Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır.

1.AMAÇ

Bu talimatın amacı; gönderilerin ücretlendirilmesi, ücret ödeme yöntemleri, pul ve tarih damgalarının kullanımı, ücretin “P.P. Damgası” kullanılarak alınması, ücret ödeme makineleri ile PTT işyerlerinde kullanılacak ücret alma makinelerine ilişkin talimatın belirlenmesidir.

2.KAPSAM

Bu talimat gönderilerin ücretlendirilmesi, ücret ödeme yöntemleri, pulların kullanımı, aynı gönderici tarafından postaya çok sayıda ve sürekli olarak verilmek istenen standart gönderilerin pul yerine “P.P. damgası” kullanılarak kabul edilerek yollanması, ücret alma makinelerinin PTT işyerlerinde kullanımı ile ücret ödeme makinelerinin gerçek ve tüzel kişiler tarafından satılması ve kullanılmasına ilişkin süreçleri ve merkez teşkilatında Posta ve Kargo Hizmetleri Daire Başkanlığı, taşra teşkilatında tüm işletme müdürlükleri, PTT işyerleri, PİM, KİM, PİDM, UKİM, UPİM, PDM, KDM, DTM birimlerini kapsar.

3. TANIMLAR VE KISALTMALAR

3.1 Atölye: Posta Makinaları Bakım ve Onarım Atölyesidir..

3.2 Başmüdürlük: PTT A.Ş. Başmüdürlüğünü ifade eder.

3.3 Gönderici: Her türlü posta maddesini PTT işyerine veren gerçek veya tüzel kişilerle bunların vekil ve mutemetleri ifade eder.

3.4 Gönderi: Kayıtsız ve kayıtlı posta gönderileri ile kargoların tümünü ifade eder.

3.5 İhtisas Müdürlükleri: Taşra teşkilatında merkez müdürlükleri (PDM, PİM, KİM, merkez vb.) dışında kalan başmüdürlüklere bağlı müdürlükleri ifade eder.

3.6 Kontrol Merkezi: Kullanıcılarca gönderilerin postaya verildiği merkez müdürlüğünü ifade eder.

3.7 Kullanıcı: PTT A.Ş tarafından kendilerine ücret ödeme makinesi kullanma izni verilenleri ifade eder.

3.8 Makine: Ücret ödeme ve alma makinelerini ifade eder.

3.9 P.P. (ücreti alınmıştır) damgalı gönderi: ücreti P.P. damgası kullanılmak suretiyle alınarak postaya verilen gönderilerdir.

3.10 P.P. Damgası: Gönderiler üzerinde pul yerine kullanılacak damga tatbiki ve numarasıdır.

3.11 PTT İşyeri: Acentelikler dahil PTT A.Ş tarafından faaliyetlerini yürütmek amacıyla kurulan birimleri ifade eder.

3.12 Pul: Posta ücretlerinin ödenmesinde veya filatelik amaçlı biriktirilmesinde kullanılmak üzere bastırılan sürekli ve resmi posta pulları ile anma pullarıdır.

3.13 Satıcı: PTT A.Ş tarafından kendilerine ücret ödeme makinelerini ithal etme, satma ve onarma izni verilen gerçek ve tüzel kişiler ile merkez teşkilatınca kendilerinden ücret alma makinesi satın alınan gerçek ve tüzel kişileri ifade eder.

3.14 Merkez Müdürlükleri: Taşra teşkilatında ihtisas müdürlükleri dışında kalan müdürlüklerdir.

3.15 Merkez Teşkilatı: Şirketin Genel Müdürlük birimleridir.

3.16 Şirket/PTT A.Ş: Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi’dir.

3.17 Ücret Alma Makinesi: PTT işyerlerinde posta ücretlerinin alınmasında kullanılan posta pulu yerine gönderi üzerine posta ücretini gösteren PTT A.Ş’ce belirlenen renkte damga tatbiki yapan makinelerdir.

4. SORUMLULUKLAR

Bu talimatın hazırlanması ve yönetiminden Posta ve Kargo Hizmetleri Daire Başkanlığı, uygulanmasından ise posta ve kargo hizmetlerinin yürütülmesinin her aşamasında görevli tüm personel ve kapsamdaki tüm birimler sorumludur.

5.UYGULAMA

5.1 Gönderilerin Ücretlendirme İşlemleri ve Ücret Ödeme Yöntemleri

5.1.1 Ücretlendirme işlemleri

Gönderilerin ücretlendirilmesi bu talimat ile Posta ve Telgraf Ücret Tarifelerinin hükümlerine göre yapılır. Ücretlerin güncellenmesi mevcut hizmetlerin geliştirilmesi sürecine göre, yeni belirlenecek hizmetlerle/ürünlerle ilgili ücretlendirme yeni ürün/hizmet geliştirme sürecine göre belirlenir.

5.2 Ücretlerin alınması

5.2.1 Gönderilerin varsa özel hizmet ücretleri dahil olmak üzere kabul, yollama, dağıtım/teslim işlemleri karşılığı olan ve tarifede yazılı bulunan posta ücretleri, aşağıdaki usullerden biriyle alınır:

a) Nakit,

b) Anma pulu ve sürekli posta pulları,

c) Resmi pullar,

d) Kişisel pullar,

e) Postada kullanılan, değeri üzerinde gösterilen her türlü pul ile üzerinde pul veya pul baskısı bulunan zarflar, posta kartları, uluslar arası cevap kuponu, maksimum kartlar vb. değerli kağıtlar,

f) PTT A.Ş.’ ce bastırılan kare barkodlar,

g) PTT A.Ş. servislerinde kullanılan ücret alma makineleri ile elde edilen tatbikler veya bu makinelerle gönderi üzerine basılan damgalarla veya makinelerden elde edilen üzerinde ücret basılı etiketler,

h) PTT A.Ş.’ce müşterilerin kullanmasına izin verilen ücret ödeme makineleri ile elde edilen tatbikler veya bu makinelerle gönderi üzerine basılan damgalar veya makinelerden elde edilen üzerinde ücret basılı etiketler,

i) Elle yazılmış veya baskı makinesiyle basılmış "Ücret Alınmıştır” anlamına gelen P.P. damgası (Port Payé) işaretiyle,

j) Posta Çeki Hesabı ile,

k) Bankalar tarafından ihraç edilen banka kartları, kredi kartları veya ilgili kanunlarca izin verilen ya da verilecek diğer ödeme araçları ile,

l) PTT A.Ş. hesaplarına doğrudan havale ile,

m) Uluslar arası cevap kuponu karşılığı ile,

n) Merkez teşkilatınca belirlenip duyurulan diğer usullerle.

5.2.2 Bu maddenin birinci fıkrasında gösterilen herhangi bir usulle ödenmiş ücretlerde görülen eksiklikler, aynı fıkrada belirtilen usullerden herhangi biriyle tahsil edilebilir.

5.2.3 Bir posta gönderisinin ücreti, tarifesinden yüksek değerde pulla ödenmiş olursa, PTT A.Ş.’den kaynaklı bir kusur bulunmadıkça aradaki fark geri verilmez. Ancak, ücret alma veya ödeme makinelerinden geçirilen gönderilere basılan fazla ücretler için bu talimatta geçen hükümlere göre işlem yapılır.

