Şirketin yatırım programında yer alan yatırım ödeneklerinin kullanılması; yatırım programının ilgili merciler tarafından onaylanıp kesinlik kazanmasından sonra proje ödeneklerini aşmamak kaydı ile ödenek kullanımı yapılır.

Yıl içinde meydana gelecek acil ihtiyaçlar için yapılacak ödenek talepleri, ihtiyacın sebepleri belirtilmek suretiyle alınacak kararın Yönetim Kurulunca onaylanmasından ve ilgili mercilerden izin alınmasından sonra kesinleşir.

Satın Almada Karar Mercileri

MADDE 12

Satın alma yoluyla iktisap edilecek sabit kıymetlerden;

- Gayrimenkuller; Yönetim Kurulu Kararıyla,

- Taşıtlar ; Yönetim Kurulu Kararı ve Taşıt Kanunu hükümleri gereğince,

Diğer sabit kıymetler; TEİAŞ Satın Alma Ve İhale Yönetmeliği ile ilgili mevzuatla belirlenen kısıtlamalar dahilinde proje ödeneğinden gerekli olurun alınmasından sonra satın alınır.

İmalat ve Sipariş Yoluyla İktisap

MADDE 13

Merkez ve taşra teşkilatındaki ünitelerde imal edilecek sabit kıymetler için ödeneği olmak şartı ile ünite amirinin oluruna havi iş emirleri ile yapılır. İş emirlerine o iş için ödenek miktarı muhasebe servislerince konulur. İmalatın bittiği yıldaki değeri onun sabit kıymetlere intikal değeridir.

İnşa Suretiyle İktisap

MADDE 14

İnşa suretiyle iktisap edilecek bir sabit kıymet, inşaatın bittiği ve geçici kabulün yapıldığı ay sabit kıymetlere alınır. Geçici kabulden sonra çıkacak fiyat farkları ve diğer masraflar sabit kıymetin maliyet bedeline eklenir.

Münakale Yoluyla İktisap

MADDE 15

Merkez ve taşra teşkilatı üniteleri arasındaki sabit kıymetlerin münakalesi Genel Müdürlüğün oluru ile. Başkanlıkların kendi üniteleri arasındaki sabit kıymetlerin münakalesi, Daire Başkanının oluru ile yapılabilir. Münakalesi yapılacak bu tür kıymetler için ödenek şartı aranmaz.

Münakalesi yapılan sabit kıymetin iktisap bedeli: esas bedel amortismanı, yeniden değerlendirme bedeli, yeniden değerlendirme bedel amortismanı ve değer artış fonu ile birlikte münakale konumuna göre Genel Müdürlük veya Başkanlık olur yazısının bir sureti devir alan üniteye dekontla aktarılır. Münakale esnasında yapılan bütün masraflar sabit kıymetin bedeline ilave edilmeyip masraf kaydedilir.

Tesellüm

MADDE 16

Satın alınmış veya imal edilmiş olan menkul sabit kıymetlerin tesellümü, Genel Müdürlükçe verilmiş bir talimat olmadıkça ambar yönetmeliğine göre yapılır.

Giriş

MADDE 17

Menkul Sabit kıymetler; ister satın alma yoluyla, islerse imalat yoluyla iktisap edilsin, ambar giriş pusulası tanzim edilerek ambara girişi yapılacaktır. Gayrimenkuller için giriş işlemi yapılmaz.

Çıkış

MADDE 18

İhtiyaç sahibi birimin talebi üzerine tanzim edilecek ambar çıkış pusulasına istinaden menkul sabit kıymet, imza karşılığında ilgili birime verilerek çıkış işlemi yapılır.

