Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır.

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Talimatın amacı, 19/10/1983 tarihli 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanununun 34 üncü ve 91 inci maddelerinde yer alan hükümler kapsamında, gerçek ve tüzel kişilerin hava kampüsleri inşa etmesine ve sivil hava araçlarının hava kampüslerini iniş ve kalkış amaçlı kullanabilmesine yönelik usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Talimat, hava kampüslerini inşa edecek ve işletecek gerçek ve tüzel kişiler ile hava kampüslerine iniş ve kalkış yapacak sivil hava aracı işleticilerini, sahiplerini ve pilotlarını kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Talimat, 14/11/1983 tarihli ve 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanununun 34 üncü ve 91 inci maddeleri ile 15/07/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 441 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar ve kısaltmalar

MADDE 4

(1) Bu Talimatta yer alan;

a) AIP: Havacılık Bilgi Yayınını,

b) Apron: Hava araçlarının yolcu, posta veya kargo yükleme veya indirme, yakıt ikmali, park etme veya bakım amaçlı barınacakları belirli bir alanı,

c) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nı,

ç) Başvuru sahibi: Bir alanı hava kampüsü olarak yapmak isteyen gerçek veya tüzel kişiyi,

d) ED50: Avrupa - 1950 datumunu,

e) Genel Müdür: Sivil Havacılık Genel Müdürü’nü,

f) Genel Müdürlük: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nü,

g) Havaalanı: Herhangi bir bina, tesisat ve teçhizat dâhil olmak üzere, tamamen veya kısmen hava araçlarının gelişi, kalkışı ve yüzey hareketi için kullanılması öngörülen, karada veya suda belirlenmiş bir alanı,

ğ) Havaalanı işletmecisi: Havaalanı işletiminden sorumlu gerçek veya tüzel kişiyi,

h) Hava aracı: Havalanabilen ve havada seyredebilme kabiliyetine sahip her türlü aracı,

ı) Hava kampüsü: Havaalanı veya heliport niteliğinde olmayıp insanlı veya insansız hava araçlarının performanslarına uygun olarak, pilot sorumluluğunda iniş ve/veya kalkış yapabileceği alanları veya VTOL özellikli hava araçlarının performanslarına uygun olarak, pilot sorumluluğunda iniş ve/veya kalkış yapabileceği vertiportları,

i) Hava kampüsü işletmecisi: Genel Müdürlükçe bu Talimat kapsamında hava kampüsü kullanım izni verilen hava kampüsünün işletilmesinden sorumlu gerçek veya tüzel kişiyi,

j) Hava seyrüsefer hizmet sağlayıcı: Hava seyrüsefer hizmetlerini sağlamaktan sorumlu kurum, kuruluş ve işletmeleri,

k) Helikopter: Kaldırma kuvvetini büyük ölçüde havanın yatay eksen etrafında dönen bir veya daha fazla motorlu rotorla tepkisinden alan havadan ağır hava aracını,

l) Heliport: Helikopterlerin iniş, kalkış ve yer hareketlerini tamamen veya kısmen yapabilmelerine elverişli alanı,

m) İnsansız hava aracı (İHA): İHAS’ın bir bileşeni olarak işletilen, aerodinamik kuvvetler aracılığıyla sürekli uçuş yapma yeteneğinde olan, üzerinde pilot bulunmaksızın uzaktan İHA pilotu tarafından kontrol edilerek veya otonom operasyonu İHA pilotu tarafından planlanarak uçurulan ya da havada kalabilen hava aracını,

n) İnsansız hava aracı sistemi (İHAS): İHA ile kontrol istasyonu, komuta ve kontrol veri bağı, kalkış ve iniş sistemi gibi uçuşun sağlanması için gerekli olan, birbirinden ayrı sistem elemanlarının bütününü,

o) İrtibat noktası: Bu Talimat hükümlerine göre hava kampüsü başvurusu yapan gerçek veya tüzel kişilerin, kullanıcıların hava kampüsünü kullanmadan önce koordine kurmaları için belirlediği ve Ek-2’de yer alan bildirim formunda belirttiği kişiyi,

