Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı; lisansüstü öğrencilerin Bitlis Eren Üniversitesi enstitülerine başvuru, kayıt, eğitim-öğretim, sınav ve mezuniyetlerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik; Bitlis Eren Üniversitesi enstitülerine öğrenci kabulü, lisansüstü eğitim-öğretim programlarının düzenlenmesi, sınav esasları, tez hazırlama-savunma ve mezuniyete ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) AKTS/ECTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,

b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını,

c) Anabilim/anasanat dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliği hükümlerinde enstitüler için belirlenen anabilim/anasanat dallarını,

ç) Anabilim/anasanat dalı başkanı: Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliği hükümlerinde belirtilen anabilim/anasanat dallarının başkanlarını,

d) Anabilim veya anasanat dalı kurulu: Bilim veya sanat dalı başkanlarından; anabilim veya anasanat dalının, yalnız bir bilim veya sanat dalını kapsadığı durumlarda, bütün öğretim üyeleri ve öğretim görevlilerinden oluşan kurulu,

e) Ara sınav: Yarıyıl içi sınavını,

f) Final sınavı: Yarıyıl sonu sınavını,

g) Bütünleme sınavı: Bir yarıyıl sonunda başarısız olunan derslerden girilecek sınavı,

ğ) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders, seminer ve tez çalışması sürecinde rehberlik etmek üzere enstitü yönetim kurulu tarafından atanan öğretim üyesini,

h) Enstitü: Üniversiteye bağlı lisansüstü eğitim-öğretim yapan enstitüleri,

ı) Enstitü Kurulu: Enstitü müdürü başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlarından oluşan kurulu,

i) Enstitü Yönetim Kurulu: Enstitü müdürü başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitü kurulu tarafından üç yıl için seçilen üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,

j) Lisansüstü ikinci öğretim programı: Normal öğretim saatleri dışında yürütülen lisansüstü öğretim programını,

k) MYDS/Merkezi Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavları: ÖSYM tarafından yapılan veya eşdeğerliği ÖSYM tarafından kabul edilen yabancı dil sınavlarını,

l) OLÜPYK: Ortak Enstitü Müdürleri ve Anabilim/Anasanat Dalı Başkanları tarafından oluşan Ortak Lisansüstü Programı Yürütme Kurulunu,

m) Senato: Bitlis Eren Üniversitesi Senatosunu,

n) TUS: Tıpta Uzmanlık Sınavını,

o) Uzaktan eğitim programı: Bilişim teknolojileri destekli gerçekleştirilen lisansüstü eğitim programını,

ö) Üniversite: Bitlis Eren Üniversitesini,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Programlar, Derslerin Açılması ve Danışmanlık

Lisansüstü programlar

MADDE 5

(1) Lisansüstü Programlar Enstitü anabilim ve anasanat dalları esas alınarak açılır ve yürütülür.

(2) Enstitü kurulunun teklifi ve Senato kararı ile bilimsel hazırlık programları açılabilir.

(3) Lisansüstü programlar ve dersler uzaktan öğretim şeklinde de yürütülebilir.

Programların açılması

MADDE 6

(1) Enstitüler, Yükseköğretim Kurulunca belirlenen dallarda lisansüstü öğretim programları düzenleyip yürütürler. Bu öğretim programları enstitü kurulu ve Senatoda görüşülüp kabul edildikten ve Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylandıktan sonra uygulanır.

(2) Lisansüstü program açabilmek için, Yükseköğretim Kurulunun belirlediği koşullara sahip bir anabilim/anasanat dalı kurulu, başvuru belgelerini Yükseköğretim Kurulunun belirlediği ölçülere uygun olarak doldurup karar aldıktan sonra enstitüye başvurur. Başvuru, enstitü kurulunca değerlendirilip Rektörlüğe sunulur. Senatonun olumlu kararı Rektör tarafından Yükseköğretim Kuruluna sunulur ve Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylandıktan sonra lisansüstü program açılır.

(3) Enstitüler, yurt içinde ve yurt dışında, diğer yükseköğretim kurumları veya araştırma kurum ve kuruluşlarıyla işbirliği yaparak ortak programlar yürütebilirler.

(4) Enstitüler, enstitü kurulunun önerisi, Senato onayı ve Yükseköğretim Kurulu kararı ile lisansüstü eğitim yapmak üzere bir fakülte, bölüm veya anabilim/anasanat dalından farklı bir ad taşıyan, disiplinler arası bir anabilim/anasanat dalı kurarak lisansüstü program açabilirler.

Derslerin açılması

MADDE 7

(1) Her yarıyılda, açılacak dersler, yarıyıl başlamadan en az iki hafta önce anabilim/anasanat dalının lisansüstü programlarında yer alan dersler arasından seçilir ve anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ile enstitü müdürlüğüne gönderilir. Önerilen dersler Enstitü Kurulu kararı ile açılır. Süresi içinde bildirilmeyen dersler açılmaz.

Ders sorumluluğu

MADDE 8

(1) Lisansüstü dersler, öğretim üyeleri tarafından verilir. Bir öğretim üyesi bir yarıyılda, 18 AKTS (9 ulusal) krediden fazla ders açamaz.

(2) İhtiyaç olması halinde, anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile doktoralı öğretim görevlileri tarafından da lisansüstü dersler verilebilir. Gerekli durumlarda Üniversite dışından da görevlendirme yapılabilir.

(3) Bir öğretim üyesinin tezli yüksek lisans programında ders verebilmesi için bir lisans programında en az iki yarıyıl; doktora programında ders verebilmesi için ise bir lisans programında en az dört yarıyıl ya da tezli yüksek lisans programında iki yarıyıl ders vermiş olması gerekir.

Danışmanlık

MADDE 9

(1) Anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile lisansüstü öğretime başlayan her öğrenciye bir danışman atanır. Danışmanlar üniversite kadrosundaki öğretim üyeleri arasından atanır. İkinci danışmanlar ise üniversite kadrosu dışındaki öğretim üyeleri arasından atanabilir. Ortak programlarda ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

(2) Bir öğretim üyesinin doktora programında danışman olabilmesi için en az bir (1) yüksek lisans tezini başarıyla tamamlamış olması gerekir.

(3) Yüksek lisans ve doktora programlarında öğretim üyesi başına düşen tez danışmanlığı üst sınırı 12'dir. Ancak, bu sınırın düşürülmesine veya sadece ÖYP ve 35 inci madde kapsamında görevlendirilenler, yabancı uyruklu öğrenciler, lisansüstü programdan ilişiğini kestirmediği için programa kayıtlı gözüken ancak ilgili dönemde kayıt yenilemeyen öğrenciler ile aftan yararlanarak geri dönenleri gerekçe göstererek %50 artırılmasına Senato karar verir. Bir öğrenci/tez için birden fazla danışman atanması durumunda, iki adet ortak danışmanlığı olan öğretim üyesi, bir adet danışmanlığa sahip sayılır.

(4) Yükseköğretim kurumları arasında yer değiştiren veya emekliye ayrılan öğretim üyelerinin başlamış olan danışmanlıkları süreç tamamlanıncaya kadar devam eder.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Öğrenci Kontenjanı, Başvuru, Kabul, Giriş Sınavları, Özel Öğrenci, Yatay Geçiş ve İntibak

Öğrenci kontenjanlarının tespiti ve ilanı

MADDE 10

(1) Lisansüstü programlara alınacak öğrenci sayıları, anabilim/anasanat dalı kurulunun görüşü, enstitü yönetim kurulu kararı ve Rektör onayı ile belirlenir.

