BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
(1) Bu yönetmeliğin amacı; Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü ile il müdürlüklerinde bulunan Bilgi Teknolojileri şubesi/biriminin teşkilat, görev, yetki, sorumluluk ve çalışma usul esaslarını belirlemektir.
Dayanak
(1) Bu yönetmelik, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 65 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi, 76 ncı ve 508 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu yönetmelikte geçen;
a) AKKYGR: Açık Kaynak Kodlu Yazılıma Geçiş Analiz Rehberi’ni
b) Bakan: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanını,
c) Bakanlık: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığını,
ç) Bakan yardımcısı: Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakan Yardımcısını,
d) Bilgi teknolojileri koordinatörü: Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlükleri Görev ve Çalışma Esasları Yönergesi kapsamında görevlendirilen İl Bilgi Teknolojileri Yöneticisini/koordinatörünü,
e) Bilgi teknolojileri şubesi/ birimi: Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlükleri Görev ve Çalışma Esasları Yönergesi kapsamında oluşturulan birimi,
f) Bilgi: Verilerin anlam kazanmış biçimini,
g) Bilişim Sistemleri: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından geliştirilen veya kullanılan ağ, donanım, kurumsal web siteleri ve yazılım sistemlerinin bütününü,
ğ) BİGDES: Bilgi ve İletişim Güvenliği Uyum ve Denetim İzleme Sistemini,
h) BİGR: CBDDO Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi’ni,
ı) BGYS: Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi’ni
i) BT: Bilgi Teknolojilerini,
j) CBDDO: Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi’ni,
k) DDOS: Servis dışı bırakma saldırısı, internete bağlı bir barındırma hizmetinin hizmetlerini geçici veya süresiz olarak aksatarak, bir makinenin veya ağ kaynaklarının asıl kullanıcılar tarafından ulaşılamamasını hedefleyen bir siber güvenlik saldırısını,
l) EDR: Uç nokta tehdidi algılama ve yanıt olarak da bilinen uç nokta algılama ve yanıt, kötü niyetli siber tehditleri azaltmak için bir "uç noktayı" sürekli olarak izleyen bir siber güvenlik teknolojisini,
m) E-posta: Elektronik postayı,
n) Erişim: Bir internet ortamına bağlanarak kullanım olanağı kazanılmasını,
o) Etki alanı: Kullanıcı hesaplarını, bilgisayarları, grupları ve diğer BT kaynaklarını merkezi olarak yönetmek için kullanılan bir uygulamaları,
ö) FKM: Felaket kurtarma merkezini,
p) Genel müdür: Bilgi Teknolojileri Genel Müdürünü,
r) Genel müdürlük: Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünü,
s) Geniş alan ağları: Belirli lokasyonlardaki birden çok büyük ve küçük ağların birbirine bağlandığı iletişim ağ yapısını,
ş) Hub (Yönetilemeyen anahtar): Bağlı cihazlar arasında veri iletimi gerçekleştirmek için kullanılan, bir porttan gelen paketleri bütün portlara ileten yönetimsel özellikleri bulunmayan ağ bağlantısı cihazlarını,
t) IP: ağlara bağlı cihazların, ağ üzerinden birbirleri ile veri alışverişi yapmak için kullandıkları adresi,
u) İl müdürlüğü: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı İl Müdürlüklerini,
ü) İl müdürü: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı İl Müdürlerini,
v) İl müdür yardımcısı: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı İl Müdür Yardımcılarını,
y) İlgili kişi: Kurum İl Müdürlüğü ve bağlı kuruluşlarında görev yapan personeli, ücretli/ücretsiz eğitimlere katılan ve/veya Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı il müdürlüklerine ya da bağlı kuruluşlarına başvurusunda bulunan veya hizmet alan vatandaşı,
z) İnternet ortamı: Haberleşme ile kişisel veya kurumsal bilgisayar sistemleri dışında kalan ve erişime açık olan internet üzerinde oluşturulan ortamı,
aa) Kabinet: Veri merkezlerinde kullanılan, ağ ekipmanlarını, sunucuları, yönlendiricileri, anahtarları ve diğer donanımları güvenli bir şekilde barındıran metal bir kabini,
bb) Kablosuz erişim cihazı: Bir bilgisayar ağı içerisinde cihazların kablosuz olarak bağlanmasını sağlayan bir ağ cihazını,
cc) Kenar anahtar: Bir bilgisayar ağında kullanılan, ağın uç noktalarındaki cihazları birbirine bağlayan ve bu cihazların merkezi bir ağa erişimini sağlayan bir tür ağ cihazını,
çç) LAN: Local Area Network (Yerel alan ağı) ev, okul, laboratuvar, iş binaları gibi sınırlı coğrafi alanda bilgisayarları ve araçları birbirine bağlayan bir bilgisayar ağını,
dd) Modem: verileri ses sinyallerine ses sinyallerini verilere dönüştürerek ağ cihazlarının genel ağa bağlantısını sağlayan cihazlarını,
ee) Modül: bir yazılımın bir veya daha fazla rutin işlemini içeren parçasına verilen ismini,
ff) MPLS/MPLS VPN: Veri Merkezleri ile Uç Noktaların veri bağlantısını sağlamak için kapalı devre, İnternet ortamından ve diğer hatlardan bağımsız, izlenebilir, trafik önceliklendirmesi yapılabilir izole ağını,
gg) NAC: belirlenmiş güvenlik ilkeleriyle bir kuruluşun ağına erişimi kontrol etmek için üretilmiş ağ güvenliği çözümünü,
ğğ) PYS: Personel Yönetim Sistemi yazılımını,
hh) Router (Yönlendirici): iki veya daha fazla paket anahtarlamalı ağı veya alt ağı bağlayan cihazı,
ıı) Switch (Ağ anahtarı): bir ağdaki birden fazla cihazı birbirine bağlayan ve bunlar arasında veri ileten cihazı,
ii) SOME: Siber Olaylara Müdahale Ekibini,
jj) SIEM: Güvenlik Bilgi Olay Yönetimini,
kk) SSL: Güvenli Soket Katmanı, web sitesi ile ziyaretçilerin kullandığı tarayıcı arasında güvenli bağlantı kurulmasına olanak tanıyan protokolü,
ll) Talep yönetim uygulaması: Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünün belirlediği destek ve taleplerin iletilmesi için kullanılan elektronik uygulamayı,
mm) Taşra teşkilatı: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Taşra Teşkilatını,
nn) Teknik servis yetkisi: İl bazında son kullanıcı bilgisayarlarında program kurma ve kaldırma ve bilgisayarları etki alanına (domain) alma, işlemlerini yapan yerel yönetici (local admin) yetkisini,
oo) Topoloji: Bilişim sistemleri elemanlarının fiziksel ve mantıksal bağlantılarını ve düzenlerini kapsayan çizimler ve açıklamaları,
öö) VDSL Modem (Very High Speed Digital Subscriber Line): Yüksek hızlı modemi,
pp) Veri: Bilgisayar tarafından üzerinde işlem yapılabilen her türlü değeri,
rr) xDSL: Adsl, G.Shdsl, Vdsl ve benzeri bakır veya fiber hatlar üzerinden çalışan sistemleri,
ss) Yardım masası: Talep Yönetim Uygulamasından gelen destek taleplerini çözen veya yönlendiren Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü Birimini,
şş) Yayın: İnternet ortamında yapılan yayını,
tt) Yerel alan ağları: Ev ve iş yeri gibi fiziksel olarak birbirine yakın bilgisayar ve çevre birimlerinin birbirlerine bağlanmasını sağlayan bilgisayar ağlarını,
uu) Yönlendirici: İletişim ağlarında verilerin iletilmesi ve yönlendirilmesi işlemlerini gerçekleştiren ağ cihazını,
üü) WAF: Web uygulaması güvenlik duvarını,
vv) WLAN: kablosuz ağ anlamına gelen “Wireless Local Area Network” kelimelerinin kısaltmasıdır. Bu teknoloji, kablosuz iletişim teknolojilerini kullanarak bilgisayar, telefon, tablet gibi cihazların internete bağlanmayı sağlamasını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünün görev, yetki ve sorumlulukları ile Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi görev, yetki ve sorumlulukları
(1) Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünün görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Bakanlık projelerinin Bakanlık bilişim altyapısına uygun olarak tasarlanmasını ve uygulanmasını sağlamak, teknolojik gelişmeleri takip etmek ve Bakanlık otomasyon stratejilerini Bakanlık birimleri ile iş birliği içerisinde belirlemek, bilgi güvenliği ve güvenilirliği konusunun gerektirdiği önlemleri almak, kamu bilişim standartlarına uygun çözümler üretmek,
b) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatlarının bilgi işlem hizmetlerini yürütmek,
c) Bakanlığın internet sayfaları, elektronik imza ve elektronik belge uygulamaları ile ilgili teknik çalışmaları yapmak,
ç) Bakanlık hizmetleriyle ilgili bilgileri toplamak ve ilgili birimlerle iş birliği içinde veri tabanları oluşturmak,
d) Bakanlık birimlerince ülke çapında aile ve sosyal hizmet alanlarına yönelik olarak işletilen bilgi işlem sistemlerinin sürekli çalışır halde tutulmasını sağlamak,
e) Bakanlığın bilişim altyapısının kurulumu, bakımı, ikmali, geliştirilmesi ve güncellenmesi ile ilgili işleri yürütmek, haberleşme güvenliğini sağlamak ve bu konularda görev üstlenen personelin bilgi teknolojilerindeki gelişmelere paralel olarak düzenli şekilde hizmet içi eğitim almalarını sağlamak,
t) Sosyal hizmet ve yardım faaliyetleriyle bunlardan yararlananlara ilişkin bilgileri merkezi bir sistem kurarak veri tabanları oluşturulmasına yönelik iş ve işlemleri gerçekleştirmek,
g) Ulusal ve uluslararası düzeyde teknolojik bilimsel araştırmaları takip ederek bilişim projeleri hazırlamak, geliştirmek, desteklemek, kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, üniversiteler, vakıf, dernek, diğer sivil toplum kuruluşları ve özel sektör ile iş birliği yaparak bunların uygulamaya konulmasına yönelik çalışmalar yürütmek,
ğ) Bakanlık Merkez ve Taşra Teşkilatının temel bilişim hizmetleri kapsamında birimlerin ihtiyaç duyduğu teknoloji envanterini değerlendirmek, ihtiyacı karşılayacak şekilde konfigürasyonları belirler tedarik süreçlerini yürütmek,
h) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında kullanılmakta olan Bilgi Sistemleri Envanterinin arızaların önlenmesi ve ilgili bilişim sistemleri donanımlarının kullanılarak Bakanlığımızın sunduğu hizmetlerin daha etkin ve verimli şekilde yürütülmesini sağlamak,
ı) Bilgisayar ve yan donanımları ile bu birimlerdeki bilgisayar ağı ve sunucu altyapısının çalışır halde tutulabilmesi, bilgisayar sistemlerinde meydana gelebilecek arızaların giderilmesi, Bakanlık Bilişim Sistemlerinde kullanılan iç uygulamaların sürekliliği ve kullanıcılardan gelecek destek taleplerinin kısa sürede karşılanabilmesi amacıyla gerekli hizmetleri sunmak.
