Karar Tarihi: 02.01.2024
Karar Sayısı: 2024/DK-ETD/15
Gündem Konusu: Türk Telekomünikasyon A.Ş.’nin Fiber Dönüşüm Teklifi
KARAR: Erişim ve Tarifeler Dairesi Başkanlığının hazırladığı takrir ve ekleri incelenmiştir.
Türk Telekomünikasyon A.Ş.’nin (Türk Telekom) 11/12/2023 tarihli ve 315435 sayılı yazısı ile bakır altyapı üzerinden hizmet alan abonelerin fiber altyapıya ve tarifelere aktarılmasının sağlanması ve sonrasında bakır altyapı üzerinden işletmecilere sunulan toptan hizmetlerin sonlandırılmasına yönelik hazırlanan “Türk Telekom Tarafından Fiber Yatırımı Yapılan Binalarda, Son Kullanıcıların Bakır Altyapıdan Eve Kadar Fiber Altyapıya Dönüşüm Süreci” Kurumumuz onayına sunulmuş olup, söz konusu teklifin değerlendirilebilmesini teminen Kurul Kararı alınması gerekmektedir.
Bu kapsamda, 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 4, 6, 13, 14, 19 ve 20’nci maddeleri, Erişim ve Arabağlantı Yönetmeliğinin 5, 11 ve 12’nci maddeleri ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uyarınca, Kurumumuzun düzenleme hakları saklı kalmak kaydıyla;
1) Ek’te yer alan “Türk Telekom Tarafından Fiber Yatırımı Yapılan Binalarda, Son Kullanıcıların Bakır Altyapıdan Eve Kadar Fiber Altyapıya Dönüşüm Süreci”nin onaylanması,
2) “Türk Telekom Tarafından Fiber Yatırımı Yapılan Binalarda, Son Kullanıcıların Bakır Altyapıdan Eve Kadar Fiber Altyapıya Dönüşüm Süreci”nin 3.5. Maddesinin uygulanabilmesi için ilgili otomasyon sistemlerinde Türk Telekom tarafından yapılacak sistemsel geliştirmelerin işbu Kurul Kararanın tebliğ tarihinden itibaren en geç 6 (altı) ay içerisinde tamamlanması,
3) 22.02.2022 tarihli ve 2022/DK-ETD/53 sayılı Kurul Kararı ile güncellenen Türk Telekomünikasyon A.Ş. Referans Yerel Ağa Ayrıştırılmış Erişim Teklifinin Ana Metin 5.15.3.1., 5.15.3.2. ve 5.15.3.3. maddelerinin ilgili referans tekliften çıkarılması,
4) 02/07/2012 tarihli ve 2012/DK-10/303 sayılı Kurul Kararı’nın yürürlükten kaldırılması,
5) İşbu Kurul Kararı ile onaylanan “Türk Telekom Tarafından Fiber Yatırımı Yapılan Binalarda, Son Kullanıcıların Bakır Altyapıdan Eve Kadar Fiber Altyapıya Dönüşüm Süreci”nin ve değişiklik yapılan Türk Telekomünikasyon A.Ş. Referans Yerel Ağa Ayrıştırılmış Erişim Teklifinin, Kararın tebliğini müteakiben 3 (üç) gün içerisinde Türk Telekom internet sayfasında yayımlanması,
hususlarına karar verilmiştir.
TÜRK TELEKOM TARAFINDAN FİBER YATIRIMI YAPILAN BİNALARDA, SON KULLANICILARIN BAKIR ALTYAPIDAN EVE KADAR FİBER ALTYAPIYA DÖNÜŞÜM SÜRECİ
Türk Telekom tarafından bakır altyapının fiber altyapıya (PON) altyapıya dönüştürülmek istenmesi durumunda yürütülecek süreçleri düzenlemek üzere işbu doküman hazırlanmıştır. Bu kapsamda yapılacak işlemler “Eve Kadar Fiber Dönüşüm/Dönüşüm” olarak adlandırılacaktır. Eve Kadar Fiber Dönüşümü yapılan binalarda Türk Telekom tarafından işletilecek operasyon adımları ile Sabit Telefon Hizmetleri/İnternet Servis Sağlayıcıları İşletmecileri (işletmeci) tarafından yapılacak işlemler aşağıdaki şekilde olacaktır.
