BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Tıp Fakültesinin eğitim-öğretim ve sınavlarında uygulanacak usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Tıp Fakültesinde yürütülen eğitim-öğretim programının düzenlenmesi, öğrenci kabulü, sınavlar, disiplin, diploma ve ayrılma işlemlerine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Ders kredilendirilmesinde ortak parametre olarak kullanılan Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) Baş Koordinatör: Eğitim ve öğretimin tüm dönemlerinde düzenli bir şekilde yürütülmesi ve koordinasyonunu sağlayan öğretim üyesini,
c) Dekan: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanını,
ç) Dekanlık: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanlığını,
d) Ders Kurulu: Eğitim-öğretimin ilk üç yılında, konu bütünlüğü esas alınarak, hücreden sistemlere doğru bütünsel bir yaklaşımla, yatay ve dikey entegrasyona uygun olarak birbirini tamamlayan özellikte verilen, birden fazla anabilim dalına ait derslerin birlikte yürütüldüğü teorik ve pratik dersler grubunu,
e) Ders Kurulu Başkanı: Dönem koordinatörü tarafından o ders kurulunda görev alan öğretim üyeleri arasından belirlenen öğretim üyesini,
f) Dönem: En az otuz iki haftadan oluşan altı eğitim yılının her birini,
g) Dönem notu: Ders kurulları not ortalamasının %60’ı ile dönem sonu genel sınavı/bütünleme sınav notunun %40’ının toplamını,
ğ) Dönem sonu sınavı: Ders kurulları sınavlarından sonra yapılan sınavı,
h) Fakülte: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Tıp Fakültesini,
ı) İntörnlük dönemi: Dönem VI’daki klinik, poliklinik, ameliyathane ve saha çalışmalarını kapsayan on iki aylık dönemi,
i) Koordinatör: Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulu içerisinde yer alan ve sorumlu olduğu dönemin eğitim programlarının hazırlanmasından, sınavların organize edilmesinden ve koordinasyonun sağlanmasından sorumlu öğretim üyesini,
j) Kurul: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunu,
k) Makale çalışma modülü: Dönem III öğrencilerine bilimsel makale değerlendirebilme yeteneği aşılayan çalışma modelini,
l) Öğrenci: Fakültede öğrenim görmeye hak kazanan ve kayıtlı bulunan kişiyi,
m) Öğretim üyesi: Fakültede görevli profesör, doçent ve doktor öğretim üyelerini,
n) Özel çalışma modülü: Dönem II öğrencilerinin akademik çalışma yapmasını ve bunları sunmayı öğrenmelerini sağlayan çalışma modelini,
o) Rektörlük: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Rektörlüğünü,
ö) Senato: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Senatosunu,
p) Staj Dönemi: Dönem IV ve V’teki anabilim dallarında klinik, poliklinik ve ameliyathanelerdeki teorik ve uygulamalı eğitimi,
r) Üniversite: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesini,
s) Yatay Geçiş ve İntibak Komisyonu: Eğitimden sorumlu dekan yardımcısının başkanlığında dört tanesi temel bilimlerdeki öğretim üyelerinden ve dört tanesi de klinik bilimlerdeki öğretim üyelerinden oluşan dokuz kişilik komisyonu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabul ve Kayıt Şartları, Kayıt Yenileme ve Yatay Geçişler
Öğrenci kabulü
(1) Fakülteye öğrenci olarak kayıt yaptırabilmek için aranan şartlar şunlardır:
a) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan sınavla yerleştirilmiş olmak.
b) Yatay geçiş ile Fakülteye kabul edilmiş olmak.
c) İlgili mevzuat hükümlerine göre yerleştirilmesine karar verilmiş yabancı uyruklu öğrenci olmak.
Fakülteye kayıt
(1) Kayıt işlemleri Öğrenci İşleri Daire Başkanlığınca ve Rektörlük onayı ile belirlenen günlerde bizzat öğrencinin kendisi tarafından yapılır. İstenen belgelerin aslı ile noterden veya belgeyi veren kurum tarafından onaylanmış örneği ya da belgenin aslının getirilmesi hâlinde, aslına uygunluğu kontrol edildikten sonra ilgili Üniversite görevlisi tarafından isim ve unvan yazılarak onaylanan örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır. Zamanında başvurmayan veya istenilen belgeleri tamamlamayan aday öğrenci kayıt hakkını kaybeder.
Kayıt yenileme
(1) Öğrenciler; öğrencilik haklarının devam etmesi, eğitim-öğretiminin sürdürülebilmesi ve sınavlara girebilmesi için her öğretim yılının başında ilan edilen tarihler arasında ders kayıtlarını bizzat kendileri yaptırmakla yükümlüdürler.
(2) Mazereti nedeniyle belirlenen süre içinde kaydını yenilemeyen öğrencinin mazereti Fakülte Yönetim Kurulunda görüşülür, mazeretin kabulü halinde öğrenci beş iş günü içinde kaydını yenileyebilir.
Yatay geçişler
(1) Diğer tıp fakültelerinden yatay geçişler; 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine ve Senato kararlarına göre yapılır.
(2) Yatay geçiş için başvuran öğrencilerin başvuruları Fakülteye girdiği yıl almış olduğu üniversite giriş notu, dönem sonu başarı notu ve ders içeriği açısından Yatay Geçiş ve İntibak Komisyonu tarafından incelenir, kabul edilenlerin başvuruları intibaklarının yapılacağı dönem önerisi ile beraber Fakülte Yönetim Kuruluna sunulur.
