Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’nun 08/03/2018 tarihli toplantısında, Doğal Gaz Piyasası İletim Şebekesi İşleyiş Yönetmeliği’nin 5 inci maddesinde yer alan “Bu düzenlemelerde Kurum onayı olmaksızın değişiklik yapılamaz.” hükmü, Organize Toptan Doğal Gaz Satış Piyasası Yönetmeliği’nin “ŞİD değişiklikleri” başlıklı Geçici 3 üncü maddesi ve BOTAŞ İletim Şebekesi İşleyiş Düzenlemelerine İlişkin Esaslar (ŞİD)’ın 21 inci Bölüm hükümleri çerçevesinde ŞİD’de değişiklik yapılması hakkında aşağıdaki kararı almıştır:
ŞİD’in İçindekiler bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
İÇİNDEKİLER
KISIM I
TEMEL UYGULAMALAR
BÖLÜM A GİRİŞ
BÖLÜM B TEMEL İLKELER
BÖLÜM C TAŞIYICININ YÜKÜMLÜLÜKLERİ
BÖLÜM D PİYASA İŞLETMECİSİNİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
BÖLÜM E TAŞITANLARIN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
BÖLÜM F İLETİM ŞEBEKESİNE İLİŞKİN BİLGİLER
BÖLÜM G GAZ YILI ÖNCESİNDE SİSTEME GİRİŞ BAŞVURU ŞARTLARI
BÖLÜM H GAZ YILI İÇİNDE SİSTEME GİRİŞ BAŞVURU ŞARTLARI
BÖLÜM I İLETİM ŞEBEKESİNE BAĞLANMAK İÇİN SİSTEME GİRİŞ BAŞVURU ŞARTLARI
BÖLÜM J SİSTEME GİRİŞ UYUŞMAZLIKLARI
KISIM II
İŞLETME HÜKÜMLERİ
BÖLÜM 1 TANIMLAR VE YORUMLAMA
BÖLÜM 2 KAPASİTE REZERVASYONU, DEVRİ, AKTARIMI, KULLANIMI
BÖLÜM 3 SEVKİYAT KONTROL VE SİSTEM DENGELEME
BÖLÜM 4 DAHİLİ KULLANIM GAZI, DENGELEME GAZI ve İLETİM ŞEBEKESİ STOĞU
BÖLÜM 5 GİRİŞ ŞARTLARI
BÖLÜM 6 ÇIKIŞ ŞARTLARI
BÖLÜM 7 TAŞIMA MİKTARI BİLDİRİMİ VE PROGRAM
BÖLÜM 8 GAZIN TESLİMİ: ZİLYETLİK VE SORUMLULUĞUN GEÇİŞİ
BÖLÜM 9 TAHSİSAT
BÖLÜM 10 ÖLÇÜM VE TETKİK
BÖLÜM 11 KALİTE VE BASINÇ
BÖLÜM 12 SİSTEM PLANLAMASI
BÖLÜM 13 BAKIM
BÖLÜM 14 ACİL DURUM, ZOR GÜN, SINIRLI KAPASİTE GÜNÜ
BÖLÜM 15 VERGİLER VE HARÇLAR
BÖLÜM 16 UYUŞMAZLIKLARIN ÇÖZÜMÜ
BÖLÜM 17 GİZLİLİK
BÖLÜM 18 TAŞIYICI VE TAŞITAN ARASINDAKİ FATURALAMA VE ÖDEME
BÖLÜM 19 DENGESİZLİKLERİN UZLAŞTIRILMASINA İLİŞKİN PİYASA İŞLETMECİSİ İLE TAŞIYICI VE SİSTEM KULLANICILARINA DAİR MALİ HUSUSLAR, FATURALAMA VE ÖDEMELERE İLİŞKİN GENEL ESASLAR
BÖLÜM 20 MÜCBİR SEBEP
BÖLÜM 21 SORUMLULUKLAR VE TAZMİNATLAR
BÖLÜM 22 DEĞİŞİKLİKLER
BÖLÜM 23 YAZIŞMA VE TEBLİĞLER
BÖLÜM 24 GEÇİCİ HÜKÜMLER
BÖLÜM 25 İLAVE DENGELEYİCİ İŞLEMLERİ VE GEREKÇE KODLARI
EK-1 DOĞAL GAZ KALİTE ŞARTNAMESİ
ŞİD Kısım I, Bölüm A aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
BÖLÜM A
GİRİŞ
1. İletim Şebekesi İşleyiş Düzenlemelerine İlişkin Esaslar, kısaca ŞİD, 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu ile bu Kanuna dayanan mevzuat çerçevesinde, İletim Şebekesi yoluyla Doğal Gaz taşınması ile ilgili tarafların belli hak ve yükümlülüklerinin kayıt altına alınması amacıyla hazırlanmış bir belgedir. ŞİD, Temel Uygulamalar ve tanımlar bölümünün de yer aldığı İşletme Hükümleri olmak üzere iki kısım ve eklerden oluşmaktadır.
2. Doğal Gaz piyasa faaliyetlerine ilişkin tarifelerin hazırlanması, incelenmesi, belirlenmesi, onaylanması, yayımlanması ve revizyonuna ilişkin usul ve esaslar Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından düzenlenmektedir. BOTAŞ’ın iletim faaliyetine ilişkin fiyat, hüküm ve şartlar “BOTAŞ İletim ve Sevkiyat Kontrol Tarifesi”nde yer alır.
3. ŞİD esas itibariyle, İletim Şebekesi ile ilgili teknik ve işletme konularının ele alınmasını öngörmektedir. Her Tedarikçi veya İhracatçı Şirket, Doğal Gazın taşınması için BOTAŞ (Taşıyıcı) ile bir “Standart Taşıma Sözleşmesi” (STS) imzalayacaktır. STS’de, Taşıyıcı ile Taşıtanın, İletim Şebekesi üzerinden Doğal Gaz akışı ile ilgili hak ve yükümlülüklerini düzenleyen özel şart ve hükümlere de yer verilecektir. Doğal Gazın Taşıtan adına hareket edenlerce teslim edilmesi ve/veya alınması ve bunlarla Teslim Sözleşmesi yapılmasına ilişkin koşullar da STS’de yer alır.
4. ŞİD’de, sisteme giriş, kapasite tahsisi, sevkiyat kontrolü ve sistem dengelemesi, Taşıma Miktarı Bildirimi ve Programlar, ölçüm ve taşıma miktarının tespiti, İletim Şebekesinin kullanım koşulları, özellikleri ile günlük işletme ve bakım gereksinimleri gibi, Taşıyıcı ile Taşıtanların iletim hizmetine ilişkin hak ve yükümlülükleri ile Piyasa İşletmecisinin Organize Toptan Doğal Gaz Satış Piyasası Yönetmeliği kapsamında kendisine bırakılmış görevlerin yerine getirilmesine ilişkin Taşıyıcı ve Taşıtanlara karşı yükümlülüklerini düzenleyen genel ve ayrıntılı kural ve ilkeler belirtilmektedir.
5. ŞİD’de İlgili Mevzuata uygun olarak, İletim Şebekesini kullanmak isteyen Tedarikçiler ve İhracatçı Şirketler için net, adil, şeffaf ve ayrımcılık gözetmeyen bir çerçeve oluşturulması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda Taşıyıcı, aşağıda belirtilen ilke ve kurallara uyacaktır.
5.1. Taşıyıcı tarafından yürütülecek olan Doğal Gaz iletim faaliyetleri BOTAŞ’ın diğer faaliyetlerinden, özellikle de Doğal Gaz toptan satış/ithalat/ihracat faaliyetlerinden, bağımsız olarak yürütülecektir.
5.2. BOTAŞ, Doğal Gaz iletimi konusunda kendi toptan satış/ithalat/ihracat faaliyetleri için uygulayacağı iletim ve sevkiyat kontrol bedellerinin aynısını tüm Taşıtanlar için de uygulayacaktır.
6. ŞİD’in yürürlüğe girmesi ve değiştirilmesi EPDK’nın onayına tabidir.