(2) Enstitülerin öğrenci alacak tezli ya da tezsiz yüksek lisans programları ile doktora programlarının adları, bu programlara alınacak öğrenci sayısı, son başvuru tarihi, sınav tarihi, başvuru ve kayıt sırasında istenecek belgeler her yarıyıl başında ilan edilir.

Başvuru

MADDE 11

(1) Lisansüstü öğretime giriş başvurusu, ilanda belirtilen belgelerin eklendiği bir dilekçe ile enstitü müdürlüğüne yapılır.

Öğrenci kabulü

MADDE 12

(1) Yüksek lisans ve doktora programlarına öğrenci kabulü, lisans ve yüksek lisans genel not ortalaması, ALES puanı, doktora için MYDS puanı ve yapılan mülakat sonucu değerlendirilerek yapılır.

(2) Tezli yüksek lisans programlarına müracaatta; başvurulan programın puan türünde ALES standart puanının en az 55 olma şartı aranır, yabancı dil şartı aranmaz. Tezli ve tezsiz yüksek lisans programında mezuniyet not ortalaması barajı aranmaz. Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde, ALES puanı şartı aranmaz.

(3) Doktora programına başvurabilmek için; adayların bir lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına, hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli tıp, diş hekimliği ve veteriner fakülteleri diplomasına, eczacılık ve fen fakültesi lisans veya yüksek lisans derecesine veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmaları ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55, lisans diplomasıyla başvuranlarda 80 ALES standart puanına sahip olmaları gerekir. Lisans derecesiyle doktora programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya eşdeğeri bir puana sahip olmaları gerekir. Yüksek lisans derecesiyle doktoraya başvuracak olanların doktora programlarına kabulünde, ALES puanı yanı sıra lisans not ortalaması, MYDS puanı ve mülakat sonucu da değerlendirilir. Ancak doktora programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Rusça, Arapça, Çince, Japonca, Farsça dillerinden birinden girdiği MYDS’den en az 55 puan veya ÖSYM Yönetim Kurulu tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavından bu puanın muadili bir puan alınması zorunludur.

(4) Temel tıp bilimlerinde doktora programlarına başvurabilmek için tıp fakültesi mezunlarının lisans diplomasına ve 50 puandan az olmamak koşuluyla Temel Tıp Puanına veya ALES’in sayısal kısmından 55 standart puanına sahip olmaları; tıp fakültesi mezunu olmayanların ise yüksek lisans diplomasına (diş hekimliği ve veteriner fakülteleri mezunlarının lisans derecesine) sahip olmaları, ALES’in sayısal kısmından en az 55 standart puanına sahip olmaları gerekir. Temel Tıp Puanı, Tıpta Uzmanlık Sınavında (TUS) Temel Tıp Bilimleri Testi-1 bölümünden elde edilen standart puanın 0,7; Klinik Tıp Bilimleri Testinden elde edilen standart puanın 0,3 ile çarpılarak toplanması ile elde edilir. Doktora programlarına öğrenci kabulünde, Temel Tıp Puanı veya ALES puanı yanı sıra, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu da değerlendirilir. Başvuru için adayların sağlaması gereken diğer belgeler ilanda belirtilir. Temel tıp bilimlerinde doktora programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Rusça, Arapça, Çince, Japonca, Farsça dillerinden birinden girdiği MYDS’den en az 55 puan alınması zorunludur.

(5) Sanatta yeterlik çalışmasına başvurabilmek için adayların bir lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvarlar haricinde, ALES’in sözel kısmından 55, lisans diplomasıyla başvuranlardan 80 ALES standart puanına; lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının ise 4 üzerinden en az 3 veya muadili bir puana sahip olmaları gerekir. Yüksek lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına başvuracak olanların sanatta yeterlik programlarına kabulünde, ALES puanı yanı sıra, lisans not ortalaması ile mülakat/yetenek sınavı/portfolyo incelemesi sonucu da değerlendirilir. Başvuru için adayların sağlaması gereken diğer belgeler ilanda belirtilir. Sanatta yeterlik programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Rusça, Arapça, Çince, Japonca, Farsça dillerinden birinden girdiği MYDS’den en az 55 puan alınması zorunludur. Güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvarlara öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz.

(6) Lisansüstü eğitime başvuru şartları ve başvuru sırasında istenecek belgeler enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir ve ilan edilir.

(7) Öğretim elemanı, araştırmacı ve diğer alanlarda kariyer sahibi veya uzman yetiştirilmesi amacıyla yapılan anlaşmalar ve Senatonun belirleyeceği esaslar çerçevesinde, Türk Cumhuriyetlerinin ve Türk topluluklarının üniversitelerinden ve yabancı ülkelerin üniversitelerinden gelen öğrenciler, dersleri takip edebilecek derecede Türkiye Türkçesi öğrendikten sonra, alanlarıyla ilgili anabilim/anasanat dallarının lisansüstü programlarına ilgili anabilim/anasanat dalının da görüşü alınarak sınavsız olarak kabul edilirler.

(8) Öğretim elemanı ve araştırmacı yetiştirilmesi amacıyla yapılan protokoller çerçevesinde alanlarıyla ilgili anabilim/anasanat dallarının lisansüstü programlarına anabilim/anasanat dalının da görüşü alınarak kontenjan ayrılır.

Giriş sınavları

MADDE 13

(1) Lisansüstü programlarından birine başvurusu kabul edilen öğrenciler mülakata alınırlar. Mülakat jürileri enstitü yönetim kurulunca belirlenir.

(2) Mülakat jürileri; ilgili anabilim/anasanat dalının, yoksa yakın anabilim/anasanat dallarının öğretim üyeleri arasından, enstitü yönetim kurulunun kararı ile seçilen üç veya beş kişiden oluşur. Sınavın sonuçlandırılması için jüri üyeleri tarafından imzalanmış liste, tutanak ve adaylara ait başvuru evrakı jüri başkanı tarafından enstitü müdürlüğüne sunulur. Sonuçlar enstitü tarafından ilan edilir.

(3) Yüksek lisans programına başvuran adaylar, mülakat öncesi, ALES puanının %70’i, lisans mezuniyet not ortalamasının %30’u toplanarak elde edilen puana göre sıralamaya tabi tutulur ve ilan edilen kontenjanın en fazla üç katı aday mülakata çağrılır. Yüksek lisans programına başvuruda bulunan adayların başarı notu, lisans mezuniyet notunun %25’i, ALES puanının %50’si, mülakat notunun %25’i toplanarak elde edilir ve adaylar bu nota göre sıralanır. Eşitlik halinde lisans mezuniyet notu yüksek olan adaya öncelik verilir.

(4) Doktora programına yüksek lisans derecesi ile başvuran adaylar, mülakat öncesi, ALES puanının %60’ı, lisans mezuniyet not ortalamasının %20’si, yüksek lisans mezuniyet not ortalamasının %10’u ve MYDS puanının %10’u toplanarak elde edilen puana göre sıralamaya tabi tutulur. Doktora programına lisans derecesi ile başvuran adaylar ise, ALES puanının %60’ı, lisans mezuniyet not ortalamasının %30’u ve MYDS puanının %10’u toplanarak elde edilen puana göre sıralamaya tabi tutulur. Her iki durumda da ilan edilen kontenjanın en fazla üç katı aday mülakata çağrılır.

