BÖLÜM : I
Yatılı - Pansiyonlu İlkokulların tanımı
Çeşitli sosyal ve ailevi sebeplerden ötürü, gündüzlü okullara devamda güçlüklerle karşılaşan çocuklara mahsus ilköğretimi yatılı olarak sağlayan kurumlara, yatılı - pansiyonlu ilkokullar denir.
Yatılı - Pansiyonlu ilkokulların amacı
Çeşitli ailevî güçlükler yüzünden çocuklarını yanlarında gündüzlü ilkokullarda okutamıyan ailelerin çocuklarına yatılı ve pansiyonlu olarak, ilköğrenimi vermektir.
Yatılı pansiyonlu ilkokulların kuruluşu
Yatılı Pansiyonlu İlkokullar 222 sayılı Kanunun 9. maddesinde yazılı hükümlere göre Millî Eğitim Müdürlüğünün teklifi ve İl Daimi Encümeninin kararı ile kurulur.
Bu okullar sosyal, ekonomik ve sağlık şartları elverişli olan yerlerde açılır.
Bu kurumlara bir müdür, müdür yardımcıları, sınıf ve grup öğretmenleri ve rehber öğretmenler atanır, öğrenci sayısı ve ihtiyaca göre müessesenin özelliği de dikkate alınarak yeteri kadar memur, uzman eleman ve kadrosu Bakanlıkça verilecek yardımcı hizmetli personel alınır.
Yatılı - Pansiyonlu ilkokul tipleri
Yatılı - Pansiyonlu ilkokullar :
a - Öğrenci ücretleri, veli veya vasileri tarafından ödenen pansiyonlu ilkokullar.
b - Öğrenci ücretleri, 222 sayılı Kanunun 78 inci maddesi uyarınca İl Özel İdareleri tarafından sağlanan yatılı ilkokullar olmak üzere iki tiptir.
Bu okullar, çevre ve ihtiyaca göre yatılı, pansiyonlu, kız, erkek, karma, bünyesinde özel eğitim tesisleri bulunan kurumlar olabilir.
Yatılı - Pansiyonlu ilkokullar, yukarıdaki tiplere göre ve Bölge Okulu niteliğinde olmak üzere, illerce uygun görülen yerlerde açılabilir.
Pansiyonlu ilkokullarda kayıt ve kabul
Pansiyonlu ilkokullara aile şartları bozulmuş, ana-babadan birisi veya ikisi birden sürekli ve bulaşıcı hastalıklara tutulmuş veya ölmüş, ana-babanın çalışmalarından yahut çeşitli sebeplerden ötürü çocuğunu gündüzlü okullara göndermekte güçlük çeken ailelerin çocukları alınır.
Pansiyona alınacak çocukların, İlkokul Yönetmeliğinde belirtilen kayıt ve kabul şartlarını haiz olmaları esastır. Ancak, başvuranların sayısı pansiyon kontenjanını aşarsa, Millî Eğitim Müdürlüğünce kurulacak komisyonun uygun göreceği seçim esaslarına göre hareket olunur. Bu esasların saptanmasında, başvuran çocukların pansiyona alınmamaları halinde karşılaşacakları sosyal tehlike ön plânda düşünülür. Sosyal şartların eşitliği halinde :
Çocuğun :
a - Göçmen, mülteci veya yabancı uyruklu Türk olması,
b - Yaşının küçük olması,
c - Kız olması,
Veli veya vasinin :
a - Mâlûl gazi olması,
b - Göçmen olması,
c - Öğretmen veya memur olması gibi özelliklerden biri seçme sebebi sayılır.
Pansiyonu bulunan ilkokulların müdürleri seçim komisyonunun tabiî üyeleridir.
Pansiyona girmek isteyen çocuklardan, İlkokul Yönetmeliği gereğince aranan belgelerden başka, seçim komisyonunun uygun göreceği belgeler de istenir.
Seçim Komisyonunca okula alınmaları uygun görülen çocukların velilerinin, istekleri ve oturdukları yerler gözönünde tutularak yerleştirilecekleri pansiyonları gösterir listeleri, aynı komisyonca düzenlenerek mülkiye âmirinin onayına sunulur. Öğretim yılı içinde müracaat edenler, Millî Eğitim Müdürlüğünün muvafakati ile alınırlar.
Yatakhaneleri elverişli olmayan ve fakat derslik durumu müsait bulunan okullara pansiyonlu Öğrenciler gibi, ücreti karşılığında gündüzlü öğrenciler de alınabilir.
Aile durumu ve şartları sonradan düzelen çocuklar, okul müdürünün teklifi ve mülkiye âmirinin onayı ile pansiyon kadrosundan çıkarılabilirler.
Zekâ geriliği, uyur gezerlik, yatağını kirletmek, sara ve havale gibi psikolojik hastalığı olanlarla, kalp, astım ve benzeri organik hastalığa tutulmuş oldukları okul doktorunca saptanan çocuklar da mülkiye âmirinin onayı ile pansiyon kadrosundan çıkarılırlar.
Pansiyona seçilmiş bulunan öğrenciler, en geç okulun açıldığı günün akşamına kadar, ilk ayın ücretini yatırarak kayıtlarını yaptırmak zorundadırlar. Bu tarihe kadar kayıtlarını yaptırmayanlar, haklarını kaybederler, yerlerine sıradaki öğrenciler alınır.
Yabancı uyruklu çocukların kabulü Vilâyet onayına bağlıdır.
Yatılı ilkokullarda kayıt ve kabul
222 sayılı Kanunun 78 inci maddesi gereğince ödeneği il bütçesinden verilen yatılı okullara aşağıda yazılı nitelikte olan çocuklar alınır :
a - İl nüfusuna kayıtlı,
b - Anasız veya babasız,
c) Maddi imkânlardan yoksun olmak, (Bunun için ailenin yıllık gelir toplamından, kişi başına düşen miktarın, son mali yıl bütçe kanununun Millî Eğitim Bakanlığı (M) cetvelinde okul pansiyon ücretlerinin iki katını geçmemesi gerekir. Bunun tesbitinde ilgilinin yazılı bildirimi esastır. Aksi tesbit edildiğinde kanuni işlem yapılır.)
d - Zeki, çalışkan, sınıfını bütünlemesiz geçmiş olanlar,
e - Yatağını ıslatmıyanlar, saralı ve uyur - gezer olmayanlar,
f - Aday olarak kabul edilen, ve yapılan sınavları kazananlar,
g - Sağlık Kurulu raporu ile sağlıkları yerinde olduğu tesbit edilenler.
h) Çocuğun fiziksel ve zihinsel bozukluğu olmadığı, Rehberlik ve Araştırma Merkezi'nce tesbit edilir.
Yukarıdaki şartları haiz çocuklar, okullara kadro nispetinde kabul edilirler. Bu çocuklardan yaşı sınıfına uygun ve kız olanlarla şehit, göçmen, memur ve öğretmen çocukları tercih edilirler.