1. Türk Telekom tarafından Eve Kadar Fiber Dönüşümü yapılacak lokasyonlarda bina içi kablolama dahil talep eden müşteriler için kurulum yapılacaktır. Türk Telekom’un dönüşüm yapacağı binalarda herhangi bir süre sınırı olmaksızın talep edilen her abonelik için teknik imkanlarla sınırlı olmak kaydı ile bina içi kablolama Türk Telekom tarafından aşağıdaki kapsamda ücretsiz karşılanacaktır. Burada konu edilen teknik imkanlar; bina içinin kablo çekimine elveren fiziki koşullara sahip olması ya da bina kat maliklerinin montaj için Türk Telekom’a imkân tanıması ile sınırlı olacaktır. İşletmeci müşterisi tarafından bina içi kablolamanın yapıldığı durumlarda da dönüşüm yapılabilecektir.
2. Eve Kadar Fiber Dönüşümüne elverişli hale getirilen binalarda xDSL Şebekeden/Bakır Altyapıdan hizmet sunan tüm İSS ve Sabit Telefon Hizmeti (STH) işletmecilerine Bina Bildirimi ve o binalarda xDSL/ THK abonesi bulunan işletmecilere Abone Bilgileri Bildirimi yapılacaktır. Bildirimin yapılmasına müteakip, Eve Kadar Fiber Dönüşümü ile hizmet verilmeye hazır hale getirilmiş olan lokasyonlarda PON Şebeke dışında gelecek tesis/tesis adresi değişikliği talepleri karşılanmayacaktır.
3. İşletmeci tarafından Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildirimi yapılan xDSL abonelikleri için aşağıdaki işlemler yapılacaktır.
3.1. İşletmeci, Eve Kadar Fiber Dönüşümü yapacakları aboneliklerini asgari aynı hızdaki fiber portuna/paketine perakende düzenlemelere uygun olacak şekilde geçirecektir.
3.2. Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildirimi yapıldığı tarihte xDSL şebekesi üzerinden 35.840 Kbps ve altında bir download hızında hizmet alan aboneliklerin fiber dönüşüm kapsamında asgari 35.840/6.144 Kbps hızındaki fiber portuna/paketine(1) geçişi sağlanacak olup, bu durumda Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildiriminin yapıldığı tarihten itibaren 12 (on iki) aylık süre boyunca fiber aboneliğe geçiş öncesinde kullanılan ADSL/VDSL portun/paketin güncel ücretinin alınmasına devam edilecektir. Bu durumdaki abonelikler için Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildiriminin yapıldığı tarihten itibaren 12 (on iki) aylık süre boyunca HGW aylık kullanım ücreti alınmayacaktır.
3.3. Dönüşüm öncesinde 35.840 Kbps üzerinde bir download hızında hizmet almakta olan xDSL abonelikleri için, Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildirimi yapıldığı tarihteki ADSL/VDSL portu/paketi ile aynı download/upload hızındaki fiber portuna/paketine geçiş yapılabilecek ve bu aboneliklerde Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildiriminin yapıldığı tarihten itibaren 12 aylık süre boyunca fiber aboneliğe geçiş öncesinde kullanılan ADSL/VDSL portun/paketin güncel ücretinin alınmasına devam edilecektir. Bu durumdaki abonelikler için Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildiriminin yapıldığı tarihten itibaren 12 (on iki) aylık süre boyunca HGW aylık kullanım ücreti alınmayacaktır.
3.4. G.SHDSL İnternet abonelerinin fibere dönüştürülmesi ve NN G.SHDSL abonelerinin Fiberlink Hizmetine iptal tesis ile geçiş yapması durumlarında, aylık fiber port/paket ücretlerinde herhangi bir indirim uygulanmayacaktır.