i) Bakan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Genel Müdürün görev, yetki ve sorumlulukları
(1) Genel Müdürün görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatının her türlü bilişim hizmetlerini belirlenen stratejik hedeflere uygun olarak etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesini sağlamak,
b) Görevlerini yürürlükte bulunan mevzuata uygun olarak yürütmek,
c) Gelişen bilişim teknolojilerini izlemek, bunların Bakanlık bünyesine aktarımı konusunda çalışmalar yapmak, görev alanına giren konularda gerekli hazırlıkları yaparak üst yöneticilere önerilerde bulunmak,
ç) Kaynakların etkin ve verimli şekilde yürütülmesini sağlamak,
d) Genel Müdür Yardımcılarının sorumlu olduğu Daire Başkanlıklarını, Daire Başkanlarının görev yapacağı Daire Başkanlığı ile Genel Müdürlükte görevli personelin bağlı olacağı Daire Başkanlığını belirlemek ve onaylamak,
e) Genel Müdür Yardımcısı /Yardımcıları, Daire Başkanlıkları arasında iş süreçlerini belirlemek, iş dağıtımını eşit ve dengeli bir şekilde yapmak, yetki ve sorumluluklarını tespit etmek, çalışma prensiplerini belirlemek ve gerekli uyumu sağlamak, personelin çalışmalarını izleyerek performanslarının ölçülmesini sağlamak,
f) Bilişim hizmetlerinin hızlı ve kesintisiz yürütülmesine yönelik organizasyon ve iş planlaması yapmak, hizmetin sürekliliğini sağlamak için Genel Müdür Yardımcısı / Yardımcıları ve Daire Başkanlıkları arasında koordinasyonu sağlamak,
g) Bakanlık birimleri tarafından gelen bilgi teknolojilerine yönelik yeni uygulama önerilerini değerlendirmek,
ğ) Bakanlık için gerekli sistem ve yazılım altyapılarını planlamak, geliştirmesini, işletilmesini, yenilenmesini, güvenliğini ve sürekliliğini sağlamak, denetlemek ve gerekli önlemleri almak, ayrıca teknolojik gelişmelere paralel olarak personelin düzenli şekilde hizmet içi eğitimler almasını sağlamak,
h) Kaliteli hizmet anlayışını geliştirmek, verimliliği artırıcı düzenlemeler yapmak, iş ve işlemlerle ilgili sürekli iyileştirme tekniklerini araştırmak ve geliştirmek,
ı) 16.05.2022 tarihli ve 31837 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Disiplin Amirleri Yönetmeliğince verilen görevleri yürütmek,
i) Bilgi teknolojileri alanında Bakanlığın genel stratejilerinin ve politikalarının belirlenmesi, dijital dönüşüm, e-devlet, siber güvenlik gibi alanlarda Bakanlığın ana faaliyet hedeflerine yardımcı ve uygun stratejik planlar geliştirmek,
j) Bakanlık bünyesindeki tüm Bilgi Teknolojileri projelerini planlamak, projelerin zamanında, bütçe dahilinde ve hedeflere uygun şekilde yürütülmesini sağlamak,
k) Genel Müdür Yardımcıları ve kendisine doğrudan bağlı bulunan Daire Başkanlıkları ile ilgili politika ve stratejilerin belirlenmesi ile uygulanmasını sağlamak,
l) Politika ve stratejilerin alt kademelere en doğru biçimde aktarılmasını ve buna uygun hareket edilmesini sağlamak,
m) Diğer kamu kurumları, özel sektör ve uluslararası kuruluşlarla bilgi teknolojileri alanında iş birliklerini geliştirmek ve yönetmek,
n) Bakanlığın teknolojik ihtiyaçlarının hızlı ve etkin karşılanmasına yönelik teknolojik yenilikler hakkında bilgi toplamak, sonuçlarına göre Bakanlığa yeni teknolojilerin kazandırılmasında kaynak planlaması yapmak,
o) Üst yönetici tarafından verilen görevleri koordine etmek, etkin, verimli, hızlı ve mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlamak ve verilen diğer görevleri yapmak,
ö) Genel Müdürlükte yürütülecek projeler ile birden fazla daireyi ilgilendiren konularda çalışmalar yapmak üzere çalışma grupları kurmak.
(2) Bu yönetmelikte yer almayan ya da açıklık bulunmayan konularda genel hükümleri de dikkate alarak karar vermeye, uygulamayı düzenlemeye ve yönlendirmeye Genel Müdür yetkilidir.
(3) Genel Müdür, hizmet ve faaliyetleri ile emri altındakilerin iş ve işlemlerinden dolayı bağlı olduğu amirine karşı sorumludur.
Genel Müdür Yardımcılarının görev, yetki ve sorumlulukları
(1) Genel Müdür Yardımcılarının görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Genel Müdür tarafından verilen görevleri koordine etmek, etkin, verimli, hızlı ve mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlamak,
b) Kendisine bağlı bulunan Daire Başkanlıkları ile ilgili politika ve stratejilerin belirlenmesi, uygulanması ile diğer tüm iş ve işlemlerinde Genel Müdüre yardımcı olmak,
c) Politika ve stratejilerin alt kademelere en doğru biçimde aktarılmasını ve buna uygun hareket edilmesini sağlamak,
ç) Bakanlık ihtiyaçlarının hızlı ve etkin karşılanmasına yönelik teknolojik yenilikler hakkında bilgi toplamak, analiz ve test yapmak, sonuçlarına göre Bakanlığa yeni uygulamalar kazandırılmasında Genel Müdüre öneride bulunmak,
d) Bakanlığın Bilgi Teknolojileri politikalarının oluşturulmasına katkı sağlamak,
e) Teknolojik yenilikleri ve gelişmeleri takip ederek, Bakanlığın stratejik hedeflerine uygun BT çözümleri önermek,
f) Bakanlık bünyesinde yürütülen büyük çaplı BT projelerinin koordinasyonunu sağlamak, bu projelerin zamanında ve bütçe dahilinde tamamlanması için gerekli planlamayı ve denetimi yapmak,
g) Bilgi teknolojileri alanında Bakanlığın faaliyetlerinin yasal mevzuata ve yönetmeliklere uygunluğunu sağlamak, kamu kurumları için belirlenen standart ve düzenlemelere riayet edilmesini denetlemek,
ğ) Bilgi teknolojileri ile ilgili mevzuatın hazırlanması ve geliştirilmesi süreçlerine katkı sunmak, düzenleyici ve denetleyici mekanizmalara uygun BT politikalarının oluşturulmasına destek vermek,
h) Genel Müdüre sorumluluk alanları ile ilgili faaliyetlerle raporlama yapmak,
ı) Diğer kamu kurumları, özel sektör ve uluslararası kuruluşlarla Bilgi Teknolojileri alanında iş birliği yapmak,
i) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
(2) Genel Müdür Yardımcıları, hizmet ve faaliyetleri ile emri altındakilerin iş ve işlemlerinden dolayı Genel Müdüre karşı sorumludur.
