Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Metnin ilk hali

MADDE 1

KAPSAM:

a) Bu yönetmelik, zira mücadele yapmak amacıyle kurulmuş ve kurulacak kamu ve özel uçak işletmelerine uygulanır.

b) Faaliyette bulunan işletmeler, Yönetmeliğin kendilerine vermiş olduğu yetki ve sorumluluklarında meydana gelecek önemli değişiklikleri, en çok 15 gün içinde SHGM'ne bildirirler.

MADDE 2

TANIMLAR:

a) Uçakla Ziraî Mücadele İşletmesi: Gerek ücret karşılığı ve gerekse işleticinin kendine ait arazilerde aşağıdaki işleri yapmak üzere kurulan işletmedir.

i - Uçakla havadan, Gıda - Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca tesbit edilen, tarım ilâçlarını (toz, ıslanabilir toz, mayi, granül v.s. olarak) atmak,

ii - Uçakla havadan gübre atmak, tohumlama yapmak ve toprak ıslahı için gerekli işleri yapmak,

iii - Gerek tarla ve gerekse bahçe ziraatı ile orman muhafazası için gerekli işleri yapmak,

b) Ziraî Mücadele İlacı: Gıda - Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının tesbit ettiği ve uygun bir şekilde tatbik edildiği zaman kültür bitkilerini (Orman ağaçları dahil), tohumdan istihlake kadar, böcek, kemirici, mantar, virüs, yabancı ot veya diğer hayvani ve nebati canlılar ile kültür bitkilerine zararlı diğer amillerden korumak maksadı ile koruyucu, yok edici, kaçırıcı, cezbedici veya defoliant olarak kullanılan kimyevi maddeler yahut onların terkibidir.

NOT: İlgili otoritelerin ilân ettiği insan veya hayvanlardaki bulaşıcı virüs veya hastalıklar için uçakla mücadele yapılamaz.

MADDE 3

İŞLETME MÜSAADESİNİN VERİLMESİ:

a) İşletme Sertifikası: Uçakla ziraî mücadele yapmak isteyen hertürlü işletmeler bu Yönetmelik hükümlerine göre Ulaştırma Bakanlığından Ziraî Mücadele Uçak İşletme Sertifikası ve ayrıca, Gıda-Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından da çalışma izni almak zorundadırlar.

EK - 2’de gösterilen Uçakla Ziraî Mücadele İşletme Sertifikası almayan işletmeler bu sahada faaliyette bulunamazlar.

b) İşletme Sertifikasının Alınması için Müracaat Şekli:

i - Uçakla Ziraî Mücadele işletmesi yapmak isteyen gerçek ve tüzel kişilere ait işletmeler Mahalli Ticaret Gazetelerinde bu sahada faaliyet göstereceklerini yayınlıyacaklardır.

ii - Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden (SHGM) temin edilecek SHGM FORM NO: 47-1 doldurularak, ilânın yapıldığı Mahalli Ticaret Sicili Gazetesinin bir nüshası ile birlikte SHGM’lüğüne verilecektir.

iii - Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce faaliyette bulunan ziraî mücadele uçak işletmeleri, işletme sertifikası almak için sadece SHGM: FORM No: 47 - 1’i doldurarak SHGM’lüğüne müracaat edeceklerdir.

MADDE 4

UÇAKLA ZİRAÎ MÜCADELE İŞLETME SERTİFİKASININ VERİLMESİ, KOŞULLARI:

Ziraî Mücadele İşletme Sertifikası almak isteyen uçak işletmeleri, aşağıdaki maddelerde belirtilen hususları tamamlamak zorundadır.

a) Pilot Yönünden:

İşleticinin, İşletmesinde bulunan uçak adedine ve müsade edilen çalışma saatlerine göre hesap edilecek yeterli miktarda pilota sahip bulunması lâzımdır. Pilotların Tip Sertifikasında Ziraî Mücadele Pilot tipi bulunan geçerli, en az Ticaret Pilot Lisansları olması gereklidir. En az, 400 saatlik ziraî mücadele uçuşu olduğunu kanıtlayan pilotlara, ziraî mücadele pilot tipi, tecrübesine istinaden, verilebilir.