5.3 Pulların Kullanımına İlişkin Hükümler 5.3.1Gönderilerin ücretlendirilmesinde kullanılan pullar

5.3.1.1 Gönderi ücretlerinin ödenmesinde kullanılmak üzere üzerlerinde yazılı bedel karşılığında PTT A.Ş’ce satılan pulların türü ve kullanılma yerleri aşağıda belirtilmiştir;

a) Posta ücretlerinin ödenmesinde kullanılan ve ihtiyaca göre bastırılan sürekli posta pulu,

b) Bir olay, konu veya kişileri anmak, tanıtmak amacıyla bastırılan, seri veya blok şeklindeki anma posta pulu,

c) 09/06/1958 tarihli ve 7127 sayılı Munzam Değerli Posta Pulları Çıkarılmasına Dair Kanun gereğince ek değer konularak yılda iki defa bastırılan ek değerli anma posta pulu,

ç) Genel bütçeye giren dairelerle katma ve özel bütçeli dairelerin, belediyelerin ve bunlara bağlı idare ve kurumların postaya verdikleri her türlü posta gönderilerinin posta ücretlerinin ödenmesinde kullanılmak üzere, şahıslarca kullanılamayan resmi posta pulu.

d) Kişisel pul: Kuruluş yıldönümü, belli bir olayın anılması, kişisel veya ticari bir ürünün tanıtılması, doğum günü, evlilik yıldönümü, anneler günü, babalar günü gibi özel günler ile mezuniyet töreni, hatıra ve benzeri amaçlarla gerçek ve tüzel kişilerin talebi üzerine ücreti karşılığında Şirket tarafından basımı yapılan posta pulu,

5.3.1.2 Bu maddenin birinci fıkrasının c bendinde belirtilen ek değerli anma posta pulu, gönderi ücretlerinin ödenmesinde kullanılması müşterinin isteğine bağlıdır. Ancak bu pullar üzerindeki ek değerler gönderi ücretinin ödenmesinde geçerli değildir.

5.4 Değerli kağıtların satışı

5.4.1 Pul ve diğer değerli kağıtların basımı, stoklanması, dağıtımı, satışı, sürşarj edilmesi, değiştirilmesi, toplatılması, imhası ile kullanımına ilişkin düzenlemeler Değerli Kağıtlar İşletme Prosedürüne, Filateli İşletme Prosedürüne ve Kişisel Pul İşletme Prosedürüne göre yürütülür.

5.4.2 Resmi daireler ihtiyaçları olan resmi pulları iki nüsha düzenlenecek yazı ile merkez müdürlüklerinden talep ederler. Taleplerde yazılı pullardan birinin bulunmaması halinde o pul çizdirilerek yerine o işi görebilecek diğer değerdeki pul veya pullar yazdırılır. Taleplerde yazılı pullar, bedeli peşin alınmak ve karşılığında vezne alındısı verilmek suretiyle satılır. Vezne alındısının tarih ve numarası ile satılan pul bedeli, talep yazısının her iki nüshası üzerine yazılarak mühür ve imza ile tasdik edildikten sonra, bir nüshası alındı ile birlikte pulu alana verilir, diğer nüshası da vezne alındısının dipkoçanına eklenir. Bu şekilde satılan resmi pullar pul defterinin ilgili bölümünde ayrı ayrı gösterilerek hizalarına hangi kurum kuruluşa satıldığı ve düzenlenen alındının numara ve tarihleri yazılır.

5.4.3 Pul bedelleri nakit olarak alınabileceği gibi, posta veya banka çeki, bankalar tarafından ihraç edilen banka kartları, kredi kartları veya ilgili kanunlarca izin verilen ya da verilecek diğer ödeme araçları ile PTT A.Ş hesabına EFT yada havale yolu ile de tahsil edilebilir.

5.4.4 Pul ve diğer değerli kağıtlar PTT Merkez Müdürlükleri, şubeleri ve postacılar ile PTT A.Ş'ce yetkili kılınan acentelikler ve posta pulu satıcılıkları tarafından satılır.

5.4.5 Satılan pulların değiştirilmesi, pulların kullanımı ve iptali, geçerli sayılmayan pullar, geçerli sayılmayan pul ve tatbiklere uygulanacak işlemler Değerli Kağıtlar İşletme Prosedürüne göre yürütülür.

5.5 Basılmış pul ve soğuk damgalar

5.5.1 Üzerinde bir ücret gösterilmek suretiyle pul veya soğuk damga basılmış olarak satışa çıkartılan posta kartları, tebrik, zarf veya ambalaj malzemelerinin üzerindeki değer dikkate alınarak kabul işlemi gerçekleştirilir. Kabul esnasında yürürlükteki ücret tarifesine göre ücret farkı varsa, fark posta pulu yapıştırılmak ya da ücret alma makinesinden geçirilmek suretiyle karşılanır.

5.5.2 Üzerinde bir ücret gösterilmek suretiyle pul veya soğuk damga basılmış olarak satışa çıkartılan posta kartları, tebrik, zarf veya ambalaj malzemeleri, çıkarıldığı amaç dışında kullanılmaz, başka malzeme veya değerli kağıtla değiştirilmez.

5.6 Uluslararası cevap kuponları

5.6.1 Uluslararası cevap kuponları, sadece PTT Merkez Müdürlükleri ve şubelerinde tarifesinde gösterilen ücreti karşılığı satılır.

5.6.2 Gerek yurt içinden gerek yurt dışından satın alınmış olan uluslararası cevap kuponları ücret tarifesinde gösterilen değer karşılığında prensip olarak bir veya birkaç posta pulu ile değiştirilir. İhtiyaç halinde diğer değerli kağıtlar, damgalar veya posta ücret alma makine ve damgalarıyla da ücretlendirilebilir.

5.6.3 Değiştirilmek istenen uluslararası cevap kuponlarının sol tarafındaki özel yerin, çıkış ülkesinin kontrol damgasıyla damgalanmış olması zorunlu değildir.

5.6.4 Aynı kişiye birden fazla cevap kuponu satılabileceği gibi, birden fazla cevap kuponu da değiştirilmek üzere kabul edilir.

5.6.5 Yabancı Posta İdarelerince iç servislerinde kullanılmaya mahsus özel cevap kuponları ile Dünya Posta Birliği (UPU) tarafından bastırılmamış olan, dolayısıyla CN 01 işaretini, UPU filigranını ve çıkış ülkesinin adını taşımayan uluslararası cevap kuponları kabul edilmez.

5.6.6 Uluslararası cevap kuponlarının geçerlilikleri zamanla sınırlandırılmış olup son değiştirme tarihi kupon üzerinde ayrıca belirtilmiştir. Satış tarihi ve satış ücreti ne olursa olsun, değeri değiştirilme tarihindeki tarife esas alınarak saptanır.

5.6.7 Değiştirilen cevap kuponlarının ön yüzünün sağ tarafındaki özel yeri değiştirilme sırasında tarih damgasıyla damgalanır. Bu şekilde damgalanan cevap kuponları tekrar satılamaz ve kullanılamaz.

5.7 Satılan pul ve değerli kağıtlar karşılığında belge verilmesi Satılan posta pulları ile diğer değerli kağıtlar için bunları satın alanlara satış anında yada sonradan talep edilmesi halinde fiş, alındı veya fatura verilir. Verilen belgede satılan pul, değerli kağıt ya da hizmetin niteliği açıkça belirtilir.

5.8 Kabul işleminden sonra yapılan tarife değişiklikleri Posta ve telgraf ücret tarifesinde yapılan değişiklikler nedeniyle kabulü yapılmış gönderilerin posta veya özel hizmet ücretlerindeki ücret farkı alınmaz.

5.9 Resmi daireler tarafından postaya verilen gönderilerin ücretleri Genel bütçeye giren dairelerle katma ve özel bütçeli dairelerden ve belediyelerle bunlara bağlı idare ve kurumlarca resmi pulla postaya verilen gönderilerin posta ve özel hizmetleri dahil tarifesine göre pulunun tam olarak yapıştırılmış olması zorunludur.

5.10 Tarih Damgaları

5.10.1 Postaya verilen her tür gönderilerinin PTT A.Ş kabul edildiğinin belirlenmesi ve düzenlenen alındı, belge, liste veya defter gibi bazı formüllerin tasdiki amacıyla PTT A.Ş işyerlerinde tarih damgası kullanılır.

5.10.2 Tarih damgası merkez teşkilatından izin alınarak üretilir ve kullanılacağı işyerlerine gönderilmesi sağlanır.

5.10.3 Trafiği yüksek olan işyerlerinde makine ile çalışan "otomatik tarih damgaları" ve bazı işyerlerinde de tomar veya silindir şeklindeki gönderilerin damgalanması amacıyla "rulo tarih damgaları" kullanılır.

5.10.4 Ücret alma veya ücret ödeme makinelerinin damga izleri de tarih damgası niteliğindedir.

5.10.5 Tarih damgaları, gerek ilgili olmayan kişilerce kullanılmaması, gerek kaybolmaması için özenle korunur. Bir damganın kaybolduğu anlaşılırsa durum ivedilikle merkez teşkilatına bildirilir.