ö) Mânia: Hava araçlarının yer hareketleri için kullanılan yüzeylerde bulunan veya seyir halindeki hava aracının korunması için belirlenmiş yüzeyleri aşan ya da bu yüzeylerin dışında bulunan ancak hava seyrüseferine bir tehlike oluşturduğu değerlendirilen bütün geçici, sabit ya da hareketli cisimleri veya bunların parçalarını,

p) Mânia planı: Genel Müdürlük tarafından SHT-HES’te yer alan mânia sınırlama yüzeylerine ilişkin kriterler çerçevesinde havaalanları çevresindeki yapılaşma kriterlerini belirlemek üzere hazırlanan ve uygulanmak üzere ilgili Valilik, havaalanı işletmecisi ve ilgili mevzuat kapsamında her türlü ve ölçekte imar planı yapma yetkisine sahip kurum ve kuruluşlara gönderilen planı,

r) MSHGP: Milli Sivil Havacılık Güvenlik Programını,

s) MTOW: Maksimum kalkış ağırlığını,

ş) Sabit kanatlı hava aracı: Taşıyıcı yüzeyi gövdeye en az iki yerden sabitlenmiş ve hareketli kumanda yüzeyleri ile üç eksende kumanda edilebilen hava aracını,

t) SHY-CNS: 24/10/2012 tarihli Haberleşme, Seyrüsefer, Gözetim Sistemleri Mânia Kriterleri Hakkında Yönetmeliği,

u) SHT G-VFR-H: Genel Müdürlük tarafından yayımlanan 21/09/2012 tarihli Gece Görerek Şartlarda Helikopterlerin HEMS, Ambulans, Arama Kurtarma ve İnsani Yardım Maksatlı Uçuşlarına İlişkin Talimatı,

ü) SHT-HELİPORT: Genel Müdürlük tarafından yayımlanan 10/04/2018 tarihli Heliport Yapım ve İşletim Esaslarına İlişkin Talimatı,

v) SHT-HES: Genel Müdürlük tarafından yayımlanan 09/06/2016 tarihli Havaalanı Emniyet Standartları Talimatını,

y) SHT-İHA: Genel Müdürlük tarafından yayımlanan 22/02/2016 tarihli İnsansız Hava Aracı Sistemleri Talimatını,

z) UTM: Universal Transversal Mercator izdüşümünde üç veya altı derecelik dilim esasına göre verilen koordinatı,

aa) Vertiport: VTOL özellikli hava araçlarının iniş, kalkış ve hareketi için kullanılan veya kullanılması amaçlanan bir kara, su veya yapı alanı.

bb) VFR: Görerek uçuş kurallarını,

cc) VTOL: Dikey Kalkış ve İnişi,

çç) VTOL Özellikli Hava Aracı: Uçak veya helikopter niteliğinde olmayan, ikiden fazla kaldırma/itki ünitesi vasıtasıyla kaldırma kuvvetini sağlayarak dikey iniş ve/veya kalkış gerçekleştirebilen havadan ağır hava aracını,

dd) Ticari hava taşımacılığı: Sivil hava araçları ile ücret karşılığı yapılan yolcu ve yük, sadece yük veya sadece yolcu taşımacılığını,

ee) WGS 84: Dünya Geodetik Sistemi - 1984 datumunu,

ifade eder.

Başvuru ve değerlendirme

MADDE 5

(1) Başvuru sahibi, Ek-3ve Ek-4’te yer alan tavsiye niteliğindeki kılavuz bilgiler ile hava kampüsünü kullanacak hava aracı tipini/tiplerini dikkate alarak, inşa etmeyi planladığı hava kampüsü için yer seçimini gerçekleştirir. Hava kampüsü için yer seçimi yapılırken ilerde inşa edilecek yapılaşmaların iniş kalkış operasyonlarını olumsuz etkilememesi için EK-3 ve EK-4’te yer alan mânia kriterlerinin korunabileceği alanların tercih edilmesi tavsiye edilir.

(2) Başvuru sahibi, belirlediği yeri hava kampüsü olarak inşa edebilmek için Ek-1’de yer alan “Hava Kampüsü Yapım İzni Başvuru Formu ”nu eksiksiz doldurarak Genel Müdürlüğe hava kampüsü yapım izni için başvurur.