Daire Başkanlarının görev, yetki ve sorumlulukları
(1) Daire Başkanlarının görevleri şunlardır:
a) Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları tarafından verilen görevleri koordine etmek, etkin, verimli, hızlı ve mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlamak,
b) Daire Başkanlığının iş süreçlerini belirlemek ve güncel tutmak,
c) Daire Başkanlığının iş ve işlemlerini programlamak, projeler ve uygulanma aşamalarıyla ilgili ayrıntılı iş takvimini hazırlamak ve işlerin süresi içinde bitirilmesini sağlamak,
ç) Daire Başkanlığı personeli arasında iş dağılımını yapmak, yetki ve sorumlulukları tespit etmek, çalışma prensiplerini belirlemek ve gerekli uyumu sağlamak,
d) Kaliteli hizmet anlayışını geliştirmek, verimliliği artırıcı düzenlemeler yapmak, iş ve işlemlerle ilgili sürekli iyileştirme teknikleri araştırmak ve geliştirmek,
e) Bakanlık ihtiyaçlarının hızlı ve etkin karşılanmasına yönelik teknolojik yenilikler hakkında bilgi toplamak, analiz ve test yapmak, sonuçlarına göre bağlı oldukları birim amirlerine önerilerde bulunmak,
f) Bilgi teknolojileri vasıtasıyla yapılan iletişim, sistem ve verinin yönetilmesi ve güvenliğinin sağlanmasını denetlemek,
g) Daire Başkanlığı personelinin günlük devam/devamsızlığını izlemek, yıllık izin planlamasını yapmak, izin ve hastalık durumlarında iş ve işlemlerin aksamaması için gerekli tedbirleri almak,
ğ) Koordinasyon gerektiren iş ve işlemlerde Genel Müdürlük bünyesindeki diğer Daire Başkanlıkları ile iş birliği yapmak,
h) Daire Başkanlığına kayıtlı demirbaşın bakımlı ve her an kullanıma hazır konumda bulunmasını, ihtiyaçların karşılanmasını sağlamak,
ı) Haftalık, aylık ve yıllık faaliyet raporlarını hazırlamak ve onaya sunmak,
i) Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
(2) Daire Başkanı, Daire Başkanlığının hizmet ve faaliyetleri ile emri altındakilerin iş ve işlemlerinden dolayı Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcısına karşı sorumludur.
Daire Başkanlıklarına bağlı birimlerde Koordinatörün görev, yetki ve sorumlulukları
(1) Koordinatörün görevleri şunlardır:
a) Koordinatörlüğü ile ilgili iş planlarını personel planlamasını ve gerekli diğer düzenlemeleri yapmak,
b) Genel Müdür, bağlı bulunduğu Genel Müdür Yardımcı ve Daire Başkanı tarafından verilen görevleri koordine etmek, etkin, verimli, hızlı ve mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlamak,
c) Politika ve stratejilerin koordinatörlüğündeki personele en doğru biçimde aktarılmasını ve buna uygun hareket edilmesini sağlamak,
ç) Çalışma şartları ile diğer faaliyetlerde meydana gelen değişiklikleri bağlı bulunduğu Daire Başkanına bildirmek,
d) Koordinatörlüğün iş süreçlerini belirlemek ve güncel tutmak,
e) Koordinatörlüğün iş ve işlemlerini programlamak, projeler ve uygulanma aşamalarıyla ilgili ayrıntılı iş takvimini hazırlamak ve işlerin süresi içinde bitirilmesini sağlamak,
f) Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapmak,
(2) Koordinatör, koordinatörlüğünün hizmet ve faaliyetleri ile emri altındakilerin iş ve işlemlerinden dolayı Genel Müdür Yardımcısı ve Daire Başkanına karşı sorumludur.
İl Bilgi Teknolojileri Koordinatörünün görev, yetki ve sorumlulukları
(1) İl Bilgi Teknolojileri Koordinatörünün görevleri şunlardır:
a) Taşra personeline Bilgi Teknolojileri konusunda destek sağlamak,
b) Taşra teşkilatındaki Bilgi Teknolojileri faaliyetlerinin koordinasyonunu ve etkin bir şekilde yürütülmesini sağlamak,
c) Bakanlığın merkez birimleri ile sürekli iletişim halinde olmak, merkez tarafından belirlenen BT stratejilerini ve politikalarını taşra birimlerine aktarmak,
ç) BT politikalarının ve stratejilerinin Bakanlığın taşra teşkilatında uygulanmasını sağlamak,
d) Genel Müdürlüğün devreye aldığı veya alacağı yeni teknolojilerin taşra teşkilatına entegrasyonunu talimatlar doğrultusunda sağlamak, test etmek ve gerekli geri dönüşleri Genel Müdürlüğe iletmek,
e) Bulunduğu ilde yaşanan teknik sorunları ivedilikle çözmek ve gerektiğinde merkeze bildirmek,
f) Taşra teşkilatındaki veri yönetimi süreçlerinin düzenli ve güvenli bir şekilde yürütülmesine katkı sağlamak,
g) Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü Kapsamında bulunan donanım ve yazılım ihtiyaçlarını belirlemek ve merkez ile koordineli şekilde talepleri Talep Yönetim Sistemi Uygulaması üzerinden iletmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teşkilat, Görev ve Sorumluluklar
Teşkilat
(1) Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü birimleri şunlardır;
a) Ağ Yönetimi Daire Başkanlığı
b) Siber Güvenlik Daire Başkanlığı
c) Bilişim Sistemleri Destek Daire Başkanlığı
ç) Sistem Yönetimi Daire Başkanlığı
d) Proje Yönetimi Daire Başkanlığı
e) Yazılım Geliştirme Daire Başkanlığı
f) Yönetim Hizmetleri Daire Başkanlığı
g) Veri Yönetimi ve Yapay Zekâ Daire Başkanlığı
(2) Genel Müdür Yardımcılarının sorumlu olduğu Daire Başkanlıkları, Daire Başkanlarının görev yapacağı Daire Başkanlığı ile Genel Müdürlükte görevli personelin bağlı olacağı Daire Başkanlığı Genel Müdür tarafından belirlenir ve onaylanır.
(3) İhtiyaç halinde Daire Başkanlıklarının belirli görevlerini yürütmek üzere Genel Müdür oluru ile birimler kurulabilir. Birimlerin sevk ve idaresinden Genel Müdürün belirleyeceği birim koordinatörleri sorumludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bilgi Teknolojileri Birimleri Yetki ve Sorumlulukları
Genel yetki ve sorumluluklar
(1) Bakanlığın bilgi teknolojilerine ilişkin hizmetlerini Bakanlık misyon vizyon, stratejik amaç ve hedeflerine uygun olarak yürütür.
(2) Her Daire Başkanlığı, birimiyle ilgili Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi (BGYS) faaliyetlerine aktif olarak katılmak, bu kapsamda gerekli görevleri yerine getirmek ve bilgi güvenliğini artırıcı tedbirler almakla sorumludur.
(3) Her Daire Başkanlığı, Açık Kaynak Kodlu Yazılıma Geçiş Analiz Rehberi (AKKYGR) doğrultusunda, birimiyle ilgili gerekli işlemleri gerçekleştirmek, bu süreçte ortaya çıkan sorunları tespit etmek ve çözüm üretmekle yükümlüdür.
(4) Her Daire Başkanlığı; KVKK(Kişisel Verileri Koruma Kanunu) kapsamında kendi birimiyle alakalı envanterlerin oluşturulması, güncellemelerin yapılması ve alakalı çalışmaları yapmak görevlerini yerine getirir.
(5) Her Daire Başkanlığı, birimiyle ilgili siber vakaları, Siber Olaylara Müdahale Ekibi (SOME) ile koordineli bir şekilde yönetmek, gerekli sıkılaştırma ve iyileştirmeleri uygulamak, olayların tekrarını önlemek için süreçleri güçlendirmek ve sonuçları detaylı olarak raporlamakla yükümlüdür.
(6) Her Daire Başkanlığı, Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi (BİGR) çerçevesinde birimiyle ilgili faaliyetleri, ortak görevleri ve süreçleri eksiksiz yerine getirmek, kurum genelinde bilgi ve iletişim güvenliği standartlarına uygun hareket etmek ve bu faaliyetlerin sürekliliğini sağlamakla sorumludur.
Ağ Yönetimi Daire Başkanlığı
(1) Ağ Yönetimi Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Güvenlik Duvarı Yönetim Sürecini yönetmek,
b) NAC (Ağ Erişim Kontrol) sistemlerini yönetmek,
c) Ssl, vpn, ipsec, vpn ve benzeri tünel bağlantılarını oluşturmak,
ç) DDOS saldırıları önlemek amacı ile hizmetleri ve cihazları yönetmek,
d) Local Area Network (LAN) yapılarını yönetmek,
e) Wide Area Network MPLS (WAN) yapılarını yönetmek,
f) Kablosuz Ağ (WLAN) yapılarını yönetmek,
g) Bant genişliği yönetimini yapmak,
ğ) Ağ izleme servislerini ve uygulamalarını yönetmek,
h) Fiziksel ağ topolojilerini oluşturmak,
ı) İletişim alt yapısı ve yönetimi ile ilgili çalışmaları yürütmek,
i) Bakanlık bünyesinde var olan ve yeni kurulan birimlere internet ve ağ bağlantıları kurmak,
j) Oluşan ağ arızalarına zamanında müdahale etmek ve sorunların çözümüne yardımcı olmak,
k) Sistemlerde değişiklik yapılması veya yeni sistemler eklenmesi durumunda izleme sisteminde gerekli güncellemeleri yapmak,
l) 4.5.2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun kapsamında erişim sağlayıcı olmanın getirdiği yükümlülük dolayısıyla, tüm internet trafiği kayıtlarını mevzuata uygun olarak tutulması için gerekli ayarları yaparak ilgili birim ile işbirliği içerisinde SIEM’de tutulmasını sağlamak.