7. Bir STS’nin Taşıyıcı ile herhangi bir Taşıtan arasında imzalanması üzerine işbu ŞİD, söz konusu STS’nin ayrılmaz bir parçasını teşkil edecek ve STS’nin tarafları üzerinde bağlayıcı olacaktır.
8. ŞİD’de yer alan hükümlerden hiçbirisi, Taşıtanın müşterisi Son Kullanıcılar açısından Taşıyıcıya veya Taşıyıcı açısından Son Kullanıcılara karşı herhangi bir hak yaratmayacak veya yarattığı şeklinde yorumlanmayacaktır.
ŞİD Kısım I, Bölüm C aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
BÖLÜM C
TAŞIYICININ YÜKÜMLÜLÜKLERİ
1. İletim Şebekesi üzerinden Doğal Gaz taşınması konusunda Taşıyıcının yükümlülüklerinin kapsamı ŞİD’in İşletme Hükümleri kısmında ayrıntılı olarak açıklanmaktadır. Söz konusu yükümlülükler aşağıdakileri kapsayacaktır;
a) Taşıtan tarafından Giriş Noktasında, ŞİD’e ve STS’ye uygun olarak teslim edilen Doğal Gaz Miktarlarını teslim almak ve İletim Şebekesi vasıtasıyla taşımak,
b) Doğal Gaz Miktarlarını ŞİD’e ve STS’ye uygun olarak Çıkış Noktasında Taşıtana veya adına hareket edene teslim etmek,
c) İletim Şebekesini makul ve basiretli bir tacirden beklendiği şekilde; adilane, şeffaf ve ayrımcılığa yol açmayacak şekilde işletmek,
d) Dahili Kullanım Gazı, Dengeleme Gazı ve İletim Şebekesi Stoğunun ŞİD hükümleri çerçevesinde teminini sağlamak,
e) Ölçüm ve kalibrasyonun ŞİD hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini temin etmek,
f) Her türlü sistem planlaması ve Programlı Bakım faaliyetlerini, İletim Şebekesinin verimli işletilmesini gözeterek, tüm Taşıtanların menfaatleri dikkate alınacak şekilde gerçekleştirmek,
g) İletim Şebekesinin bütünlüğünü korumak için gerekebilecek her türlü acil önlemi almak ve bununla ilgili şart ve hükümleri belirlemek,
h) Talimat verme, onay talebini ve başvuruyu reddetme gibi işlemler için gerekçe sunmak,
ı) İlgili Mevzuat hükümlerine riayet etmek.
2. Taşıyıcı, STS kapsamında Standart Hizmet verir. Standart Hizmet, ŞİD ile İletim ve Sevkiyat Kontrol Tarifesine tabi olarak;
a) Rezerve Kapasiteye kadar Doğal Gaz Miktarlarının Giriş Noktasında teslim alınması, anlık transfer ile Çıkış Noktasına taşınması, değişken bir saatlik profil arz etmeyecek şekilde çekilmek üzere Çıkış Noktasında teslime hazır hale getirilmesi asli hizmetini,
b) Asli hizmetin yerine getirilmesi için yardımcı hizmet olarak,
i. Günlük Giriş ve Günlük Çekişin tespiti için gerekli ölçümlerin yapılması,
ii. Günlük Giriş ve Günlük Çekişin tespiti için Taşıtanlar arasında tahsis işleminin yapılması,
iii. Gerekli faturaların düzenlenmesi ve Taşıtanlara gönderilmesi,
iv. Sevkiyat kontrol ve sistem dengeleme hizmeti verilmesi,
v. Giriş ve Çıkış Noktalarındaki Doğal Gazın, Gaz Giriş Hükümlerine ve ŞİD ekindeki Kalite Şartnamesine uygunluğunun tespit edilmesi,
vi. Kapasite rezervasyonunun yapılması,
vii. Tedarikçi değişimi nedeniyle kapasite devir işlemlerinin yapılması,
viii. Kapasite tescil belgelerinin düzenlenmesi,
ix. Acil Durum, Zor Gün, Sınırlı Kapasite Gününün yönetilmesi,
x. Kapasite devir ve kapasite aktarım işlemlerinin yapılması
gibi hizmetleri kapsar.
3. Taşıyıcı sistem dengesini sağlamak için STP’de İlave Dengeleyici sıfatı ile doğal gaz alış/satış işlemi yapar. STP’de gerçekleştireceği işlemlere ilişkin olarak;
a) Piyasa İşletmecisi ile Piyasa Teslim Sözleşmesi imzalayan Taşıyıcı STP’deki faaliyetlerini ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütür. Taşıyıcı, Piyasa İşletmecisinin yapacağı dengesizliklerin uzlaştırılması işlemleri için Piyasa Teslim Sözleşmesi hükümleri uyarınca işbirliği yapar ve bu kapsamda belirlenen bilgi ve verileri Piyasa İşletmecisi ile paylaşır.
b) Taşıyıcı STP’de gerçekleştireceği işlemler için gerekli duyuruları yapar ve ilgili işlemleri hangi gerekçe kodu kapsamında yaptığını belirtir.
c) İlgili mevzuatta belirtilen çerçevede ihtiyaç duyulan STP ve EBT arasındaki elektronik haberleşmeyi sağlamak için Piyasa İşletmecisi ile iş birliği yapar.
d) Piyasa İşletmecisinin PUE’de tanımlanan teminat yükümlülüklerini yönetebilmesi ve takip edebilmesi için ihtiyaç duyduğu verileri Piyasa İşletmecisi ile paylaşır ve Piyasa İşletmecisinin ilgili kullanıcılarının EBT’ye erişimini sağlar.
e) İlgili Gaz Yılı için imzalanmış olan STS’nin yürürlüğe girmesi için, Dengesizliklerin Uzlaştırılması Protokolünü hazırlayarak Piyasa İşletmecisi ve Taşıtanın bu protokolü imzalamasını talep eder.
f) Gaz günü öncesinde kendisine iletilen programlar çerçevesinde günlük talep tahmini ve iletim şebekesi stoğu tahmini yapıp EBT’de yayımlar ve STP’de duyurulmak üzere Piyasa İşletmecisine iletir.
g) Her yıl Haziran ayı sonuna kadar yıllık bazda olmak üzere 10 (on) yıllık doğal gaz iletim kapasite projeksiyonu raporunu hazırlar ve yayımlar.
4. Taşıyıcı, Taşıtana, talep etmesi halinde, Standart Hizmete ek olarak, ayrı bir sözleşme ve bedel altında, “Ek Servis” sağlar. Ek Servis, Elektronik Bülten Tablosunun (EBT) kullanımına yönelik eğitim hizmetleri gibi hizmetlerden oluşur.
ŞİD Kısım I, Bölüm D olmak üzere aşağıdaki bölüm ilave edilmiştir:
BÖLÜM D
PİYASA İŞLETMECİSİNİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
1. Piyasa İşletmecisi, Organize Toptan Doğal Gaz Satış Piyasası Yönetmeliği’nde kendine bırakılan uzlaştırma yönetimi ve veri yayımlama faaliyetlerini eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin, şeffaflık ve sorumluluk ilkeleri çerçevesinde yürütür.
2. Taşıyıcı ile Piyasa Teslim Sözleşmesi imzalayan Piyasa İşletmecisi, İletim sistemi ve STP’nin eşgüdümlü olarak en verimli şekilde kullanılmasını sağlamak için ilgili mevzuatta belirlenen hükümler doğrultusunda Taşıyıcı ile işbirliği yapar.
3. Taşıtanların İletim sisteminde oluşturduğu dengesizliklerin uzlaştırılması için, Taşıyıcı tarafından hazırlanan Dengesizliklerin Uzlaştırılması Protokolünü imzalar.
