BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
Bu Yönetmelik, balıkçı barınaklarının yer seçimi ve tesbiti ile özellikleri, inşaatı tamamlanan balıkçı barınaklarının kiralama, işletme esas ve usulleri, işletmecilerin uygulaması gereken işlem ve tedbirleri, barınaktan yararlanan gemilerin ödemeleri gereken ücret miktarı ve ücretin tahsil şekli, barınağın bakım ve onarımı ile üst yapının gerçekleştirilmesi hususlarında uygulanacak esasları belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.
Hukuki dayanak
Bu Yönetmelik, Bakanlıkların Kuruluş ve Görev Esasları Hakkında 3046 sayılı Kanunun 37 nci maddesi ile 1380 sayılı Su Ürünleri Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Bu Yönetmelikte geçen;
Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,
İ1 ve İlçe, Müdürlüğü: Tarım ve Köyişleri Bakanlığı İl ve İlçe Müdürlüklerini,
Balıkçı Gemisi: Tonajı ve tipi ne olursa olsun, denizlerde ve içsularda su ürünlerinin avlanmasında, üretim, yetiştirme ve istihsalinde, araştırmasında, naklinde ve işlenmesinde kullanılan motorlu ve motorsuz yüzer vasıtaları,
Balıkçı Barınağı: Her türlü balıkçı gemilerine hizmet vermek maksadı ile mendireklerle korunmuş, yeterli havuz ve geri saha ile barınacak gemilerin manevra yapabilecekleri su alanı ve derinliğe sahip, yükleme, boşaltma, bağlama rıhtımları ile suyu, elektriği, ağ kurutma sahası, satış yeri, idare binası, ön soğutma ve çekek yeri bulunan, büyüklüğüne ve sağladığı imkanlara göre balıkçı limanı, barınma yeri veya çekek yeri olarak adlandırılan kıyı yapılarını,
Balıkçı: Ticari amaçla deniz ve içsularda su ürünleri istihsal eden kaptan, balıkçı reisi, balıkçı ve tayfa gibi gerçek kişiler ile tüzel kişileri, bunların ortak ve çalışanları ile su ürünleri yetiştiricilerini,
Barınak İşletmecisi: Barınağı kiralayarak işletme ve idaresinden sorumlu olan gerçek veya tüzel kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ KISIM
Balıkçı Barınaklarının Özellikleri
BİRİNCİ BÖLÜM
Barınakların Sınıflandırılması
Sınıflandırma
Balıkçı barınakları sağladıkları imkanlara, barındırdığı gemi sayısı ve büyüklüğüne göre aşağıdaki şekilde sınıflandırılır.
a) Balıkçı limanı: her boy ve her su kesimindeki balıkçı gemilerine hizmet vermek maksadı ile mendireklerle korunmuş, yöre balıkçılarının ihtiyacına yetebilecek kadar havuz ve geri alana sahip, yükleme, boşaltma, bağlama rıhtımları ile suyu, elektriği, ağ kurutma sahası, satış yeri, idare binası, balıkçı gemilerinin ihtiyacını karşılayacak akaryakıt pompası, ön soğutma ve çekek yeri bulunan kıyı yapısıdır.
b) Barınma yeri; çeşitli boy ve su kesimindeki balıkçı gemilerinin kötü hava şartlarında barınmaları maksadıyla mendireklerle çevrilmiş bulunan ve barınacak gemilerin manevra yapabilecekleri kadar su alanı ve derinliğe sahip, faydalanan gemilerin demirlenerek veya bağlanarak belli zamanlarda konakladıkları, önemli bir alt ve üst yapısı bulunmayan kıyı yapısıdır.
c) Çekek yeri; balıkçı barınakları içerisinde veya dalga tesiri olmayan koy, göl ve nehirlerde balıkçı gemilerinin bakım ve onarımlarının yapılabilmesi için karaya alınmalarına imkan sağlayan, teçhizatı bulunan ve karaya alındıktan sonra da bakım ve onarım çalışmalarına yetecek kadar kumsal veya betonlanmış meyilli alana sahip olan kıyı yapısıdır.