5.10.5 İlkgün damgası ve özel tarih damgalarının kullanımı hususunda Filateli İşletme Prosedürünün ilgili maddeleri ile düzenlenen hükümler uygulanır.

5.11 P.P. (Ücreti Alınmıştır) Damgalı Gönderilere İlişkin Hükümler

5.11.1 P.P Damgasının uygulanacağı gönderiler

5.11.1.1 Türü, boyutu, ağırlığı, hacmi, tertip ve ambalajı ile istenen özel hizmetler ve ücreti bakımından birbirinin aynı olan ve aynı gönderici tarafından, postaya verilen her gönderimde kayıtsız gönderilerde 250 adetten az, kayıtlı gönderilerde ise 50’den az, aylık toplam adedi kayıtsız gönderilerde 3000’den az, kayıtlı gönderilerde ise 500’den az olmamak şartıyla postaya verilen kayıtlı veya kayıtsız gönderilere uygulanır.

5.11.1.2 P.P. damgalarında tarih kullanılabilir veya kabul tarihi itibarıyla tarih damgası ile ayrıca damgalanabilir. Kayıtlı gönderilerde P.P. damgası yanında gönderilerin postaya veriliş tarihinin bulunması zorunludur.

5.11.1.3 Bu maddenin birinci ve ikinci fıkrasında belirtilen hükümlerin dışında talep olması halinde merkez teşkilatından onay alınır.

5.11.2 P.P. aboneliği başvuru şekli

Gönderilerini P.P. damgası kullanmak suretiyle postaya vermek isteyenler, bir aylık süre içinde yollayacakları gönderilere ait aşağıda belirtilen bilgileri merkez müdürlüğüne yazıyla (Stok no: 150.0001- 1948) bildirirler. Bu yazıda; aylık olarak postaya verilecek gönderilerin;

a) Türü veya türleri,

b) Boyut, ağırlıkları veya hacimleri,

c) İstenen özel hizmetleri,

ç) Kayıtlı, kayıtsız, yurtiçi yurtdışı gönderi adetleri belirtilir.

5.11.3 P.P aboneliğinin onaylanması ve P.P damgasının kullanılması

5.11.3.1 Merkez müdürlüğünce gerekli inceleme yapıldıktan sonra P.P. damgasını kullanmak isteyenlerin aboneliği onaylanır.

5.11.3.2 P.P. aboneliği onaylananlara merkez müdürlüğü tarafından P.P. damga numarası ile birlikte damga örneği verilir.

5.11.3.3 P.P. damgaları, verilen örneğine uygun olmak kaydıyla gönderilerin adres bulunan yüzünün sağ üst köşesine aboneler tarafından basılabileceği gibi, matbaa yoluyla da yapılabilir.

5.11.4 P.P damgalı gönderilerin tertip ve ambalaj koşulları

Bu talimatın hükümlerine göre kabul edilecek gönderilere adres, tertip ve ambalajı bakımından aynı türdeki diğer gönderiler için uygulanan genel hükümler uygulanır. Ancak, bunlara posta ücreti karşılığında pul, vinyet vs. yapıştırılmaz, ücret ödeme ve alma makinelerinden geçirilmez.

5.11.5 P.P damgalı gönderilerin postaya verilmesi

5.11.5.1 P.P. damgalarında ilgili Merkez Müdürlüğünün adı bulunduğundan gönderilerin aynı merkez müdürlüğünden, damgasında tarih bulunanların ise damgada gösterilen tarihte postaya verilmesi zorunludur.

5.11.5.2 PTT A.Ş., P.P. damgalı gönderilerin ayrım ve sevkini kolaylaştırmak ve hız kazandırmak amacıyla varış yerlerine göre il, ilçe bazında ayrılmasını aboneden ister.

5.11.5.3 Bu tür gönderilerin merkez müdürlüğüne getirilme saati merkez müdürlüğüyle P.P. abonesi arasında kararlaştırılır.

5.11.5.4 Postaya verilmek istenen P.P. damgalı gönderiler üç nüsha düzenlenecek Postaya Verilen PP Damgalı Gönderiler Listesi ve varsa kayıtlı gönderiler için üç nüsha tevdi listesiyle birlikte merkez müdürlüğündeki ilgili servis veya görevliye teslim edilir. Listelere her takvim yılı başında 1 numaradan başlayıp yılsonuna kadar takip eden sıra numarası verilir.

5.11.5.5 Yurtiçi ve yurtdışı gönderiler ayrı ayrı postaya verilen PP damgalı gönderiler listesi düzenlenmesi esastır. Ancak, tek liste düzenlenmesi halinde yurtiçi gönderi ücretleri toplamı ayrı kalemde yurtdışı gönderi ücretlerinin ise ayrı kalemde gösterilmesi gerekir.

5.11.5.6 Postaya Verilen PP Damgalı Gönderiler Listesi ile Tevdi Listesi, gönderilerin kabulü esnasında PTT A.Ş. personeli tarafından tetkik edilerek, gönderilerin türü, boyutları, ağırlıkları veya hacimleri, istenen özel hizmetleri, kayıtlı, kayıtsız, yurtiçi, yurtdışı gönderi adetleri ile ücretlerinin doğruluğu saptanır ve listenin altı kontrolü yapan personel adı, soyadı yazıldıktan ve imzalandıktan sonra tarih damgası ile tasdik edilir.

5.11.5.7 Kabul sırasında tevdi listelerde yanlışlık görülürse, bu yanlışlık kabul eden personel tarafından abonenin huzurunda düzeltilir ve tevdi listesi abone ile birlikte imzalanır.

5.11.5.8 Üç nüsha düzenlenen listelerin, birinci nüshası ücreti tahsil eden veznece imzalandıktan ve üzerine tahsil edilmiştir şerhi verilip, tarih yazıldıktan sonra gönderileri kabul eden gişeye, ikinci nüshası göndericiye verilir. Üçüncü nüshası ise kontrol amacı ile gönderilerin işlendiği servislerde saklanır.

5.11.5.9 Kabul edilen P.P. işaretli gönderilere lüzum görülmesi halinde merkez müdürlüğünce tarih damgası basılabilir.

5.11.6 P.P damgalı gönderilerde ücretlerin tahsili

5.11.6.1 P.P. Damgası kullanıcıları tarafından postaya verilen gönderilerin ücretleri, kullanıcı posta çeki hesabından veya Bankalar tarafından ihraç edilen banka kartları, kredi kartları veya ilgili kanunlarca izin verilen ya da verilecek diğer ödeme araçlarından PTT A.Ş. posta çeki hesabına veya banka hesabına EFT ya da havale yolu ile veya merkez teşkilatınca belirlenen diğer usullerden biriyle tahsilat makbuzu düzenlenmek suretiyle tahsil edilir.

5.11.6.2 Postaya verilecek P.P. damgalı gönderiler için abone tarafından avans olarak yatırılan ücret Postaya Verilen PP Damgalı Gönderiler Listesi ve varsa Tevdi Listesi ile Postaya Verilen P.P. Damgalı Gönderi Ücretlerine Ait Tablo üzerinden ücretler takip edilir.

5.11.7 P.P. damgalı gönderilerin izlenmesi ve abonelerin kontrolü Kendilerine P.P. damgası verilen abonelerin;

a) Gönderilerini başka merkez müdürlüğüne vermeleri veya posta kutularına atmaları,

b) Postaya Verilen PP Damgalı Gönderiler Listesinde ve varsa Tevdi Listesinde sık sık ve şüphe yaratan yanlışlıklar yapmaları,

c) Kendilerine ait olmayan gönderileri P.P. damgası ile damgalamaları,

ç) P.P. damgalarını amaç veya usul dışı kullanmaları veya PTT A.Ş’nin gelir kaybına neden olmaları,

d) Bu talimatta belirtilen diğer hükümlere uymamaları,

halinde P.P. damgası kullanma yetkileri iptal edilir.

