BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç
Madde 4’de sınırları belirtilen Bandırma limanın'da, gemi, yük ve yolcu işlemlerinde düzeni saklamaktır.
Kapsam
Bu yönetmelik madde 4'de sınırları belirtilen Bandırma limanı’nın kullanılmasına ve limandaki çalışmalara ilişkin düzenlemeleri kapsar.
Yasal dayanak
Bandırma Liman Yönetmeliği, 618 sayılı Limanlar Yasası ve bu Yasa uyarınca çıkarılan tüzük ve yönetmelikler ile öteki mevzuat esas alınarak hazırlanmıştır.
İKİNCİ BÖLÜM
Liman Sınırları ve Bölümleri
Bandırma limanı, enlemi: 40° 23'42” Kuzey boylamı 27° 54'12" Doğu olan Ense Burnu İle enlemi : 40° 22’00" Kuzey Boylamı 27° 59'30" Doğu olan Levent Mahallesi yönüne çizilen çizginin iç kısmında kalan deniz akımdır. (Ek. Şekil : 1)
Bandırma limanı iç ve dış liman olmak üzere iki bölüme ayrılmıştır.
a) İç liman: Ana Mendirek ucundaki fener ile Küçük Mendirek fenerini birleştiren çizginin iç kısmında kalan deniz alanıdır. (Ek. Şekil: II)
b) Dış liman : İç liman sınırı ile Dış liman sınırı arasında katan deniz alanıdır. (Ek. Şekil : 1)
ÜÇÜNCÜ BOLÜM
Gemilerin Demirleme - Bağlama ve Yanaşma Yerleri
İç limanda gemilerin bağlama ve yanaşma yerleri aşağıda gösterilmiştir. (Ek. Şekil: II)
A) 1 No. lu Rıhtım :
Düzenli sefer yapan yolcu gemilerine ayrılmıştır.
B) 2-3-4-5-6-7 ve 8 No.lu Rıhtımlar :
Karışık eşya yüklü gemilerin yükleme ve boşaltmalarına,
C) 9-10 ve 11 No.lu Rıhtımlar :
Dökme katı yüklü gemilerin yükleme ve boşaltmasına,
D) 12 - 13 ve 14 No. lu Rıhtımlar :
Etibank tesislerinden yapılacak yükleme ve boşaltmaya tahsis edilmiştir. Müessese yükleme - boşaltma yapmadığı zamanlarda diğer ticaret gemilerine,
E) 15 ve 16 No. lu Rıhtımlar :
Askeri gemilerin yükleme ve boşaltmasına, Türk ve yabancı harp gemilerine,
F) 17 ve 18 No. lu Rıhtımlar :
300 Net tonilatodan küçük gemilerin yükleme ve boşaltmasına,
G) 19 No. lu Rıhtım :
Atelye tarafından onarılacak, kızağa çekilecek gemilere,
H) 20 No. lu Rıhtım (Akaryakıt iskelesi) :
Patlayıcı, parlayıcı ve benzeri maddelerle diğer tehlikeli yükler taşıyan gemilere,
İ) Belediye İskelesi :
300 Net tonilatodan küçük ticaret ve balıkçı gemilerine,
J) (a) No. lu Dolgu rıhtım ve 3/4 No. lu Rıhtım :
Hizmet gemilerine,
K) (b) No. lu Dolgu Rıhtım :
Balıkçı teknelerine,
L) (c) ve (d) No. lu Dolgu Rıhtım :
Spor ve gezinti teknelerine ayrılmıştır.
Gemi, cinsi, tonajları ve yükleme - boşaltma emtialarına güre ayrılmış bu rıhtım ve iskelelere gerektiğinde geçici veya devamlı olmak üzere diğer ticaret gemilerinin de yanaştırılmasına Liman Başkanlığınca izin verilebilir.