Millî Eğitim Müdürlüğünce kurulacak seçim komisyonu, bu okullara müracaat tarihleri, istenecek belgeler ve diğer hususlar hakkında karar alır.
Pansiyonlu ilkokullarda kayıt yenileme
Pansiyonlu ilkokullara kayıtlı öğrenciler, gelecek öğretim yılı için Haziran ayının 5 inci günü saat 17.00 ye kadar, ilk aylık ücretini yatırarak kayıtlarını yenilemek zorundadırlar. Kaydını zamanında yenilemeyen öğrenciler yatılılık haklarını kaybederler. Bu gibilerin yerlerine yeni öğrenciler alınır.
Çocuğunu pansiyonlu ilkokullara veren veli veya vasilerden, ilkokullar yönetmeliği ile Pansiyonlu İlkokullar Yönetmeliğinin velilere yüklediği hususları havi imzalı birer yükleme seneti alınır. Yüklenme senedine, okul idaresinin yönetmeliklere aykırı olmaksızın uygun göreceği hususlar da konulabilir. Veli tarafından yüklenme senedi imzalanmadıkça, öğrenci kaydedilmiş sayılmaz.
Kayıt silme
Aşağıda yazılı halleri görülenlerin kayıtları silinir. Kaydı silinen öğrenciler veli veya vasisine teslim edilir. Gösterilen adreste veli veya vasisi bulunmayan öğrenci, Valilikçe gösterilecek yere teslim edilir.
a - Pansiyon ücretini her ayın 5 inci günü akşamına kadar pansiyon veznesine yatırmayanlar veya bu tarihten önce postaya vermemiş olanlar,
b - 5 inci maddede yazılı psikolojik ve organik hastalıkları olanlar,
c - Klinik tedaviyi gerekli kılacak aşırı huysuzlukları ve uygunsuz cinsel davranışları bulunanlar,
d - Sürekli ve bulaşıcı hastalıklara yakalanmış olanlar,
e - Okul Disiplin Kurulunca pansiyonda kalması oybirliği ile sakıncalı görülenler,
Herhangi bir sebeple pansiyon kaydı silinen öğrencilerin durumu gerekçesi ile birlikte Millî Eğitim Müdürlüğüne bildirilir.
BÖLÜM : II
Yatılı - Pansiyonlu ilkokullarda eğitim ve öğretim
Eğitim :
Yatılı - Pansiyonlu ilkokullarda eğitim faaliyetleri, ilkokul programındaki «Millî Eğitimin amaçları ve İlkokulun eğitim ve öğretim ilkeleri» başlıklı bölümün çerçevesi içinde yürütülür, öğrencinin toplumsal, kişisel bakımlardan ve insanlık ilişkileri yönünden, bir üretici olarak ekonomik hayat bakımından yetiştirilmesine özen gösterilir.
Ahlâk eğitimi
a - Yatılı - Pansiyonlu ilkokullarda öğrenciler içinde bulundukları toplumun değer yargılarına ve toplumsal ahlâk anlayışına uygun olarak yetiştirilir.
b - Bu okullarda ilkokul programının öngördüğü ahlâk kurallarının uygulanmasına özellikle dikkat olunur.
Sağlık eğitimi
a - Yatılı - Pansiyonlu ilkokullarda öğrencilere, her fırsatta sağlık eğitimi verilir.
b - Öğrencilerin ruh sağlıklarını bozucu her türlü etkenler ortadan kaldırılır, ruh sağlıklarını koruyucu tedbirler alınır.
c - Sağlık alışkanlıklarının kazandırılmasında, başka okul doktoru olmak üzere bütün personel görevlidir.
d - Sağlık alışkanlıkları, tavsiye ve öğütlerle değil yaşanarak kazandırılmaya çalışılır.
e - Öğrencilere kazandırılacak başlıca sağlık alışkanlıkları şunlar olabilir :
1 - Zamanında yatıp, zamanında kalkmak.
2 - Yaşa ve bünyeye uygun beslenme.
3 - Yardımsız yemek yiyebilmek.
4 - Vücut, çevre ve eşyanın temizliğine özen göstermek.
5 - Sağlığa uygun ve yardımsız giyinme.
6 - Sırada düzgün oturma, oturduğu yerin havasını değiştirme, göz mesafesini ve ısı derecesini ayarlama, tozdan, pislikten korunma.
7 - Bazı ilâçları kullanma.
8 - İlk yardım bilgilerini edinme.
9 - Tuvalet kullanma usulünü öğrenme.
10 - Bulaşıcı hastalıklar ve mikroplar hakkında bilgi edinme.
11 - Diş ve saç bakımı hakkında gerekli bilgileri edinme,
12 - Mendil ve tarak kullanma.
13 - Diğer sağlık alışkanlıkları.
Cinsel eğitim
Yatılı - Pansiyonlu ilkokullar 7-16 yaş arasında kız ve erkek öğrencilerin geceli gündüzlü bir arada yaşadıkları bir eğitim kurumudur. Bu kurumlarda cinsel bakımdan hiç bir şey bilmeyen öğrenciler bulunabileceği gibi doğru veya yanlış bir takım cinsel bilgiler edinmiş öğrencilerin de bulunması tabiidir. Bu itibarla çocukların cinsel sorunlarını kendilerine sezdirmeden araştırmak, onlara yaşlarına uygun ve gerçekçi bir görüşle yardımcı olmak eğiticilerin özenle izleyecekleri bir yol olmalıdır. Cinsel konularda özellikle şu esaslara dikkat edilir :
a - Hiçbir şekilde kız - oğlan ayırımı yapılmaz.
b - Kız - oğlan arkadaşlığında karşılaşılan aksamalarda, hemen sert tedbirlere başvurulmaz.
c - Cinsel uyanma döneminde bulunan öğrencilere özel bir dikkat gösterilir. Ve onlarla yakından ilgilenilir. Yanlış yollara sapmalarını önleyici iş ve faaliyetlerle meşgul edilirler.
d - Cinsel yönden zararlı alışkanlığı olanlara bu alışkanlıklarının giderilmesinde yardımcı olunur.
e - Hayvan ve bitkilerdeki üremeden faydalanılarak, insanlardaki üreme hakkında yaşa ve seviyeye uygun bilgiler verilir.
İş eğitimi
Yatılı - Pansiyonlu ilkokullarda çocukların merak, öğrenme, araştırma ve çeşitli el hünerleri ile hayvan ve bitki sevgisi gibi yönsemelerini karşılayacak etkinliklere geniş yer verilir. İşlikler, tarım ve deneme bahçeleri, arıcılık, tavukçuluk, üretgen faaliyet alanları hazırlanır. Şartların elverişliliği halinde, bu işleri yürütecek usta öğreticiler çalıştırılır.
Meslekî çalışmalar ve rehberlik
a - Yatılı - Pansiyonlu ilkokullarda, Millî Eğitim Bakanlığından izin alınarak her türlü program ve metod denemeleri yapılabilir.
b - Test, araştırma ve rehberlik büroları kurulabilir. Bu işleri yürütecek elemanlar okul müdürünün gerekçeli teklifi ile bu kurumlara atanırlar.
c - Diğer meslekî çalışmalar ilkokul programı ve İlkokullar Yönetmeliği çerçevesinde yürütülür.
