Amaç ve Kapsam
(1) Bu Yönetmelik ile üniversiteler, kamu ve özel sektörün bilimsel ve teknolojik alanlardaki araştırma ve geliştirme faaliyetlerini teşvik edecek sistemleri geliştirmek, uygulamak ve desteklemek üzere, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Başkanlığına doğrudan bağlı olarak faaliyette bulunacak Destek Programları Başkanlıklarının kuruluş, çalışma usul ve esaslarına ilişkin genel ilkeler düzenlenmektedir.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 17/7/1963 tarihli ve 278 sayılı Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanun'un 3 üncü ve 4 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve Kısaltmalar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunu,
b) Bilim Kurulu: TÜBİTAK Bilim Kurulunu,
c) Başkan: TÜBİTAK Başkanını,
ç) Başkanlık: TÜBİTAK Başkanlığını,
d) DEP: Destek Programlarını,
e) DEP Başkanlığı: Bilim Kurulu tarafından oluşturulan Destek Programları Başkanlıklarını (ARDEB, TEYDEB),
f) DEP Başkanı: Destek Programları Başkanlarını,
g) ARDEB: Araştırma Destek Programları Başkanlığını,
ğ) TEYDEB: Teknoloji ve Yenilik Destek Programları Başkanlığını,
h) Grup: Madde 7 çerçevesinde oluşturulan grupları,
ı) Komite: Madde 7 çerçevesinde oluşturulan grupların Yürütme Komitesini,
i) Üye: Komite Üyesini,
j) Komite Sekreteri: Grup Yürütme Komitesi Sekreterini,
k) Müdürlük: Mali Denetleme ve Sözleşmeler Müdürlüğünü,
l) Bilimsel Programlar Uzmanı (BPU): Bilimsel Programlar Uzman Yardımcısını, Uzmanını, Başuzmanını,
m) Uzman: Uzman Yardımcısını, Uzmanı, Başuzmanı,
n) Koordinasyon Komitesi: DEP Koordinasyon Komitesini,
o) Danışma Kurulu: Grup Danışma Kurulunu,
ö) Hakem/Panelist: TÜBİTAK'ın DEP'e ilişkin Yönetmeliklerinde tanımlanan, proje önerileri ile diğer kurum ve kuruluşların başvurularını değerlendirmek ve DEP Başkanlığının diğer faaliyetlerini yürütürken görüşü alınmak üzere belirlenen kişiyi,
p) Danışman/İzleyici: TÜBİTAK'ın DEP'e ilişkin Yönetmeliklerinde tanımlanan, proje önerisini değerlendirmek veya desteklenen projenin gelişmesini izlemek ve görüşü alınmak veya Komitelere yardımcı olmak üzere belirlenen kişiyi,
r) Müdür: Mali Denetleme ve Sözleşmeler Müdürünü,
ifade eder.
DEP Başkanlıklarının Kuruluşu
(1) DEP Başkanlıkları, görev alanlarındaki bilimsel, teknolojik ve yenilik faaliyetlerini programlayan, yönlendiren, destekleyen ve izleyen birimlerdir. Bir başkan ve başkan yardımcısı(ları)ndan oluşur.
(2) DEP Başkanlıkları aşağıdaki birimlerden oluşur:
a) DEP Başkanlığı (ARDEB, TEYDEB)
b) Gruplar,
c) Mali Denetleme ve Sözleşmeler Müdürlüğü,
(3) Başkanlık, her bir DEP Başkanlığı altında ihtiyaçlar doğrultusunda yukarıda sayılanlar dışında da birimler kurar.
DEP Başkanlıklarının Görevleri
(1) Türkiye'nin genel bilim ve teknoloji politikaları, hedef, ilke ve yöntemlerine uygun olarak Bilim Kurulunca onaylanmış yıllık programlar veya uzun vadeli hedefler doğrultusunda ve yürütülen destek programları çerçevesinde alanlarındaki bilimsel araştırma, teknoloji geliştirme ve yenilik projelerini doğrudan veya Gruplar aracılığıyla değerlendirmek, desteklenmesi Başkanlıkça onaylanan projeleri izlemek ve sonuçlandırmak.