Tesellüm tutanağı, ambar giriş ve çıkış fişleri, fatura ve ilgili diğer belgeler muhasebe servisine intikal ettirilir. Muhasebe servisleri Tek Düzen Genel Muhasebe Hesap Planına ve açıklamalara göre gerekli işlemleri yapar.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

SABİT KIYMETLERİN KAYITLARA İNTİKALİ

Kayıt Esası

MADDE 19

Yatırım programında bulunan sabit kıymetler ister satın alma, ister imalat, ister inşa yoluyla iktisap edilsin, sabit kıymet hesabına Yönetim Kurulu Kararı ile alınır.

Kayıt Sistemi

MADDE 20

Sabit kıymetlerin kayıtlara intikali ve ödeneklerin takip işlemleri muhasebe birimlerince yürütülür. Kayıtlar Tek Düzen Muhasebe Genel Hesap Planındaki mevcut gruplara göre yapılır.

Defter Kaydı

MADDE 21

Ambar çıkışından sonra sabit kıymetler niteliklerine göre, hizmete girdiği tarihten itibaren her yıl ayrılan amortisman, bir sonraki yıldan başlamak üzere her yıl için yapılan yeniden değerleme miktarını da kapsayacak şekilde sabit kıymet kütük defterine kaydedilir.

Sicil Kayıtları

MADDE 22

Arsa, arazi ve binaların tapu senetleri, kadastro haritaları veya suretleri, arazi üstü tertibatlarını belirten evraklar muhasebe birimlerinde, bilumum makinelerin şema veya resimleri, markalan, modelleri, tipleri, takatları, boyut gibi ana vasıfları kapsayan sicil kayıtları ise sabit kıymeti kullanan birimlerce özel dosyalarında saklanır.

Sicil dosyası olan sabit kıymetler için yapılan tamir bakım masrafları ve özellikle büyük tamirler sicilde seneler itibariyle ayrıca gösterilir.

Sicil dosyalan; ait olduğu sabit kıymetin başka bir üniteye devredilmesiyle o yere gönderilir.

Sabit Kıymetlerin Numaralanması

MADDE 23

Her sabit kıymet birbirini takip eden numara sırası ile sıralanır. Bu numaralar bir diğerine verilmez. Numaralar sabit kıymetlerin görünebilen bir yerine yazılır. İhraç edilen veya kayıtlardan herhangi bir nedenle düşen malzeme numarası bir başka malzemeye verilmez.

BEŞİNCİ BÖLÜM

SABİT KIYMETLERİN TAKİBİ

Gayrimenkul Sabit Kıymetlerin Takibi

MADDE 24

Gayrimenkullerin kayden takibi muhasebe servislerinin görevidir. Bunların tabii afetler veya herhangi bir sebeple tahribe uğramasını ve bakımsızlık dolayısıyla kullanılmayacak hale gelmesini önleyici tedbirleri almak, daima kontrol altında bulundurmak ve takip etmek görevi, Merkez teşkilatında inşaat işlerini yürüten ünite ile İdari işleri yürüten üniteye, Taşra teşkilatında ise ilgili üniteye veya görevlendirilecek birimlere aittir.

Gayrimenkullerden ne suretle olursa olsun yararlananlar veya görevleri gereği bunları nezaretleri altında tutanlar, gayrimenkullerde meydana gelecek bir eksilme ve arızayı bu maddede belirtilen sorumlulara bildirmeye mecburdurlar.

Taşıtların ve İş Makinelerinin Takibi

MADDE 25

Resmi hizmette kullanılan nakil vasıtalarının sayımları motor, şase ve plaka numaralan kontrol edilerek yapılır.

Bunların hizmete girişi, tamir ve bakımı, akaryakıt hareketlerinin kontrolü ile her türlü tehlikelerden uzak bir şekilde muhafazası, resmi hizmetler dışında iş yerinde bulundurulması, resmi işlemlerden başka amaçlarla kullanılmaması için gerekli tedbirlerin alınmasından, Merkez Teşkilatında idari işleri yürüten, Taşra teşkilatında ise ilgili ünite amirince görevlendirilecek birimler sorumludur.