400 saatin altında ziraî mücadele uçuşları olan ziraî mücadele pilotlarının, Ulaştırma Bakanlığı, SHGM'lüğünün göstereceği bir kursta başarı göstermesi ve alacağı kurs sertifikasını Bakanlığa ibraz etmeleri gereklidir.

b) Uçak Yönünden:

İşleticinin, göstereceği faaliyet hacmine göre, yeterli sayıda uçuşa elverişli durumda ziraî mücadele uçaklarına sahip bulunması; ayrıca, uçaklarının uçuşa elverişliliklerini idame ettirmek için yeteri kadar yedek parça bulundurması ve stok seviyesinin muhafaza etmesi gereklidir. Uçaklarda, daima kullanılır durumda yangın söndürme cihazı ile pilotların ziraî mücadele uçuşlarında kullanacakları maske ve kask bulundurulması zorunludur.

İşleticilerin, uçaklarının periodik büyük bakımları ile tadilat ve revizyonlarının ve ayrıca, uçaklarının uçuşa elverişlilik sertifikalarının yenilenmesine esas olacak yıllık sertifika teknik kontrollarının aksaksız yürütülebilmeleri için, SHD - T - 31 UÇUŞA ELVERİŞLİLİK TALİMATI’nın 3/6 maddesinde belirtilmiş bulunan yetkili müesseselerden herhangi birisi ile bakım anlaşması yapmaları ve bu anlaşmadan bir kopya Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne vermeleri gerekir.

c) Bilgi ve Tecrübe Yönünden:

İşletici veya işleticinin tayin edeceği yetkili bir işletme amiri, Ulaştırma Bakanlığa ile Gıda-Tarım Ve Hayvancılık Bakanlığı yetkililerinden oluşturulacak bir heyet tarafından yapılacak olan test’de aşağıda belirtilen hususlarda gerekli görülen bilgi ve tecrübeyi göstermesi gereklidir.

i - İlaçlama yapılacak tarla veya arazinin, ilâçlama uçuşlarına başlamadan önce, kontrol edilmesi ve emniyetle ilgili olarak gerekli tedbirlerin alınması,

ii - Uçakla atılan tarım ilâçlarının emniyetle kullanılması, uçağa yüklenmesi ve havadan atılması ve boşalan ilâç kaplarının usulüne uygun şekilde zararsız hale getirilmesi,

iii - Tarım ilâçlarının, bitki, hayvan ve insanlar üzerindeki zararlı tesirlerini ve bu tesirlerden korunmak için alınacak tedbirlerin bilinmesi,

iv - Tarım ilâçlarının etkisi dolayısıyle zehirlenen kişilerdeki, belli başlı zehirlenme belirtilerini bilmesi; zehirlenme olayları karşısında acil olarak alınacak tedbirler konusunda bilgi sahibi bulunulması,

v - İşletmesinde kullanılan uçakların performans, kapasite ve işletme tahdidlerinin bilinmesi,

vi - Ziraî mücadele uçuş güvenliliği ve ilâçlama uygulamalarına ait esaslar hakkında genel olarak bilgi sahibi olunması,

vii - Ulaştırma Bakanlığı, SHGM’lüğü Yönetmeliklerinden SHD: T-31, T-33, T-35, T-41 ve SHGM: T-47; 6968 sayılı Kanunun 32 inci Maddesi, ve bu Maddeye istinaden Ziraî Mücadele işlerini ücret mukabilinde yapmak isteyenler için hazırlanmış olan Yönetmelik hakkında bilgi sahibi olunması,

d) Sigorta Yönünden :

İşleticinin, mevcut sigorta mevzuatına, göre, işletmekte bulunduğu her uçağı için 3 üncü şahıslara ika edilecek bedeni ve maddi zararları karşılayacak Üçüncü Şahıs Mali Mesuliyet Sigortası yaptırması ve Sigorta Poliçesinden bir kopya Veya foto-kopisinin Ulaştırma Bakanlığına ibraz etmesi gereklidir.

MADDE 5

SERTİFİKANIN DEĞİŞTİRİLMESİ VE İADESİ:

1 - Ulaştırma Bakanlığı, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yetkililerince, gerekli görüldüğünde işletme Sertifikası değiştirilebilir. İşletmelerin değişiklik konularındaki kendi müracaatları da incelenerek, uygun görülürse sertifikada gereken tadilat yapılır. Bu konudaki değişiklik istekleri için SHGM: FORM 47-1 tekrar doldurularak SHGM’ne gönderilir.

ii - «UÇAKLA ZİRAİ MÜCADELE İŞLETME SERTİFİKASI» almış bulunan işletmeler faaliyetlerinden vazgeçtikleri takdirde, Sertifikalarını bir yazı ile SHGM’ne en geç 1 ay içerisinde iade etmek ve konu ile ilgili bilgi vermek zorundadırlar.

