Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 2)

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Temel İlkeler

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün mülkiyetindeki taşınmazların satışı, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat yaptırılması veya kiralama modelleriyle değerlendirilmesi, planlanması ile satışı ve değerlendirilmesi yapılacak taşınmazların belirlenmesi, rayiç bedelin tespiti, ilan, reklam, proje, kontrollük, danışmanlık veya pazarlama gibi konularda hizmet satın alınması işlemleri ve ihale ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik; satış veya devir bedelleri yeni demiryolu inşaatı veya mevcut demiryollarının bakım ve onarımı ile iyileştirilmesinde kullanılmak üzere T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde bulunan işletmecilik fazlası taşınmazların satışını veya devrini, satışı ve değerlendirilmesi uygun görülen taşınmazlara ilişkin hizmet alımı ile diğer taşınmazların intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat yaptırılması veya kiralama modelleriyle değerlendirilmesini kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 32 nci maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Arsa veya Arsa Payı Karşılığı İnşaat: Yüklenicinin TCDD’ye karşı yüklendiği kendi gereçleriyle yapı yapma edinimine karşılık TCDD’ye ait taşınmazın teklif ve kabul edilecek oran veya miktarda ya da tamamının mülkiyetinin devredilmesini,

b) Bölge/Taşra: Merkezdeki birimlerin dışında kalan Bölge Müdürlükleri ile bunlara bağlı olan birimleri,

c) Danışmanlık: Satışı veya değerlendirilmesi yapılacak taşınmazların en iyi şekilde değerlendirilmesi amacıyla, ekspertiz şirketleri veya konunun uzmanı gerçek veya tüzel kişiler aracılığıyla değerlendirme analizi, fizibilite etüdü, mühendislik hizmetleri gibi gerekli hizmetlerin yaptırılması ile satışı, planlanması veya değerlendirilmesi yapılacak taşınmazların tespiti, taşınmazların satışına etki edecek faktörlerin tespiti ve benzeri hizmetleri,

ç) Değerlendirme: TCDD mülkiyetindeki taşınmazların özellikleri ve piyasa koşulları dikkate alınarak; gerekli ekonomik inceleme, analiz ve araştırmalar sonucunda bu taşınmazların, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat yaptırılması veya kiralanmasını,

d) Değerlendirme ve Değer Tespit Komisyonu: Taşınmazların hangi yöntemle değerlendirilebileceğinin tespitini yapan, ihale konusu taşınmazla ilgili gerekli bilgi ve belgeleri toplayarak yapacakları araştırma ve inceleme ile ihale konusu taşınmazın satış, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat yaptırılması veya kiralama modelleriyle değerlendirmeye esas bedelini tespit eden komisyonu,

e) Geçici Teminat: İhaleye çıkıldığında teklif alınan veya teklif veren gerçek veya tüzel kişilerin tekliflerinden vazgeçmemeleri ve tekliflerde ciddiyeti sağlamak için ihaleden önce alınan, ihalenin konusuna göre değişen oranlardaki parasal güvenceyi,

f) Genel Müdür: TCDD Genel Müdürünü,

g) Genel Müdürlük/Merkez: TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğünü,

ğ) Gün: Takvim gününü,

h) Hizmet: 5335 sayılı Kanunun 32 nci maddesi gereğince 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi olmaksızın, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi ekspertiz şirketlerine rayiç bedel tespit ettirilmesi, gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine her ölçekteki imar planlarının yaptırılması, ilan, reklam, proje, kontrollük, danışmanlık veya pazarlama gibi konularda alınan hizmetleri,

ı) İhale: Bu Yönetmelikte yazılı usul ve esaslar çerçevesinde belirtilen şartlarla, işin istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıldığını gösteren ve yetkili makamın onayı ile tamamlanan, sözleşmeden önceki işlemleri,

i) İhale İşlem Dosyası: İhaleye esas olmak üzere teknik, idarî ve özel şartname, sözleşme taslağı, plan, proje varsa keşif gibi belge ve dokümanları ihtiva eden dosyayı,

j) İhale Komisyonu: Bu Yönetmelikte belirtilen işlemlerle ilgili ihale prosedürünü yürütmek, hazır hâle getirmek ve karara bağlamak üzere yetki limitlerine göre oluşturulan komisyonu,

k) İhale Onay Tarihi: TCDD yetkili organlarının ihale sonucunu onayladığı tarihi,

l) İhale Saati: Tekliflerin açılacağı saati,

m) İhale Tarihi: Tekliflerin açılacağı tarihi,

n) İhale Yetkilisi: Yönetim Kurulu ve Yönetim Kurulunca yetki devri yapılmış görevlileri,

o) İntifa Hakkı: 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanununda tanımlanan, TCDD’ye ait olan taşınmazların üzerinde bulunan bina, yapı ve tesislerin yüklenici lehine tesis ve tapuya tescil edilecek hakka dayanılarak yüklenici tarafından aynen veya esaslı onarım ve restorasyon veya gerektiğinde tadilat yapılmak suretiyle belli bir bedel ve süre karşılığı kullanılmasını, sözleşme süresi sonunda taşınmazın üzerindeki bina, yapı ve tesislerin sağlam ve işler durumda ve hiçbir hak talep etmeden TCDD’ye iadesini,

ö) İrtifak Hakkı: 4721 sayılı Türk Medenî Kanununda tanımlanan, TCDD’ye ait olan taşınmazların üzerinde yüklenici lehine kurulacak hakka dayanılarak yüklenici tarafından bu taşınmazın altında veya üstünde inşa edilecek bina, yapı ve tesislerin belli bir bedel ve süre karşılığı kullanılmasını ve sözleşme süresi sonunda sağlam ve işler durumda, bedelsiz olarak ve hiçbir hak talep etmeden TCDD’ye devredilmesini,

p) İstekli: Teklif veren gerçek veya tüzel kişileri,

r) İşletici: Belli bir amacı gerçekleştirmek üzere TCDD’ye ait bir taşınmazın işletme hakkını yükümlenen istekliyi,

s) Kesin Teminat: İhalenin kesinlik kazanmasından sonra alınan, taahhüdün sözleşme hükümlerine uygun yapılmasını teminen yüklenici tarafından verilebilecek tüm zararları karşılamak üzere ihale bedeli üzerinden alınan, ihalenin konusuna göre değişen parasal güvenceyi,

ş) Kira: Taşınmazların ve bunlarla ilgili hakların belli bir bedel ve süre karşılığı kullandırılmasını,

t) Kiracı: Kira sözleşmesinin taraflarından olan, bir taşınmaz veya hakkı belli bir ücret karşılığında kiralayan özel veya tüzel kişiyi,

u) Kuruluş: TCDD’yi,

ü) Planlama: TCDD’ye ait taşınmazlara ilişkin parselasyon ve harita yapımını da içeren her ölçekteki imar planı işlemlerini,

v) Proje: Satışı veya değerlendirilmesi yapılacak taşınmazların üzerinde yapılacak yapı ve tesislerin inşa ve kullanımına ilişkin gerekli hesap, çizim ve diğer dokümanları,

y) Protokol: Taşınmazların kullandırılması, planlanması ve değerlendirilmesi için yapılacak her türlü yazılı mutabakat metnini,

z) Satış: TCDD mülkiyetinde olan işletmecilik fazlası taşınmazların bedeli karşılığında mülkiyetinin devrini,

aa) Sözleşme: TCDD ile taraflar arasında kuralları düzenleyen yazılı anlaşmayı,

bb) Şartname: Yapılacak işlerin genel, özel, teknik ve idarî esas ve usullerini gösteren belge veya belgeleri,

cc) Tahminî Bedel: Yapılacak işlerin tahmin edilen yaklaşık bedelini,

çç) TCDD: Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünü,

dd) Teklif Saati: Teklifin son verilme saatini,

ee) Teklif Tarihi: Teklifin son verilme gününü,

ff) Trampa: 22/4/1926 tarihli ve 818 sayılı Borçlar Kanununda tanımlanan, TCDD’ye ait taşınmazların kamu kurum ve kuruluşlarına veya gerçek ve tüzel kişilere ait taşınmazlarla başa baş veya değer farkı verilmek veya alınmak suretiyle değiştirilmesini,

gg) Yönetim Kurulu: TCDD Yönetim Kurulunu,

ğğ) Yüklenici: Üzerine ihale yapılan ve sözleşme imzalanan istekliyi,

ifade eder.

