Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:

BİRİNCİ BÖLÜM

Aliağa Liman Sınırı

Kapsam

MADDE 1

Aliağa Limanı, Enlemi : 38°49’46” Kuzey, Boylamı : 26'53'48" Doğu olan Ilıca Burnu'ndan, Enlemi: 38º50’53" Kuzey, Boylamı: 26°53’00" Doğu otan Tavşan Adası Güney Ucu’na ve buradan Enlemi : 38°50'54" Kuzey, Boylamı 26°58'12" Doğu olan Kalabakhisarı Burnuna çizilen mevhum hatların içinde kalan deniz alanıdır.

Aliağa Limanı, İç Liman ve Dış Liman olmak üzere iki bölüme ayrılmıştır.

A) İç Liman; Enlemi: 38°50’10" Kuzey, Boylamı: 26°56'40" Doğu olan Taşlı Burnu ile Enlemi ; 38°49'48" Kuzey, Boylamı : 26°57'45" Doğu olan Tuzla Burnu'nu birleştiren mevhum hat ile kıyı arasında kalan deniz alanıdır.

B) Dış Liman; İç Liman sınırı ile Dış Liman sının arasında kalan deniz alanıdır. (EK : Şekil)

Bu Yönetmelik, yukarıda sınırları belirlenen alanlar içindeki liman çalışmalarını kapsar.

Amaç

MADDE 2

Kapsamda sınırları belirtilen deniz alanı içindeki liman çalışmalarının sağlanmasıdır.

Dayanak

MADDE 3

Bu Yönetmelik, 618 sayılı Limanlar Kanununa, diğer liman Tüzük ve Yönetmeliklerine dayanılarak hazırlanmıştır.

İKİNCİ BÖLÜM

Limanda Gemilerin Bağlama, Yanaşma ve Demirleme Yerleri

MADDE 4

İç Limanda, gemilerin yanaşma ve bağlama yerleri aşağıda gösterilmiştir.

A) T.P.A.O. Ana Yakıt İskelesi

T.P.A.O.‘na ait Aliağa Rafinerisi'ne ham petrol getirecek veya buradan işlenmiş mal alacak uygun tonajdaki akaryakıt tankerlerinin yanaşmalarına ayrılmıştır.

Zorlayıcı nedenler veya akaryakıt ikmali amacıyla herhangi bir kuruyük gemisinin bu iskeleye alınması, Liman İşletmesinin isteğine ve Liman Başkanlığı'nın iznine bağlıdır.

Ana yakıt iskelesinin çeşitli bölümlerine yanaşacak tankerlerin en çok boy, draft ve tonajları, Liman Başkanlığı ve Liman İşletmesi tarafından birlikte saptanır.

B) T.P.A.O. Yük İskelesi

Yalnız T.P.A.O. Aliağa Rafinerisi'nin ihtiyaçlarını karşılamak üzere, gemilerin yanaşmalarına ayrılmıştır. Öteki gerçek veya tüzel kişilerin bu iskeleden yararlanma istekleri Liman İşletmesi'nce karşılanmazdan önce, Liman Başkanlığının uygun görüşü alınır.

Herhangi zorlayıcı nedenle, yük iskelesine yanaşma zorunluluğu doğan uygun tonalı bir tankerin, Dış Liman sınırından 20 mil açıkta gazfri yapmadıkça iskeleye alının ası yasaktır.

C) LPG Şamandırası

Ham petrolün arıtılması sırasında meydana gelen bütan ve propan gibi mutfak ve sanayi gazlarının, özel tipteki tankerlere yüklenmesi veya bu tip tankerlerden boşaltılmasına ayrılmıştır.

D) Aliağa Taş İskelesi

Ticarî yük veya demirli gemilerle kıyı arasında yolcu taşıyan küçük tonajlı deniz araçtan ile balıkçı teknelerinin ve gezinti araçlarının yanaşmalarına ve bağlamalarına ayrılmıştır.

Sayılan küçük deniz araçlarının bu iskeleye yanaşma ve bağlamalarında uygulanacak sıra esası ile iskeleden yararlanma yöntem ve koşulları, Liman Başkanlığı tarafından ayrıca düzenlenir.

MADDE 5

Taş İskeleye yanaşamıyacak tonajdaki bir deniz aracının, herhangi bir zorunlu nedenle T.P.A.O. yük iskelesine alınması zorunluluğu doğduğu ve Liman Başkanlığı'nca da gerek gösterildiği durumlarda, gemi yük iskelesine herhangi bir ücret alınmaksızın liman İşletmesi’nce yanaştırılır.