Dış liman, tonajları ve çektikleri su bakımından iç limana giremiyen gemilerin serbest demirleme alanıdır. Ancak, İç Limana giriş - çıkış güvenliğinin sağlanabilmesi için, Doğu Mendirek ucundaki fenerden itibaren 006° coğrafi yününde çizilen hat ile, Batı Mendirek ucundaki fenerden 337 ° coğrafi yününde çizilen hat arasında kalan Dış Liman sahası içinde; deniz araçlarının demirlemeleri, durmaları, kısmen ya da tamamen bu alan içine sarkmaları yasaktır. (Ek - Şekil: 1)
Tekele veya rıhtımlarda normal çalışma saatleri dışında yükleme, boşaltma yapmayacak gemiler, zorunluluk halinde, Liman Başkanlığının emri üzerine, bağlı oldukları yerden kalkarak, ertesi iş günü, çalışma saati başında tekrar rıhtım ve iskeleye yanaşmak üzere, demirde ya da başka bir bağlama yerinde bekleyecekler; bu gemilerin yanaşma yerlerine, normal çalışma saatleri dışında yükleme, boşaltma yapmak isteyen ve sırada bulunan diğer gemiler yanaşacaklardır. Liman Başkanlığı gerektiğinde liman içindeki rıhtım ve iskeleleri ihtiyaca güre gemilere ayırabilir.
İç limanda demirde yatmak liman Başkanlığının izni ile olur. İç limanda demirlemek ancak zorunlu durumlarda, Liman Başkanlığınca gösterilecek yere, diğer gemilerin demirlemelerine, rıhtımlara yanaşmalarına ve iç limana giriş - çıkışlara engel olmayacak şekilde yapılabilir.
a. Bandırma limanını ziyaret edecek turist gemileri, gelecekleri günü 48 saat ünce Liman Başkanlığına bildirmek suretiyle belirlenecek yerlere yanaşırlar, demirlerler, kıçtan kara olurlar.
b. Türk ve Yabancı harp gemileri ve yardımcı harp gemileri ise; Dz. K. K. lığı ve Liman Başkanlığı temsilcilerinin beraberce saptanmış oldukları demirleme, yanaşma, kıçtankara olma yerlerine ya da askeri rıhtım olarak belirlenen yerden yararlanırlar.
İç ve Dış limandaki rıhtım, iskele ve şamandıralara yanaşacak, bağlıyacak gemiler, limana geliş sırasına göre Liman Başkanlığınca tahsis edilecek yerlere alınırlar.
Gezinti, spor tekneleri (c) ve (d) No. lu Dolgu rıhtımından, Balıkçı tekneleri (b) No. lu dolgu rıhtımından, Hizmet gemileri de (b) No. lu Dolgu rıhtımından yararlanırlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tehlikeli Maddelerin Taşınması ve Yükleme - Boşaltılması
Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri maddelerle öteki tehlikeli maddelerin liman içersinde taşınması, yükleme ve boşaltılması (Tehlikeli Eşyanın Ticaret Gemileriyle Taşınması Hakkında Tüzük), (Barut ve Patlayıcı Maddelerle Silah ve Teferruatının ve Av malzemesinin sureti Mürakebesine Dair Nizamname), (Patlayıcı, Parlayıcı, Tehlikeli ve Zararlı Maddelerle Çalışan işyerlerinde alınacak tedbirler Hakkında Tüzük) hükümleri ve Uluslararası kurallar çerçevesinde ve gerekli güvenlik ünlemleri alınmak koşuluyla, özel tekne ve kaplarla yapılır.
Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler gündüz B (Burak) flaması çekerler ve geceleyin her yönden (360 dereceden) görülebilen bir kırmızı fener gösterirler.
Patlayıcı, parlayıcı ve benzeri tehlikeli maddeler taşıyan gemiler iç limana giremezler. Ancak gemilere yakıt ikmali yapacak küçük tonajlı akaryakıt gemileri, iç limana girerek gemilere yakıt verebilirler.
Donatan, kaptan ya da acenteleri patlayıcı, parlayıcı ve benzeri tehlikeli maddeleri taşıyan gemilerdeki yükün cins ve miktarlarını geminin limana gelişinden en az 24 saat önce yazılı olarak ya da telgrafla Liman Başkanlığına bildirirler.
Patlayıcı ve parlayıcı maddelerin gemilere yüklenip boşaltılmasında veya limbo edilmesinde, gemi ilgilileri ile yükleme, boşaltma veya limbo yapanlar, bilhassa sıcak mevsimlerde, ısıya ve diğer her türlü tehlikelere karşı gerekli güvenlik önlemlerini alırlar.