Temel ilkeler

MADDE 5

(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında saydamlığın, rekabetin, eşit muamelenin ve güvenilirliğin sağlanması, piyasa şartlarının dikkate alınması, yapılacak işlere ilişkin özel düzenlemeler bulunması hâlinde bu özel düzenlemelerin dikkate alınması esastır.

(2) TCDD, bu Yönetmelik kapsamında yapacağı taşınmazların satışı, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat yaptırılması veya kiralama modelleriyle değerlendirilmesinde 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa tabi değildir.

(3) 5335 sayılı Kanun kapsamında satışı ve değerlendirilmesi uygun görülen taşınmazlar için 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi ekspertiz şirketlerine rayiç bedel tespit ettirilmesi, gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine her ölçekteki imar planlarının yaptırılması işlerinde ve ilan, reklam, proje, kontrollük, danışmanlık veya pazarlama gibi konularda hizmet satın alımlarında 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi değildir.

İKİNCİ BÖLÜM

Komisyonlar, Oluşumu, Görevleri ve Yetkileri

Komisyonlar, komisyonların oluşumu ve görevleri

MADDE 6

(1) Değerlendirme ve değer tespit komisyonları, konu hakkında deneyimli iki personel olmak üzere en az üç üyeden Genel Müdürlükçe merkezde veya taşrada oluşturulur. İşletmecilik faaliyetlerinin bulunduğu alanlarda, gerektiğinde ilgili ünitelerin de katılımıyla komisyonlar oluşturulur. Komisyon eksiksiz olarak toplanır. Başkan ve üyelerin yokluklarında yerlerine vekâlet edenler komisyona katılır.

(2) Değerlendirme ve değer tespit komisyonları; mahallinde noter, tapu, belediye, emlakçı ve mülk sahipleri ile görüşmelerde bulunarak gerekli bilgi ve dokümanları temin etmek, taşınmazın bulunduğu yerdeki pazarlık veya kamulaştırma yoluyla daha önce satın alınan ve bedelleri kesinleşen taşınmazların mevkii, yüzölçümü, cinsi, verimi, arazi yapısı ve gerekli görülen diğer özelliklerinin araştırılarak söz konusu taşınmazların değer tespitini yapar. Kuruluş ihtiyaçları, planlama kararları ve programları göz önüne alınarak satış, intifa veya irtifak hakkı tesisi, kiralama, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat yaptırılması modellerinden uygun değerlendirme yöntemini belirler ve değerlendirmesine yönelik gerekli kararlarını oy çokluğuyla alır. Ayrıca, kiralık yerlerle ilgili kendilerine verilen görevleri yapar. Alınan kararlar yetki limitine göre yetkili mercinin onayıyla kesinleşir.

(3) İhale komisyonları

a) Merkez taşınmaz ihale komisyonları

1) Genel Müdürlükçe belirlenecek yetki limitleri dâhilinde satış, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat ve kiralama işlerinde; Taşınmaz Mallar Dairesi Başkanlığının bağlı olduğu Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında, Taşınmaz Mallar Dairesi Başkanı, Yol Dairesi Başkanı, Malî İşler Dairesi Başkanı, İnşaat Dairesi Başkanı olmak üzere beş kişiden oluşur.

2) Parasal değerleri daha düşük veya süresi de daha az olan ve yetki limitleri Genel Müdürlükçe belirlenecek limitler dâhilinde satış, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat ve kiralama işlerinde; Taşınmaz Mallar Dairesi Başkan Yardımcısı başkanlığında, Kiralama Şube Müdürü, İhale ve Değerlendirme Şube Müdürü, Emlak Şube Müdürü ve malî işler konusunda uzman bir personel olmak üzere beş kişiden oluşur.

b) Taşra taşınmaz ihale komisyonları

1) Satış, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat işlerinde; Taşınmaz Mallar Servis Müdürlüğünün bağlı olduğu Bölge Müdür Yardımcısının başkanlığında, Taşınmaz Mallar Servis Müdürü ve konunun uzmanı bir kişi, Yol Servis Müdürü, Malî İşler Servis Müdürü olmak üzere beş kişiden oluşur.

2) Kiralama işlerinde; Taşınmaz Mallar Servis Müdürü başkanlığında, Malî İşler Servis Müdür Yardımcısı ve Kira Şefi olmak üzere üç kişiden oluşur.

(4) Hizmet alım komisyonu

a) Merkez taşınmaz hizmet alım komisyonu; Taşınmaz Mallar Dairesi Başkan Yardımcısının başkanlığında, İhale ve Değerlendirme Şube Müdürü, konunun uzmanı iki kişi ve malî konularda uzman bir personel olmak üzere beş kişiden oluşur.

b) Taşra taşınmaz hizmet alım komisyonu; Taşınmaz Mallar Servis Müdürlüğünün bağlı olduğu Bölge Müdür Yardımcısının başkanlığında, Taşınmaz Mallar Servis Müdürü, Malî İşler Servis Müdürü ve konu ile ilgili iki uzman kişi olmak üzere beş kişiden oluşur.

(5) İhale ve hizmet alım komisyonlarının görevleri ve çalışması

a) Komisyonlar, tekliflerin değerlendirilmesini ve uygun teklifin seçimini, ihale dosyası, şartname ve ilan metinleri doğrultusunda yapar. Komisyon kararları yetki limitlerine göre ilgili mercilerin onayı ile yürürlüğe girer.

b) Komisyonlar üye tam sayısı ile toplanır. Başkan ve üyelerin yokluklarında yerlerine vekâlet edenler komisyona katılır. Komisyon kararları oy çokluğuyla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır.

(6) Tüm komisyonlarca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve görev unvanları belirtilerek imzalanır.

(7) Yukarıda belirtilen komisyonların oluşumunda, işin özelliğine göre gerekçeleri belirtilerek, Genel Müdürlükçe ihale konusu olan taşınmazın ilgili biriminden elemanların katılımı sağlanabilir.

Yetki limitleri ve yetki devri

MADDE 7

(1) Taşınmazların satışı ve değerlendirilmesine yönelik;

a) İntifa veya irtifak hakkı tesisi ile kiralama ve protokol yapılması işlemlerinde Genel Müdür yirmi yıla kadar (yirmi yıl dâhil), Yönetim Kurulu ise kırk dokuz yıla kadar yetkilidir.

b) Satış, yirmi yıldan fazla süreli intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat, devir, trampa, taşınmazların devrine ilişkin protokol yapma ve taşınmazlar üzerine her türlü şerh, takyidatların konulması ve terkininde Yönetim Kurulu, bunlara ait tüm iş ve işlemlerin yürütülmesinde Genel Müdürlük yetkilidir.

(2) Kentsel dönüşüm niteliğindeki gar ve istasyon sahalarının imar planlamalarının tamamlanması sonucu, satış ve devirler ile bu hususları içeren protokol akdedilrnesinde, Yönetim Kurulu yetkilidir.

(3) 5335 sayılı Kanunun 32 nci maddesi kapsamındaki taşınmazların satışı ve değerlendirilmesi ve benzeri konulara ait hizmetlerin yürütülmesi için ekspertiz şirketlerine değerlendirme analizi yaptırma, rayiç bedel tespit ettirme, gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine her ölçekteki imar planlarını yaptırmaya, ilan, reklam, proje, kontrollük, danışmanlık veya pazarlama gibi konulardaki işlemlerinin yürütülmesinde Genel Müdürlük yetkilidir.

(4) İntifa veya irtifak hakkı tesisi, kiralama ve protokol işlemlerinde; kullanım amacının değiştirilmesi, devir, şirketleşme, ortak alma, ortaklıktan ayrılma, ilave yer talebi, fesih ve benzeri işlerle, kira ve kiracılarla ilgili taleplerin değerlendirilmesi, kiracılarla ilgili sorunların hâllinde, alacakların taksitlendirilmesinde ve kiracılarla ilgili her türlü iş ve işlemlerin yürütülmesinde Yönetim Kurulunun belirleyeceği esaslar dâhilinde Genel Müdürlük yetkilidir. Alacakların terkininde, kesinleşmiş mahkeme kararlarının uygulanmasında Yönetim Kurulunun belirleyeceği limitler dâhilinde Genel Müdürlük yetkilidir.