(3) Yatay geçişle Fakülteye kabul edilen öğrencinin öğrenim süresi, önceki yükseköğretim kurumunda geçen süre ile birlikte değerlendirilir.
Ders muafiyeti
(1) Fakültenin ilgili dönemine kesin kayıt yaptıran öğrenciler, daha önceden başarmış oldukları mesleki dersler, mesleki olmayan zorunlu ortak dersler veya seçmeli dersler için sorumluluklarının kalkmasını isteyebilirler. Başvurular, ilgili ders yılının ilk iki haftası içinde yapılır. Yatay Geçiş ve İntibak Komisyonu öğrencinin ders sorumluluğunun kalkması ile ilgili başvuruyu, %80 müfredat uyumu, başarı notu ve ulusal kredi veya AKTS’nin denkliği açısından değerlendirir. Uygun bulunması halinde Yatay Geçiş ve İntibak Komisyonunun önerisi ve Fakülte Yönetim Kurulunun onayıyla öğrencinin ders sorumluluğu kalkar. Sorumluluk kalkıncaya kadar öğrenci ilgili derse devam eder.
(2) Eğitime yeni başlayan öğrenciler, yabancı dil muafiyet sınavında başarılı oldukları takdirde dönem I’de bu dersten sorumlu tutulmazlar. Bu öğrencilere muafiyet (MU) notu verilir.
Kimlik kartı, tebligat ve adres bildirme
(1) Öğrenciler Fakülteye ilk kez kayıtlarını yaptıklarında telefon numarası ve e-posta dâhil tüm iletişim bilgilerini eksiksiz olarak bildirmek zorundadırlar. İletişim bilgilerini (e-posta dâhil) değiştirdikleri halde bunu bildirmeyen, yanlış veya eksik bildiren öğrenciler, kendilerine geçerli tebligat yapılmadığını ileri sürerek hak iddia edemezler.
(2) Her türlü tebligat, öğrencinin Fakülteye bildirdiği adrese yapılmak veya Dekanlıkta ilan edilmek (internet sayfası veya ilan panosu) suretiyle yapılmış sayılır.
(3) Fakültede eğitimini tamamlayan veya herhangi bir nedenle kaydı silinen öğrencinin, kimlik kartını Fakülte öğrenci işlerine iade etmesi gerekir.
Akademik danışman
(1) Fakülteye kayıt yaptıran her öğrenciye eğitim-öğretim yılının başında Dekanlık tarafından bir öğretim üyesi akademik danışman olarak görevlendirilir.
(2) Akademik danışman, danışmanı olduğu öğrencinin eğitim-öğretim çalışmalarına ve Fakülte hayatı ile ilgili problemlerine rehberlik eder.
Öğrenci katkı payı
(1) Öğrenciler her öğretim yılında, 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uyarınca belirlenen katkı payı/öğrenim ücretini akademik takvimde belirlenen sürede ödemekle yükümlüdür.
(2) Katkı payı/öğrenim ücretini ödemeyen öğrencinin o yarıyıl için kayıt işlemleri yapılmaz ve bu ücret ödenene kadar öğrenci öğrencilik haklarından yararlanamaz. Öğrencinin katkı payı/öğrenim ücretini ödemediği yarıyıl/yıl öğrenim süresinden sayılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim Esasları, Süresi ve Dersler
Öğretim dili
(1) Fakültede öğretim dili Türkçedir.
Eğitim-öğretim esasları ve süresi
(1) Fakültede akademik takvim Fakülte Kurulunun önerisi ve Senatonun onayı ile yürürlüğe girer. Tıp programı, her biri bir ders yılını kapsayan ve en az otuz iki haftadan oluşan altı dönemden ibaret olup, toplamda en az 5500 eğitim-öğretim saatinden ve sınavlardan oluşur.
(2) Öğrenciler 6 yıllık eğitim süresince her yıl 60 AKTS, toplamda da 360 AKTS krediyi tamamlamak zorundadırlar.
(3) Zorunlu durumların ortaya çıkması halinde Fakülte Kurulu, eğitim sürelerinde, ders programlarında ve sınav tarihlerinde değişiklik ve düzenlemeler yaparak Senatonun onayına sunar.
Ders türleri ve staj
(1) Öğrencilerin 6 yıllık eğitimleri süresince almak zorunda oldukları dersler ve stajlar şunlardır:
a) Zorunlu dersler, öğrencinin almak ve başarmak zorunda olduğu dersler olup bunlar aşağıdadır:
1) Ortak zorunlu dersler: 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan; Türk dili, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi ve yabancı dil dersleridir. Yabancı dil dersi, birbirini izleyen dört yarıyıl (iki yıl) süreyle verilir. Dönem I’de haftada dört saat olarak genel yabancı dil, dönem II’de haftada iki saat mesleki yabancı dil verilir. Öğrenciler, dönem IV’e başlamadan önce bu derslerden başarılı olmak zorundadırlar.
2) Mesleki zorunlu dersler: Ortak zorunlu dersler hariç olmak üzere, Fakülteye kayıtlı bütün öğrencilerin almak zorunda oldukları mesleki derslerdir.
3) Meslek dışı zorunlu dersler: Bir yarıyıl veya bir kurul içinde toplanan ve Fakülteye kayıtlı bütün öğrencilerin almak zorunda oldukları derslerdir.
b) Seçmeli dersler: Öğrencilerin ilgi alanı dikkate alınarak belirlenen dersler arasından seçerek aldığı derslerdir. Seçmeli derslere ilişkin esaslar şunlardır:
1) Öğrenciler akademik takvimde belirtilen süreler içerisinde, kaydolduğu seçmeli derslerden kaydını sildirebilir ve yeni ders ekletebilirler. Ancak bu süre içerisinde değiştirilemeyen seçmeli dersler zorunlu ders gibi işlem gördüğünden değiştirilemez.