MADDE 6

Dış Liman, gemilerin serbest demirleme alanıdır. Ancak, İç Liman'a giriş ve çıkış güvenliğini sağlamak üzere, Taşlı Burnu ile Tuzla Burnu'nu birleştiren İç Liman sının hattını çap olarak kabul eden daire yay'ının iç kısmında kalan deniz alanı dahilinde, bütün deniz araçlarının demirlemeleri, durmaları, kısmen veya tamamen bu alan içine sarkmaları yasaktır. (EK : Şekil)

MADDE 7

Ticari işlemde bulunmak üzere Aliağa Limanı’na gelecek gemiler, iskelelerde yer olmadığı takdirde, İç Liman'da demirleyerek sıra beklerler. Ancak, bu gibi gemiler, demirlemeden önce, Liman Başkanlığı'na haber verecekler ve Liman Başkanlığı'nca gösterilen yerlere, öteki gemilerin demirlemelerine, iskelelere yanaşmalarına engel olmayacak biçimde demirleyeceklerdir. Başka gemilerin demirlemiş olması nedeniyle İç Limanda demirleyecek yer bulamıyan gemiler, Dış Limanda demirleyerek sıra beklerler.

MADDE 8

Aliağa Limanını ziyaret edecek olan yabancı harp ve yardımcı gemileriyle Limana gelecek Türk harp gemileri, gelişlerinden en az 48 saat önce Liman Başkanlığını haberdar etmek suretiyle tespit edilecek yerlere yanaşırlar, kıçtankara olurlar veya demirlerler.

Harp ve yardıma gemileri için, demirleme, kıçtankara bağlama veya yanaşma yerleri, Dz. Kuvvetleri temsilcisi, bulunmadığında, yerel askeri birlik komutanlığı temsilcisi, Liman Başkanlığı ve Liman İşletmesi ile birlikte kararlaştırılır.

MADDE 9

Ticarî işlemde bulunmak üzere İç Liman'a giren gemiler, geliş sırasına ve yanaşacakları iskelelere göre Liman Başkanlığından yanaşma izni almak zorundadırlar. Bu izni almış olan gemilerden T.P.A.O. iskelelerine alınacak olanların yanaşmaları Liman İşletmesi tarafından düzenlenir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Tehlikeli Maddelerin Taşınması

MADDE 10

Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri maddelerle öteki tehlikeli maddelerin liman içerisinde taşınması, yükleme ve boşaltılması (Tehlikeli Eşyanın Ticaret Gemileriyle Taşınması Hakkında Tüzük), (Barut ve Patlayıcı Maddelerle Silâh ve Teferruatının ve Av Malzemesinin Sureti Murakabesine Dair Nizamname), (Parlayıcı, Patlayıcı Tehlikeli ve Zararlı Maddelerle Çalışan İş Yerlerinde Alınacak Tedbirler Hakkında Tüzük) ve (Karada Çıkabilecek Yangınlarla, Deniz Liman veya Kıyıda Çıkıp Karaya Ulaşabilecek ve Yayılabilecek veya Karada Çıkıp Kıyı, Liman ve Denize Ulaşabilecek Yangınlara Karşı Alınabilecek Önleme, Söndürme ve Kurtarma Tedbirleri Hakkında Yönetmelik) hükümleri, Hükümetimizin katılmış bulunduğu (Milletlerarası Denizde Can Emniyeti Sözleşmesi) Kuralları ile katıldığımız öteki Milletlerarası Kurallar çerçevesinde ve gerekli güvenlik önlemleri alınmak şartıyla özel tekne ve kaplarla yapılır.

MADDE 11

Patlayıcı, parlayıcı ve tehlikeli madde yüklü gemiler, gündüz B flâması çekerler ve geceleri ufkun her tarafından görülebilen bir kırmızı fener gösterirler.

MADDE 12

Donatan, kaptan veya acenteleri, patlayıcı, parlayıcı ve benzeri tehlikeli maddeleri taşıyan gemilerdeki yükün cins ve miktarını, geminin limana geliş tarihinden en az 24 saat evvel yazılı olarak veya telgraf ile Liman Başkanlığına bildirirler.

MADDE 13

Yükleme veya boşaltma yapacak LPG tankerleri T.P.A.O. LPG Şamandırasına bağlarlar. Bu tankerlerin boş veya dolu olarak İç Limandaki demir yerlerinde yatmaları yasaktır.

