T.C. ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
Sayı: 51859319-010-E.11309
Konu: UÇUŞ OPERASYONLARINA YÖNELİK İLAVE UÇUŞA ELVERİŞLİLİK ŞARTLARI
GENELGE
UOD-2019/4
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
(1) Bu Genelgenin amacı, havacılık işletmelerinin filosunda bulunan hava araçlarının sürekli uçuşa elverişlilik ve emniyet iyileştirmelerini desteklemek amacıyla ortak ilave uçuşa elverişlilik şartlarını düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Genelge, ticari hava taşımacılığı yapmak üzere ruhsatlandırılmış büyük uçak ve büyük helikopter işleticilerini kapsar.
Dayanak
(1) Bu Genelge, 15/07/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 4 numaralı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'ne ve 15/09/2017 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe giren Uçuş Operasyonlarına Yönelik Usul ve Esaslar Talimatı'na dayanılarak hazırlanmıştır.
Avrupa Birliği mevzuatına uyum
(1) Bu Genelge'nin hazırlanmasında, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı ile Genel Müdürlük arasında imzalanan iş birliği anlaşması gereği, Avrupa Komisyonu tarafından 23/04/2015 tarihinde yayımlanan 2015/640 sayılı mevzuat ve 30/01/2019 tarihinde yayımlanan 2019/133 sayılı mevzuat dikkate alınmıştır.
(2) Bununla birlikte, Avrupa Komisyonu'nun 2015/640 ve 2019/133 sayılı mevzuatların uygulanmasına yönelik EASA tarafından yayımlanan Kabul Edilebilir Uyumluluk Yöntemleri (AMC), Kılavuz Dokümanlar (GM) ve Sertifikasyon Şartları (CS) kurallarının en güncel hali kullanılacaktır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Genelgede geçen terimlerin tanımları ve kısaltmaları, aşağıdakileri ifade eder:
a) Azami operasyonel yolcu koltuk düzeni: Ekip koltukları hariç, operasyonel amaçlarla tahsis edilen ve işletme el kitabında belirtilen her bir hava aracının azami yolcu koltuk kapasitesini,
b) Büyük helikopter: Sertifikasyon esasına göre, CS-29'a veya eşdeğerine sahip helikopteri,
c) Büyük uçak: Sertifikasyon esasına göre, CS-25'e veya eşdeğerine sahip uçakları,
ç) CS-25: Büyük uçaklar için sertifikasyon şartlarını,
d) CS-29: Büyük helikopterler için sertifikasyon şartlarını,
e) Düşük koltuk kapasiteli uçak: Aşağıda ayrıntıları yer alan azami operasyonel yolcu koltuk düzenine sahip uçağı:
1) Azami 19 koltuk veya
2) Aşağıdaki koşulların ikisinin de sağlanması kaydıyla, uçak tip sertifikasında belirtilen azami yolcu koltuk kapasitesinin üçte biri kadar ya da daha az koltuk:
• Taksi, kalkış veya iniş sırasında dolu olabileceği onaylanan toplam yolcu koltuk sayısının kabin bölmesi başına 100'ü aşmaması;
• Taksi, kalkış veya iniş sırasında azami operasyonel yolcu koltuk düzeninde, iki acil çıkış arasındaki her bölgede (veya çıkışı olmayan her bölge) koltuk sayısının, ilgili bölgeyi sınırlayan acil çıkış çifti için izin verilen toplam yolcu koltuk sayısının üçte birini aşmaması (uçağın geçerli sertifikasyon temelinde tanımlanan her acil çıkış çifti için izin verilen yolcu koltuk sayısı kullanılır). Bu bölge sınırlamalarına uyulup uyulmadığının belirlenmesinde, acil çıkışları devre dışı bırakılmış olan bir uçak için tüm acil çıkışların işlevsel durumda olduğu varsayılır.
f) EASA: Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansını,
g) Genel Müdürlük: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nü,
ğ) JAR-26: 12/03/2012 tarihli ve B.11.1.SHG.0.16.00.00/010.06.02/71 sayılı yazı ile yayımlanan JAR-26 konulu Genelge'yi,
h) SHT-MMEL/MEL: 12/10/2011 tarihinde yayımlanan Temel Asgari Teçhizat Listesi (MMEL) İle Asgari Teçhizat Listesi (MEL) Usul ve Esasları Talimatı'nı,
ı) SHT-OPS: 15/09/2017 tarihinde yayımlanan Uçuş Operasyonlarına Yönelik Usul ve Esaslar Talimatı'nı.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama Usulleri ve Son Hükümler
Belirli bir operasyon türü için ilave uçuşa elverişlilik şartları
(1) İşleticiler, hava araçlarını işletirken Ek'te yer alan hükümlere uymakla yükümlüdür.
Geçiş hükümleri
(1) İşbu Genelgenin yürürlüğe girmesinden önce, Genel Müdürlük tarafından daha önce yayımlanmış olan JAR-26 gerekliliklerine uygun olduğu kanıtlanan hava araçlarının, Ek'te öngörülen eşdeğer şartlara uygun olduğu kabul edilir.
(2) Ek'te yer alan 26.50, 26.105, 26.110, 26.120, 26.150, 26.155, 26.160, 26.200, 26.250 maddelerinde açıklanan şartlara eşdeğer JAR-26 gerekliliklerine uygun olduğu kanıtlanan hava araçlarında, daha sonra ilgili JAR-26 gerekliliklerine uygunluğu etkileyecek bir değişiklik yapılmayacaktır.
İdari yaptırımlar
(1) İşbu Genelge gerekliliklerini yerine getirmeyen işleticiler hakkında ilgili mevzuat gereği idari işlem uygulanacaktır.
Yürürlük
(1) Bu Genelge, yayımlandığı gün yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Genelge hükümlerini Sivil Havacılık Genel Müdürü yürütür.