İş makineleri ile benzeri vasıta ve diğer araçlardan vasıtayı kullananlar ile iş yerinin amirleri sorumludur.

Menkul Sabit Kıymetlerin Takibi

MADDE 26

a) Menkul sabit kıymet mahiyetindeki demirbaş, mefruşat ve büro makineleri gibi kıymetler demirbaş numaralarını ve esas vasıflarını belirleyen listeler halinde, imza alınarak ilgililere teslim edilir.

Bu listeler muhasebe servislerince üç nüsha olarak tanzim edilir.

Yetkililerin imzasını taşıyan bu listelerin; 1. nüshası muhasebe, 2.nüshası ilgili birimde, 3. nüshası ise idari işler biriminde ilgili olan kişilerce saklanır. Takip bu listeler üzerinden yapılır. Sene içindeki; imha, ihraç veya ilaveler ile nakiller ilgililer tarafından muhasebeye bildirilerek listelere işlenmelidir.

b) Menkul sabit kıymetlerin fiili hareketlerini takip etmek üzere her birimden veya iş yerinde yetkili amirin seçeceği bir personel sorumlu demirbaş takip memuru olarak görevlendirilir. Demirbaş takip memuru muhasebe ve idari işler birimleri ile sıkı bir iş birliği içinde olmalıdır. Yapılması gerekli olan işlemler zamanında ilgili birimlere intikal ettirilmelidir.

c) Her ünitenin faaliyet gösterdiği mahaldeki lokal, yemekhane, oda, salon ve benzeri yerlerdeki demirbaşın bir listesi o yerlerde görülebilecek bir yere asılacaktır. Demirbaşların yer değiştirmesi ünite amirinin müsaadesi ve yer değiştirme pusulası ile yapılır. Bu değişiklikler demirbaş veren ve alanların demirbaş listesine ayrı ayrı işlenir. İmha, ihraç, ilave ve nakillerin yapılması anında, ilgili birim, idari işler ve muhasebe birimleri ile birlik içinde gerekli işlemleri yerine getireceklerdir.

d) Personel tarafından devamlı kullanılacak demirbaşlar, demirbaş takip memuru tarafından ilgiliye, imzalı makbuz veya liste ile teslim edilir. Takip memuru bu listeleri veya makbuzları özel dosyasında saklar. Teslim alan şahsın emekli, nakil, istifa ve birim değiştirmesi halinde elindeki demirbaşı, takip memuruna teslim etmesi mecburidir. Teslim etmeyenler hakkında, çalışmaları halinde TEİAŞ Personel Yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır. Geri verilmeyen demirbaşların tahsil edilecek bedeli o günkü rayiç bedeldir.

e) Hiçbir menkul sabit kıymet müsaade edilmeden iş yeri dışına çıkarılamaz, iş yeri dışına çıkarılacak demirbaş için üç nüsha kapı çıkış pusulası tanzim edilir. Çıkış pusulasını ilgili ünitenin amiri, teslim eden ve teslim alan imzaladıktan sonra 1. nüshası muhasebe birimine, kapı çıkış pusulasındaki sabit kıymetleri muhasebe kayıtlarından takip etmek üzere verilir. 2.nüshası ilgili birimin demirbaş takip memurunda kalır. 3. nüshası ise çıkış kapısına verilir. Sabit kıymetler geri geldiği zaman takip memuru kendisindeki pusulaya demirbaşın geri geldiğini yazacaktır. Tamir maksadı ile dışarıya çıkarılacak sabit kıymet, yetkili amirin emri ile dışarıda kalacağı müddet ve çıkış sebebini belirterek idari işler birimi yetkilisinin nezareti ve mesuliyeti altında çıkartılır.

Sorumluluk

MADDE 27

Sabit kıymetleri kullanan ilgililer: bu kıymetlerin kendi hizmetlerine verildiği tarihten itibaren kendisine veya birimine verilen listelerden takip eder ve bunların iyi kullanılmamasından , bakımsızlığından, muhafazasından ve kaybolmasından sorumlu olurlar.