İKİNCİ BÖLÜM
Barınakların Özellikleri
Vasıf ve şartlar
Balıkçı barınaklarında aranan asgari vasıf ve teknik şanlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Balıkçı barınağının yapıldığı alanın, hakim dalgalara açık olmaması, barınak içine yönelik kanalizasyon ve atık su akıntısı ile çamur birikintisi bulunmaması, kültür balıkçılığı üretim alanlarına en az 1 km. mesafede olması, yakın yerleşim merkezi ile karayolu bağlantısının olması ve barınağın barınma alanı büyüklüğüne bağlı olarak yeterli büyüklükte kara alanına sahip bulunması şarttır.
b) Balıkçı barınaklarında yukarıda belirtilen asgari vasıf ve şartlara ilave olarak, korunmuş su alanının tamamında en az 3 m. derinlik, barınak içinde su dalgalarını en az düzeyde tutacak ana ve tali mendirekler, barınağa denizden emniyetli girişi sağlayacak fenerler, balıkçı gemilerinin düzenli ve emniyetli bir şekilde yanaşabileceği nitelikte rıhtım ve iskeleler, rıhtım ve iskelelerde gemileri bağlamaya elverişli mapa ve iskele babaları, rıhtım ve iskelelerin yeterli derecede aydınlatılmasını sağlayacak elektrik direkleri ve gerektiğinde gemilere su ve elektrik bağlantısı yapılabilecek tesisat ve ağ kurutma alanları bulunmalıdır.
c) Balıkçı barınaklarında yukarıda (a) ve (b) bentlerinde belirtilen özelliklere ilave olarak, balıkçıların zaruri ihtiyaçlarını giderebilecekleri yerleri içeren idare binası, ürünün aktarımı süresince ön soğutma istasyonu olarak kullanılabilecek depo, av kapasitesinin en az % 10’unun toptan satışını yapabilecek kapasiteye sahip balıkhane, ağ tamir yeri ve kapalı depo, balıkçı gemilerinin ihtiyacını karşılayacak akaryakıt pompası, ilk yardım imkanı ve yangın söndürme sistemi bulunmalıdır.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Balıkçı Barınakları Yer Seçimi
Yer tesbiti
Balıkçı barınaklarının yer tesbiti ve buna ilişkin etüd, proje ve fizibilite raporu, plan ve programlar Bakanlık, Ulaştırma Bakanlığı ve Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca oluşturulan bir komisyonca incelenerek uygun görüldükten sonra, Ulaştırma Bakanlığınca DPT Müsteşarlığına sunulur. Bu barınakların inşaatı tarım sektörünün yıllık yatırım programlarından sağlanacak ödenekle gerçekleştirilir.
Barınak yer tesbitinde, yörenin su ürünleri potansiyeli ve üretimi, balıkçı ve balıkçı gemisi sayısı, diğer barınaklara olan uzaklığı, yapılabilir teknik özellikleri, dolgu alan arkasında yer alan kullanım alanı uygunluğu dikkate alınır ve Çevresel Etki Değerlendirmesi ÇED Raporu aranır.
Fizibilite çalışmalarında balıkçı barınağının üretime, değerlendirmeye, pazarlamaya ve ekonomiye yapacağı katkılar incelenir, hesaplanır ve belirtilir.
Yatırım plan ve programlarında yukarıda belirtilen kuruluşların olumlu görüşleri olmadan değişiklik yapılamaz.
