BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
(1) Bu Yönetmeliğin amacı ve kapsamı; Sıtkı Alp Eğitim Vakfı tarafından 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununa göre kurulan Çankaya Üniversitesinde akademik ve idari organ ve birimlerin işleyişine, Üniversite Mütevelli Heyetiyle akademik ve idari personelin seçilme ve atanma usullerine, görev, yetki ve sorumluluklarına, haklarına, çalışma ve denetimlerine, personel ve öğrencilerin disiplin ve sicil işlerine, mali konulardaki iş ve işlemlere ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa ve 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun Ek 43 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte yer alan,
a) Başkan: Çankaya Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanını,
b) Başkan Vekili: Çankaya Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkan Vekilini,
c) Mütevelli Heyet: Çankaya Üniversitesi Mütevelli Heyetini,
ç) Rektör: Çankaya Üniversitesi Rektörünü,
d) Üniversite: Çankaya Üniversitesini,
e) Vakıf/Kurucu Vakıf: Sıtkı Alp Eğitim Vakfını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler, Mütevelli Heyet, Mütevelli Heyetin Görev ve Yetkileri
Genel hükümler
(1) Üniversite, akademik çalışmaların en üst düzeyde yürütülebilmesi için gerekli tedbirleri alır. Öğretim elemanlarının seçiminde, Devlet eli ile kurulan yükseköğretim kurumlarındaki öğretim elemanlarında aranan niteliklere ilave olarak, akademik ve bilimsel yönden en üst düzeyde öğretim elemanlarının sağlanması amacıyla, Mütevelli Heyet tarafından kabul edilecek diğer şartlara da uyulması gerekir.
Mütevelli heyet
(1) Çankaya Üniversitesinin en üst karar organı olan Mütevelli Heyet, Üniversitenin tüzel kişiliğini temsil eder. Üniversite, Mütevelli Heyetin gözetiminde, bu Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre yönetilir.
(2) Mütevelli Heyet; 2547 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesi ve 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliğinin 20 nci maddesine göre, Kurucu Vakıf tarafından Devlet memuru olma niteliklerine sahip ve en az üçte ikisi, yükseköğrenim görmüş adaylar arasından dört yıl süreyle seçilen en az yedi üyeden oluşur. Süresi biten üyeler yeniden seçilebilir. Mütevelli Heyet kendi aralarından bir başkan seçer. Rektör, Mütevelli Heyetin tabii üyesi olup kendisiyle ilgili konularda toplantıya katılamaz ve aynı zamanda Mütevelli Heyet başkanlığına ve başkan vekilliğine seçilemez. Rektör dışındaki Üniversite mensupları Mütevelli Heyet üyesi olamaz. Devlet üniversitelerinde görev yapan öğretim elemanları üniversitesinden gerekli iznin alınmış olması kaydı ile Mütevelli Heyetinde görev alabilirler. Mütevelli Heyet üyelerinin isimleri Mütevelli Heyet Başkanlığınca Yükseköğretim Kuruluna bildirilir.
(3) Bir üyenin süresinin bitmesi veya başka nedenlerle ayrılması halinde yerini alacak yeni üyeler dört yıl için seçilir. Mütevelli Heyet üyelerinden herhangi birinin süresi bitmeden görevden alınmasında Kurucu Vakıf yetkilidir.
(4) Mütevelli Heyet üyeliklerinden birinin herhangi bir nedenle boşalması halinde gecikilmeden, üyelik süresinin sona ermesi halinde ise bir ay önceden durum, yeni üye seçimi için Mütevelli Heyet Başkanlığı tarafından Kurucu Vakıf Başkanlığına bildirilir.
Mütevelli heyetin görevleri ve yetkileri
(1) Mütevelli Heyetin görevleri ve yetkileri şunlardır:
a) Kendi üyeleri arasından Mütevelli Heyeti başkanını seçmek,
b) Üniversite Rektörünü seçmek ve 2547 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesi ve Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliğinin 22 nci maddesinde belirtilen usule göre atamak,
c) Boşalan dekanlıklar için atama yapmak,
ç) Üniversitede görevlendirilecek yöneticiler ve öğretim elemanlarıyla diğer personelin ücretlerini belirleyip sözleşmelerini yapmak; atamalarını, terfilerini ve görevden alınmalarını onaylamak,
d) Üniversite organlarınca hazırlanan yönetmelik ve yönerge taslaklarını inceleyerek onaylamak; bu Yönetmelik doğrultusunda diğer düzenleyici işlemleri yapmak,
e) Üniversitenin bütçesini kabul etmek; bütçe uygulamalarını izlemek ve denetlemek; her bütçe döneminde bütçenin uygulanmasına ilişkin esasları ve harcamalara ilişkin yetkileri, parasal sınırlamaları, ayrıca satın alma ve ihale komisyonu aracılığı dışında hangi miktara kadar satın almanın harcama yetkilisi (ita amiri) onayıyla yapılabileceğini belirleyip karara bağlamak,
f) Bütçe yılı içinde, gerektiğinde, aktarma yapılması, olağanüstü ödenek verilmesi konularında karar vermek,
g) Bütçe döneminde harcanamayan ödeneklerin yıl sonunda iptaline ve takip eden yıl bütçesi hazırlanırken ihtiyaç duyulacak fasıl ve maddelerde kullanılmasına karar vermek, bütçe kesin hesabını ve ayniyat yönetim dönemi hesabını onaylamak,
