Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır.

Amaç, Kapsam ve Dayanak

MADDE 1

(1) Bu Prosedürün amacı; bitkisel gıda ve yem, gıda ile temas eden madde ve malzeme ile gıda ve yem amaçlı kullanılacak hayvansal olmayan maddelerin üretildiği ülkelerin resmi denetim birimleri, denetim sistemleri, üretim alanları ve tesislerinde gıda ve yem güvenilirliği ile biyogüvenlik mevzuatına göre inceleme yaparak onaylı tesisler için azaltılmış kontrol (analiz) sıklığı belirlenmesi ve onaylı tesis listesi oluşturulmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

(2) Bu Prosedür; ithal edilerek yurt içinde serbest dolaşıma girecek bitkisel gıda ve yemler, gıda ile temas eden madde ve malzemeler ile gıda ve yem amaçlı kullanılacak hayvansal olmayan maddeleri kapsar.

(3) Bu Prosedür,

a) 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu,

b) 5977 sayılı Biyogüvenlik Kanunu,

c) Bitkisel Gıda ve Yem İthalatının Resmi Kontrollerine Dair Yönetmelik’in 16 ncı maddesi,

ç) Gıda ve Yemin Resmi Kontrollerine Dair Yönetmelik’in 24 üncü maddesi,

d) Genetik Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar ve Ürünlerine Dair Yönetmelik’in 22 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 2

(1) 5996 sayılı Kanun ile “Bitkisel Gıda ve Yem İthalatının Resmi Kontrollerine Dair Yönetmelik” ve “Gıda ve Yemin Resmi Kontrollerine Dair Yönetmelik”te geçen tanımlara ilave olarak bu Prosedürde geçen,

a) Azaltılmış Kontrol (Analiz) Sıklığı: Onaylı tesis için bu Prosedür kapsamında hesaplanan kontrol sıklığını,

b) Genel Müdürlük: Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünü,

c) Daire Başkanlığı: Bitki ve Bitkisel Ürünler Sınır Kontrol Daire Başkanlığını,

ç) Dökme Ürünler: Ambalajsız veya yalnızca taşıma amacıyla ambalajlanmış, mevcut haliyle son tüketiciye arz edilmeyen ve son tüketiciye arzı öncesinde işleme ya da paketlemeye tabi tutulacak işlenmiş veya işlenmemiş ürünleri,

d) İl/İlçe Müdürlüğü: İthalatta yetkili İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğünü,

e) Kontrol Sıklığı: İthalata konu ürünlerin ülkemiz sınır noktalarında fiziksel kontrole tabi tutulma oranı,

f) Resmi Kontrol: Kanun kapsamındaki faaliyetlerin Kanun hükümlerine uygunluğunun doğrulanması için kontrol görevlilerinin, verilen yetki çerçevesinde gerçekleştirdikleri izleme, gözetim, denetim, muayene, karantina, numune alma, analiz ve benzeri kontrolleri,

g) Onaylı Tesis: Üretici ülkeden ülkemize ithalat yapmak üzere Bakanlıkça onaylanmış üretim tesisini,

ğ) Ürün: Bitkisel Gıda ve Yem İthalatının Resmi Kontrollerine Dair Yönetmelik kapsamında ithalat kontrollerine tabi ürünleri

ifade eder.

Başvuru, Değerlendirme ve Görevlendirme

MADDE 3

(1) Dökme ürünler için onaylı tesis başvurusu öncesinde ithalatçı, ihracatçı veya yetkili temsilcisi tarafından Genel Müdürlükten görüş alınır.

(2) Onaylı tesis başvurusu, başvuru tarihi itibarıyla Gıda Güvenliği Bilgi Sistemi (GGBS)’nde en az 1 yıl ithalat verisi olan üretim tesisleri için yapılır.

(3) İthalatçı, ihracatçı veya yetkili temsilcisi tarafından Genel Müdürlüğe onaylı tesis başvurusunda bulunulur:

a) Birden fazla üretim tesisi için ayrı dosya hazırlanarak ayrı başvuru yapılır.

b) Bakanlığa aşağıda yer alan bilgi ve belgeler ile başvuru yapılır:

1) Başvuru dilekçesi,

2) Ek-1’de yer alan bilgi formunda yer alan üretici/yetkili otorite tarafından beyan edilmesi gereken bilgi ve belgeler (Türkçe çevirisiyle birlikte),

3) Tarım ve Orman Bakanlığı “Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı Merkez Döner Sermaye İşletmesi Birim Fiyat Listesi”nde yer alan “Yurtdışı Bitkisel Gıda ve Yem Onaylı Tesis Listesi Başvuru Ücreti”nin ödenmesine dair dekont.