(3) Genel Müdürlük, yapım izni başvurusuna ilişkin 2920 sayılı Kanunun 34. maddesi çerçevesinde Genelkurmay Başkanlığı’nın ayrıca hava kampüsünün inşa edileceği bölgenin bulunduğu ildeki valiliğin ve imar planı yapmaya yetkili kurum / kuruluş ile ulusal seyrüsefer hizmet sağlayıcısının görüşünü alır. Hava kampüsünün inşa edileceği bölgenin Genel Müdürlük tarafından yayımlanan sivil hava ulaşımına açık havaalanlarının mânia planlarının sınırları içerisinde kaldığının tespiti halinde Genel Müdürlük ilgili havaalanı işletmecisinin de görüşünü alır.

(4) Genelkurmay Başkanlığı, yapım izni başvurusunu Türk Silahlı Kuvvetleri faaliyetlerine ve ulusal güvenliğe etkisi açısından inceler ve resmi yazı ile Genel Müdürlüğe görüşünü bildirir.

(5) Valilik, yapım izni başvurusunu hava kampüsünün inşa edilmesini müteakip oluşabilecek çevresel etkisi ve yerleşim alanlarında oluşacak gürültünün Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğindeki standartlara uygunluğu ile güvenlik, kültür, tarih ve varsa bölgeye has diğer hususlar bakımından ilgili kurum ve kuruluşlar ile koordine kurarak inceler ve resmi yazı ile Genel Müdürlüğe görüşünü bildirir.

(6) İmar planı yapmaya yetkili kurum / kuruluş, yapım izni başvurusunu yayımlanmış ya da planlanmış imar düzenlemelerine göre inceler ve resmi yazı ile Genel Müdürlüğe görüşünü bildirir.

(7) Havaalanı işletmecisi, yapım izni başvurusunu havaalanı emniyet standartları ve havaalanı işletme faaliyetleri kapsamında inceler ve resmi yazı ile Genel Müdürlüğe görüşünü bildirir.

(8) Ulusal seyrüsefer hizmet sağlayıcısı, yapım izni başvurusunu hava seyrüsefer usulleri ve SHY-CNS kapsamında inceler ve resmi yazı ile Genel Müdürlüğe görüşünü bildirir.

(9) 3 üncü fıkrada belirtilen kurum/kuruluş görüşlerinin tamamının olumlu olarak Genel Müdürlüğe bildirilmesini müteakip en geç 60 iş günü içerisinde Havaalanları Daire Başkanlığınca havaalanı ve heliport emniyet standartları, gerek görülmesi halinde; Hava Seyrüsefer Daire Başkanlığınca hava seyrüsefer hizmetlerine yönelik standartlar, Havacılık Güvenliği Daire Başkanlığınca havacılık güvenliğine yönelik standartlar ile Uçuş Operasyon Daire Başkanlığınca uçuş operasyona ilişkin standartlar kapsamında mahallinde inceleme gerçekleştirilir ve inceleme sonucu varsa tespit edilen eksiklikler en geç 15 gün içinde başvuru sahibine resmi yazı ile bildirilerek eksikliklerin giderilmesi istenir.

(10) Genel Müdürlük tarafından gerçekleştirilen inceleme sonucunda, herhangi bir eksiklik tespit edilmemesi ya da tespit edilen eksikliklerin giderildiğinin değerlendirilmesi durumunda en geç 15 gün içinde başvuru sahibine resmi yazı ile hava kampüsü yapım izni verilir.

(11) Genel Müdürlüğün hava kampüsünün inşa edilmesini uygun görmesi halinde, başvuru sahibi hava kampüsünü bu Talimatın 8 inci maddesinde belirtilen gereklilikler doğrultusunda, Ek-3 ve Ek-4’te yer alan tavsiye niteliğindeki kılavuz bilgiler ile hava kampüsünü kullanacak hava aracı tipini/tiplerini de dikkate alarak inşa eder. Ticari hava taşımacılığı yapan hava araçları tarafından kullanılacak olan hava kampüsleri için bu Talimatın 8 inci maddesinin beşinci fıkrasındaki hususlar da inşaat sırasında dikkate alınır.