ğ) Öğrencilerden alınacak ücretleri ve ödeme şeklini tespit etmek,
h) Üniversiteye bağlı tüm birim ve merkezler tarafından yürütülecek kurs, seminer, proje ve danışmanlık ve benzeri hizmetlere ilişkin ücretlerle bu ücretlerin alınma şekil ve zamanlarını, ilgili birimlerin görüşlerini de alarak, belirlemek,
ı) Üniversiteye alınması Yükseköğretim Kuruluna önerilecek öğrenci sayılarını, yabancı uyruklu öğrenci sayılarını, burslu kontenjanları ve verilecek burs miktarlarını, ilgili üniversite organlarının da görüşlerini alarak belirlemek,
i) Öğretim elemanlarının atanmasında Devlet yükseköğretim kurumlarındaki atamalarda aranan koşullara ek olarak Çankaya Üniversitesinin gerekli gördüğü diğer koşullarla, idari personelin seçim ve atanmasında hizmetin niteliği yönünden gerekli gördüğü diğer koşulları, Senato ve Üniversite Yönetim Kurulunun görüşlerini de alarak belirlemek,
j) Üniversiteye taşınır ve taşınmaz mallar temin etmek ve yönetmek; varlıklarını teminat gösterip Üniversite yararına kullanmak amacıyla kredi alabilmek; taşınmaz mallarını Üniversite adına tapuya tescil ettirmek,
k) Üniversiteye yapılacak bağışların kabul veya reddine karar vermek,
l) Üniversiteye kaynak sağlayacak yatırımlar yapılmasına, işletmeler kurulmasına ve kurulmuş işletmelere iştirak edilmesine ve mevcut kaynakların en verimli şekilde kullanılmasına ilişkin kararlar almak, yeni projeler üretmek veya bu konuda uzman kişi ve kuruluşlara projeler hazırlatmak,
m) Yerli ve yabancı üniversite ve diğer kurumlarla yapılacak iş birliğinin ilkelerini Senatonun görüşünü de alarak saptamak, işleyişini gözetlemek ve Yükseköğretim Kurulunun onayına sunulacak iş birliğine ilişkin anlaşma ve protokolleri onaylamak,
n) Bir sınava bağlı olmayan fahri akademik unvanlara ilişkin Senato kararlarını onaylamak,
o) Üniversite bünyesinde fakülte, enstitü, yüksekokul, konservatuar, meslek yüksekokulu, İngilizce hazırlık sınıfı kurulması; bölüm, ana bilim, ana sanat dallarıyla uygulama ve araştırma, sürekli eğitim merkezleri, teknoparklar açılması, birleştirilmesi veya kapatılması hakkında Yükseköğretim Kuruluna sunulacak önerilere ilişkin kararlar almak,
ö) 2547 sayılı Kanunun 4 üncü ve 5 inci maddesindeki amaç ve ilkeler çerçevesinde Üniversitenin çağdaş ve dünya standartlarında bir Üniversite olarak faaliyetlerini sürdürme ilke ve hedeflerini, sürekli göz önünde bulundurmak ve bulundurulmasını sağlamak,
p) Yükseköğretim Kurulu tarafından yapılacak denetimlere ait raporları değerlendirip gerekli önlemlere ilişkin kararlar almak,
r) 2547 sayılı Kanun, Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği ve bu Yönetmelikle verilen diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.
Başkan
(1) Mütevelli Heyet, kendi üyeleri arasından, dört yıl için bir başkan; başkan da üyeler arasından en çok iki başkan vekili seçer. Görev süreleri biten başkan ve başkan vekilleri bu görevlere yeniden seçilebilirler. Başkan, yokluğunda başkan vekillerinden birini vekil olarak tayin eder.
Başkanın görev ve yetkileri
(1) Başkanın görev ve yetkileri şunlardır:
a) Üniversitenin tüzel kişiliğini temsil etmek,
b) Mütevelli Heyetini temsil etmek,
c) Üniversitenin harcama yetkilisi (ita amiri) görevini yapmak,
ç) Mütevelli Heyet toplantı gündemlerinin hazırlanmasını sağlamak ve bu toplantıların başkanlığını yapmak,
d) Gündeme ilişkin konularda heyet üyelerine uygun gördüğü görevleri vermek,
e) Üniversitede görevlendirilecek yöneticiler ve öğretim elemanlarıyla diğer personelin sözleşmelerini, atamalarını, terfilerini ve görevden alınmalarını Mütevelli Heyet adına onaylamak,
f) Bankalarda, Üniversite adına Üniversitenin her çeşit gelirlerinin yatırılacağı hesaplar açmak, bu hesaplardan Üniversite adına para çekmek,
g) 31/8/2008 tarihli ve 26983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çankaya Üniversitesi Satın Alma ve İhale Yönetmeliği ile Mütevelli Heyet Başkanına verilmiş olan görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
ğ) Bu Yönetmelikle ve ilgili diğer mevzuat hükümleriyle verilen diğer görevleri yapmak, yetkileri kullanmak.
Başkan vekilleri
(1) Başkan vekilleri, Mütevelli Heyet üyeliği görevlerinin yanı sıra, Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapar; yetkileri kullanır.
Mütevelli heyet toplantı, karar yeter sayıları ve oylama
(1) Mütevelli Heyet toplantıları için toplantı yeter sayısı, üye tam sayısının yarıdan bir fazlasıdır.
(2) Her gündem maddesi görüşüldükten sonra konu ile ilgili karar tasarısı oya sunulur. Oylar kabul ve ret şeklinde verilir. Çekimser oy kullanılmaz. Toplantıda bulunduğu halde oylamaya katılmayan üyenin oyu ret sayılır. Oylama açık ve işaretle yapılır.