(2) Bilimsel ve teknolojik alanlarda durum analizi ve değerlendirme çalışmaları yapmak.
(3) Bilimsel ve teknolojik alanlardaki gelişme eğilimlerini izlemek, değerlendirmek ve Başkanlığa bu konulara ilişkin önerilerde bulunmak.
(4) Ulusal araştırma ve teknoloji geliştirme hedef ve politikaları doğrultusunda program önerileri oluşturmak,
(5) Proje ve program sonuçlarını ölçme-değerlendirme çalışmalarını yapmak.
(6) DEP Başkanlığının ve bağlı birimlerinin bütçe önerisini hazırlayarak Başkanlığa iletmek ve faaliyetlerin bütçeye uygun olarak yürütülmesini sağlamak.
(7) Başkanlık tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.
DEP Başkanlarının Atanması ve Görevleri
(1) DEP Başkanı ve Yardımcıları, Başkan tarafından atanır. Atama kararında görev süreleri belirtilir.
(2) DEP Başkanı görev alanına giren faaliyetleri ilgili birimleri aracılığı ile gerçekleştirir.
(3) DEP Başkanı yetkilerini Başkanlık Oluru ile yardımcısı(ları)na veya Komite Sekreterlerine devredebilir.
(4) DEP Başkanının görevleri;
a) Kendisine bağlı Gruplar arasında eşgüdüm sağlamak.
b) Başkanlığa Gruplara ilişkin önerilerde bulunmak.
c) Başkanlık tarafından kendisine verilen diğer görevleri yerine getirmek.
(5) DEP Başkanına yardımcı olmak üzere, yeteri kadar DEP Başkan Yardımcısı aynı usulle atanır.
Grupların Kuruluşu
(1) Hangi alanlarda ve hangi ad altında Grup kurulacağı Başkanın önerisi ile Bilim Kurulu'nca saptanır. Gruplar, Komite, Komite Sekreteri, Bilimsel Programlar Uzmanları ve gerek görüldüğü durumlarda destek personelinden oluşur.
(2) Gerekli görüldüğünde grupların faaliyetleri çerçevesinde Komitelere görüş oluşturmak üzere Başkanlık tarafından Danışma Kurulları ihdas edilebilir.
Grupların Görevleri
(1) Grupların görevleri şunlardır:
a) TÜBİTAK'a gelen Ar-Ge proje önerileri ile diğer destek taleplerini, bu konuda Bilim Kurulunca kabul edilmiş yönetmelik ve esaslar ile Başkanlık tarafından belirlenmiş kurallara uygun olarak değerlendirilmesi, izlenmesi ve sonuçlandırılmasına yönelik çalışmaların yürütülmesini sağlamak.
b) Desteklenen projelerin yürütülmeleri sırasında izleme ve denetim amacıyla gerekirse izleyici görevlendirmek.
c) İlgili mevzuat hükümlerine uygun olarak, gelişme/dönem ve sonuç raporlarını değerlendirmek.
d) DEP Başkanlığı ve Başkanlık tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.
Komitelerin Kuruluşu
(1) Komite ilgili çalışma alanında yetkin kişiler arasından seçilen beş üye ve Komite Sekreterinden oluşur.
(2) Üyeler, Başkan tarafından bir ila üç yıl arasında değişen süreler için seçilir. Bir Üye, aynı Komite için en çok altı yıl seçilebilir. Üyeler, aynı tarihlerde birden fazla Komitede Üye olarak görev alamaz. Gerek görüldüğünde, görev süreleri bitmeden görevlendirilmelerinde izlenen usul ile üyelikleri sona erdirilebilir.
(3) Grubun Bilimsel Programlar Başuzmanları arasından Başkanlıkça belirlenen en çok üç kişi de Komite toplantılarına katılabilir. Bu kişiler, görüşmelere katılır ancak oy kullanamaz.
Komitelerin Çalışma Şekli
(1) Komiteler faaliyetlerin yürütülmesi ve gerekli kararların alınması amacıyla ilke olarak ayda en az bir kez toplanır. Toplantı çağrısı Komite Sekreteri tarafından yapılır.
