Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Mülga veya iptal edilen kısımları gizle
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 14)

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunda kadro karşılığı sözleşmeli personel dâhil olmak üzere memur statüsünde istihdam edilen personelin, hizmete alınma, atanma, terfi, nakil, işe son verme, disiplin cezaları ile diğer özlük işlerindeki usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik, kadro karşılığı sözleşmeli personel dâhil olmak üzere memur statüsündeki personeli kapsar.

(2) Sözleşmeli personel ile geçici personel hakkında, ilgili mevzuatında bu Yönetmeliğe atıfta bulunulan hükümler dışında, bu Yönetmeliğin diğer hükümleri uygulanmaz.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik, 11/11/1983 tarihli ve 2954 sayılı Türkiye Radyo ve Televizyon Kanununun 56 ve 62 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Açıktan İlk Defa Atama: Kurum kadrolarında memur statüsünde istihdam edilecek personelin ilk atama işlemini,

b) Açıktan Yeniden Atama: İki defadan fazla olmamak üzere memurluktan kendi istekleriyle çekilenlerden veya bu Yönetmelik hükümlerine göre çekilmiş sayılanlardan tekrar memur statüsünde görev verileceklere yönelik atama işlemini,

c) Birim Amiri: 20/10/2009 tarihli ve 27382 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Yönetmelikte belirtilen hizmet birim amirini,

ç) Geçici Personel: Kurumda, 2954 sayılı Kanunun 50 nci maddesinin birinci fıkrasının (i) bendi hükmüne göre istihdam edilen ve sosyal güvenlik bakımından 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu hükümlerine tabi, çalışma süresi bir yıldan az olan ve işçi sayılmayan personeli,

d) Genel Müdür: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürünü,

e) Genel Müdürlük: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünü,

f) Giriş Sınavı: Kamu Personel Seçme Sınavından Kurumca saptanan asgari puanı alanların (halen personel kanunlarına tabi olarak çalışanlar dâhil) katılabileceği bu Yönetmeliğin 42 nci maddesinde belirtilen sınav şekillerinden biri veya birkaçı uygulanarak yapılan sınavı,

g) Kurum: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunu,

ğ) Personel (Memur): Kurumun aslî ve sürekli hizmetlerinde görevlendirilen ve kadro karşılığı sözleşmeli personel dahil olmak üzere memur statüsünde istihdam edilen personeli,

h) Sözleşmeli Personel: Kurumda, 2954 sayılı Kanunun 50 nci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi ve (ı) bendi hükümlerine göre sözleşme ile istihdam edilen personeli,

ı) Yönetim Kurulu: Kurum Yönetim Kurulunu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Personel Politikası ve Personel Komisyonu

Personel politikası

MADDE 5

(1) Personel politikasının hedefi, Kurumun görevlerinin etkin ve verimli bir şekilde yerine getirilebilmesini sağlayacak personelin seçilmesi, eğitilmesi, uluslararası normlara uygun olarak yetiştirilmesi ve hizmet birimlerinde görevlendirilmesi hususlarını objektif kıstaslarla belirlemektir.

(2) Kurumun personel politikasının temel ilkeleri şunlardır:

a) Yürütülecek görevlere uygun, nitelikli personelin seçilmesini sağlayacak sistemi tespit etmek ve geliştirmek,

b) Personelin, görev tatminini en yüksek düzeyde tutarak verimli çalışmasını sağlayacak ve hizmet kalitesini yükseltecek eğitim programları hazırlamak,

c) Personelin etkinliğini ve verimliliğini artırabilecek, görevi içerisinde yükselebilmesine imkân sağlayacak olan liyakat sistemini geliştirmek ve bu sistemin uygulanmasında adil ve eşit imkânlar sağlamak,

ç) Yürütülen hizmetin niteliğine uygun çalışma koşullarını sağlayarak, başarıyı ve yaratıcılığı teşvik edecek sistemleri geliştirmek ve görev tatminini en yüksek düzeyde tutmak,

d) Personelin etkinliğini ve verimliliğini artırmak amacıyla sosyal ve kültürel ihtiyaçlarını karşılayarak Kuruma bağlılığını pekiştirecek ve çalışmayı özendirici hale getirecek "Kurum Kültürü"nün oluşmasını sağlamak,

e) Personele, mesleki bilgi ve yeteneklerini geliştirebileceği yurt içi ve yurt dışı eğitim imkânları sağlamak,

f) Personeli ilgilendiren konuları personele zamanında iletmek, görüş ve önerilerini idareye kolaylıkla bildirmelerini sağlamak amacıyla haberleşme usul ve imkânlarını geliştirmek,

g) Personelin kişiliğine saygı göstermek, haklarını korumak ve gözetmek,

ğ) Aylık ücret dışında mevzuat gereğince yapılacak ödemelerde objektif esaslara bağlı kalmak.

Personel Komisyonu

MADDE 6

(...)

Personel Komisyonunun görevleri

MADDE 7

(...)

Personel Komisyonunun çalışma usulü

MADDE 8

(...)

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Haklar, Ödevler, Yükümlülükler ve Yasaklar

Uygulamayı isteme ve güvenlik

MADDE 9

(1) Kurum personeli, yürürlükte bulunan kanun, tüzük, yönetmelik ve diğer mevzuat hükümlerinin kendisi hakkında da aynen uygulanmasını isteme hakkına sahiptir.

(2) Mevzuatta belirtilen haller dışında personelin görevine son verilemez. Malî ve diğer hakları elinden alınamaz.

Çekilme

MADDE 10

(1) Personel, bu Yönetmelikte belirtilen esaslara göre memurluktan çekilebilir.