4. Piyasa İşletmecisi, dengesizliklerin uzlaştırılması işlemlerinin gerçekleştirilerek tahakkuk ettirilecek alacak ve borç miktarlarının hesaplanması, ilgili alacak ve borç bildirimlerinin hazırlanması ile gerekli tahsilat ve ödeme işlemlerinin yapılması faaliyetlerini Taşıyıcı adına ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak ŞİD ve PUE’de belirtilen kurallar çerçevesinde yürütür.
5. OTSP’ye ilişkin olarak ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda belirlenen bilgi ve verilerin Taşıyıcıya iletilmesini sağlar.
6. Taşıyıcı tarafından Sistem Kullanıcılarına duyurulmak üzere kendisine ilgili mevzuat uyarınca iletilen bilgi, belge ve raporları STP’de yayımlar.
7. Dengesizliklerin Uzlaştırılması Protokolü imzaladığı Taşıtanların OTSP’ye kaydını gerçekleştirir ve bu Taşıtanlara ilişkin bilgilerin EBT aracılığı ile Taşıyıcıya bildirilmesini sağlamak üzere gerekli iletişim altyapısını kurar.
ŞİD Kısım I, Bölüm D’nin hem bölüm harflendirilmesi hem de madde metni aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
BÖLÜM E
TAŞITANLARIN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
İletim Şebekesi üzerinden Doğal Gaz taşınması konusunda Taşıtanın yükümlülüklerinin kapsamı ŞİD’in İşletme Hükümleri kısmında ayrıntılı olarak açıklanmaktadır. Söz konusu yükümlülükler aşağıdakileri kapsayacaktır;
a) ŞİD ve STS’ye uygun olarak Rezerve Kapasitesini aşmayacak şekilde herhangi bir Giriş Noktasında Doğal Gazı teslim etmek,
b) İletim ve sevkiyat kontrol bedelleri ve ŞİD hükümleri doğrultusunda doğabilecek diğer bedelleri ödemek,
c) ŞİD ve STS’ye uygun olarak herhangi bir Çıkış Noktasında Doğal Gazı teslim almak veya adına hareket edenlerce teslim alınmasını sağlamak,
d) ŞİD’e uygun olarak, Doğal Gaz taşıma Miktarını Rezerve Kapasite ve ASM doğrultusunda Taşıyıcıya bildirmek, Programına uymak,
e) Gün içinde İletim Şebekesine giriş ve İletim Şebekesinden çekiş miktarlarını dengelemek,
f) Herhangi bir Son Kullanıcının ve/veya diğer Üçüncü Tarafın ŞİD ve STS hükümlerine riayet etmesini sağlamak,
g) İlgili Mevzuat hükümlerine riayet etmek,
h) Taşıyıcının, bir Son Kullanıcının İletim Şebekesinin veya bir kısmının işleyişini önemli ölçüde ve olumsuz etkileyebilecek şekilde davrandığını tespit etmesi durumunda, söz konusu Son Kullanıcının Taşıyıcı tarafından bu hususta verilecek talimatlara uymasını sağlamak,
i) Son Kullanıcı Tesislerine ilişkin, bunun yanısıra Dağıtım Şirketi tarafından taşıma hizmeti verilen/verilecek serbest tüketici statüsündeki tesislere ilişkin günlük sözleşme miktarlarını içeren beyanlarını Taşıyıcıya en geç ilgili aydan önceki ay iletmek,
j) Taşıtan tarafından doğal gaz satışı yapılan/yapılacak Dağıtım Şirketinin doğal gaz tedarik ettiği/edeceği elektrik üretim tesisleri için tesis bazındaki günlük toplam sözleşme miktarını içeren beyanlarını aylık bazda Taşıyıcıya en geç ilgili aydan önceki ay iletmek,
k) Taşıtan tarafından doğal gaz satışı yapılan/yapılacak Dağıtım Şirketinin doğal gaz tedarik ettiği/edeceği ve ilgili Dağıtım Şirketinin sevkiyat kontrol merkezi ile haberleşme sistemine sahip olan sanayi tesisleri toplamına ilişkin günlük toplam sözleşme miktarını içeren beyanlarını aylık bazda Taşıyıcıya en geç ilgili aydan önceki ay iletmek,
l) STS kapsamında ilgili Gaz Yılı için EBT üzerinde, noktaların Tahsisat oranları ve kullanım alanı açısından sözleşmeleri yansıttığını takip etmek,
m) Taşıyıcının Mücbir Sebep halleri, Sınırlı Kapasite Günü, Operasyonel Akış Tedbirleri, Zor Gün vb. sistem güvenliği adına tehlike oluşturabilecek herhangi bir Doğal Gaz çekişi veya girişi yapılması durumunda vereceği talimatlara uymak,
n) İletim sisteminde gerçekleştirdiği dengesizliklerin uzlaştırılması için, Taşıyıcı tarafından hazırlanan Dengesizliklerin Uzlaştırılması Protokolünü Piyasa İşletmecisi ile imzalamak.
ŞİD Kısım I, Bölüm E’nin harflendirilmesi Bölüm F olarak değiştirilmiştir.
ŞİD Kısım I, Bölüm F’nin hem bölüm harflendirilmesi hem de madde metni aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
BÖLÜM G
GAZ YILI ÖNCESİNDE SİSTEME GİRİŞ BAŞVURU ŞARTLARI
Gaz Yılı öncesinde sisteme giriş için kapasite rezervasyon talebinde bulunacaklar, bu taleplerini 15 Kasım (dahil) - 30 Kasım (dahil) tarihleri arasında Taşıyıcı’ya sunacak olup, bu başvurular sonucunda yeni Gaz Yılı dönemini kapsamak üzere 1 (bir) yıl süreli STS imzalanır. Bu STS, Taşıyıcı, Piyasa İşletmecisi ve Taşıtan arasında Dengesizliklerin Uzlaştırılması Protokolü imzalanması ile birlikte Piyasa İşletmecisi tarafından Taşıyıcıya yapılacak bildirim akabinde diğer koşulların da yerine getirilmesi ile birlikte yürürlüğe girer. Taşıyıcı, en geç 14 Kasım’da aşağıda belirtilen Giriş/Çıkış Noktaları için bir sonraki Gaz Yılına ilişkin Maksimum Ayrılabilir Kapasiteleri ve Gaz Kullanım Eşiklerini EBT’de yayımlar.
- Giriş Noktaları
- İhracat Çıkış Noktaları
- Diğer Ana Çıkış Noktaları
Taşıyıcı ayrıca her bir Tali Çıkış Noktası ile bunlar için izin verilebilecek ASM’ler ve azami Günlük Çekiş Miktarlarını ve Gaz Kullanım Eşiklerini yayımlar.
Herhangi bir Giriş Noktasından herhangi bir Çıkış Noktasına Doğal Gaz taşıtmak üzere kapasite rezervasyonu talebinde bulunacakların, ithalat, ihracat veya toptan satış lisanslarından en az birinin sahibi olmaları gerekmektedir. Başvurularda bu lisansın bir sureti ile aşağıda yer alan bilgi ve belgeler Taşıyıcıya ibraz edilecektir.
a) Taşıtılacak Doğal Gazın, İletim Şebekesi’ne ilk girişi için öngörülen tarih ve bu tarihten itibaren, 5 yıllık dönem için, bu dönem içindeki her bir Gaz Yılı içinde taşıtılması öngörülen yıllık Miktar,
b) Taşınacak Doğal Gazın İletim Şebekesine Giriş ve Çıkış Noktaları, bu noktalar için talep edilen kapasiteler ve bu noktalardan girecek ve çekilecek yıllık Miktarların aylık bazda dağılımı,
c) Her bir Çıkış Noktası için talep edilen Asgari Teslim Basıncı ve mülkiyeti ve işletme sorumluluğu Taşıyıcı’ya ait Ana Çıkış Noktaları için asgari teslim sıcaklığı,
Doğal Gaz ithalat lisans sahipleri ile toptan satış lisansına sahip Üretim Şirketleri yukarıdakilere ilave olarak, aşağıdaki bilgi ve belgeleri ibraz edeceklerdir.
d) Taşınacak olan Doğal Gazın İletim Şebekesine gireceği Giriş Noktasındaki sıcaklık ve basınç aralığı,
e) Giriş Noktasında Taşıyıcıya teslim edilecek Doğal Gazın kalite şartnamesi (ŞİD ekinde (Ek-1) verilen Kalite Şartnamesi formunun bu gaz için doldurulmuş hali (asgari ve azami değerler belirtilecektir)),
İthalat ve İhracat lisansı sahiplerinin ibraz edecekleri bilgi ve belgeler içinde aşağıdaki bilgi ve belgeler de yer alacaktır;
f) Doğal Gazın teminine yönelik ithalat ve ihracat anlaşmalarındaki Doğal Gaz akışına ilişkin hükümler ve varsa Yurt Dışı Operatörü ile yapılan sözleşme veya niyet sözleşmesi
(g) Doğal Gazın teminine yönelik ithalat ve ihracat anlaşmalarında belirlenmiş günlük teslim miktarı (DCQ).