İmar planı
Balıkçı barınakları, 3621 sayılı Kıyı Kanununa göre, 3194 sayılı İmar Kanunu uyarınca hazırlanan İmar Planlarının Valiliğin teklife ilişkin gerekçeli görüşü, Bakanlık, DPT Müsteşarlığı, Ulaştırma Bakanlığı, ilgili kurum ve kuruluşların olumlu görüşleri alınarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığının onaylaması halinde yapılır.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Barınakların Kiralanması
Kiralama esas ve usulleri
Balıkçı barınakları sınırları, yüzölçümü, üst yapı tesislerinin gösterildiği vaziyet planıyla birlikte, Bakanlık ile Ulaştırma Bakanlığının olumlu görüşlerine dayanılarak, Maliye Bakanlığınca öncelikle balıkçı barınağının mülki idari sınırları içerisinde bulunan ve üyeleri orada ikamet eden, en az altı aydan beri faaliyette bulunan, münhasıran su ürünleri ile iştigal eden ve otuz günlük ilan süresi içerisinde kiralamak için müracaat eden Su Ürünleri Kooperatif veya Kooperatif Birliklerine, on yıldan az ve yirmibeş yıldan fazla olmamak üzere pazarlıkla kiraya verilir.
Balıkçı barınağının bulunduğu mülki idari sınırlan içerisinde birden fazla Su Ürünleri Kooperatifinin olması ve bu kooperatiflerin ayrı ayrı barınak kiralama taleplerinin bulunması halinde, gerekli şartları taşıyan kooperatiflerin aralarında anlaşarak, müşterek ve müteselsil sorumlu olarak kiralama istekleri olduğu takdirde, barınak pazarlık usulü ile bu kooperatiflere, aksi takdirde kooperatifler arasında yapılacak ihale ile kiraya verilir. İhalede geçici teminat dışında tahmini bedelin % 30’u oranında ek teminat alınır.
Su Ürünleri Kooperatif ve Birlikleri ilan edilen süre içinde kiralama talebinde bulunmadığı veya gerekli şartları taşımadıkları takdirde barınak, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu gereğince Maliye Bakanlığı tarafından gerçek ve tüzel kişilere kiralanmak üzere ihale edilir.
Kiralaması gerçekleştirilen barınağa ait kira sözleşmesine, barınağın sınırlarını, yüzölçümünü ve yerleşim durumunu gösteren vaziyet planı eklenir.
Kiralanan barınak ve üst yapılar hiç bir şekilde üçüncü şahıslara devredilemez, kiraya verilemez ve bunların kiralanmasında ve işletilmesinde ortak alınamaz. Bakanlıktan izin alınmadan şartnamesinde belirtilen amaçlar dışında kullanılmaz, tadil veya tevsi inşaatı yapılamaz.
Balıkçı barınaklarının ilk yıl tahmini kira bedeli, sınıf ve maliyet durumları ile EK-1’de belirtilen kriterlere göre İl Müdürlüklerince tesbit ve hesap edilerek Maliye Bakanlığı İl Teşkilatına bildirilir. Bu bedel 2886 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre oluşturulan komisyonca incelenir ve İl Müdürlüğünce belirlenen bedelden az olmamak üzere, yıllık kira bedeli olarak karara bağlanır. Komisyona, kararlara katılmaksızın İl Müdürlüğünce görevlendirilen bir temsilci iştirak eder.
Daha sonraki yıllara ait kira bedeli, Devlet İhaleleri Genelgesinde ön görülen artış oranından az olmamak üzere Maliye Bakanlığınca belirlenir. Bu bedel kiracıya kira dönemi başlangıcından en az 15 gün önce tebliğ edilir.
Kiralamanın bitiminden yeni kiralamaya kadar geçen süre içerisinde barınağın işletme ve idaresi İl Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilir. Bu süre içerisinde mevcut ve geçerli olan barınma ücretleri uygulanır. İşletmeye ilişkin gelirlerden, giderler çıktıktan sonra kalan kısım İl Müdürlüğünce ilgili Maliye birimine yatırılır.
Yeni kiralama işlemlerine, eski kiralama süresinin sona ermesinden dört ay önce başlanır ve kira süresinin bitimini müteakip istisnai durumlar hariç, iki ay içerisinde sonuçlandırılır.