Boş zaman eğitimi
Öğrencilerin boş zamanlarında bazı zararlı alışkanlıklar edinmelerini önlemek, onları daha olumlu işlere yöneltmek gereklidir. Bu işler şunlar olabilir :
a - Spor faaliyetleri : (Voleybol, hentbol, basketbol, güreş, atletizm ve kapalı yer oyunları gibi.)
b - Tarım çalışmaları : (Kümes, arıcılık, limonluk, hayvan bakımı, fidancılık ve sebzecilik gibi.)
c - İşlik faliyetleri : (Ağaç, mukavva, kâğıt, örme, tel, toprak ve alçı işleri gibi)
Yatılı - Pansiyonlu ilkokullarda öğretim
Yatılı - Pansiyonlu ilkokullarda ilköğretim faaliyetleri ilkokul programındaki esaslara göre yürütülür.
Kurs çalışmaları
Ders saatleri dışında kalan zamanlarda çeşitli kurslar açılabilir. Bu arada müzik, yabancı dil, bale, folklor, resim ve elişleri gibi kurslara özellikle yer verilir. Bu kursları yönetecek öğretmen ve elemanların ücretleri okul bütçesinden ödenmek üzere tâyinler, okul müdürünün teklifi ve valiliğin onayı ile yapılır.
Kitaplık çalışmaları
Öğrencilerde boş zamanın değerlendirilmesi bakımından kitap okuma alışkanlığı yaratılmasına büyük önem verilir. Bu iş için sınıf kitaplıkları dışında okul kitaplığıda kurulur. Öğrenciler bir gözcü yönetiminde bu kitaplıktan günün belli saatlerinde yararlandırılır. Okul kitaplığında çocukların her türlü sorunlarına karşılık verecek yeterlikte kitap bulundurulur.
Kamp çalışmaları
Yaz aylarında öğrencilerin dinlenmelerini sağlamak ve boş zaman eğitiminde yararlanmak üzere, gerek okulun bulunduğu yerde, gerekse başka uygun yerlerde öğrenci kampları açılabilir. Bu kamplara öncelikle okulun öğrencileri alınır, boş yer kaldığı takdirde başka okul öğrencileri de alınabilir.
Yaz kampları, Millî Eğitim Müdürlüğünden izin alınarak okul idaresince açılabileceği gibi, Okul Yardım Derneklerince de organize edilebilir. Kamp ücretleri mahallî rayice göre ayarlanır. Kamp yöneticilerinin öğrencileri, doktor, hemşire ve işçilerinin ücretleri bu paranın içinden ödenir. Okul Müdürü kampın da müdürüdür.
Kamptan elde edilecek gelir okula veya okul yardım derneğine gelir kaydedilir.
Kamp süresince öğrenciler ve görevliler okulun her türlü eşyasından faydalandırılırlar.
Kamplar, onbeşer günlük, birer aylık veya ikişer aylık olarak düzenlenebilir.
BÖLÜM : III
Yönetim işleri
Müdürün görevleri
a - Yatılı - pansiyonlu ilkokul müdürleri kanun, tüzük ve yönetmeliklerle, ilgili makamlarca verilecek emirlere göre eğitim, öğretim, sağlık, beslenme, yönetim ve genel disiplin işlerini yürütürler ve bu işlerden sorumludurlar.
b - Müdür, pansiyonla ilgili personelin tâyin, terfi, tecziye ve işten çıkarma işlerini, gerekçesiyle birlikte üst makama teklif eder.
c - Yatılı - pansiyonlu ilkokul müdürleri, okulun bünyesine göre eğitim ve öğretim işlerini düzenler ve denetler.
d - Pansiyonun idaresi, bağlı bulunduğu ilkokulun müdürüne aittir. Müdür, pansiyon öğrencilerinin bakımından, yemeklerin iyi, temiz pişirilmesinden, kalite ve miktarından, yatakhanelerin sağlık koşullarına uygun bir şekilde tertipli, düzenli ve temiz bulundurulmasından, pansiyon, bina ve müştemilâtının, eşyanın iyi kullanılmasından, temizlik ve düzeninden, pansiyonun büro, hesap ve ayniyat işlerinin kanun ve yönetmelikler çerçevesinde yürütülmesinden sorumludur.
Müdür yardımcısının görevleri
a - Müdür yardımcısı, okulun yönetim, eğitim, öğretim, sağlık, beslenme ve genel disiplin işlerinde müdürün en yakın iş arkadaşıdır. Müdürün; kanun, tüzük, yönetmelik ve ilgili makamlardan gelen emirlere uygun olarak vereceği direktifleri yerine getirir.
b - Müdürün bulunmadığı zamanlarda onun vekilidir.
c - Okulun veya pansiyonun her türlü nöbet ve vakit çizelgeleri ile çalışma programına göre yapılacak hususların uygulanmasını sağlar, gördüğü aksaklıkları giderici tedbirler alır, gerektiğinde yazılı olarak müdüre bildirir.
d - Öğretmen ve personelin ödevlerinden ayrılma ve başlama tarihlerini tesbit eder, ödevine gelmeyenlerin özür tezkerelerini veya hastalık raporlarını alır ve bunlar hakkında gereken işlemi yapar.
e - Öğrencilerin giyimine, temizliğine, sağlığına, okul, bina ve eşyanın korunmasına dikkat eder ve gerekli tedbirleri alır.
f - Öğretmen, doktor, hemşire, memur ve işçilerin şahsi dosyalarını tutar.
g - Okulun, genel hükümler içinde kayıt ve yazı işlerini yürütür.
h - Öğrencilerin sicil defterini tutar, dosyalarını düzenler, eksik belgelerin tamamlanmasından sorumludur.
ı - Pansiyonun tahakkuk memurudur.
j - Muayene komisyonunun başkanıdır.
k - Nöbetçi öğretmenden aldığı mevcut pusulasına göre günlük tabelâyı hazırlatır ve bunun uygulanmasından sorumludur.
l - Tabelâya ücretle girenlerin ay sonunda hesabını çıkartır, ilgililerden paralarını tahsil ederek pansiyon muhasebesine makbuz karşılığında yatırır ve muhasebe defterine gelir olarak kaydettirir.
m - Aybaşlarında ambar tartımı yapar, hesap memurundan alacağı devir cetvelini karşılaştırır ve imza eder.
n - Aybaşı ve yılbaşı nakit ve ayniyat hesaplarına ait cetvelerli hazırlatıp kontrol ve parafe eder.
o - Pansiyona satın alınan her çeşit erzak, eşya ve malzemenin şartnamesine göre hazırlanmasını, maksada göre kullanılmasını, korunmasını ve usulüne göre depoya giriş çıkış ile ilgili evrakın zamanında düzenlenmesini sağlar.
p - Memur, işçi ve diğer personelin görevlerini dikkatli olarak yapmalarını sağlar. Düzenli çalışmayanlar hakkında gerekli kovuşturmayı yapar ve durumu yazılı olarak müdüre bildirir.
r - Maaş, ücret ve gündeliklerin, zamanında alınıp dağıtılmasını sağlar.
s - Birden fazla müdür yardımcısı bulunduğu takdirde müdür, eğitim ve öğretim işlerini yardımcılara dağıtarak görevlerini yazılı olarak bildirir. Müdür yardımcıları bu işlerin noksansız yapılmasından birinci derecede sorumlu olmakla beraber, kendilerine ayrılan görevler ne olursa olsun, okulun disiplin ve düzeninden, bina ve eşyanın korunmasından ve temizliğinden de aynı derecede ve hep birlikte sorumludurlar.