(12) Başvuru sahibi, inşası tamamlanan hava kampüsü için hava kampüsüne operasyon düzenlenmeden önce Ek-2’de yer alan “Hava Kampüsü Kullanım İzni Bildirim Formu” nu eksiksiz doldurularak Genel Müdürlüğe sunar ve hava kampüsü kullanım izni için başvurur.

(13) “Hava Kampüsü Kullanım İzni Bildirim Formu”nun Genel Müdürlüğe sunulmasını müteakip Genel Müdürlükçe en geç 60 gün içinde bu Talimatın 8 inci maddesinin 5 inci fıkrasında yer alan gerekliliklere ilişkin Havaalanları ve Havacılık Güvenliği Daire Başkanlıkları ile gerekli görülmesi halinde Hava Seyrüsefer Daire Başkanlığınca mahallinde inceleme gerçekleştirilir ve inceleme sonucu varsa tespit edilen eksiklikler en geç 15 gün içinde başvuru sahibine resmi yazı ile bildirilerek eksikliklerin giderilmesi istenir.

(14) Başvuru sahibi tarafından talep edilmesi halinde hava kampüslerde gerçekleştirilecek faaliyetlerin emniyetli bir şekilde icra edilmesi ile hava sahası kullanıcılarının bilgilendirilmesi amacıyla Genel Müdürlük tarafından dikey ve yatay limitleri başvuran tarafından “Hava Kampüsü Kullanım İzni Bildirim Formu” ile bildirilen hava sahasına ilişkin ilgili kurumlarla koordine sağlanır ve ilgili kurumların görüşlerinin olumlu olması halinde hava sahasının Türkiye AIP’si ENR 5-5 bölümünde yayınlanması sağlanır. Hava sahasının ENR 5-5’de yayınlanması öncesinde ilgili hava sahası için NOTAM yayınlanır.

(15) Bu maddenin 14 üncü fıkrası kapsamında tespit edilen eksikliklerin tamamlanması ve başvuruda talep edilmesi halinde 15 inci fıkrası kapsamında hava sahasının Genel Müdürlükçe tanımlanması sonrasında başvuru sahibine resmi yazı ile hava kampüsü kullanım izni verilir.

(16) Genel Müdürlükçe kullanım izni verilen hava kampüslerine ait bilgiler Genel Müdürlüğün kurumsal internet sitesinde yayımlanır.

(17) Genel Müdürlükçe kullanım izni verilen hava kampüslerinden ticari hava taşımacılığı amacıyla kullanılanlar Genel Müdürlük hizmet tarifesinde belirtilen ücreti yatırarak söz konusu hizmet tarifesinde yer alan süreler dahilinde Genel Müdürlük otomasyon sistemi üzerinden temdit işlemini yapar. Temdit işlemleri zamanında yapılmayan hava kampüslerinin kullanım izni 30 gün süreyle askıya alınır. Askıya alınma süresi içinde temdit işlemlerini gerçekleştirmeyen hava kampüslerinin kullanım izni Genel Müdürlükçe iptal edilir.

Geçerlilik

MADDE 6

(1) Hava kampüsü yapım izninin alındığı tarihten itibaren en geç 3 yıl içinde hava kampüsü kullanım izni için başvuru yapılır. Verilen süre içinde hava kampüsü kullanım izni başvurusu yapılmayan hava kampüslerine ait yapım izinleri herhangi bir işleme gerek kalmaksızın iptal olur.

(2) Hava kampüslerinin kullanım izinleri Genel Müdürlükçe askıya alınmadığı veya iptal edilmediği sürece, 2920 sayılı Kanun, 15/07/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, bu Talimat ile Bakanlık ve Genel Müdürlükçe yapılan diğer alt düzenlemelerde belirtilen usul ve esaslara uyulması kaydıyla geçerlidir.

(3) Ticari hava taşımacılığı amacıyla kullanılan hava kampüslerinin kullanım izinlerinin geçerliliği bir yıl olup kullanım izninin geçerliliğinin devam edebilmesi için 2 nci fıkrada belirtilen hususlara ek olarak temdit işlemlerinin zamanında yapılması gerekmektedir. Ticari hava taşımacılığı için kullanılan hava kampüsleri için temdit işleminin zamanında yapılmadığının tespiti durumunda bu Talimatın 5 inci maddesinin 17 nci fıkrası kapsamında işlem yapılır.