2) Öğrenci, başarılı olduğu bir seçmeli dersi yeniden alamaz.
3) Seçmeli dersleri başarı ile geçmek, dönem VI’ya başlamanın ön şartıdır.
c) Ders Kurulu: Eğitim-öğretimin ilk üç yılında, konu bütünlüğü esas alınarak, hücreden sistemlere doğru bütünsel bir yaklaşımla, yatay ve dikey entegrasyona uygun olarak birbirini tamamlayan özellikte verilen, birden fazla anabilim dalına ait derslerin birlikte yürütüldüğü teorik ve pratik dersler grubudur.
ç) Staj Kurulu: Eğitim-öğretimin dördüncü ve beşinci yılında, yatay ve dikey entegrasyona uygun olarak birbirini tamamlayan özellikte ders, seminer ve uygulamalı olarak bloklar halinde verilen, bir anabilim dalına ait stajların yürütüldüğü mesleki uygulama ağırlıklı dersler grubudur.
d) Seçmeli staj: Fakültenin uygun gördüğü yıllarda, öğrencilerin her yıl Fakülte Kurulu tarafından belirlenen stajlar arasından seçerek aldığı uygulamalı stajlardır.
Eğitim süresi
(1) Tıp hekimliği eğitim-öğretim süresi altı yıldır ve birbirini izleyen aşağıdaki üç devreden oluşur:
a) Temel Tıp Bilimleri Dönemi: Dönem I-II-III temel tıp ve klinik bilimleri öğretiminin ilk kademesini oluşturan ağırlıklı olarak teorik ders ve laboratuvar uygulamalarının olduğu eğitim-öğretim dönemleridir. Bu devre konulara ve sistemlere göre düzenlenmiş ders kurullarından oluşturulur.
b) Klinik Tıp Bilimleri Dönemi: Dönem IV ve V’ten oluşur. Bu devrede klinik dersler uygulamalı eğitim-öğretime dayalı staj ve staj kurulları biçiminde yürütülür.Staj çalışmaları günlük çalışma saati başında başlayıp tüm gün devam eder. Verilen teorik dersler haricinde stajyer öğrenciler, anabilim dallarındaki hastaları, öğretim üyelerinin gözetim ve denetimi altında takip ederler. Staj programı süresince öğrenciler, anabilim dalı başkanlığının belirleyeceği sayıda hastayı takip eder ve hastalarına ait rutin laboratuvar işlemlerine hastane olanakları dahilinde katılır, anabilim dalı isteği doğrultusunda nöbet tutarlar. Öğrenciler nöbet sırasında nöbetçi doktorun sorumluluğu altında çalışırlar. Her staj için stajyer öğrencilerin devam durumundan ve eğitiminin koordinasyonundan ilgili anabilim dalı başkanının belirlediği staj sorumlusu sorumludur. Klinik tıp bilimleri döneminde her öğrencinin eğitim aldığı anabilim dalı ile ilgili bir staj karnesi olması gereklidir, bu karnede o anabilim dalı ile ilgili ulusal çekirdek eğitim programına uygun olarak kazanması beklenen girişim ve beceriler bulunur. Karnelerde belirtilen girişimler öğretim üyesinin sorumluluğunda, öğretim üyesi veya öğretim elemanının eşliğinde ve ancak sorumlu hekimin hastadan izin alması ile yapılabilir. Staj karnesinde belirtilen girişimler staj sorumlusu tarafından onaylandıktan sonra öğrenci klinik tıp bilimleri döneminde staj bitirme sınavına girebilir. Staj ve staj kurullarının bitirme sınavları o staj için ayrılan sürenin sonunda yapılır.
c) İntörnlük Dönemi: Dönem VI’yı kapsayan bu dönem, öğrencinin hasta tanı ve tedavisine bizzat katıldığı aralıksız 12 ay süren stajlar dönemidir. İntörnlük döneminin amacı; öğrenciye daha önceki yıllarda edindiği bilgi, beceri ve tutumların klinik uygulamalarını yaptırmak, tıbbi beceri ve deneyim kazandırmak ve hekim adayını hekimlik uygulamalarını kendi başına yürütebileceği düzeye getirmektir. İntörnlük döneminde de her öğrencinin eğitim aldığı anabilim dalı ile ilgili bir staj karnesi olması gereklidir, bu karnede o anabilim dalı ile ilgili ulusal çekirdek eğitim programına uygun olarak geliştirmesi beklenen girişim ve beceriler bulunmalıdır. Karnelerde belirtilen girişimler öğretim üyesinin eşliğinde yapılabilir. Staj karnesinde belirtilen girişimler staj sorumlusu tarafından onaylanmalıdır.
(2) Fakültede dönem I, II ve III'te dönem geçme, dönem IV, V ve VI’da staj geçme esası uygulanır. Akademik eğitimin her dönemini başarı ile bitirmek bir sonraki döneme başlamanın ön koşuludur, bunları geçmeyi başaramayan öğrenci bir üst döneme devam edemez ve kaldığı dönemi/stajı tekrar eder.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretimin Planlanması ve Yürütülmesi
Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulu
(1) Kurul; Dekan, eğitimden sorumlu dekan yardımcısı, baş koordinatör, baş koordinatör yardımcısı/yardımcıları, her bir dönemden sorumlu koordinatör ve yardımcılarından ve en az bir öğrenciden oluşur. Kurul üyeleri, Dekanın gösterdiği adaylar arasından Fakülte Yönetim Kurulu tarafından seçilir. Kurul, yılda en az bir defa Dekan veya baş koordinatör tarafından toplantıya çağrılır. Kurul, her dönemdeki derslerin sayısını ve hangi anabilim/bilim dallarının ders kuruluna katılacağını belirler. Dersi olan tüm öğretim üyeleri, o ders kurulunda yer alır.