Müracaat, şikâyet ve dava açma

MADDE 11

(1) Personel, Kurum ile ilgili resmî ve şahsî işlerinden dolayı müracaat; amirleri veya Kurum tarafından kendilerine uygulanan idarî eylem ve işlemlerden dolayı şikâyet ve dava açma hakkına sahiptir.

(2) Müracaat ve şikâyetler sözlü veya yazılı olarak en yakın amirden başlayarak silsile yoluyla ve şikâyet edilen amir atlanmak suretiyle yapılır. Şikâyet ve müracaatlar, yetkililerce en çok otuz gün içerisinde incelenir ve sonuçları ilgililere bildirilir.

Sosyal güvenlik

MADDE 12

(1) Kurum personeli, 2954 sayılı Kanun, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile bu kanunların öngördüğü yönetmelikler ile sağlanan sosyal güvenliğe ilişkin her türlü haktan yararlanır.

İzin

MADDE 13

(1) Kurum personeli, bu Yönetmelikte belirlenen süre ve şartlarla izin hakkına sahiptir.

Ödev ve sorumluluklar

MADDE 14

(1) Personel, Kurum menfaatini korumak, mevzuatla belirlenen esaslara uymak, verilen görevleri dikkat ve itina ile yapmak, ödev ve sorumlulukları yerine getirmekle yükümlü ve amirlerine karşı sorumludur.

(2) Amirler, kanun, tüzük ve yönetmelik ve diğer mevzuatla belirlenen görevleri zamanında ve eksiksiz olarak yapmaktan ve yaptırmaktan, maiyetindeki memurlarını yetiştirmekten, hal ve hareketlerini takip ve kontrol etmekten görevli ve sorumludurlar.

(3) Personelin başlıca ödevleri şunlardır:

a) Görevi ile ilgili mevzuatı, Kurum organlarının kararlarını ve meslekî bilgi, usûl ve teamülleri bilmek, onlara uymak ve gereği gibi uygulamak, mevzuatta hüküm olmaması veya bir emrin bulunmaması dolayısıyla görevin ifasında tereddüde düşülmesi halinde ilk amire başvurmak; iş, başvurmaya imkân vermeyecek kadar ivedi ise sorumluluğu üstlenerek kendiliğinden gerekli tedbiri almak ve durumu ilk fırsatta amire bildirmek,

b) Görevine gereken dikkat, disiplin ve özeni göstermek, verimli bir şekilde çalışmak,

c) Çalıştığı birimin düzeni, görevlerin yürütülmesi ve güvenlik ya da gizliliğin sağlanması amacıyla alınan önlemlere titizlikle uymak,

ç) Amirleri, iş arkadaşları ve üçüncü şahıslarla olan ilişkilerinde gereken saygı, nezaket ve kolaylığı göstermek,

d) Özel hayatında Kurumun itibarına yakışır bir şekilde hareket etmek, kumar, aşırı alkol bağımlılığı gibi kötü ve zararlı alışkanlıklardan uzak durmak,

e) Görevi, özlük ve başka hakları ile dilek ve şikâyetlerini yerleşik teamüllere ve usullere uygun bir biçimde yapmak, bu konuda Kurum içinden veya dışından başkalarının tavassutuna ve yardımına başvurmamak,

f) Görevi nedeniyle ve/veya yetkisinden yararlanıp iş sahipleri veya diğer şahıslarla ilişki kurmamak, görevini yapmak ve/veya yapmamak suretiyle kendisine maddi veya manevi menfaat sağlamamak, mevzuata aykırı hareket etmemek, kendisine teklif edilen menfaati kabul etmeyip durumu gecikmeden amirlerine bildirmek,

g) Amirlerini açık ve doğru bir şekilde bilgilendirmek, hiç kimseye yanıltıcı, eksik ya da yanlış yönlendirme amaçlı bilgi vermemek.

Sır saklama

MADDE 15

(1) Personel, görevini yerine getirirken ilgililere ve üçüncü kişilere ait edindikleri gizli kalması gereken bilgi, belge ve her türlü sırları bu konuda kanunen yetkili kılınan mercilerden başkasına açıklayamaz ve kendilerinin veya başkalarının menfaatine kullanamaz. Bu yükümlülük personelin görevden ayrılmasından sonra da devam eder.

Adres bildirme

MADDE 16

(1) Personel, sürekli ve geçici adresleri ile adres değişikliklerini en geç bir ay içerisinde Kuruma bildirir.

(2) Adres değişikliklerini bildirmeyen personelin daha önce Kuruma vermiş olduğu adrese yapılacak tebligat kendisine yapılmış sayılır.

Basına bilgi veya demeç verme, gizli bilgileri açıklama yasağı

MADDE 17

(1) Kurum personeli;

a) Basına veya haber ajanslarına görevi ve Kurumu ile ilgili bilgi veya demeç veremez, bildiri yayınlayamaz.

b) Yaptığı görevle veya Kurum hizmetleriyle ilgili olarak öğrendiği gizli bilgileri görevinden ayrılmış olsa bile açıklayamaz.

c) Kurum hizmetleri veya radyo ve televizyon yayınları için derlediği bilgi, haber, doküman ve görüntü malzemesi gibi yayında kullanılacak bilgi ve malzemeyi hiç bir kişi ve kuruluşa veremez.

ç) Gizli bilgilerin açıklanması, görevi ve Kurumu ile ilgili belge veya demeç verilmesi gibi hususlar Genel Müdürün iznine bağlıdır. Gizli bilgilerin açıklanması için yazılı izin şarttır.

İhbar

MADDE 18

(1) Mevzuata aykırılıktan veya yayın aksaklığından haberi olan personel, durumu ivedilikle bağlı bulunduğu amirlere, amirlere ulaşamadığında diğer Kurum yetkililerine bildirmekle yükümlüdür.