Nöbetçi öğretmenin görevi
a - Okulda çalışan her öğretmen, idarece düzenlenen çizelgeye göre nöbet tutar. Nöbetçi öğretmen hiçbir suretle görevinden ayrılamaz.
b - Nöbet bir günlüktür, okulun özelliğine göre belirli saatte nöbetçi öğretmen nöbeti devir alır ve belirli saatte devreder.
c - Okulun temizlik, düzen ve disiplin işleriyle yakından ilgilenir. Hizmetlilerin çalışmalarını düzenler, görülen noksanları önleyici tedbirler alır.
d - Öğrencileri zamanında yatırır, kaldırır, sabah temizliklerini yaptırır, gece bekçilerini kontrol eder.
e - Günlük tabelâyı esas olmak üzere yoklamaları titizlikle yapar. İzinli, görevli, hasta veya başka sebeplerle okuldan ayrılmış olan öğrencilere ait mevcut pusulalarını doğru bir şekilde düzenliyerek idareye verir.
f - Ambara giren erzak, eşya ve malzemenin teslim alınmasında, erzakın tabelâya göre ambardan çıkarılmasında, aşçıya tesliminde ve ambarın kapanmasında hazır bulunur.
g - Ambardan çıkan erzakı her hangi bir şekilde bozuk görürse durumu bir tutanakla idareye bildirir.
h - Yemeklerin vaktinde hazırlanmasına, temiz ve özenle pişirilip dağıtılmasına gözcülük eder.
ı - İlgililerin haberi ve izni olmadan hiçbir eşyanın okul dışına çıkarılmamasını sağlar.
j - Kalorifer veya sobaların zamanında yakılıp söndürülmesini sağlar. Yangından korunma yönetmeliğinin gerektirdiği tedbirleri alır.
k - Gezi ve başka sebeplerle tek tek veya toplu olarak okuldan ayrılacak öğrencilerin beraberlerinde götürmelerine lüzum görülen ihtiyaç maddelerini hazırlatır.
l - Bayrak törenlerinin zamanında ve ciddiyetle yapılmasını sağlar.
m - Nöbeti sırasında hemen müdahaleyi gerektiren olayları derhal İdareye bildirir. Gördüğü noksanları ve aldığı tedbirleri ayrıca nöbet defterine not eder.
n - Ders, iş ve çalışma zamanlarında boş öğrencileri kovuşturur.
Sınıf öğretmenlerinin görevleri
a - Sınıf öğretmenleri İlkokullar Yönetmeliğinin 101 ilâ 116 ncı maddelerinde sayılan hususlara uymakla yükümlüdürler.
b - Pansiyon hayatının gerekli kıldığı ek işleri usulüne uygun olarak yaparlar.
c - Sınıflarındaki öğrencilerin sağlık ve beslenme durumları ile yakından ilgilenirler.
d - Sınıf öğretmeni, lüzum halinde rehber öğretmen ve grup öğretmeni görevlerini de yapar ve bunlardan sorumludurlar.
Öğretmenler kurulunun görevleri
Öğretmenler kurulu, okulun bir eğitim ve öğretim organıdır. Okul öğretmenlerinden pansiyon doktorundan teşekkül eder. Toplantılar okul müdürünün başkanlığında ve yılda üç defa (Öğretim yılı başında, ikinci dönem başında ve yıl sonunda) gereği halinde müdürün çağrısı ile yapılır. Kurul:
a - Eğitim ve öğretimin genel gidişini gözden geçirir.
b - Gelecek çalışmalar için gösterilen temennileri tesbit eder ve inceler.
c - Üst makamlarca ve okul idaresince verilen konuları görüşür karara bağlar.
d - Kararlar, kurulda bulunan öğretmenlerce imza edilir.
Rehber öğretmenin görevleri
a - Sınıf öğretmenleri ile görüşerek problemin ve rehberliğe muhtaç öğrencileri tesbit eder.
b - Her öğrenci için ayrı dosyalar tutar, onlar hakkında gerekli bilgileri toplar ve kaydeder.
c - Problemli öğrencilerle ve velileriyle mülâkatlar yapar, problemlerin sebeplerini araştırır.
d - Kendine ayrılan öğrencileri istek ve yeteneklerine uygun, zevk alabilecekleri işlerle meşgul eder, onları kovuşturur.
c - Problemi olan çocukları derste, işte, yemekte, oyunlarda ve yatarken izler.
f - Öğrencilerin problemlerini araştırmada, anketler düzenler,
g - Öğrencilerin, ilgi, eğitim, başarı, zekâ ve yeteneklerini testlerle tesbit eder ve değerlendirir.
h - Edindiği bilgileri sınıf öğretmenine ulaştırır.
ı - Gerekli gördüğü öğrencilerin sosyal, ekonomik ve kültürel durumlarını evlerine giderek inceler, bu hususta notlar alır. Özel eğitime muhtaç, ağır öğrenen ve üstün zekâlı öğrencileri tesbit eder ve bunlarla ilgili tekliflerde bulunur.
j - Eğitsel kolların faaliyetlerini düzenler, denetler ve yürütmekte sınıf öğretmenleriyle işbirliği yapar.
k - Cinsel uyanma döneminde bulunan öğrencileri, gözaltında bulundurur, onlara eğitsel rehberlik yapar.
l - Disiplin kurulunun tabiî üyesidir. Kurul toplantılarına katılır, olayların yorumunda ve ceza tertiplerinde fikrini söyler.
m - Öğrencilere verilen cezaların tepkilerini inceler, bu hususta raporlar düzenler.
n - Öğrencilerin mükâfatlandırılması konusunda görüş ve tekliflerini bildirir.
o - Öğrencilerin arkadaşlık ilişkileri üstüne sosyometrik araştırmalar yapar, bunları yorumlar ve değerlendirir.
p - Okul müdürünün vereceği diğer eğitim ve öğretim işlerini görür.
Grup öğretmenlerinin görevleri
a - Grup öğretmenlerinin görevlerini, okul bünyesine göre okul müdürü düzenler.
b - Grup öğretmeni, sınıf öğretmeni ile yakın işbirliği yapar.
c - Sınıf öğretmenleri gibi sorumlu olduğu öğrencilerin eğitim, öğretim, sağlık ve beslenme işlerini yürütür.
d - Öğrencilerin günlük çalışmalarında karşılaştıkları eğitim ve öğretim sorunlarını çözmede yardımcı olur.
e - Öğrencileri ertesi günün derslerine hazırlar.
f - Okulun bünyesine göre okul müdürünün kendisine vereceği diğer işleri yapar.