5.11.8 Ücret Ödeme Makinelerine İlişkin Hükümler

5.11.8.1 Ücret ödeme makineleri

5.11.8.1.1 Kullanıcılar tarafından posta ücretlerinin ödenmesinde kullanılan PTT A.Ş’ce belirlenen renkte damga tatbiki yapan ve gönderi üzerinde posta ücretini gösteren makinelere ücret ödeme makinesi denir.

5.11.8.1.2 PTT A.Ş. hizmetlerinde kullanılacak ücret ödeme makineleri için PTT A.Ş 'den izin alınması zorunludur.

5.11.8.1.3 PTT A.Ş. hizmetlerinde kullanılmak üzere satılmasına ve kullanılmasına izin verilebilecek ücret ödeme makinelerinin aşağıdaki özellikleri taşıması gerekir;

a) Sarf edilen posta ücretlerini doğru olarak göstermek ve kaydetmek.

b) Posta ücretlerini Kuruş olarak göstermek.

c) Kötü amaçla kullanılacak nitelikte olmamak.

ç) Emniyet ve kontrol açısından her türlü özelliği taşımak.

d) Kolayca kontrol edilebilecek nitelikte olmak.

5.11.8.1. PTT A.Ş, hizmetlerinde kullanılacak ücret ödeme makinelerinin marka ve modellerini tespit etme yetkisine sahiptir.

5.11.9 Ücret ödeme makinelerine uygunluk verilmesi

5.11.9.1 PTT A.Ş hizmetlerinde kullanılmak üzere ücret ödeme makinelerini ithal veya imal ederek satmak ya da kiralamak isteyen gerçek ve tüzel kişiler, bu talimatta yer alan hükümlere ve gelecekte PTT A.Ş tarafından yapılacak değişikliklere tamamen uymak şartıyla, PTT A.Ş.’den yazı ile izin isterler. Makine, PTT A.Ş tarafından incelendikten ve gerektiğinde servislerde denendikten sonra uygun görülmesi halinde merkez teşkilatınca yazılı olarak ön izin verilir.

5.11.9.2 PTT A.Ş ön izin alınmadan ithal edilen, üretilen, satılan, kiralanan ücret ödeme makinelerinin PTT A.Ş. hizmetlerinde kullanım izni, merkez teşkilatı tarafından verilebilir.

5.11.9.3 Uzaktan kredi yükleme özelliğine sahip ücret ödeme makinelerinin satıcıları ile PTT A.Ş arasında protokol imzalanır.

5.11.9.4 PTT A.Ş, uzaktan kredi yükleme özelliğine sahip ücret ödeme makine satıcılarının bu talimata aykırı hareketlerinden doğacak zararını karşılamak üzere, günün koşullarına göre banka teminat mektubu isteyebilir.

5.11.9.5 Satıcıların bu talimata aykırı hareket ettikleri anlaşılırsa, verilen izin geçersiz sayılır.

5.11.10 Kullanma izni alınması ve kullanıcı yükümlülükleri

5.11.10.1 Ücret ödeme makinesi kullanmak isteyen gerçek ve tüzel kişiler bir yazı ile Başmüdürlüğe başvurur. Kullanılmak istenilen makinenin marka, model ve seri numarası, hangi adreste kullanacağı, makineden geçen gönderilerin hangi merkez müdürlüğüne verilmek istendiği hususları belirtilerek satın alındığına ilişkin faturanın veya kiralandığına dair sözleşmenin örneği başvuru dilekçesine eklenir.

5.11.10.2 Başmüdürlüklerce başvurular incelenerek;

a) İstanbul Avrupa Yakası ve Anadolu Yakası Başmüdürlüklerince il plaka koduyla birlikte AVP veya AND yazılarak yanına tire (-) çekilmek suretiyle birden başlanarak tahsis edilecek sıra numarası (örnek İstanbul Avrupa Yakası Başmüdürlüğünce 34AVP-01, İstanbul Anadolu Yakası Başmüdürlüğünce 34AND-01) verilir. Başvuru sahiplerine kullanma izni verilir. Kullanma izin belgesinde makinenin sıra numarası ve kontrol merkezinin adı yer alır.

b) İstanbul Avrupa Yakası ve Anadolu Yakası Başmüdürlükleri haricindeki diğer Başmüdürlüklerde, il plaka kodu yanına tire (-) çekilmek suretiyle birden başlanarak tahsis edilecek sıra numarası (örnek Ankara Başmüdürlüğünce 06-01, 06-02, …..)verilir.

c) Sıra numarası tahsis edilen başvuru sahiplerine kullanma izni verilir. Kullanma izin belgesinde makinenin sıra numarası ve kontrol merkezinin adı yer alır.

5.11.10.3 Gönderilerin PTT şubesine verilmesinin uygun görülmesi halinde kontrol merkezi şubenin bağlı olduğu merkez müdürlüğüdür.

5.11.10.4 İlk kullanma izni PTT A.Ş’ce verilen bir makinenin daha sonra adres, unvan, kontrol merkezi değişikliği, devir gibi durumlarda aynı başmüdürlük bünyesinde olması halinde verilen sıra numarası aynı kalmak kaydıyla yeni kullanma izni başmüdürlüğünce düzenlenir. Farklı başmüdürlük bünyesinde kullanımının istenmesi halinde ilgili başmüdürlüğünce yeni sıra numarası verilmek suretiyle kullanım izni verilir.

5.11.10.5 Kullanıcılar, PTT A.Ş’ce kendilerine verilmiş kullanma izin belgelerini ve ücret ödeme makinelerini PTT A.Ş’nin bilgisi dışında başkalarına devredemezler.

5.11.10.6 Ücret ödeme makineleriyle basılan damga tatbiklerinin benzeri yapılamaz, değiştirilemez, bozulamaz ve tatbikler izinsiz kullanılamaz.

5.11.10.7 Kullanma izni verilen makinelere, PTT A.Ş’nin bilgi ve onayı olmadan klişe yaptırılamaz. Kullanıcılar, kullandıkları ücret ödeme makinelerini ve bu makinelerin klişelerini PTT A.Ş’nin bilgisi ve izni dışında başka ücret ödeme makineleriyle ve klişelerle geçici bir süre için de olsa değiştiremezler, tamir ettiremezler ve değişiklik yapamazlar.

5.11.10.8 Uzaktan kredi yükleme özelliğine sahip ücret ödeme makinesi kullanıcılarının diğer yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir.

a) Ücret ayar işlemleri ile avans yükleme işlemlerinin yanlış yapılması durumunda parasal hata yapılması söz konusu olacağından, bağlanan avansın takibi, kontrolü ve ücretlendirme işlemleri bu talimat ile “Posta ve Telgraf Ücret Tarifesi” çerçevesinde yapılır.

b) b)Uzaktan erişim sistemi ile kredi yükleme işlemi sırasında sistemden kaynaklanacak yanlışlık, aksaklık, arıza, kredinin bittiği halde gönderi geçirilmesine devam edilmesi gibi aksaklık halinde varsa PTT A.Ş.’nin zararı kullanıcı tarafından karşılanır.

c) Ücret ayar işlemleri ile avans yükleme işlemlerinde, hatalı işlem yapılması halinde aynı gün kullanıcılar tarafından makinenin bağlı bulunduğu merkez müdürlüğüne müracaat edilir.

d) Kullanılan ücret ödeme makinesinin kontrol merkezi tarafından kontrol ve denetim altında tutulabilmesi amacıyla PTT A.Ş tarafından yazı, e-posta, sms, telefon vb. yollarla istenen bilgi ve uyarılara satıcı firma ve kullanıcılarca en kısa sürede cevap verilir.

5.11.10.9 Kullanıcıların, bu talimatta belirtilen hükümlerden herhangi birine uymamaları, herhangi bir usulsüzlük yapmaları halinde verilen izin belgesi iptal edilir varsa PTT A.Ş' nin maddi zararı kullanıcılarca karşılanır ve gerektiğinde haklarında suç duyurusunda bulunulur.

5.11.10.10 Ücret ödeme makinesine, Posta ve Telgraf Ücret Tarifesinde belirtilen reklam ücreti ödenmek koşuluyla tanıtımı ile ilgili olarak reklam ibaresi yükletilebilir.