(5) Yönetim Kurulu ve Genel Müdür kendilerine verilen yetkileri, sınırları açıkça belirtilmek kaydıyla ve ilgili kanunların öngördüğü ölçüde devredebilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

İhale Usulleri, Uygulaması ve İstisnalar

İhale usulleri

MADDE 8

(1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak taşınmazların satışı, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat ve kiralama ihalelerinde aşağıdaki usuller uygulanır.

a) Kapalı teklif usulü,

b) Açık teklif usulü,

c) Pazarlık usulü,

ç) Belli istekliler arasında ihale usulü.

(2) Yapılacak ihalenin niteliğine göre, bu usullerden hangisinin veya hangilerinin uygulanacağı yetki limitleri çerçevesinde yetkili birimden alınacak onay ile belirlenir.

(3) İhale komisyonu, ihale ön onayı ile duyuru ve şartnamede belirtilmek koşuluyla; yukarıda belirtilen usullerden biri ile başlayan ihaleyi diğer usullere dönüştürerek sonuçlandırabilir.

Kapalı teklif usulü

MADDE 9

(1) Taşınmazların satış, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat ve kiralama ihalelerinde, yetki limitleri çerçevesinde alınacak onayda belirtilmek kaydıyla kapalı teklif usulü uygulanabilir.

(2) Kapalı teklif usulü ile yapılacak ihaleler aşağıdaki esaslar dâhilinde yapılır.

a) Tekliflerin hangi kriterlere uygun olarak verileceği şartnamesinde belirtilir.

b) Kapalı teklif usulü, bütün isteklilerin teklif verebileceği usuldür. Bu usulde tekliflerin kapalı zarf ile verilmesi zorunludur.

c) Teklif mektubu ve geçici teminat da dâhil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan birimin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve mühürlenir.

ç) Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması gerekir. Teklif bedelinin yazı ve rakamlarında farlılık olması hâlinde yazılı olan bedel esas alınır.

d) Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında TCDD’ye verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar TCDD’ye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir.

e) Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hâli hariç, herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez.

Açık teklif usulü

MADDE 10

(1) Taşınmazların satış, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat ve kiralama ihalelerinde, yetki limitleri çerçevesinde alınacak onayda belirtilmek kaydıyla açık teklif usulü uygulanabilir.

(2) Açık teklif usulü ile yapılacak ihaleler aşağıdaki esaslar dâhilinde yapılır.

a) Açık teklif usulüne göre ihaleler, isteklilerin ihale komisyonları önünde tekliflerini sözlü olarak belirtmeleri suretiyle yapılır.

b) İhale komisyonu, ilanda belirtilen ihale saati gelince, ihaleye katılacakların şartname, geçici teminat ve diğer belgelerini inceleyerek kimlerin ihaleye katılabileceğini bildirir. İhaleye katılamayacakların geçici teminatlarının ve diğer belgelerinin iade edilmesi kararlaştırılır. Bu işlemler istekliler önünde bir tutanakla tespit edilir.

c) Tutanaktan sonra, ihaleye katılamayacaklar ihale yerinden çıkartılır. İhaleye iştirake hak kazanan istekliler şartnameyi imzaya ve daha sonra sırası ile tekliflerini belirtmeye çağrılır. Yapılacak teklifler, ihaleye ait artırma kâğıdına yazılır ve teklif sahipleri tarafından imzalanır.

ç) İhaleden çekilen isteklilerin bu durumları ihaleye ait artırma formuna yazılır ve imzalattırılır. İlgilinin imzadan çekinmesi hâlinde durum ayrıca belirtilir. İhaleden çekilenler yeniden teklifte bulunamazlar ve ihale yerinden çıkartılırlar.

d) Tekliflerin yapıldığı sırada, yapılan artırımların işi uzatacağı anlaşılırsa, isteklilerden son tekliflerini, ihale yerini terk etmeksizin yazılı olarak bildirmeleri istenebilir. Daha önce ihaleden çekilmiş olanlar bu durumda yazılı teklif veremezler.

e) Açık teklif usulünde, isteklilerin rekabetini kıracak sözler söylenmesi veya istekliler arasında anlaşmaya daveti ima edecek işaretler veya hareketlerde bulunulması, ihalenin doğruluğunu bozacak şekilde görüşme ve münakaşalar yapılması yasaktır. Bu yasağa karşı gelenler, ihale komisyonu kararı ile artırma yapılan yerden uzaklaştırılır ve durum bir tutanakla tespit edilir.

f) Açık teklif usulüne göre yapılan ihalelerde posta ile de teklif gönderilebilir. Teklif sahibi komisyonda hazır bulunmadığı takdirde posta ile gönderilen teklif son ve kesin teklif olarak kabul edilir.

Pazarlık usulü

MADDE 11

(1) Pazarlık usulü, kapalı teklif veya açık teklif usulleriyle yapılan intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat ve kiralama ihalelerinde sonuç alınamaması durumunda, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen tutara kadar olan hizmet alımlarında veya Yönetim Kurulunca belirlenecek işlerde yetki limitleri dâhilinde uygulanabilir.

(2) 5335 sayılı Kanunun 32 nci maddesi kapsamında satışı ve değerlendirilmesi yapılacak taşınmazlarla ilgili anılan maddenin son fıkrasında belirtilen konularda Genel Müdürce her yıl belirlenecek tutara kadar olan hizmet alımlarında en az beş istekli çağırılır. Diğer işlemlerde bu şart aranmaz.

(3) İhale komisyonu tarafından işin nitelik ve gereğine göre, isteklilerden yazılı ve/veya sözlü teklif almak ve bedel üzerinde anlaşmak suretiyle pazarlık yapılır.

(4) Pazarlık usulüne göre yapılan ihalelerde posta ile de teklif gönderilebilir. Teklif sahibi komisyonda hazır bulunmadığı takdirde posta ile gönderilen teklif son ve kesin teklif olarak kabul edilir.

Belli istekliler arasında ihale usulü

MADDE 12

(1) Yapılacak işin uzmanlık ve/veya yüksek teknoloji gerektirmesi nedeniyle kapalı teklif veya açık teklif usullerinin uygulanamadığı veya bu ihale yöntemlerinin uygulanmasına rağmen sonuç alınamadığı işlere ait ihaleler, teklif verebilecek nitelikte adayları seçmek üzere yeterlilik değerlendirilmesi yapılması suretiyle belli istekliler arasında yapılabilir. Kurum menfaatleri doğrultusunda ve işin özelliğine göre, intifa veya irtifak hakkı tesisi ve arsa veya arsa payı karşılığı inşaat işlerinde Yönetim Kurulunca uygun görülen yerler için belli istekliler arasında ihale usulü uygulanabilir.

(2) İhaleye davet edilebilecek aday sayısının üçten az olması veya sadece bir isteklinin teklif vermesi hâlinde ihale iptal edilir. İhaleye davet edilebilecek aday sayısının üçten az olması veya sadece bir isteklinin teklif vermesi nedeniyle ihalenin iptal edilmesi durumunda, ihale dokümanı gözden geçirilerek varsa hatalar ve eksiklikler giderilmek suretiyle sayıya bakılmaksızın davet edilebilecek istekliler tekrar davet edilerek ihale sonuçlandırılabilir.

(3) Bu maddenin uygulanmasında ihale ön onayında belirtilmek kaydıyla yeterli görülen istekliler için kapalı teklif usulü veya açık teklif usulünden biri uygulanır.

Doğrudan temin

MADDE 13

(1) 5335 sayılı Kanunun 32 nci maddesi kapsamına giren satışı ve değerlendirilmesi uygun görülen taşınmazlar için 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi olmaksızın, 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi ekspertiz şirketlerine rayiç bedel tespit ettirilmesi, gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine her ölçekteki imar planlarının yaptırılması, ilan, reklam, proje, kontrollük, danışmanlık veya pazarlama gibi konularda Genel Müdürce her yıl belirlenecek tutara kadar olan hizmet alımlarında doğrudan temin usulü uygulanır.

(2) Doğrudan temin usulünde; teminat alınması, şartname hazırlanması ve ilana çıkılması zorunlu değildir. Doğrudan temin usulünün uygulanması gerekçeleriyle birlikte alınacak olurda belirtilir.