(3) Kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(4) Seçime ilişkin kararlarda üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır.
(5) Üçüncü turda salt çoğunluk sağlanamazsa dördüncü turda oy çokluğu esası uygulanır.
Mütevelli heyetin çalışma usulü
(1) Toplantı tutanak ve kararlarını yazmak üzere Başkan tarafından bir üye görevlendirilir.
(2) Raportör üye, tutanak ve kararların yazılmasından sorumludur.
(3) Mütevelli Heyet toplantılarında alınan kararlar, raportör üyelerin sorumluluğunda yazılır. Toplantıdan sonra karar defterine yazılan Mütevelli Heyet kararları, gelecek toplantı beklenmeden, üyeler tarafından imzalanır.
(4) Mütevelli Heyet ve Yürütme Kurulu lüzum gördüğü hallerde, yetkili uzmanları veya ilgili görevlileri, açıklamalarda bulunmak üzere, bağlı bulundukları makamların muvafakatini alarak, toplantılara davet edebilir.
(5) Üye olmadıkları halde bu şekilde toplantıya katılanların oy hakları yoktur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Akademik Organlar
Rektör
(1) Rektör, Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü alınarak Mütevelli Heyet tarafından dört yıl süre için atanır. Rektör, görev süresi dolmadan atandığı usulle Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü alınarak Mütevelli Heyet kararı ile görevden alınabilir. Kanun ve Yönetmeliklerin verdiği yetkilerle birlikte Mütevelli Heyetin verdiği yetkileri kullanır ve görevleri yapar. Görev süresi biten Rektör yeniden atanabilir.
(2) Rektörün görev süresinin bitiminden önce veya Rektörlük makamının boşalması halinde Başkan, Mütevelli Heyet üyeleri ile birlikte Rektör adayını belirler. 2547 sayılı Kanunun Ek-5 inci maddesi ve Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliğinin 22 nci maddesine göre Mütevelli Heyet Rektörü atar.
Rektörün görev ve yetkileri
(1) Rektörün görevleri şunlardır;
a) Çağdaş ve dinamik bir üniversite ortamı oluşturmak,
b) Üniversitenin akademik performansını en üst düzeye ulaştırmak,
c) Üniversitenin temel görevleri olan eğitim-öğretim ve araştırma çalışmaları yanında topluma hizmet çalışmalarını da etkin olarak yerine getirmek,
ç) Hizmet standartlarının mükemmelleştirilmesi için akademik ve idari personeli teşvik etmek,
d) Eğitim ve öğretimde öğrencilerin Üniversiteye girişlerindeki başarı durumları yanında mezuniyette ulaşmaları hedeflenen çizgiye de önem vermek,
e) Öğrencilerle ve onların sorunları ile yakından ilgilenmek,
f) Derslerin etkin araç ve yöntemlerle ve öğrenci merkezli eğitim anlayışıyla işlenmesi için özen göstermek,
g) Öğretim üyelerinin önemli konuların ülke gündemine girdiği günlerde televizyonlardaki açık oturum ve panellere katılıp sorunla ilgili bilimsel görüşlerini ve çözüm önerilerini açıklamalarını ve halka açık konferanslar vermelerini görev sayıp akademik yayınları ile gündemde kalmalarını sağlayacak destek ve teşvik ortamı yaratmak,
ğ) Nitelikli bir öğretim kadrosu oluşturmak,
h) Yetenekli genç kadroların oluşturulması için çaba göstermek.
(2) Rektör, Üniversitenin ve bağlı birimlerinin bilimsel ve idari gözetim ve denetimlerinin yapılmasında ve bu görevlerin alt birimlere aktarılmasında, takip ve kontrol edilmesinde ve sonuçlarının alınmasında birinci derecede yetkili ve sorumludur.
(3) Rektörün diğer görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Üniversite kurullarına başkanlık etmek,
b) Her öğretim yılı sonunda bölüm başkanlarınca dekanlara ve yüksekokul müdürlerine, onlar tarafından da Rektörlüğe sunulacak eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleriyle gelecek yılın çalışma planlarına ilişkin raporları değerlendirip gereğini yapmak,
c) Üniversitenin Devlet yardımı alması için gerekli çalışmaları yapmak,
ç) Yükseköğretim Kurulu tarafından yapılan denetimlere ait rapor suretlerinin gecikilmeden; raporda yerine getirilmesi istenen hususlar varsa bunlar için alınan önlemlerle yapılan çalışmaları da zamanında Mütevelli Heyete bildirmek,
d) Her eğitim öğretim yılı sonunda ve gerektiğinde Üniversitenin bilimsel araştırma ve yayın faaliyetleri hakkında Mütevelli Heyete bilgi vermek,
e) Üniversitenin bütçesini, akademik ve idari personel ihtiyaçlarıyla yatırım ihtiyaç ve programlarını, ilgili birimlerin ve Üniversite Yönetim Kurulu ile Senatonun görüş ve önerilerini aldıktan sonra hazırlayıp Mütevelli Heyete sunmak,
f) Gerekli görülen hallerde Başkanın da onayıyla öğretim elemanlarının ve diğer personelin görev yerlerini değiştirmek veya bunlara yeni görevler vermek,
g) Üniversitenin birimleri ve her düzeydeki personeli üzerinde genel gözetim ve denetim görevini sürdürmek,
ğ) Mütevelli Heyet toplantılarına katılmak,
h) İlgili diğer mevzuatla Rektöre verilen diğer görevleri yapmak.