m) IP adres bloklarını planlamak, dağıtımlarını yönetmek ve IP adreslerinin organizasyonunu sağlamak,
n) Sistemin ağ yapısıyla ilgili konularda diğer sistem çözümleyici ve tasarımcılarına yardımcı olmak,
o) İnternet kullanım trafiğini merkezi sistemde sürekli izlemek, problemli noktalara müdahaleleri yapmak, ilgili birimlerle koordineli çalışmak,
ö) Bakanlık bünyesinde var olan ve yeni kurulan birimlere internet ve ağ bağlantılarının kurulmasında ilgili güvenlik ürünlerinde gerekli konfigürasyonları yapmak ve oluşan sorunların çözümüne yardımcı olmak,
p) Sanal ağlar oluşturularak internet trafiğini ve güvenliğini optimize etmek,
r) Kullanılan programlar yardımıyla ağ performans ve durumunu sürekli takip ederek işlerliğini sağlamak, yönetmek ve denetlemek,
s) Bilgi Teknolojileri kapsamında merkez ve taşra teşkilatından gelen sorumluluk alanına ait talepleri değerlendirilmek,
ş) Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Siber Güvenlik Daire Başkanlığı
(1) Siber Güvenlik Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) BGYS (Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi) yapısında Dokümantasyon, Eğitim faaliyetleri, İç Tetkik, Dış Tetkik, Risk Analizi, FKM ve İş Sürekliliği Planları hizmetlerini koordine etmek,
b) Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi süreçlerini koordine etmek,
c) Some (Siber Olaylara Müdahale Merkezi) çalışmalarını koordine etmek,
ç) Siber Güvenlik Olay Yönetimi ve Müdahale hizmetini koordine etmek.
d) SIEM (Güvenlik Bilgi Olay Yönetimi) hizmetini yönetmek,
e) Sandbox ürünlerinin yönetimin yapmak,
f) Son kullanıcı güvenlik ürünlerini (Antivirüs, EDR, Antispam) yönetmek,
g) WAF (Uygulama Güvenliği) hizmetlerini yönetmek,
ğ) E-posta güvenlik sistemlerini yönetmek,
h) SSL sertifikaları süreçlerini (temin, kullanım, dağıtım ve saklama vb.) yönetmek,
ı) Bakanlık bilgi güvenliğinin sağlanmasına yönelik bilgi güvenliği politikalarını oluşturmak, geliştirmek ve bakanlık çalışanlarına bunları duyurmak,
i) Bilgi güvenlik politika ve standartlarını uygulamak, uygulatmak, uygulandığının denetim ve takibini yapmak,
j) Bilişim sistemleri üzerinde uygulanacak güvenlik kontrollerinin planlanmasına, hazırlanmasına ve uygulanmasına ilişkin çalışmaları koordine etmek, uygulanmasını sağlamak, uygulandığının denetim ve takibini yapmak,
k) Bilişim sistemleri üzerindeki güvenlik zafiyetlerinin tespitine yönelik güvenlik testleri ve araştırmaları yapmak,
l) Güvenlik ürünlerinin ağ üzerinde kullanımını sağlayarak virüs ve diğer ataklara karşı bilgisayar ve sistemleri güvenli tutmak,
m) Kullanıcıların bilgi güvenliği konusunda bilinçlendirilmesi ve eğitilmesi için çalışmalar yapmak,
n) Bilişim sistemleri içerisinde meydana gelebilecek güvenlik ihlallerine veya bilgisayar güvenlik olaylarına ilişkin delilleri toplamak, analizini yapmak ve rapor hazırlamak,
o) Sistemlerin her türlü iç ve dış tehdide, yetkisiz erişime ve zararlı kod ve yazılımlara karşı korunmasına yönelik tedbirlerin alınmasını ve uygulanmasını sağlamak,
ö) Yazılım ve donanımlar ile ilgili olarak; yetkisiz erişimler konusunda gerekli güvenlik önlemlerini almak,
p) Yazılım ve donanımlar ile ilgili olarak her türlü erişim, sorgulama ve kayıt değişikliği loglarını (kayıt izleri) tutmak,
r) Siber olaylara müdahale ekibinin kurulması, yönetilmesi ile ilgili çalışmaları yapmak, ilgili kurumlardan gelen siber olay bildirimleri ile ilgili gerekli tedbirleri almak,
s) Alan adı yönetimi ile ilgili iş ve işlemleri yapmak,
ş) Bilgi Teknolojileri kapsamında merkez ve taşra teşkilatından gelen sorumluluk alanına ait talepleri değerlendirilmek,
t) Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Bilişim Sistemleri Destek Daire Başkanlığı
(1) Bilişim Sistemleri Destek Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlık demirbaşlarına kayıtlı bilgisayar ve çevre birimlerinin envanterini kontrol etmek, standartlarını belirlemek, kurulum, bakım ve onarımını yapmak,
b) Bakanlık bilgisayarlarında meydana gelen arızaları gidermek ve oluşan arızaların verilerini toplamak,
c) Tamir ve bakım yapılacak donanımların yedek parçalarının değişimi için tutanak tutulmasını, tamir ve bakım için gelen ve giden donanımların sevkiyatını sağlamak,
ç) Bakanlık birimlerinin bilgisayar ve çevre birimleri ile ilgili taleplerinin teminini takip etmek,
d) Bakanlık merkez birimlerindeki kullanıcıların bildirdikleri donanım ve internet sorunlarını gidermek veya bu sorunları takip ederek ilgili teknik destek personeline yönlendirip sorunun giderilmesini sağlamak,
e) Bakanlık merkez birimlerindeki kullanıcı bilgisayarlarına Bakanlık politikalarına uygun işletim sistemi yüklenmesi, yazılım kurulması, kaldırılması ve bilgisayarların etki alanına dâhil edilmesi işlemlerinin yapılmasını sağlamak,
f) İhtiyaç duyulan bilgisayar ve çevre birimlerinin teknik şartnamelerini hazırlamak, gerekli kontrolleri yapmak ve onaylamak,
g) Bilgisayar ve çevre birimleri ürünlerinin muayene ve kabullerini yapmak,
ğ) Yapısal kablolamaya yönelik talep ve arızaları değerlendirmek,
h) Bakanlık birimleri ile Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıflarından iletilen teknik talep ve şikâyet başvurularını takip etmek, değerlendirmek ve çözüme kavuşturmak için gerekli işlemleri ilgili Daire Başkanlıkları ile koordineli olarak yürütmek,
ı) Elektronik imza, mobil imza ve elektronik mühür ile ilgili teknik ve idari çalışmaları yapmak, başvuru ve yenileme süreçlerini yürütmek,
i) Bakanlık bilgi sistemleri ile ilgili birimlerden gelen hata ve şikâyetlerin çözüme kavuşturulmasını sağlamak ve çözüme kavuşturulmasına katkıda bulunmak,
j) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı destek faaliyetlerinde donanım destek ve teknik yardım masası yönetimini yapmak,
k) Mevcut yazılım ve donanımların kesintisiz işletimi için ilgili Daire Başkanlıkları ile çözüme katkı sağlamak,
l) Görev ve sorumluluk alanındaki faaliyetlerin Bakanlık Stratejik Planına uygun yürütülmesini sağlamak,
m) İl Müdürlüklerinde bulunan Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi ile koordinasyon ve takip görevini yürütmek,
n) Bilgi Teknolojileri kapsamında merkez ve taşra teşkilatından gelen sorumluluk alanına ait talepleri değerlendirilmek,
o) Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Sistem Yönetimi Daire Başkanlığı
(1) Sistem Yönetimi Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Veri merkezleri iklimlendirme altyapısı hizmetlerini yürütmek,
b) Veri merkezleri enerji altyapısı hizmetlerini yürütmek,
c) Veri merkezleri ortam izleme ve güvenlik sistemleri hizmetlerini yürütmek,
ç) E-posta hizmetlerini yürütmek,
d) Sunucu ve depolama ürünleri fiziksel cihaz yönetimi hizmetlerini yürütmek,
e) Sanallaştırma ortamı hizmetlerini yürütmek,
f) Yedekleme/yedekten dönme hizmetlerinin yönetimini yapmak,
g) Yük Dengeleme hizmetlerinin yönetimini yapmak,
ğ) İç/dış alan adı sunucuları hizmetlerini yürütmek,
h) Tablet yönetimi hizmetlerini yürütmek,
ı) İzleme, yama ve istemci yönetimi hizmetlerini yürütmek,
i) Dosya paylaşımı hizmetlerini yürütmek,
j) Sistemlerde değişiklik yapılması veya yeni sistemler eklenmesi durumunda izleme sisteminde gerekli güncellemeleri yapmak,
k) Aktif dizin (Active Directory) altyapısını kurmak ve yönetmek,
l) Aktif dizin hizmetleri için politikalar oluşturmak, yetkili kişilerin eğitim ve süreçlerinde yardımcı olmak,