İstisnalar

MADDE 14

(1) Bu Yönetmelikte belirtilen taşınmazlarda;

a) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri, özel bütçeli idareler, özel idareler ve belediyeler ile enerji, su, ulaştırma ve telekomünikasyon sektörlerinde faaliyet gösterenler de dâhil kamu iktisadi kuruluşları, iktisadi devlet teşekküllerinden oluşan kamu iktisadi teşebbüsleri ile sosyal güvenlik kuruluşları, fonlar, meslekî kuruluşlar hariç özel kanunlarla kurulmuş ve kendilerine kamu görevi verilmiş tüzel kişiliğe sahip kuruluşlar, TCDD bünyesindeki spor kulüpleri, TCDD’nin şirket ve iştirakleri ile yapılacak kiralama, devir, protokol, intifa veya irtifak hakkı tesisi, tahsis, trampa ve benzeri konularda,

b) Özellik arz eden ve rekabet imkânı olmayan taşınmazlar için yapılacak kiralamalarda,

c) Yük, yolcu ve liman işletme faaliyetleriyle doğrudan veya dolaylı olarak ilgili olan ya da bu faaliyetleri tamamlayıcı, destekleyici nitelikteki açık alan, mevcut hangar, rampa, bina ve benzeri tesislerin kiraya verilmesi ile taşınmazların ilgili tarifelerine göre yapılacak ve işletme faaliyetini destekleyici kalıcı yapı içermeyen kiralamalarda,

ç) Taşınmazların değerlendirilmesine yönelik düzenlemelerle, gelir getirici yönde değerlendirilmesi kapsamında kentsel dönüşüm projeleriyle yapılacak düzenlemeler için belediye, kamu kurum ve kuruluşları ile akdedilecek sözleşme ve protokollerle satış, devir, intifa veya irtifak hakkı tesisi, trampa ve benzeri konularda,

bu Yönetmelikte belirtilen ihale yöntemleri uygulanmayarak, ihalesiz doğrudan verilebilir ve onayda bu hususlar gerekçeleriyle belirtilir.

(2) Güvenlik hizmetlerini kapsayan ve ticari nitelik içermeyen konularda gerekçeleri belirtilerek ücretsiz yer tahsisi yapılmasına Yönetim Kurulunun belirleyeceği esaslara göre Genel Müdürlük yetkilidir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

İhaleye Hazırlık İşlemleri

İhale işlem dosyası

MADDE 15

(1) Kuruluş için her ihaleye ait bir ihale işlem dosyası düzenlenir. İhale işlem dosyası, ihale ön onayı belgesi, varsa tahmin edilen bedellere ilişkin belgeler, ihale ile ilgili şartnameler, sözleşme taslağı ve ekleri, varsa imar durumu, vaziyet planı ve projeler, ihale ilanına ilişkin belgeler, dosyada olmasında yarar görülen diğer belge ve bilgiler konularak hazırlanır.

Bedel tespiti

MADDE 16

(1) Tahminî bedel TCDD tarafından tespit edilir veya ettirilir.

(2) Taşınmazların tahminî bedelinin değerlendirme ve değer tespit komisyonları marifetiyle tespit edilmesinde; taşınmazlarla ilgili her türlü bilgi ve belge, ilgili mercilerden temin edilir. Taşınmazın değerini etkileyebilecek tüm hususlar göz önünde bulundurularak mahallinde noter, tapu, belediye, emlakçı ve mülk sahiplerinden temin edilecek bilgilerle taşınmazın bulunduğu yerdeki pazarlık veya kamulaştırma yoluyla daha önce satın alınan ve bedelleri kesinleşen taşınmazların mevkii, yüzölçümü, cinsi, verimi ve arazi yapısı itibarıyla yapılacak inceleme ve araştırma ile taşınmazın rayiç bedeli tespit edilir. Tahminî bedelin değerlendirme şirketlerine yaptırılması hâlinde ise, satış bedelinin tespitinde şirketin Sermaye Piyasası Kurumuna kayıtlı bir ekspertiz şirketi olması zorunludur.

(3) Gerekli görülmesi hâlinde tahminî bedel tespiti, Genel Müdürlük ilgili birimlerince yapılır. Çeşitli nedenlerle bedel tahminînin mümkün olmadığı durumlarda bedel tahmini yapılmadan kapalı teklif usulüyle ihale yapılabilir.

Yaklaşık maliyet

MADDE 17

(1) İhale yapılmadan önce Kuruluş tarafından bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara göre ihtiyaç konusu hizmet alımının yaklaşık maliyeti tespit edilir.

(2) Yaklaşık maliyet, bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar uyarınca ayrıntılı miktar ve fiyat araştırması yapılmak suretiyle gerçekçi biçimde tespit edilir ve dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde gösterilir. İhale öncesi tespit edilen yaklaşık maliyet ilan edilmez ve isteklilere veya ihale süreciyle resmî ilişkisi olmayan diğer kişilere açıklanmaz.

Şartnameler

MADDE 18

(1) Bu Yönetmelik esasları çerçevesinde hazırlanacak şartnamelerde ihale konusu işlerin her türlü özelliğini belirten özel ve teknik şartlar ve varsa ekleri ihaleyi yapan ilgili birimlerce hazırlanır ve ihale evrak dosyasına eklenir.

Şartname ve sözleşmede bulunması gerekli hususlar

MADDE 19

(1) Şartname ve sözleşmelerde, işin özelliğine göre özel ve teknik şartlardan başka aşağıdaki hususlardan ilgili olanları belirtilir.

a) Taraflar,

b) İşin konusu,

c) Taşınmazların satış ve değerlendirilmesinde, tapu kayıtlarına göre, yeri, sınırı, yüzölçümü, varsa pafta, ada ve parsel numarası ve durumu, binalarda arsa veya arsa payı, inşaat alanı, kat adedi, yapım tarihi, inşaat tarzı ve sınıfı ve benzeri diğer hususlar,

ç) Ebat, evsafı, ihale konusu taşınmazın görülmesi,

d) Miktar ve varsa artırma/eksiltme haddi, süre uzatımı hükümleri,

e) İhaleye katılabilme şartları, ihale ve teklif verme şekli, müddeti ve yeri, ihaleden vazgeçme şartları,

f) Fiyat, opsiyon ve kısmi teklif verilip verilemeyeceği,

g) Devir, teslim yeri ve şartları,

ğ) Tarafların yükümlülükleri,

h) Sözleşme süresi,

ı) Ödeme şartları,

i) Geçici ve kesin teminat miktarı ve teminat olarak nelerin kabul edilebileceği, istenebilecek diğer belgeler,

j) Teminat ve belgelerin iadesi,

k) Mevcut ve muhtemel her türlü vergi, resim, harç, pay, fon ve ihale masrafları ile teminat masrafları ve diğer kanunî yükümlülüklerin kime ait olacağı,

l) Ceza şartları,

m) Sözleşmenin feshi ve tasfiyesi,

n) Gerektiğinde ihaleye katılacaklarda aranan malî ve teknik yeterlikler ve nitelikler,

o) 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi olunup olunmadığı, ihaleyi yapıp yapmamakta veya kısmen yapmakta serbest olunduğu,

ö) Anlaşmazlıkların çözüm yeri,

p) Kanunî ikametgâh ve tebligat adresleri,

r) İşin tahminî bedeli,

s) Sözleşmenin noterlikçe onaylanıp onaylanmayacağı,

ş) İsteklinin veya alıcının ağır hastalığı, ölümü, iflası, hüküm giymesi, tutukluluk hâli ve/veya özel hukuk tüzel kişilerin iflası, tasfiyesi, devri ve birleşmesi ile özel durumlarda nasıl davranılacağının açıklanması,

t) İş ve işle ilgili hakların tapuya şerh edilip edilemeyeceği,

u) Gerekli görülecek diğer hususlar.

(2) Bunların yanında işin özelliğine göre gereken hususlar Genel Müdürlükçe ilave edilir veya çıkarılır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

İhale İşlemleri

İhaleye katılabilme şartları

MADDE 20

(1) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak ihalelere katılabilmek için kanunî ikametgâh sahibi olmak, gerekli nitelik ve yeterliği haiz bulunmak, istenilen teminat ve belgeleri vermek zorunludur. Sahte veya yanıltıcı belge vererek ihaleye katıldıklarının sonradan anlaşılması hâlinde, teklifi verenin üzerine ihale yapılmış olsa bile teklifleri geçersiz sayılır ve geçici teminatları irat kaydedilir.