Kurulun görevleri
(1) Kurulun görevleri şunlardır:
a) Tıp Fakültesinde tüm mezuniyet öncesi eğitim ve öğretimin düzenli ve uyumlu bir şekilde yürütülmesini sağlamak.
b) İkinci yarıyıl içinde bir sonraki ders yılının akademik takvim önerisini iç ve dış paydaş önerileri alınarak belirlemek ve Dekanlığa sunmak.
c) Koordinatörlerin getirdiği ders programlarını gözden geçirerek eğitim-öğretim programının son şeklini ulusal çekirdek eğitim programı ölçütlerine göre hazırlamak ve yetkili organlarca kabul edilen ders programlarının uygulanmasını sağlamak.
ç) Ana bilim dallarının ders içeriklerini, bütünlük oluşturması ve birbirini tamamlaması amacıyla gözden geçirmek, dersler arası uyumu sağlamak, önerilerde bulunmak.
d) Zorunlu durumlarda eğitim ve öğretimdeki aksamaları önlemek üzere programdaki değişiklik önerisini/önerilerini Dekanlığın onayına sunmak.
e) Herhangi bir nedenle Fakülte ile ilişiği kesilmesi düşünülen öğrencinin durumu hakkında Dekanlığa görüş sunmak.
f) Akademik yıl bitimini izleyen bir ay içinde o akademik yıla ait değerlendirmeleri yapmak ve sonuçları rapor halinde Dekanlığa sunmak.
g) Eğitimin kalitesini yükseltmek için gereken değişiklikleri ve ders eğitim araçları ile bunların alt yapısı hakkındaki görüş ve önerileri Dekanlığa sunmak.
ğ) İlgili mevzuatta yapılması gereken değişiklikler konusunda görüş ve önerileri belirlemek ve Dekanlığa sunmak.
h) Dekanın eğitim ve öğretim ile ilgili olarak Kuruldan istediği diğer çalışmaları yapmak.
ı) Program tasarımı, uygulama ve değerlendirme süreçlerine paydaş katılımını sağlamak, programın amaç ve yeterliliklerinin belirlenmesi ve dersler ile uyumun sağlanması ve programın etkililiğinin değerlendirilmesini sağlamak.
(2) Kurul tarafından Dekanlığa sunulan bir sonraki yıla ait eğitim-öğretim programları ile akademik takvim önerileri Fakülte Kurulu tarafından değerlendirilir ve en geç mayıs ayı sonuna kadar Senatonun onayına sunulur. Senato tarafından karara bağlanan programlar ile akademik takvim, yeni eğitim-öğretim yılının başlamasından en az bir ay önce Dekanlık tarafından duyurulur. Akademik takvim gerekli durumlarda Fakülte Kurulunun önerisi ve Senato onayı ile yeniden düzenlenebilir.
Koordinatörlerin görevleri
(1) Koordinatörler, temsil ettikleri dönemin ana bilim dalı ve bilim dallarının görüşlerini alarak ders programlarını düzenleyip Kurula verirler.
(2) Dönem koordinatörleri, ders kurulu başkanları ile birlikte kurul sınavları ve yılsonu sınavlarının yapılmasını sağlarlar.
(3) Dönem koordinatörleri arasındaki koordinasyon, baş koordinatör tarafından sağlanır.
(4) Dönem koordinatörü ders kurulu başkanlarını belirler.
Ders kurulu başkanlarının görevleri
(1) Ders kurulu başkanlarının görevleri şunlardır:
a) Ders kurulu başkanı, ders kurulu programlarının hazırlanması, programın duyurulması, eğitimin değerlendirilmesi, kurul sonunda öğrencilerin devam durumlarının takibi ve devamsız öğrencinin ilan edilmesi, ders kuruluna ait sınavların hazırlanması, gözetmenlere görevlerinin hatırlatılması, sınavların yapılması ve sonuçların duyurulmasını sağlar.
b) Koordinatörler ile birlikte ders kurulu sınavlarının yapılmasını ve sınav sonuçlarının değerlendirilmesini sağlar. Ders kuruluna ait sınavlarda hazır bulunur. İtirazların incelenmesinde ilgili dönem koordinatörü ile birlikte çalışır. Sınav sonuçlarının en geç iki hafta içerisinde resmi evrak şeklinde dönem koordinatörüne teslim edilmesinden sorumludur.
c) Ders kurulu ile ilgili diğer görevleri yerine getirir.
Staj yöneticilerinin görevleri
(1) İlgili ana bilim dalı başkanı öğrencilerin stajlarıyla ilgili olarak bir öğretim üyesini staj yöneticisi olarak görevlendirir.
(2) Staj yöneticisinin görevleri şunlardır:
a) Staj programını hazırlamak, programın eksiksiz ve düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlamak.
b) Stajlarda ders veren öğretim elemanlarınca yoklamaların düzenli bir şekilde yapılmasını sağlamak.
c) Devamsızlıktan kalan öğrencileri sınav öncesi ilan etmek.