(2) İhbarın yazılı ve imzalı olması esastır. Acil durumlarda sonradan yazılı hale getirilmek şartıyla sözlü ihbar da yapılabilir. İhbar edenin, açık kimlik ve adresini bildirmiş bulunması şarttır. Bu şartlara uymayan ihbarlar dikkate alınmaz. Ancak, açık kimlik, adres ve imza bulunmayan yazılı ihbar mektuplarına, olayla ilgili olarak inandırıcı, yeterli bilgi ve belgeler eklenmiş ise, bu konuda herhangi bir işlem yapılıp yapılmaması Genel Müdürün takdirine bağlıdır.

(3) Haksız ihbarda bulunduğu anlaşılan personele, disiplin hükümleri uygulanır.

Emirlerin yerine getirilmesi

MADDE 19

(1) Personel, amirlerin emirlerini yerine getirmekle görevlidir. Verilen emrin anayasa, kanun, tüzük, yönetmelik, ilke, kural ve yöntemlere aykırı olduğunu görürse, yerine getirmez ve bu aykırılığı o emiri veren amirine bildirir. Amir emrinde ısrar eder ve bu emrini yazı ile yenilerse, personel bu emri yerine getirmeye zorunludur. Ancak, emrin yerine getirilmesinden doğacak sorumluluk emri verene aittir.

(2) Personel, amirinden aldığı emri, konusu suç teşkil etmediği halde yanlış değerlendirme ile suç sayar ve emri yerine getirmez ise amir, gecikmenin zarara yol açabileceği durumlarda, hizmetin başka bir görevli tarafından yapılmasını sağlar ya da gerekirse kendisi yapar; görevi yerine getirmeyen personel hakkında disiplin soruşturması yapılır.

(3) Konusu suç teşkil eden emir hiç bir biçimde yerine getirilmez; yerine getiren kimse sorumluluktan kurtulamaz.

Kurum yararlarını gözetme

MADDE 20

(1) Personel, yaptığı bütün işlerde Kurum yararını birinci planda tutmak ve Kurumu zarara sokacak her türlü eylem ve işlemlerden kaçınmak zorundadır.

(2) Personel, Kurum malını korumak ve her an hizmete hazır halde bulundurmak için gerekli tedbirleri almak zorundadır.

(3) Personelin kasıt, kusur, ihmal ya da tedbirsizliği sonucu Kurum zarara uğratılmışsa, bu zarar, ilgili personele rayiç bedel üzerinden tazmin ettirilir.

Tarafsızlık

MADDE 21

(1) Kurum personeli, siyasî partilere üye olamaz; herhangi bir siyasî parti, kişi veya zümrenin yararını veya zararını hedef tutan davranışta bulunamaz; görevlerini yerine getirirken dil, ırk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç, din ve mezhep gibi ayrım yapamaz; hiç bir şekilde siyasî ve ideolojik amaçlı beyanda ve eylemde bulunamaz ve bu eylemlere katılamaz.

(2) Kurum personeli, her durumda Kamunun menfaatlerini korumak mecburiyetindedir. Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına ve kanunlarına aykırı olan, memleketin bağımsızlığını ve bütünlüğünü bozan, Türkiye Cumhuriyetinin güvenliğini tehlikeye düşüren herhangi bir faaliyette bulunamaz. Aynı nitelikte faaliyet gösteren herhangi bir harekete, gruplaşmaya, teşekküle veya derneğe katılamaz, bunlara yardım edemez.

Devam zorunluluğu

MADDE 22

(1) Kurum personeli mesai saatleri içinde görevinin başında bulunmak zorundadır.

(2) Personelin yürüttüğü hizmetin özelliklerine göre Yönetim Kurulunca belirlenecek usul ve esaslar dahilinde bu madde gereğince belirlenen çalışma saat ve süreleri ile görev yerlerine bağlı olmaksızın çalışabilmeleri mümkündür.

(3) Engelli personel için; engel durumu, hizmet gerekleri, iklim ve ulaşım şartları göz önünde bulundurulmak suretiyle günlük çalışmanın başlama ve bitiş saatleri ile öğle dinlenme süreleri merkezde Genel Müdür, taşrada ise birimin en üst amiri tarafından farklı belirlenebilir.

(4) Kadın personele; tabip raporunda belirtilmesi hâlinde hamileliğin yirmidördüncü haftasından önce ve her hâlde hamileliğin yirmidördüncü haftasından itibaren ve doğumdan sonraki bir yıl süreyle gece nöbeti ve gece vardiyası görevi verilmez. Engelli memurlara da isteği dışında gece nöbeti ve gece vardiyası görevi verilmez.

Devir ve teslim

MADDE 23

(1) Sürekli veya geçici olarak görevinden ayrılan personel, saklamakla sorumlu olduğu para ve para hükmündeki değerleri, resmî belgeleri, araç ve gereci devir ve teslim etmek zorundadır.

(2) Personel, görevi ile ilgili resmî belge, araç ve gereci, yetki verilen mahal dışına çıkaramaz, hususî işlerinde kullanamaz.

Devir teslim tutanakları ve ilişik kesme fişi

MADDE 24

(1) Nakledilen veya ayrılan personel, üzerinde bulunan devredilmesi gereken parayı, para hükmündeki değerleri, araç ve gereci ve diğer evrakı devir teslim tutanağına bağlamak suretiyle devreder.

(2) Görevleri sona erenlerden, nakil ve emeklilik dâhil, ilişik kesme fişi alınır. Bu ilişik kesme fişinde devir ve teslim tutanağıyla teslim edilenlerin dışında, personelin her türlü alacak ve borçları gösterilerek, tahakkuk birimlerince tasdik edilir.

(3) Tahakkuk birimlerince belirtilen tahsilât yapılmadıkça ilişiği kesilmez. Bu hususlara riayet edilmemesi halinde disiplin hükümleri uygulanır.