İhaleye katılamayacak olanlar

MADDE 21

(1) Aşağıda belirtilen kişiler doğrudan veya dolaylı olarak ihaleye katılamazlar.

a) İhale işlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak, onaylamak veya denetlemekle görevli olanlar,

b) (a) bendinde belirtilen kişilerin eşleri ile ikinci dereceye kadar (ikinci derece dâhil) kan ve kayın hısımları,

c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen kişilerin ortakları (bu kişilerin yönetim kurullarında görevli olmadıkları anonim ortaklıklar hariç),

ç) Kanunlardaki ilgili hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar,

d) İhale konusu işin danışmanlık hizmetlerini, ön tespit ve değerlendirmesini yapanlar.

(2) Yukarıda belirtilenlerin ihaleye katıldıklarının anlaşılması hâlinde teklifleri geçersiz sayılır ve geçici teminatları irat kaydedilir.

İhale ilanı ve süreleri

MADDE 22

(1) İhale ilanları Resmî Gazete ile yapılabileceği gibi, gazete, belediye hoparlörü, ilan tahtası, bilgi işlem ağı veya elektronik haberleşme ağı ve/veya uygun görülecek diğer yayın vasıtalarıyla da yapılabilir.

(2) Satış, intifa veya irtifak hakkı tesisi, arsa veya arsa payı karşılığı inşaat işleri ihalelerinin, ihale usulünün elvermesi kaydıyla, Resmî Gazete’de veya en yüksek tirajlı üç gazeteden birinde ilan edilmesi zorunludur.

(3) İlan yapıldıktan sonra gerek görülmesi durumunda ilgili birimler ihaleye katılımın artırılması amacıyla adaylara her türlü yöntemle ihale ilanı konusunda bilgi verebilirler.

(4) İlan yapıldıktan sonra ihale koşullarında herhangi bir değişiklik yapılmaması esastır. Ancak, zorunlu nedenlerle değişiklik yapılmak istenildiğinde, yetkili makamın onayını müteakiben bu değişiklik aynı usulle duyurulur ve gerekirse son teklif tarihi uzatılır.

(5) İlanların ihale gününden en az 14 gün, birden fazla ilan yapılması durumunda son ilanın, ihale tarihinden en az 5 gün önce yayımlanması gerekir.

İlanlarda bulunması zorunlu hususlar

MADDE 23

(1) İlanlarda aşağıdaki hususlar belirtilir.

a) Kuruluşun adı, adresi, telefon ve faks numarası,

b) İhalenin adı, niteliği, türü, miktarı,

c) İşin yapılacağı yer,

ç) İhale konusu işin başlama ve bitiş tarihi,

d) Uygulanacak ihale usulü, ihaleye katılabilme şartları ve istenilen belgelerin neler olduğu,

e) Yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler,

f) İhalenin sadece yerli isteklilere açık olup olmadığı ve yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanıp uygulanmayacağı,

g) İhale dokümanının nerede görülebileceği ve hangi bedelle alınacağı,

ğ) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte yapılacağı,

h) Tekliflerin teklif verme saatine kadar nereye verileceği,

ı) Sözleşme türü,

i) Geçici teminat miktarı,

j) Tekliflerin geçerlilik süresi,

k) İşin özelliğine göre diğer hususlar,

1) TCDD’nin, bu Yönetmelik kapsamındaki ihalelerde 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi olup olmadığı ve ihaleyi yapıp yapmamakta veya kısmen yapmakta serbest olduğu.

Ortak girişimler ve alt yükleniciler

MADDE 24

(1) Ortak girişimler birden fazla gerçek veya tüzel kişi tarafından iş ortaklığı veya konsorsiyum olarak oluşturulabilir. İhaleye konsorsiyumların teklif verip veremeyeceği ihale dokümanında belirtilir. İhale aşamasında, ortak girişimden kendi aralarında bir iş ortaklığı veya konsorsiyum yaptıklarına dair anlaşma istenir. İş ortaklığı anlaşmalarında pilot ortak, konsorsiyum anlaşmalarında ise koordinatör ortak belirtilir. İhalenin iş ortaklığı veya konsorsiyum üzerinde kalması hâlinde, sözleşme imzalanmadan önce noter tasdikli iş ortaklığı veya konsorsiyum sözleşmesinin verilmesi gerekir.

(2) ihtiyaç duyulması hâlinde, ihale konusu işin özelliği nedeniyle isteklilerden alt yüklenicilere yaptırmayı düşündükleri işleri belirtmeleri, sözleşme imzalamadan önce de alt yüklenicilerin listesini TCDD’nin onayına sunmaları istenebilir. Ancak bu durumda, alt yüklenicilerin yaptıkları işlerle ilgili sorumluluğu yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.

İhale gününden veya saatinden önce ihalenin iptal edilmesi

MADDE 25

(1) Kuruluş tarafından gerek görüldüğü veya ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların bulunduğunun tespit edildiği hâllerde, ihale gün veya ihale saatinden önce ihale iptal edilir.

(2) İhalenin iptal edilmesi hâlinde, iptal nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiği hemen ilan edilerek duyurulur. Bu aşamaya kadar teklif vermiş olanlara ihalenin iptal edildiği ayrıca tebliğ edilir.

(3) İhalenin iptal edilmesi hâlinde, verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade edilir. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle TCDD’den herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.

(4) İhalenin iptal edilmesi durumunda, iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılır.

Yasak olan fiil ve davranışlar

MADDE 26

(1) İhalelerde aşağıda belirtilen fiil ve davranışlarda bulunmak yasaktır.

a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek,

b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak,

c) Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek, taahhüdünü yerine getirmemek, taahhüdünü yerine getirirken TCDD’ye zarar verecek işlemler yapmak veya işin yapılması veya teslimi sırasında hileli malzeme araç veya yöntemler kullanmak,

ç) Alternatif teklif verebilme hâlleri dışında, ihalelerde bir istekli tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekâleten birden fazla teklif vermek,

d) Bu Yönetmeliğin 21 inci maddesine göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği hâlde ihaleye katılmak.

İhalenin tatil gününe rastlaması

MADDE 27

(1) İhale için tespit olunan tarih, tatil gününe rastlamışsa ihale tekrar duyuruya gerek kalmaksızın tatili takip eden ilk iş gününde aynı yer ve saatte yapılır.

İhale dokümanlarının verilmesi

MADDE 28

(1) İhale dokümanları Kuruluşta bedelsiz görülebilir. İşin özelliğine göre ihale dokümanlarının onaylı suretleri takdir edilecek bir bedel karşılığında veya bedelsiz olarak isteklilere verilebilir. Doküman bedeli ihale ön onayında belirtilir.

İhale dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması

MADDE 29

(1) İlan yapıldıktan sonra ihale dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilanlar geçersiz sayılır ve iş yeniden aynı şekilde ilan olunur.

(2) İhale dokümanlarını almış olan isteklilere ayrıca duyuru yapılır ve değişen dokümanlar bedelsiz olarak verilir.

ALTINCI BÖLÜM

Tekliflerin Sunulması ve Geçici Teminat

Tekliflerin hazırlanması ve sunulması

MADDE 30

(1) Kapalı teklif usulünde;

a) Teklif mektubu ve geçici teminat da dâhil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan birimin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve mühürlenir.

b) Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması gerekir. Teklif bedelinin yazı ve rakamlarında farklılık olması hâlinde yazılı olan bedel esas alınır.

c) Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında TCDD’ye verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar TCDD’ye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir.

(2) Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hâli hariç, herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez.

(3) Pazarlık ve açık teklif usulüne göre yapılan ihalelerde, teklif sahibi komisyonda hazır bulunmadığı takdirde posta ile gönderilen teklif son ve kesin teklif olarak kabul edilir.

Başvuru belgelerinin sunulması

MADDE 31

(1) İhaleye katılabilme şartı olarak istenilen bütün belgeler bu Yönetmeliğin 30 uncu maddesinde belirtilen esas ve usullere uygun olarak TCDD’ye sunulur.

Tekliflerin geçerlilik süresi

MADDE 32

(1) Tekliflerin geçerlilik süresi ihale dokümanında belirtilir.