Rektör yardımcıları
(1) Rektör, Üniversitenin akademik, idari, mali ve öğrenci işlerinin yoğunluğunu dikkate alarak çalışmalarında kendisine yardım etmek üzere, Üniversitenin aylıklı profesörleri arasından en çok üç kişiyi Rektör yardımcısı olarak seçer.
(2) Rektör yardımcılarının görev süresi beş yıldır. Rektörün görevi sona erdiğinde yardımcılarının da görev süresi sona erer. Rektör gerekli gördüğü hallerde yardımcılarını değiştirebilir.
(3) Rektör, görevi başında olmadığı zaman yardımcılarından birisini yerine vekil bırakır. Göreve vekalet altı aydan fazla sürerse yeni bir Rektör atanır.
(4) Rektör yardımcılarının atanması veya değiştirilmesi Rektörün önerisi ve Mütevelli Heyet onayı ile yapılır.
Senato
(1) Senato, Rektörün başkanlığında Rektör yardımcıları, dekanlar, enstitü ve yüksekokul müdürleri ve her fakülteden fakülte kurullarınca üç yıl için seçilecek birer öğretim üyesinden oluşur.
(2) Öğrencilerle ilgili konuların görüşülmesi sırasında Öğrenci Konseyi Başkanı da toplantıya katılır. Konsey Başkanının katılamadığı durumlarda, başkan yardımcısı veya başkanın belirleyeceği bir yönetim kurulu üyesi toplantılara katılır.
(3) Senato, her öğretim yılı başında ve sonunda olmak üzere yılda en az iki defa toplanır.
(4) Rektör, gerekli gördüğü hallerde Senatoyu toplantıya çağırır.
(5) Senato Üniversitenin akademik faaliyetleri ile ilgili konularda karar verir; Mütevelli Heyet tarafından intikal ettirilen konularda görüş bildirir ve ilgili mevzuatla Senatoya verilen diğer görevleri yapar. Senatonun raportörü Üniversite Genel Sekreteridir.
Üniversite yönetim kurulu
(1) Üniversite Yönetim Kurulu, Rektörün başkanlığında, Dekanlar, Üniversiteye bağlı değişik öğretim birim ve alanlarını temsil edecek şekilde Senato tarafından dört yıl için seçilecek üç profesörden oluşur.
(2) Rektör Yardımcıları oy hakkı olmaksızın Üniversite Yönetim Kurulu toplantılarına katılabilirler.
(3) Öğrencilerle ilgili konuların görüşülmesi sırasında Öğrenci Konseyi Başkanı da toplantıya katılır. Konsey Başkanının katılamadığı durumlarda, başkan yardımcısı veya başkanın belirleyeceği bir yönetim kurulu üyesi toplantılara katılır.
(4) Üniversite Yönetim Kurulu, Üniversitenin yönetimiyle ilgili olarak Rektörün getireceği konularda kararlar alır, önerilerde bulunur; fakülte, enstitü ve yüksekokul yönetim kurullarının kararlarına yapılan itirazları karara bağlar. İlgili mevzuatla Üniversite Yönetim Kuruluna verilen diğer görevleri yapar. Rektör, gerektiğinde Üniversite Yönetim Kurulunu toplantıya çağırır.
(5) Üniversite Yönetim Kurulunun raportörü Üniversite Genel Sekreteridir.
Dekan
(1) Dekan; Rektörün, Üniversitenin içinden veya dışından önereceği üç profesör arasından Mütevelli Heyet kararı ile üç yıl süre ile seçilir ve atanır. Süresi biten Dekan yeniden atanabilir. Dekan ihtiyaç halinde Fakültenin öğretim üyeleri arasından en çok iki kişiyi yardımcı olarak seçer ve öneri Rektör tarafından Mütevelli Heyetin onayına sunulur. Dekanın görevi sona erdiğinde varsa yardımcısının da görevi sona erer.
(2) Dekana, görevi başında olmadığı sürede yardımcısı veya Bölüm Başkanlarından biri vekalet eder.
Fakülte, enstitü, yüksekokul kurul ve yönetim kurulları
(1) Fakülte, enstitü ve yüksekokul kurul ve yönetim kurulları, 2547 sayılı Kanunda öngörülen üyelerden oluşur ve bu Kanunda tanımlanan görevleri yürütür.
Enstitü ve yüksekokul müdürleri
(1) Rektör; enstitü müdürünü ilgili dekanlıkların görüşlerini alarak, yüksekokul müdür adaylarını tespit ederek Mütevelli Heyet onayına sunar; atama Mütevelli Heyet kararı ile kesinleşir. Görev süreleri üç yıldır. Süresi sona eren Müdür yeniden atanabilir.
Bölüm başkanı
(1) Dekan, bölümün aylıklı profesörleri, bulunmadığı takdirde doçentleri, doçent de bulunmadığı takdirde yardımcı doçentleri arasından bir adayı Bölüm Başkanı adayı olarak Rektöre önerir. O bölümü oluşturan anabilim veya anasanat dalı başkanlarının onbeş gün içinde verecekleri olumlu görüş dikkate alınarak atama Rektör tarafından Mütevelli Heyet kararı alınarak üç yıl için yapılır. Süresi biten Bölüm Başkanı tekrar atanabilir. Bölüm Başkanı görevi başında bulunamayacağı süreler için öğretim üyelerinden birini vekil olarak bırakır.