Başvuru sahipleri bir örneği EBT ve Taşıyıcı’nın internet sayfasında yayınlanan Geçici Teminat Mektubunu diğer dokümanlarla birlikte sunacaklardır. Geçici Teminat Mektubu en az 90 Gün süreli olacak ve değeri, talep edilen kapasitelerin içinde bulunulan Gaz Yılı için geçerli iletim kapasite bedelleri doğrultusunda hesaplanacak 15 Günlük bedelinden az olmayacaktır.
Taşıyıcı, yukarıda yer alan bilgi ve belgeleri sunan başvuru sahiplerinin taleplerine, son başvuru tarihinden itibaren yedi (7) gün içerisinde cevap verir. Taşıyıcı başvuru değerlendirmelerini Kısım II - Bölüm 2’de belirtilen prensipleri dikkate alarak yapacak olup, talebi reddetmesi halinde ret gerekçelerini başvuru sahibine bildirir ve başvuru sahibine Geçici Teminat Mektubu 5 İşgünü içinde iade edilir.
Başvurunun tümüyle olumlu olarak değerlendirilmesi durumunda, başvuru sahibi STS imzalamak üzere davet edilir. Başvuru sahibi, bu davetin kendisine bildirimini müteakip 7 gün içinde STS’yi imzalamakla yükümlüdür. Aksi taktirde başvuru sahibinin Geçici Teminat Mektubu Taşıyıcı tarafından gelir addedilir.
Diğer şartları uygun görülmekle birlikte başvuru sahibinin kapasite rezervasyon talebinin kısmen olumlu karşılanması durumunda, durum başvuru sahibine bildirilerek 7 gün içerisinde (karşılanabilen talep doğrultusunda hazırlanacak) STS imzalaması istenir. Başvuru sahibi bu şartlarda STS imzalamayı kabul etmez ise Geçici Teminat Mektubu kendisine Taşıyıcı’ya yapacağı bildirimi müteakip, 5 İşgünü içinde iade edilir.
Başvuru sahibinin STS imzalanması aşamasında, kendisine başlayacak Gaz Yılına mahsus (1 Ocak-31Aralık), Giriş ve Ana Çıkış Noktalarında tahsis edilecek Rezerve Kapasite için içinde bulunulan Gaz Yılının Tarife’sinde geçerli olan iletim kapasite bedeli doğrultusunda hesaplanacak bir yıllık tutarının % 20’si (yüzde yirmi) değerinde Kesin Teminat Mektubunu Taşıyıcıya vermesi gereklidir.
Kesin Teminat Mektubu Türkiye’deki bir bankadan alınacak, süresiz ve Taşıyıcının talebi üzerine derhal ödenecek şekilde düzenlenecektir. Kesin Teminat Mektubu, Taşıyıcının Taşıtanlara çıkaracağı Aylık faturaların ödenmemesi halinde ödenmeyen tutara tekabül eden bedel için (faiz de dâhil) nakde çevrilebilecek, böyle durumlarda Taşıtan yeni bir Kesin Teminat Mektubu vermedikçe Taşıyıcının kendisine olan Standart Hizmet yükümlülüğü devam etmeyecektir. STS yapan Taşıtanların STS’yi tek taraflı olarak erken sona erdirmeleri durumunda, Kesin Teminat Mektupları Taşıyıcı tarafından nakde çevrilerek, gelir kaydolunur. Herhangi bir gerekçe ile lisansı yürürlükten kalkan Taşıtanın, STS kapsamında herhangi bir yükümlülüğünün kalmaması koşuluyla STS’si sonlandırılır ve Kesin Teminat Mektubu ilgili Taşıtana iade edilir.
Standart Taşıma Sözleşmesi (STS) metni Taşıyıcının internet sayfasında yayımlanır.
Yeni Gaz Yılı için Taşıtanlar ile Taşıyıcı arasında STS’lerin imzalanarak kapasite tescil belgelerinin Taşıtan’lara verilmesini müteakip, Taşıyıcı EBT’de, yeni Gaz Yılı için rezerve edilen kapasiteler ile Atıl Kapasiteleri en geç 15 Aralık günü olmak üzere yayımlar. 15 Aralık tarihinden sonra Atıl Kapasiteler için yapılacak bir yıldan az süreli rezervasyon talepleri için aşağıdaki Bölüm H’de detaylanan hususlar geçerli olacaktır.
Şüpheye mahal bırakmamak adına, yeni Gaz Yılı için Taşıyıcı’nın yayınlamış olduğu Atıl Kapasitelere bir yıllık rezervasyon talepleri Bölüm G şartlarına göre değerlendirilecek olup, Atıl Kapasite başvurusu olarak değerlendirilmez ve Bölüm 2.1.4 kapsamındaki katsayılar uygulanmaz.
ŞİD Kısım I, Bölüm G’nin hem bölüm harflendirilmesi hem de madde metni aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
BÖLÜM H
GAZ YILI İÇİNDE SİSTEME GİRİŞ BAŞVURU ŞARTLARI
Taşıyıcı, EBT’de ve internet sayfasında, tüm Giriş ve Ana Çıkış Noktalarını, bu noktalardaki mevcut tahsis edilen kapasiteler ile Atıl Kapasiteleri ve Ana Çıkış Noktalarına bağlı Tali Çıkış Noktalarını sürekli duyurur.
İçinde bulunulan Gaz Yılı içinde en az bir Aylık dönem için kapasite rezervasyonu talebinde bulunacak olan ve halihazırda içinde bulunulan Gaz Yılı için geçerli STS imzalamamış başvuru sahipleri, başvuru için Bölüm G’de belirtilen bilgi ve belgeleri kapasite rezervasyonu talep ettikleri her bir Giriş ve Ana Çıkış Noktası için talep ettikleri kapasite rezervasyonu başlangıç ve bitiş tarihleri ile birlikte Taşıyıcı’ya sunacaklardır. Bu başvurular Taşıyıcı tarafından 5 gün içinde cevaplandırılır ve STS imzalanmak üzere Bölüm G’de belirtilen prosedür takip edilir. Kesin Teminat Mektubunun değeri, başvuru tarihinde geçerli iletim kapasite bedeli esas alınarak hesaplanacak olan, rezerve edilen kapasitelerin 60 günlük değerinden az olmayacak ve Bölüm G’de belirtilen diğer şartlara uygun olarak hazırlanacaktır. Bu şekilde rezerve edilen kapasiteler için bedel hesaplamalarında, rezervasyonun içinde bulunulan Gaz Yılının sonuna kadar yapılması durumunda Kısım II, Bölüm 2.1.4’te belirtilen katsayılar uygulanmaz.
Halihazırda bir STS imzalamış olan Taşıtanların Taşıyıcı tarafından ilan edilmiş olan Atıl Kapasiteler için başvuruları Taşıyıcı tarafından üç (3) İşgünü içinde cevaplandırılır. Taşıtanların bu başvurularında kapasite rezervasyonu talep ettikleri her bir Giriş ve Ana Çıkış Noktası için talep ettikleri kapasite rezervasyonu başlangıç ve bitiş tarihleri de yer alır. Bu şekilde rezerve edilen kapasiteler için bedel hesaplamalarında, Kısım II, Bölüm 2.1.4’te belirtilen katsayılar, 2.1.4 ikinci paragrafında belirtilen durum hariç olmak üzere, uygulanır.