(5) Doktora programına başvuruda bulunan adayların başarı notu, yüksek lisans derecesi ile başvuran adaylar için, ALES puanının %50’si, lisans mezuniyet not ortalamasının %10’u, yüksek lisans mezuniyet not ortalamasının %10’u, mülakat notunun %20’si ve MYDS puanının %10’u toplanarak elde edilir ve adaylar bu nota göre sıralanır. Eşitlik halinde yüksek lisans mezuniyet notu yüksek olan adaya öncelik verilir. Lisans derecesi ile başvuran adayların başarı notu ise; ALES puanının %50’si, lisans mezuniyet not ortalamasının %20’si, mülakat notunun %20’si ve MYDS puanının %10’u toplanarak elde edilir ve adaylar bu nota göre sıralanır. Eşitlik halinde lisans mezuniyet notu yüksek olan adaya öncelik verilir.

(6) Sanatta yeterlik programına başvuran adaylar, mülakat/yetenek sınavı/portfolyo öncesi, ALES puanının %60’ı, lisans mezuniyet not ortalamasının %30’u ve MYDS puanının %10’u toplanarak elde edilen puana göre sıralamaya tabi tutulur ve ilan edilen kontenjanın en fazla üç katı aday mülakata çağrılır. Sanatta yeterlik programına başvuruda bulunan adayların başarı notu, lisans mezuniyet notunun %15’i, ALES puanının %50’si, mülakat/yetenek sınavı/portfolyo notunun %25’i ve MYDS puanının %10’u toplanarak elde edilir ve adaylar bu nota göre sıralanır. Eşitlik halinde lisans mezuniyet notu yüksek olan adaya öncelik verilir.

(7) Yüksek lisans programı için asgari başarı notu 60, doktora programı için asgari başarı notu 65 puandır.

(8) Mülakat sınavına girmeyen ya da mülakat sınavı notu 50 puandan düşük olan adaylar başarısız sayılır.

Sınav sonuçlarının ilanı ve kayıt

MADDE 14

(1) Başarılı olan adaylardan, başarı sırasına göre kontenjan sayısı kadar asil ve yedek aday belirlenir. Lisansüstü öğretime kabul edilecek asil ve yedek öğrenci listeleri enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleştikten sonra ilan edilir.

(2) Adayların kayıt işlemleri enstitü tarafından belirlenen tarihlerde yapılır. Kayıt için istenen belgelerin aslı veya enstitü tarafından onaylı örneği kabul edilir. Kayıt için zamanında şahsen başvurmayan, istenilen belgeleri tamamlamayan veya enstitü yönetim kurulunca mazereti kabul edilmeyen adaylar, kesin kayıt haklarını kaybeder. Kesin kayıt yaptırmayan ya da kayıt hakkını kaybeden adayların yerine, yedek listesindeki sıralama esas alınarak yedek adayların kayıtları yapılır. Bir öğrenci, aynı enstitüdeki lisansüstü programlardan sadece birine kayıt yaptırabilir.

Özel öğrenci

MADDE 15

(1) Lisans mezunları belirli bir konuda bilgilerini artırmak amacı ile bir yüksek lisans programı dersine, yüksek lisans mezunları veya eşdeğer diplomaya sahip olanlar bir doktora programı dersine özel öğrenci statüsünde devam edebilmek için başvurabilir. Bu statü, ilgili anabilim/anasanat dalı kurulu teklifi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile oluşturulur. Özel öğrenci kabulünde not düzeyi aranmaz ve giriş sınavı yapılmaz. Özel öğrenci lisansüstü programlarda açılan ve kayıtlı öğrencilerin aldığı derslerden bir dönemde en fazla 18 AKTS (9 ulusal) kredilik derse kayıt yaptırabilir. Özel öğrenciler aldıkları derslere devam etmek ve bu derslerle ilgili diğer şartları yerine getirmek zorundadırlar. Özel öğrencilerden alınacak öğrenim ücreti enstitü yönetim kurulunun önerisi ve Rektörün onayı ile belirlenir. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar, öğrencilik haklarından yararlanamaz. Özel öğrencilere diploma ve unvan verilmez. Ancak, istemeleri halinde takip ettikleri dersleri ve aldıkları notları gösteren bir belge verilebilir.

(2) Özel öğrencilerin, dört yarıyılı geçmemek kaydıyla asıl öğrenci olmaları durumunda, özel öğrenci iken başardıkları lisansüstü derslerden; danışmanın önerisi, anabilim/anasanat dalı kurulu ve enstitü yönetim kurulu kararı ile en fazla 9 kredilik ders geçerli sayılır. Geçerli sayılan derslerin notları ve kredileri transkriptte gösterilir.

Yatay geçiş ve intibak

MADDE 16

(1) Üniversitedeki enstitülerin birbirine benzer ve yakın anabilim/anasanat dallarında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer lisansüstü programında; en az bir yarıyılını bitirmiş ve bu programda en az 18 AKTS (9 ulusal) kredilik dersi başarı ile tamamlamış olan öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş için başvurabilir. Yatay geçişle alınacak öğrenci sayıları, anabilim/anasanat dalı kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir ve ilan edilir. Başvuracak öğrencinin dilekçesine; kayıtlı bulunduğu programda okuduğu dersleri ve aldığı notları, kayıt tarihini, okuduğu yarıyılları ve disiplin durumunu gösteren bir belgeyi eklemesi gerekir.

(2) Kayıt oldukları derslerin hepsinden başarılı olmak koşulu ile not ortalaması tezli ve tezsiz yüksek lisans için 4.00 üzerinden 3.00, doktora için 4.00 üzerinden 3.50’den az olan öğrencilerin başvurusu kabul edilmez. Enstitü yönetim kurulu öğrenciden, başvuru için başka belgeler de isteyebilir. Bütün koşullar ve istenilen belgeler ilanda belirtilir.

(3) Yatay geçiş için başvuranlar hakkında anabilim/anasanat dalı başkanlığından görüş istenir. Öğrencilerin durumları, anabilim/anasanat dalı kurullarında, programların ve derslerin eşdeğerlikleri bakımından değerlendirilir. Yatay geçişi kabul edilecek öğrencilerin muaf tutulacağı ve alacağı dersler ile danışmanı, kurul kararı ile enstitüye önerilir. Kabul edilmeyeceklerin nedeni de bir raporla bildirilir. Yatay geçiş isteği kabul edilen öğrencinin kaydı enstitü yönetim kurulu kararıyla yapılır.

(4) Anabilim/anasanat dalları kurullarının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile açılan bilimsel hazırlık programına ve programlar içerisindeki kurslara yatay geçiş yapılamaz.

(5) Yatay geçiş dışında yapılacak intibaklarda, bir diploma için kullanılmamak koşuluyla bir öğrencinin; enstitüye asıl öğrenci olarak kaydolmadan önceki son dört yarıyıl içinde herhangi bir yurtiçi ya da yurtdışı yükseköğretim kurumunun lisansüstü programlarından asıl öğrenci olarak alıp başardığı en fazla 9 kredilik ders, enstitünün ders başarı ölçütlerini sağlaması şartıyla danışmanı ve anabilim/anasanat kurulunun teklifi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile kayıtlı olduğu programa kredi ve başarı notuyla birlikte aktarılabilir. İntibak başvurusu, en geç kesin kayıttan sonraki iki hafta içerisinde enstitü müdürlüğüne yapılır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Eğitim-Öğretim, Ders Kayıtları, Sınav, Değerlendirme ve İzinli Sayılma

Öğretim yılı

MADDE 17

(1) Öğretim yılı güz ve bahar olmak üzere iki yarıyıldan oluşur. Enstitü kurulunun teklifi ve Senato kararı ile yoğunlaştırılmış yaz yarıyılı açılabilir. Her yarıyıl, sınav dönemleri hariç en az ondört hafta (70 iş günü) dır. Öğretim yılı takvimi Senato tarafından belirlenir.