Geçici teminat ve iadesi

MADDE 33

(1) Geçici teminat olarak;

a) Kiralama ihalelerinde, belirlenen veya tahmin edilen yıllık kira tutarının %10’undan az olmamak,

b) İntifa veya irtifak hakkı modeline göre yaptırılacak işlerde ve arsa veya arsa payı karşılığı inşaat işlerinde, yatırım tutarının %3’ünden az olmamak,

c) Hizmet alımlarında, teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak,

ç) Taşınmazın satışı ihalelerinde, taşınmaza ait teklif edilen bedelin veya tahminî bedelin %3’ünden az olmamak,

üzere geçici teminat alınır.

(2) Birinci fıkrada belirtilen tutarlardan daha az geçici teminat veren isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır.

(3) İsteklinin iş ortaklığı olması hâlinde, ortaklar hisseleri oranında teminat verebilecekleri gibi toplam geçici teminat miktarı, en az teminat miktarının altında kalmamak koşuluyla ortaklık oranına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir.

(4) Geçici teminat olarak sunulan teminat mektuplarında süre belirtilmelidir. Bu süre, teklif geçerlilik süresinden itibaren altmış günden az olmamak üzere şartnamesinde belirtilir.

(5) Kabul edilebilir bir geçici teminat ile birlikte verilmeyen teklifler, TCDD tarafından istenilen katılma şartlarının sağlanamadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.

(6) Teminat mektupları, teklif zarfının içinde ihale komisyonuna sunulur.

(7) Teminat mektupları dışındaki teminatlar ihale komisyonlarınca teslim alınmaz. Bunların TCDD banka hesabına veya veznesine yatırılması ve makbuzlarının teklif zarfının içinde sunulması gerekir.

(8) Geçici teminat aşağıdaki hâllerde iade edilir.

a) Üzerinde ihale kalan istekli ile ekonomik açıdan en uygun ikinci teklif sahibi istekliye ait teminat mektupları ihaleden sonra tutulur, Malî İşler Müdürlüklerine teslim edilir. Diğer isteklilere ait teminatlar ise iade edilir.

b) Üzerinde ihale kalan isteklinin geçici teminatı; peşin satışlarda bedelin tamamını yatırması, vadeli satışlarda ve ihale sonucu düzenlenecek sözleşmelerde ise gerekli olan kesin teminatın verilip sözleşmenin imzalanması hâlinde iade edilir.

c) Ekonomik açıdan en uygun ikinci teklif sahibine ait geçici teminat; üzerinde ihale kalan isteklinin, peşin satışlarda bedelin tamamını yatırması, ihale sonucu düzenlenecek sözleşmelerde ise gerekli olan kesin teminatı verip sözleşmeyi imzalaması hâlinde iade edilir.

(9) Geçici teminatın iadesi, istekliye veya yetkili temsilcisine imza karşılığı elden teslim edilmek suretiyle yapılır.

(10) Özellik arz eden işlerde geçici teminat alınmayacak durumlar, Genel Müdürlükçe ön onayda belirtilir.

Teminat olarak kabul edilecek değerler

MADDE 34

(1) Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda sayılmıştır.

a) Tedavüldeki Türk parası.

b) Bankalar veya katılım bankaları tarafından verilen teminat mektupları.

c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen devlet iç borçlanma senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler.

(2) Birinci fıkranın (c) bendinde belirtilen senetler ve bu senetler yerine düzenlenen belgelerden nominal değere faiz dâhil edilerek ihraç edilenler, anaparaya tekabül eden satış değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir.

(3) İlgili mevzuatına göre Türkiye’de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine Türkiye’de faaliyette bulunan bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.

(4) Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir.

(5) TCDD tarafından alınan teminatlardan, bankalar tarafından verilen teminat mektupları hiçbir şekilde, diğerleri ise teminat niteliğini taşıdığı sürece haczedilemez.

Teminat alınması zorunlu olmayan hâller

MADDE 35

(1) 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun (I) ve (II) sayılı cetvellerinde yer alan idareler, belediyeler, il özel idareleri, kamu iktisadi teşebbüsleri ile müessese ve bağlı ortaklık ile bunların iştiraklerinden ve benzeri kamu kuruluşlarından Genel Müdürlük onayı ile teminat istenmeyebilir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Tekliflerin Değerlendirilmesi

Tekliflerin alınması ve açılması

MADDE 36

(1) Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar TCDD’ye verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. Zarflar alınış sırasına göre açılır.

(2) İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır.

Tekliflerin değerlendirilmesi

MADDE 37

(1) İhale komisyonunun talebi üzerine TCDD; tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere, net olmayan hususlarla ilgili olarak isteklilerden tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak, bu açıklama hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hâle getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.

(2) Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgelerin eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatın usulüne uygun olmadığı bu Yönetmeliğin 36 ncı maddesine göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir.

(3) Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerin eksik olması veya belgelerde önemsiz bilgi eksikliği bulunması hâlinde, TCDD tarafından belirlenen sürede isteklilerden bu eksik belge veya bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir.

(4) Belirlenen sürede eksik belge veya bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı incelenir ve uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır.

(5) Kapalı teklif usulünde, birden fazla istekli tarafından aynı bedeli ihtiva eden uygun teklif verildiği takdirde aynı teklifte bulunan birden fazla isteklinin hazır olması durumunda bu isteklilerden ikinci bir yazılı teklif alınır ve bunlardan en uygun olana ihale yapılır.

Aşırı yüksek ve düşük teklifler

MADDE 38

(1) İhale komisyonu verilen teklifleri bu Yönetmeliğin 37 nci maddesine göre değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya TCDD’nin tespit ettiği yaklaşık maliyet, miktar veya yüzde oranına göre aşırı olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenleriyle ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

(2) İhale komisyonu yapılacak işe ait işlemlerin ekonomik olması, seçilen teknik çözümler ve isteklinin kullanacağı avantajlı koşullar, işin özgünlüğü hususlarında belgelendirilmek suretiyle yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

(3) Düşük teklif değerlendirmesinde tekliflerin, asgari maliyet yanında sözleşme giderlerini karşılayıp karşılamadığı da dikkate alınır.

Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali

MADDE 39

(1) İhale dokümanında belirtilmiş olması kaydıyla, ihale yetkilisinin onayından önceki bir aşamada, ihale komisyonu kararı üzerine TCDD, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi hâlinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. TCDD bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, TCDD isteklilerin talepte bulunması hâlinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.

İhalenin karara bağlanması ve onaylanması

MADDE 40

(1) Bu Yönetmeliğin 37 nci ve 38 inci maddelerine göre yapılan değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır.

(2) İhale Komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek, ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.

(3) İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen kırkbeş gün içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder. İhale üzerinde kalan isteklinin yasaklı olduğunun anlaşılması durumunda, ihale yetkilisince ihale kararı onaylanmaz.

(4) İhale; kararın onaylanması hâlinde geçerli, iptal edilmesi hâlinde ise hükümsüz sayılır

Kesinleşen ihale kararının bildirilmesi ve sözleşmeye davet

MADDE 41

(1) İhale sonucu, ihale kararlarının ihale yetkilisi tarafından onaylanmasını izleyen oniki gün içinde; tebliğ tarihini izleyen onbeş gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşme imzalaması hususu ihale üzerinde kalan istekliye imza karşılığı veya iadeli taahhütlü mektup ile tebligat adresine postalanmak suretiyle bildirilir. Mektubun postaya verilmesini takip eden yedinci gün kararın isteklilere tebliğ tarihi sayılır. Yabancı istekliler için bu süreye oniki gün ilave edilir.

Kesin teminat ve iadesi

MADDE 42

(1) Kesin teminat olarak;

a) Kiralama ihalelerinde, aylık kira bedelinin üç katından,

b) İntifa veya irtifak hakkı modeline göre yaptırılacak işlerde ve arsa veya arsa payı karşılığı inşaat işlerinde, yatırım tutarının % 6’sından,

c) Hizmet alımlarında, sözleşme bedelinin % 6’sından,

ç) Taşınmazın satışı ihalelerinde, satış bedelinin % 6’sından,

az olmamak üzere TCDD tarafından belirlenen tutar kadar kesin teminat alınır.