m) Başkanlığının görev alanları ile ilgili konularda kanun, yönetmelik ve diğer idari düzenlemelere görüş bildirmek,
n) Görev ve sorumluluk alanındaki faaliyetlerin bakanlık stratejik planına uygun yürütülmesini sağlamak,
o) Sunucuların, disk alanlarının ve yedekleme bileşenlerinin yönetimini kapsayan sistemleri izlemek, çıkabilecek sorunları tespit etmek, donanım ihtiyaçlarını tespit etmek ve performans ayarlamaları yapmak,
ö) Sunucuların ve işletim sistemlerinin güncel ve sürekli hizmete açık olmasını sağlamak,
p) Sistemin geliştirilmesini sağlamak ve bu konuda güncel teknolojileri takip etmek, gerektiğinde rapor hazırlamak,
r) Sistem yazılımları ile ilgili araştırma yapmak, alternatifler sunmak, eğitim gereksinimlerini belirlemek,
s) Sistem yazılımlarına ilişkin olarak kurulum, yaygınlaştırma, işletim ve garanti prensiplerini belirlemek, sistem yazılımlarıyla ilgili standartları belirlemek,
ş) Sistem yönetimine yönelik standartların geliştirilmesi ve belirlenen standartların uygulanmasını sağlamak, standartlara uygun olmayan karar ve uygulamaları belirlemek ve raporlamak,
t) Diğer birimler tarafından bildirilen sunucuların yedekleme (backup) ve yeniden yükleme (restore) işlemlerini yerine getirmek, işletim sistemleri ve işletimle ilgili veri gruplarının yedeklenmesini sağlamak,
u) Kesintisiz bir çalışmanın temini için gerekli araç-gereç ve gelen talepler doğrultusunda yeterli miktarda malzemenin bulundurulmasını koordine etmek,
ü) Sistem emniyeti ve kontrol kurallarını belirlemek ve uygulamak,
v) Elektronik posta hizmetlerini kurmak ve yürütmek,
y) Sanallaştırma altyapısını kurmak ve yönetmek,
z) Sistemlerin izleme yazılımlarını kurmak ve yönetmek,
aa) Kendi sorumluluk alanındaki bilgi güvenliği ile ilgili olarak; tüm cihazların, konfıgürasyonlarının, yazılımların ve veri tabanlarının yedeklerini almak, yedekleme ile ilgili yapılan işlemleri bir tutanağa bağlamak, tutanakların arşivlenmesini ve alınan yedeklerin güvenli bir yerde saklanmasını sağlamak,
bb) Yönetimin yapıldığı yazılım ve donanımlar ile ilgili olarak, yetkisiz erişimler konusunda gerekli güvenlik önlemleri almak ve felaket kurtarma planları hazırlamak,
cc) Altyapıda kullanılacak aktif/pasif cihazların belirlenmesi, yeni cihazlar ilave edilebilmesi için gereken sistem altyapısını tasarlamak, geliştirmek ve entegrasyonunu yürütmek,
çç) Oluşan arızalara yerinde ve zamanında müdahale etmek ve sorunların çözümüne yardımcı olmak,
dd) Bakanlık veri merkezlerinin teknik altyapısının çalışır durumda olmalarını sağlamak ve takibini yapmak,
ee) Bilgi Teknolojileri kapsamında merkez ve taşra teşkilatından gelen sorumluluk alanına ait talepleri değerlendirilmek,
ff) Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Proje Yönetimi Daire Başkanlığı
(1) Proje Yönetimi Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Faaliyet alanlarıyla ilgili ihtiyaç duyulan konularda yapılacak araştırmaları planlamak, uygulamak, değerlendirmek ve sonuç raporlarını hazırlamak,
b) İhtiyaçlar doğrultusunda yenilikçi çözümleri esas alan projeler geliştirmek ve uygulamaya koymak,
c) Genel Müdürlük içerisindeki ilgili Daire Başkanlıkları ile iş birliği yaparak proje uygulama planları hazırlamak ve projenin sürdürülebilir iş süreçlerine dönüşümünü sağlamak,
ç) Genel Müdürlüğün görev alanına ilişkin konularda stratejik planlar, kalkınma planları, eylem planları, diğer benzer politika belgeleri ve planlar ile ulusal programlarda yer alan tedbirlere ilişkin bilgi ve verileri ilgili birimlerden toplamak ve raporlamak,
d) Görev alanına giren konularda politika ve strateji önerilerinde bulunmak,
e) Bilişim teknolojilerine ilişkin projelerin proje yönetim metodolojisi ve bu metodolojilere uyum için gerekli kontrol mekanizmalarını belirlemek ve işletilmesi için ilgili Daire Başkanlıklarıyla koordinasyonu sağlamak,
f) Uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü doğrultusunda çağın gerektirdiği teknik ve ekonomik esaslar doğrultusunda gerekli hazırlıkları yapmak, ihtiyaç duyulan etüt ve incelemeleri yaparak ilgili kuruluşlarla gerekli çalışmaları yürütmek,
g) Bakanlık yazılım projelerinin gereksinimlerine ve faaliyetlerine uygun bir proje yönetim metodolojisi belirlemek, yazılım projelerinin şablon, standart ve prosedürlerini belirleyerek iş süreçlerini geliştirmek,
ğ) AR-GE ve yenilik faaliyetlerinin yaygın bir şekilde gelişmesini sağlamak üzere, ara yüz veya platform tabanlı destek ve teşvik modelleri geliştirmek, bunlara ilişkin usul ve esasları belirlemek ve uygulamak,
h) Görev ve sorumluluk alanındaki faaliyetlerin Bakanlık Stratejik Planına uygun yürütülmesini sağlamak,
ı) Bakanlığımız birimleri bünyesinde yürütülen sosyal hizmet ve yardımlara ilişkin uygulamaların hızlı ve etkin kullanımı için gerekli dokümantasyonu hazırlamak ve son kullanıcı eğitimlerini vermek,
i) Yazılım geliştirme sürecinde yazılım yaşam döngüsüne uygun olarak gereksinim analizi yapmak, ön tasarımı hazırlamak, ayrıntılı tasarımı gerçekleştirmek,
j) Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Yazılım Geliştirme Daire Başkanlığı
(1) Yazılım Geliştirme Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlığımız birimleri bünyesinde yürütülen sosyal hizmet ve yardımların izlenmesi, kayıt altına alınması ve koordinasyonuna yönelik yazılımların geliştirilmesi ve/veya temin edilmesini sağlamak,
b) Bakanlığımız birimleri bünyesinde yürütülen iş süreçlerine yönelik bilgi sistemlerinin geliştirilmesi ve/veya teminini sağlamak,
c) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatının web sayfalarını geliştirilmesi ve/veya teminini sağlamak,
ç) Bakanlık tarafından sunulan e-devlet hizmetlerinin diğer kamu kurum ve kuruluşları ile entegrasyonunu ilgili Daire Başkanlıklarıyla iş birliği içerisinde sağlamak,
d) Yazılım geliştirme sürecinde yazılım yaşam döngüsüne uygun olarak ayrıntılı tasarımı gerçekleştirmek ve ilgili dokümanlardan yararlanarak yazılım geliştirmek,
e) Uygulama geliştirme amaçlı yazılım bileşenleri, veri tabanı ve güvenlik standartlarını belirleyerek uygulanmasını ilgili Daire Başkanlıkları ile koordineli olarak sağlamak,
f) Mevcut yazılım ve uygulamaların kesintisiz işletimini ilgili Daire Başkanlıkları ile koordineli olarak sağlamak,
g) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla veri alış-verişi/paylaşılması hususunda yazılım çalışmalarını yürütmek ve teknik altyapısını oluşturmak,
ğ) Sorumluluğunda bulunan yazılımlar kapsamında hazırlanan dokümanları ve yapılan sürüm değişikliklerini uygun ortamlarda korumak,
h) Yazılım alanındaki yenilikleri ve gelişmekte olan teknolojiyi takip etmek,
ı) Bilgi güvenliği yönetim sistemi çerçevesinde, Daire Başkanlığınca yürütülen yazılımlar üzerinde oluşabilecek risklere karşı bilgi güvenliği tedbirlerini, ilgili Daire Başkanlıkları ile koordineli olarak almak,
i) Sorumluluk alanındaki yazılımlar ile ilgili olarak her türlü erişim, sorgulama ve güncellemenin kayıt izlerini (log) tutmak için gerekli yazılım fonksiyonlarını geliştirmek, tutulan logların değiştirilemezliğini sağlamak üzere ilgili Daire Başkanlıkları ile koordinasyonu sağlamak,
j) Yazılım kodlarının saklama, yedekleme, belgeleme ve sürüm yönetimi prosedürlerini hazırlamak ve uygulanmasını sağlamak,
k) Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Yönetim Hizmetleri Daire Başkanlığı
(1) Yönetim Hizmetleri Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Genel Müdürlüğün idari ve mali işlemlerine ilişkin işleri yürütmek.