MADDE 6

SERTİFİKANIN GEÇERLİLİK SÜRESİ:

a) Verilen «UÇAKLA ZİRAİ MÜCADELE İŞLETME SERTİFİKASI» işletmeden vaz geçilip iade veya geçici de olsa iptal edilmedikçe geçerlidir.

b) Ulaştırma Bakanlığı, SHGM’lüğünce faaliyetleri bir süre veya tamamen durdurulan uçak işletmeleri, işletme Sertifikalarını iade etmek zorundadırlar.

MADDE 7

GENEL İŞLETME USUL VE KAİDELERİ:

a) Uçak işleticileri, almış oldukları «UÇAKLA ZİRAÎ MÜCADELE İŞLETME SERTİFİKA'larının fotokopilerini uçaklarının içinde, asıllarını Bürolarında muhafaza etmek ve yapılan kontrollerde bunları yetkililere göstermek zorundadırlar.

b) Uçak Tescil ve Uçuşa elverişlilik Sertifikalarının fotokopileri uçağın içerisinde; aşıllarının bürolarında muhafaza edilmesi ve kontrollarda bunların yetkililere gösterilmesi gereklidir.

MADDE 8

UÇUŞLA İLGİLİ HUSUSLAR:

a) Uçak işleticileri, ilaçlamağa başlamadan en az 24 saat önce ilâçlama yapacakları yerlerdeki halka haberleşme araçları ile duyuruda bulunmak zorundadırlar.

b) Uçakla ziraî mücadelede aşağıdaki hususlar yasakdır:

i - İnsanlara, hayvanlara, bitkilere veya çevreye zarar verecek maddelerin havadan atılması,

ii - Gıda - Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının tesbit etmiş olduğu ziraî mücadele ilâçlarından başkalarının kullanılması,

iii - İstisnai durumlarda 15. Madde hükümleri saklı kalmak üzere kent ve köy gibi meskûn yerler üzerinde ilâçlama uçuşları yapılması,

iv - Gıda - Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Ziraî Mücadele Araştırma Enstitülerince zararlıları kontrol altına almak için tesbit edilmiş olan parazit ve predatürler dışında canlı haşere atılması.

MADDE 9

İLAÇLANACAK MAHALLERİN KONTROLÜ:

Gerek suni ve gerekse tabii mania bakımından ilâç atılacak tarla ve sahalar, önceden pilotlar tarafından yerden veya havadan kontrol edilmelidir. Yüksek gerilim elektrik tellerinin bulunduğu yerler, yerden kontrol edilmeli gerekli notlar alınmalı ve krokiler yapılmalıdır.

İlâç atılacak tarlanın arz etmiş olduğu şekil, o andaki rüzgâr istikameti, güneş ve mania durumları (yüksek elektrik gerilim hatları, ağaç, tepe, telgraf direkleri v.b.) göz önünde tutularak ilâçlama pasajlarına giriş Ve çıkışlar pilotlar tarafından ilâçlamağa başlamadan önce saptanmalıdır.

Pasajlar, hiç bir zaman, yüksek gerilim elektrik hatları altından yapılamaz.

MADDE 10

İŞLETME PERSONELİ:

a) Bilgi: UÇAKLA ZİRAÎ MÜCADELE İŞLETME SERTİFİKASI almış bulunan işleticiler, personelinin, kendi konularındaki yetki ve sorumluluklarım İyice bildiklerinden emin olmalıdırlar. Bu nedenle, İşletmelerin büyüklüğüne göre bir İşletme Yönetmeliği hazırlıyarak iki nüsha halinde Ulaştırma Bakanlığı SHGM’ne onaylanmak üzere göndermeleri gereklidir. İşleticiler, Bu yönetmelikte, gerek işletme ve gerekse bakım konusunda her görevlinin yetki ve sorumluluklarım açıkça belirtmelidirler.