Pansiyon doktorunun görevleri
a - Her öğretim yılı başında pansiyona yeni giren öğrencileri muayene ederek, akıl ve beden sağlığı bakımından devamlarına engel özürleri bulunup bulunmadığını açıklayan raporunu okul müdürüne verir.
b - Her ay yatılı ve gündüzlü bütün öğrencileri birer birer muayene ederek, sonuçlarını pansiyon hemşiresinin yardımı ile sağlık karnelerine geçirir. Sağlık durumları özenli bir bakıma ihtiyaç gösteren öğrencileri ayırarak kendilerine verilecek besinleri ve ilâçları tâyin eder.
c - Prevantoryum ve sanatoryuma gönderilmeleri gereken öğrencilerin raporlarını düzenliyerek okul müdürüne verir.
d - Hergün, okul müdürünün uygun göreceği saatte pansiyona gelerek idare tarafından muayeneye gönderilen öğrenci, memur ve hizmetlileri muayene ve durumlarını özel defterine kaydederek herbiri hakkında gerekli tedbirlerini alır. Okul müdürünün göstereceği lüzum üzerine memurları ve hizmetlileri evlerinde muayene eder.
e - Pansiyon revirini, eczanesini idare ve revirde yatan öğrencileri tedavi eder. Gerekli ecza ve ilâçların pansiyonda daima hazır bulundurulmasını sağlar.
f - Hastalanan öğrencinin hastalığının nev’ini ve devam müddetini tedavisi için alınan tedbirleri revir defterine günü gününe yazdığı reçeteler muhteviyatını, numara ve tarih sırası ile reçete defterine geçirir.
g - Hastalığı hafif olanları revirde tedavi eder. Uzun süre tedaviye muhtaç görülenlerle yüksek ateşli ve bulaşıcı hastalıklara tutulanları velilerinin yanına, yahut hastaneye, gerekiyorsa prevantoryum ve sanatoryuma gönderir.
h - Öğrenci ve hizmetlilerden, bulaşıcı hastalıklara tutulanları, vakit geçirmeden Hükümet ve belediye doktorluğuna bildirir.
ı - Pansiyonda yenilecek ve içilecek maddelerin, sağlığına ve temizliğine dikkat eder.
j - Okul müdürüyle ortaklaşa hazırlayacağı, yemek listelerinin altını imza eder. Yiyeceklerin sağlığa uygun, temiz ve iyi pişirilip pişirilmediğini sık sık kontrol eder.
k - Pansiyonun yemekhane, yatakhane ve diğer kısımlarını sık sık kontrol eder, alınmasını gerekli gördüğü sağlık tedbirlerini yazı ile okul müdürlüğüne bildirir.
l - Bizzat veya öğretmenlerle işbirliği yaparak, öğrencilerin sağlık bilgilerinin artırılmasına çalışır.
m - Okulun, salgın hastalıklar yüzünden, Hükümet emriyle kapatılması halinde, pansiyonda alınması gerekli sıhhi ve idari tedbirleri yazı ile okul müdürlüğüne bildirir.
n - Ders yılı sonunda pansiyonun genel sağlık durumu ve ihtiyaçları, ders yılı içinde öğrenci arasında çıkan hastalıklarla alınan tedbirleri, öğrencilerin sağlığının korunması ve geliştirilmesi uğrunda yapılan çalışmaları bildiren bir rapor düzenleyerek okul idaresi tarafından hazırlanacak, yıllık raporla birlikte Millî Eğitim Müdürlüğüne gönderilmek üzere, okul müdürüne tevdi eder.
o - Bulaşıcı bir hastalıktan kurtulan bir öğrencinin, okula tekrar devamına başlaması getireceği rapora ve pansiyon doktorunun muayenesine bağlıdır.
Pansiyonda yaralanan, sakatlanan veya ağır surette hastalanan öğrenci hakkında şu yolda hareket olunur :
Keyfiyet hemen okul doktoruna bildirilir. Pansiyon doktoru bulunmadığı takdirde öğrenci en yakın doktora gönderilir. Öğrencinin hastaneye kaldırılmasına lüzum gösterildiği halde, hastanın sarsılmadan ve hırpalanmadan en yakın bir hastaneye sür’atle taşınması ve yatırılmasını sağlar ve keyfiyeti telefon veya telgrafla velisine duyurur. Durum ayrıca Millî Eğitim Müdürlüğüne arzedilir.
İşin disiplin kuruluna aksetmesi gereken bir yönü varsa bu husus çabukça sonuçlandırılır.
p - Doktor, pansiyon hemşiresinin çalışmalarını düzenler ve denetler, Hemşirenin işe alınmasında ve işten çıkarılmasında fikrini belirtir.
Pansiyon hemşiresinin görevleri
a - Pansiyon doktorunun okul ve öğrenci sağlığı ile ilgili olarak vereceği bütün işleri görür.
b - Birdenbire hastalanan veya yaralanan öğrencilere ilk sağlık yardımını yapar.
c - Revirde yatan çocuklara pansiyon doktorunun tavsiyesine göre gerekli tıbbi ihtimamı gösterir.
d - Öğrencilerin sağlık ve sosyal durumları ile ilgili inceleme ve sonuçları sağlık fişlerine işler.
e - Revirin her türlü sağlık kurallarına uygun olarak temizlik ve düzenini sağlar.
Sekreter ve hesap memurunun görevleri
a - Müdür ve müdür yardımcısının kendisine verdikleri yazı ve muhasebe işlerini yapar.
b - Maaş, ücret ve gider hesaplarını günü gününe işler.
c - Sarf evrakını kanun ve yönetmeliklere göre hazırlar, buna ait satma ve satınalma kararlarını dosyasında saklar.
d - Her ay sonunda ödeme, gider ve tahakkuk hesaplarını gösteren cetvelleri düzenler.
e - Okulun mutemetliğini yapar; öğretmen, doktor, memur ve ücretlilerin maaş ve ücret bordrolarını zamanında hazırlar. Parayı ilgili vezneden alarak gününde hak sahiplerine öder.
f - Ücret taksitlerini zamanında ve makbuz karşılığında alarak özel defteri işler. Zamanında ücret yatırmayanları okul müdürüne bildirir.
g - Mevcuda göre günlük tebalâyı hazırlar.
h - Okul müdürünün vereceği diğer hesap ve kayıt işlerini yapar.
ı - Aylık ve yıllık devir cetvellerini hazırlar. Lüzumlu yiyecek ve malzemenin zamanında ambar ve depoda bulundurulmasını sağlar.
j - Ücretle tabelâya girecek olanların hesaplarını çıkarır.