Ticaret ve diğer kazanç getirici faaliyetlerde bulunma yasağı

MADDE 25

(1) Kurum personeli ticaretle uğraşamaz. Kurum ile ilişkileri olan iş sahiplerinden borç para alamaz ve bunların kefilliğini kabul edemez. Ticari vekillik yapamaz. Kolektif şirketlerde ortak ya da komandit şirketlerde komandite ortak olamaz. Kanun ile izin verilen haller dışında ticaret ve sanayi kuruluşlarında görev alamaz. Kurum personelinin eşi ve çocukları, Kurumun açtığı ihale, eksiltme ve artırmalara katılamaz.

Kıyafet mecburiyeti

MADDE 26

(1) Kurum personeli, kanun, tüzük ve yönetmeliklerin öngördüğü kılık ve kıyafet kurallarına uymak zorundadır.

Grev ve eylem yasağı

MADDE 27

(1) Kurum personeli, greve karar veremez, grev düzenleyemez, ilân edemez, herhangi bir greve ya da grev girişimine katılamaz, grevi destekleyemez ve teşvik edemez.

(2) Kurum personeli, Ülke ve Kurum yönetimini kötüleyici mahiyette, e-posta, SMS, faks göndermek, medya araçlarından yayın yapmak, pankart dolaştırmak, broşür ve el ilânı dağıtmak veya yapıştırmak gibi toplu ya da ferdî hiç bir eylemde bulunamaz.

(3) Kurum personeli, toplu olarak göreve gelmeme, göreve gelip de Kurum iş ve hizmetlerini yavaşlatma veya aksatma sonucunu doğuracak eylem ve fiillerde bulunamaz.

Askerlik durumu

MADDE 28

(1) Kurumda görev alacakların ilgili kanunlar gereğince askerlik görevini yapmış veya tecil ettirmiş olmaları veya askerlikle ilişkilerinin bulunmaması şarttır.

(2) İş talebinde bulunanların ve Kurum personelinin askerlik durumlarını ne şekilde belgelendirecekleri, Genel Müdürlükçe belirlenir.

(3) Personel, askerlik durumu ile ilgili olarak istenilen belgeleri belirtilen şekilde ve zamanda Kuruma getirmek zorundadır. Kurum, tecil süresi biten personel hakkında gerekli işlemi yapmak için ayrıca ihbarda bulunmak zorunda değildir.

(4) Askerlik görevini yapmak üzere Kurumdan ayrılanların, ayrılış tarihlerinden önce askere duhul etmeleri halinde, kendilerine bu süre için ödenen ücret duhul tarihine göre tahsil veya mahsup edilir.

(5) İstenilen şekilde ve zamanda belgelerini ibraz etmeyenlerin veya tecilli bulunup da ileride tekrar tecil belgesi alması gerekenlerin, bu belgelerini tecilli bulundukları bir önceki dönemin son onbeş günü içinde Kuruma göndermeleri, kendi yükümlülük ve sorumluluklarındadır.

Mal bildiriminde bulunma

MADDE 29

(1) Kurum personeli, kendileri, eşleri ve velayetleri altındaki çocuklarının taşınır ve taşınmaz malları ile alacak ve borçları hakkında, özel kanunda yazılı hükümler uyarınca mal bildiriminde bulunur.

Hediye alma ve menfaat sağlama yasağı

MADDE 30

(1) Personel, görevle ilgili olarak gerçek ve tüzel kişilerden hediye kabul edemez ve herhangi bir menfaat sağlayamaz.

Başka iş ve hizmet yasağı ve istisnalar

MADDE 31

(1) Personel, kanunlarda öngörülen veya aşağıda belirtilen istisnalar dışında, ücretli veya ücretsiz, sürekli veya geçici bir hizmet kabul edemez.

(2) Personelin, esas görevlerini aksatmamak şartıyla, başka iş ve hizmet yasağının istisnaları şunlardır;

a) Genel Müdürün teklifi ve Yönetim Kurulunun kararıyla, Kurumun aslî fonksiyonları ile ilgili konularda üniversite ve yüksek okullar ile her derecedeki resmî öğretim kurumlarında öğretim görevi almak,

b) Yönetim Kurulunca tespit edilen esaslar çerçevesinde ve Genel Müdür tarafından görevlendirilme hallerinde Kurumun müzik yayınlarındaki amaç ve politikasına uygun hizmet ve faaliyetlerde bulunmak, müziğin tanıtılıp yaygınlaştırılmasına katkı sağlamak amacıyla konser, festival ve benzeri sanat faaliyetlerinde görev almak,

c) Yönetim Kurulu kararı ile görevlendirildiği takdirde, Kurum ortaklıklarında hizmet görmek,

ç) Kuruma bağlı radyo ve televizyon postalarında ilgili yönetmelik uyarınca, aslî görevi dışında yayın hizmeti veya Kurumca yürütülecek eğitim faaliyetlerinde öğretmenlik yapmak,

d) Kamu kurum ve kuruluşları ile kamu ortaklığı bulunan şirketlerde, Kanunla kurulmuş sosyal güvenlik kuruluşlarında veya sosyal, meslekî ve benzeri kuruluşların yönetim ve denetim organlarında görev almak,

e) Resmî merci kararı ile tevcih edilen bilirkişilik ve hakemlik görevini yapmak,

f) Kurumun müzik yayınları amaç ve politikası ile yayın ilkelerine uygun olmak şartıyla, Genel Müdürün veya yetkili merciin onayı ile mesleklerin icra edilmesi kapsamında, plak, kaset, CD ve benzeri ses albümü ile video klip çalışmaları yapmak ve yayınlamak,

g) 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu çerçevesinde meydana getirilen roman, makale, fıkra, resim, karikatür ve benzeri eserlerini kitap, dergi ve gazetelerde yayımlamak, sergilemek ve çıkarılan ses albümleri veya video kliplerini Kurumu bağlamamak ve istihdam niteliğinde olmamak kaydıyla medya kuruluşlarında tanıtmak, röportaj vermek.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

İstihdam ve İşe Alma

Kadroların tespiti

MADDE 32

(1) Kurumdaki hizmet alanları göz önüne alınarak görev tanımları yapılmak ve görev yerleri belirtilmek suretiyle kadro cetveli hazırlanır. Kadrosuz memur çalıştırılamaz.