Çanta, bavul ve buna benzer muhafazalar içinde saklanması mümkün olmayan ve dışarı çıkarılması kolaylıkla görülen bilgisayar, kasa, masa , koltuk , dolap v.s. gibi kıymetlerin kaybından sabit kıymetleri kullanan ilgililerle birlikte idari işler birimi yetkilisi veya konu ile ilgili kişiler sorumludur.

Sabit Kıymetlerin Sayımı

MADDE 28

Kayıtlara intikal etmiş olan sabit kıymetler sene sonu itibariyle muhasebe birimlerinin nezaretinde sayıma tabi tutulur. İlgili genelge hükümleri dahilinde muhasebe birimleri sayım ekiplerini , sayım tarihlerini ilgili birimlerle temas ederek tespit eder ve yazısını hazırlayarak Makamın Olur'una sunar. Olur alındıktan sonra sabit kıymetlerin özelliklerini ve yerlerini belirten listeler hazırlanarak sayım ekiplerine verilerek sayıma başlanır. Söz konusu sayım ekiplerince tüm sabit kıymetlerin sayılması ve sayım anındaki durumunun tespit edilmesi gerekir. Merkez teşkilatı için Genel Müdür, Taşra Teşkilatı için ünite amirleri, sayımla ilgili talimat vermeye yetkilidir.

Sayım Esnasında Personelin Yükümlülüğü

MADDE 29

Nezaretine ve yararlanmasına tahsis edilen veya makbuz ve liste karşılığı zimmetine verilen sabit kıymet veya o mahiyetteki demirbaş eşyayı ilgililer sayımı sırasında sayım ekibine o günkü durumu ile bildirmeye ve göstermeye mecburdurlar.

Sayım Noksanlığı

MADDE 30

Sayım neticesinde kayıtlara göre eksik çıkan sabit kıymetlerle, kırık, bozuk ve kullanılmaz hale gelmiş olan sabit kıymetler sayım cetvellerinde işaret olunarak derhal muhasebe birimine bildirilir. Muhasebe birimi, ilgili servislerin de yardımı ile gerekli araştırmaları yapar ve neticeyi ilgili makama intikal ettirerek alınacak kararı tatbik eder.

Sabit kıymetin kaybolması, kırık bozuk kullanılamaz bale gelmesinden sorumlusunun kusuru görülürse;

a) Sorumlusu tarafından piyasadan temin edilmesinde Şirket yararına olması halinde ve kurulacak teknik bir komisyon tarafından piyasadan temin edilen sabit kıymetin aynı evsafta olduğunun kabul edilmesi şartı ile temin ettirilebilir. Ayrıca kaybolan, kınlan, bozulan ve kullanılmaz hale gelen malzemenin seri veya motor v.b. numarası var ise. sorumlusu tarafından getirilen malzemenin seri veya motor numarası ile değiştirilmek kaydı ile usulüne uygun olarak muhasebe kayıtlarına alınır.

b) Sabit kıymetin tahsili gereken hallerde kıymetin bu tarihteki piyasa rayiç kıymeti tespit edilip sorumlusundan tahsil edilir. Piyasada bulunmayan sabit kıymetler için kıymet takdiri yapılır.

Sayım Fazlası

MADDE 31

Esas itibariyle sabit kıymet sayım fazlası söz konusu olmamakla beraber böyle bir durumla karşılaşıldığında; sebebi kesinleşinceye kadar iktisap bedeli biliniyorsa bedeli karşılığında, bilinmiyorsa emsal bedeli karşılığı, sayım fazlalıkları hesabına alınır. Sebebi bilinmiyor ve bir neticeye varılamadığı taktirde Genel Müdürlükte Yönetim Kurulu'nun karan ile sayım fazlalıklan hesabından faaliyet dışı hasılat ve karlar hesabına intikal ettirilir.