Ambar ve Ayniyat Memurunun görevleri
a - Ayniyat ve ambar memuru gerek demirbaş eşyanın gerekse tüketim maddelerini tesellüm eder ve bunların korunmasından sorumludur.
b - Günlük tabelâ muhteviyatını tartıp görevlilere teslim eder. Çıkış pusulaları ile istenilen eşya ve malzemeyi vererek bunları defterine işler.
c - Ambarın iki kilidi bulunur. Bunlardan birinin anahtarı ambar memurunda diğerinin anahtarı da öğretmende bulunur.
d - Ayniyat memuru depo ve ambar hesaplarını, giriş çıkış fişleri ve tabelâlarla belgelendirir, defterlerini belgelerinden işler.
e - Ambar ve deponun temizliği, düzen ve tertibinden sorumludur.
f - Ambar günün belli saati dışında müdürün muvafakati olmaksızın açılamaz.
g - Ambar memuru, kadrolu Devlet memuru değilse muayyen nisbette ve noterden tasdikli maddî kefalet göstermek zorundadır.
Personelin görevleri
Okul hizmetlerinin seçiminde ve çalışmalarında şu esaslar gözönünde bulundurulur.
a - Okula alınacak hizmetlilerin temiz ahlâklı ve hastalıksız olmaları, okuyup yazma bilmeleri şarttır.
b - Hizmetlilerin okul içinde üst ve başlarının, el, ayak ve yüzlerinin temiz bulunmasına, tırnaklarının kesilmiş olmasına önem verilir. Erkek işçilerin saç ve sakallarının kesilmiş olması, kadınların saçlarının da derli toplu bulunması gerekir.
c - İşçilere, temizlik işinin öğretilmesi ve bunların okul yapı ve eşyasının korunması işine alıştırılmış olmaları lâzımdır.
d - Hizmetlilerden ödevine özürsüz olarak gelmeyenlerin gündelikleri verilmez. Ödevini iyi yapmayan hizmetliler önce uyarılır. Savsaması veya tembelliği devam eden işçilerin bir günlükten on beş günlüğe kadar gündelikleri kesilir veya bu gibiler usulüne göre işten çıkarılır.
e - Hizmetliler, sık sık okul doktoru tarafından muayene edilir, bulaşıcı hastalıklara tutuldukları anlaşılanların işlerine son verilir.
BÖLÜM : IV
Malî hususlar
Bütçe
a - Pansiyonlu okul müdürü her bütçe yılından en az bir ay önce hazırlayacağı gelir-gider bütçesini Millî Eğitim Müdürlüğüne sunar. Mîllî Eğitim Müdürlüğünce uygun görülen bütçeler İl Daimi Encümeninin onayına sunulur.
b - Pansiyonlu okul müdürü bütçe döneminin sonunda pansiyonun kesin hesaplarını gösterir bilânço hazırlayarak Mart ayı içinde Millî Eğitim Müdürlüğüne sunar.
Gelirler
a - Pansiyon öğrenci ücreti, pansiyonun gerektirdiği harcamalar ve çevresel rayiç gözönünde tutularak her ders yılı başında valilikçe saptanır.
b - Ücret, biri ders yılı başında diğerleri Aralık ve Mart ayları başında olmak üzere üç taksitte alınır. Ancak malî durumları bu türlü peşin ödemeye elverişli olmadığı okul müdürlüğünce tesbit edilenlerden aylık olarak da alınabilir.
c - İlk taksit ödenmedikçe öğrenci pansiyona alınmaz. Bundan sonraki taksitleri ait olduğu ayın 5 inci günü akşamına kadar yatırılmayan öğrencinin kaydı silinir. Bu gibi çocuklar için yapılan harcamalar veli veya vasilerinden tahsil olunur.
d - Pansiyon müdür, öğretmen, memur ve hizmetlilerinin çocuklarına % 20 indirim yapılır. Pansiyonda birden fazla çocuğu bulunan öğretmen memur ve işçilerin de ikinci çocuklarında % 10 üçüncü çocuklarına % 15 oranında bir indirim yapılır.
e - Mevcudun % 2 sini geçmemek üzere fakir ve üstün zekâlı oldukları usulünce saptanan çocuklar parasız olarak kabul edilirler.
f - Pansiyon öğrencilerinin giyecek, kitap ve kırtasiye masrafları ile harçlıkları veli veya vasilerine aittir.
g - Öğrencilerin ölümü veya pansiyondan herhangi bir sebeple ayrılması halinde hadiselerin vuku bulduğu ayı izleyen aylara ait ücret taksitleri veli veya vasiye iade olunur.
h - Yangın, deprem, hastalık vesair sebeplerle verilecek kısa süreli tatillerde, çocuğun pansiyonda kaydı devam ediyorsa taksitler tam olarak alınır.
ı - Başka bir pansiyonlu okula nakleden öğrencinin ayrıldığı okuldan artan ücreti, gittiği pansiyonlu okul hesabına geçirilir.
j - İlkokul pansiyonlarının gelirini, öğrenci velilerinden alınacak ücretlerle özel idare bütçesinden alınacak yardım ödeneği, özel ve tüzel kişilerin yapacakları bağışlar teşkil eder.
k - Pansiyon öğrencilerinin yatıracakları ücret taksitleri pansiyonda parası karşılığında yemek yiyen gündüzlü öğrencilerle pansiyon müdür, müdür yardımcısı, öğretmen ve memur ailelerinin yemek paraları ve bağışlar, pansiyon hesap memurunca makbuz karşılığında tahsil olunur. İl bütçesinin nazım hesaplarına gelir ve bütçeye gider kaydedilmek suretiyle harcanmak üzere, millî bankalardan birinde açtırılacak karşılıklı ve faizli bir cari hesaba irsaliye ve tahsil müzekkeresiyle yatırılır.
l - Pansiyon hesap memuru tahsil ettiği paraları nihayet üç gün içinde bankaya yatırmakla yükümlüdür. Tatil günleri bu süreye dahil edilmez.
m - Pansiyonların gelir artığı ertesi yıla devrolunur.
Giderler
a - Özel idare, pansiyonlar adına bankaya yatırılan paranın % 95 ini nazım gelir % 5 ini de pansiyon tesis, eşya ve amortisman karşılığı olarak âdi emanet hesabına gelir kaydeder. Pansiyonun bütün harcamaları kendi gelirinden ve usulüne göre yapılır. % 5 ler milli eğitim müdürlüğünün göstereceği lüzum üzerine ve usulüne göre ödeme emrine bağlanarak harcanır.
b - Pansiyonu bulunan ilkokulun müdür, müdür yardımcısı ve öğretmeni olup da İlkokul Yönetmeliğinin çerçevesi dışında kalan ve pansiyonla ilgili gece hizmeti görenlere pansiyon bütçesinden il daimî encümenince uygun görülecek miktarda ek görev ücreti verilir.
c - İlkokul pansiyonlarının muhasebe ve ayniyat işleri, umumi muhasebeye ve İhale Kanunu hükümlerine göre yürütülür.