İnsan gücü ihtiyacının belirlenmesi

MADDE 33

(1) İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı, ilgili birimlerle işbirliği yapmak suretiyle gelecek yılların insangücü ihtiyacına ilişkin nitelik ve sayı bakımından tespitlerde bulunur ve bu ihtiyacın hangi kaynaklardan ve nasıl sağlanacağını bir plana bağlar.

(2) İnsan gücü ihtiyacının belirlenmesi için gerektiğinde ihtisas kuruluşları ve üniversiteler ile işbirliğine gidilebilir.

Kadroların belirlenmesi ve dağılımı

MADDE 34

(1) Kurumda çalıştırılan personelin unvanları, sayısı, kadro iptal ve ihdasları, ücretleri, kadrolara uygulanacak ek göstergeler, özel hizmet tazminatı, fazla çalışma ücreti gibi personele sağlanacak her türlü mali ve sosyal haklar, Yönetim Kurulunun teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir. Bu kadroların derece, unvan ve sayı itibarıyla hizmet birimleri arasında dağılımı, İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığının görüşü ve Genel Müdürün kararı ile tespit edilir.

İnsan gücü planlaması

MADDE 35

(1) İnsan gücü planlaması yapılırken;

a) Kurum çalışanlarının gelecek yıllardaki iş yüküne göre alacağı biçim,

b) Kurumun mevcut kadrosunun ortaya çıkacak yeni ihtiyaçları karşılayıp karşılayamayacağı,

c) Teknolojik ve sosyal gelişmelerin Kurumun yayın, yapım, teknik ve idarî personel ihtiyacında meydana getireceği değişiklikler,

ç) İhtiyacın karşılanması için nasıl bir personel eğitim ve yetiştirme faaliyetine ihtiyaç olduğu,

d) Mevcut kadroların rasyonel kullanımı,

gibi hususlar göz önünde bulundurulur.

(2) İnsan gücü planlamasında gereksiz kadro oluşturulmaması esastır.

İstihdam kaynakları

MADDE 36

(1) Kurum kadrolarında;

a) Kamu kurum ve kuruluşlarında personel kanunlarına tâbi görev yapmakta olanlar kurumlarının muvafakati ile naklen,

b) Kamu kurum ve kuruluşlarında personel kanunlarına tâbi görev yapmış olanlar, açıktan yeniden atama yöntemiyle,

c) Kamu kurum ve kuruluşlarında personel kanunlarına tâbi görev yapmakta olanlar, kurumlarının muvafakati ile kadroları kurumlarında kalmak kaydıyla Kurumda geçici görevlendirilerek,

ç) Kamu hizmetine ilk defa Kurum bünyesinde başlayacak olanlar, giriş sınavı sonucuna göre açıktan ilk defa atama yöntemiyle,

istihdam edilir.

İşe alınmada aranacak genel şartlar

MADDE 37

(1) Kurumda istihdam edilecek personelde, aşağıda belirtilen genel şartlar aranır:

a) Türk vatandaşı olmak,

b) Kamu haklarından yasaklı bulunmamak,

c) Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamak,

ç) Askerlikle ilişiği bulunmamak; askerlik çağına gelmemiş veya askerlik çağına gelmiş ise muvazzaf askerlik hizmetini yapmış yahut erteletmiş veya yedek sınıfa geçirilmiş olmak,

d) 18 yaşını tamamlamış olmak,

e) Engelli personel istihdamına ilişkin mevzuat hükümleri saklı kalmak üzere görevini devamlı yapmasına engel olabilecek akıl hastalığı bulunmamak.

f) Güvenlik soruşturması ve/veya arşiv araştırması yapılmış olmak.

Özel şartlar

MADDE 38

(1) Kurumda istihdam edilecek personelde, genel şartlar dışında aşağıda belirtilen özel şartlar da aranır:

a) Kamu hizmetine ilk defa Kurum bünyesinde atanacaklar için, Kurumun yapacağı giriş sınavında başarılı olmak,

b) Kurumda görev yapmak üzere atama yapılacak kadro unvanı için bu Yönetmelikte ve kurumun diğer mevzuatında öngörülen şartları taşımak.

Açıktan ilk defa atama

MADDE 39

(1) Kamu görevlerine ilk defa Kurum bünyesinde başlayacakların açıktan ilk defa atamaları, Stajyer Sanatçı, Koro Şefi, Koro Şef Yardımcısı, Orkestra Şefi, Orkestra Şef Yardımcısı ve Tonmayster kadro unvanlarına atanacaklar hariç olmak üzere 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yapılacak sınavlarda Kurum tarafından belirlenecek asgari puanı almış olanlar arasından, Kurumca yapılacak giriş sınavı sonucuna göre Genel Müdür tarafından yapılır. Stajyer Sanatçı, Koro Şefi, Koro Şef Yardımcısı, Orkestra Şefi, Orkestra Şef Yardımcısı ve Tonmayster kadro unvanlarına açıktan ilk defa atanacaklar Kurumca yazılı ve/veya sözlü-mülakat ve/veya uygulamalı şekilde yapılacak sınav sonucuna göre Genel Müdür tarafından atanırlar.

Görev talep formu

MADDE 40

(1) Kurumda açıktan ilk defa, yeniden veya naklen görev alacaklar, İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığından sağlayacakları görev talep formunu anlaşılır bir şekilde ve doğru olarak doldururlar ve imzalarlar.