ç) Staj sınavlarının düzenli bir şekilde yapılmasını ve sınav sonuçlarının açıklanmasını sağlamak.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Devam Zorunluluğu, Mazeret ve İzinler
Devam zorunluluğu
(1) Teorik derslere ve pratiklere (laboratuvar çalışması, tartışma, seminer, saha ve klinik çalışmaları) devam zorunludur ve yoklama yapılır. Öğrencilerin devam durumları, ilgili stajların sorumluları tarafından izlenir.
(2) Dönem VI hariç her öğrenci, teorik derslerin en az %75’ine ve uygulamaların da en az %80’ine katılmak zorundadır. Devamsızlıklar her ders kurulu için ve tüm yıl için ayrı ayrı değerlendirmeye alınır. Bir ders kurulunun bütününden devam alan, ancak Kurul kapsamındaki herhangi bir dersin uygulamalı bölümünden devam alamayan öğrenci; ders kurulunun sınavına girebilir, ancak o dersin uygulamalı sınavına alınmaz ve sıfır puan alır. Mazeretli olarak uygulamalara katılamayan öğrenciler için telafi programları uygulanabilir.
(3) Dönem I, II, III’te bir eğitim-öğretim yılında teorik derslerin en az %75’ine ve uygulamaların da en az %80’ine katılmayan öğrenci ise genel sınava ve bütünleme sınavına giremez ve dönemi tekrarlar.
(4) Dönem IV ve V’te bir staj dönemindeki teorik derslerin en az %75’ine ve uygulamaların da en az %80’ine katılmayan öğrenci staj sınavına ve bütünleme sınavına giremez ve stajı tekrarlar.
(5) Üniversitenin ilgili kurullarının onayıyla bilimsel amaçlı toplantılar, halk oyunları, spor, kültür gibi çeşitli gösteri ve yarışmalara katılan öğrenciler, katılmadıkları uygulamaları yapmak koşulu ile devam zorunluluğunun dışında tutulur. Bu süre içinde giremedikleri sınavlara, Fakülte Yönetim Kurulunca belirlenen tarihlerde girerler.
(6) İntörnlük döneminde devam zorunludur. Eğitim süresinin %10’unu aşmayan devamsızlıklarda eksik süre telafi ettirilir. Devamsızlık süresi %10’u aşan öğrenci o stajı tekrar eder.
(7) Öğrencilerin aldıkları sağlık raporu devam yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Mazeretler
(1) Öğrencinin eğitim sürelerinde sağlık raporu ile mazeretli sayılabilmesi için bir sağlık kuruluşundaki hekimden sağlık raporu alması gerekir.
(2) Mazeretlerle ilgili her türlü başvurular, mazeretin tespit tarihinden itibaren en geç on gün içinde Dekanlığa yapılır. Daha sonra yapılan müracaatlar ve süresinde sunulmayan raporlar işleme konulmaz.
(3) Fakülte Yönetim Kurulunda görüşülen ve mazeretleri kabul edilen öğrencilerin mazeret sınavları, ilgili ders kurul sınavını takip eden iki hafta içerisinde ilan edilen gün ve saatte yapılır.
(4) Üniversiteden uzaklaştırma cezası alan öğrenciler mazeretli olarak kabul edilmezler.
(5) Mazeretler Fakülte Yönetim Kurulunca değerlendirilerek karara bağlanır. Öğrencilerin mazeretli sayılmalarını veya öğrenimlerine ara verme (kayıt dondurma) izni verilmesini gerektiren durumlar şunlardır:
a) Öğrencilerin sağlık kuruluşlarından alınacak raporla belgelenmiş bulunan sağlıkla ilgili mazeretlerinin olması.
b) Öğrencinin devam ve sınavlara girmesini engelleyici nitelikteki tutukluluk durumu.
c) Öğrencinin fiili askerlik görevi.
ç) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması koşuluyla doğal afetler nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda kalması.
d) Belge ile kanıtlanmak şartıyla, birinci derecede akrabalarının ağır hastalığı durumunda, bakacak başka kimsenin bulunmaması nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda kalması.
e) Belgelendirmek ve başvuru tarihinde devamsızlık sınırının aşılmaması şartıyla, öğrencinin ekonomik nedenlerle öğrenimini sürdüremeyeceğinin ortaya çıkması.
f) 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğine göre, öğrencilik durumuna son verilmesini gerektirmeyen mahkûmiyet hali.
g) Bu maddede sayılan durumlar dışında Fakülte Yönetim Kurulunun kabul edeceği ve Üniversite Yönetim Kurulunca onaylanacak nedenlere dayalı diğer mazeretlerin ortaya çıkması.
Akademik izin
(1) Öğrencinin eğitim ve öğretimine katkıda bulunacak yurt içi ve yurt dışı burs, staj ve araştırma gibi imkânların doğması halinde öğrenciye Fakülte Yönetim Kurulu kararı ve Üniversite Yönetim Kurulu onayı ile bir yıla kadar izin verilebilir.
ALTINCI BÖLÜM
Sınavlar ve Başarı Durumunun Değerlendirilmesi
Sınavlar
(1) Dersin niteliği ve öğrenci sayısı dikkate alınarak yazılı sınav zorunlu olmak kaydıyla tıp eğitiminde geçerliliği kabul edilmiş tüm sınav yöntemleri kullanılabilir.
(2) Ders kurulunun başında, ders programıyla birlikte sınav tarihi öğrencilere bildirilir. Yazılı sınav programlarındaki değişiklikler, sınav tarihinden en az on beş gün önce Dekanlık tarafından ilan edilir.