(2) Üzerinde ihale kalan isteklinin iş ortaklığı olması hâlinde, ortakların hisseleri oranında kesin teminat verebilecekleri gibi, toplam kesin teminat miktarı ortaklardan biri veya birkaçı tarafından da karşılanabilir. Kesin teminatlar, birinci fıkranın (a) ve (b) bentleri kapsamındaki işlerde üç yılda bir güncelleştirilir.

(3) Tedavüldeki Türk parası dışındaki teminatların süresi, sözleşme süresinden en az dört yıl fazla olmalıdır.

(4) Kesin teminat, taahhüdün, sözleşme ve şartname hükümlerine uygun biçimde yerine getirildiği usulüne göre anlaşıldıktan ve alıcının bu işten dolayı TCDD’ye herhangi bir borcunun olmadığı tespit edildikten sonra alıcıya geri verilir.

Sözleşme yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu

MADDE 43

(1) İhale üzerinde kalan istekli, bu Yönetmeliğin 42 nci maddesine göre kesin teminatı vererek sözleşmeyi imzalamak zorundadır. Sözleşme imzalandıktan hemen sonra geçici teminat iade edilir.

(2) İhale üzerinde kaldığı hâlde kesin teminat yatırmadığı veya süresinde sözleşmeyi imzalamaya gelmediği takdirde, protesto çekmeye ve karar almaya gerek kalmaksızın ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda TCDD, en uygun ikinci teklifin hem komisyonca hemde ihale yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla, bu teklif sahibi istekli ile de belirtilen usul ve esaslara göre sözleşme imzalayabilir. Ancak, en uygun ikinci teklif sahibi istekli ile sözleşme imzalanabilmesi için bu Yönetmeliğin 41 inci maddesinde belirtilen onbeş günlük sürenin bitimini izleyen altı gün içinde en uygun ikinci teklif sahibi istekliye bu Yönetmeliğin 41 inci maddesinde belirtilen şekilde tebligat yapılır.

(3) En uygun ikinci teklif sahibinin de sözleşmeyi imzalamaması durumunda, bu teklif sahibinin de geçici teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.

Sözleşme yapılmasında Kuruluşun görev ve sorumluluğu

MADDE 44

(1) TCDD, bu Yönetmeliğin 41 inci maddesinde belirtilen süre içinde sözleşme yapılması hususunda kendisine düşen görevleri yapmakla yükümlüdür. TCDD’nin bu yükümlülüğü yerine getirmemesi hâlinde, istekli sürenin bitmesini izleyen günden itibaren beş gün içinde, on gün süreli bir noter ihbarnamesi ile TCDD’ye bildirmek şartıyla, taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde geçici teminat geri verilir.

İhalenin sözleşmeye bağlanması

MADDE 45

(1) Sözleşmeler, TCDD tarafından hazırlanır. TCDD adına; merkezde Taşınmaz Mallar Daire Başkanı veya yardımcısı ile ilgili Şube Müdürü, taşrada Bölge Müdürü veya yardımcısı ile Taşınmaz Mallar Servis Müdürü tarafından çift imzalı olmak üzere imzalanır.

(2) İsteklinin ortak girişim olması hâlinde, sözleşmeler ortak girişimin bütün ortakları tarafından imzalanır. İhale dokümanında, aksi belirtilmedikçe sözleşmelerin notere tescili ve onaylattırılması zorunlu değildir.

(3) İhale dokümanında belirtilen şartlara aykırı sözleşme düzenlenemez.

Süre uzatımı

MADDE 46

(1) Süre uzatımı konusunda, sözleşme hükümleri uygulanır. Ayrıca, Kuruluşun menfaati doğrultusunda oluşan şartlara göre sözleşmede belirtilen sürelere ilave süre verilmesinde Genel Müdürlük yetkilidir.

İsteklinin süresi içinde taşınmazı teslim almaması

MADDE 47

(1) Bedeli, vergi, resim, harç ve diğer masrafları ödenmiş olmak şartıyla istekli, şartnamede yazılı süre içinde, taşınmazları namına tescil ettirmeye ve yeri teslim almaya mecburdur. Aksi takdirde istekli, vukua gelecek hasar, zarar, fuzuli işgal ve diğer sebeplerle TCDD’den herhangi bir talepte bulunamaz. Yüklenici, taşınmazı süresi içinde teslim almazsa bu durum tutanakla tespit edilerek yüklenicisine bildirilir, sözleşme feshedilir ve varsa ödemeleriyle birlikte teminatı gelir kaydedilir.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Planlama, Harita, İmar, Parselasyon ve İfraz

Planlamaya konu olacak alanlar

MADDE 48

(1) Taşınmazlar planlama programına alınırken;

a) Gelişen şartlar çerçevesinde kent ve tarihi dokusuna, fiziksel çevreye uygun olarak görüntü ve çevre kirliliğini gidermek amacıyla; gar, istasyon ve tesislerin bulunduğu alanların planlanması,

b) Kent ve yerleşim yerlerinde kalan mevcut TCDD tesislerinin bulunduğu alanların bugünkü fonksiyonlarını icra etmede yetersiz kalmaları nedeniyle, bu hizmetlerin yerine getirileceği modern lojistik ve yolcu taşıma gibi TCDD’nin ihtiyaçlarına uygun tesislerin yer alacağı yeni alanların oluşturulması,

c) Kent ve yerleşim merkezlerinde kalan yük hizmetleri başta olmak üzere çeşitli tesislerin kent ve yerleşim alanlarının dışına çıkarılması neticesinde boşalan alanların kent dokusuna ve şehircilik ilkelerine uygun olarak dönüşüm projeleri ile en verimli kullanımların sağlanması ve bu alanların cazibe merkezleri hâline getirilmesi,

ç) Taşınmazın mevcut kullanım amaçlarına veya en verimli kullanımların sağlanılması ile değerlendirme amaçlarına uygun olarak imar kararlarının alınması,

hususları göz önünde bulundurulur.

(2) Bu doğrultuda, Genel Müdürlükçe oluşturulacak birimler, uzman kuruluşlar, özel ve tüzel kişiler, ortak proje yürütülen Belediyeler ile her ölçekte imar planları hazırlattırılabilir.

Planlamaya konu taşınmazların tespiti

MADDE 49

(1) Gerekli görülmesi durumunda fizibilite, etüt ve incelemeler yapılmak suretiyle planlaması yapılacak taşınmazlar Genel Müdürlükçe oluşturulacak komisyonlar veya ilgili uzman gerçek veya tüzel kişiler aracılığıyla tespit edilir.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Satış, İrtifak veya İntifa Hakkı Tesisi ve Devir

Genel usul ve esaslar

MADDE 50

(1) TCDD’nin mülkiyetinde bulunan işletmecilik fazlası taşınmazların satış veya devir yöntemiyle değerlendirilmeleri sonucunda elde edilecek gelirler yeni demiryolu inşaatı ve mevcut demiryollarının bakım ve onarımı ile iyileştirilmesinde kullanılır.

(2) Taşınmazların kullanım özelliği, mevcut hâlleri, TCDD yararı olup olmaması ve güvenlik durumu, TCDD mülkiyetinde tutulmak istenmesi veya satışa sunulması aşağıdaki hükümler doğrultusunda yürütülür.

a) Satışa sunulacak taşınmazların tespit edilmesi:

1) İşletmecilik faaliyetleri kapsamı dışında kalan,

2) İhtiyaç duyulmayan,

3) Tapu devrine engeli bulunmayan ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu kapsamına giren yerler hariç olmak üzere,

satışı uygun olabilecek taşınmazlar Genel Müdürlükçe oluşturulacak komisyonlar ve/veya ilgili uzman gerçek veya tüzel kişiler aracılığıyla tespit edilir veya ettirilir.

b) Rayiç bedelin tespit edilmesi ve geçerlik süresi:

1) Emsal satış değeri göz önünde bulundurularak, Genel Müdürlükçe oluşturulacak komisyonlarca veya 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi ekspertiz şirketlerince yapılacak inceleme sonucu tespit edilen bedel, rayiç bedel olarak kabul edilir. Bu taşınmazlardan uygun görülenler için ekspertiz şirketlerine veya uzman gerçek veya tüzel kişilere taşınmazın satışına etki edecek tüm faktörlerin tespiti ile değerlendirme analizleri de yaptırılabilir.