(2) Komite toplantılarını, Komite Sekreteri yönetir. Toplantının günü, saati, yeri ve gündemi Komite Sekreteri tarafından üyelere bildirilir. Toplantı ve karar yeter sayısı dörttür. Karara katılmayanlar, katılmama nedenlerini yazılı olarak karar tutanağında belirtir. Komitelerin görevlerini yürütmelerine yardımcı olmak amacıyla gerektiğinde Danışmanlar görevlendirilebilir.
(3) Komite Sekreterince gerekli görüldüğünde, gündemde yer alan projeden sorumlu BPU da projeyle ilgili bilgi vermek ve görüş bildirmek üzere toplantıya katılır.
(4) Komite, Başkanlık tarafından belirlenen çerçevede Komite Sekreterine yetki devrinde bulunabilir.
(5) Komite üyeleri ve toplantıya katılanlar tarafsız ve belirlenen etik kurallara uygun olarak hareket eder.
(6) Üyelerin Komite toplantılarına katılmaları zorunludur. Komite toplantılarına üst üste üç kez veya bir yıl içinde altı kez kabul edilebilir mazeret bildirmeksizin katılmayan üyelerin üyeliklerinin düşürülmesi hususu, Başkanlık tarafından karara bağlanır.
Üyelerin Görevleri
(1) Üyelerin görevleri şunlardır:
a) Komite toplantılarına katılmak, toplantı gündem maddeleri ile ilgili karar almak.
b) Uzmanlık alanlarına giren konularda rapor hazırlamak ve görüş bildirmek.
c) DEP Başkanlığı ve Başkanlık tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.
Komite Sekreterinin Atanması ve Görevleri
(1) Komite Sekreteri, Grubun faaliyet alanı içindeki bilim veya teknoloji dallarından birinde uzman kişiler arasından Başkan tarafından atanır. Atama kararında görev süresi belirtilir. Komite Sekreteri, Grubun faaliyetlerinin yürütülmesinden, DEP Başkanına karşı sorumludur.
(2) Komite Sekreterinin görevleri şunlardır:
a) Komite kararlarının uygulanmasını sağlamak.
b) Destek Programlarına ilişkin mevzuatta kendisine verilen görevleri yapmak.
c) DEP Başkanlığı ve Başkanlık tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Mali Denetleme ve Sözleşmeler Müdürlüğünün Kuruluşu ve Görevleri
(1) Müdürlük; Müdür, Uzman ve Destek personelinden oluşur.
(2) Müdür Başkan tarafından atanır. Atama kararında görev süresi belirtilir. Müdür, Müdürlüğün faaliyetlerinin yürütülmesinden, DEP Başkanına karşı sorumludur.
(3) Müdürlüğün görevleri şunlardır:
a) Yönetmelik, Mali, İdari Esaslar, Uygulama Esasları ile Komitelerin kararları çerçevesinde, desteklenmesi uygun bulunan projelerin bütçe ve sözleşmelerini hazırlamak ve bunların yürürlüğe girmesini sağlamak.
b) Desteklenen projelerin izleme ve sonuçlandırılması süreçlerinde, proje destekleme sözleşmesi çerçevesinde ve yasal mevzuata uygun olarak ödenek kontrolünü yapmak.
c) Desteklenen projelerin izleme ve sonuçlandırılması süreçlerinde, proje destekleme sözleşmesi ve Grup tarafından alınan kararlar çerçevesinde, projelerin harcamalarına ait mali belgelerin yasal mevzuata uygunluğunu denetlemek ve/veya TÜBİTAK tarafından belirlenen rapor formatına uygun olarak Yeminli Mali Müşavirler kanalıyla denetlettirmek.
ç) Mal ve hizmet alımları ile transfer harcama ve ödemelerine ilişkin gider gerçekleştirme işlemlerinin yapılmasını sağlamak.
d) İzleme sürecinde Komiteler tarafından uygun görülen ek ödenek, fasıl aktarımı gibi bütçe revizyonlarına ilişkin işlemlerin yapılmasını sağlamak.
e) Kurum ve kuruluşlar ile firmalara haksız, eksik ve fazla ödeme yapılması durumunda gerekli işlemleri yapmak.
f) Komite, Danışma Kurulu, panel vb. toplantılara ilişkin yapılacak ödemeler ile Üyelerin ve DEP Başkanlığı personelinin yurtiçi veya yurtdışı geçici görevlendirilmelerinde gerekli ödemelere ilişkin işlemleri yapmak.
g) Her yıl bir sonraki mali yıla ait bütçe önerisinin hazırlanmasında katkıda bulunmak.
h) Çalışma alanı ile ilgili mevzuat ve değişikliklerin takibini yaparak, sürece olan etkilerini ölçmek, değerlendirmek ve DEP Başkanlığına görüş vermek.