Kira süresinin sona ermesiyle kiracının tüm hakları sona erer ve yeniden yapılacak kiralamada eski kiracıya herhangi bir öncelik ve tercih hakkı tanınmaz. Kira süresinin sonunda veya kira sözleşmesinin süresinden önce feshi halinde, kiracı tarafından hiç bir hak ve tazminat iddiasında bulunulmadan barınak ve üzerindeki tesisler Hazine’ye teslim edilir.
Kiracı, barınakta yapmış olduğu her türlü ek tesis ve onarım giderlerinin ödenmesi için herhangi bir talepte bulunamaz.
BEŞİNCİ KISIM
Barınakların İşletilmesi
İşletme esasları
Barınak işletmecisi, o barınak için özel olarak hazırlanan kira şartnamesinde belirlenen maddelerden ve ayrıca barınağa ait güvenlik, temizlik, bakım ve onarım hizmetleri ile barınaktan yararlananlar arasındaki koordinasyonu sağlamaktan sorumludur. Barınak işletmecisi bu amaçla;
a) Gemilerin uzunluk, genişlik, derinlik ve tipleri ile kullanım durumlarına göre bağlama planı yapar. Bu plana göre, iskelelerdeki bağlama numaralarını dikkate alarak, hangi geminin hangi numaraya bağlanacağını gösterir ve uygular.
b) Gemilerin barınağa giriş, bağlama, kalkış ve çıkışlarını düzenler. Barınaktan sürekli veya geçici olarak yararlanan gemi ve sahibi için gerekli kayıtları tutar.
c) Barınakta huzur, güven ve emniyeti bozan gemiler ve kişileri uyarır ve gerekiyorsa barınak dışına çıkarılmalarını sağlar, bu amaçla kanuni işlemleri yerine getirir.
d) Bakanlıkça tasdik edilen barınma ücret tarifesine uygun olarak tahakkuk ettirilen bedelleri tahsil eder.
e) Gemilerin barınma giriş ve çıkış kontrolü ile emniyetlerinin sağlanmasını temin eder.
f) Karada ve denizde çevre kirliliğini önleyici tedbirleri alır ve aldırır. Barınağın tekne kapasitesini karşılayacak büyüklükte, katı atık, atık yağ, sintine suları ve evsel sularını toplayacak hareketli konteyner bulundurulmasını, bu atıkların çevreye zarar vermeyecek şekilde bertaraf edilmesini veya bertaraf için ilgili yerlere taşınmasını sağlar. Balıkçı gemilerinin bakım ve onarımlarında, çevre ve su kirliliği yaratmayacak malzemelerin kullanımını sağlar.
g) Barınakta meydana gelebilecek kazalar sonucunda denize dökülen katı ve sıvı atıkları toplamak ve denize yayılmasını önlemek için gerekli tedbirleri alır ve aldırır.
h) Barınağın müsait olması halinde, balıkçı gemilerinden başka, kum motorları, nakliye gemileri, yatlar gibi gemilerin, ücret karşılığı balıkçı barınağından geçici olarak yararlanmasına izin verir.
ı) Barınak idare binasının ve üst yapı tesislerinin amaç dışı kullanımına izin vermez ve bu tesislere gerçek balıkçılar dışındaki üçüncü şahısların girmesini engelleyici tedbirler alır.
i) Barınak ve barınakta mevcut üst yapılarda çalışan işçilere çalışma karnesi ile işte giymeleri zorunlu olan özel kıyafetleri sağlar.
j) Barınağın normal çalışma saatlerini, tesisten yararlanacak balıkçıların menfaatine uygun olarak belirler ve İl Müdürlüklerince onaylandıktan sonra uygular. Tatil günleri ve mesai saatleri dışındaki çalışmaların nöbetçi personel tarafından yürütülmesini temin eder.
k) Yukarıda belirtilen hizmetlerin yerine getirilmesi için yeterli sayıda teknik ve İdari personeli istihdam eder.