İl yatılı okullarının bütçesi ve diğer mali hususlar
222 sayılı Kanunla ödeneği il bütçesinden verilen yatılı okulların bütçeleri, il bütçesinin millî eğitim bölümü arasında yer almak üzere malî yıl başından 4 ay önce okul müdürü tarafından millî eğitim müdürlüğüne sunulur. Bu bütçenin gelir kısmı, bölümlere konan miktarlara göre saptanır. Bölümlere konan miktarlar, öğrenci mevcudu ile yılın rayici gözönünde bulundurularak millî eğitim müdürlüğünün teklifi ve il daimî encümeninin bir öğrenci için tesbit edeceği birimlere göre hesaplanır.
Kesin hesap sonuçlarının il daimî encümenince onayından sonra yılı içinde harcanamayan paralar, o yatılı okul adına gelecek yıllar ihtiyaçları için -yıllık bütçesinin dışında- hesabına kaydedilir. Bu paralar millî eğitim müdürlüğünün kararı ile her türlü ihtiyaca sarfolunur.
222 sayılı Kanuna göre yatılı-pansiyonlu ilkokulların onarımı, inşaat, demirbaş, ders araçları ve diğer ihtiyaçları için gerekli ödenek millî eğitim bütçesine de konur.
Bir yatılı-pansiyonlu ilkokul bütçesi hazırlanırken gözönünde bulundurulacak hususlar
Bölümler:
Yiyecek : Her yılın rayici dikkate alınarak bir nüfusa bir günde yedirilmesi gereken erzakın yıllık ortalaması kuruş olarak tesbit edilir.
Yakacak : Okul binası ve müştemilâtı ile yemek pişirme, temizlik işlerine yetecek miktarda günün rayicine göre yıllık olarak hesaplanır.
Temizlik : Yılda nüfus başına harcanması gereken miktar saptanarak hesaplanır.
Aydınlatma ve aydınlatma malzemesi : Bir yıl içindeki harcamaya göre hesaplanır.
Çeşitli malzeme : Bir yıl içinde yetecek miktara göre hesaplanır.
Demirbaş : Okul demirbaşının onarımı ve gerekli satın almaları karşılayacak miktarda tesbit edilir.
Kitap-kırtasiye : Öğrencilerin bir yıl içinde muhtaç oldukları kitap ve kırtasiyeye yetecek miktarda konacak prime göre hesaplanır.
Ders araçları ve gıda eksikliklerinin sağlanması için öğrencilere ayda verilecek para : Ders araçları ve besin maddelerinin noksan olanlarının sağlanması için her öğrenciye ayda verilecek miktar üzerinden hesaplanır.
Yolluk : Görevli elemanların, çeşitli hizmetlerin görülmesi için hizmet yerlerinden ayrılmaları halinde zaruri masraf ve kanuni yolluklarının verilmesi için yeteri kadar ödenek konur.
Giyim : Öğrencilere verilecek elbise, ayakkabı, palto, önlük, çamaşır, yatak takımı v.s. için bir yılda yetecek miktar tesbit edilerek hesaplanır.
Fazla mesai ücreti : Yatılı-pansiyonlu okulların müdür, müdür yardımcısı, sınıf, grup ve rehber öğretmenler program ve yönetmelik dışındaki çalışmalarına karşılık millî eğitim müdürlüğü teklifi ve daimî encümenin kabul edeceği miktarda ücret verilir.
Bu bölümlerden başka zaruret halinde yeniden bölümler açılması ve bu bölümlere ödenek konması ve aktarılması millî eğitim müdürlüğünce il daimî encümenine teklif edilir.
Yatılı okullar personel kadroları, il bütçesinin millî eğitim kadroları içinde yer alır.
Muayene komisyonu
a - Muayene komisyonu müdür yardımcısının başkanlığında çalışır. Öğretmenler Kurulunda seçilecek iki öğretmen ile ambar memurundan teşekkül eder.
b - Satın alınan veya müteahhidince ambara getirilen yiyecek ve içecek maddeleri ile sair eşya ve malzemenin, şartnamesine uygun olmasını gözetir. Muayene komisyonunca şartnamesine uygun bulunmayan yiyecek, eşya ve malzeme geri çevrilir. Durum, yazılı olarak okul müdürüne bildirilir.
Tabelâya girecek olanlarla ilgili hükümler
a - Maaşını, ücretini Devletten veya okul bütçesinden alan okuldaki her görevli, tabelâya ücretsiz olarak dahil edilir.
b - Okula inceleme, teftiş ve tahkik sebebiyle gelen yetkililer ile ücretleri okul yardım derneklerince ödenen kurs öğretmenleri de tabelâya ücret alınmaksızın dahil edilirler.
c - Pansiyonda lojmanı bulunan ve burada sürekli oturan müdür, müdür yardımcısı, öğretmenler ve memurlarla, hizmetlilerin yanlarında bulunan eşleri, çocukları, ana-babaları ve diğer akrabaları ücret ödemek şartiyle tabelâya girerler.
d - İlgili bakanlıklarla, müdürlükler tarafından etüd, kurs, kamp veya tetkik v.s. için gönderilecek misafirler de ücretli olarak tabelâya alınabilirler. Bunun dışında olağanüstü ve düşünülmeyen haller karşısında ücreti karşılığında tabelâya alınmaları gerekli görülecekler okul müdürünün izni ile alınabilirler.
e - Okulda ve pansiyonda görevli olan herkesin çamaşır ve yatak takımları, parasız olarak yıkanır. Okulda yatıp kalkan müdür, müdür yardımcısı, öğretmen ve memurların yanlarında kalan ailelerinin çamaşırları da parasız yıkanır.
f - Okulda çamaşırhane veya çamaşırcı yoksa, rızası alınmak ve münasip bir ücret ödenmek suretiyle, çalışma saatleri dışında bu işler bir işçiye gördürülebilir.
g - Gündüzlü kısmında bulunan yatılı - pansiyonlu okullarda görevli öğretmen ve personel çocukları da ücretli tabldot karşılığı okula kaydedilirler.
BÖLÜM : V
Disiplin işleri
a - Pansiyonlu ilkokullarda disiplin işleri İlkokul Yönetmeliğinin bu husustaki hükümleri gereğince yürütülür.
b - Genel gidişi ve davranışı bakımından diğer öğrenciler için zararlı olacağına kanaat getirilenlerin, disiplin kurulunca gündüzlü bir okula nakledilmelerine karar verilir.