ı) DEP Başkanlığı ve Başkanlık tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.
Koordinasyon Komitesi
(1) Destek Programları Başkanlıkları bünyesinde, Komite Sekreterleri ve Mali Denetleme ve Sözleşmeler Müdürlerinden oluşan bir Koordinasyon Komitesi oluşturulur.
(2) Koordinasyon Komitesi, ilgili DEP Başkanlığının faaliyetlerinin yürütülmesinde ve uygulamalarda; yaklaşım ve anlayış birliğinin sağlanmasına, uygulama sırasında ortaya çıkan ihtilafların giderilmesine ve sorunların çözümüne yönelik öneriler oluşturur.
(3) Koordinasyon Komite Başkanı DEP Başkamdir. Toplantı çağrısı DEP Başkanı tarafından yapılır. İhtiyaç duyulması halinde, toplantılara, farklı birim yöneticileri ve konu uzmanları da davet edilebilir.
(4) Toplantılarda ortaya çıkan öneriler Başkanlığın onayına sunulur. Başkanlık tarafından onaylandıkları takdirde, DEP Başkanlığı tarafından gereği için ilgililere duyurulur.
Yapılacak Ödemeler
(1) Bu Yönetmelik çerçevesinde DEP Başkanlıkları tarafından yerine getirilecek her türlü faaliyette, görev alacak Üyeler ve Danışma Kurulu üyeleri ile uzmanlığından yararlanılacak hakem/panelist, danışman/izleyici ve diğer kişilere yapılacak her türlü ödeme ve bu ödemelerin tutarları Bilim Kurulu tarafından belirlenir.
Sorumluluklar
(1) DEP Başkanı, Başkan Yardımcıları, Komite Sekreterleri, Üyeler, BPU ve Uzmanlar, bu Yönetmelik çerçevesindeki görevlerini etkin ve verimli bir şekilde yerine getirmekten, iş, işlem ve kararlarında mevzuata uygun hareket etmekten, tarafsız ve belirlenen etik kurallara uymaktan ve uyulmasını sağlamaktan sorumludur.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
(1) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihi itibariyle, Bilim Kurulu'nun 08/04/2006 tarih ve 141 sayılı toplantısında kabul edilen "Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Destek Programları Başkanlıkları Kuruluş, Görev, Yetki ve Çalışma Esaslarına İlişkin Yönetmelik" yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlükten kaldırılan Yönetmeliğin hükümlerine diğer düzenlemelerde yapılan atıflar, bu Yönetmeliğin ilgili hükümlerine yapılmış sayılır.
(2) Yürürlükten kaldırılan Yönetmelik çerçevesinde yapılan tüm atamalar, görevlendirmeler, üyelikler bu Yönetmelik çerçevesinde devam eder, Araştırma Gruplarına yapılan atıflar Araştırma Destek Gruplarına yapılmış sayılır. Yürürlükten kaldırılan Yönetmelik çerçevesinde oluşturulan; Komiteler, Komite olarak, Danışma Kurulları, Danışma Kurulu olarak, bu Yönetmelik çerçevesinde görevlerine devam eder. Yürürlükten kaldırılan Yönetmelik çerçevesinde görevlendirilen komite başkanları ve komite başkan vekillerinin görevleri bu Yönetmeliğin yürürlük tarihi itibariyle sona erer. Yürürlükten kaldırılan Yönetmelik çerçevesinde Bilim Kurulu tarafından belirlenen ve kişilere ödenen ücretlerin ödenmesine bu Yönetmelik çerçevesinde devam olunur.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik 15/10/2010 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini TÜBİTAK Başkanı yürütür.