Bölüm kurulu
(1) Bölüm Kurulu, Bölüm Başkanının başkanlığında, 18/2/1982 tarihli ve 17609 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Üniversitelerde Akademik Teşkilat Yönetmeliğinde belirtilen üyelerden oluşur ve Bölüm Başkanının tespit edeceği gündemdeki konuları görüşmek üzere, eğitim-öğretim yılı süresince ayda bir defa toplanır.
(2) Bölüm Kurulu, bölüm eğitim-öğretim, uygulama ve araştırma faaliyetlerinin, programlarının; araç, gereç ve fiziksel imkanlardan en etkin biçimde yararlanma planlarının ve iş birliği esaslarının hazırlanması hususunda görüş bildirir. Bölüm Kurulunun bu konularda hazırlayacağı öneriler, Bölüm Başkanının onayından sonra uygulanır.
İngilizce hazırlık sınıfı müdürü
(1) İngilizce Hazırlık Sınıfı Müdürü, Rektörün önerisi ve Mütevelli Heyet kararı ile üç yıl için atanır. Süresi biten Müdür yeniden atanabilir.
(2) Müdür, ihtiyaç halinde hazırlık sınıfında görevli aylıklı öğretim elemanları arasından en çok iki kişiyi müdür yardımcısı olarak seçip Rektörün onayına, Rektör de atamayı usule göre Mütevelli Heyet başkanının onayına sunar. Müdür, gerekli gördüğünde yardımcılarını aynı usulle değiştirebilir. Müdürün görevi sona erdiğinde yardımcılarının da görevi sona erer.
(3) 1/4/1996 tarihli ve 22598 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Eğitim-Öğretim ve Yabancı Dille Eğitim-Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik uyarınca İngilizce eğitim yapılan ön lisans ve lisans programlarına ve lisansüstü programlara kayıtlı öğrencilerin kendi konularında okuduğunu ve duyduğunu anlayabilecek, kavrayabilecek, metinleri Türkçe’ye çevirebilecek, yazı ve söz ile kendini ifade edebilecek düzeylerde İngilizce öğrenmelerini sağlamak için gerekli tedbirleri almakla görevlidir.
Öğretim elemanları
(1) Öğretim elemanları Rektörün önerisi ve Mütevelli Heyet kararı ile atanırlar.
(2) Öğretim elemanlarının seçilmesinde ve atanmasında Devlet yükseköğretim kurumlarındaki atama koşullarına ilaveten Çankaya Üniversitesi için Mütevelli Heyetin gerekli gördüğü koşullar da aranır.
(3) Devlet yükseköğretim kurumlarında çalışmaları yasaklanmış veya disiplin yoluyla bu kurumlardan çıkarılmış kişiler, Üniversitede görev alamazlar.
(4) Öğretim elemanlarının akademik unvanlara ilişkin yükselmeleri 2547 sayılı Kanunda ve ilgili mevzuatta belirtilen usullere tabidir.
Akademik personelin çalışma esasları ve denetim
(1) Üniversitede aylık ücretle görev yapan profesör, doçent ve diğer öğretim elemanları bütün çalışmalarını Üniversite ile ilgili görevlere ayırırlar/verirler. Bunlar, özel kanunlarla belirlenen görev ve telif hakları hariç olmak üzere, Üniversiteden başka yerlerde ücretli veya ücretsiz başkaca herhangi bir iş göremezler, serbest meslek icra edemezler. Ancak, Üniversite Yönetim Kurulunun iş birliğine karar verdiği kuruluşlarla bunların işletmelerindeki çalışmaları Üniversitede sürdürülmüş sayılır.
(2) Üniversitelerin, uygulama alanına yardım görevleri kapsamında olmak üzere, Üniversite dışındaki kuruluş ve kişilerce istenecek bilimsel görüş, proje, araştırma, kurs ve benzeri hizmetler Üniversite Yönetim Kurulunca kabul edilecek esaslara bağlı olmak koşuluyla yapılabilir ve bu hizmetler karşılığında alınacak ücretlerin Mütevelli Heyet tarafından uygun görülecek bir bölümü çalışmayı yapanlara ödenir, kalanı da Üniversiteye gelir kaydedilir.
(3) Üniversitedeki görevleri kısmi zamanlı olup aylık ücrete bağlı olmayanlar Rektör, Dekan, Enstitü ve Yüksekokul Müdürü ve Bölüm Başkanı olamazlar, bunların yardımcılıklarına atanamazlar.
(4) Aylıklı öğretim elemanları en az Devlet memurları için kabul edilmiş olan haftalık çalışma süresi kadar bir süre eğitim-öğretim, bilimsel araştırma, uygulama ve yönetim görevleriyle, Üniversite organlarınca verilen diğer görevleri yapmakla yükümlüdürler.
(5) Öğretim üyelerinin haftalık ders yükü en az on saattir. Yaptıkları veya yaptırdıkları uygulama, yönettikleri seminer ve doktora çalışmalarının ne ölçüde ders yükünden sayılacağı hakkında Yükseköğretim Kurulunca yapılan belirlemeye göre hareket edilir.
(6) Aylıklı öğretim görevlileri ve okutmanlar için haftalık ders yükü oniki saatten az olmamak üzere, Yükseköğretim Kurulunca yapılan belirlemeye göre düzenleme yapılır.
(7) Rektör, Dekan, Enstitü ve Yüksekokul Müdürleri için haftalık ders yükü zorunluluğu aranmaz. Bunların yardımcılarıyla bölüm başkanlarının haftalık ders yükü yukarıda öğretim üyeleri için belirtilen ders yükünün yarısı kadardır.