Dış liman kıyılarında, özel izin ile kurulmuş akaryakıt tesislerine ait iskele ve rıhtımlarda, gemiler akaryakıt yükleyip boşaltabilirler. Akaryakıt taşıyan gemiler bu iskele ve rıhtımların önlerine demirleyebilirler.
Liman sınırları içinde tankerler gazfri işlemi ve tank temizliği yapamazlar.
Gazfri yapıldığını belirten yetkili bir kuruluşun belgesi Liman Başkanlığına verilmedikçe, liman sınırları içinde tankerlerde onarım işleri yapılamaz.
Kapalı kaplar içerisindeki patlayın, parlayıcı, yanıcı ve teklikeli maddeler ile dökme akaryakıt; tali mendireğin dışında kalan 20. No. lu Rıhtım (Akaryakıt iskelesi) da yüklenir, boşaltılır.
Dış limandaki akaryakıt iskelesinde patlayın, parlayıcı ve benzeri tehlikeli maddelerin yüklenmesi ve boşaltılması güneşin doğuşu ile batışı arasındaki süre içersinde yapılır.
Dökme akaryakıt boşaltacak ya da alacak olan gemiler, işlerine gece de devam edebilirler.
Gemilerden boşaltılan patlayın, parlayın, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeler derhal kara araçlarına yüklenerek bekletilmeksizin liman sahasından uzaklaştırılır. Limandan dış satımı yapılacak bu gibi maddeler de bekletilmeksizin gemilere yükletilir.
Patlayıcı, parlayıcı, yanın ve benzeri tehlikeli maddeler taşıyan gemilere, kömür yakan gemiler yanaşamaz, kılavuz alıp veremez ve bu gemileri yedekleyemez.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Seyir Güvenliği
İç limana girip çıkacak, iç ve dış limanlardaki rıhtım ve iskelelere yanaşacak, şamandıralara bağlıyacak veya buralardan ayrılacak 300 gros tonilatodan büyük (300 dahil) Türk gemileri ve tonajı ne olursa olsun yabancı bandıralı gemiler kılavuz almak zorundadırlar.
500 ve daha yukarı gros tonilatodaki gemiler, rıhtım ve iskelelere yanaşmalarında, bağlamalarında ya da buralardan ayrılmalarında en az bir bir romorkör, 3000 ve daha yukarı gros tonilatodaki gemiler ise iki romorkör alacaklardır.
Bu maddenin 1. fıkrasında belirtilen yerlere gelip gidecek yabancı harp gemileri ve yardımcı harp gemilerinden 1000 ve daha yukarı deplasman tondaktler kılavuz; 2000 ve daha yukarı deplasman tondaki gemiler ise ayrıca bir romorkör almak zorundadırlar.
Kılavuz alarak iç limana girecek gemiler, zorunlu nedenler bulunmadıkça, kılavuzu Dış limanda alacaklardır.
Silâhlı Kuvvetler Gemileri cephanelerini güvenlik altına almak suretiyle iç limana girebilirler.
Gezinti ve spor tekneleri ve diğer tekneler, iç limanda rıhtım ve iskelelere yanaşıp kalkacak gemilerin hareketlerini engelleyecek şekilde seyredemezler, 10 milden fazla hız yapamazlar.
İç limanda yelkenle seyir yapılamıyacağı gibi, su kayağı ve diğer su sporları da yapılamaz.
İç limanda ve mendirek ağızlarında denize girmek ve yüzmek yasaktır.
Limanda, dalgıçlık, şamandıra, kablo ve benzeri işler, Liman Başkanlığının izni ile yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Limanda Düzen
İç limanda ağ balıkçılığı ve limana giriş yolu üzerinde ve gemilerin hareket alanlarında olta balıkçılığı yapılamaz.
Liman sınırları içinde denize pasakül, moloz, safra, çöp ve benzeri maddeler atılamaz, yağ ve benzeri kirletici maddeler basılamaz, tank ve sintine yıkanamaz.
İç limana bağlı ya da demirli gemilerden, pis sıvı artıklarını biriktirecek tankları olmayanların tuvalet, mutfak ve benzeri banyoları mühürlenecektir.
İç limanda bağlı veya demirli gemilerin, deterjan gibi köpüren maddelerle yıkanarak temizlenmesi yasaktır.