5.11.11 İzin belgelerinin saklanması ve istek halinde gösterilmesi

Satıcılar ve kullanıcılar, aldıkları izin belgelerini saklamak ve istendiğinde yetkili PTT A.Ş personeline göstermek zorundadır.

5.11.12 Makinelerin muayenesi ve mühürlenmesi

5.11.12.1 PTT A.Ş.’ce verilen izin üzerine kullanılacak olan ücret ödeme makineleri, kullanılmadan önce kontrol merkezine getirilir ve bu merkez müdürü veya görevlendireceği personel ve gerektiğinde bir teknik elemanın da iştirakiyle denenir. Doğru çalıştığına kanaat getirildikten sonra sayaçları sıfıra getirilir.

5.11.12.2 Manuel makinelerde makinenin kilit kısmı, kontrol merkezince tespit edilip, herhangi bir müdahaleye meydan verilmeyecek şekilde mühürlenir. Merkez müdürlüğü ve başmüdürlükteki dosyalarda saklanmak üzere baskı tatbik örnekleri alınır.

5.11.12.3 Makine mühürlenip kilitlendikten sonra üç nüsha Ödeme Tutanağı düzenlenerek muayenede hazır bulunanlar tarafından imzalanır. Tutanağın bir nüshası kullanıcıya, ikinci nüshası başmüdürlüğe gönderilir, üçüncü nüshası merkez müdürlüğünce o makine için açılacak sicil dosyasında saklanır.

5.11.12.4 Mühürlenip kilitlenen makineler, PTT A.Ş 'nin bilgisi dışında herhangi bir şekilde satıcı veya kullanıcılarca açılamaz.

5.11.12.5 Uzaktan kredi yükleme özelliğine sahip ücret ödeme makinelerinde mühür ve kilit bulunmaz.

5.11.13 Makinelerin kayıtlanması

Başmüdürlük bünyesinde ücret ödeme makinesi kullanılan her merkez müdürlüğü, makinenin marka, model, seri numarası, sıra numarası, kullanıcı ad, adres ve hizmete açıldığı tarih vb. bilgilerin kayıtlarını tutar. Her makine için kayıtların düzenli ve güncel olması zorunludur.

5.11.14 Damgalanacak gönderiler

5.11.14.1 Ücret ödeme makineleriyle, bu makinelerin teknik olanakları elverdiği ölçüde yurtiçi ve yurtdışı kayıtlı kayıtsız posta maddeleriyle posta kolisi veya kargoları ile kargoların, tebliğ evrakı, telgraf, tele-post ücretleriyle varsa özel hizmet ücretleri ödenebilir.

5.11.14.2 Ücret ödeme makinesiyle damgalanacak gönderilerin zarf, etiket, kuşak ve ambalajları damganın açıkça görülmesine engel olmayacak renkte olmalıdır.

5.11.15 Ücretlerin ödenmesi

5.11.15.1 Ücret ödeme makinesiyle damgalanacak posta gönderilerinin ücretleri ilgili merkez müdürlüğü veznesine veya PTT A.Ş. hesaplarına avans olarak yatırılır ve harcandıkça yenilenir.

5.11.15.2 Uzaktan kredi yükleme özelliğine sahip ücret ödeme makinelerine avans verme işlemi, avans verme biriminde görevli PTT A.Ş personeli tarafından yerine getirilir.

5.11.15.3 Ücret ödeme makinesi kullanıcılarının fazla avans yatırma talebinin olması veya ücret ödeme makinesine yatırılan avans tutarı kadar yükleme yapılamaması durumunda, fazla yatırılan avans tutarı ilgili avans hesabında bekletilir. Avans yükleme aşamaları Ücret Ödeme Makinesi Avans Kayıt Kontrol Listesine not düşülerek takip edilir.

5.11.15.4 Makinenin arızalanması, kontrol merkezi değişikliği gibi nedenlerle makinenin kapatılması durumunda düzenlenen kapanış tutanağına, makine kullanıcısının adı, numarası ile makine üzerinde bulunan sarfiyat sayacı, avans sayacı ve kalan avans tutarı yüklenmeyen avans tutarı ile varsa diğer her türlü sayaç değerleri mutlaka yazılır.

5.11.16 Makine klişeleri

5.11.16.1 Ücret ödeme makinelerinde kullanılacak klişeler üzerindeki yazı ve rakamları ihtiva eden damga tatbikleri, net okunacak şekilde olmalıdır.

5.11.16.2 Genel kural olarak ücret ödeme makine klişeleri, başta posta ücretini gösteren bir damga ile kontrol merkez ismi, makinenin sıra numarası ve gönderilerin damgalama tarihini gösterir bir mühürden (tarih mührü) oluşur. Bu damgalar aşağıdaki şekle uygun olmalıdır. Başka tip damgalar kabul edilmez.

5.11.16.3 Ücret damgası ile tarih mührünün arasında bulunan veya özel olarak ayrılmış olan boş yer, kullanıcıların isteğine göre isim, adres veya ticaret unvanlarının yazılmasına veya Başmüdürlüğün uygun göreceği işaret veya reklamların konulmasına ayrılır.

5.11.16.4 Bu maddenin ikinci bendinde belirtilen klişenin dışında farklı şekilde klişe yapılması halinde bu klişeler, PTT A.Ş.’ce incelenerek uygun görülürse izin verilir.

5.11.16.5 Ücret ödeme makineleriyle basılacak reklam ve tanıtma amaçlı yazıların yalnız kullanıcıların işleri ile ilgili olması gerekir.

5.11.16.6 PTT A.Ş.'nin bilgisi ve izni dışında klişe yapılması, yaptırılması, satılması ve kullanılması yasaktır.

5.11.17 Yıpranan veya bozulan klişelerin yenilenmesi Yıpranmış veya hasara uğramış net tatbikler basmayan klişelerin kullanıcılarca tarafından değiştirilmesi zorunludur.

5.11.18 Ücret ödeme makinesiyle basılan tatbikler

5.11.18.1 Tatbiklerin posta gönderilerinin üzerine gelmesi şarttır.

5.11.18.2 Ücret ödeme makineleriyle yapılan tatbiklerin PTT A.Ş.’ce belirlenen renklerde olması ve kullanıcılar tarafından ücret ödeme makinelerine mahsus boya veya şerit kullanılması zorunludur.

5.11.18.3 Tatbikler, açık, temiz ve ilk bakışta okunabilecek şekilde net olmalıdır. Bu şartlara uymayan, kaymış veya iyi çıkmamış tatbikler geçerli sayılmaz.

5.11.19 Birden fazla damga basılması

Bir posta gönderisinin ambalaj, etiket veya kuşağının üzerine, damga için elverişli yer bulundukça, kısmen de olsa birbirini veya üzerindeki yazıları kapatmaması şartı ile birden fazla ücret damgası basılabilir.

5.11.20 Etiket kullanılması

Şekil ve büyüklükleri nedeniyle, ücret ödeme makineleriyle damgalanması mümkün olmayan posta gönderileri üzerine ücret ödeme makinesiyle damgalanmış etiket yapıştırılabilir.

5.11.21 Gönderilerin tarih damgası

Kullanıcılar tarafından postaya verilecek gönderiler üzerine uygulanan damga tarihleri gönderilerin postaya verildikleri güne ait olmalıdır.

5.11.22 Gönderilerin kabul işlemleri

5.11.22.1 Ücret ödeme makinesiyle damgalanan gönderiler, posta kutularına atılamaz. Bu gönderiler damgalandıkları tarihte makinenin kontrolü ile görevli merkez müdürlüğüne veya izin verilmişse şubeye Ücret Ödeme Makinesinden Geçirilecek Gönderilere Mahsus Bildirim Listesine kayıt edilerek verilir. Bu listelerde yurt içi ve yurt dışı tekel kapsamındaki gönderiler ayrı ayrı, tekel dışındaki yurt içi ve yurtdışı diğer gönderiler ayrı ayrı sayı ve ücretleri belirtilir. Kullanıcılar tarafından belirtilmeyenler için kabul personelince toplam üzerinden ayrı ayrı gösterilir. Kullanıcılar tarafından bastırılan listeler, merkeze müdürlüğüne verilirken 2 nüsha, şubeye verilirken 3 nüsha olarak düzenlenir.