b) Genel Müdürlük personel işlemlerini yürütmek, Sosyal güvenlik mevzuatına göre yapılması gereken iş ve işlemleri yürütmek,
c) Genel Müdürlük stratejik plan, Sayıştay raporları, teftiş raporları, soru önergeleri, iç denetim ve diğer denetim raporları ile iç kontrol süreçlerine ilişkin işlemlerde koordinasyonu sağlamak ve takibini yapmak,
ç) Genel Müdürlüğün aylık ve yıllık faaliyet raporlarını hazırlanmasına yönelik koordinasyonu sağlamak,
d) Bakanlık veri paylaşım kurulu sekretaryası görev ve işlerini yerine getirmek,
e) Genel Müdürlükçe yürütülecek eylem planlarını hazırlamak, Genel Müdürlüğü ilgilendiren eylem planlarını takip etmek,
f) Genel Müdürlüğün görev alanına giren konularda gelen talep, öneri, şikâyet, başvuru, bilgi edinme talep ve dilekçelerinin ilgili Daire Başkanlıklarınca süresi içerisinde cevaplandırılmasını sağlamak,
g) Genel Müdürlüğün bütçe planlamasını yapmak ve belirlenen ihtiyaçlar doğrultusunda yıllık bütçeyi hazırlamak, kayıtlarını tutmak, bütçe uygulama sonuçlarına ilişkin verileri hazırlamak, bütçe kesin hesabını çıkarmak ve bütçe ile ilgili diğer işlemleri yapmak,
ğ) Genel Müdürlüğün bütçe performans programını hazırlamak ve raporlamak,
h) Genel Müdürlüğün evrak ve arşiv işlemlerini yürütmek,
ı) Genel Müdürlük hizmetlerinin kesintisiz devamını sağlamak amacıyla elektronik imza ile her türlü donanım, yazılım, malzeme, araç, gereç, kırtasiye, sarf malzemesi ve gerekli olan her türlü mal ve hizmet alımına ilişkin iş ve işlemleri yürütmek,
i) 18/1/2007 tarih ve 26407 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği gereği, Genel Müdürlüğün taşınır mallarının kaydını tutmak muhafazası ve kullanımı ile ilgili diğer işlemleri yürütmek,
j) Bakanlığımız merkez ve taşra birimlerinden gelen Bilgi Teknolojileri sorumluluk alanları kapsamında; mevcut teknoloji ürünlerinin taleplerinin değerlendirilmesi, uygun görülenlerin tedarik yöntemi ile satın alımların koordinasyonu,
k) Genel Müdürlüğün görev alanına giren konularda, diğer kurum ve kuruluşlar ile yapılacak protokol işlemlerinde koordinasyonu sağlamak,
l) Genel Müdürlüğün ikincil mevzuatlarını hazırlamak, ilan ve duyurularını sağlamak,
m) Genel Müdürlük personelinin bilgi teknolojilerindeki gelişmelere paralel olarak düzenli şekilde hizmet içi eğitim almalarını ilgili Daire Başkanlıkları ile koordineli olarak yürütmek,
n) Bilgi Teknolojileri kapsamında merkez ve taşra teşkilatından gelen taleplerin değerlendirilmesi için gündem toplantılarını organize etmek toplantılara katılmak ve komisyon kararlarını uygulamak,
o) Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Veri Yönetimi ve Yapay Zekâ Daire Başkanlığı
(1) Veri Yönetimi ve Yapay Zekâ Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Karar alma süreçlerini kolaylaştırmak amacıyla karar destek sistemleri, veri ambarı, veri madenciliği çalışmaları yapmak,
b) Veri ambarı ve veri madenciliği çalışmaları için gerekli olan bilişim altyapısını kurmak ve geliştirmek,
c) Genel Müdürlük bünyesinde gerçekleştirilen ve gerçekleştirilecek olan tüm raporlama ihtiyaçlarının yazılım döngüsü ve standartları içerisinde içerik, kullanıcı ihtiyaçları, hizmet ihtiyaçları süreçlerinin planlanması ve değerlendirilmesini yürütmek,
ç) Gelişen teknolojilerin takibini yapmak ve yeni teknolojiler aracılığı ile veri toplama süreçlerini organize etmek,
d) Büyük veri ve yapay zekâ uygulamaları için gerekli stratejileri belirlemek, uygulamanın alt yapısının kurulması ve geliştirilmesi faaliyetlerin gerçekleştirmek,
e) Tüm merkez ve taşra teşkilatlarının rapor ihtiyaçlarını koordine ederek ilgili birimlere iş ve görevleri yönlendirmek, yeni ortaya çıkan taleplerin yazılım döngüsü ve standardizasyonu içerisinde koordinasyonunu sağlamak,
f) Bakanlığımız bilişim sistemlerinde toplanan verilerden alternatif görselleştirme araçları ile raporlar oluşturmak, kullanıcıların geri bildirimlerine yönelik ek geliştirmeler ve/veya yeni rapor taleplerinin derlenmesini, analiz edilmesini ve hazırlanmasını sağlamak,
g) Yönetici ve çalışanların iş ve hizmet süreçlerinde ihtiyaç duydukları verilerin tutarlılık kontrolleri yapılmak suretiyle gerekli bilişim altyapısını sağlamak,
ğ) Ham verilerin istatistiksel modellemelerle işlenerek yorumlanması ve kullanıma hazır hale getirilmesini sağlamak,
h) Bakanlık merkez ve taşra birimlerinin, bağlı kurumların ihtiyaçlarına yönelik toplamış oldukları veriler üzerinde veri madenciliğini hayata geçirerek geleceğe yönelik tahmin yapabilen iş zekâsı sistemleri ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile bağlantılı çalışmalar yürütmek,
ı) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarına ait uygulamalar ile bağlantı sağlayarak ortak veri havuzu oluşturmak ve uygulama üzerinde geliştirmeler sağlamak,
i) Karar destek uygulamalarıyla ilgili veri paylaşımını, ilgili Daire Başkanlığı ile koordineli olarak yürütmek,
j) Veri Tabanı erişimlerinin kayıtlarını tutmak ve erişim denetim mekanizmalarını işletmek,
k) Bakanlığın ihtiyaç duyacağı her türlü verinin üretilmesi, işlenmesi ve görsel bir bütünlük içerisinde sunulmasını sağlamak,
l) Bakanlık veri ambarını kurmak, işletime almak ve yönetmek,
m) Bakanlık veri tabanı yönetimi, izlemesi, bakımı ile performans arttırıcı çalışmalarda bulunmak ve kapasite planlamasını yapmak,
n) Veri tabanlarında bulunan verilerin yedekleme politikalarını oluşturarak yedeklerinin alınması ve güvenliğini sağlamak,
o) Veri sözlüğü oluşturmak ve takibini sağlamak,
ö) Değişen ve gelişen teknolojiye kurum çalışanlarının uyumu ve ihtiyaçların belirlenmesi amacıyla Bakanlık hizmet birimlerine eğitimler vermek,
p) Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Daire başkanlıklarınca yürütülecek ortak görevler
(1) Daire Başkanlıklarınca yürütülecek ortak görevler şunlardır:
a) Çalışmalarını Bakanlığın misyon, vizyon, stratejik plan, program, amaç ve hedeflerine uygun olarak yürütmek, bu kapsamdaki verileri oluşturmak ve ilgili birimlere bildirmek,
b) Görev alanı ile ilgili konularda yapılan inceleme ve araştırmalardan elde edilen bilgileri değerlendirmek ve hizmetlerin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapmak,
c) Daire Başkanlıklarının iş ve işlemlerinin etik kurallara uygun olarak yürütülmesini sağlamak,
ç) Riskleri öngörerek görev alanı ile ilgili önleyici tedbirlerin alınmasını sağlamak,
d) İç denetim, teftiş ve kalite yönetim sistemi sonuçlarından ortaya çıkan düzeltici ve önleyici işlemleri başlatmak ve takip etmek.
İl Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi görev, yetki ve sorumlulukları
(1) İl bilgi teknolojileri şubesi ağ ve sunucu sistemleri alanındaki görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) İl Müdürlüğü ve İl Müdürlüklerine bağlı kuruluşların Bakanlık ve İnternet ile erişimlerini sağlayan MPLS ağı bağlantıları için erişim kesintileri ve bildirilen arızalar için 1.seviye müdahale (temel müdahale veya arıza tespiti) yapılır, sorun çözülmezse ilgili üretici veya servis sağlayıcıya arıza bildirimi gerçekleştirir,
b) Yerel Alan Ağları üzerinde yer alan aktif cihazların doğru kurgulanmasını, bağlantılarını veya gerektiğinde genişlemesini ideal topoloji doğrultusunda Genel Müdürlük koordinesinde doğru ve uygun olarak planlar,
c) İl Müdürlüğü ve bağlı kuruluşlardaki (yönlendirici, kenar anahtar, kablosuz erişim cihazı, kabinet, vb.) ağ cihazlarının envanterini oluşturur ve ilgili bilgi sistemlerinde güncel tutar,
ç) Genel Müdürlük tarafından ağ üzerinde olmaması gereken uç cihazların (hub, modem, bakanlık dağıtımı harici kablosuz erişim noktası) kontrolünü yaparak uygun olmayan cihazlar varsa fiziksel olarak devre dışı bırakır veya ideal topolojiye uygun olarak planlar,
d) Son kullanıcılar tarafından yerel ağ üzerinde istenmeyen müdahalelerin yapılmaması için gerekli farkındalıkları oluşturur ve yönetir,
e) Genel Müdürlük Ağ Birimi tarafından iletilen görevleri koordine eder/yerine getirir ve raporlar,
f) İl Müdürlüğü ve bağlı kuruluşlardaki kullanıcı erişim sorunlarını ağ yönetim birimine bildirir,
g) Bağlı kuruluşların arıza bildirimi, MPLS devrelerinin taşınması, yeni açılan kuruluşların bakanlık ağına eklenmesi ve koordine edilmesi/yerine getirilmesi iletilen hususların gerçekleştirilmesinden sorumludur,
ğ) Kapanma ve taşınma gibi durumlarda kullanılmayacak ağ cihazlarının envanterini güncelleyerek İl Müdürlüğünde muhafaza eder,
h) Son kullanıcılardan alınan geri bildirimleri değerlendirip çözüm üreterek, düzeltici ve önleyici faaliyetleri planlar ve uygular,
ı) Bilgiye sürekli, hızlı ve güvenli erişimin sağlanması konusunda gerekli tedbirleri alır, veri erişimini yönetir,
i) İl Müdürlüğü ve bağlı kuruluşlarda işe girişi yapılan personel için kullanıcı ve e- posta hesabının açılması ve işten ayrılışı yapılan personelin hesabının kapatılması işlemlerinin personelden sorumlu ilgili birimle koordineli şekilde yürütülmesi, resmi yazışmaların yapılmasını sağlar,
j) Teknik servis yetkisi verilecek personel için, Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünün belirleyeceği veya duyuracağı yöntem ile yetki sağlar,
k) Görevinden ayrılan teknik servis yetkilisi personel bilgilerinin Talep Yönetim Uygulaması üzerinden bildirimini sağlar,
l) İsim ve soy isim değişikliklerinde kullanıcı adı ve eposta adres değişikliklerinin Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünün belirleyeceği veya duyuracağı yöntem ile değişiklikleri sağlar,
m) Bakanlık sistemlerinin ve uygulamalarının yönetimi ve kullanımı ile ilgili olarak kurum personeline teknik destek sağlar,
n) Etki alanına (Domaine) alınacak bilgisayarların Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünün belirleyeceği veya duyuracağı yöntem ile isimlendirilmesini yapar,
o) PYS kaydı bulunmayan personellerin kullanıcı adı ve e posta hesaplarının açılması için Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünün belirleyeceği veya duyuracağı yöntem ile sağlar.