(8) Öğretim elemanlarının görev etkinlikleri Bölüm Başkanları, Enstitü, Yüksekokul, İngilizce Hazırlık Sınıfı Müdürleri, Dekanlar ve Rektör tarafından izlenir ve denetlenir.
(9) Üniversitenin tüm akademik ve idari birimlerinin yöneticileriyle idari personelin günlük çalışma süreleri 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun ilgili maddelerine göre Rektörlükçe düzenlenip Mütevelli Heyetin bilgi ve onayına sunulur.
(10) Üniversitede herhangi bir idari görevi olan öğretim üyeleri, haftalık çalışma süresi içerisinde başka bir kurum veya kuruluşta görevlendirme talep edemezler. Ancak, Çankaya Üniversitesinin yüksek menfaatlerinin söz konusu olduğu özel durumlarda gerekçeli önerinin Rektörlüğe yapılması, Rektörün önerisi, Mütevelli Heyet Başkanlığınca incelendikten sonra uygun bulunması durumunda mümkündür.
(11) Üniversitede hiçbir idari görevi bulunmayan öğretim üyeleri; haftalık ders yükleri en az on saati bulmak ve Üniversitedeki görevlerini aksatmamak kaydıyla ilgili akademik dönem başlamadan önce Üniversite Yönetim Kurulu Kararı ve Mütevelli Heyeti onayı ile; Bir başka üniversite veya enstitüde ders saat ücreti karşılığı görevlendirilebilirler. Bu durumda ilgili kurumdan istenecek ders saat ücreti, Mütevelli Heyetçe belirlenir ve ilgili kuruma bildirilir. Bu hizmet karşılığında alınacak ücretler Üniversite hesabına yatırılır ve ilgili öğretim üyesine, Çankaya Üniversitesinde uygulanmakta olan ders saat ücretinin, o kuruluşta üstlenilen toplam ders saatinin çarpımı ile bulunacak miktar ders ücreti olarak ödenir.
(12) Üniversitede hiçbir idari görevi bulunmayan öğretim üyeleri; haftalık zorunlu ders yükleri en az on saati bulmuyorsa hiçbir şekilde dışarıda görevlendirilemezler. Ancak, Üniversite içerisinde zorunlu ders yükünü tamamlamak üzere Rektörlükçe görevlendirilebilirler. Bu değerlendirmeler yapılmadan dışarıdan ders saat ücreti karşılığı öğretim elemanı görevlendirilmesi temini yapılamaz.
Yabancı uyruklu öğretim elemanları
(1) Üniversitede sözleşme ile görevlendirilecek yabancı uyruklu öğretim elemanları, ilgili fakülte, enstitü veya yüksekokul yönetim kurulunun önerisi ve Üniversite Yönetim Kurulunun uygun görüşü alınarak Rektörün önerisi ve Mütevelli Heyet kararı ile atanırlar. Bu atama veya görevlendirmelerde Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının olumlu görüşü alınarak gereken işlemler tamamlanır.
(2) Bu elemanların ücretleri; 14/10/1983 tarihli ve 83/7148 sayılı Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Uyruklu Öğretim Elemanı Çalıştırılması Esaslarına İlişkin Bakanlar Kurulu Kararına göre Mütevelli Heyetçe belirlenir.
(3) Yabancı uyruklu öğretim elemanları, öğretim görevleri bakımından 2547 sayılı Kanunda ve bu Yönetmelikte aylıklı öğretim elemanları için konulan hükümlere tabidirler.
Öğretim elemanı yetiştirme
(1) Üniversitenin gelecek yıllardaki ihtiyacı için, Yükseköğretim Kurulunca belirlenen esaslara göre, Çankaya Üniversitesi Doktora Bursiyerleri İçin Akademik Görevlere Hazırlık Programı ve Burs Desteği Yönergesi çerçevesinde yurt içinde ve dışında öğretim elemanı yetiştirilir.
Yurt içinde ve yurt dışında görevlendirme
(1) Öğretim elemanlarının yurt içinde ve dışında görevlendirilmelerinde, Çankaya Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Yurtiçi ve Yurtdışı Görevlendirilmelerinde Uyulacak Esaslara İlişkin Yönerge hükümleri uygulanır.
Üniversite içi bilimsel denetim
(1) Öğretim elemanlarının bilimsel yönden denetlenmeleri, onların eğitim-öğretim, bilimsel araştırma, yayın, seminer ve uygulama faaliyetleri üzerinde olur.
(2) Her öğretim yılı sonunda Bölüm Başkanı, bölümünün geçmiş yıldaki eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleriyle, gelecek yıldaki çalışma planını belirten raporu, bağlı bulunduğu Dekana, Enstitü veya Yüksekokul Müdürüne sunar. Dekan, Enstitü veya Yüksekokul Müdürü, kendi kanaatini de ekleyerek raporları Rektöre sunar. Rektör, rapor ve görüşleri değerlendirerek gerekli tedbirleri alır ve yetersizlik ile ilgili durumları Mütevelli Heyet Başkanına bildirir.
(3) Her öğretim elemanı, bilimsel araştırmalarının, yayınlarının ve verdiği derslerle yönettiği seminerlerin ve uygulamaların listesini; yurt içinde ve dışında yapılan bilimsel kongrelerdeki tebliğlerinin birer örneğini, bağlı bulunduğu birim yöneticisi aracılığıyla Rektöre sunmak zorundadır. Yayımlanmayan eserlerin de birer kopyası verilir. 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununun eser sahibine tanıdığı haklar saklıdır.