MADDE 14

Barut, dinamit, nitrogliserin ve benzeri her türlü patlayıcı tahrip maddeleri ile patlayıcı silâh ve cephane malzemesi yüklü gemiler İç Liman'a girip demirleyemiyeceği gibi, İç Liman içinde bu gibi maddelerin yükletilip boşaltılması yasaktır.

Bu maddede sözü edilen maddelerle yüklü gemilerin Dış Limandaki demir yerleri ile yükletilip boşaltılacakları yerler, yerel Mülki Amirlik, Belediye ve Liman Başkanlığı tarafından birlikte saptanır.

Harp gemileri ve yardımcı gemiler İç Liman’a girmeden önce (olağanüstü haller dışında) cephanelerini güven altına almak zorundadırlar.

MADDE 15

Limanda, patlayıcı, parlayıcı ve tehlikeli maddelerin yükletilmesi ve boşaltılması, güneşin doğuşu ile batışı arasındaki süre içinde yapılır.

Ancak, T.P.A.O. Ana Yakıt İskelesine ve LPG Şamandırasına yanaşan tankerler, işlerine geceleri de devam edebilirler.

MADDE 16

Patlayıcı, parlayıcı ve tehlikeli maddeler taşıyan gemilere, kömür yakan gemiler yanaşamaz, kılavuz alıp veremez ve bu gemileri yedekleyemez.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Limanda Seyir Güvenliği

MADDE 17

Limana giriş - çıkışlarda, gemiler, İç Liman sınırını geçerken, herhangi bir zorunluluk olmadıkça orta, hattın sancağını izleyecekler ve her türlü çatışma olasılığına karşı, ağır yolla seyredeceklerdir.

MADDE 16

Spor ve gezinti tekneleri ile ticari amaçla çalışan öteki deniz araçları, İç Limanda, İskelelere ve şamandıralara yanaşıp kalkacak veya demirleyecek gemilerin manevralarına engel olacak biçimde seyredemez ve 10 milin üstünde hız yapamazlar. Keza, limanın öteki bölümlerinde, plajların yakınında ve küçük deniz araçlarının bağlı oldukları yerlerde tehlike yaratacak hızla seyredemezler.

MADDE 19

İç Limanda, gezinti ve sportif amaçlar dışında yelkenle seyir yapılamaz.

Yelkenli Spor ve gezinti teknelerinin, bir Amatör Denizci ehliyetli kişinin yönetiminde bulunması zorunludur.

MADDE 20

İç Limanda, şamandıra tesis etmek, kablo döşemek ve dalgıçlık yapmak, Liman Başkanlığı’nın iznine bağlıdır. Öteki gemiler, bu işlerle uğraşan deniz araçlarının çevresinde yavaş bir hızla seyretmek zorundadırlar.

MADDE 21

İç Limana girip çıkacak, İç Limandaki iskelelere yanaşacak, şamandıralara bağlayacak veya buralardan ayrılacak 150 gros tonilâtodan (150 dahil) büyük gemiler kılavuz almak zorundadırlar.

İskelelere yanaşan, şamandıralara bağlayan veya buralardan ayrılan 1000 gros tonilâto ve daha büyük gemiler en az bir römorkör ve 4000 gros tonilâto ve daha büyük gemiler ise en az iki römorkör alacaklardır.

MADDE 22

Yabancı harp ve yardımcı gemileri, İç Limana girerken kılavuz almak zorundadırlar.

Türk harp ve yardımcı gemilerinin kılavuz almaları isteğe bağlıdır.

Ancak, 2000 deplasman ton ve daha yukarı harp ve yardımcı gemilerinin iskelelere yanaşmalarında ve buradan ayrılmalarında kılavuz ve en az bir römorkör almaları zorunludur.

MADDE 23

Kılavuzlar, henüz sıhhî pratika almamış olan gemilere de girebilirler. Ancak, bulaşıcı hastalık olan yerlerden geldikleri anlaşılan gemilere uygulanan önlemler kılavuz kaptanlara da uygulanır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Limanda Düzen

MADDE 24

İç Limanda ağ balıkçılığı ve bu limana giriş yolu üzerinde ve gemilerin manevra alanlarında olta balıkçılığı dahi yapılamaz.

MADDE 25

Liman sınırları içinde, denize pasakül, moloz, safra, çöp ve benzeri maddeler atılamaz, yağ ve benzeri kirletici maddeler basılamaz, tank ve sintine yıkanamaz.