5.11.22.2 Ücret Ödeme Makinesinden Geçirilecek Gönderilere Mahsus Bildirim Listesi ile gönderiler üzerindeki ücret incelendikten sonra gönderiyi kabul eden personel tarafından tarih damgası ile damgalanıp imza edildikten sonra söz konusu listenin ilk nüshası kontrolle görevli personele, ikinci nüshası göndericiye verilir. Bu listeler her makine için ayrı ve düzenli olarak kontrol merkezinde bulunan dosyalarında muhafaza edilir.

5.11.22.3 Ücret Ödeme Makinesinden Geçirilecek Gönderilere Mahsus Bildirim Listelerindeki günlük ücret toplamları Ücret Ödeme Makinelerinden Geçirilecek Gönderilere Mahsus Kontrol Listesine iş- lenmek suretiyle, bu talimatın 5.11.15 inci maddesine göre yatırılan avans miktarıyla günlük olarak karşılaştırılır. Bu karşılaştırma sırasında, verilen gönderilerin ücret tutarlarının avans miktarını aştığı görüldüğü takdirde durum merkez müdürlüğü müdürüne bildirilerek gereği sağlanır.

5.11.23 Gönderi üzerindeki ücretlerin kontrolü Ücret ödeme makinesinden geçirilerek gişelere getirilen gönderilerin üzerindeki ücretler kontrol edilir, varsa eksik ücretler tamamlattırılır.

5.11.24 Ücretlerin geri verilmesi

5.11.24.1 Ücret ödeme makinesiyle damgalanıp sonradan gönderilmesinden vazgeçilen veya tarihleri gişelere verildiği tarihe uymaması nedeniyle gişelerce kabul edilmeyen gönderilerle, damgalanırken herhangi bir nedenle hasara uğrayan, ücret tatbikleri ve kontrol numaraları kolaylıkla okunabilen zarf, etiket ve kuşaklar üzerine basılı posta ücretleri geri verilir.

5.11.24.2 Ücretleri geri verilecek zarf, kuşak ve etiketlerin, en geç damgalandıkları günün ertesi iş günü akşamına kadar, ayrıntılı olarak kaydedildikleri bir liste ile kontrol merkezine verilir. Kontrol merkezince, iptal edilmiş zarf, etiket ve kuşaklar, tek tek kontrol edilir. Geri verilecek posta ücretleri kullanıcıya ilgili hesaptan iade edilir ve alınmış olan zarf, etiket ve kuşaklar kasa tediye fişine eklenir.

5.11.24.3 Damgalandıkları günün ertesi iş günü akşamına kadar gişelere getirilmeyen zarf, etiket ve kuşaklarla, tam veya açık çıkmamış zarf, etiket, kuşak ve ambalaj vs. den kesilmiş ücret tatbiklerinin posta ücretleri geri verilmez.

5.11.25 Makinelerin kontrolü

5.11.25.1 Merkez müdürlüğü müdürleri veya bunların görevlendireceği personel yahut PTT A.Ş yetkilileri tarafından, ücret ödeme makineleri, kullanıcıların huzurunda ücret denemesi dahil her türlü kontrole tabi tutulur. Bu kontrollerin ne zaman yapılacağı kullanıcılara bildirilmez.

5.11.25.2 Yapılan kontrol sırasında arıza görüldüğü takdirde makine hizmete kapatılarak sayaç durumları tespit edilir ve makinenin tamir ettirilmesi kullanıcıya bildirilir.

5.11.25.3 Kullanıcı makinesini derhal tamir ettirmek, ettirmeyecek ise durumu kontrol merkezine zamanında bildirmek zorundadır.

5.11.25.4 Ücret ödeme makineleri gerektiğinde denetim elemanları başta olmak üzere başmüdürlük ve merkez teşkilatı tarafından görevlendirilen yetkili personel tarafından incelenebilir.

5.11.25.5 Kullanıcılar, kontrol ve inceleme sırasında PTT A.Ş personeline gerekli her türlü kolaylığı göstermek zorundadır.

5.11.26 Arızalı makineler için yapılacak işlemler

5.11.26.1 Makinelerin kontrolü sırasında arızalı olduğu tespit edilen veya kullanıcılarca arızalı olduğu bildirilerek merkez müdürlüğüne getirilen makinelerin sayaç durumları tespit edilerek 3 nüsha tutanak düzenlenir. Düzenlenen tutanağın bir nüshası kullanıcıya verilir; diğer nüshası merkezde müdürlüğünde dosyasında saklanır, kalan 3 üncü nüsha ise Başmüdürlüğe gönderilir. Durum, Posta Cihazları Sicil Kartına da işlenir.

5.11.26.2 Tamir ettirilerek getirilen makineler hizmete kapatıldıkları tarihteki sayaç rakamları üzerinden ve bu talimata göre yeniden hizmete açılır

5.11.27 Kullanılmayacak makineler için yapılacak işlem

5.11.27.1 Kullanıcı herhangi bir nedenle makinesini kullanmaktan vazgeçmek isterse durumu kontrol merkezine bildirir. Bu durumda, makinenin kullanılmayacağının bildirildiği tarihteki sayaç durumları kontrol merkezince tespit edilir ve kullanıcının posta ücretine karşılık olarak yatırmış olduğu paranın kullanılmayan kısmı kendisine ilgili hesaptan geri verilir.

5.11.27.2 Kullanılmayacak makinelerle ilgili olarak kullanıcı ile birlikte imzalanacak dört nüsha tutanak ile durum belgelendirilir. Tutanağın bir nüshası kullanıcıya verilir, 2 nci nüshası kullanıcıya geri verilen paranın kasa tediye fişine eklenir. 3 üncü nüshası Başmüdürlüğe gönderilir, 4 üncü nüshası ise makinenin merkezdeki dosyasında saklanır.

5.11.28 İzin alınmadan klişe yaptırılması

Kullanma izni verilen makinelere, PTT A.Ş.’nin bilgi ve onayı dışında klişe yaptırılması, yapılması ve kullanılması yasaktır.

5.11.29 Makine veya klişelerin değiştirilmesi, tamir edilmesi ve damga tatbikler

5.11.29.1 Kullanıcılar, ücret ödeme makinelerini ve bu makinelerin klişelerini başmüdürlüğün bilgisi ve izni dışında başka ücret ödeme makineleriyle ve klişelerle geçici bir süre için de olsa değiştiremezler, tamir ettiremezler ve değişiklik yapamazlar.

5.11.29.2 PTT A.Ş. imkan olduğu takdirde makinelerin tamirini ücreti karşılığı yapabilir.

5.11.29.3 Kullanıcılar tarafından ücret ödeme makineleriyle basılan damga tatbiklerinin benzerinin yapılması, değiştirilmesi, bozulması ve tatbiklerin izinsiz olarak kullanılması veya kullanılmaya teşebbüs edilmesi hallerinde, sorumluları hakkında yasal kovuşturma yapılır. Bu durumda PTT A.Ş.'nin zarara uğradığı tespit edilirse zarar kullanıcılar tarafından karşılanır.

5.11.30 İzin belgelerinin başkalarına devredilmesi

5.11.30.1 Satıcılar ve kullanıcılar PTT A.Ş.’ce kendilerine verilmiş olan ücret ödeme makineleri satma ve kullanma izin belgelerini Başmüdürlüğün bilgisi dışında başkalarına devredemezler.

5.11.30.2 Ücret ödeme makinelerini herhangi bir nedenle satmaktan vazgeçen satıcılar bu durumu merkez teşkilatına, kullanmaktan vazgeçen kullanıcılar da kontrol merkezinin bağlı olduğu başmüdürlüğe bir yazı ile bildirirler ve ellerindeki izin belgeleri geri alınarak iptal edilir. İzin belgesini herhangi bir nedenle geri veremeyen kullanıcılardan bu yönde dilekçe alınır.