(2) İl bilgi teknolojileri şubesinin teknik hizmetler alanındaki görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Kurumda bilgisayar, yazıcı, tarayıcı ve benzeri cihazların fiziki kurulumlarını yapar, gerekli yazılımları yükler, cihazların etkin şeklide kullanımını sağlar ve koruyucu bakım çalışmaları yapar/yapılmasını sağlar,
b) Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü Teknik Hizmetler Biriminin sorumluluk alanındaki bilişim cihazlarının (masaüstü bilgisayar, dizüstü bilgisayar, bu bilgisayarlara ait çevre birimleri, ekran yansıtıcı cihazları, akıllı tahta ve yazıcılar) üzerinde oluşan arızaların mevcut imkânlar dâhilinde onarımını yapar/yapılmasını sağlar,
c) İl Müdürlüğü ve bağlı kuruluşlardaki, envanterini ve ihtiyaç/talep listesini Bakanlık tarafından belirlenen bilgi sistemleri üzerinde oluşturur ve güncel tutar,
ç) Onarımı yapılacak ürünler için gerekli sarf malzemenin temin edilmesini sağlar,
d) Bakanlık ile koordineli olarak, gerekli görülen hallerde yetki alanında bulunan tüm yazılım ve donanımların satın alması için gerekli teknik özellikleri belirleyen teknik şartname hazırlar, görev alanında bulunan ve satın alma işlemleri tamamlanmış ürünlerin muayenelerini yapar,
e) Bakanlık uygulamalarının sorunsuz çalışabilmesi ve sistem güvenliğinin sağlanması açısından Genel Müdürlüğümüz tarafından yayınlanan en son güncel imajın kurum bilgisayarlarında kullanılmasını sağlar,
f) Kullanıcılar Bakanlık uygulamalarında karşılaştığı arızaları ivedi şekilde Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi’ne bildirir. Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi personeli arızayı bildiren personel ile iletişime geçerek arızanın tespitini yapar, onarır veya onarılması sürecini yürütür,
g) Ağ Yönetim birimi ile koordineli olarak altyapı konusunda gerekli iyileştirmelerin yapılmasını sağlar, altyapı konusunda oluşan arızalara müdahale eder ve mevcut imkânlar dâhilinde onarımını yapar/yapılmasını sağlar,
ğ) Bilgisayar kullanıcılarını temel bilgisayar programlarının ve çevre birimlerinin kullanımı konularında bilgilendirir,
h) Çalışanlar, kendilerine tahsis edilen ve çalışmalarında kullanılan ekipman içeresindeki kurumsal ve kişisel verilerin güvenliğinden sorumludur. Bu doğrultuda, çalışanlar Kurum’un uygulamaya koyduğu yönetmelik ve talimatlar doğrultusunda gerekli fiziki ve teknik önlemleri alır ve uygular,
ı) Çalışanlar, kendilerine tahsis edilen ve çalışmalarında kullanılan ekipman içeresindeki kurumsal ve kişisel verilerin güvenliğinden sorumludur. Bu doğrultuda, çalışanlar Kurum’un uygulamaya koyduğu yönetmelik ve talimatlar doğrultusunda gerekli fiziki ve teknik önlemleri alır ve uygular,
i) Bu bilgilendirme kapsamında kullanıcıların uyması gereken kuralları yayınlar,
j) Sistem/Kabinet elektrik, ağ altyapısı, sıcaklık ve nem değerleri düzenlenmiş ortamlarda işletilir,
k) Sistem/Kabinet odasının kontrolleri ve ihtiyaç halinde fiziksel bakımlarını yapar/yaptırır.
l) Sistem/Kabinet odalarına yetkisiz girişler engellenir. Sistem odalarına giriş ve çıkışlar erişim kontrolü ile sağlar,
m) Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi yetki alanında bulunan, arızalı olduğu iletilen ya da arızalı olarak teslim edilen, onarımı mümkün olmayan ya da onarım maliyeti yeniden temin fiyatının üçte ikisinden yüksek olan cihazlar ile ilgili olarak “Teknik İnceleme Raporu” hazırlar. Cihazların listesine kaydının silinebilmesi için hazırlanan raporlar imza altına alınarak talep sahibine iletilir.
(3) İl bilgi teknolojileri şubesinin yazılım geliştirme ve ürün yönetimi alanındaki görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından sunulan yazılımlara ait geliştirme, sorun bildirimi ve veri düzeltme taleplerinin ilgili genel müdürlüğe bildirilmesi Talep Yönetim Uygulaması üzerinden girilmesini,
b) Bakanlığımız bilgi sistemlerine verilerin zamanında, eksiksiz ve doğru şekilde girilmesinin koordine edilmesini sağlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bilgi Güvenliği ve CBDDO Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi
Bilgi güvenliği
(1) Bilgi güvenliği ile ilgili hususlar 06 Temmuz 2019 tarihli ve 2019/12 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi kapsamında yayınlanan Bilgi Güvenliği Politikaları Yönergesi ve Bilgi Güvenliği ve Farkındalık El-Kitabında belirtilmiş olup Bakanlık internet sitesinde ilgili başlık altında yayınlanır. Bilgi Güvenliği ile ilgili düzenlemeler Genel Müdürlük tarafından çıkarılır. Bu düzenleme ve politikalara uyulmasında tüm personel sorumludur.
CBDDO Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi çalışmaları
(1) Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi tarafından 24/7/2020 tarihinde yayımlanan Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi kapsamında aşağıdaki görevler Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünce yerine getirilmektedir. Bu görevler Genel Müdürlüğümüzce yerine getirilirken taşra kuruluşlarının da her aşamasında gerekli bilgi/belgeyi sağlaması, listeyi eksiksiz, güncel ve doğru bir şekilde girmesi ve bahse konu tedbirlerin gerçekleştirilebilmesi için gerekli sorumlulukları şunlardır;
a) Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi ile uyumlu olacak şekilde varlık listenin oluşturulması, varlıkların öncelik derecelerinin belirlenmesi, varlıklara yönelik anket çalışmalarının yapılması, kendi listenin bulunmayan varlıklara yönelik olarak bu iş ve işlemlerin yerine getirilmesi aşamasında koordinasyon sağlanması,
b) Varlıklara uygulanabilecek tedbirlerin belirlenmesi,
c) Mevcut durum boşluk analizi çalışmasının yapılması,
ç) Yerine getirilmesi gereken tedbirlere yönelik gerçekleştirilmesi gereken eylemlerin, hedef durumun ve hedef tarihlerin belirlenmesi, kendi sorumluluğunda olmayan tedbirler ile ilgili olarak birimlere koordinasyon sağlanması,
d) Telafi edici kontrollerin belirlenmesi,
e) Rehber Uygulama yol haritasının oluşturulması,
f) Çalışmalar ve denetimler boyunca İç Denetim Başkanlığına gerekli bilgi ve belgelerin sunulması,
g) Denetim sonuçlarının Cumhurbaşkanlığı tarafından oluşturulmuş olan BİGDES sistemine girilmesi.
ALTINCI BÖLÜM
Teknik Hizmetler
Kullanıcılara teknik hizmet sunulması
(1) Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğüne yapılacak tüm talepler Talep Yönetim Uygulaması üzerinden oluşturulur. Bu uygulama dışında yapılan talepler kabul edilmez ve işlem yapılmaz.
(2) Oluşturulan talepler mümkün olan en kısa sürede değerlendirilir, öncelik sıralamasına alınarak talep içeriğine göre teknik personel ataması yapılır.