MADDE 26

İç Limanda, iskelelerde veya demirde bulunan gemiler, liman sessizliğini bozan raspa ve benzeri gürültülü işler ve hoparlörlerle yüksek sesli müzik yayını yapamazlar.

MADDE 27

Gemiler İç Limanda, zorunlu haller dışında düdük çalamazlar.

MADDE 28

Demirli veya iskelelere aborda olmuş gemilerin bordalarına, üst üste ikiden çok araç yanaşamaz.

MADDE 29

Limanda dalış yapacak dalgıç ve balık adamları dalışlarından önce Liman Başkanlığı'ndan izin almak zorundadırlar. Amatör balık adamlar İç Limanda dalış yapamazlar.

MADDE 30

Serbest demir yerlerine demirleyen gemilerin Kaptan Donatan veya Acenteleri, demirledikleri yeri en kısa süre de Liman Başkanlığı'na bildirirler.

MADDE 31

İç Limanda bulunan gemiler, gerektiğinde Liman Başkanlığınca yapılacak bildiriden en çok 2 saat içinde kalkabilecek durumda bulunurlar.

MADDE 32

Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak Liman Başkanlığından izin almaksızın iskelelere yanaşan veya demirleyen gemilerden, buralardan kalkmaları için verilen emirleri dinlemeyenler, Liman Başkanlığı'nca sağlanacak çekme araçları ile kaldırılır ve bu amaçla yapılan giderler ayrıca gemi sahibinden alınır.

Keza, Liman Başkanlığı'nın izniyle yukarıda belirtilen yerlerde bulunan gemiler, Liman Başkanlığı'nca gerek görüldüğünde bu yerlerden ayrılacaklardır. Bu emri yerine getirmeyen gemiler için de yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.

MADDE 33

İç Limanda iskelelerde bulunan gemiler, gerektiğinde yerlerini değiştirmelerine engel olabilecek onarımlar açamazlar.

ALTINCI BÖLÜM

Sağlık, Güvenlik ve Gümrük İşleri

MADDE 34

Yabancı Limanlardan veya yabancı Limanlara uğrayarak Limana gelecek Türk ve yabancı gemilerin Sağlık, Güvenlik ve Gümrük denetimleri İç Limanda yapılır. Mümkün olmayan hallerde gemilerin İç Limanda bitirilemiyen veya yapılamıyan denetimleri gemiler iskeleye yanaştıktan sonra yapılır.

MADDE 35

Limana gelecek turist ve yolcu gemileriyle yatların ve kotraların sağlık güvenlik ve gümrük denetimleri, gemiler iskeleye yanaştıklarında yapılır. Bu gibi gemiler gerektiğinde Dış Limanda karşılanarak gemiler İç Limana girip iskelelere yanaşana kadar denetimlerine devam edilerek bitirilebilir.

MADDE 36

Yakacak, su, kumanya ve malzeme, Acentelerde evrak alma verme gibi ihtiyaçlarını sağlamak üzere veya kötü hava koşullarından bocalama olarak Limana gelen gemiler, Dış ve İç Limandaki demir yerlerinde Sahil Sağlık Teşkilâtının sıhhî gözetimi altında pratika almaksızın 48 saat kalabilirler.

Bu gemilerin güvenlik ve gümrük gözetimleri dışardan yapılır.

48 saatten çok limanda kalmak isteyen gemiler, serbest pratika almak zorundadırlar. Bu durumda olan gemilere; Sahil Sağlık Teşkilâtınca, denetimi tamamladıktan sonra serbest pratika verilir.

MADDE 37

Sahil Sağlık, Gümrük, Liman ve Güvenlik Teşkilâtınca limanda bulunan gemilerde, günün her saatinde gerekli denetim yapılabilir.

MADDE 38

Limandaki gemilerin kaptanları, gemilerde başgösterecek her türlü hastalıkları hemen Sahil Sağlık Teşkilâtına, ölüm ve yaralama gibi olayları da ayrıca Güvenlik Makamlarına bildirmek zorundadırlar.

MADDE 39

Yabancı limanlara gidecek veya yabancı limanlardan gelecek gemilerin yolcu ve gemiadamları eşyalarıyle beraber Gümrük yönetimince uygun görülecek yerlerden girip çıkarlar.