Öğretim birimi

MADDE 18

(1) Öğretim birimi kredidir. Bir ulusal kredi, sınav dönemleri hariç on dört haftalık (70 iş günü) öğretim süresi içinde haftada bir saatlik teorik, iki saatlik uygulama, laboratuvar, proje, atölye ya da bağımsız klinik çalışmalarına karşılık gelir. Bir dersin teorik ve çeşitli pratik çalışmaları kapsaması durumunda, her türlü çalışma için hesaplanacak krediler toplamı, o dersin kredisini oluşturur.

(2) AKTS kredisi; öğrencinin eğitim-öğretim programlarında yer alan her bir dersi başarı ile tamamlayabilmesi için gerekli teorik dersler, uygulama, seminer, bireysel çalışma, sınavlar, ödevler, kütüphane çalışmaları, proje, stajlar, mezuniyet tezi gibi işgücünün tümünü ifade eden değerdir. AKTS kredisi Senato tarafından belirlenen esaslara göre uygulanır.

Programa kayıt yaptırma ve kayıt yenileme

MADDE 19

(1) Öğrenci her yarıyılda; akademik takvimde belirlenen süre içinde, o yarıyıl açılacak ders listesini inceleyerek, danışmanı atanmış ise danışmanı tarafından, danışmanı olmaması halinde anabilim/anasanat dalı başkanınca belirlenen dersleri seçerek kaydını yapar. Yeterlik, tez, dönem projesi ve bitirme safhalarındaki öğrenciler de bulundukları safhaya ilişkin kayıt yenileme işlemlerini tamamlamak zorundadır. Mazeretsiz olarak süresi içinde kaydını yenilemeyen veya mazereti enstitü yönetim kurulunca kabul edilmeyen öğrenciler, o yarıyıldaki dersleri alamaz ve kaydın yenilenmediği yarıyıl normal öğrenim süresinden sayılır. Mazereti kabul edilen öğrenciler öğretimin başlangıcından itibaren akademik takvimde belirtilen süre içinde kayıtlarını yenileyebilirler.

(2) Öğrenciler, daha önce almamış olmaları ve danışmanlarının onaylaması şartıyla, en fazla altı kredilik dersi üst ve alt programlardan alabilir. Lisans programlarından alınan dersler, programın zorunlu kredi toplamına dahil edilmez.

(3) Danışmanın önerisi ve anabilim/anasanat dalı başkanlığının yazılı izniyle, öğrenci, dersler başladıktan en çok iki hafta içinde o yarıyılda aldığı derslerden bazılarını silebilir ve/veya ekleyebilir.

(4) Bir öğrenci bir yarıyılda en çok 24 AKTS (12 ulusal) kredilik derse kaydolabilir. Ders tekrarı halinde 30 AKTS (15 ulusal) kredilik ders alabilir. Seminer, tez ve uzmanlık alan dersi bunun dışındadır.

(5) Öğretim üyesi, her yarıyıl danışmanı olduğu yüksek lisans ve doktora öğrencileri için diğer tüm akademik ve idari yük ile görevlerine dâhil olmak üzere uzmanlık alan dersi adı altında ders açar. Uzmanlık alan dersleri, enstitü yönetim kurulunca tez danışmanının atandığı tarihte başlar ve enstitü yönetim kurulunun öğrencinin mezuniyetine karar verdiği tarihe kadar devam eder. İkinci tez danışmanı uzmanlık alan dersi açamaz.

(6) Uzmanlık alan dersi, danışmanın izinli veya görevli olduğu günler dışında, yarıyıl ve yaz tatillerinde de zorunlu ders yükü aranmadan devam eder. Ulusal kredisiz ve teorik bir ders olan uzmanlık alan dersi, öğrenci sayısına bakılmaksızın yüksek lisans ve/veya doktora programları için tek bir ders olarak açılır. Her öğrenci, tez danışmanı tarafından açılan uzmanlık alan dersini, birinci fıkrada belirtilen süre ve usullere göre almak zorundadır. Uzmanlık alan dersine ilişkin diğer ilkeler Senato tarafından belirlenip enstitü tarafından uygulanır.

Devam mecburiyeti

MADDE 20

(1) Öğrencinin kaydolduğu bir dersin genel sınavına girebilmesi için; teorik derslerin en az %70’ine, varsa uygulamaların en az %80’ine katılması, seminer, ödev, uygulama, proje ve benzerlerini süresi içinde ve başarılı olarak yapması gerekir.

(2) Ayrı ders niteliğindeki uygulama, proje, klinik, seminer ve benzeri değerlendirmeler de ara sınav yerine geçebilir.

(3) Tekrar edilmesi gereken dersin veya derslerin müteakip yarıyılda açılmaması halinde, danışmanın ve anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu kararı ile bu ders/dersler öğrencinin programından çıkarılabilir, yerine başka bir ders verilebilir. Bu durumda programdan çıkarılan ders/dersler transkriptte gösterilmez. Eşdeğer ders açılmaması veya tekrar etmesi gereken dersin programından çıkarılmaması durumunda enstitü yönetim kurulu kararı ile tekrar durumunda kalan öğrenci en çok iki yarıyıl izinli sayılabilir. Bu durumdakiler, izinli sayıldıkları süre içinde öğrencilik haklarından yararlanamaz.

Sınavlar

MADDE 21

(1) Lisansüstü eğitim programlarına kayıtlı öğrencilerin almış oldukları derslerin her birinden en az bir ara sınav; bir final sınavı ve final sınavına giremeyen veya başarısız öğrenciler için bir bütünleme sınavı yapılır.

(2) Sınav programları, anabilim/anasanat dalı başkanlıkları tarafından hazırlanır ve sınav dönemi başlamadan en az bir hafta önce ilan edilir. Sınavlar, programda gösterilen gün, saat ve yerde yapılır.

(3) Sınavlar yazılı ve/veya sözlü olarak yapılır. Her yarıyıl başında ders sorumlusunun isteği, anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla sınavlar sözlü veya hem yazılı hem sözlü yapılabilir. Sorumlu öğretim elemanının sınav günü Üniversitede bulunamaması halinde, sınavı kimin yapacağı anabilim/anasanat dalı başkanı tarafından belirlenerek enstitü müdürlüğüne bildirilir. Sınavların düzenli bir şekilde yürütülmesini anabilim/anasanat dalı başkanı sağlar.

(4) Sınav sonuç belgeleri, enstitü müdürlüğü tarafından saklanır. Sınav evrakları ise, anabilim/anasanat dalı başkanlıkları tarafından iki yıl süreyle saklanır ve iki yılın sonunda, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlıkları tarafından bir tutanakla imha edilir.

(5) Öğrenci bir dersin notuna itirazını, bu notun ilanından itibaren, yedi gün içinde ilgili enstitü müdürlüğüne yazılı olarak yapar. Bu itiraz üzerine sınav evrakı, öncelikle dersin sorumlusu tarafından incelenir ve üç gün içerisinde sonuçlandırılır. Eğer öğrenci bu sonuca da üç gün içerisinde yazılı olarak itiraz ederse, sınav kâğıdı ilgili enstitü müdürünün görevlendireceği komisyon tarafından incelenir ve komisyon raporu ilgili enstitü yönetim kurulunda karara bağlanır. İtiraz, öğrencinin dilekçesinin verildiği tarihten itibaren en geç on beş gün içerisinde sonuçlandırılır.