(3) Pratik sınav tarihlerinde, gerekirse bir hafta öncesinden koordinatörlüğün önerisi ve Dekanlık onayı ile değişiklik yapılabilir, sınavların yapılacağı gün ve saat en az yedi gün önceden öğrencilere duyurulur.
(4) Sınav sonuçları koordinatör ve Dekanlık onayından sonra ilan edilir.
(5) Öğrenci, programda belirtilen zaman ve yerde sınava girmek zorundadır. Öğrencinin girmeyi hak etmediği bir sınava girmesi sonucunda aldığı not, ilan edilmiş olsa dahi iptal edilir. Her öğrenci, sınav süresince sınav kurallarına uymak, kimlik kartını yanında bulundurmak ve istenildiğinde göstermek zorundadır. Sınav görevlileri kimlik kartını yanında bulundurmayan ve başka bir yol ile kimliğini belirleme olanağı bulunmayan öğrenciyi sınava almamak veya sınav salonundan çıkarmak yetkisine sahiptir.
(6) Sınavda kopya çeken veya kopyaya teşebbüs ettiği tespit edilenler o dersten sıfır puan alır ve haklarında disiplin işlemleri başlatılır.
(7) Sınava kendi yerine başka birini soktuğu tespit edilen öğrenci ve sınava giren kişi hakkında disiplin soruşturması açılır, öğrencinin sınavı geçersiz sayılarak sıfır puan verilir.
(8) Sınav belgeleri ilgili öğretim üyesi tarafından en geç on beş gün içinde Dekanlığa teslim edilir.
(9) Sınav duyuruları, başvurular, sınav tutanakları, sınav yazılı kâğıtları, sınav sonuç yazıları ve duyuru cetvelleri Senato tarafından belirlenen esaslara göre imha edilir.
(10) Dini ve ulusal bayramlar dışında, gerekli görülen durumlarda cumartesi ve pazar günleri ve mesai saatleri sonrasında da sınav yapılabilir.
(11) Sınavların sonuçları, sınav tarihinden itibaren en geç iki hafta içinde öğrencilere duyurulur.
(12) Herhangi bir sınava girme hakkı olduğu halde katılmayan öğrenci, o sınavdan sıfır puan almış sayılır.
(13) Dönem I, II ve III’te bir sınavdan alınabilecek 100 tam notun gerek ana bilim dalları, gerekse uygulamalı/teorik sınavlar arasında paylaştırılması yetkili kurullar tarafından ders saatleri göz önüne alınarak yapılır. Yapılan paylaştırma sonrasında anabilim dallarının derslerinin teorik, uygulamalı ve toplam not payları belirlenir. Sınavlarda bir anabilim dalının not payının %50’si o anabilim dalının not barajını oluşturur. Teorik sınavda bir anabilim dalının not barajını aşamayan öğrencinin o anabilim dalının sorularından aldığı puandan baraj eksiği kadar puan düşürülür. Baraj uygulaması sonrasında öğrencinin anabilim dalı sorularından kazandığı puan eksi olabilir. Bu eksi puan toplam puandan düşürülür.
Ders kurulu sınavı
(1) Ders kurulu sınavları, ders kurulu sonunda teorik ve uygulamalı basamaklardan oluşan sınavlardır.
(2) Dönem III ders kurulu sınavları 95 puan üzerinden değerlendirilir, bu puanın üzerine 5 puanlık makale değerlendirme modülü puanı olarak eklenir.
Dönem sonu genel sınavı
(1) Dönem sonu genel sınavı; ders kurullarındaki başarı düzeyini topluca değerlendirmek amacıyla son kurul sınavından 15-21 gün sonra yapılan teorik ve uygulamalı sınavdır. Dönem sonu sınavına girebilmek için o dönemin tüm ders kurullarının sınavlarına girme hakkı kazanmış olmak gerekir.
(2) 60 ve altında ders kurulu sınavı notu almamak koşuluyla ders kurulları sınavlarının not ortalaması 80 ve üzerinde olan öğrenciler, dönem sonu genel sınavından muaf tutulurlar. Bu öğrenciler istemeleri halinde dönem sonu genel sınavına girebilirler.
(3) Dönem II sonu genel sınavı 95 puan üzerinden değerlendirilir, bunun üzerine 5 puanlık özel çalışma modülü puanı eklenir, bu puan sorumlu öğretim üyeleri tarafından yıl sonunda final sınavları öncesi öğrencilerin akademik faaliyetlerinin değerlendirmesi sonunda verilir. Ders kurullarının ortalaması 80 üzeri olup finalsiz geçme hakkı kazanan öğrencilerin puanlarına aldıkları özel çalışma modülü puanı eklenerek geçme notu belirlenir.
Dönem sonu bütünleme sınavı
(1) Bu sınav, dönem sonu sınavında sınıfı geçmek için gereken notu alamayan veya sınav hakkını kazandığı halde herhangi bir nedenle yıl sonu sınavına giremeyen öğrenciler için dönem sonu genel sınavından 15-21 gün sonra açılan sınavdır.
Mazeret sınavı
(1) Mazeretleri nedeni ile herhangi bir ders kurulu/staj sınavlarına giremeyip Fakülte Yönetim Kurulunca mazeretleri kabul edilen öğrenciler için Fakülte Yönetim Kurulunca kararlaştırılan tarihte mazeret sınavı açılır. Dönem sonu genel sınavı için mazeret sınavı açılmaz. Bütünleme sınavına mazeretli olarak giremeyen öğrenci için mazeretinin Fakülte Yönetim Kurulunca kabul edilmesi şartıyla, uygun görülen tarihte bir kez mazeret sınavı açılabilir.