MADDE 40

Yolcularını uğurlayanlar gümrük yoklama ve güvenlik denetiminden sonra, karşılayanlar, bu yoklama ve denetimden önce birbirleriyle temasa geçemezler.

MADDE 41

Güvenlik, Gümrük, Sahil Sağlık görevlileri bu yönetmelik hükümlerine aykırı davranışlara tanık oldukları takdirde, olayı bir tutanak ile tespit ederek tutanağı Liman Başkanlığı’na ve bir örneğini kendi amirlerine verirler.

MADDE 42

Ziraî Karantina ve hayvan sağlığı bakımından yapılacak denetimlerde özel mevzuat uygulanır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli Hükümler

MADDE 43

Gemi kaptanları, karasuları dışında veya içinde veyahut limanda olan her türlü deniz kazalarını, makine arızalarını seyir güvenliği bakımından saptadığı konuları ve işlenen suçları limana varışından itibaren en geç 6 saat içinde önce bir ön raporla ve 24 saat içinde de düşüncesini kapsayan ayrıntılı bir raporla, Liman Başkanlığı'na bildirmek zorundadırlar.

Kaptan ve gemiadamları, bu konularda yapılması gereken soruşturmaya esas olmak üzere, ilgili Liman Makamlarınca yapılacak çağrıya uymak ve sorulacak sorulara cevap vermek zorundadırlar.

MADDE 44

Limana gelecek ve limandan kalkacak yabancı gemiler ile yabancı Limanlara sefer yapan Türk gemilerinin donatan veya acentelerini; bu gemilerin limana geliş ve gidişlerinden 24 saat önce gerekli bilgileri kapsayan ordinoyu, liman, güvenlik, gümrük ve sahil sağlık yönetimlerine verirler.

300 ve daha yukarı gros tonilâtodaki kabotaj hattında çalışan Türk gemilerinin donatan veya acenteleri, bu gemilerin Limana gelişlerinden en az 12 saat önce gerekli bilgileri kapsayan ordinoyu Liman Başkanlığı'na verirler. Daha küçük tonajlı gemilerin donatan, kaptan veya acenteleri ise bu gemilerin limana geldiklerini en geç 2 saat sonra Liman Başkanlığı’na bildirirler.

Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli yükleri taşıyan gemiler hakkında 12. madde hükümleri saklıdır.

MADDE 45

Gemiler, fare itlafını Liman Başkanlığı ile Sahil Sağlık Teşkilâtınca birlikte belirtilecek yerde yaparlar.

MADDE 46

Yolcu ve yük gemileri iskeleye yanaşırken, görevli olmayanlar, seyirci ve karşılayıcılar yanaşma alanlarını işgal edemezler ve yanaşan yolcu gemilerinden yolcular tümü ile çıkmadan gemilere giremezler.

İlgililer, bu konuda gerekli güvenlik önlemlerini alırlar.

MADDE 47

Limanda seyrüsefer, «Milletlerarası Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü» hükümlerine göre yapılır.

Limanda yatan veya seyreden makineli veya makinesiz gemilerle her türlü araçlar, adı geçen Tüzük gereğince zorunlu olan fener ve işaretleri taşırlar.

MADDE 48

Hayvanların gemilere yükletilmesi veya gemilerden boşaltılması «Tehlikeli Eşyanın Ticaret Gemileriyle Taşınması Hakkındaki Tüzük» hükümlerine göre yapılır.

MADDE 49

Durumları Kanun, Tüzük veya Memleketimizin de katılmış bulunduğu Milletlerarası Sözleşmeler hükümlerine uymayan veya gerekli belgeleri bulunmayan gemilerin, limandan kalkışlarına izin verilmez.

Liman sınırları içinde çalışan her çeşit ticaret gemileri, Liman Başkanlığı'nın düzenliyeceği bir programa göre arasıra denetlenirler. Denetleme sırasında durumları Kanun ve Tüzük hükümlerine uygun olmadığı veya gerekli belgeleri bulunmadığı anlaşılan gemiler seferden alıkonurlar ve kaptan ve donatanları için gerekli yasal işlem yapılır.

MADDE 50

Limanda bulunan gemilerde, güverte ve makine personelinden en az birer vardiyanın bulunması zorunludur. Bu zorunluluğun yerine getirilmemesinden gemilerin kaptan ve donatanları sorumludur.

MADDE 51

Aliağa Limanı'na kayıtlı olan gemilerin sancak ve iskele omuzluklarına geminin adı ve kıç tarafına da üste geminin adı ve altına da Aliağa yazılır.