(4) Başvuruların değerlendirilmesinde aşağıdaki hususlar dikkate alınır:

a) Genel Müdürlük tarafından 30 iş günü içerisinde inceleme ve değerlendirme yapılır:

1) Başvuruda eksiklik bulunması halinde ithalatçı, ihracatçı veya yetkili temsilcisine resmi yazıyla eksiklik hakkında ivedilikle bilgi verilir. Eksiklikler başvuru sahibi tarafından en geç 60 iş günü içinde tamamlanmalıdır.

2) Yapılan inceleme ve değerlendirme sonucunun uygun olması durumunda başvuru kabul edilir. Başvurunun kabulü ithalatçı, ihracatçı veya yetkili temsilcisine resmi yazıyla bildirilir.

b) Aşağıdaki durumlarda başvuru doğrudan reddedilir:

1) GGBS ithalat onay sayfasında yapılan incelemede son bir yıl içerisinde fiziksel kontrollerinde %10’un üzerinde olumsuzluk tespit edilen ürünlerin üretildiği üretim tesisine ilişkin yapılan başvuru,

2) Ön bildiriminde üretici firma bilgisi bulunmayan ürünler için yapılan başvuru,

3) Bilgi ve belge eksikliği durumu başvuru sahibine yazılı olarak bildirilen ve başvuru sahibi tarafından 60 iş günü içinde eksikliği tamamlanmayan başvuru.

c) Reddedilen başvurunun ret gerekçesi başvuru sahibine resmi yazı ile bildirilir. Reddedilen başvuru için başvuru sahibine “Yurtdışı Bitkisel Gıda ve Yem Onaylı Tesis Listesi Başvuru Ücreti” iadesi yapılmaz.

Onaylı tesis ziyareti öncesinde yapılacak işlemler

MADDE 4

(1) Başvurusu kabul edilen üretim tesislerinde yapılacak Onaylı Tesis Ziyareti için Daire Başkanlığı Bitkisel Orjinli Gıda ve Yem Sınır Kontrolleri Çalışma Grubu ve/veya il/ilçe müdürlüklerinden toplam 3 (üç) personel görevlendirilir.

(2) İl/ilçe müdürlüklerinden görevlendirilecek personel; İl Müdürlüğünde Gıda ve Yem Şube Müdürlüğünde ve/veya İlçe Müdürlüğünde bu Prosedürün 2 nci maddesi 1 inci fıkrası (ğ) bendinde tanımlanan ürünlerin ithalat resmi kontrollerinde çalışan ve GGBS’de “İthalat İşlem Yapma Yetkisi” bulunan resmi kontrol görevlileri arasından belirlenir.

(3) Görev süresi, üretim tesisinde üretilen ürün çeşitliliği dikkate alınarak yol hariç üç günden az olmamak üzere Daire Başkanlığınca belirlenir.

(4) Görevin gerçekleştirileceği tarih, başvuru sahibinin talebi de dikkate alınarak Daire Başkanlığınca belirlenir. Tesis ziyaretinden önce görevlendirilen personel gerekli durumlarda Daire Başkanlığı koordinesinde ön değerlendirme amacıyla yüz yüze ve/veya video-konferans yolu ile toplantı gerçekleştirebilir.

(5) Yurt Dışı Geçici Görevlendirme Olur’u Genel Müdürlük tarafından alınır.

(6) Üretici ülkenin yetkili otoritesinden randevu alınması, başvuru sahibi veya üretim tesisi sorumluluğundadır. Başvuru sahibi tarafından talep edilmesi durumunda ilgili ülkenin yetkili otoritesi Genel Müdürlükçe resmi yazıyla bilgilendirilir.