Gaz Yılı içerisinde yeni bir Giriş ya da Çıkış Noktasının işletmeye girmesi halinde bu noktalar ve bu noktalara ilişkin MAK’lar EBT’de ve internet sayfasında yayımlanır. Bu noktalarda yapılacak rezervasyonlar için Kısım II, Bölüm 2.1.4’te belirtilen katsayılar uygulanmaz.
ŞİD Kısım I, Bölüm H’nin harflendirilmesi Bölüm I olarak değiştirilmiştir.
ŞİD Kısım I, Bölüm I’nin harflendirilmesi Bölüm J olarak değiştirilmiştir.
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “Dengeleme Gazı” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Dengeleme Gazı” tabiri, İletim Şebekesinin emniyetli ve verimli bir şekilde işletilebilmesi amacıyla, sistem dengesinin sağlanabilmesine yönelik olarak, Taşıyıcı tarafından Taşıtan Tedarikçilere verilecek talimatlarla, 4.2 maddesi uyarınca alınan ya da satılan Doğal Gazı ifade eder;
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “Dengeleme Gazı Fiyatı”, “İlk Tahsis”, “Müsaade Edilen Tolerans”, “Müsaade Edilen Tolerans Miktarı”, “Son Tahsis”, “Tolerans Dışı Miktar” ve “Tolerans İçi Miktar” tanımları kaldırılmıştır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’e aşağıdaki tanımlar ilave edilmiştir:
“Dengeleme Gazı Alış Fiyatı” kısaca “DGAF” tabiri, Taşıtanın dengesizliğinin negatif olması durumunda ilgili taşıtanın dengesizlik hesaplamalarında kullanılacak Dengeleme Gazı alış fiyatını ifade eder;
“Dengeleme Gazı Satış Fiyatı” kısaca “DGSF” tabiri, Taşıtanın dengesizliğinin pozitif olması durumunda ilgili taşıtanın Dengesizlik hesaplamalarında kullanılacak Dengeleme Gazı satış fiyatını ifade eder;
“Dengesizliklerin Uzlaştırılması Protokolü” kısaca “DUP” tabiri, Taşıtan, Taşıyıcı ve Piyasa İşletmecisi arasında üçlü olarak imza altına alınan, dengesizliklerin uzlaştırılması, dengesizliklere ilişkin teminatların yönetimi, dengesizliklerin uzlaştırılmasına ilişkin ödemelerin yapılması ve takibiyle ilgili hususlar ile diğer mali hususları kapsayan protokolü ifade eder;
“G-2” tabiri, Günden önceki ikinci Günü ifade eder;
“Gerekçe Kodu” tabiri, Taşıyıcının İlave Dengeleyici olarak veya ŞİD’de belirtilen diğer haller gereği OTSP’ye girmesi durumunda giriş sebebini belirten referans numarasını ifade eder;
“Günlük Referans Fiyat” kısaca “GRF” tabiri, kesinleşmiş eşleşmelerin fiyatlarından ve teslim gününden hareketle PUE’de belirlenen esaslar çerçevesinde hesaplanan günlük Doğal Gaz fiyatını/fiyatlarını ifade eder;
“Günlük Tahsisat” tabiri, ŞİD uyarınca tahsisata ilişkin yapılacak nihai düzeltmeler öncesinde, TMB’ye konu olan bütün Giriş ve Çıkış Noktalarından Taşıtanlara tahsis edilen ilgili Gaz Gününe ait Doğal Gaz Miktarını ifade eder;
“İlave Dengeleyici” tabiri, ŞİD uyarınca İletim Şebekesinin fiziki dengesinin sağlanması amacıyla OTSP’ye girerek piyasa işlemi yapması durumunda Piyasa Katılımcısı olarak Taşıyıcıyı ifade eder;
“İlave Dengeleyici Fiyatı” kısaca “İDF” tabiri, Taşıyıcının İlave Dengeleyici sıfatıyla STP’de işlem yaptığında ŞİD’de belirlenen kurallar çerçevesinde oluşan fiyatı ifade eder;
“İlave Dengeleyici Alış Fiyatı” kısaca “İDAF” tabiri, Taşıyıcının ilgili G günü için İlave Dengeleyici sıfatıyla STP’deki alış yönlü kesinleşmiş eşleşmelerinin ağırlıklı ortalama fiyatını ifade eder;
“İlave Dengeleyici Satış Fiyatı” kısaca “İDSF” tabiri, Taşıyıcının ilgili G günü için İlave Dengeleyici sıfatıyla STP’deki satış yönlü kesinleşmiş eşleşmelerinin ağırlıklı ortalama fiyatını ifade eder;
“Merkezi Uzlaştırma Kuruluşu” tabiri, Organize Toptan Doğal Gaz Satış Piyasası Yönetmeliği’nde belirlenen mali işlemlerin yürütülmesinde kendisinden hizmet alınan ve 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’na göre Merkezi Takas Kuruluşu olarak görev yapan kuruluşu ifade eder;
“Merkezi Uzlaştırma Kuruluşu Anlaşması” tabiri, Piyasa İşletmecisi ile Merkezi Uzlaştırma Kuruluşu arasında imzalanan ve tarafların teminat yönetimi ve ödemelere ilişkin görev ve sorumluluklarını belirleyen anlaşmayı ifade eder;
“Merkezi Uzlaştırma Kuruluşu-Katılımcı Anlaşması” tabiri, Merkezi Uzlaştırma Kuruluşu tarafından hazırlanan ve Piyasa İşletmecisi tarafından onaylanan, Piyasa Katılımcıları/Sistem Kullanıcıları ile Merkezi Uzlaştırma Kuruluşu arasında teminat yönetimi ve nakit takas hizmetlerine ilişkin olarak imzalanan anlaşmayı ifade eder;
“Noktasal/Bölgesel Ürün” tabiri, STP’deki piyasa işlemlerine konu olmak üzere İletim Sisteminin ihtiyaçları için oluşturulan ürünü ifade eder;
“Noktasal/Bölgesel Taahhüt Ücreti” tabiri, Piyasa Katılımcısının 3.3.2 bendi gereği noktasal/bölgesel taahhüdünü yerine getirmemesi halinde ödeyeceği cezai şartı ifade eder;
“Organize Toptan Doğal Gaz Satış Piyasası” kısaca “OTSP” tabiri, Piyasa İşletmecisi tarafından Organize Toptan Doğal Gaz Satış Piyasası Yönetmeliği kapsamında işletilecek olan piyasayı ifade eder;
“Piyasa İşletmecisi” tabiri, STP’yi kuran ve merkezi karşı taraf olarak işleten, piyasa işletim lisansı sahibi Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketi’ni (EPİAŞ) ifade eder;
“Piyasa İşletim Usul ve Esasları” kısaca “PUE” tabiri, Organize Toptan Doğal Gaz Satış Piyasası Yönetmeliği ve ilgili mevzuat doğrultusunda OTSP’nin işletilmesine ilişkin usul ve esasları ifade eder;
“Piyasa Katılımcısı” tabiri, STP’de işlem yapma hakkı bulunan Sistem Kullanıcılarını ifade eder;
“Piyasa tabanlı olmayan yöntemler” tabiri, İletim şirketinin sistemin fiziksel dengesini sağlamak amacıyla organize toptan doğal gaz satış piyasasını kullanmaksızın başvurabileceği ŞİD’de düzenlenen mekanizmaları ifade eder;
“Piyasa Teslim Sözleşmesi” tabiri, Taşıyıcı ve Piyasa İşletmecisi arasında akdedilen sözleşmeyi ifade eder;
“Referans Stok Seviyesi” tabiri, İletim Şebekesinin en elverişli şekilde işletilebilmesi için İletim Şebekesi içinde bulunması gereken doğal gaz miktarını ifade eder;
“Sınırlı Kapasite Günü” tabiri, Taşıtanların doğal gaz giriş miktarının artması ve/veya doğal gaz çekiş miktarlarının azalması nedeniyle Sistem dengesinin bozulduğu ve İletim Sistemi Operatörünün Madde 4.2 kapsamında yapacağı işlemler ile bu dengeyi tekrar sağlayamadığı Günü ifade eder;
“Sistem” tabiri, doğal gazın üretimi, iletimi, depolanması ve dağıtımı işlevlerini yerine getirmek üzere kurulan tesis ve teçhizatı ifade eder;