(6) Öğrencinin final sınavlarına katılamadığı veya final sınavına girip başarısız olduğu her bir ders çin ilgili dönem sonunda bütünleme sınavı hakkı verilir.

(7) 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan süreli uzaklaştırma veya çıkarma cezası almayan ya da kesinleşmiş bir mahkûmiyet kararı olmayıp tutuklu olan veya atılı suçtan beraat eden öğrencilerin sınav hakkını kazanmış oldukları derslerin sınavları, enstitü yönetim kurulu kararıyla yapılır.

Değerlendirme

MADDE 22

(1) Bir dersten başarılı sayılmak için; final sınavlarında yüksek lisans öğrencilerinin 100 üzerinden en az 70, doktora öğrencilerinin ise 100 üzerinden en az 75 almaları ve başarı notunun yüksek lisans öğrencileri için 100 üzerinden en az 70, doktora öğrencileri için 100 üzerinden en az 75 olması gerekir.

(2) Başarı notunun hesaplanmasında aşağıdaki esaslar uygulanır:

a) Başarı notu; bir dersin final sınav puanının %60'ı ile ara sınav puanının %40'ının toplanmasıyla elde edilir. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak başarı notunun hesabında kesirli sayılar en yakın tam sayıya tamamlanır. Enstitü kurulu kararıyla belirlenmek şartıyla, ayrı ders niteliğindeki proje, klinik, uygulama ve benzerlerinden yarıyıl içinde alınan not, başarı notu olarak sayılabilir.

b) Öğrenci bütünleme sınavına girmiş ise bütünleme notu final notu yerine sayılır.

c) Öğrencilere, lisansüstü programı çerçevesinde aldıkları her ders için; öğretim elemanları tarafından aşağıdaki tabloda belirtilen ve yukarıda hesaplanan başarı puanının karşılığı harf notu verilir:

Puan Katsayı Başarı Notu
90 - 100 4.00 AA
85 - 89 3.50 BA
80 - 84 3.00 BB
75 - 79 2.50 CB
70 - 74 2.00 CC
00 - 69 0.00 FF

ç) Bir dersten başarılı sayılabilmek için; yüksek lisans programı öğrencilerinin en az CC, doktora programı öğrencilerinin ise en az CB notu almış olmaları gerekir. Bilimsel hazırlık programı öğrencilerinin bir dersten başarılı sayılabilmesinde kayıtlı bulundukları lisansüstü program için belirlenen asgari notlar geçerlidir.

d) Seminer, uzmanlık alan dersleri, dönem projesi ve diğer kredisiz olarak alınan derslerde başarılı olan öğrencilere başarılı (BL), başarısız olan öğrencilere de başarısız (BZ) notu verilir.

e) Tez çalışması devam eden öğrenciler için S (sürmektedir), tamamlayanlar için BL (başarılı), başarısız olanlar için BZ notu verilir.

f) Derse devam şartını yerine getirmediği için başarısız olan öğrencilere devamsızlıktan başarısız (DZ) notu verilir.

g) Sınava girmeyen öğrenci sistemde GR olarak gösterilir.

İzinli sayılma

MADDE 23

(1) Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen haklı ve geçerli nedenlerle öğrenciye, danışmanın ve anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla toplamda üç yarıyılı geçmemek üzere bir defada en çok iki yarıyıl izin verilebilir. İzinli sayılan öğrenci, kayıtlı olduğu yükseköğretim programına devam edemez ve izinli olduğu yarıyılı izleyen sınav dönemindeki yılsonu sınavlarına giremez. İzinli sayılan süre, eğitim-öğretim süresinden sayılmaz.

(2) Yarıyıl içinde izin verilmesi halinde, öğrenci yarıyıl başından itibaren izinli sayılır. Final ve bütünleme sınav döneminde izin alındığında, bu izin verildiği tarihten geçerli olup, öğrencinin izin tarihini izleyen ilgili sınav dönemindeki sınav hakları saklı kalır. Bu haklar, iznin bitimini izleyen o dersin sınavının açılacağı ilk sınav döneminde kullanılır.

(3) Ağır hastalık, kaza, doğal afetler gibi belgelendirilebilen olağanüstü durumlar dışında izin başvurusu, yarıyılın ilk iki haftası içinde yapılır.

(4) İzin süresinin bitimini takip eden yarıyılın başında öğrenci kaydını yeniler ve öğrenimine kaldığı yerden devam eder.

(5) Süresi içinde kaydını yenilemeyen öğrencilere bu Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Bilimsel Hazırlık Programları

Bilimsel hazırlık programına öğrenci kabulü

MADDE 24

(1) Yüksek lisans ve doktora programlarında, nitelikleri aşağıda belirtilen adayların eksikliklerini gidermek amacıyla, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile en az bir, en çok iki yarıyıl süreli bilimsel hazırlık programı uygulanabilir. Bu programın süresi, öğrencinin lisansüstü programının süresinden sayılmaz. Bilimsel hazırlık programına aşağıda nitelikleri belirtilen adaylar kabul edilebilir:

a) Lisans derecesini başvurdukları yüksek lisans programından farklı alanda almış olanlar,

b) Lisans veya yüksek lisans derecesini başvurdukları doktora programından farklı alanda almış olanlar.

(2) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili devam, ders sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders tekrarı, kayıt silme ve diğer esaslar ilgili Senato tarafından kabul edilen yönetmelikte belirtilir.

Bilimsel hazırlık programı uygulama esasları

MADDE 25

(1) Bilimsel hazırlık programlarına, öğrenci kabulü ve giriş sınavları ile ilgili koşulları yerine getiren öğrenciler kabul edilir. Bu programa özel öğrenci kabul edilmez.

(2) Bu programda okutulacak derslerin açılması ve öğrencilerin kaydedilmeleri ile sınavlarının yapılması ve değerlendirilmesi yüksek lisans ve doktora programlarında uygulanan esaslara göre yapılır.

(3) Bilimsel hazırlık programında alınan dersler, yüksek lisans için lisans; doktora için lisans veya yüksek lisans derslerinden seçilir. Bilimsel hazırlık programında alınan lisansüstü dersler ilgili lisansüstü programı tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçemez. Ancak, bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile bilimsel hazırlık programı derslerinin yanı sıra 12 AKTS (6 ulusal) krediyi geçmemek koşulu ile lisansüstü programa yönelik dersler de alabilir.

(4) Bilimsel hazırlık programı için bir takvim yılı içinde iki yarıyıl ders açılır. Bu programda okutulacak derslerin neler olduğuna, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunca karar verilir. Öğrenci bir yarıyılda alıp başaramadığı dersi, takip eden yarıyılda ders açılmış ise tekrar edebilir. Bilimsel hazırlıkta geçirilecek süre öğrencinin lisansüstü program süresinden sayılmaz. İki yarıyılın dışında geçirilecek süreler ise azami öğrenim süresine dâhil edilir.

(5) Öngörülen derslerini başarı ile tamamlayan öğrenci, takip eden dönemde lisansüstü öğretime devam eder.

(6) Bilimsel hazırlık programına kaydedilen öğrenci, lisansüstü öğretimdeki diğer öğrencilerle aynı hak ve yükümlülüklere sahiptir.