3.5. Bakır üzerinden download hızı 100 Mbps altındaki portlardan/paketlerden hizmet alan ve dönüşüm öncesinde aldığı download hızından daha yüksek bir download hızına geçiş yapan (fiber dönüşüm öncesinde xDSL şebekesi üzerinden 35.840 Kbps ve altında bir download hızında hizmet alıp fiber dönüşüm kapsamında asgari 35.840/6.144 Kbps hızındaki fiber portuna geçiş yapılması nedeniyle geçiş öncesinde kullanılan ADSL/VDSL portun/paketin güncel ücretinin alınmasına devam edilen abonelikler hariç olmak üzere) abonelere geçiş yapılan port/paket ücretleri ile 102.400/20.480 Kbps portu/paketi 3 (üç) ay süresince sunulacaktır.
4. Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildirimi yapılan binalarda, Türk Telekom tarafından xDSL Şebeke/Bakır Altyapı üzerinden verilen hizmetlerin sonlandırılması kararı alındığında tüm işletmecilere Hizmet Sonlandırma Bildirimi yapılacaktır. Hizmet Sonlandırma Bildirimi yapılan binalardaki xDSL/THK aboneliklerinin (G.SHDSL İnternet ve NN G.SHDSL abonelikleri dahil) güncel listesi de 90 (doksan) günlük süreç başladığında işletmeciler ile paylaşılacaktır. Hizmet Sonlandırma Bildirimi yapılan tüm abonelerin 90 (doksan) gün içerisinde Eve Kadar Fiber Dönüşümü kapsamında verilmekte olan Fiber İnternet/THK hizmetlerine geçirilmelerini teminen, işletmeciler tarafından gerekli işlemlerin yapılması gerekecektir.
5. İşletmecilere Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildirimi yapılmış BBK’lar için İşletmeci tarafından Eve Kadar Fiber Dönüşümü veya bu iş emri geliştirilene kadar aynı Bağımsız Bölüm Koduna (BBK) nakil yöntemi ile Eve Kadar Fiber Dönüşümü taleplerinin (Fiber İnternet/THK) Türk Telekom’un ilgili otomasyon sistemlerine girilmesi ile birlikte, ihtiyaca göre Optical Network Terminal (ONT) kurulumu ve eve kadar Optik Bağlantı Kablosu (OBK) çekilmesi Al-Sat ve IP VAE modellerinde xDSL abonelikleri (G.SHDSL Internet aboneleri dahil) ile THK ve NN G.SHDSL abonelikleri için ücretsiz olarak Türk Telekom tarafından gerçekleştirilecektir. Eve Kadar Fiber Dönüşümü talepleri Türk Telekom’un ilgili otomasyon sistemleri üzerinden randevu alınarak iletilecektir.
6. Fiber dönüşümünde RAST ve RIPVAET kapsamındaki (G.SHDSL İnternet abonelikleri dahil) tesis/tesis adresi değişikliği, RAT kapsamındaki aktivasyon/tesis/tesis adresi değişikliği ve NN G.SHDSL abonelikleri için bağlantı/nakil ücretleri alınmayacaktır. Home Gateway (HGW) kurulumu yapılan her müşteri adresinde kurulum yapılacak cihazın içeriğini ve kurulumun gerçekleştiğini kayda almak üzere Teslim Tutanağı hazırlanacak ve müşteri adresindeki kullanıcılardan işleme ilişkin onay ilgili mevzuata uygun olacak şekilde alınacaktır. Eve Kadar Fiber Dönüşümü kapsamında da modem/uç cihaz/cihazlar teslimi ile birlikte alınacak onaylar ve ilgili belgeler mevzuata uygun şekilde işletmecilerle paylaşılacaktır. Teknik yetkinliğin ve uyumluluğun sağlanması şartı ile işletmecinin tercih etmesi durumunda dönüşüm yapılacak Yalın İnternet aboneleri için Türk Telekom HGW’si harici uç cihazlar üzerinden hizmet sunulabilecektir.