(7) Yurt Dışı Geçici Görevlendirme Olur’u alındıktan sonra Tarım ve Orman Bakanlığı “Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı Merkez Döner Sermaye İşletmesi Birim Fiyat Listesi”nde yer alan “Bitkisel Gıda ve Yem İthalatı İçin Yapılacak Yurtdışı Onaylı Tesis Başvurusuna Görevlendirilecek Uzman Personel Ücreti” Merkez Döner Sermaye hesabına başvuru sahibi tarafından Olur’da belirtilen personel ve gün sayısı dikkate alınarak ödenir ve dekontu tesis ziyareti öncesinde Daire Başkanlığına sunulur.

(8) Onaylı tesis ziyareti için görevlendirilen personele Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı Merkez Döner Sermaye Saymanlığı tarafından görev öncesinde ödeme yapılır.

(9) Onaylı tesis görevine ilişkin tüm masraflar (Olur’da adı geçen tüm personele ait pasaport giderleri, vize ücretleri, yurt dışı çıkış harcı, gidiş-dönüş uçak biletleri, transfer, konaklama giderleri, tercümanlık hizmetleri vb. diğer zaruri masraflar) başvuru sahibi tarafından doğrudan karşılanır. Tercümanlık hizmeti ithalatçı/ihracatçı/üretim tesisi yetkilileri tarafından yapılmaz, ayrıca hizmet alımı yapılmalıdır.

Onaylı tesis ziyareti

MADDE 5

(1) Onaylı tesis ziyaretinde ülkemiz gıda ve yem güvenilirliği ile biyogüvenlik mevzuatı dikkate alınır.

(2) Ziyarette bu Prosedürün Ek-2 sinde yer alan “Onaylı Tesis Kontrol Formu” puanlanarak görevlendirilen her bir personel tarafından ayrı ayrı doldurulur.

(3) Ek-2 Formunda her bir soru için önem derecesine göre 0’dan 4’e kadar değerlendirme puanı bulunur. Görevlendirilen personel tarafından her bir soruya karşılık gelen husus değerlendirilerek uygunsuzluk durumuna göre takdir edilen puan ilgili kutucuğa yazılır. Mutlak uygunsuzluk durumunda sıfır (0) puan verilir. Üretim tesisinde, formda yer alan soru/lara karşılık gelen herhangi bir uygulama, düzenleme vb. yoksa bu madde “Değerlendirmeye Alınmadı (DA)” olarak işaretlenir. Değerlendirmeye alınmayan madde/lerin puan toplamı/ları, toplam puandan düşülerek elde edilen puan yüzde olarak hesaplanır ve 0,5 ve üstü küsuratlar 1’e yuvarlanarak sonuç değerlendirilir.

Hesaplama Puanı = Soru Toplam Puanı x 100 / (248 - “Değerlendirmeye Alınmayan Maddeler” Puan Toplamı)

Örneğin, değerlendirmeye alınmayan madde/ler puan toplamı 16 ise ve formda toplam puan 162 çıkmışsa;

Hesaplama Puanı = 162 x 100 / (248-16) = 69,82 olarak hesaplanır ve sonuç 70 olarak değerlendirilir.

(4) Ek-2 Formunda yer almayan ancak görevlendirilen personel tarafından gözlemlenerek kanaat oluşan hususlar için hesaplama puanına, +/-10 olmak üzere Görevlendirilen Personel Genel Değerlendirme Puanı eklenebilir.

(5) Görevlendirilen her bir personel tarafından doldurulan Ek-2 Formlarının genel puan toplamlarının ortalaması esas alınır.

(6) Ziyarete ilişkin Onaylı Tesis Görev Dönüş Raporu, göreve katılan personel tarafından görev dönüşünde 20 iş günü içerisinde hazırlanarak tek rapor halinde imza altına alınır.

Azaltılmış kontrol (analiz) sıklığının hesaplanması

MADDE 6

(1) Azaltılmış kontrol (analiz) sıklığının hesaplanmasında:

a) Ürünün ithalat resmi kontrollerinde son bir yıl içerisinde yapılan fiziksel kontrol sonuçları,

b) Doldurulan Ek-2 Formlarının genel puan toplamlarının ortalaması dikkate alınır.

(2) Ek-2 Formundan hesaplanan ortalama puan 100 üzerinden değerlendirilir.

(a) Son bir yıl içerisindeki fiziksel kontrol sonuçlarında hiç olumsuzluk olmayan tesisin puan toplamı:

1) 60’ın altında ise kontrol sıklığı azaltılmaz.

2) 61-70 arası ise kontrol sıklığı %50 azaltılır.