İç limanda, rıhtımlarda veya demirde bulunan gemiler raspa ve benzeri liman sessizliğini bozucu gürültülü İşler yapamazlar Gemilerin limana giriş ve çıkışları dışında, liman içinde hoparlörlerle yüksek sesle müzik yayını yapılamaz.
Gemiler liman içinde zorunlu durumlar ve manevra dışında düdük çalamazlar.
Serbest demir yerlerine demirleyen gemilerin; kaptan donatan ya da acenteleri demirledikleri yeri en kısa zamanda Liman Başkanlığına bildirirler.
İç limanda bulunan gemiler, gerektiğinde Liman Başkanlığınca yapılacak bildiriden en çok 2 saat içinde kalkabilecek durumda bulunurlar.
Limanda yatan, seyreden makineli ve makinesiz gemiler ve tüm araçlar «Denizde Çatışmayı önleme Tüzüğü» hükümlerine uyar ve zorunlu fener ve işaretleri taşırlar.
Dalyanlar, geceleyin denizden tarafa olan sınırın uygun yerlerine beyaz fener takarlar.
Limanda bulunan Türk Ticaret gemileri ile yabancı gemiler, sabah saat 08.00 den güneşin batışına kadar ulusal bayraklarını çekerler.
Demirli, rıhtım ve iskelelere aborda olmuş ya da mendireklere kıçtankara bağlamış gemilerin bordalarına, üst üste ikişerden fazla araç yanaşamaz.
Limanda bulunan gemilerde, güverte ve makina personelinden en az birer vardiyanın bulunması zorunludur. Bu zorunluluğun yerine getirilmemesinden gemi kaptan ve donatanları sorumludurlar.
500 Gros tonilatodan büyük gemiler, rıhtım ve iskelelere 50 metre mesafe içinde zorunlu olmadıkca pervane çalıştıramazlar.
Limanda demir kestiren ya da herhangi bir nedenle liman güvenliğini bozabilecek bir cismi denize düşüren gemiler, bu yere hemen bir şamandıra atarak, mevkiini ve cismin niteliğini belirten bir rapor ile Liman Başkanlığına bildireceklerdir.
Gemi kaptanları, karasuları içinde ve dışında veyahut limanda meydana gelen her türlü deniz kazalarını, makine arızalarını, seyir güvenliği bakımından tespit ettikleri hususları ve işlenen suçları limana varışından itibaren önce ön rapor ile ve 24 saat içinde de ayrıntılı ve tasdikli bir raporla Liman Başkanlığına bildirmek zorundadırlar. Kaptan ve gemiadamları bu hususlarda yapılması gereken soruşturmaya esas olmak üzere Liman Başkanlığınca yapılacak çağrıya uymak ve sorulacak sorulara cevap vermek zorundadırlar.
Kılavuzlar, kılavuzlamakta oldukları gemilerde meydana gelen deniz kazalarını ve yolları üzerinde seyir güvenliği bakımından tespit ettikleri hususları derhal bir raporla Liman Başkanlığına bildirirler.
Limanda düzen, güvenlik, trafik, can ve mal güvenliği bakımından alınması gerekli önlemler hakkında Liman Başkanlığınca verilen emirleri, gemi kaptanları, her çeşit deniz araçlarını yönetenler ve diğer ilgililer, derhal yerine getirirler.
Limana gelecek Türk ve yabancı gemilerinin sahip ve acenteleri, gemilerinin kumpanyasını, bayrağını, nereden ve ne yükle geleceklerini, gelişlerinden en az 24 saat önce, Liman Başkanlığına, Sahil Sağlık, Gümrük ve Güvenlik makamlarına bildirirler.
Program gereğince Bandırma limanına gelecek yolcu gemilerinin varış saatlerinde bir değişiklik olduğu takdirde geminin kaptanı, donatanı veya acentesi bu durumu derhal Liman Başkanlığına bildirmek zorundadır.
Bu yönetmelik hükümlerine aykırı olarak Liman Başkanlığından izin almaksızın rıhtımlara yanaşan ya da demirleyen gemilerden, buralardan kalkmaları için verilen emirleri dinlemeyenler, Liman Başkanlığınca sağlanacak çekme araçları ile kaldırılır ve bu amaçla yapılan giderler ayrıca gemi sahibinden alınır.