2) Taşınmaz için tespit edilen bedel, taşınmazın değerini etkileyebilecek nitelikte, taşınmazın kendi üzerinde ve/veya çevresindeki fizikî, idarî ve imar değişikliği olmaması, tapu kayıtları üzerinde herhangi bir şerh ve takyidat konulmamış olması kaydıyla, bedel tespit tarihinden itibaren en çok bir yıl geçerlidir.

3) Bu sürenin aşılması hâlinde, taşınmaz için yeniden bedel tespiti yaptırılır. Taşınmaz değerlendirme ve değer tespit komisyonunca çevre koşulları değerlendirilerek, taşınmazın durumuna göre rayiç bedele, tespit tarihinden itibaren, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi uyarınca Maliye Bakanlığınca her yıl tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranına göre artırılmak suretiyle de güncellenebilir.

4) Ekspertiz şirketlerine yaptırılmış olan tespitlerin revizesinin gerekmesi durumunda, değer tespitini yapan şirkete bir önceki hizmet bedelini geçmemek kaydıyla, ayrıca ihaleye gerek kalmaksızın doğrudan revize ettirilebilir.

c) Satış kararının alınması:

1) TCDD alanı ya da TCDD hizmet alanı olarak imar planında ayrılan yerler satış kapsamına alınmazlar. İhtiyaç duyulmayan TCDD tanımlı alanların imar planları Taşınmaz Mallar Dairesi Başkanlığınca yapılarak veya yaptırılarak, yeni oluşan imar durumuna göre TCDD alanı dışındaki taşınmazlar, satış ve değerlendirme programına alınır. Belediye ve mücavir alanları dışında kalan yerlerde, terk edilmiş hat güzergâhları ikinci fıkranın (a) bendi hükümlerine göre satış veya değerlendirmeye alınabilir.

2) Değerlendirme ve değer tespit komisyonlarınca satışa sunulmak üzere tespit edilen işletmecilik faaliyetleri açısından ihtiyaç fazlası taşınmazlar, merkez değerlendirme ve değer tespit komisyonu tarafından değerlendirilir. Komisyonlarca satışı uygun görülen yerler, Yönetim Kurulunun onayına sunulur.

ç) Satışların taksitlendirilmesi:

1) Şartnamesinde belirtilmesi hâlinde taşınmazların satış bedeli taksitle de tahsil edilebilir.

2) Satış bedelinin taksitle alınması hâlinde bedelin dörtte biri peşin, kalanı eşit taksitlerle ve hesaplanacak kanunî faizi ile birlikte en fazla iki yıl içinde tahsil edilir.

3) TCDD ile alıcı arasında taksitli satış sözleşmesi düzenlenir.

4) Taşınmaz satış bedeli tamamen ödenmedikçe tapuda ferağ verilmez.

5) Üst üste iki taksitin vadesinde ödenmemesi hâlinde TCDD tarafından alıcıya, borcunu onbeş gün içinde ödemesi, borcunu bu süre içinde ödememesi durumunda ise sözleşmenin feshedileceği satış sözleşmesinde belirtilir.

Taşınmazların satışı, trampası ve yıkımı

MADDE 51

(1) TCDD’ye ait taşınmazların satışı bu Yönetmelikte belirtilen açık ve kapalı teklif yöntemleri ile yapılabileceği gibi aşağıdaki satış yöntemleri ile de yapılabilir.

a) Müzayede Yöntemiyle Satış: Taşınmazların satışı, halktan teklif alma şeklinde müzayede yöntemi ile de yapılabilir. Müzayede yöntemi ile satış yapılabilmesi için bir seferde satışa sunulacak taşınmaz sayısının beşten fazla olması gerekir. TCDD’nin mülkiyetindeki taşınmazların satışı ihalelerinde açıklık, tam rekabetin sağlanması ve en yüksek değerin elde edilmesi ilkeleri esastır.

b) Doğrudan Satış:

1) Rayiç Bedel Üzerinden Hissedarlara Doğrudan Satış: TCDD’ye ait taşınmazların çeşitli nedenlerle gerçek veya tüzel kişilerle hisseli hâle gelmiş taşınmazların hissedarlarına doğrudan satılabilmesi için, taşınmazdaki TCDD hissesi % 40’ı aşmamak kaydıyla, taşınmazdaki TCDD payının miktarı belediye mücavir alan sınırları içerisinde 1000 metrekareyi, dışında 5000 metrekareyi aşamaz. Bu koşulları sağlayan hisseli taşınmaz, talepte bulunan hissedarlarına, taşınmaz rayiç bedel üzerinden peşin olarak doğrudan satılabilir. Hissedarların bedeli kabul etmemesi hâlinde ihale yöntemi ile satışı yapılır.

2) Bu Yönetmeliğin 14 üncü Maddesinin (ç) Bendinde Belirtilen Kuruluşlara Satış: TCDD’ye ait taşınmazlar bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin (ç) bendinde belirtilen kuruluşlara rayiç bedel üzerinden, doğrudan satılabilir. Satış bedelinin tamamının peşin ödenmesi esastır. Ancak, bedelin taksitle ödenmesinin talebi hâlinde, en az dörtte biri peşin, kalanı en fazla oniki ay eşit taksitlerle ve kanunî faiz oranlarına göre hesaplanacak artışı ile birlikte tahsil edilir.

3) Özellik Arz Eden ve Rekabet İmkânı Olmayan Taşınmazlar ile İmar Durumu Gereği İlgili Komşu Parselle Tevhit Edilmesi Zorunlu Olan Taşınmazların İlgililerine Satışı: TCDD’ye ait olan ve bu kapsamdaki taşınmazlar, rayiç bedelleri üzerinden, doğrudan satılabilir. Bedelin tamamının peşin ödenmesi esastır. Ancak, bedelin taksitle ödenmesinin talebi hâlinde, en az dörtte biri peşin, kalanı en fazla oniki ay eşit taksitlerle ve kanunî faiz oranlarına göre hesaplanacak artışı ile birlikte tahsil edilir.

(2) Taşınmazların Trampası:

a) TCDD’ye ait taşınmazlar Kuruluşun ihtiyacı veya yararı olması hâlinde, kamu kurum ve kuruluşlarına veya gerçek veya tüzel kişilere ait taşınmazlarla başa baş veya değer farkı verilmek veya alınmak suretiyle trampa edilebilir. TCDD’ye ait taşınmazların gerçek veya tüzel kişilere ait taşınmazlarla değer farkı alınmak suretiyle trampa edilmesi durumunda, bedelin taksitle ödenmesinin talebi hâlinde, en az dörtte biri peşin, kalanı en fazla oniki ay eşit taksitlerle ve kanunî faiz oranlarına göre hesaplanacak artışı ile birlikte tahsil edilir.

b) Trampa edilecek taşınmazlarda talep sahibi gerçek veya tüzel kişilerden aşağıdaki belgeler istenir.

1) Trampa teklifi ile ilgili taahhütleri içeren ve maliklerince veya vekillerince verilen dilekçe,

2) TCDD’ye ait taşınmaz ile trampa edilecek taşınmazın tapu senedi veya çaplı tasarruf vesikası,

3) TCDD’ye ait taşınmaz ile trampa edilecek taşınmaz belediye mücavir sınırları içinde imar planı örneği,

4) TCDD’ye ait taşınmaz ile trampa edilecek taşınmaz bina ise, yapı kullanma izin belgesinin tasdikli örneği,

5) TCDD’ye ait taşınmaz ile trampa edilecek taşınmaza ilişkin gerekli görülecek diğer bilgi ve belgeler.

c) Trampa edilmesi uygun bulunan taşınmazların güncel rayiç değerleri, değerlendirme ve değer tespit komisyonlarınca veya ekspertizlik firmalarından hizmet alınarak tespit edilir.

d) Trampa işlemleri Genel Müdürlükçe yürütülür, trampanın gerçekleşmesi için Yönetim Kurulu onayı alınır.

(3) Gerekli hâllerde TCDD mülkiyetinde bulunan taşınmazların üzerindeki yapı ve tesislerin yıkımına Yönetim Kurulunca karar verilir. Yönetim Kurulu, sınırlarını belirleyerek yetki devrinde bulunabilir. Yıkım kararı alınmadan önce ilgili kurumlardan gerekli izinler tesis edilir.