(2) İşe alınmak için gerekli koşullardan herhangi birini taşımadığı halde, görev talep formunda gerçeğe aykırı beyanda bulunarak Kurumu yanıltanların, atamaları yapılmaz, atamaları yapılmış olsa bile iptal edilir. Naklen atanmış olanlar ise kurumlarına iade edilir. Ayrıca, haklarında gerekli yasal işlemler başlatılır.

Giriş sınavı

MADDE 41

(1) Kurum, hizmet ihtiyaçlarına göre giriş sınavı açabilir.

Sınav ilanında;

a) Atama yapılacak boş kadroların unvanı ve sayısı,

b) Alınacak personelde aranacak genel ve özel şartlar,

c) Müracaat yeri ve son müracaat tarihi,

d) Sınavların yapılacağı yer, zaman ve sınava ilişkin diğer hususlar,

belirtilir.

(2) İlanlar, sınav tarihinden en az onbeş gün önce Kurumda ve Kurumun uygun göreceği yer ve vasıtalarla yapılır.

(3) Sınava ilişkin komisyon aşağıdaki şekilde oluşturulur:

a) Sınavlar, Genel Müdür veya görevlendireceği Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında, Hukuk Müşavirliğinden bir, İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığından bir, atama yapılacak kadronun hizmet alanıyla ilgili birim/birimlerden en az iki en fazla dört kişi olmak üzere Genel Müdür tarafından görevlendirilecek; en az beş, en fazla yedi kişilik bir komisyon tarafından yapılır. Ayrıca, Genel Müdür tarafından üç yedek üye görevlendirilir. İhtiyaç duyulan hallerde birden fazla komisyon oluşturulabilir.

b) Genel Müdür gerekli görürse atama yapılacak kadro ile ilgili hizmet alanından olmak üzere Sınav Komisyonu Üyesi olarak TODAİE veya yükseköğretim kurumları öğretim üyelerinden yararlanabilir. Ancak bu şekilde görevlendirilecek üye sayısı ikiyi geçemez. Bu şekilde görevlendirme yapıldığı takdirde, görevlendirilen üye sayısı, atama yapılacak kadro ile ilgili hizmet alanından görevlendirilecek üye sayısından tenkis edilir.

(4) Sınav soruları Komisyon tarafından hazırlanabileceği gibi bu konuda uzmanlaşmış kişilere veya kamu kuruluşlarına da hazırlattırılabilir.

(5) Sınavlarda, kopya girişiminde bulunanlar, kopya çekenler, kopya verenler, yerlerine başkalarını sınava sokanlar, sınav kurallarına aykırı davrananlar başarısız sayılırlar ve haklarında kanuni işlem yapılır.

(6) Sınava katılanlar sonuçların ilanından itibaren 7 gün içinde yazılı olarak Kuruma itirazda bulunabilirler. Kurum, itirazları Komisyona inceleterek en geç bir ay içinde ilgiliye cevap verir.

(7) Sınava ilişkin değerlendirmeler 100 puan üzerinden yapılır. Her bir sınav şeklinden en az 70 puan almış olma şartı aranır.

(8) Bazı kadrolar için birden fazla sınav şekli benimsenebilir. Bu şekilde birden fazla sınav şekli benimsenen kadrolar için söz konusu sınavlarda alınan puanların ortalaması genel başarı sırasını belirler, en yüksek ortalamadan başlayarak atama yapılacak boş kadro sayısı kadar aday, giriş sınavını başarmış sayılır. Diğer adaylar için 70 ve üzeri puan almış olmak söz konusu kadroya atanmak için kazanılmış hak sayılmaz. Atama yapılacak boş kadro sayısı kadar yedek liste ilan edilebilir. Kurumsal hizmet ihtiyaçları göz önünde bulundurularak yedek adaylar arasından başarı sırasına göre atama yapılabilir. Yedek listenin hakları, sınavın yapıldığı tarihten itibaren birinci yılın sonunda, bu sürenin bitiminden önce aynı kadro unvanına yönelik yeni bir sınav yapılması halinde bu sınavın ilan edildiği tarihte sona erer.

(9) Sadece bir sınav şeklinin benimsenmesi halinde, söz konusu sınavdan alınan puana göre en yüksekten başlanarak atama yapılacak boş kadro sayısı kadar aday giriş sınavını başarmış sayılır. Diğer adaylar için 70 ve üzeri puan almış olmak söz konusu kadroya atanmak için kazanılmış hak sayılmaz. Atama yapılacak boş kadro sayısı kadar yedek liste ilan edilebilir.  Kurumsal hizmet ihtiyaçları göz önünde bulundurularak yedek adaylar arasından başarı sırasına göre atama yapılabilir. Yedek listenin hakları, sınavın yapıldığı tarihten itibaren birinci yılın sonunda, bu sürenin bitiminden önce aynı kadro unvanına yönelik yeni bir sınav yapılması halinde bu sınavın ilan edildiği tarihte sona erer.

(10) Giriş sınavı açılan kadroların sınav şekli ile sınava ilişkin hususlar Genel Müdür tarafından belirlenir. Sınavlara ilişkin işlemler, İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı tarafından yürütülür.

(11) Sınavlarla ilgili yazılı belgeler, sınav tarihinden başlayarak 6 ay süreyle saklanır. Süre sonunda, sınav sonuç tutanağı ile ekleri dışındaki yazılı belgeler, İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığının kuracağı bir komisyon tarafından imha edilir. Sınav sonuçlarına itiraz eden veya kanunî yollara müracaat edenlerin belgeleri, hükmün kesinleşmesine kadar saklanır.