Yine Liman Başkanlığının izniyle yukarıda belirtilen yerlerde bulunan gemiler Liman Başkanlığınca gerek görüldüğünde bu yerlerden ayrılacaklardır. Bu emri yerine getirmeyen gemiler için de yukarıdaki fıkra hükmü uygulanır.
İç limanda bulunan gemiler, gerektiğinde yerlerini değiştirmelerine engel olabilecek onarımlar açamazlar. Bunun dışında kalan ve elektrik kullanımını gerektiren küçük onarımlar, önceden Liman Başkanlığına bilgi verilerek ve gerekli güvenlik önlemleri alınarak yapılabilir.
Liman Başkanlığınca verilen sıra ordinosuna göre iç limandaki işyerlerine bağlamış 300 net tonilato ve daha büyük tonajdaki gemilerin yükleme - boşaltma hizmetleri, Liman işletmesince düzenlenir ve yapılır. Liman Başkanı bu işlere nezaret eder ve doğacak anlaşmazlıkları inceler, gördüğü eksiklik ve aksaklıkları giderir ve bağlı olduğu Bölge Müdürlüğüne bilgi verir.
Kamunun yaran için kullanılan iskele ve rıhtımlarda gemilerin boşalttıkları yükler, ilgililer tarafından bekletilmeden kaldırılır veya buralara getirilen yükler, hızla gemilere yüklenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Güvenlik, Sağlık ve Gümrük İşleri
Boğazlardan geçişlerinde herhangi bir sebeple sağlık işlemlerini yaptıramamış bütün gemiler, sahil sağlık Merkezince sağlık sorguları yapılıp serbest pratika verilmeden rıhtım ve iskelelere yanaşamazlar, sahil ile temasta bulunamazlar. Sahil Sağlık Merkezine ait deniz aracından başka araçla böyle gemilerin üzerine yanaşamazlar.
Güvenlik, Sağlık ve Gümrük Makamlarınca limanda bulunan gemilerde, gerektiğinde ve günün her saatinde gerekli kontrol işlemleri yapılabilir.
Yabancı gemilere giriş ve çıkış, Güvenlik ve Gümrük idarelerinin iznine bağlıdır.
Yakıt, su, kumanya ve çeşitli malzeme gereksinmelerini sağlamak ya da kötü hava koşulları nedeniyle bocalama olarak limana gelen gemiler, dış ve iç limandaki yerlerinde, Sahil Sağlık örgütünün sıhhi gözetimi altında pratika almaksızın 48 saat kalabilirler; 48 saatten fazla limanda kalmak isteyen gemiler pratika almak zorundadırlar.
Limandaki gemilerin kaptanları, gemilerinde başgösterebilecek her türlü hastalıkları derhal Sahil Sağlık örgütüne, ölüm ve yaralanma gibi olayları da ayrıca güvenlik makamları ile Liman Başkanlığına bildirmek zorundadırlar.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Liman içinde çalışan deniz araçlarının sancak ve iskele baş omuzluklarına adlarının, kıç taraflarına da, üste adlarının, altına da bağlama limanlarının yazılması zorunludur.
Durumları mevcut, yasa, tüzük ve ülkemizin de katılmış bulunduğu Uluslararası sözleşmeler hükümlerine uymayan ve gerekli belgeleri bulunmayan gemilerin, limandan hareketlerine izin verilmez.
Liman sınırları içinde çalışan her çeşit ticaret gemileri, Liman Başkanlığının düzenleyeceği bir program çerçevesinde, zaman zaman ve belirli olmayan saatlerde denetlenirler. Denetleme sırasında durumları, kanun ve tüzük hükümlerine uygun olmadığı ya da gerekli belgeleri bulunmadığı anlaşılan gemiler, seferden alıkonurlar, kaptan ve donatanları hakkında gerekli yasal işlem yapılır.
Yolcu ve yük gemileri rıhtım ve iskelelere yanaşırlarken, görevli olmayanlar, seyirci ve karşılayıcılar yanaşma alanlarım işgal edemezler ve yanaşan yolcu gemilerinden yolcular tamamen çıkmadan gemilere giremezler. İlgililer bu konuda gerekli güvenlik önlemlerini alırlar.
Gemiler fare itlafını, Liman Başkanlığı ile Sahil Sağlık Örgütünce birlikte belirtilecek yerde yaparlar.