(7) Bilimsel hazırlık derslerine ait başarı notları transkriptte harf notu olarak gösterilir ve kredisi sıfır olarak girilir.

(8) Öğrencinin istemesi halinde, bilimsel hazırlık programında aldığı dersleri ve başarı durumunu gösteren bir belge verilir.

ALTINCI BÖLÜM

Tezli ve Tezsiz Yüksek Lisans Programları

Yüksek lisans programı

MADDE 26

(1) Yüksek lisans programı, tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir.

Tezli yüksek lisans programı

MADDE 27

(1) Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır. İkinci öğretimde tezli yüksek lisans eğitimi yapılmaz.

(2) Bu program; toplam 42 AKTS (21 ulusal) krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders ile bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Eğitim süresi boyunca alınması gereken toplam AKTS kredisi ise 120’dir. Öğrenci, en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır.

(3) Programın toplam kredi miktarının yarısını geçmemek kaydıyla zorunlu dersleri kapsayan bir müfredat programı belirlenir. Bunun dışında seçmeli ve uygulamalı derslerle seminerlere ağırlık verilir.

(4) Danışmanın önerisi, anabilim/anasanat dalı kurulunun kararı ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile en fazla 12 AKTS (6 ulusal) kredilik ders diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden de seçilebilir.

Tez danışmanı atanması

MADDE 28

(1) Tezli yüksek lisans programında, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için bir tez konusu ve tez danışmanını en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar ilgili enstitüye önerir. Tez konusu, danışmanın önerisi, Anabilim/anasanat dalı kurulu kararı ve ilgili enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanır. Danışman atanamadığı durumlarda danışmanlık görevi anabilim/anasanat dalı başkanı tarafından yürütülür.

(2) Tez konusunun gerektirmesi durumunda ikinci tez danışmanı atanabilir. İkinci tez danışmanı, tez danışmanının gerekçeli önerisi, anabilim/anasanat dalı kurulu kararı ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır.

(3) İkinci tez danışmanı, tez danışmanının değişmesi veya gerekli durumlarda, aynı yöntemle değiştirilebilir.

(4) Öğrencinin yazılı başvurusu ve enstitü yönetim kurulu kararı ile de danışman değişikliği yapılabilir.

Yüksek lisans tezinin sonuçlanması

MADDE 29

(1) Danışmanı tarafından tezini tamamladığı kabul edilen öğrenci, yüksek lisans tezini, enstitü yönetim kurulunca belirlenen tez yazım kurallarına uygun biçimde yazar, enstitü yönetim kurulunun belirleyeceği sayıda ciltsiz kopyasını ve hazırlamış olduğu intihal programı raporunu (benzerlik oranı %35’den fazla olmayacak şekilde) anabilim/anasanat dalı başkanlığı aracılığı ile enstitü müdürlüğüne teslim eder.

(2) Yüksek lisans tez jürisi, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunca belirlenir. Jüri, en az biri kurum dışından olmak üzere, danışman dâhil üç ya da beş öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.

(3) Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren, en az onbeş, en çok otuz gün içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunması toplantıları dinleyicilere açık olarak yapılır.

(4) Tez danışmanının sınava katılamaması halinde enstitü müdürünün onayı ile sınav en çok iki hafta ertelenebilir. Bu ertelemeden sonra da danışmanın veya varsa ikinci danışmanın katılamaması durumunda jüri danışmansız olarak toplanıp sınavı yürütebilir.

(5) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Tezi reddedilen veya düzeltme sonrası savunmada reddedilen öğrenciye yeni bir tez konusu verilir veya öğrencinin talepte bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilerek programla ilişkisi sona erdirilir. Kendisine yeni bir tez konusu verilen öğrenci ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, tez ile ilgili şartları yerine getirmek ve sınavlara katılmak hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.

Süre

MADDE 30

(1) Tezli yüksek lisans programını tamamlama süresi azami altı yarıyıldır. Öğrenci daha kısa sürede de mezun olabilir; ancak dördüncü yarıyıldan önce tez sınavına giremez.

(2) Derslerini, seminerini ve tez çalışmasını azami sürede tamamlayamayanlar daha sonraki yarıyıllarda ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.

Tezli yüksek lisans diploması

MADDE 31

(1) Tez sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans öğrencisine enstitü yönetim kurulu kararı ile tezli yüksek lisans diploması verilir.

(2) Adayın, diplomaya hak kazandığı tarih, yüksek lisans tezinin ilgili enstitü yönetim kurulunca kabul edildiği tarihtir.

(3) Tezli yüksek lisans öğrenimini tamamlayan öğrencilere ayrıca, başarı derecesini gösteren bir transkript ile AKTS’ye uygun diploma ekleri Senato tarafından belirlenen esaslara göre verilir.

(4) Diploma bir defa verilir. Diplomasını kaybedenlere bir defaya mahsus, kayıptan dolayı verildiğini belirten yeni bir diploma düzenlenir. Diploma; Rektör ve enstitü müdürü tarafından imzalanır.

(5) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde, öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.

Tezsiz yüksek lisans programı

MADDE 32

(1) Tezsiz yüksek lisans programının amacı, öğrenciye mesleki konuda bilgi kazandırmak ve mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir. Tezsiz yüksek lisans programı, Senato tarafından belirlenen esaslara göre ikinci lisansüstü öğretim olarak da yürütülebilir.

(2) Tezsiz yüksek lisans programı, toplam 60 AKTS (30 ulusal) krediden az olmamak koşuluyla, en az on ders ve bir dönem projesi dersinden oluşur. Öğrenci, dönem projesine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı bir rapor vermek zorundadır.

(3) Dönem projesi, danışman tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir ve bir kopyası enstitüye teslim edilir.

(4) Öğrencinin alacağı en çok iki ders, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden seçilebilir.

Danışman atanması

MADDE 33

(1) Tezsiz yüksek lisans programında, anabilim/anasanat dalı kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile her öğrenci için bir öğretim üyesi veya doktoralı bir öğretim görevlisi, en geç birinci yarıyılın sonuna kadar danışman olarak atanır.

(2) Öğrencinin yazılı başvurusu ve enstitü yönetim kurulu kararı ile de danışman değişikliği yapılabilir.

Süre

MADDE 34

(1) Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi azami altı yarıyıldır. Tezsiz yüksek lisans programını bu süre içinde başarı ile tamamlayamayanlar, 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi hükümlerine göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, ders ve sınavlara katılma hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.

Tezsiz yüksek lisans diploması

MADDE 35

(1) Derslerini ve dönem projesini başarıyla tamamlayan tezsiz yüksek lisans öğrencisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

(2) Tezsiz yüksek lisans öğrenimini tamamlayan öğrenciye ayrıca, başarı derecesini gösteren bir transkript ile AKTS’ye uygun diploma ekleri Senato tarafından belirlenen esaslara göre verilir.

(3) Diploma bir defa verilir. Diplomasını kaybedenlere bir defaya mahsus, kayıptan dolayı verildiğini belirten yeni bir diploma düzenlenir. Diplomalar; Rektör ve enstitü müdürü tarafından imzalanır.

(4) Tezsiz yüksek lisans diplomasında öğrencinin lisansüstü öğrenimini tamamladığı anabilim/anasanat dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.