3) 71-80 arası ise kontrol sıklığı %70 azaltılır.

4) 81-90 arası ise kontrol sıklığı %80 azaltılır.

5) 91-100 arası ise kontrol sıklığı %90 azaltılır.

(b) Son bir yıl içerisindeki ithalat fiziksel kontrol sonuçlarında %10 ve altında olumsuzluk tespit edilen tesisin puan toplamı:

1) 70’in altında ise kontrol sıklığı azaltılmaz.

2) 71-80 arası ise kontrol sıklığı %40 azaltılır.

3) 81-90 arası ise kontrol sıklığı %60 azaltılır.

4) 91-100 arası ise kontrol sıklığı %80 azaltılır.

(3) Azaltılacak kontrol (analiz) sıklıklarında “Bitkisel Gıda ve Yem ile Gıda ile Temas Eden Madde ve Malzemelerin İthalat Kontrollerine Dair Uygulama Talimatı”nın Ek-3’ünde yer alan Analiz Sıklıkları esas alınır. Ayrıca:

a) Gıda İşletmeleri ve Yem İşletmelerinde (Biyogüvenlik Mevzuatı kapsamında onaylanmamış genetiği değiştirilmiş (GD) ham madde kullanan); Ek-2 Formunun Bölüm E Biyogüvenlik Denetimi başlığında yer alan 2 nci madde hariç tüm soruların her birinden 4 puan (Biyogüvenlik Denetimi için toplam 32 puan) alan tesisin azaltılmış kontrol (analiz) sıklığı GDO kontrolleri için de analiz sıklığı olarak belirlenir. (Örneğin; Yapılan değerlendirme sonucunda azaltılmış kontrol (analiz) sıklığı %20 hesaplanan tesisin Biyogüvenlik Denetimi puanı 32 ise %20 analiz sıklığı GDO kontrolleri için de uygulanır.)

b) Yem İşletmelerinde (Biyogüvenlik mevzuatı kapsamında onaylanmış GD ham madde kullanan ve/veya GD yem üreten); Ek-2 Formunun Bölüm E Biyogüvenlik Denetimi başlığında yer alan 3 üncü madde hariç tüm soruların her birinden 4 puan (Biyogüvenlik Denetimi için toplam 32 puan) alan tesisin azaltılmış kontrol (analiz) sıklığı GDO kontrolleri için de analiz sıklığı olarak belirlenir.

(4) Azaltılacak kontrol (analiz) sıklığına ilişkin kararı da içeren Onaylı Tesis Görev Dönüş Raporu, Onaylı Tesis Kontrol Formu ile birlikte Genel Müdürlük Makamının Olur’una sunulur.

(5) Azaltılacak kontrol (analiz) sıklığı uygulama süresi bu Prosedürün 6 ncı maddesinde belirtilen puanlara göre belirlenir. Buna göre kontrol sıklıklarına ilişkin uygulama süresi;

a) 91-100 arasında puan alan tesisler için 3 yıl (36 ay),

b) Diğer puanları alan tesisler için 2 yıl (24 ay) ile sınırlıdır.

(6) Azaltılmış kontrol (analiz) sıklığı uygulama süresi bitiminde veya öncesinde süre uzatımı için ithalatçı, ihracatçı veya yetkili temsilcisi tarafından bu Prosedürün 3 üncü maddesi hükümlerine göre yeniden Onaylı Tesis Başvurusu yapılır. Süre uzatma talepleri tekrar onaylı tesis ziyareti gerçekleştirilmeden kabul edilmez.

(7) Onaylı tesis kapsamına alınan ve azaltılmış kontrol (analiz) sıklığı uygulanan tesisin ürünlerinde yurt içinde veya ithalat aşamasında yapılacak resmi kontrollerde insan sağlığı, gıda veya yem güvenilirliği ile biyogüvenlik mevzuatı kapsamında uygunsuzluk tespit edilmesi durumunda tesis onayı iptal edilerek azaltılmış kontrol (analiz) sıklığı uygulamasına son verilir.

(8) Bu Prosedür kapsamında azaltılmış kontrol (analiz) sıklığına tabi olan onaylı tesis listesi GGBS’de ve/veya Genel Müdürlük internet sayfasında yayımlanır.

YÜRÜRLÜK

MADDE 7

(1) Bu prosedür yayımlandığı tarihte uygulamaya girer.