l) Su Ürünleri Kanunu, Yönetmeliği ve Sirküleri uyarınca getirilen yasak, tahdit ve mükellefiyetlere uyumu sağlama açısından gemisinde yasak av, araç, gereç ve su ürünleri bulunduranların barınaktan faydalanmasına izin vermeyerek durumu İl Müdürlüğüne bildirir.
m) Barınaktan karaya çıkarılan su ürünlerinin tür ve miktar üzerinden kayıtlarını tutar.
n) Barınağı, barınağın iç ve giriş kısmının taranması dışında hiçbir surette kum tahliyesi amacıyla kullanamaz, kullandıramaz ve çeşitli ağır vasıtaların rıhtımlarda yükleme, boşaltma yapmasına müsaade etmez.
o) Barınakta yangın ihbar, söndürme tesisat ve donanımını bulundurur.
Barınaktan yararlananların yükümlülükleri
Barınaktan yararlanan gemilerin ve kişilerin yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Barınağa giren gemiler ve kişiler, barınakta bulunan hizmet ünitelerinin sahip ve görevlileri, bu Yönetmelik hükümlerine ve bu hükümleri uygulanmakla görevli yetkililerin kararlarına aynen uymayı kabul etmek zorundadırlar.
b) Kaptan ve gemi sahipleri, gemilerinde bulunan eşyaların kaybolmaması, çalınmaması veya hasara uğramaması konusunda gerekli tedbirleri almaktan sorumludur. Gerekli hallerde barınak işletmecisi tarafından özel tedbirler alınması istenilebilir.
c) Barınaktan yararlanan bütün balıkçı gemilerinde su ürünleri ruhsat tezkerelerinin ve gemi ruhsat numarasının yazıldığı plaka veya işaretlemenin bulunması gerekir. Su ürünleri ruhsat tezkeresi ve plakası olmayan balıkçı gemilerinin barınaktan yararlanmasına ancak, diğer gemilere uygulanan 9 uncu maddenin (h) bendinde ve 11 inci madde de belirtilen şartlar çerçevesinde izin verilir.
ALTINCI KISIM
Ücretler ve Yatırımlar
BİRİNCİ BÖLÜM
Ücretler
Ücret
Balıkçı barınağının kiralanmasını müteakip, barınak işletmecisi tarafından barınaktan yararlanan gemilerin büyüklüğü, motor gücü, av araç ve gereç kapasitesi, avlanma tipi gibi özellikleri gözönüne alınarak sınıflandırması yapılır, İl Müdürlüğü ve barınak işletmecisince müştereken, EK-2’de belirtilen esaslar çerçevesinde, kiralama tarihinden geçerli olmak üzere, barınak barınma ücreti bir yıl uygulanmak üzere belirlenir ve Bakanlık tarafından onaylandıktan sonra uygulanır. Daha sonraki yıllara ait barınma ücretlerinin tesbitinde, barınağın yıllık kira artış oranının tesbitindeki hükümler esas alınır. Ücret tarifesi, barınak idare binasında görülecek bir yerde ilan edilir. Ücret tesbitinde işletmeci ile İl Müdürlüğü arasında anlaşmazlık söz konusu olursa durum Bakanlığa intikal ettirilir, Bakanlığın verdiği karar kesindir.
Ücret tahsili
Barınma ücreti, barınak işletmecisine, geminin barındığı süreye bağlı olarak günlük veya haftalık ödenir. Su ürünleri kooperatif veya birlik üyesi olmayan gerçek ve tüzel kişilere ait gemilerin barınakta bir haftadan fazla barınma durumları söz konusu ise barınak ücretinin % 50’si peşin olarak alınır.
Bakanlık kontrol ve araştırma gemileri, sahil güvenlik gemileri, sahil sıhhiye gemileri gibi kontrol ve sağlık hizmetleri yürüten kamu kurum ve kuruluşlarına ait gemilerden barınma ücreti alınmaz.