ALTINCI BÖLÜM

SABİT KIYMET AMORTİSMANLARI

Amortisman Anlamı

MADDE 32

İşletmede bir yıldan fazla kullanılabilen, kıymetten düşülmeye maruz kalan iktisadi değerlerin kullanılabilecekleri süre içerisinde değerinin yok edilmesi, amortisman anlamına gelir.

İktisadi kıymetlerin değerlen ilgili mevzuat çerçevesinde yok edilirler.

Amortisman Başlangıcı ve Bitimi

MADDE 33

Maddi sabit kıymetler, aktife alındıkları aydan başlamak ve kayıtlı esas kıymetleri l.- TL iz bedeline düşünceye kadar devam etmek üzere, amortismana tabi tutulurlar.

Bina, arsa ve araziler yeniden değerlendirilmeden önceki kıymetleri üzerinden amortismana tabi tutulur.

YEDİNCİ BÖLÜM

SABİT KIYMETLERİN YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yeniden Değerlendirme

MADDE 34

Sabit kıymetlerin yeniden değerlendirilmesi 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve bu kanuna istinaden çıkarılan Genel Tebliğler esas alınarak yapılır. Bilançoya dahil, amortismana tabi iktisadi kıymetler ile bunların birikmiş amortismanları yeniden değerlendirmeye tabidir. Yeniden değerlendirme yapılabilmesi için sabit kıymetin fiilen kullanılıyor olması gerekir. Yeniden değerlendirme, her yıl Maliye Bakanlığının Resmi Gazete’de yayımladığı yeniden değerlendirme katsayısına göre yapılır. Cari yıl içinde iktisap edilen sabit kıymetler aktife alındığı yıl için yeniden değerlendirmeye tabi değildir.

Yeniden Değerlendirmeye Girmeyen Kıymetler

MADDE 35

Maliyet bedellerine eklenmiş kur farkları, sinema filmleri, alameti farika haklan, peştemallıklar, özel maliyet bedelleri ilk tesis ve taazzuv giderleri, organizasyon etüt ve arama giderleri ile mahiyetleri ve amortisman süre ve tarzları itibariyle bunlara benzeyen sair aktif kıymetler yeniden değerleme kapsamına girmezler. Boş arsa ve araziler ile kendini amorti etmiş sabit kıymetler yeniden değerlendirmeye tabi tutulmazlar.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

SABİT KIYMETLERİN İHRACI

Sabit Kıymetin Daimi ve Geçici İhracı

MADDE 36

Verimsizliği, teknik sebeplerle kullanılmaz duruma geldiği, kullanıldığında zarara sebebiyet verebileceği belgelerle ortaya konulan ve bu sebeplerden dolayı ihracına gerek görülen sabit kıymetler; ünitelerde ünite amirinin teklifi ve Yönetim Kurulu'nun kararı gereğince çıkarma tarihine kadar birikmiş amortismanları ve değer artışı fonları kayıt bedelinden mahsup edilerek hazır kıymeti ile ihraç edilir ve bu kıymetler üzerinden hurdalar hesabına intikal ettirilir.

Nakil vasıtalarının ihracı Taşıt Kanunun hükümlerine tabidir.

Tekrar kullanılmak üzere geçici olarak ihraç edilen sabit kıymetler hazır kıymetleri ile ambara intikal ettirilir.

Sabit Kıymetlerin Kaybı ve Hasara Uğraması

MADDE 37

Sabit Kıymetin kaybolması veya bir kasıt ve ihmal sebebiyle hasara uğrayıp Yönetim Kurulu kararına istinaden kayıtlardan düşülmesi gerektiğinde söz konusu varlığın kayıtlı değeri ile ayrılmış amortismanı arasındaki net bedel zarar hesabına alınır. Kaybolan sabit kıymetin rayiç bedelinin kaybeden şahıstan tahsili halinde tahsil edilen meblağ ile net bedel arasındaki fark kar kaydedilir.