b) Madde 4. (c) paragrafında belirtilen bilgi ve tecrübeye sahip bulunmayan işletme amiri herhangi bir uçakla ziraî mücadele işletmesini yönetemez.

c) Geçerli Ticari Pilot Lisansı bulunmayan ve lisansında ziraî mücadele pilot tipi olmayan herhangi bir pilot, uçakla ziraî mücadele faaliyetlerinde pilot olarak çalışamaz. Kullanılacak uçak 5.700 KG’ın üstünde bir ağırlıkta veya çok motorlu ise pilotun o uçak için sınıf ve tip sertifikasına sahip bulunması gereklidir.

d) Ziraî mücadele pilotlarının, kendilerinde herhangi bir nedenle, uçuş yeteneksizliği hissetmeleri ve bu durumunu beyan etmeleri halinde uçmaları, işleticileri tarafından uçuşa zorlanmaları, pilotların alkollü durumda iken uçak kullanmaları kesinlikle yasaktır. Alkollü içki aldığı andan itibaren en az 8 saat içinde veya uçuş emniyetini ihlal edecek derecede herhangi bir ilâcın etkisi altında iseler, pilotlar uçuş yapamazlar.

e)Eğer işletici veya işletme amiri olarak tayin ettiği kişi bir ziraî mücadele pilotu ise ve uçuş emniyeti yönünden önemli sayılan noksanlığı bulunmuyorsa, kendisine işletme sertifikasının verilmesi için Madde 4, (c) bendinde belirtilen bilgi ve tecrübenin kanıtlanması zorunlu değildir.

f) Ziraî mücadele pilotları, 24 saat içerisinde azami 6 saat ziraî mücadele uçuşu yapabilirler. Ancak toplam uçuş saati, hiç bir zaman, haftalık 40 ve aylık olarak da 130 saati geçemez.

MADDE 11

MEYDAN TRAFİK SAHASI VE KONTROL ZONU:

a) Uçakla Ziraî Mücadele İşletmeleri, DHMİ Genel Müdürlüğünce yayınlanan Türkiye Havacılık Enformasyon yayınına (AIP), NOTAM ve sirküler gibi diğer yayınlara abone olmak; bu yayınları geçerli olarak uçuş personelinin istifadesine arz etmek ve uçuşlarını bu yayınlarda belirtilen usul, kaide ve esaslar gereğince planlanmasını sağlamakla yükümlüdür.

b) İşletmeye açık havaalanlarının kontrol kulelerinden gerekli müsaade alınmadıkça hiç bir pilot meydan trafik sahası veya kontrol zonu içine girip çıkamaz veya ilaçlama faaliyeti gösteremez.

c) Yetkili otoritelerden müsaade almadıkça hiç bir işletici alçak uçuş minimalarının altında uçuş yaptıramaz.

d) Kontrollü sahalarda minimum irtifalar üzerinde uçacak ve faal hava trafik hizmetleri bulunan meydanlara iniş kalkış yapacak uçakların uygun alıcı - verici radyo ile teçhiz edilmeleri gereklidir.

e) Bazı zorunlu hallerde ve ancak meydan yetkilileriyle önceden gerekli koordinasyon sağlanarak radyosuz uçaklarla, meydan kontrol bölgesinde (VFR) uçuş yapılabilir.

MADDE 12

MEYDAN TRAFİK PATERNİNE UYMA ZORUNLULUĞU:

a) Kontrollü sahalar içerisinde yapılacak her türlü alçak uçuşlar ve ilaçlama faaliyetleri için, saha kontrolundan sorumlu hava trafik ünitesinin müsaadesini almak; bahse konu ünitelerin belirteceği usul ve kaidelere uymak şarttır.

b) Yalnız meydan trafik yetkililerince müsaade verildiği takdirde, pilotlar meydan trafik paternine uymaktan sarfınazar edebilirler.

MADDE 13

MESKUN SAHALAR DIŞINDA İLAÇLAMA YAPMAK:

Ziraî mücadele tatbikatı sırasında gerekli olan yaklaşma, pasajlara giriş ve çıkışlar, tırmanış, dönüşler, meskûn sahalar dışındaki yerlerde, 500 fit’in (152 metre) altında yapılabilir.