BÖLÜM : VI
Beslenme işleri
a - Yatılı-pansiyonlu okullarda tabelâlar, ekli rasyon cetveline göre düzenlenir.
b - Yemek listeleri okul müdürü ile okul doktoru tarafından ortaklaşa hazırlanır. Listenin hazırlanmasında ekli rasyon cetveline göre kalori ve vitamin ihtiyacı ile birlikte mümkün olan hallerde öğrencilerin arzuları da dikkate alınır.
c - Okul revirinde tedavi altında bulunanlarla sağlıkları yönünden bakıma ve ayakta tedaviye muhtaç olan öğrencilere okul doktorunun uygun göreceği veya gündelik yemeklere ek olarak verilmesine lüzum göstereceği yemekler, revirde yedirilmek şartıyla verilebilir.
d - Yemekhane dışına yemek çıkarılamaz ve yemek zamanları dışında yemekhanede kimseye yemek verilemez. Okul revirinde yatan hasta çocukların yemekleri revire gönderilir.
e - Okulda lojmanı bulunan okul müdürü, müdür yardımcısı, öğretmen veya memurların ücreti karşılığında tabelâya giren eş ve çocukları için, dağıtım sırasında çıkarılan yemeklerinin lojmanlarına gönderilmesi uygundur,
f - Okul mutfağına tabelâ dışında hiç bir yiyecek sokulmaz ve hasta yemeklerinden başka özel yemek pişirilemez.
BÖLÜM : VII
Müdür yardımcılarının ve öğretmenlerin tâyinleri
Yatılı-pansiyonlu ilkokullarda müdür, müdür yardımcısı ve sınıf öğretmenlerinden başka grup öğretmenleri ile rehber öğretmen bulunur.
Bu okullara atanacak öğretmenlerin seçiminde kurumun özelliği gözönünde tutulur. Sağlık durumları bozuk olanlarla, kurumun özelliği bakımından intibaksızlığı, yetersizliği ve geçimsizliği görülenler bu okullara tâyin edilemezler. Sonradan bu durumları doktor ve müfettiş raporları ile tesbit edilenler okul müdürü veya ilköğretim müfettişinin teklifi ile başka okula nakledilirler. Yeni tâyin edilen öğretmenlerin başkaları ile geçimsizlikleri, kurumun özelliğini zedeleyici durumları olup olmadığı titizlikle araştırılır. Yatılı-pansiyonlu okullara atanacak öğretmenlerin durumları dairesince kurulacak, ilgili okul müdürünün de katılacağı bir komisyonda incelenir.
b - Müdür yardımcılarını müracaatçılar arasından okul müdürü kendisi seçip Millî Eğitim Müdürlüğüne teklif eder.
BÖLÜM : VIII
Diğer işler
İş ve tatil zamanları
a - Yatılı-pansiyonlu okullarda iş ve tatil zamanları ilkokullardaki gibi İlkokul Yönetmeliği hükümlerine göre ayarlanır.
b - Boş zamanlar en faydalı şekilde kullanılır. Boş zamanların en az iki saati, etüd faaliyetlerine ayrılır geriye kalan saatlerde sosyal faaliyetler ve her türlü kurs çalışmaları yapılır.
c - Günlük ders, iş ve vakit cetveli okul müdürlüğünce ve okulun ihtiyacına uygun olarak hazırlanır.
Çalışma programları
a - Okul müdürü ders yılı başında okulun eğitim, öğretim ve yönetim işleri ile ilgili bir program yapar.
b - Okul müdürü yıllık çalışma programını, kendisini denetlemekle görevli makam ve şahıslara talep halinde gösterir.
c - Pansiyonlu ilkokullarda geliri okul yararına harcanmak şartiyle yaz aylarında ve Okul Yardım Derneklerince yönetilecek öğrenci dinlenme kampları açılabilir.
İzin işleri
I - Öğrenci izinleri :
a - Okulun açık olduğu günlerde öğrencilere velilerinin isteği ve özürlerinin önemine göre senede bir haftayı geçmiyecek şekilde izin verilir.
b - Hastalık sebebiyle okula devam edemiyen öğrencilerin velileri durumu en geç üç gün içinde okul idaresine bildirmek zorundadırlar.
c - İzinli olmak veya hastalık sebebiyle okula devam edememek durumunda kalan öğrencilerin ücret taksitleri zamanında pansiyon veznesine yatırılır.
d - Hastalık sebebiyle devamsızlığı, üç günü geçenler hasta olduklarını ve hastalıklarının bulaşıcı olmadığını tabip raporu ile belgelendirmeye mecburdurlar.
Öğretmen izinleri
Pansiyonlu ilkokullarda görevli öğretmenler izinlerini 222 sayılı İlköğretmen ve Eğitim Kanununun 45 inci maddesi uyarınca kullanırlar.
Personel izinleri
a - Yatılı-pansiyonlu ilkokulların memur ve hizmetlileri yıllık izinlerini okul müdürünün düzenleyeceği bir sıraya göre ve yılda (15) gün (yol hariç) olarak kullanırlar.
b - Memur ve hizmetli izinleri, okul müdürünün teklifi ve valilik onayı ile kullanılabilir.
Bina durumu
a - Pansiyonlu ilkokullarda müdür, müdür yardımcısı, öğretmenler, memur, hizmetli ve öğrencilerin her türlü ihtiyacına yetecek yerler, okul müdürlüğünce tespit ve tâyin olunur.
b - Okul müdürünün okulda geceli gündüzlü bulunması uygundur. Bu itibarla okul binasında bir müdür lojmanı ayrılır. Kira hususunda 222 sayılı Kanun hükümleri uygulanır.
c - Müdür yardımcıları ve öğretmenleri okulda kalmalarında fayda görüldüğü takdirde okul müdürünün teklifi ve valilik onayı ile kendilerine yetecek yatma yerleri verilir.
Yatılı-pansiyonlu okullarda aşağıdaki defter ve dosyalar tutulur
1 - Öğrenci kütüğü
2 - Öğretmen sicil defteri
3 - Demirbaş eşya, kitaplık defteri
4 - Ambar defteri
5 - Depo defteri
6 - Eşya dağıtım defteri
7 - Karar defteri
8 - Ödenek defteri
9 - Avans ve kredi defteri
10 - Revir defteri
11 - İlâç sarfiyat defteri
12 - Ders, karne ve yoklama defteri
13 - Diploma defteri
14 - Maaş, ücret ve tahakkuk defteri
15 - Gelen-giden evrak defteri
16 - Ayniyat tesellüm makbuzu
17 - Öğrenci dosyaları
18 - Vezne makbuzu
19 - Öğrenci sağlık karneleri
20 - İstatistik cetvelleri
21 - Müfettiş raporları dosyası
22 - Mevcut defteri
23 - Raporlar dosyası
24 - Kayıt silme cetvelleri dosyası
25 - Nöbet çizelgeleri dosyası
26 - Çalışma programları dosyası
27 - Öğretmen; memur ve hizmetliler dosyası
28 - Ziyaret defteri
29 - Teftiş defteri
30 - Öğretmenler kurulu, disiplin kurulu karar defteri
31 - Velilerle haberleşme dosyası
32 - Nakil, tastikname, cilt ve koçanları
33 - Gizli yazı dosyası
34 - Seferberlik dosyası
35 - Ambar kontrol defteri
36 - İstek pusulası
37 - Taksit defteri
38 - İlkokul Yönetmeliğinin gerektirdiği diğer defterler.
2287 sayılı Kanunun 9 uncu maddesine göre hazırlanan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu Yönetmeliği, Millî Eğitim Bakanı yürütür.