Kırılan veya kullanılmayacak derecede hurda hale gelmiş sabit kıymetlere 36.madde hükümleri tatbik edilir.

DOKUZUNCU BÖLÜM

SABİT KIYMETLERİN SAT1ŞI

Satış

MADDE 38

Sabit kıymetlerin verimsizliği, teknik sebeplerle kullanılmaz duruma geldiği, ihtiyaç fazlası olarak belgelendirildiği muhafazasında masraf ve zorluk çekildiği tespit edilenler ile hurda sabit kıymetlerin satışı, Yönetim Kurulundan alınacak karara istinaden yapılır. Nakil vasıtalarının satışı ise Taşıt Kanunu hükümlerine göre yapılır.

Ancak arsa niteliğindeki gayrimenkuller, kat karşılığı veya yap işlet devret şeklinde değerlendirme imkanının bulunmaması halinde satılır.

Arsanın kat karşılığı verilmesi veya yap işlet devret şeklinde değerlendirilmesi Yönetim Kurulu karan ile gerçekleştirilir.

Amortismana Tabi Malların Satılması

MADDE 39

Amortismana tabi iktisadi kıymetlerin satılması halinde alınan bedel ile bunların envanter defterinde kayıtlı değerleri arasındaki fark kar ve zarar hesabına geçirilir.

Amortisman ayrılmış olan sabit kıymetin değeri, ayrılmış amortismanlar düşüldükten sonra kalan meblağdır.

Devir ve trampa satış hükmündedir. Şu kadarki; satılan iktisadi kıymetlerin yenilenmesi, işin mahiyetine göre zaruri bulunur veya bu hususta işletmeyi idare edenlerce karar verilmiş ve teşebbüse geçilmiş olursa ve bu takdirde, satıştan doğan kar ; yenileme giderlerini karşılamak üzere pasifte geçici bir hesapta azami üç yıl süre ile tutulabilir. Her ne sebeple olursa olsun bu süre içinde kullanılmamış olan karlar üçüncü yılın vergi matrahına eklenir.

Üç yıldan önce işin terki, devir veya işletmenin tasfiyesi halinde bu karlar o yılın matrahına eklenir.

ONUNCU BÖLÜM

ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER

Giren ve Çıkan Sabit Kıymetler

MADDE 40

Yıl içinde maddi duran varlıklar hesaplarına kaydedilen ve çıkarılan bütün kıymetlerin müfredat listeleri, bu hususla ilgili Yönetim Kurulu Kararları ve Genel Müdürlükçe verilen olur suretleri ile birlikte bilanço eklerine konulur. Giriş ve çıkışlar ayrıca sabit kıymet hareket tablosunda da gösterilir.

İdame ve İlave Masrafları

MADDE 41

Sabit kıymetlerin kullanılması sırasında ; zamanla değiştirilmesi gereken kısımlar için yapılması gereken giderler ile normal veya sabit kıymetin kapasite ve yaptığı işi değiştirmeyecek mahiyetteki bakım, tamir ve temizleme giderleri, sabit kıymetin maliyet bedeline ilave edilmez.

Sabit kıymeti genişletmek veya iktisadi kıymetini devamlı olarak arttırmak maksadıyla yapılan giderler maliyet bedeline eklenir.

Sabit Kıymetlerin Sigortalanması

MADDE 42

Sabit kıymetler yangın, deprem, patlama, su baskını, yıldırım v.b. tehlikelere karşı TEİAŞ Sigorta Yönetmeliği hükümlerine göre sigorta ettirilir.

ON BİRİNCİ BÖLÜM

SON HÜKÜMLER

Yürürlük

MADDE 43

Yönetim Kurulunun 29/01/2003 tarih ve sayılı kararıyla kabul edilen bu Yönetmelik kabul tarihinden itibaren yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 44

Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Genel Müdürü yürütür.