İKİNCİ BÖLÜM
Yatırım, Hasar ve Bakım
Tamamlama yatırımları
Alt ve üst yapısı tamamen gerçekleştirilmemiş veya üst yapısı bulunmayan barınaklarda, kira sözleşmesinde belirtilmesi veya kira dönemi içinde barınak işletmecisinin talebine bağlı olarak Bakanlık, Ulaştırma Bakanlığı ve Maliye Bakanlığının uygun görmesi halinde, yapılacak değişiklik talepleri, 7 nci madde de yer alan esaslar doğrultusunda ve yürürlükteki 3621 sayılı Kıyı Kanunu ve Yönetmelik uyarınca Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca değerlendirilir.
Değişiklik, teklifin Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’nca onanmasından sonra Ulaştırma Bakanlığı Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğünün denetiminde, herhangi bir bedel, hak veya kira bedelinden indirim talebinde bulunulmaksızın barınak işletmecisi tarafından gerçekleştirilir.
Yapılan tesisler, kira süresi sonunda veya sözleşmenin süresinden önce feshi halinde, işletmeci tarafından hiç bir hak iddiasında bulunulmadan sağlam ve çalışır vaziyette bedelsiz olarak Hazine'ye devredilir. Teslim ve tesellüm işlemi İl Müdürlüğü, Ulaştırma Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ve Maliye Bakanlığının taşra teşkilatlarından birer temsilcinin iştiraki ile oluşan komisyonca yapılır.
Hasar tesbiti
Barınak ve tesislerde veya barınaktan faydalanan balıkçı gemilerinde meydana gelen hasar ve zarar, barınak işletmecisinin talebi üzerine, en yakın Liman Başkanlığından, Ulaştırma Bakanlığı taşra teşkilatından, İl Müdürlüğünden ve Su Ürünleri Kooperatif veya Birliklerinden birer kişiden oluşan heyet tarafından tesbit edildikten sonra sorumlusundan tahsil edilir. Tahsilat mümkün olmaz ise durum adli makamlara intikal ettirilir.
Hasar ve zarar, barınak ve tesislere ait ise, tahsil edilen bedel, hasar ve zararın giderilmesinde kullanılmak üzere barınak işletmesi adına açılacak banka hesabına yatırılır. Bu bedelin kullanılması, İl Müdürlüğünün bilgi ve denetimi altında gerçekleştirilir. Şayet hasar ve zarar üçüncü kişilere ait ise, varsa barınak işletmesinin hasar, zarar ve diğer masrafları alındıktan sonra, bakiyesi zarar gören üçüncü şahıslara ödenir.
Ayrıca, barınaklarda tabii afetler sonucunda meydana gelecek hasarların onarımı ve barınağın geliştirilmesi, büyütülmesi amacıyla ileride yapılacak tevsii inşaatların karşılığı olarak, 6237 sayılı Limanlar İnşaatı Hakkında Kanunun 5 inci maddesine göre her yılın brüt gelirinin (gayri safi) % 10’u barınak işletmecisi tarafından Hazine’ye yatırılır. Bu miktarın artırılması, eksiltilmesi veya kaldırılması yönünde kira sözleşmelerine hüküm konulamaz.
Bakım ve onarım
Barınak ve tesislerde, bakım ve onarım çalışmaları barınak işletmecisi tarafından yapılır veya yaptırılır. Barınakta yapılan tarama çalışması esnasında çıkarılan kum ticari amaçla kullanılamaz. Ancak barınak tamamlama yatırımlarında kullanılabilir. Kumun arta kalan kısmı yerel Maliye Teşkilatınca değerlendirilir. Barınak ve basen taramasının şekli ve miktarı Bakanlığın görüşü doğrultusunda Ulaştırma Bakanlığı taşra teşkilatınca belirlenir ve onların denetiminde gerçekleştirilir.
YEDİNCİ KISIM
Çeşitli ve Son Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Gerçek ve tüzel kişiliklerce yaptırılan balıkçı barınakları
Gerçek ve tüzel kişiliklerce yaptırılan balıkçı barınaklarının işletilmesi, asgarî vasıf ve şartlar bakımından 5 inci maddedeki hükümler saklı kalmak ve 7 nci maddede belirtilen prosedüre uymak şartıyla bu Yönetmelik hükümlerine tabi değildir.