(4) Öğretim elemanlarının bilimsel yayınları için Üniversitede özel arşiv tutulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Öğretim Dili, Yabancı Dil Hazırlık Eğitim-Öğretimi, Üniversiteye Öğrenci Kabulü, Sosyal Hizmetler, Ders Kitapları
Öğretim dili
(1) Çankaya Üniversitesinde, Hukuk Fakültesi dışındaki fakülte, enstitü ve yüksekokullarda öğretim dili İngilizcedir. Ancak, Senatonun gerekçeli kararı, Rektörün önerisi, Mütevelli Heyetin uygun bulması, Yükseköğretim Kurulunun onayı ile Üniversitenin bazı birim ve yükseköğretim programlarında kısmen veya tamamen Türkçe veya İngilizce dışında bir yabancı dille de öğretim yapılabilir.
Yabancı dil hazırlık eğitim-öğretimi
(1) Yabancı dille veya kısmen yabancı dille eğitim öğretim yapılan programlar ile hazırlık sınıfının zorunlu olduğu Türkçe öğretim yapılan programlara kaydolan öğrenciler, öğretim yılı başında açılacak İngilizce yeterlik sınavına katılmak ve bu sınavda başarısız olmaları halinde İngilizce Hazırlık Sınıfına devam etmek zorundadırlar.
(2) Hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrencilerin, kaydoldukları lisans veya lisansüstü programlarında öğrenimlerine başlayabilmeleri için hazırlık sınıfını başarı ile tamamlamaları gerekir.
(3) Öğrencinin, hazırlık sınıfında geçirdiği öğrenim süresi, kayıt olduğu lisans veya lisansüstü programı için 2547 sayılı Kanunda ve ilgili lisansüstü öğretim yönetmeliklerinde öngörülen sürelerin dışındadır.
Üniversiteye öğrenci kabulü
(1) Ön lisans ve lisans programlarına, ÖSYM tarafından merkezi sistemle yerleştirilen öğrenciler kabul edilir.
(2) Lisansüstü öğretim programlarına, Üniversitelerarası Kurulca belirlenen esaslara ve Üniversite tarafından açılacak sınav sonuçlarına göre seçilenler kabul edilir.
(3) Ayrıca yabancı uyruklu öğrenciler Yükseköğretim Kurulunun belirlediği esaslara ve Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) sonuçlarına, diğer yükseköğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan öğrenciler de 21/10/1982 tarihli ve 17845 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyinde Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre kabul edilir.
Öğrenciler için sosyal hizmetler
(1) Üniversitede;
a) Öğrencilerin, ruh sağlığının korunması, barınma, beslenme ve boş zamanlarını değerlendirme gibi ihtiyaçlarının karşılanması için, bütçe imkanları nispetinde, okuma salonları, yataklı sağlık merkezleri, mediko-sosyal merkezleri, öğrenci kantin, kafeterya ve lokantaları açmak; toplantı, sinema ve tiyatro salonları, spor salon ve sahaları, kamp yerleri sağlamak, yurt ihtiyaçlarının karşılanmasına yardımcı olmak ve bunlardan öğrencilerin en iyi şekilde yararlanmalarını sağlamak,
b) Rehberlik ve psikolojik danışma merkezi kurarak öğrencilerin kişisel sorunlarını çözmeye çalışmak,
c) Özel ve kamu kuruluşlarıyla işbirliği yaparak mezunlarına iş bulmakta yardımcı olmak
için gerekli tedbirler alınır.
Ders kitapları
(1) Ders kitapları, çıkarılacak Üniversite Yayın Yönetmeliğine göre, Üniversite tarafından basılır veya bastırılır. Ders aracı olarak kullanılan kitap ve teksirleri, öğretim elemanları kendi hesaplarına bastıramazlar. Ancak, başvurdukları eğitim-öğretim yılı içinde bastırılamayacağı Üniversite Yönetim Kurulunca yazılı olarak bildirilen kitapları kendilerinin bastırma hakkı saklıdır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İdari Teşkilat
Genel sekreter ve idari görevliler
(1) Üniversitenin idari teşkilatı, 7/10/1983 tarihli ve 124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre düzenlenir ve her birim bu kararnamede belirtilen görevleri yapar.
(2) Üniversite idari teşkilatının başı Genel Sekreterdir. Genel Sekreter, idari teşkilatın çalışmasından Rektöre ve Mütevelli Heyete karşı sorumludur. Genel Sekreter, Rektörün önerisi ve Mütevelli Heyet onayı ile atanır ve aynı usulle görevden alınır.
(3) Üniversitedeki idari personelle ilgili idari teşkilat yapısı, çalışması usul ve esasları, 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine uygun olarak Rektör tarafından düzenlenir ve Mütevelli Heyet onayı ile uygulamaya konulur.
ALTINCI BÖLÜM
Mali Hükümler
Mali kolaylıklar
(1) Üniversite 2547 sayılı Kanunun 56 ncı maddesinde yer alan mali kolaylıklardan, muafiyetlerden ve istisnalardan aynen istifade eder.