MADDE 14

UÇUŞ STRİPLERİ (UÇUŞ PİSTLERİ):

Açık arazide; ekin ve pamuk tarlaları veya bağ ve bahçe v. b. gibi sahalar kenarlarında, mania bakımından uygun olan yerlerde uçuş striplerinin (uçuş pistleri) hazırlanması uçak işleticilerinin mesuliyeti altındadır. Bu stripler, ilâçlamayı yapacak olan uçağın performansı, hava suhuneti, arazinin deniz seviyesinden olan yüksekliği dikkate alınarak EK-4’deki krokiye uygun bir şekilde yapılır.

Standart dışı striplerden hiç bir şekilde uçuş yapılamaz.

MADDE 15

MESKUN SAHALAR ÜZERİNDE İLAÇLAMA YAPMAK (GENEL):

a) Meskun sahalar üzerinde, ilaçlamanın gerektirdiği bir yükseklikte faaliyet gösterebilmek ancak aşağıdaki şartlar sağlandığı takdirde mümkündür:

i - Terdeki can ve mal emniyetinin azami bir düzeyde bulunduğunun tesbit edilmesi,

ii - Gerek Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden ve gerekse llâçlama yapılacak mahallin idari makamlarından, daha önce, yazılı olarak müsaade alınması,

iii - Tapılacak ilâçlama faaliyeti hakkında, o mahallin sakinlerine gazete, radyo ve diğer, çeşitli olanaklar yardımıyle gerekli uyanlarda bulunulması,

iv - Yapılacak tatbikat için, işletici tarafından bir plan hazırlanması ve SHGM'ne tasdik ettirilmesi (Bu planda, uçulacak sahalardaki manialar, uçağın emercensi iniş yeteneği ve Hava Trafik Kontrol Merkezleriyle gerekli koordinasyonun sağlanıp sağlanmadığı aranır.)

MADDE 16

TEK MOTORLU UÇAKLAR AŞAĞIDA GÖSTERİLDİĞİ GİBİ İŞLETİLMELİDİR.

i - Helikopterler hariç, hiç bir pilot yüklü bir uçakla meskun sahalardan kalkış veya bu sahalar üzerinde dönüş yapamaz.

ii - İlâçlama yapmak için yaklaşma ve pasajlar dışındaki uçuşlar, meskun sahalar için kabul edilen normal irtifaların altında yapılamaz.

iii- Hiç bir işletici, emercensi durumları gözönünde tutarak, yerde can ve mal kaybına sebebiyet verebilecek bir irtifanın altında uçak uçuramaz. Başka bir ifade ile, ilâçlama uçuşlarında motor durması veya başka önemli arızalar vukuunda, uçak meskun sahalar dışına çıkabilecek bir irtifada uçuş yapmak zorundadır.

MADDE 17

ÇOK MOTORLU UÇAKLAR AŞAĞIDA GÖSTERİLDİĞİ GİBİ İŞLETİLMELİDİR:

a) Meskun sahalar içinden çok motorlu uçaklarla, ancak, uçaklarda muhtemel motor arızası veya diğer herhangi bir arıza nedeniyle kalkıştan vazgeçme halinde içinde durabilecek veya kritik tek motor gücüyle pist sonunda 50 fitlik (15 m.) maniayı aşma imkânını verebilecek uzunluktaki pistlerden kalkış yapılabilir.

b) Hiç bir pilot, kritik tek motor gücünde iken uçulan sahadaki en yüksek manianın asgari 1000 fit üzerinde uçuş veya 5000 fit irtifaya (hangisi daha yüksek ise) en az dakikada 50 fitlik bir tırmanma imkânını vermeyen bir yükle uçamaz veya işletme yapamaz. Böyle şartlarda, çalışmayan motorun pervanesi feder yapılmış flaplar ve iniş takımları içeride ve diğer motor (veya motorlar) azami güçte çalışır durumda tutulacaktır.

c) Hiç bir kimse, meskun sahalar üzerinde, civarındaki tabii ve suni en yüksek maniadan 1000 fit daha yüksek bir irtifanın altında uçak işletemez. Ancak, ilaçlama yapmak için gerekli olan sorti, yaklaşma dönüşleri bu irtifanın altında yapılabilir.