“Sistem Kullanıcısı” tabiri, Sistemden gaz alan veya Sisteme gaz temin eden veya Sistem üzerinden transit gaz geçişi yapan gerçek veya tüzel kişiyi ifade eder;
“Sürekli Ticaret Platformu” kısaca “STP” tabiri, Piyasa İşletmecisi tarafından Organize Toptan Doğal Gaz Satış Piyasası Yönetmeliği çerçevesinde OTSP’ye yönelik olarak kurulan ve elektronik ortamda işletilen ticaret platformunu ifade eder;
“STP Katılım Anlaşması” tabiri, Piyasa İşletmecisi ile STP’ye katılım sağlayan lisans sahipleri arasında yapılan ve Organize Toptan Doğal Gaz Satış Piyasası Yönetmeliği’nde belirlenen esaslar çerçevesinde hazırlanmış olan anlaşmayı ifade eder;
“Tahsisat” tabiri, TMB’ye konu bütün Giriş ve Çıkış Noktaları için hesaplanan Günlük doğal gaz miktarının o noktayı kullanan Taşıtanlara tahsis edilmesini ifade eder;
“Tahsisat Miktarı” tabiri, TMB’ye konu bütün Giriş ve Çıkış Noktalarından Taşıtanlara tahsis edilen ilgili Gaz Gününe ait kesinleşmiş doğal gaz miktarını ifade eder;
“Tahsisat Protokolü” tabiri, bir Ana Çıkış Noktasından veya Ana Çıkış Noktası alt akışından beslenen Son Kullanıcıya ortak satış yapılması durumunda taraflar arasında imzalanan protokolü ifade eder;
“Taşıma Miktarı Değişiklik Talimatı” kısaca “TMDT” tabiri, daha önce yapılan bir TMB’de, TMDB’de veya Programda Taşıyıcı tarafından talep edilen değişikliklere ilişkin bildirimi ifade eder;
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “Düzeltilmemiş Değer” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Düzeltilmemiş Değer (m3)” tabiri, çalışma şartlarındaki gazın, yalnızca sayaç üzerindeki numaratörden, belli zaman aralıklarında okunan miktarını, ifade eder;
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “Düzenleme Ücretleri” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Düzenleme Ücretleri” tabiri, Taşıtanın 3.3.4 bendi gereği ödeyeceği ücreti ifade eder;
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “Düzenlenmiş Tolerans” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Düzenlenmiş Tolerans” tabiri, 3.3.4 alt bendinde belirtilen toleransları ifade eder;
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “İletim Şebekesi Stoğu” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“İletim Şebekesi Stoğu” tabiri, İletim Şebekesi içinde bulunan doğal gaz miktarını ifade eder;
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “Kesin Teminat Mektubu” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Kesin Teminat Mektubu” tabiri, Taşıyıcı ile Taşıtan arasındaki STS’ye esas olan kapasite tescil belgesi doğrultusunda, bedeli, Kısım I, Bölüm G ve Bölüm H’deki hükümler doğrultusunda hesaplanan ve Taşıtan tarafından Taşıyıcıya verilen mali teminatı ifade eder;
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “Mücbir Sebep” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Mücbir Sebep” tabiri, 20.2.1 bendinde verilen anlamı ifade eder;
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “Taşıma Miktarı Değişiklik Bildirimi” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Taşıma Miktarı Değişiklik Bildirimi” kısaca “TMDB” tabiri, daha önce yapılan bir TMB’de veya TMDB’de veya Programda Taşıtan tarafından yapılan değişikliklere ilişkin bildirimi ifade eder;
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “Üretim Şirketi” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Üretim Şirketi” tabiri, doğal gazın 30.05.2013 tarihli ve 6491 sayılı Türk Petrol Kanunu kapsamında Türkiye’de yer altında bulunan yataklarından yer üstüne çıkarılması, temizlenmesi ve arıtılması, toplama hatlarıyla iletim hatlarına kadar taşınması faaliyetini gerçekleştiren tüzel kişiyi ifade eder;
ŞİD Kısım II, Bölüm 1, Madde 1.1’de yer alan “Zor Gün” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Zor Gün” tabiri, Taşıtanların, doğal gaz çekiş miktarlarının artması ve/veya giriş miktarlarının azalması ve/veya herhangi bir Giriş Noktasındaki doğal gaz girişinin durması nedeniyle sistem dengesinin bozulduğu ve İletim Sistemi Operatörünün Madde 4.2 kapsamında yapacağı işlemler ile bu dengeyi tekrar sağlayamadığı Günü ifade eder.
ŞİD Kısım II, Bölüm 2’nin ilk paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
BÖLÜM 2
KAPASİTE REZERVASYONU, DEVRİ, AKTARIMI, KULLANIMI
İletim Şebekesi ile Doğal Gaz taşıtmak üzere Taşıyıcıdan hizmet alınmasının ön şartı bir Giriş veya Çıkış Noktasında kapasite rezervasyonu yapılması ve bu doğrultuda Taşıyıcı ile STS imzalanmasıdır. Kapasite rezervasyonlarının süresi en fazla bir Gaz Yılı olup, yeni Gaz Yılı ile içinde bulunulan Gaz Yılı için başvuruların nasıl yapılacağı ve bunlara ilişkin takvim Kısım I, Bölüm G ve H’de detaylanmıştır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 2, Madde 2.1.3 aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
2.1.3. İthalat ve ihracat lisansı sahibi Taşıtanlar, ithalat veya ihracat amacıyla, yalnızca lisanslarında belirtilen noktalarla ilgili Giriş veya İhracat Çıkış Noktaları için kapasite rezervasyonu talep edebilirler. Bu Taşıtanların mevcut ithalat veya ihracat lisanslarına ilaveten yeni bir ithalat veya ihracat lisansı almaları ve bunlar için Giriş veya Çıkış Noktasında kapasite rezervasyonu talep etmeleri halinde, bu lisansların bir suretini Taşıyıcıya vermeleri gereklidir.
Bir Taşıtan bir Giriş Noktasında teslim ettiği Doğal Gazın bir kısmını bir başka Taşıtana devredecek ise, bu Giriş Noktası devredecek Taşıtan için aynı zamanda bir Transfer Çıkış Noktası olacak ve kapasite rezervasyonu başvurusunda, bu noktada devralacak Taşıtan(lar)a teslim edilebilecek azami Günlük Miktar belirtilecektir. Transfer Giriş ve Çıkış Noktası uygulamalarına ilişkin Gaz Yılı içerisinde yapılacak başvurularda, Bölüm H’de ve 2.1.4 bendinde belirlenen takvim uygulanır. Bir Giriş Noktasından devrin gerçekleştirildiği her bir Transfer Çıkış Noktasının, dolayısıyla da buna bağlı her bir Transfer Giriş Noktasının MAK’ı, bu Giriş Noktasının MAK’ı kadardır.
Depolama Tesislerine bağlı Giriş ve Çıkış Noktalarına ilişkin kapasite rezervasyon talepleri, bu Depolama Tesislerinden hizmet alan Taşıtanlar tarafından yapılır. Bu noktalardaki kapasite rezervasyonları ilgili Depolama Şirketinden alınan bilgiler doğrultusunda yapılır ve her bir Taşıtan için MAK ile sınırlı olmak kaydıyla, ilgili noktada yapılacak rezervasyon toplamı MAK’ı aşacak şekilde kapasite rezervasyonu yapılabilir.