Üniversitenin gelir kaynakları
(1) Üniversitenin gelir kaynakları şunlardır:
a) Kurucu Vakıfça yapılacak bağış ve yardımlar,
b) Araştırma, geliştirme projeleri ve danışmanlık hizmetleriyle, halka açık sürekli eğitim hizmetlerinden elde edilecek gelirler,
c) Öğrencilerden alınacak eğitim-öğretim ücretleri,
ç) Yayın ve satış gelirleri,
d) Üniversitece usulüne uygun şekilde kurulacak işletmelerden ve kurulu işletmelere iştiraklerden elde edilecek gelirler,
e) Devlet bütçesinden yapılacak yardımlar,
f) Bağışlar, vasiyetler ve diğer gelirler.
(2) Mütevelli Heyet ve Rektör, Üniversite gelirlerinin artırılması için yeni ve verimli mali kaynakların temini için gerekli tedbirleri alırlar.
(3) Üniversitenin gelirleri, geçici olarak dahi Kurucu Vakıf malvarlığına veya hesaplarına intikal edemez.
Tesislerin işletilmesi
(1) Üniversite bünyesinde restoran, kafeterya, kantin olarak hizmet verebilecek yerler ile diğer tesislerin işletilmesine ilişkin esaslar Üniversite Yönetim Kurulunun kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenerek yürürlüğe konulur.
Alım, satım, yapım ve kiralama işleri
(1) Üniversitenin alım, satım, yapım, onarım ve kiralama işleri Çankaya Üniversitesi Satın Alma ve İhale Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Harcama yetkileri ve mali denetim
(1) Üniversitenin harcama yetkilisi (ita amiri) Mütevelli Heyet Başkanıdır. Mütevelli Heyet Başkanı bu yetkisinin bir kısmını Mütevelli Heyet kararı ile Rektöre devredebilir.
(2) Üniversitenin mali denetimi Mütevelli Heyet ve Yükseköğretim Kurulunca yapılır.
Üniversiteye ait mallar
(1) Üniversiteye ait gayrimenkuller ve ayni haklar Üniversite adına tapuya tescil edilir. Her türlü araç, gereç ve demirbaşlar da noter tasdikli ayniyat kayıt defterine kaydedilip kayıtlar usulüne uygun şekilde muhafaza edilir.
Üniversite gelirlerinin değerlendirilmesi
(1) Üniversitenin tüm gelirleri, Üniversite veznesine yatırılan paralar dahil, Mütevelli Heyet tarafından belirlenecek bankalarda Üniversite adına açılacak hesaplara yatırılıp bu hesaplarda tutulur. Bütçe giderleri bu hesaplardan ödenir.
(2) Mütevelli Heyet kararı ile Üniversite, Devlet tahvili ve bonosu da alabilir.
(3) Üniversite gelirleri ve harcama konularında bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (f) bentleri uygulanır. Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliğinin 22 nci maddesinde öngörüldüğü gibi, Rektör, Mütevelli Heyetin kabul ettiği bütçe sınırları içinde harcama yetkisine sahiptir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Araştırma ve geliştirme projeleri ve danışmanlık hizmetleri
(1) Üniversite öğretim elemanlarının ve yöneticilerinin girişimleriyle elde edilecek araştırma ve geliştirme projeleri, Rektör başkanlığındaki Proje Değerlendirme Komitesi tarafından incelenir, değerlendirilir ve karara bağlanır. Karar hakkında Rektör tarafından Mütevelli Heyete bilgi sunulur. Başvurular hakkında değerlendirme yapılırken projenin Üniversitenin eğitim ve araştırmalarına üst düzeyde katkısı, Üniversiteye sağlayacağı gelir ve diğer hususlar göz önünde bulundurulur.
(2) Bu tür projelerin Rektörlük tarafından başta Çankaya Üniversitesi Sürekli Eğitim, Danışma, Araştırma ve Uygulama Merkezi (SEDAM) olmak üzere ilgili Merkezler eliyle yürütülmesi sağlanır.
(3) Tam zamanlı öğretim üyelerinin Üniversite içinde ve dışında danışmanlık yapmaları Proje Değerlendirme Komitesi görüşü alınarak Rektörün onayına bağlıdır.
Özlük hakları
(1) Üniversitede görev alacak olan akademik ve idari personelin çalışma esasları 2547 sayılı Kanunda Devlet üniversiteleri için öngörülen hükümlere tabidir. Bu personel hakkında, aylık ve diğer özlük hakları bakımından 4857 sayılı Kanun hükümleri uygulanır.
İzinler
(1) İzin işleri 4857 sayılı Kanun hükümlerine göre yürütülür. Ancak akademik personele, 4857 sayılı Kanunun yıllık izinle ilgili maddesindeki sınırlamalara bakılmaksızın, öğrenime ara verilen zamanlarda kullanılmak üzere yılda toplam olarak en çok bir ay ücretli izin verilebilir.
(2) Rektör yardımcılarının, dekanların, enstitü ve yüksekokul müdürlerinin izinlerini Rektör, Rektörün iznini de Yükseköğretim Kurulu Başkanı verir, Rektör izine ayrılmadan önce Mütevelli Heyet Başkanına yazılı bilgi sunar. Çankaya Üniversitesinde görevli bütün personel, ancak bağlı olduğu ilk disiplin amirinin izniyle görevi başından ayrılabilir.
Hüküm bulunmayan haller
(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; 2547 sayılı Kanun, 4857 sayılı Kanun, Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
(2) Bu Ana Yönetmelikte yapılacak değişiklikler veya yeni bir madde ve hükmün eklenmesi, Mütevelli Heyet kararı ve Yükseköğretim Kurulu onayı ile olur.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
(1) 19/4/2007 tarihli ve 26498 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çankaya Üniversitesi Ana Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çankaya Üniversitesi Rektörü yürütür.