(5) Tezli ve tezsiz yüksek lisans programı uygulanan anabilim/anasanat dalında, en geç ikinci yarıyılın sonunda bu programlar arasında, bu Yönetmelik hükümlerinde ilgili yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, geçiş yapılabilir. Bu durumda ilgili yüksek lisans programında alınan dersler anabilim/anasanat dalı kurulu kararı ve enstitü yönetim kurulu onayı ile geçiş yapılan yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir. Geçiş yapan öğrenci, geçtiği programın koşullarını sağlamak ve kalan öğrenimini tamamlamak zorundadır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Doktora Programı

Doktora programı

MADDE 36

(1) Doktora programının amacı; öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin;

a) Bilime yenilik getirme,

b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme,

c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama,

niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir.

(2) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi olan öğrenciler için toplam 42 AKTS (21 ulusal) krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, iki seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için ise en az 84 AKTS (42 ulusal) kredilik ondört (14) ders, en az iki seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. Programın toplam kredi miktarının yarısını geçmemek kaydıyla zorunlu dersleri kapsayan bir müfredat programı belirlenir. Bunun dışında seçmeli ve uygulamalı derslerle seminerlere ağırlık verilir. Eğitim süresi boyunca alınması gereken toplam AKTS kredisi 240’tır.

(3) Lisansüstü dersler, danışman ve anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan lisansüstü derslerden de seçilebilir.

(4) Lisans derecesi ile doğrudan doktora programına kabul edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek lisans programına geçebilir. Geçiş işlemi en erken ikinci, en geç üçüncü yarıyıl sonunda öğrencinin başvurusu, anabilim/anasanat dalı kurulu kararı ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile gerçekleşir. Bu öğrencilerin doktora öğrenimi sırasında kullandıkları süre yüksek lisans öğreniminde kullanılmış sayılır.

(5) Doktora eğitimi sırasında alınan lisans dersleri, ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.

(6) İkinci öğretimde doktora eğitimi yapılmaz.

Süre

MADDE 37

(1) Doktora programının süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için asgari sekiz yarıyıl, azami oniki yarıyıl; lisans derecesi ile kabul edilenler için ise asgari on yarıyıl, azami onsekiz yarıyıldır.

(2) Aldığı derslerden ve/veya seminerden başarısız olan öğrenciler, başarılı oluncaya kadar aynı derslere ve seminere kayıt yaptırırlar. Tekrar edilmesi gereken, fakat müteakip iki yarıyılda açılamayan dersler, danışman ve anabilim/anasanat dalı kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile öğrencinin programından çıkarılarak yerine başka dersler verilir.

(3) Doktora programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır.

(4) Derslerini ve yeterlik sınavını başaran ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını azami süresinde tamamlayamadığı için tez sınavına giremeyen bir öğrenciye, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulu onayı ile tezini jüri önünde savunması için her seferinde en az altı ay olmak üzere yeni süreler verilir.

(5) Kredili dersleri ile tez çalışmasını azami süresi içinde tamamlayamayanlar, 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen koşullara göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder. Lisans derecesi ile doktora programına başvurmuş olanlardan, gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla doktora tezinde başarılı olamayan öğrencilerin talepleri halinde kendilerine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

Tez danışmanı atanması

MADDE 38

(1) Anabilim/anasanat dalı kurulu kararı ve enstitü yönetim kurulu onayı ile her öğrenci için, en geç birinci yarıyılın sonuna kadar tez danışmanı atanır. Danışman atanamadığı durumlarda, danışmanlık görevi anabilim/anasanat dalı başkanı tarafından yürütülür.

(2) Tez danışmanı öncelikle ilgili anabilim/anasanat dalı öğretim üyeleri arasından seçilir. Anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile Üniversitenin diğer öğretim üyeleri arasından da tez danışmanı atanabilir. Doktora programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, en az bir yüksek lisans tezini başarıyla tamamlamış olması gerekir.

(3) Tez konusunun gerektirmesi durumunda tez önerisi savunmasından sonra ikinci tez danışmanı atanabilir. İkinci tez danışmanı, tez danışmanının gerekçeli önerisi, anabilim/anasanat dalı kurulu kararı ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. İkinci tez danışmanı doktoralı öğretim görevlileri arasından da seçilebilir.

(4) İkinci tez danışmanı, tez danışmanının değişmesi veya gerekli durumlarda, aynı yöntemle değiştirilebilir.

(5) Öğrencinin yazılı başvurusu ve enstitü yönetim kurulu kararı ile de danışman değişikliği yapılabilir.

(6) Doktora programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir.

Yeterlik sınavı

MADDE 39

(1) Yeterlik sınavının amacı; öğrencinin temel konular ve doktora çalışması ile ilgili konularda derinliğine bilgi sahibi olup olmadığının sınanmasıdır.

(2) Yeterlik sınavlarına ilişkin esaslar şunlardır:

a) Yeterlik sınavları, yılda iki kez ve yarıyıl sonu sınavlarından sonra yapılır.

b) Doktora için gerekli dersleri ve seminerleri tamamlayan öğrenci, yeterlik sınavına girebilir. Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan öğrenci ise en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.

c) Yeterlik sınavları, anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından önerilen ve enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan ve sürekli görev yapan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite; farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla jüriler kurabilir.

ç) Yeterlik komitesinin, her yeterlik sınavı için biri danışman olmak üzere üç veya beş asil, iki yedek üyeden oluşan sınav jürisi önerisi, anabilim/anasanat dalı başkanlığı aracılığı ile enstitüye bildirilir.

d) Doktora yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır. Doktora yeterlik sınav jürisi öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlarda aldığı puanları değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Öğrencinin yeterlik sınavından başarılı sayılabilmesi için, yazılı sınav notunun %60’ı ile sözlü sınav notunun %40’ının toplamı en az 70/100 olması gerekir. Doktora yeterlik komitesi, öğrencinin sınav belgeleri ve başarı durumunu bir tutanakla sınavı izleyen üç gün içinde anabilim/anasanat dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye bildirir. Sınav sonucu enstitü yönetim kurulunda onaylandıktan sonra geçerlilik kazanır.

e) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci, bir sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. İki kez üst üste yeterlik sınavından başarısız olan öğrenci, toplam kredi miktarının 1/3’ünü geçmemek şartıyla tekrar ders alır ve başarılı olması halinde yeniden iki yeterlik sınavı hakkı kazanır. Bu süreç, yeterlik sınavından başarılı oluncaya kadar devam eder.

f) Doktora yeterlik komitesi, yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi miktarının 1/3’ünü geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını isteyebilir. Fazladan alınacak dersi/dersleri; yüksek lisans diplomasıyla kayıt yaptıranlarda altıncı yarıyılın, lisans diplomasıyla kayıt yaptıranlarda ise sekizinci yarıyılın sonuna kadar başarıyla tamamlayamayanlar; 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen koşullara göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.

Tez izleme komitesi

MADDE 40

(1) Yeterlik sınavında başarılı olan öğrenci için enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.

(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından başka anabilim/anasanat dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. İkinci tez danışmanının olması durumunda, bu danışman dilerse komite toplantılarına katılabilir.

(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.

Tez önerisi savunması

MADDE 41

(1) Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine dağıtır.

(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul veya reddine salt çoğunlukla karar verir. Bu karar anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez önerisi savunmasını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.

(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen bir öğrenci üç ay içinde; danışman ve tez konusunu değiştiren bir öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrenciye yeni bir tez konusu verilir.

(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer kere olmak üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir yıl sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir. Komite tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrenciye yeni bir tez konusu verilir.