Taşıtanın, İletim Şebekesinde veya Bağlanan Sistemlerde meydana gelen teknik sorunlar veya işletme sorunları sebebiyle Rezerve Kapasiteye sahip olduğu bir Giriş Noktasından, sisteme Doğal Gaz girişi yapamaması veya kısıtlı giriş yapması durumunda, varsa başka bir Giriş Noktasındaki Atıl Kapasite kullanılabilir.
ŞİD Kısım II, Bölüm 2, Madde 2.5.3 aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
2.5.3. Giriş Noktaları arasında, Tarifede belirtilen farklı çıkış zonları arasında, Taşıtanlar arasında kapasite aktarımı yapılamaz. Taşıyıcı,
a) Herhangi bir kapasite aktarım talebini reddetmek,
b) Aktarılabilecek kapasite miktarını sınırlamak,
c) Aktarımın gerçekleştiği Ana Çıkış Noktalarında değişken bir saatlik profil arz eden Günlük çekiş nedeniyle İletim Şebekesinin dengesinin bozulmasına bağlı olarak herhangi bir kapasite aktarımını kısmen veya tamamen iptal etmek
hak ve yetkisine sahiptir:
ŞİD Kısım II, Bölüm 2, Madde 2.6 aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
2.6. Kapasite Devri ve Aktarımı için Başvuru Esasları
Kapasite devri ve Tedarikçi değişimi nedeni ile kapasite devri ile ilgili taleplerin, devrin öngörüldüğü Aydan bir önceki ayın 15’ine kadar; kapasite aktarımı ile ilgili taleplerin aktarımın öngörüldüğü Aydan bir önceki ayın 20’sine kadar Taşıtanlar tarafından Taşıyıcıya bildirilmesi gereklidir. Taşıyıcı devir ve aktarım talepleri için başvuru tarihi sonrası üç gün içerisinde cevap verir. Kapasite devirleri ve aktarımlarının Ayın ilk Gününden itibaren başlaması esastır.
Kapasite devri, Tedarikçi değişimi nedeni ile kapasite devri, kapasite aktarımı taleplerine ilişkin bildirimlerde duruma göre aşağıdaki hususlar da yer alır:
a) Söz konusu Giriş Noktası, Ana Çıkış Noktası ve varsa alt akışındaki Tali Çıkış Noktası,
b) Söz konusu devirlerin/aktarımların talep edilen süresi (Aylık bazda),
c) Devredilecek / aktarılacak olan Rezerve Kapasite miktarı,
d) Devralan ve devreden Taşıtan.
Yukarıdaki hususları da içeren ve kapasite devri, Tedarikçi değişimi nedeni ile kapasite devri, kapasite aktarımı talepleri için kullanılacak başvuru formları EBT’de yayımlanır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 2, Madde 2.8.3 aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
2.8.3. Bir Çoklu Çıkış Noktasında Kapasite Aşım Ücreti, Taşıtanların o noktadaki toplam Tahsisat miktarının, toplam Kapasite Rezervasyonunu aşmadığı durumlarda uygulanmaz. Ancak bu durumda, Taşıtanların Rezerve Kapasitelerinin aşım miktarı için Tarifedeki iletim kapasite bedeli üzerinden kapasite aşımı gerçekleştiren Taşıtanlarca ödeme yapılır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.1.3 aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.1.3. Taşıtanların dengesiz olmaları durumunda ödeyecekleri sevkiyat kontrol bedelleri 3.3 ve 3.5 maddelerinde açıklanmıştır. Buna ek olarak, sistem güvenliği adına tehlike oluşturabilecek Mücbir Sebep Halleri, Sınırlı Kapasite Günü, Zor Gün, PUE’de tanımlanan hallerde STP’nin askıya alınması gibi ŞİD’de belirlenen diğer hallerde herhangi bir doğal gaz çekişi veya girişi yapılması durumunda Taşıyıcı anılan Taşıtanın İletim Şebekesinden gaz çekişini veya İletim Şebekesine gaz girişini sınırlandırabilir veya tamamen durdurabilir.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.1.5 kaldırılmıştır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.2 aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.2. Dengesizlikler
Taşıtanların, iletim sisteminde gerçekleştirdiği işlemler neticesinde Madde 3.6 çerçevesinde doğacak Kesinti Dengeleme Bedeli, Taşıyıcı tarafından; dengesizliklerin uzlaştırılması sonucu ŞİD ve PUE çerçevesinde doğacak bedeller ise Piyasa İşletmecisi tarafından ilgili Taşıtanlara tahakkuk ettirilecektir.
Taşıyıcı sistem dengesini sağlamak amacıyla sırasıyla aşağıdaki yöntemlere başvurur:
i. 4.2 bendi kapsamında STP’ye İlave Dengeleyici sıfatıyla girip (Noktasal/Bölgesel Ürün hariç olmak üzere) doğal gaz tedarik etmek,
ii. (i) bendi kapsamında doğal gaz tedarik edilmesinin belirli bir bölgedeki dengenin sağlanması için yeterli olmayacak olması durumunda, Noktasal/Bölgesel Ürün satın almak amacıyla STP’ye İlave Dengeleyici sıfatıyla girip doğal gaz tedarik etmek,
iii. (i) ve (ii) bentleri kapsamında yeterli miktarda doğal gaz tedarik edilememesi durumunda, tedarik edilemeyen miktar için, Dengeleme Gazı Anlaşması kapsamında doğal gaz tedarik etmek.
Sıralanan yöntemlerle gaz tedarik edilememesi sonucu, İletim Şebekesi Asgari Stok Miktarında Operasyonel Akış Tedbiri gerektirecek seviyede düşüş yaşanmış olması ve/veya 14. Bölüm kapsamında Sistemin fiziksel dengesinin sağlanmasında güçlük yaşanması durumunda, Taşıyıcı herhangi bir Taşıtana bir Giriş Noktasında veya bir Çıkış Noktasında arttırma veya azaltma talimatı verebilir.
Taşıyıcının herhangi bir talimatını yerine getirmek için Madde 7.2 ve/veya Madde 7.4 kapsamında Giriş veya Çıkış Noktalarındaki Programlarında değişiklik yapan Taşıtanların, Gün içinde Ulusal Dengeleme Giriş ve Çıkış Noktalarına ilave Miktar girmek üzere TMDB yapmalarına izin verilir. Bahse konu Günle ilgili olarak;
(a) Giriş Noktalarına ait Program toplamları, Çıkış Noktalarına ait Program toplamlarından fazla olan bir Taşıtan için o Güne dair Günlük Dengesizlik:
(i) Pozitif ise, sistemde bıraktığı doğal gaz miktarı ve 3.2 maddesi kapsamında Taşıyıcı tarafından Taşıtana verilen talimat miktarından hangisi daha düşük ise o miktar, Taşıtanın günlük dengesizlik miktarından çıkarılır. Söz konusu miktar ile o Güne ilişkin İDAF üzerinden bedel hesaplanarak Piyasa İşletmecisi tarafından ilgili Taşıtana verecek olarak kaydedilir. Talimat verilen Giriş veya Çıkış Noktalarına ilişkin Kapasite Aşım Ücretleri ile Düzenleme Ücretleri söz konusu Taşıtanlar için uygulanmaz. Şüpheye mahal bırakmamak için, talimata kadar sisteme bırakılan miktar için işbu bent hükümleri, talimatı aşan miktar için ŞİD kapsamındaki genel hükümler uygulanır.
(ii) Negatif ise, dengesizlikler, Kapasite Aşım Ücretleri ve Düzenleme Ücretleri ile ilgili kurallar herhangi bir istisna getirilmeden uygulanır.