(3) Oluşturulan taleplere mümkün olan en kısa süre içinde müdahale edilir, talebin yerine getirilmesi için uzun süreli çalışmalar yapılması veya dışarıdan malzeme/hizmet temin edilmesi gereken durumlarda yapılacak çalışma için planlanan zaman bilgisi Talep Yönetim Uygulaması üzerinden talep sahibine iletilir.
(4) Oluşturulan taleplere müdahale sonrası problemin sebebi ve çözüm için yapılan işlemler Talep Yönetim Uygulaması üzerinden açıklamalı olarak belirtilir.
(5) Oluşturulan talebin karşılanması için malzeme ya da harici destek gerekliliği ve temin modeli talep tedarik komisyonu tarafından değerlendirilerek uygun görülmesi halinde temin süreci gerçekleştirilir.
(6) Kurum bilgisayarlarına yapılacak bakım onarım işlemlerinde kişisel veri içeren cihazların üçüncü kişilere gönderilecek olması durumunda, cihazlardaki veri saklama ortamları sökülerek güvenli bir yerde saklanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Uygulama Hizmetleri
Yazılım talepleri, analiz ve kodlama
(1) İstisnai haller ve mücbir sebepler dışında Bakanlık Merkez ve Taşra Teşkilatının tüm yazılım ihtiyaçları Genel Müdürlük tarafından geliştirilen ya da temin edilen yazılımlar ile sağlanır.
(2) İstisnai hallerde, Bakanlık taşra teşkilatı tarafından ihtiyaç duyulan uygulama geliştirme veya hali hazırda kullanılan iç uygulamalar için ek geliştirme talepleri; Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü Talep Yönetim Uygulaması üzerinden gerekçe ve ihtiyaca yönelik gereksinimleri ile birlikte iletilir. Genel Müdürlük Proje Yönetimi Dairesi Başkanlığı ve talep sahibi birimin bağlı olduğu Genel Müdürlük onayı sonrası yeni geliştirme, ek geliştirme çalışmaları başlatılır. Taşra teşkilatından gelen yazılım geliştirme veya ek geliştirme talepleri, Talep Yönetim Uygulamasına bilgi teknolojileri koordinatörü tarafından girilir.
(3) Yeni yazılım geliştirme talebi veya hali hazırda kullanılan iç uygulamalar için ek geliştirme taleplerinin olumlu olarak değerlendirilmesi sonrası Genel Müdürlük tarafından projelendirilir. Projenin tüm aşamalarında (analiz, geliştirme, test ve canlı kullanıma alma) ihtiyaç olması durumunda talep sahibi birimden ihtiyaç ve gereksinim detay bilgisine sahip personel Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünde tam zamanlı veya yarı zamanlı görevlendirilebilir.
(4) Dış kaynaklar tarafından kurum faaliyet alanları ile ilgili geliştirilmiş özel yazılım geliştirme taleplerinde ise uygulamanın test edilmiş kaynak kodlarının kurum yazılım listesine alınması sağlanır.
(5) Genel Müdürlük tarafından sunulan bilgi sistemleri ile ilgili geliştirme, yetki talebi, sorun bildirimi ve veri düzeltme talepleri Talep Yönetim Uygulaması üzerinden iletilir.
(6) İhtiyaç duyulan hazır paket yazılımlar birimin bağlı olduğu Genel Müdürlük onayı sonrası ihtiyaç gerekçesi ve gereksinimleri ile birlikte öncelikli olarak İl Bilgi Teknolojileri birimi değerlendirmesi sonrası İl Bilgi Teknolojileri Koordinatörü tarafından Talep Yönetim Uygulamasına girilir, talep değerlendirme komisyonu tarafından değerlendirilen talepler aynı uygulama üzerinden değerlendirme sonuçlarını iletir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Malzeme Tedariki ve Teknik Şartname Hazırlanması
Teknik şartname hazırlanması
(1) Genel Müdürlük Yetki kapsamındaki Bilgi Teknolojileri ihtiyaçlarının temini için öncelikli olarak ihtiyacın İl Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi’ne bildirilmesi gerekmektedir. Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi tarafından ihtiyaç sahibi birim veya personel ile görüşmeler ve gerekli durumlarda yerinde keşif çalışmaları yapılarak ihtiyacın gerçekliği ve güncel kullanım ihtiyaçlarını değerlendirilir, ihtiyacın karşılanması için gereksinimleri belirler ve İl Bilgi Teknolojileri Koordinatörü tarafından Talep Yönetim Sisteminde talep oluşturulur.
(2) Genel Müdürlük Yetki kapsamındaki Bilgi Teknolojileri ihtiyaçlarının temini kapsamında belirlenen gereksinimler doğrultusunda araştırma yapılır, mevcut ihtiyaç ve ileride oluşabilecek ihtiyaçları göz önünde bulundurmak suretiyle toplam sahip olma maliyeti en uygun olan ürün için teknik özellikler tespit edilerek Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü koordinasyonunda teknik özelliklerin belirtildiği şartname hazırlanır.
(3) Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü uhdesindeki tedarikler için yapılacak talepler özelliklerin belirtildiği teknik şartname ile Talep Yönetim Uygulaması üzerinden sadece bilgi teknolojileri koordinatörü tarafından yapılır.
(4) Genel Müdürlük bünyesinde kurulacak talep değerlendirme komisyonu tarafından gelen talepler değerlendirilerek aynı uygulama üzerinden dönüş sağlanır.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Yetkili Donanımlar
Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi yetki alanında bulunan donanımlar
(1) Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi’nin yetki alanında bulunan donanımlar aşağıda listelenmiştir:
a) Masaüstü Bilgisayarlar ve çevre birimleri, (Monitör, Klavye, Mouse vb.)
b) Dizüstü Bilgisayarlar ve çevre birimleri, (Mouse, Harici Optik Sürücüler.)
c) USB bellekler, Harici veri saklama diskleri,
ç) Veri Depolama Cihazları,
d) Güvenlik Duvarları,
e) Yazıcılar,
i) Tarayıcılar,
g) Fotokopi Makineleri,
ğ) Mobil cihazlar, (Cep telefonu, Tablet bilgisayar vb.)
h) Network yönlendirici cihazlar, (Router, Adsl modemler, Vdsl modemler, kablosuz ağ bağlantı noktaları ve adaptörleri)
ı) Ağ Anahtarlama cihazları, (Switch, Hub vb.)
i) Video Projeksiyon cihazlar,
j) Akıllı Tahta sistemleri,
k) Yazılım ve uygulamalar,
l) Fiber optik bağlantı ekipmanları.
(2) Bilgi Teknolojileri Şubesi/Birimi’nin bu cihazların dışında kalan donanımlar üzerinde herhangi bir yetkisi bulunmamaktadır.
ONUNCU BÖLÜM
Bilgi Sistemleri Kullanım Süreçleri
Bilgi sistemlerine yönelik genel hususlar
(1) Bilgi Sistemlerinin kullanımına yönelik genel hususular aşağıda belirtilmiştir.
a) Genel Müdürlük tarafından elektronik otomasyon yazılımlarının kullanımları ile ilgili kılavuzlar iç portal sayfasından (e-kilavuz.aile.gov.tr/) yayınlanır,
b) İş süreçlerinin, Genel Müdürlük tarafından belirlenen otomasyon sistemleri üzerinden yürütülerek, ilgili tüm verilerin Bakanlık bilgi sistemlerine işlenmesi, zaruri haller dışında verilerin fiziki ortamlarda mümkün olduğunca tutulmaması gerekmektedir,
c) Verilerin elektronik otomasyon yazılımları bünyesindeki uygulama menüleri aracılığıyla ve belirlenmiş olan işlem adımları takip edilerek zamanında eksiksiz ve doğru şekilde kayıt altına alınması zorunludur,
ç) Bilgi sistemleri kullanıcıları tarafından ilgili mevzuat kapsamındaki taleplerin, elektronik otomasyon yazılımları bünyesindeki uygulama menüleri aracılığıyla ve belirlenmiş olan işlem adımları takip edilerek yapılması zorunludur,
d) Uygulamaların kullanımı esnasında karşılaşılan sorunların çözümü için Genel Müdürlüğün belirlediği Talep Yönetim Uygulaması üzerinden destek sağlanır,
e) Talepler için hazırlanmış olan elektronik otomasyon yazılım menüleri olmasına rağmen dilekçe, e-dilekçe, resmî yazı, KEP, UETS, elektronik posta, telefon, posta ve benzeri farklı bir iletişim yöntemi tercih edilerek Genel Müdürlüğe iletilen talepler hakkında işlem yapılmaz.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönerge
(1) 11/01/2024 tarih ve 10114284 sayılı Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlık makamı onayı ile yürürlüğe konulan Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevlerine İlişkin Yönerge yürürlükten kaldırılmıştır.
Hüküm bulunmayan haller
(1) Bu Yönetmelikte yer almayan hususlar hakkında, 12.02.2024 tarihli, 163 sayılı Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlükleri Görev Ve Çalışma Esasları Yönerge ile yürürlükte olan diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Geçiş hükmü
(1) Bu Yönetmelik çerçevesinde kurulan Daire Başkanlıklarına ilişkin kadro ihdas işlemleri tamamlanıncaya kadar bu Daire Başkanlıklarına ilişkin görevler Genel Müdürün belirleyeceği Daire Başkanlarınca yürütülür.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanının onay tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanı yürütür.