Dönem notu
(1) Dönem notuna ilişkin esaslar şunlardır:
a) Dönem notu, ders kurulları not ortalamasının %60’ı ile dönem sonu genel sınavı/bütünleme sınav notunun %40’ının toplamıdır. Dönem sonu notu 60 altında olan öğrenci, dönem sonu bütünleme sınavına alınır. Aynı yöntemle yapılan hesapta dönem geçme notu olan 60’ı alamayan öğrenci dönemi tekrarlar.
b) Öğrencinin dönem sonu geçme puanının hesaplanabilmesi için dönem sonu genel sınavı veya bütünleme sınavından en az 50 puan alması gerekir.
Zorunlu derslerin sınavları
(1) Dönem I’de görülen Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Türk dili, yabancı dil ve dönem II’de görülen yabancı dil derslerinin başarı notu güz ve bahar yarı yıllarında yapılan ara sınav notlarının aritmetik ortalamasının %40’ı ile yıl sonu sınav notunun %60’ı toplanarak hesaplanır. Geçme notu 100 üzerinden 55 puandır. Yıl sonu sınavından kalan öğrenciler bütünleme sınavına girerler. Bütünleme sınav başarı notu, ara sınav notlarının aritmetik ortalamasının %40’ı ile bütünleme sınav notunun %60’ı toplanarak hesaplanır. Bu derslerin herhangi birinden devamsızlık nedeniyle kalan öğrenciler bir üst döneme alttan borçlu olarak başlayabilirler. Sonraki yıl kaldıkları derse devam eder ve sınavına girerler. Bu derslerden devam alarak kalan öğrenciler ise ertesi yıl kaldıkları derslere yeniden katılmadan sınavlarına girebilirler.
Staj sınavı ve stajların tekrarı
(1) Staj süresi bitiminde yazılı, sözlü ve uygulamalı sınav yapılır, minimum 60 olması gereken geçme notunun %50’sini yazılı sınav oluşturur. Başarısız olduğu takdirde öğrenci, bu stajla ilgili bütünleme sınav hakkını, yıl içinde açılan staj sonu sınavlarından birinde ilgili ana bilim dalının uygun bulması ve Dekanlık onayıyla kullanabilir. Bu hak sene sonunda açılacak olan sene sonu bütünleme sınav döneminde de kullanılabilir.
(2) Bütünleme sınavında başarısız olan öğrenci, tüm stajlarını bitirdikten sonra başarısız olduğu stajı tekrarlar. Devam şartıyla tekrar ettiği stajın sınavından yine başarısız olursa öğrencinin, bir kez daha bütünleme sınavına girebilir. Bu sınavda da başarısız olursa, devam zorunluluğu olmadan, bu stajlar ile ilgili her sınava girebilir. Sınavlardan başarısız olan öğrencinin, her staj sınavına girebilmesi için iki kez staj devamını sağlaması zorunludur.
(3) Bir dönemin stajlarının tümünü gecikmeli olarak yıl içinde tamamlayan öğrenciler, üst dönemin stajlarına başlayabilirler.
(4) Dönem IV ve dönem V’te öğrenci, birim eğitiminin tümünü, tanınan süreyi aşmamak koşuluyla Fakülte Yönetim Kurulunun önerisi ve Rektörlüğün onayı ile yurt içinde veya yurt dışında, başka bir fakülte veya eğitim yetkisi olan bir sağlık kurumunda ilgili birimin kabul etmesi halinde alabilir. Bunun için öğrenci, ilgili eğitimin başlamasından en geç bir ay önce dilekçe ile Dekanlığa başvurur.
Not, derece ve katsayılar
(1) Sınavlar 100 tam not üzerinden değerlendirilir, sınav notları virgülden sonra iki haneli olarak hesaplanır. Başarı notu hesaplanırken; kurul sınavları ve dönem sonu sınavlarının ortalamaları virgülden sonraki kesir 50 ve 50’nin üzerinde ise bir üst nota, 50’nin altında ise bir alt nota yuvarlanır. Dönem notu aşağıdaki gibi harf karşılıklarına ve derecelere dönüştürülür.
| Alınan Not | Harf Karşılığı | Derece |
| 90-100 | AA | Pekiyi |
| 85-89 | BA | Pekiyi |
| 80-84 | BB | İyi |
| 75-79 | CB | İyi |
| 70-74 | CC | Orta |
| 60-69 | DC | Orta |
| 50-59 | DD | Başarısız |
| 0-49 | FF | Başarısız |
| G (Meslek dışı/Seçmeli dersler için) | Geçer | |
| MU (Meslek dışı/Seçmeli dersler için) | Muaf |
Sınav sonuçlarına itiraz
(1) Öğrenciler sınav sonuçları hakkındaki itirazlarını nedenleriyle birlikte, sonuçlar ilan edildikten sonra en geç beş gün içerisinde Dekanlığa sunarlar. Bu itirazlar, koordinatörlük ve ilgili öğretim üyeleri tarafından gözden geçirilir. Maddi hata tespit edilirse not düzeltilmesi Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile yapılır. Başka bir nedenle not değiştirilemez.