(4) Ticari hava taşımacılığı için kullanılmayan hava kampüslerinde temdit işleminin yapılmasına gerek bulunmamaktadır.

(5) Hava kampüslerinin kullanımının ilgili mevzuat gereği uygun olmadığının ya da sakıncalar yarattığının ilgili kurum ve kuruluşlarca Genel Müdürlüğe bildirilmesi halinde Genel Müdürlükçe yapılacak incelemeler sonucunda bu hava kampüslerinin kullanımına kısıtlama getirilir veya hava kampüsü kullanım izni iptal edilir.

(6) Ticari hava taşımacılığı amacıyla kullanılan hava kampüsleri Genel Müdürlükçe belirlenecek periyotlarda denetlenir. Yapılan denetimlerde 2920 sayılı Kanun, 15/07/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ve bu Kanun, Kararnamelere ilişkin olarak yayımlanan yönetmelikler ile Genel Müdürlükçe yapılacak alt düzenlemelere aykırı durumların tespit edilmesi halinde hava kampüslerinin kullanımına kısıtlama getirilir veya kullanımı tamamen yasaklanır.

(7) Bu Talimat kapsamında kullanım izni alan hava kampüsü işletmecisi, işletim faaliyetine son vermek isterse iki ay önceden işletim faaliyetine son vereceği tarihi Genel Müdürlüğe ve hava kampüsü kullanıcılarına bildirir.

(8) İşletim faaliyeti sona erdiğinde, Genel Müdürlükçe hava kampüsü kullanım izni iptal edilir ve hava kampüsü işletime kapatılır.

(9) Genel Müdürlükçe kullanım izni verilen bir hava kampüsünün başka bir işletmeciye devredilmesi halinde, işletmeyi devralacak gerçek veya tüzel kişi Ek-2’de yer alan “Hava Kampüsü Kullanım İzni Bildirim Formu” nu eksiksiz doldurularak Genel Müdürlüğe sunar ve hava kampüsü kullanım izni devri için başvurur. Başvuru sonrasında gerekli görülmesi halinde Genel Müdürlükçe mahallinde bir inceleme gerçekleştirilir ve varsa tespit edilen eksikliklerin tamamlanması sonrasında devir işlemi onaylanarak yeni hava kampüsü işletmecisine kullanım izni verilir.

Uçuş emniyeti ve uçuş kuralları

MADDE 7

(1) Hava Kampüslerini MTOW 5700 kg üstü sabit kanatlı sivil hava araçları kullanamaz ve hava kampüslerinden uluslararası ticari uçuş yapılamaz.

(2) Yılın belirli dönemlerinde gerçekleştirilen amatör havacılık festivalleri ve fuarları gibi faaliyetler kapsamında hava aracının pilotu ve hava kampüsü işletmesi tarafından yapılacak risk değerlendirmesi sonucunda uygun görülmesi ve Genel Müdürlüğe bildirilmesi şartı ile hava kampüsü işletmesi ve pilot sorumluluğunda her türlü tedbir alınarak MTOW 5700 kg üstü sabit kanatlı hava araçları tarafından hava kampüslerinden iniş kalkış operasyonu gerçekleştirilebilir.

(3) Hava kampüslerinde yapılacak olan iniş ve kalkışlar, uluslararası ve ulusal mevzuatta belirtilen kriterler ile hava araçlarının el kitaplarında belirtilen kriterlere uygun tip, ağırlık ve performanstaki hava araçlarıyla, pilotun denetim ve sorumluluğunda yapılır ve pilot tarafından bu kapsamda her türlü tedbir alınır.

(4) Hava kampüslerinde yapılacak olan iniş ve kalkışlar, yalnızca gündüz görerek uçuş kuralları (VFR) dâhilinde yapılır. Ancak, Genel Müdürlük tarafından yayımlanan SHT G-VFR- H hükümleri kapsamında yapılacak olan helikopter uçuşları SHT-HELİPORT’ta belirtilen ışıklandırma/aydınlatma gereklilikleri sağlanmak koşuluyla gece görerek uçuş kuralları (VFR) dâhilinde yapılabilir.