7. Eve Kadar Fiber Dönüşümüne ilişkin işletmecilere yapılan Hizmet Sonlandırma Bildiriminden 90 (doksan) gün sonra xDSL Şebeke/Bakır Altyapı ile aktif ve pasif bileşenleri toplanabilecek ve bakır altyapı üzerinden verilen toptan seviyedeki erişim hizmetleri sonlandırılabilecektir. 90 (doksan) gün sonra sonlandırılacak hizmetler için mevcut iptal süreci kullanılacak olup ayrıca bir bilgilendirme yapılmayacaktır. Dönüşüm bildirimi yapılan binadaki abonelerin PON şebekeye geçişlerinin tamamlanması halinde xDSL Şebeke/Bakır Altyapı şebeke bileşenlerinin toplanması için 90 (doksan) günlük sürenin dolması beklenmeyecektir.
8. Verilen sürede aboneliklerin THK/Fiber internet aboneliklerine dönüştürülmemesi veya iptal edilmemesi durumunda Türk Telekom bakır altyapı üzerinden verilen toptan seviyedeki erişim hizmetlerini sonlandırabilecektir. Sonlandırılan aboneliklerde işletmeci bilgilendirmesi mevcut hizmet iptallerine benzer şekilde işletmecilere iletilecektir.
9. xDSL/THK abonelerine Türk Telekom kaynaklı nedenlerle 90 (doksan) gün içerisinde fiber hizmetinin sunulmaya başlanamaması durumunda hizmetin sonlanması ya da bakır şebekenin kaldırılması söz konusu olmayacaktır.
10. İşletmeciye yapılan Hizmet Sonlandırma Bildirimine müteakip 90 (doksan) günlük süre sonunda üzerinde açık iş emri olan abonelerin THK/xDSL abonelikleri, üzerindeki açık iş emri kapatıldığında sonlandırılabilecektir.
11. İşletmeciye yapılan Hizmet Sonlandırma Bildirimine müteakip 90 (doksan) gün içerisinde aboneye ulaşılamaması ya da işletmeci kaynaklı bir gerekçe ile dönüşüm talebinin Türk Telekom’a iletilmemesi sonucunda sonlandırılan aboneliklerde takip eden 30 (otuz) gün içerisinde işletmeciden gelecek tesis başvuruları internet abonelikleri için 3 (üç), THK’lı abonelikler için 4 (dört) iş günü içerisinde tamamlanacaktır. İnternet abonelikleri için 3 (üç) iş günü içerisinde tesis başvurularının tamamlanamaması durumunda RAST ve RIPVAET kapsamındaki Hizmet Seviye Taahhüdü (HST) süreçleri uygulanacaktır. THK’lı abonelikler için ise RAT EK-1 kapsamındaki HST süreçleri uygulanacaktır. Söz konusu aboneliklerde, aynı işletmeciden olmak kaydıyla gelen tesis/ tesis adresi değişikliği başvurularında RAST ve RIPVAET kapsamındaki (G.SHDSL İnternet abonelikleri dahil) tesis/tesis adresi değişikliği, RAT kapsamındaki aktivasyon/tesis/tesis adresi değişikliği ve NN G.SHDSL abonelikleri için bağlantı/nakil ücretleri alınmayacaktır.
12. Eve Kadar Fiber Dönüşüm sonrasında sökülen ve ekonomik ömrünü doldurmamış ekipmanlar operasyonel ihtiyaçlar ve fiber dönüşümünde kullanılacaktır.