5.11.31 Satıcıların ellerindeki ücret ödeme makineleri

5.11.31 Satıcılar, ellerinde kalan PTT A.Ş.’ den izin aldığı marka ve modeldeki ücret ödeme makineleri ve yedek parçalarının herhangi bir nedenle izinsiz veya kötüye kullanılmasından sorumludurlar. Bu tür durumların tespit edilmesi halinde, haklarında suç duyurusunda bulunulur ve bu durumdan PTT A.Ş. 'nin herhangi bir şekilde maddi zarara uğradığı tespit edilirse, zarar satıcılar tarafından karşılanır.

5.11.32 PTT A.Ş.'nin ücret ödeme makinelerini kullandırmama yetkisi PTT A.Ş., hizmetlerinde kullanılmak üzere satılmasına ve kullanılmasına izin verdiği ücret ödeme makinelerinin, gerek görülmesi halinde satılmasını ve kullanılmasını geçici bir zaman için durdurmak veya tamamen iptal etmek hakkına sahiptir. Bu durumda satıcı ve kullanıcılar PTT A.Ş .'den herhangi bir talepte bulunamazlar. Ancak avans olarak verilmiş ücretlerin artanı kendilerine geri verilir.

5.11.33 Satış şartları ve satıcılarla kullanıcılar, arasındaki ilişkiler

5.11.33.1 Ücret ödeme makinelerinin satış şartları satıcılar tarafından belirlenir. Ancak satıcılar, sattıkları ücret ödeme makinelerinin kullanma talimatlarını kullanıcılara vermek zorundadır. PTT A.Ş.’nin satıcılar ile kullanıcılar arasındaki alım satım sözleşmesiyle bakım onarım sözleşmesinden doğabilecek anlaşmazlıklara ilişkin herhangi bir sorumluluğu bulunmamaktadır.

5.11.33.2 Satıcılar, sattıkları makinelerin yedek parçalarını bulundurma ve kullanıcılar tarafından istendikçe bozulan makineleri veya klişelerini PTT A.Ş.'nin bilgisi dahilinde tamir ettirmek zorundadır.

5.11.33.3 Bu maddenin 1 ve 2 nci fıkralarında belirtilen zorunluluklara uymayan satıcıların izin belgeleri iptal edilir.

5.11.34 Makine ve klişe anahtarları

5.11.34.1 Satılan ücret ödeme makinelerinin kontör kısmına ait varsa anahtarlar kullanıcı tarafından kontrol merkezine teslim edilir ve merkez müdürlüğünde saklanır. Bunların kaybolmasından, kötüye kullanılmasından merkez müdürlüğünün müdürü sorumludur.

5.11.34.2 Ücret ödeme makinelerinin kontör kısmına ait anahtarların, benzerlerinin yapılması, kullanılması ve kontrol merkezinde mühürlenip kilitlenmiş makinelerin PTT A.Ş.’nin bilgisi dışında açılması halinde suç duyurusunda bulunulur ve PTT A.Ş.'nin maddi zarara uğradığı tespit edilirse, zarar buna neden olanlar tarafından karşılanır.

5.11.35 Talimatin ihlali

PTT A.Ş.personeli tarafından bu talimatın 5.11.8’de yer alan hükümlere aykırı hareket edilmesi halinde gerekli disiplin işlemleri uygulanır varsa PTT A.Ş.zararı kendilerine rücu edilir.

5.11.36 Ücret ödeme makineleri hakkında verilecek bilgiler

Başmüdürlüklerce kullanma izni verilen, kontrol merkezi değiştirilen, devir edilen, kullanıcı unvanı değişen, kapatılan vb. değişiklikleri içeren bilgileri üçer aylık dönem halinde merkez teşkilatına bildirilir.

5.11.37 Ücret Alma Makinaları

5.11.37.1 Ücret alma makinelerinin temini ve kullanacak işyerleri

5.11.37.1.1 Ücret alma makinelerinin temini ve Başmüdürlüklere dağıtımı merkez teşkilatınca yapılır.

5.11.37.1.2 Bu makineler Başmüdürlükçe uygun görülen işyerlerinde kullanılır.

5.11.38 Makinelerin sıra numarası

5.11.38.1 İşyerlerinde bulunan ücret alma makinelerine Başmüdürlükçe tutulacak sicil kartları üzerinden

(A) harfinden sonra birbirini izleyen sıra numarası verilir.

a) İstanbul Avrupa Yakası ve Anadolu Yakası Başmüdürlüklerince il plaka koduyla birlikte AVP veya AND yazılarak yanına tire (-) çekilmek suretiyle birden başlanarak tahsis edilecek sıra numarası (örnek İstanbul Avrupa Yakası Başmüdürlüğünce 34AVP-A-01-, İstanbul Anadolu Yakası Başmüdürlüğünce 34AND-A-01-) verilir.

b) İstanbul Avrupa Yakası ve Anadolu Yakası Başmüdürlükleri haricindeki diğer Başmüdürlüklerde, il plaka kodu yanına tire (-) çekilmek suretiyle birden başlanarak tahsis edilecek sıra numarası (örnek Ankara Başmüdürlüğünce 06-A-01, 06-A-02, …..) verilir.

5.11.38.2 Bu sıra numaraları klişelerin tarih damgası kısmına da konulur.

5.11.38.3 Ücret alma makinelerinin başmüdürlükler arasındaki hareketi merkez teşkilatından talepte bulunulmak suretiyle sağlanacak damga numaraları ise ilgili başmüdürlüğünce tahsis edilecektir.

5.11.39 Sicil kartları

İşyerlerinde kullanılan ücret alma makineleri için kullanıldığı ilgili PTT işyerlerinde, Posta Cihazları Sicil Kartı tutulur. Sicil kartına makinenin marka ve tipi, seri ve sıra numarası ve hangi tarihte hizmete konulduğu kaydedilir. Makinenin bundan sonra geçireceği evreler düzenli olarak bu karta işlenir.

5.11.40 Klişeler

5.11.40.1 İşyerlerinde kullanılacak ücret alma makineleri damga tatbiklerinin şekli merkez teşkilatınca

tespit edilir.

5.11.40.2 Resmi ve özel kurum ve kuruluşlara ait reklamlar, Posta ve Telgraf Ücret Tarifesinde belirtilen ücreti karşılığı tatbik edilebilir.

5.11.41 Makinelerin muayenesi ve mühürlenip kilitlenmesi

5.11.41.1 İşyerlerinde kullanılacak makineler, kullanılmaya başlanmadan önce, merkez müdürlüğünün müdürü veya görevlendireceği personelin de hazır bulunacağı bir kurul önünde gözden geçirilerek denenir. Bu gözden geçirme ve deneme sonucunda doğru ve düzenli çalıştığı anlaşılan makine sayaçları sıfıra getirilerek Merkez Müdürü veya görevlendireceği personel tarafından kilitlenip mühürlenir.

5.11.41.2 Durum, görme kurulunca iki nüsha tutanakla belgelenir. Tutanağın bir nüshası Merkezde müdürlüğünde, bir nüshası merkez müdürlüğünün bağlı bulunduğu Başmüdürlükte saklanır.

5.11.41.3 Kilitlenip mühürlenen makine bunu kullanacak personele teslim edilir. İşyerlerinde kullanılacak olan bu makineler, merkez müdürlüğünün müdürü veya görevlendireceği personelin denetimi altında çalışır.

5.11.41.4 Elektronik ücret alma makinelerinde mühür ve kilit bulunmaz.

5.11.42 Ücret alma makinesiyle basılan klişe tatbikler ile boya ve şeritler

5.11.42.1 İşyerlerinde kullanılan makinelerin klişe tatbiklerinin ikişer örneği bu işyerlerinin bağlı bulunduğu merkez müdürlüğünde, ikişer örneği de Başmüdürlükte makinelere ait dosyalarda saklanır.

5.11.42.2 Klişeler değiştikçe yeni klişelerin tatbikleri için de aynı işlem yapılır.

5.11.42.3 Tatbiklerin posta gönderilerinin üzerine gelmesi şarttır.

5.11.42.4 Ücret alma makinelerinde ancak merkez teşkilatınca seçilen ve ilgili Başmüdürlüklerine gönderilen boya ve şeritler kullanılabilir. Bunun dışında boya ve şerit kullanılması yasaktır.