(5) Hava kampüslerinde eğitim amaçlı yapılacak iniş ve kalkışlar için, uçuş eğitim organizasyonu uçuş ve yer emniyeti ile ilgili her türlü tedbiri alır. Solo uçuşlar, uçuş öğretmeni ile birlikte en az 5 iniş-kalkışı müteakip uçuş öğretmeninin uygun görmesi halinde yapılabilir.

(6) Hava kampüslerinde hava seyrüsefer hizmet sağlayıcı kuruluş ile mutabakat sağlanması halinde hava trafik yönetim hizmeti verilebilir.

(7) Bu Talimatın 5 inci maddesinin 15 inci fıkrası kapsamında bir hava sahası tanımlanması durumunda hava aracının iniş ve kalkışı aynı hava kampüsünden olmak kaydıyla; İlgili hava kampüsü için yayımlanan hava sahası içinde kalması koşuluyla, gerçekleştirilecek uçuşlar için uçuş planı sunma gereksinimi aranmaz. İlgili saha dışında gerçekleşecek uçuşlar için AIP ENR 1.10. Uçuş Planlama bölümünde belirtilen usuller ile uçuş planı sunulur.

Hava kampüslerinin minimum gereklilikleri

MADDE 8

(1) Hava kampüsü zemini, iniş ve kalkış yapan hava araçlarının tekerleklerinin veya kızaklarının zemine batmayacağı şekilde mukavim olmalıdır.

(2) Hava kampüslerine acil durumlarda itfaiye ve ambulansın ulaşabilmesi için yeterli genişlikte yol olmalıdır.

(3) Helikopterler tarafından kullanılacak olan hava kampüslerinin zemininde toz, toprak, taş, yaprak, kar gibi, helikopter rotor rüzgârının etkisiyle hava araçları için tehlike oluşturacak yabancı maddelerin (FOD) etkisini giderici tedbirler alınmalıdır.

(4) Helikopterler için kullanılacak olan hava kampüsleri, yükseltilmiş veya deniz, göl gibi su üzerine bir alan olmamalıdır.

(5) Ticari hava taşımacılığı amacıyla kullanılacak olan hava kampüslerinde yukarıda belirtilen hususlara ek olarak:

a) Kullanılacak pistin beton ve/veya asfalt kaplamalı olması,

b) Hava kampüsünün etrafının, hayvanların girişini engelleyecek şekilde en az 1,5 metre yüksekliğinde tel çit ile çevrilmesi, yerleşim yerlerine bitişik olan sınırlarda ise çift sıra tel çit ile çevrilmesi,

c) Operasyon sırasında, apron ve park sahasında yeterli aydınlatmanın sağlanması, bu bölgelerin kamera ile takip edilerek kayıt altına alınması,

ç) Hava kampüslerinin nizamiyesinde sürekli olarak, bakım alanında ise hava aracı bulunduğu süre boyunca güvenlik görevlisi istihdam edilmesi,

d) MSHGP uyarınca yolcu ve/veya yük terminali inşa edilerek, risk değerlendirmesinin Genel Müdürlüğe sunulması, risk değerlendirmesine göre uygun güvenlik tedbirlerinin alınmasının sağlanması,

e) Hava kampüslerini kullanan hava araçlarına uygun kurtarma ve yangınla mücadele araç ve ekipmanının SHT-HES Talimatı’nda yer alan standartlara göre sağlanması, bu hizmetin verilebilmesi için yeterli ve eğitimli personel bulundurularak gerekli tedbirlerin alınması,

zorunludur.

(6) Hava Kampüslerinde gerçekleştirilecek İHA faaliyetlerinde faaliyeti icra edecek İHA pilotu ve/veya işletme Genel Müdürlükçe yayımlanan ilgili İHA mevzuatlarında yer alan koşulları sağlamaktan sorumludur

(7) Hava kampüsü işletmecisi İHA faaliyetleri ile diğer hava araçlarının gerçekleştirdiği operasyonların koordinasyonundan sorumludur.