13. Bina Bildirimi ile başlayan süreçte, İşletmecilerin aboneleri için PON Şebeke üzerinden yapacakları fiber internet taleplerinde, anılan dönüşüm talepleri 10 (on) iş günü içerisinde karşılanacaktır. Dönüşüm talebinin Türk Telekom’dan kaynaklanan nedenlerden dolayı, 10 (on) iş gününden daha geç cevaplanması veya daha geç kullanıma hazır hale getirilmesi halinde, gecikilen her tam saat için, port/paket ücretinin 2 (iki) saatlik kısmına denk gelen ücretlerden oluşan toplam tutar Nisan, Temmuz, Ekim ve Ocak aylarında olmak üzere yılda 4 (dört) kez toplu olarak Türk Telekom tarafından İşletmeciye Otomasyon Sistemi üzerinden veya listeleme yöntemi ile bildirilecektir. İşletmeci söz konusu bildirimlerin akabinde Nisan, Temmuz, Ekim ve Ocak aylarında olmak üzere yılda 4 (dört) kez bir önceki çeyrek dönemin toplam tutarına ilişkin olarak 7 (yedi) gün içerisinde düzenleyeceği faturayı Türk Telekom’a teslim edecektir. Türk Telekom İşletmecinin düzenlediği faturadaki bedeli takip eden fatura döneminde, İşletmeci için düzenleyeceği elektronik haberleşme hizmetlerine ait faturaların bedeline mahsuben ödeyecektir. İşletmeci tarafından fatura edilen tutarın Türk Telekom tarafından mahsup işleminin yapılacağı aydaki faturaların tutarını aşması durumunda, kalan kısım İşletmeciye defaten ödenecektir. Devre Talebine ilişkin HST geri ödemesine esas tutar port/paket ücretinin 3 (üç) katını geçmeyecektir.
14. Bina Bildirimi ile başlayan süreçte, işletmecilerin aboneleri için PON Şebeke üzerinden yapacakları THK taleplerinde, anılan dönüşüm talepleri randevu tarihinden itibaren 10 (on) iş günü içerisinde gerçekleştirilecektir. Dönüşüm talebinin Türk Telekom’dan kaynaklanan nedenlerden dolayı, 10 (on) iş gününden daha geç cevaplanması veya daha geç kullanıma hazır hale getirilmesi halinde gecikilen her tam gün için cezai müeyyide, aylık hat kullanım ücretinin 1/15’lik kısmına denk gelen tutar kadar olup, bu tutar çevrimiçi portal üzerinden İşletmeciye bildirilir.
15. Üzerinde internet hizmeti olmadan PSTN/THK hizmeti alan müşteriler için dönüşüm yapılacağında, Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildiriminin yapıldığı tarihten itibaren 12 aylık süre boyunca Türk Telekom tarafından HGW aylık kullanım ücretleri alınmayacaktır.
16. Bina Bildirimi ve Abone Bilgileri Bildirimi yapılmış BBK’larda sunulan toptan seviyedeki aktif Yerel Ağın Paylaşıma Açılması (YAPA) abonelikleri 6 (altı) ay sonunda sonlandırılabilecektir. Söz konusu binalarda YAPA abonesi bulunan işletmeciler tarafından beyan edilmesi durumunda, YAPA aboneliklerinin Fiber İnternet/THK hizmetlerine dönüştürülmesi iptal/tesis yöntemiyle sağlanacak, bu durumda ONT kurulumu ve eve kadar OBK çekilmesi ücretsiz olarak Türk Telekom tarafından gerçekleştirilecektir. YAPA aboneliklerinin Fiber İnternet/THK hizmetlerine iptal/tesis yöntemiyle geçişleri durumunda, tesis/tesis adresi değişikliği ve aktivasyon ücretleri alınmayacaktır. YAPA abonelerinin geçişleri sonrasında, ilgili hizmetlere ilişkin aylık ücretler talep edilen port/paket için yürürlükteki tarifeler üzerinden alınacaktır. Bu abonelerin tesis işlemlerinin HST’si bu uygulama esaslarının 11, 13 ve 14. maddelerine göre yapılacaktır.
1 Al-Sat yöntemiyle kotalı olarak hizmet alan aboneliklerde varsa abone alımına açık 35.840/6.144 Kbps hızında aynı kotadaki pakete geçiş yapılacak olup, aynı kotada abone alımına açık bir paket yoksa 35.840/6.144 Kbps hızındaki 100 GB kotalı pakete geçiş yapılacaktır.