YEDİNCİ BÖLÜM
İntörnlük Dönemi ile İlgili Esaslar
Dönem VI/İntörnlük dönemi
(1) İntörnlük dönemindeki eğitim programının amacı; öğrenciye daha önceki yıllarda edindiği teorik ve pratik bilgilerin klinik uygulamalarını yaptırmak, hekimlik mesleğinin uygulanmasında deneyim ve beceri kazandırmak ve hekim adayını hekimlik mesleğini yalnız başına en iyi uygulayabilecek düzeye getirmektir. Dönem VI’ya ilişkin esaslar şunlardır:
a) İntörnlük dönemi 1 Temmuzda başlar, değişik birimlerde dilimler halinde toplam on iki ay kesintisiz olarak devam eder. Fakülte Kurulunun önerisi ve Senatonun onayı ile tarih değişikliği yapılabilir.
b) Bir birimden başarı notu (60 puan) alamayan öğrenci, tüm birimleri bitirdikten sonra o birimi tekrarlar. Hastalık veya makul mazeretlerle kaybedilen süreler Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile ayrıca değerlendirilir.
c) Öğrenciler, eğitim gördüğü tüm kurum ve kuruluşlar ile tüm birimlerin koşullarına uymak, her türlü sağlık hizmeti, ameliyat, laboratuvar çalışması, vaka takdimi, konferans, seminer ve benzeri tüm klinik aktivitelere katılmak zorundadır. Öğrenciler uygulanan program içinde her birimde ana bilim dalının belirleyeceği sayıda nöbet tutarlar. Nöbet sırasında öğrenci, ilgili nöbetçi hekime karşı sorumludur.
ç) İntörnlük dönemi eğitim programı, ilgili ana bilim dalı tarafından hazırlanır. Eğitim dilimlerindeki uygulamalar ana bilim/bilim dalları başkanları tarafından yürütülür.
d) Her staj sonunda staja devamı ve ana bilim dalı tarafından hazırlanan intörn karnesi yeterli görülen öğrenciye tıbbi bilgisi ve becerileri, görev ve sorumlulukları, hastaya, iş arkadaşlarına ve üstlerine karşı davranışları dikkate alınarak bir staj notu verilir. Stajdan başarılı olabilmesi için bu notun en az 60 olması gereklidir, bu notu alamayan öğrenci stajı tekrar etmek zorundadır.
e) Seçmeli staj çalışması yapılacak anabilim/bilim dalları ile bu birimlere kabul koşulları, öğrencinin tercihi ve Fakültenin olanakları göz önüne alınarak Kurulca her yıl yeniden tespit edilir. Öğrenciler tercih ettikleri seçmeli ana bilim/bilim dalını bir dilekçe ile Dekanlığa bildirmek zorundadır. Seçmeli birimdeki devam zorunluluğu diğer birimlerdeki gibidir.
f) İntörnlük döneminde devam zorunludur. Eğitim süresinin %10’unu aşmayan devamsızlıklarda eksik süre telafi ettirilir. Devamsızlık süresi %10’u aşan öğrenci o stajı tekrar eder.
g) İntörnlük döneminde öğrenci birim eğitiminin tümünü veya bir kısmını, tanınan süreyi aşmamak koşuluyla Fakülte Yönetim Kurulunun önerisi ve Rektörlüğün onayı ile yurt içinde veya yurt dışında başka fakülte ve eğitim veren sağlık kurumunda ilgili birimin kabul etmesi halinde alabilir. Bunun için öğrenci, ilgili eğitimin başlamasından en az bir ay önce dilekçe ile Dekanlığa başvurmalıdır.
ğ) Türkiye’deki diğer tıp fakülteleri ile yabancı tıp fakülteleri intörnlük staj dönemi öğrencileri, fakültesinin izni ve Fakülte Yönetim Kurulunun kararı ile eğitim dilimlerinden bir ya da birkaçını Fakültede yapabilirler.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Diploma ve Başarı Derecesi
Diploma
(1) Tıp Fakültesinin eğitim-öğretim planındaki çalışmaların tümünden başarı sağlayan öğrenciye tıp doktoru diploması verilir.
Başarı derecesi
(1) Alınan notların katsayı olarak karşılığı, Yükseköğretim Kurulunun yayımladığı 100’lük sistemdeki notların 4’lük sistemdeki katsayı karşılıklarına göre hesaplanır.
(2) Öğrencilerin mezuniyet başarı derecelerinin katsayı ve derece olarak karşılıkları aşağıda gösterildiği şekildedir:
| Katsayı | Derece |
| 3,36 - 4,00 | Pekiyi |
| 2,93 - 3,35 | İyi |
| 2,29 - 2,92 | Orta |
(3) Akademik başarı düzeyi hesaplanırken, öğrencinin kaldığı veya başarısız olduğu yıl sonu/staj sınavlarındaki notları göz önüne alınmaz, sadece dönem geçme veya staj geçme notları göz önüne alınır. Bir öğrencinin akademik başarı ortalaması, altı dönem için ayrı ayrı hesaplanan başarı notları toplanıp altıya bölünerek bulunur.
(4) Mezun olan öğrencilerin akademik başarı derecelerinin tespiti için akademik başarı ortalaması dikkate alınır.
(5) İlk üç dereceye girecek öğrencilerin;
a) Disiplin cezası almamış,
b) Yıl kaybetmemiş,
c) Bütünlemeye kalmamış olması,
gerekir.
(6) Dönem III’ten sonra Fakülteye yatay geçiş yapan öğrenciler derecelendirmeye alınmaz.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Disiplin
(1) Öğrencilerin disiplin iş ve işlemleri, 2547 sayılı Kanunun 54 üncü maddesi hükümleri ile Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Hüküm bulunmayan haller
(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri, 14/10/2019 tarihli ve 30918 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği, Yükseköğretim Kurulu, Senato ve Fakülte Kurulu kararları uygulanır.
MADDE 40
(1) 5/7/2020 tarihli ve 31176 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Rektörü yürütür.