Giriş sınavı şekilleri

MADDE 42

(1) Giriş Sınavı şekilleri şunlardır;

a) Yazılı sınav: Adayların genel bilgi ve yeteneklerini ölçmek amacıyla yapılan yazılı değerlendirmedir. Çoktan seçmeli test veya uzun cevaplı yazılı şeklinde yapılabileceği gibi bu konuda uzmanlaşmış diğer kurum veya kuruluşlara da yaptırılabilir. Yazılı sınavın diğer kurum veya kuruluşlara yaptırılması halinde, sınava ilişkin hususlar Kurum ile ilgili kurum veya kuruluş arasında yapılan protokol ile belirlenir.

b) Sözlü-mülâkat sınavı: Adayların bilgilerini, becerilerini, davranışlarını, anlatım yeteneklerini konuşma yoluyla yapılan değerlendirmedir.

c)  Uygulamalı Sınav: Adayların genel bilgi ve yeteneklerini gerekirse eğitim de vererek uygulamalı olarak değerlendirmedir. Sözlü-mülâkat ve/veya yazılı şeklinde uygulanabilir. Eğitimli olması hâlinde; adaylar, önce sözlü-mülâkat ve/veya yazılı sınava, bu sınavda başarılı olanlar eğitime tabi tutulur. Eğitim sonucu yapılacak sözlü-mülâkat ve/veya yazılı sınavda da başarılı olanlar sınavı başarmış sayılır. Eğitim öncesi ve sonrası yapılan sınavlarda alınan puanların ortalaması genel başarı sırasını belirler.

(2)  Giriş sınavında, Stajyer Sanatçı, Koro Şefi, Koro Şef Yardımcısı, Orkestra Şefi, Orkestra Şef Yardımcısı ve Tonmayster kadro unvanları hariç yazılı sınav zorunlu olmak üzere, kadroların özelliğine göre birinci fıkradaki sınav şekillerinden biri veya birkaçı bir arada uygulanabilir. Ancak, hukuk müşaviri ve avukat unvanlı kadrolara, Kamu Personeli Seçme Sınavı (B) grubu puan sırası dikkate alınarak, açıktan atama yapılacak kadro sayısının beş katına kadar belirlenecek adaylar için yapılacak yazılı ve/veya sözlü-mülakat sınavlarındaki başarı sırasına göre atama yapılır.

Adaylık dönemi ve yeterlik sınavları

MADDE 43

(1) Aday memurların adaylık dönemine ilişkin sınavlar ile giriş sınavını müteakip belirli süreli eğitimden sonra, personelin atanacağı kadronun gerektirdiği niteliklere sahip olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılan yeterlik sınavlarına ilişkin hususlar, diğer mevzuat hükümleri de dikkate alınarak Genel Müdürlük tarafından belirlenir.

İşe alınacaklardan istenecek belgeler

MADDE 44

(1) İlk defa Kurumda hizmete alınacaklardan, atama işleminden önce aşağıdaki belgeler istenir:

a) Sabıka kaydı olmadığına dair yazılı beyan,

b) Geçici mezuniyet belgesi veya diploma fotokopisi,

c) En geç altı ay önce çekilmiş 8 fotoğraf,

ç) Erkek adaylar için, askerlik görevini yaptığına, görevin tecil edildiğine veya yedek sınıfa geçirilmiş olduğuna dair yazılı beyan,

d) Alınacakları görevlerin gerektirdiği sağlık şartlarını haiz olduğunu gösterir yazılı beyan,

e) Kanuna uygun olarak doldurulmuş mal bildirimi,

f) İhtisas ve meslek sahibi olanlardan kanun gereğince alınacak belgeler,

g) Ölüm yardımı ödeneğinin kimlere verileceğini gösterir beyanname,

ğ) Daha önce başka bir yerde çalışmış olanların hizmet belgeleri.

Belgelerin incelenmesi

MADDE 45

(1) Göreve atanacakların getirdiği belgeler İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığınca incelenir. İnceleme sonunda noksanlıklar olduğu anlaşılırsa tamamlanması için onbeş gün süre verilir. Bu süre sonunda belgelerini tamamlamayanların veya getirdikleri belgelerden istihdama engel durumları olduğu anlaşılanların atama işlemleri yapılmaz.

(2) Daha önce memuriyet yapmış olanların, çalıştıkları yerlerdeki özlük bilgileri veya dosyaları getirtilir. İlgilinin önceki memuriyetinden ayrılış sebepleri ile memuriyetleri arasında boşluk bulunup bulunmadığı araştırılır. Boşluk varsa, ilgiliden bu süre içinde hangi işleri yaptığı ve bu işlerden ayrılış sebepleri hakkında yazılı bilgi ve belge istenir.

(3) Atanma için aranılan belgelerin tamamlanması ve istihdama engel bir durum bulunmadığının bu belgelere dayanılarak tespit edilmesinden önce, hiçbir şekilde atama yapılamaz.

(4) Belgelerde yanlış bilgi verdiği sonradan anlaşılanlar hakkında, disiplin hükümleri uygulanır.

(5) Naklen atanacakların, görev talep formunu Kuruma vermiş olmalarının yanı sıra, görev yapmakta oldukları kurumdan istenen muvafakat ve özlük bilgilerinin gönderilmiş olması da gerekir.

Referans ve soruşturma

MADDE 46

(1) Kurum, atanacaklar hakkında, görev talep formunda adlarını bildirdikleri kişilerden yazılı olarak bilgi alabilir. Gerektiğinde, adayın gösterdiği kişiler dışındaki kaynaklardan da bilgi toplayabilir, araştırma yapabilir.