(5) Bir öğrencinin doktora tez savunması aşamasına geçebilmesi için en az 4 ara raporunun tez izleme komitesi tarafından başarılı bulunması gerekir.

Doktora tezinin sonuçlandırılması

MADDE 42

(1) Danışmanı tarafından doktora tezini tamamladığı kabul edilen öğrenci, tezini, enstitü yönetim kurulunca belirlenen tez yazım kurallarına uygun biçimde yazar, enstitü yönetim kurulunun belirleyeceği sayıda ciltsiz kopyasını ve hakemli dergilerde yayınlanmış/yayına kabul edilmiş en az bir yayınını anabilim/anasanat dalı başkanlığı aracılığı ile enstitü müdürlüğüne teslim eder.

(2) Doktora tez jürisi, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir. Jüri, üçü tez izleme komitesini meydana getiren öğretim üyeleri ve en az ikisi kurum dışından olmak üzere, beş öğretim üyesinden oluşur.

(3) Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren, en az on beş, en çok otuz gün içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez sınavı dinleyicilere açık olarak yapılır.

(4) Tez danışmanının katılamaması durumunda, enstitü müdürünün onayı ile sınav en çok iki hafta ertelenebilir. Danışmanın veya varsa ikinci danışmanın jüri üyesi olarak bulunamayacağı durumlarda sınav, enstitü yönetim kurulunun kuracağı yeni jüri tarafından danışmansız olarak yapılır.

(5) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Tezi reddedilen veya düzeltme sonrası savunmada tezi reddedilen öğrenciye yeni bir tez konusu verilir. Lisans derecesi ile doktoraya kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar için talepleri halinde bu Yönetmeliğin 37 nci maddesinin beşinci fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

Doktora diploması

MADDE 43

(1) Tez sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, doktora tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan doktora öğrencisine enstitü yönetim kurulu kararı ile doktora diploması verilir.

(2) Adayın, diplomaya hak kazandığı tarih, doktora tezinin ilgili enstitü yönetim kurulunca kabul edildiği tarihtir.

(3) Doktora öğrenimini tamamlayan öğrenciye ayrıca, başarı derecesini gösteren bir transkript ile AKTS’ye uygun diploma ekleri Senato tarafından belirlenen esaslara göre verilir.

(4) Diploma bir defa verilir. Diplomasını kaybedenlere bir defaya mahsus, kayıptan dolayı verildiğini belirten yeni bir diploma düzenlenir. Diplomalar; Rektör ve enstitü müdürü tarafından imzalanır.

(5) Doktora diploması üzerinde, öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Sanatta Yeterlik Programı

Sanatta yeterlik programı

MADDE 44

(1) Sanatta yeterlik programı; özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır.

Dersler

MADDE 45

(1) Sanatta yeterlik programı; toplam 42 AKTS (21 ulusal) krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders ve uygulamalar ile tez veya sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalardan oluşur.

(2) Lisansüstü dersler, ilgili anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden de seçilebilir.

Süre

MADDE 46

(1) Sanatta yeterlik programını tamamlama süresi yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için dokuz yıldır.

(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır.

(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile bitiren, ancak tez veya sergi veya proje çalışmasını, belirtilen sürelerde tamamlayamadığı için sınava giremeyen bir öğrenciye ilgili anasanat dalı başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulu onayı ile tezini, sergi veya proje çalışmasını jüri önünde savunması için her seferinde en az altı ay olmak üzere ek süreler verilir.

(4) Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlamayanlar ile tez, sergi veya proje çalışmasını tamamlayamayanlar, 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi hükümlerine göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder. Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına başvurmuş olanlardan, gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı olamayan öğrencilerin talepleri halinde kendilerine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

Danışman atanması

MADDE 47

(1) Anasanat dalı kurulu kararı ve enstitü yönetim kurulu onayı ile her öğrenci için, en geç birinci yarıyılın sonuna kadar bir danışman atanır. Danışman atanamadığı durumlarda, danışmanlık görevi anasanat dalı başkanı tarafından yürütülür.

(2) Danışman öncelikle ilgili anasanat dalı öğretim üyeleri arasından seçilir. Anasanat dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile Üniversitenin diğer öğretim üyeleri arasından da danışman atanabilir.

(3) Gerekmesi durumunda ikinci danışman atanabilir. İkinci danışman, danışmanın gerekçeli önerisi, anasanat dalı kurulu kararı ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. İkinci danışman, doktoralı öğretim görevlileri arasından da seçilebilir.

(4) İkinci danışman, danışmanın değişmesi veya gerekli durumlarda, aynı yöntemle değiştirilebilir.

(5) Öğrencinin yazılı başvurusu ve enstitü yönetim kurulu kararı ile de danışman değişikliği yapılabilir.

Tezin sonuçlandırılması

MADDE 48

(1) Tez hazırlayan öğrenci elde ettiği sonuçları, sergi veya proje hazırlayan öğrenci ise çalışmasını enstitü yönetim kurulunca belirlenen kurallara uygun biçimde hazırlar ve anasanat dalı başkanlığı aracılığı ile enstitü müdürlüğüne teslim eder. Öğrenci tezini, sergisini veya projesini jüri önünde savunur.

Jüri

MADDE 49

(1) Jüri, ilgili enstitü anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile belirlenir. Jüri, biri öğrencinin danışmanı ve en az ikisi başka yükseköğretim kurumlarının öğretim üyelerinden olmak üzere beş kişiden oluşur.

(2) Jüri üyeleri, tezin veya metnin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav dinleyicilere açık olarak yapılır.

(3) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak, tez veya sergi, proje, resital, konser, temsil hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar, anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini veya sergisini veya projesini aynı jüri önünde yeniden savunur. Sanatta yeterlik çalışması reddedilen veya düzeltme sonrası savunmada reddedilen öğrenciye yeni bir çalışma konusu verilir. Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar için talepleri halinde bu Yönetmeliğin 37 nci maddesinin beşinci fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

Sanatta yeterlik diploması

MADDE 50

(1) Sanatta yeterlik çalışmasında başarılı olan öğrenciye, diğer koşulları da sağlamak kaydıyla sanat dalının özelliğine göre alanı belirleyen bir diploma verilir.

(2) Adayın, diplomaya hak kazandığı tarih, sanatta yeterlik çalışmasının ilgili enstitü yönetim kurulunca kabul edildiği tarihtir.

(3) Sanatta yeterlik eğitimini tamamlayan öğrenciye ayrıca, başarı derecesini gösteren bir transkript ile AKTS’ye uygun diploma ekleri Senato tarafından belirlenen esaslara göre verilir.

(4) Diploma bir defa verilir. Diplomasını kaybedenlere bir defaya mahsus, kayıptan dolayı verildiğini belirten yeni bir diploma düzenlenir. Diplomalar; Rektör ve enstitü müdürü tarafından imzalanır.

(5) Sanatta yeterlik diploması üzerinde, öğrencinin izlemiş olduğu anasanat dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

İlişik kesme ve kayıt silme

MADDE 51

(1) Lisansüstü programında kayıtlı öğrencilerden;

a) Kaydının silinmesini isteyen öğrencilerin,

b) Başka üniversiteye yatay geçiş yoluyla giden öğrencilerin,

c) Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almış olan öğrencilerin kayıtları enstitü yönetim kurulu kararı ile silinir.

(2) Bu madde hükümlerine göre kaydı silinen öğrencilerin ödemiş oldukları öğretim harçları ise iade edilmez.