5.11.43 Makineden geçirilecek gönderiler ve makine tatbikleri

5.11.43.1 İşyerlerinde kullanılan ücret alma makineleriyle teknik olanaklar elverdiği ölçüde yurtiçi ve yurtdışı kayıtlı kayıtsız posta maddeleriyle posta kolisi veya kargoları ile kargoların, tebliğ evrakı, telgraf, tele-post ücretleriyle varsa özel hizmet ücretleri alınabilir.

5.11.43.2 Ücret alma makinesiyle damgalanacak gönderilerin zarf, etiket, kuşak ve ambalajları damganın açıkça görülmesine engel olmayacak renkte olmalıdır.

5.11.43.3 Ücret alma makineleriyle damgalanacak gönderilerin üzerine basılacak tatbikler, açık, temiz ve ilk bakışta okunabilecek şekilde net olmalıdır. Bu şartlara uymayan, kaymış veya iyi çıkmamış tatbikler geçerli sayılmaz. Bir gönderi üzerine birbiri üzerine gelmemek kaydıyla iki tatbik basılabilir.

5.11.43.4 Ücret ve tarih rakamları okunmayan tatbikler geçerli sayılmaz. Bu türlü tatbikleri taşıyan gönderiler ağırlıklarına göre posta pulu yapıştırılmak suretiyle ücretlendirildikten sonra varış yerlerine gönderilir. Geçerli sayılmayan tatbikler de çapraz iki çizgiyle ve tarih damgası ile iptal edilir. İptal edilen tatbikler karşılığında kullanılan posta pulları tutarı kusurlu olanlardan alınır. Kusurlu bulunmadığı durumlarda da pul hesabından ödenir. Bu durum, bir tutanakla belgelenir.

5.11.43.5 Ücret ve tarih rakamları okunmayan tatbikler ara ve varış merkez müdürlüklerinde görülürse üzerindeki tatbikler çapraz iki çizgiyle iptal edilir ve ağırlıklarına göre bunlardan alınması gereken ücret yazı ile gönderi üzerine yazılır ve tarih damgası ile de onaylanır.

5.11.43.6 Ara merkez müdürlüklerince tatbikleri iptal edilen gönderiler varış merkez müdürlüklerine gönderilir.

Tatbikleri iptal edilen gönderiler varış merkez müdürlüklerince takse işlemine tabi tutulmaksızın alıcılarına verilir ve iptal edilen tatbikleri ve alınması gereken ücret işaretlerini taşıyan zarf ambalaj veya kuşakları alıcılardan geri alınır. Bunlar bu konuda düzenlenecek gerçeklemelere eklenerek Başmüdürlük aracılığı ile çıkış merkez müdürlüğüne yollanır.

5.11.43.7 Çıkış merkez müdürlüğü tahakkuk eden posta ücretlerine karşı zarf, ambalaj ve kuşaklar üzerine yukarıda belirtilen esaslar çerçevesinde posta pulu yapıştırarak iptal eder, zarf, ambalaj veya kuşakları gerçekleme ile birlikte varış merkez müdürlüğüne geri gönderir. Varış merkez müdürlüğü bunları alıcılarına teslim eder, teslim edemediklerini dosyasında saklar.

5.11.43.8 Zarfsız, ambalajsız veya kuşaksız olarak postaya verildiği için ücret tatbikleri gönderinin kendisine basılan posta kartları ile buna benzer diğer gönderilerin zarf, ambalaj veya kuşakları alıcılardan geri alınamayan posta gönderilerinin iptal edilen tatbiklerinin tahakkuk eden posta ücretleri bu konuda tutulacak gerçeklemeye posta pulu yapıştırılmak suretiyle alınır.

5.11.43.9 Yurtdışına gidecek gönderilerin iptal edilen tatbiklerine karşılık alıp verme merkez müdürlüklerince gönderiye posta pulu yapıştırılarak iptal edilir. Yapıştırılan pullar bu konuda düzenlenecek gerçekleme ile çıkış merkez müdürlüğünden istenir.

5.11.43.10 Ücret tatbiklerinin kötüye kullanılması halinde kanuni kovuşturma yapılır.

5.11.44 Ücret alma makineleriyle damgalanacak gönderilerin ücretlerinin hesaba geçirilmesi

5.11.44.2 Hergün harcanan miktar makinanın sarf sayacı üzerinden Ücret Alma Makinası Günlük Hasılat

Tespit ve Teslimat Fişine arkasında belirtilen açıklamalar doğrultusunda işlenir.

5.11.44.1 Ücret alma makineleriyle her gün damgalanan gönderilerin ücret tutarı makinelerin sayaçları üzerinden tespit olunur.

5.11.44.3 İşyerlerinden elde edilip, vezneye yatırılması gereken gelir ilgili personelce Ücret Alma Makinası Günlük Hasılat Tespit ve Teslimat Fişi ve Gişelerin Vezneye Teslim Ettiği Paralara Ait Teslim Listesine makinelerin sıra nosu ve sarfiyat sayacındaki başlangıç ve bitiş rakamları ile birlikte kaydedilir.

5.11.44.4 Makine sarf sayacı üzerinden harcanan miktar ile yapılan hasılatlar, vezneye teslim ve muhasebeleştirme işlemleri kayıtlı ve muhasebe otomasyon sistemleri üzerinden de yapılabilir.

5.11.45 Makinelerin kontrolü ve bozuk makineler hakkında yapılacak işlem

5.11.45.1 Ücret alma makinelerinin çalışması merkez müdürlüğü müdürü ve kontrolle görevli personelce sık sık denetlenir ve bunlarla damgalanan gönderiler incelenir. Makineler denetim elemanları başta olmak üzere başmüdürlük ve merkez teşkilatı tarafından görevlendirilen yetkili personel tarafından incelenebilir.

5.11.45.2 İyi çalışmadıkları, klişelerinin gönderiler üzerine açık ve temiz tatbikler basmadığı, sayaçlarının ücreti doğru kaydetmediği ve istenilen şekilde çalışmadığı görülen makineler derhal kapatılarak sıra numaraları ile tespit edilen aksaklıkları ve faaliyetlerine son verildiği andaki sayaçlarının gösterdiği ücret ve kontörün gösterdiği kontör numarası tespit edilir ve bu ücret günlük gelir olarak alınır.

5.11.45.3 Makinelerde mevcut klişeler çıkarılarak mühür altına alınır. Durum 2 nüsha düzenlenecek bir tutanakla belgelenir. Tutanağın 1.nüshası merkez müdürlüğünde, ikinci nüshası ise Başmüdürlükte saklanır.

5.11.46 Makinelerin onarılması ve yeniden hizmete konulması

5.11.46.1 Arızalanan ücret alma makineleri öncelikle Başmüdürlüklerde görevli posta makineleri teknisyenlerince onarılır. Teknisyenlerce onarılması mümkün olmayan makineler düzenlenecek bir tutanakla posta makineleri bakım ve onarım atölyesine gönderilir. Atölyece de onarılamayan makineler merkez teşkilatının onayı alınmak suretiyle satıcılara yaptırılır.

5.11.46.2 Onarılan makineler bu talimatın 5.11.41 inci maddesinde belirtildiği şekilde yeniden hizmete konulur.

5.11.47 Bozulan klişeler

5.11.47.1 Kullanılmaktan yıpranan klişeler ancak Başmüdürlükten izin alınmak suretiyle tamir ettirilir veya değiştirilebilir.

5.11.47.2 Bunun için ilgili merkez müdürlükleri, bozulan klişelerin birer tatbikini Başmüdürlüğe göndererek bunların tamir ve değiştirilmesini isterler.

5.11.47.3 Başmüdürlük gönderilen tatbikleri inceler ve gerekli gördüğü klişelerin onarılması, iptali veya değiştirilmesine karar verir.

5.11.47.4 Onarılması veya değiştirilmesi gereken klişeler posta makineleri bakım ve onarım atölyesince onarılır veya klişe yapan firmalara yaptırılır.

6. YÜRÜRLÜK

Bu prosedür yayınlandığı tarihte yürürlüğe girer.

7. YÜRÜTME

Bu prosedürü Genel Müdür yürütür.

8. REFERANS DOKÜMANLAR

PKH.PR10-Posta ve Kargo Hizmetleri İşletme Prosedürü