Geçici devri yapılan balıkçı barınakları
6237 sayılı Limanlar İnşaatı Hakkında Kanun çerçevesinde geçici olarak Belediye, Köy Tüzel Kişiliği, İl Özel İdare Müdürlüğü ve benzeri kuruluşlara devredilen barınaklar, 8 inci maddeye göre kiralanıncaya kadar, devir protokolü ile bu Yönetmelik Hükümlerine uyulması kaydıyla geçici olarak devredildiği kuruluşlarca işletilmeye devam edilir.
Bu barınakları kiralamak için su ürünleri kooperatif veya kooperatif birliklerinden talep gelmesi halinde, Bakanlığın müracaatı üzerine barınak, Ulaştırma Bakanlığı’nca oluşturulacak heyet tarafından geçici olarak devredilen kuruluştan teslim alınarak kiraya verilmek üzere Bakanlığa devredilir. Kiralama gerçekleştirilinceye kadar barınağın işletme ve idaresi 8 inci maddenin sekizinci fıkrası doğrultusunda yapılır. Bu devir işlemi esnasında eski işletmeci kuruluş tarafından hiçbir bedel ve hak talebinde bulunulamaz ve barınak sağlam ve çalışır vaziyette teslim edilir.
Kesin devir yapılan balıkçı barınakları
Bakanlar Kurulu Kararı ile kamu kurum ve kuruluşlarına, İl Özel İdarelerine, Belediyelere, Köy Tüzel Kişiliklerine devredilen barınakları kiralamak için, Su Ürünleri Kooperatif veya Kooperatif Birliklerinden talep geldiği takdirde; barınağın devri için alınmış bulunan Kararname, Maliye, İçişleri ve Bakanlığın uygun görüşüne istinaden Ulaştırma Bakanlığınca iptal ettirilir ve bu işlemlerin tamamlanmasından sonra barınak bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinde yer alan hususlar dahilinde Maliye Bakanlığınca kiraya verilir.
Balıkçı barınaklarının başka amaçla kullanımı
Balıkçı barınakları Bakanlığın olumlu görüşü alınmadan, hiç bir şekilde yat limanına dönüştürülemez ve başka amaçlarla kullanılamaz. Ancak, balıkçıların ihtiyacı dışındaki bölümler, Bakanlığın uygun görüşüne ve belirleyeceği esaslara bağlı olarak diğer amaçlarla kullanılmak üzere Maliye Bakanlığınca kiraya verilir.
Denetim
Bakanlık balıkçı barınaklarını ve bunlara ait üst yapılarını denetler, işletilmesi ve idaresi ile ilgili hususları, her türlü belge ve kayıtları tetkik ve kontrol eder ve gerekli işlemleri yapar.
Barınağın kira sözleşmesinin feshi
Kiralananan balıkçı barınaklarının, kira şartnamesine ve bu Yönetmelik bükümlerine aykırı olarak işletilmesinin ve idaresinin tesbiti halinde, kiracıya Bakanlık tarafından yazılı uyanda bulunularak tesbit edilen aksaklıkların en geç bir ay içerisinde giderilmesi istenir. Yapılan kontrolde, aksaklıkların düzeltilmediği belirlenir ise, kira sözleşmesi tek taraflı olarak Bakanlığın teklifi üzerine Maliye Bakanlığınca fesh edilir.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
14/8/1989 tarih ve 20252 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Balıkçı Barınakları Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici maddeler
Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen hüküm yeni inşa edilecek balıkçı barınakları için geçerli olup, Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce inşa edilen balıkçı barınaklarında uygulanmaz.
Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce kiraya verilen balıkçı barınaklarının kiralama süresi tamamlanıncaya kadar, kira işlemlerinde 14/8/1989 tarih ve 20252 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelik hükümleri uygulanır.
İKİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.