MADDE 18

PİLOT VE UÇAK YÖNÜNDEN MESKUN SAHALAR ÜZERİNDE UÇAK İŞLETME:

Genel:

Hiçbir işletici, gerek pilot ve gerekse uçak yönünden aşağıdaki şartlar ve kurallara uyulmadıkça meskun sahalar üzerinde ilâçlama yaptıramaz.

a) Pilot yönünden:

i - Pilot, uçak üzerinde gerekli tecrübeye sahip ve asgari aynı uçakda 10 saat kaptan pilotluk yapmış olmalıdır. Bu 10 saatlik uçuş son 12 ay içinde yapılmış bulunmalıdır.

ii - Pilotun en az 600 saatlik ziraî mücadele uçuşu yapmış olması gereklidir.

c) Uçak yönünden:

i - Uçağın 100 saatlik veya daha büyük diğer periyodik teknik kontrolleri yetkili bir müessesede yaptırılmış olmalı; bu husus zorunlu bakım formlarında kayıtlı bulunmalıdır.

ii - İlaçlamayı yapacak uçak, (helikopter hariç) ilâç kapasitesinin asgari 1/2 sini 45 saniyede damp yapabilmelidir.

MADDE 19

İŞLETMELERİN KENDİ UNVANLARI ALTINDA FAALİYET GÖSTERMELERİ:

Hiç bir işletici, SHGM’lüğünden almış olduğu işletme sertifikasında belirtilen ticarî unvandan başka herhangi bir ticarî unvan altında işletme yapamaz.

MADDE 20

KONTROL EDİLME:

Ulaştırma Bakanlığı, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün yetkili uzmanları (deneticileri); işleticileri ofislerinde, bakım üslerinde ve arazide iş başında zaman zaman denetler.

MADDE 21

KAYIT VE RAPORLAR:

Kayıtlar:

a) Ziraî Mücadele Uçak İşletmeleri, bürolarında aşağıda belirtilen kayıtları tutmak zorundadırlar.

(1) Ziraî mücadele işi yaptıkları şahıs, şirket veya müesseselerin isim ve adresleri,

(2) İşin yapıldığı tarih ve yer,

(3) Her müşteriye atılan ilâç, gübre veya tohum miktar ve cinsi,

(4) İşi yapan her pilotun isim, işe başladığı ve bitirdiği tarih, adresi, lisans numarası ve geçerlilik tarihi,

b) Yukarıda adı geçen kayıtlar en az 1 yıl süre ile saklanacak ve yetkililerce istenildiğinde gösterilecektir.

MADDE 22

ADRES DEĞİŞİKLİĞİ:

Uçak İşletmeleri herhangi bir nedenle yer değiştirirse, yeni adreslerini en geç 1 ay içerisinde SHGM’lüğüne yazılı olarak bildireceklerdir.

MADDE 23

İŞLETMEDEN VAZGEÇME:

Herhangi bir nedenle ziraî mücadele uçak işletmeciliğinden vazgeçmek isteyen işletmeler, almış oldukları işletme sertifikasını, bir yazı ile SHGM’lüğüne iade etmek zorundadırlar.

MADDE 24

ACİL DURUMLARDA UYGULAMA :

Yetkili Otoriteler tarafından tesbit edilecek toplumun acil gereksinmelerine hizmet etmek maksadiyle, işletmeler, bu yönetmelik hükümlerinden, ilâçlama yönünden Gıda-Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Ziraî Mücadele ve Ziraî Karantina Genel Müdürlüğünden ve İşletmecilik yönünden de Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden (SHGM) müsaade almak şartiyle, bazı konularda inhiraf edebilirler.

MADDE 25

YETKİ VE SORUMLULUK DEĞİŞİKLİĞİ:

Faaliyette bulunan işletmeler, bu yönetmeliğin kendilerine vermiş olduğu yetki ve sorumluluklarında meydana gelecek önemli değişiklikleri, en çok 15 gün içinde SHGM’ne bildirirler.

MADDE 26

Bu Yönetmelik yayınlandığı tarihte yürürlüğe girer.

MADDE 27

Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma Bakanı yürütür.

EK-1

EK-2

EK-3

EK-4

STRİP STANDARDLARI

1. Stribin Fiziki Standardı:

a) Genişliği

Strip, kullanılacak ziraî mücadele uçuşlarının üzerinde rahatlıkla iniş-kalkış yapabilecek bir genişlikte olmalıdır. Her tip uçak için asgari genişlik 10 metreden az olmamalıdır.