Atamalarda tebliğ, görev yerine hareket ve işe başlama süresi

MADDE 47

(1) İlk defa veya yeniden atanmak suretiyle Kurum kadrolarında istihdamı uygun görülenlerin atama tebligatı görev talep formundaki adreslerine yapılır. Adresinde bulunmadıkları için kendilerine tebligat yapılamayanların atamaları, tebligatın yapılamadığının Kurumca anlaşıldığı tarihten itibaren ilgililerin 15 gün içerisinde başvuruda bulunmaması halinde, atamadaki usule göre iptal edilir.

(2) Kurum kadrolarına atamanın yapılması ve ilgiliye tebliği ile ayrılış ve başlayışın bildirilmesi konusunda, ilgili kurum veya kuruluşla gerekli yazışma işlemleri İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı tarafından yürütülür.

(3) Kurumda görevli personelin görev değişiklikleri ile atama emirleri, imzaları alınmak suretiyle kendilerine tebliğ edilir. Görev yerinde emri tebellüğ etmekten kaçınan personel ile ilgili olarak, personelin birimince en az iki imzalı bir tutanak düzenlenir ve bu tutanak tebligat yerine geçer. Çeşitli nedenlerle görevi başında bulunmayan personele, Kurum tarafından görevlendirilen bir personel eliyle veya 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine uygun şekilde tebligat yapılır.

(4) İlk defa veya yeniden veyahut yer değiştirme suretiyle;

a) Aynı mahaldeki görevlere atananlar atama emirlerinin kendilerine tebliğ gününü,

b) Başka mahaldeki görevlere atananlar, atama emirlerinin kendilerine tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde o yere hareket ederek belli yol süresini,

izleyen iş günü içinde işe başlamak zorundadırlar. Savaş ve olağanüstü hallerde bu süre Yönetim Kurulu kararı ile kısaltılabilir.

(5) Yukarıdaki süreler;

a) Kanuni izinlerin kullanılması veya geçici bir görevin yapılması sırasında başka bir göreve atanan memurlar için iznin veya geçici görevin bitimi,

b) Hesaplarını, yerlerine gelenlere devir zorunda bulunan sayman ve sayman mutemetleri için devrin sona ermesi,

c) Eski görevlerine devamları kurum tarafından yazılı olarak tebliğ edilenler için yerlerine atanan memurların gelmesi veya yeni görev yerlerine hareketlerinin kurum tarafından tebliği,

tarihinde başlar.

(6) Yer değiştirme suretiyle yapılan atamalarda memurlara atama emirleri tebliğ edilince yollukları, ödeme emri aranmaksızın derhal ödenir. Memurun izinli ve raporlu olması tebligata engel olmamakla beraber bu maddenin 4 üncü fıkrasının (a) ve (b) bentlerindeki süreler izin ve rapor müddetinin bitiminde başlar.

İşe başlamama halinde yapılacak işlem

MADDE 48

(1) Bir göreve ilk defa veya yeniden atananlardan belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın 47 nci maddedeki süre içinde işe başlamayanların atamaları iptal edilir ve bunlar 1 yıl süreyle Kurumda istihdam edilemezler. Bunların belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler nedeniyle göreve başlamama hali iki ayı aştığı takdirde atama işlemi atamaya yetkili mercilerce iptal edilir.

(2) Başka mahaldeki bir göreve atananlardan 47 nci maddedeki süre içinde hareket ederek belli yol süresi sonunda yeni görevlerine başlamayanlara, eski görevlerinden ayrılış ve yeni görevlerine başlayış tarihleri arasında aylık verilmemek şartı ile 10 günlük bir süre daha verilebilir. Belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın bu süre sonunda da yeni görevlerinde işe başlamayanlar memuriyetten çekilmiş sayılırlar.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Adaylık, Kadrolara Atanma, İlerleme ve Yükselme

Adaylık ve süresi

MADDE 49

(1) Adaylık, hizmete yeni giren personelin göreve uyumunu sağlamak ve görevi sürdürmesinde yarar olup olmadığına karar vermek için uygulanan bir deneme süresidir.

(2) Kamu hizmetine ilk kez Kurumda başlayacaklar (istisnai kadro atamaları hariç), aday personel olarak atanırlar. Personelin adaylık süresi en az bir, en çok iki yıldır.

(3) Kamu kurum ve kuruluşlarında görevli olup adaylık süresini tamamlamamış olanlar açıktan ya da naklen Kurum kadrolarına alınmazlar. Ancak istisnai memuriyet hükümleri ve Kurumca yapılacak sınav sonucuna göre alınacaklar için bu hüküm uygulanmaz.

(4) Kamu hizmetine ilk defa Kurumda başlayanlardan, adaylık süresini tamamlamadan kendi istekleriyle Kurumdan ayrılmış olanlar Devlet memurluğundan ayrılanların tekrar memuriyete dönebilmeleri için zorunlu bekleme sürelerine uyulması kaydıyla, yeniden Kurumda istihdam edilebilir.

Adayların yetiştirilmesi

MADDE 50

(1) Aday olarak atanan personel, 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik hükümleri çerçevesinde Eğitim Dairesi Başkanlığı ve İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı tarafından müştereken hazırlanacak ve Genel Müdür tarafından uygun görülecek bir program dâhilinde, bütün personelin ortak vasıfları ile ilgili temel eğitime, sınıfları ile ilgili hazırlayıcı eğitime ve staja tabi tutulurlar.

(2) Aday memurların adaylık süresi içinde silah altına alınmaları halinde, tamamlanmayan adaylık süreleri ve eğitimleri terhislerinden sonra tamamlattırılır.

(3) Asıl olarak atanabilmeleri için, aday personelin temel eğitim, hazırlayıcı eğitim ve staj evrelerinin her birinde başarılı olmaları ve adaylık dönemi içerisinde aylıktan kesme veya kademe ilerlemesinin durdurulması cezası almamış olmaları şarttır.

Adayların sicil raporlarının düzenlenmesi

MADDE 51

(...)