(8) Çok Hafif Hava Araçları İle Ticari Havacılık Faaliyetleri Yönetmeliği (SHY-6A- ÇH) kapsamındaki hava araçları tarafından kullanılacak hava kampüsleri bu maddenin 5 inci fıkrasının a bendinden muaftır.

Sorumluluklar

MADDE 9

(1) Bu Talimat kapsamında hava kampüslerinde yapılacak olan iniş ve kalkışlar, üçüncü şahıslara zarar vermeyecek şekilde her türlü emniyet ve güvenlik önleminin alınması bakımından uçuşu icra eden hava aracı işletmecisi veya sahibi ile pilotun sorumluluğundadır.

(2) Bu Talimat kapsamındaki hava kampüslerine iniş ve/veya kalkış yapacak pilot,

a) Uçuşuna başlamadan irtibat noktasıyla ve gerekli diğer yerlerle temas kurmaktan,

b) Uçuş boyunca maruz kalınacak meteorolojik koşullar da dahil olmak üzere tüm meteorolojik koşullar göz önüne bulundurularak gideceği/kalkacağı hava kampüsünün inişe/kalkışa müsait olduğunun teyidini almaktan,

c) İniş ve/veya kalkış yapmadan önce gerekli görsel kontrolleri yapmaktan,

ç) Hava kampüsünün uçuş, can ve mal emniyetine olumsuz etki edebilecek olan her türlü engelden temiz olduğunu teyit etmekten

d) Hava kampüsünün müsait olmaması durumunu da gözeterek uçuş ve yakıt planlamasını yapmaktan

sorumludur.

(3) Hava aracı işletmecisi veya sahibi ile pilot, hava kampüslerini önceden yerden incelemek, gerekli emniyet ve güvenlik tedbirlerini almak ve iniş ve kalkış esnasında uçuş operasyonu için gerekli hava aracı performans gereklerini sağlamaktan sorumludur.

(4) Bu Talimat hükümlerine göre hava kampüsü başvurusu yapan gerçek veya tüzel kişiler, kullanıcıların hava kampüsünü kullanmadan önce koordine kurmaları için belirlediği ve Ek 2’te yer alan bildirim formunda belirttiği irtibat noktasının, hava kampüsünün kullanıma açılmasını müteakip sürekli olarak ulaşılabilir olmasını sağlamaktan ve bu irtibat noktası vasıtasıyla hava kampüsünde oluşacak her türlü aksaklıklardan ve eksikliklerden kullanıcıları haberdar etmekten sorumludur.

(5) Bu Talimat hükümlerine göre hava kampüsü başvurusu yapan ve yaptıkları başvuru uygun görülerek başvuru yaptıkları hava kampüsü kullanıma açılan gerçek veya tüzel kişiler ile hava kampüsünü kullanan hava aracı işletmecileri veya sahipleri ile pilotlar, hava kampüsünün kullanımı sırasında meydana gelebilecek kaza-kırım olaylarını ilgili mevzuat kapsamında Genel Müdürlüğün ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı’na en kısa süre içerisinde bildirmekten sorumludur.

Yürürlükten kaldırılan talimat

MADDE 10

(1) Bu Talimatın yayımlandığı tarihte 12/11/2019 tarihli İniş Şeritleri İnşa Edilmesi ve Kullanılması Talimatı yürürlükten kalkar.

Yürürlük

MADDE 11

(1) Bu Talimat yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 12

(1) Bu Talimat hükümlerini Sivil Havacılık Genel Müdürü yürütür.

Geçiş hükümleri

GEÇİCİ MADDE 1

Bu Talimatın yürürlüğe girdiği tarihte Genel Müdürlükçe kullanım izni verilmiş olan iniş şeritleri tekrar başvuru yapılmasına gerek olmadan hava kampüsü olarak tanımlanacak ve yayımlanacaktır. Daha önce hava sahası tanımlaması yapılmamış olan iniş şeritleri için Genel Müdürlüğe başvuru yapılması halinde bu Talimatın 5 inci maddesinin 15 inci fıkrası kapsamında gerekli işlemler tesis edilecektir.


EK