Rule yapılan esas stribin her iki yanında Ek : 4’deki krokide görüleceği üzere, en az 7’şer metre genişliğinde, gerektiği zaman ruleye’de müsait, düz şeritler bulunmalıdır. Bu şeritlerin dışında en az 13 metrelik, içinde herhangi bir mania kanal veya çukurluklar bulunmayan, birer şerit saha yer almalıdır.

b) Uzunluğu

Stribi, kullanacak uçağın işletme manuel’ine göre yüklü olarak rule kalkış mesafesi, uçağın mesafesinin % 75 şini teşkil eder. Her uçağın tipine göre, rule mesafesi, mevsim ortalaması suhuneti, stribin deniz seviyesinden itibaren yüksekliğini, rüzgâr istikameti ve meydan yüzeyinin eğimi gözönünde tutularak saptanır. Yine, Ek :4’deki krokide görüleceği gibi; uçuştan herhangi bir nedenle vaz geçilmesi halinde uçağın emniyetle durdurulmasını sağlayacak, kalkış mesafesinin % 25 şi kadar düz maniasız bir emniyet sahanın da hazırlanması gerekir.

c) Stribin Boyuna Eğimi

Stripler genel olarak, meyilli olmayan düz araziler üzerinde yapılması tercih edilir. İhtiyaç halinde meyilli sahalarda meydan yapmak gerekli görülüyorsa, stribin boyuna eğimi 1.80’i geçmemelidir. Daha da zaruret görülüyorsa azami eğim 1.50’yi açmamalıdır. O zaman, eğimi normalin dışında olan striplerden tek yönlü işletme yapılmalıdır. Başka bir deyimle kalkışlar aşağıya inişler ise yukarıda doğru yapılır.

d) Enine Eğim

Striplerin enine göre de düz meyilsiz sahalar üzerinde yapılması tercih edilen bir hususdur. Uygun arazi bulunmaması nedeniyle meyilli sahalarda hazırlanan meydanların enine eğimi, Ek: 4’de gösterildiği gibi 1 :33’ü geçmemelidir.

Stribin her iki yanındaki 7’şer metrelik şeritler düz ve ruleye müsait bulunmalı ve eğimleri ise 1:20’yi geçmemelidir.

2. Stribin Yüzeyi

Strip yüzeyi tamamen kasissiz ve öndülesiz olmalıdır. Yeni yapılan stripler grayderle tamamen düz olarak traş edilmeli ve daha sonra mevcut imkânlarla sulanarak sıkıştırılmalıdır. Yüzeyi sıkıştırılmamış kasisli ve çok tozlu stripler, uçak kalkış rulelerinin uzamasına sebep olarak ya uçakların kısa zamanda yıpranmalarına veya kazaların belli başlı nedenleri olmaktadır.

Strip yüzeyinin yeterli bir hale getirildiğini, pratik olarak anlamak için ayrıca bir kamyonetle 30 mil veya 60 Km’lik bir süratte stribin üstünde gidildiği zaman araç içindekilerinin sarsılmamasını görmek kafidir.

Yüzeyi çimle kaplı striplerde ot veya çim yüksekliği hiç bir zaman 10 santimetreyi geçmemelidir.

3. İkmal Sahası ve Yer Emniyeti

Her stribin, uygun görülen bir ucunda, stripten en az 10 metre kadar geride uçakların iniş kalkışına mani olmayacak şekilde bir ikmal sahası yapılmalıdır.

İkmal malzemeleri (benzin ve yağ bidonları) kenarda muntazam bir şekilde sıralanıp üzerlerine dikkati çekecek şekilde tehlikeli veya yanıcı madde işareti veya İkâz yazılan aşılmalıdır.

Strip kenarlarına filamalar konulmak suretiyle, civardan gelecek olan bilhassa çiftçi veya köylü çocuklarına karşı emniyet tedbirleri alınmalıdır. Aynı zamanda bir gözcünün de görevlendirilmesi yararlı görülmektedir.

Striplerde, rüzgâr tulumu (windseck termometre, rüzgâr şiddetini gösteren bir alet (anonometre), ilk yardım çantası ve yangın söndürme aleti gibi önemli yer teçhizatının bulundurulması gereklidir.

Ayrıca, uçuş emniyeti için arazide uçakların içerisinde kask ve maske pilotların İstifadesi için her an bulundurulmalıdır.