(b) Giriş Noktalarına ait Program toplamları, Çıkış Noktalarına ait Program toplamlarından az olan bir Taşıtan için o Güne dair Günlük Dengesizlik:
(i) Negatif ise, sistemden çektiği doğal gaz miktarı ve 3.2 maddesi kapsamında Taşıyıcı tarafından Taşıtana verilen talimat miktarından hangisi daha düşük ise o miktar Taşıtanın günlük dengesizlik miktarından çıkarılır. Söz konusu miktar ile o Güne ilişkin İDSF üzerinden bedel hesaplanarak Piyasa İşletmecisi tarafından ilgili Taşıtandan alacak olarak kaydedilir. Talimat verilen Giriş veya Çıkış Noktalarına ilişkin Kapasite Aşım Ücretleri ile Düzenleme Ücretleri söz konusu Taşıtanlar için uygulanmaz. Şüpheye mahal bırakmamak için, talimata kadar sistemden çekilen miktar için işbu bent hükümleri, talimatı aşan miktar için ŞİD kapsamındaki genel hükümler uygulanır.
(ii) Pozitif ise, dengesizlikler, Kapasite Aşım Ücretleri ve Düzenleme Ücretleri ile ilgili kurallar herhangi bir istisna getirilmeden uygulanır.
Bu maddede düzenlenen İDAF ve İDSF fiyatlarının ilgili gün için oluşmamış olması durumunda, oluşmuş olan en son İDAF ve İDSF ilgili Taşıtanın dengesizliğinde dikkate alınır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.3 aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.3. Sistem Dengelemesine Katılım Bedeli
Sistem Dengelemesine Katılım Bedeli “Günlük Dengesizlik Ücretleri”, “Noktasal/Bölgesel Taahhüt Ücretleri” ile “Düzenleme Ücretleri”ni kapsamaktadır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.3.1.1 aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.3.1.1. Taşıtan için Günlük Dengesizlik her Gün’le ilgili olarak aşağıdaki kalemler arasındaki fark olarak hesaplanacaktır:
a) Taşıtanın doğal gaz teslim ettiği Giriş Noktalarındaki toplam Günlük Girişi ve
b) Taşıtanın doğal gaz çektiği Çıkış Noktalarındaki toplam Günlük Çekişi
3.3.1.1(a) alt bendindeki miktar 3.3.1.1(b) alt bendindeki miktardan fazla ise Günlük Dengesizlik pozitif, 3.3.1.1(b) alt bendindeki miktar 3.3.1.1(a) alt bendindeki miktardan fazla ise Günlük Dengesizlik negatiftir. Günlük Dengesizliğin pozitif olduğu durumda Taşıtanın sistemde doğal gaz bıraktığı, Günlük Dengesizliğin negatif olduğu durumda Taşıtanın sistemden doğal gaz aldığı kabul edilir. Taşıtanın günlük dengesizliğinin pozitif olduğu durumda Taşıtana ödenecek dengesizlik bedeli hesaplamalarında ilgili güne ait DGSF, Taşıtanın günlük dengesizliğinin negatif olduğu durumlarda Taşıtanın ödeyeceği dengesizlik bedeli hesaplamalarında ilgili güne ait DGAF kullanılacaktır.
Taşıtanın noktasal/bölgesel dengesizliği bulunması durumunda ise, noktasal/bölgesel taahhüt hesabı günlük dengesizlik hesabından ayrı yapılır. Taşıtanın ilgili gündeki noktasal/bölgesel taahhüt miktarı, günlük dengesizlik miktarından çıkartılır.
Günlük dengesizlik ücretleri Taşıtanlara ay sonunda gün bazında PUE’de belirtilen kurallar çerçevesinde Taşıyıcı adına Piyasa İşletmecisi tarafından tahakkuk ettirilir.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.3.1.2 (Dengeleme İçin Müsaade Edilen Tolerans Düzeyleri) kaldırılmıştır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.3.1.3 kaldırılmıştır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.3.1.4 kaldırılmıştır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.3.1.5 kaldırılmıştır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3’e Madde 3.3.2 olmak üzere aşağıdaki madde ilave edilmiştir:
3.3.2. Noktasal/Bölgesel Taahhüt Ücretleri
ŞİD Kısım II, Bölüm 3’e Madde 3.3.2.1 olmak üzere aşağıdaki madde ilave edilmiştir:
3.3.2.1. Bir Taşıtanın noktasal/bölgesel üründe satış yönlü kesinleşmiş eşleşmelerinin bulunması durumunda Taşıtanın satış yönlü eşleşmesinin gerçekleştiği nokta/bölge için noktasal/bölgesel taahhüt hesabı yapılır. Taşıtanın eşleşen noktasal/bölgesel tekliflerindeki eşleşme miktarlarının toplamının aynı noktadaki gerçekleşen tahsisat miktarından fazla olması ve Taşıtanın ilgili günde negatif dengesiz olması durumlarında, Taşıyıcı kaynaklı durumlardan kaynaklanan miktar hariç olmak üzere fazla miktar için hesaplanan Noktasal/Bölgesel Negatif Dengesizlik Ödemesinde (BNDÖ) aşağıdaki formül kullanılır;
Bu formülde geçen;
BNDÖt,i : “t” Taşıtanının “i” fatura dönemindeki noktasal/bölgesel ürünlerdeki kesinleşmiş eşleşmeler sonucu yükümlülüğünü yerine getirmediğinden dolayı tahakkuk ettirilecek borç tutarını,
NGDt,g : “t” Taşıtanının “g” günündeki negatif dengesizliğini,
BSMt,g,k,e : “t” Taşıtanının “g” günündeki “k” noktasına ait “e” eşleşmesindeki noktasal/bölgesel satış miktarını,
BTMt,g,k : “t” Taşıtanının “g” günündeki “k” noktasına ait noktasal/bölgesel üründeki satış yönlü kesinleşmiş eşleşmesi için vermiş olduğu teklif noktasında gerçekleşen tahsisatı,
BSFt,g,k : “t” Taşıtanının “g” günündeki “k” noktasına ait noktasal/bölgesel üründeki satış yönlü kesinleşmiş eşleşme fiyatlarının en yükseğini,
n : İlgili fatura dönemine ilişkin noktasal/bölgesel kesinleşmiş eşleşmelerin sayısını,
p : Taahhüt katsayısını
ifade eder.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3’e Madde 3.3.2.2 olmak üzere aşağıdaki madde ilave edilmiştir:
3.3.2.2. Bir Taşıtanın noktasal/bölgesel üründe alış yönlü kesinleşmiş eşleşmelerinin bulunması durumunda Taşıtanın alış yönlü eşleşmesinin gerçekleştiği nokta/bölge için noktasal/bölgesel taahhüt hesabı yapılır. Taşıtanın eşleşen noktasal/bölgesel tekliflerindeki eşleşme miktarlarının toplamının aynı noktada gerçekleşen tahsisat miktarından fazla olması ve Taşıtanın ilgili günde pozitif dengesiz olması durumlarında, Taşıyıcı kaynaklı durumlardan kaynaklanan miktar hariç olmak üzere fazla miktar için hesaplanan Noktasal/Bölgesel Pozitif Dengesizlik Ödemesinde (BPDÖ) aşağıdaki formül kullanılır;
Bu formülde geçen;
BPDÖt,i : “t” Taşıtanının “i” fatura dönemindeki noktasal/bölgesel ürünlerdeki kesinleşmiş eşleşmeler sonucu yükümlülüğünü yerine getirmediğinden dolayı tahakkuk ettirilecek alacak tutarını,
PGDt,g : “t” Taşıtanının “g” günündeki pozitif dengesizliğini,
BAMt,g,k,e : “t” Taşıtanının “g” günündeki “k” noktasına ait “e” eşleşmesindeki noktasal/bölgesel alış miktarını,
BTMt,g,k : “t” Taşıtanının “g” günündeki “k” noktasına ait noktasal/bölgesel üründeki alış yönlü kesinleşmiş eşleşmesi için vermiş olduğu teklif noktasında gerçekleşen tahsisatı,
BAFt,g,k : “t” Taşıtanının “g” günündeki “k” noktasına ait noktasal/bölgesel üründeki alış yönlü kesinleşmiş eşleşme fiyatlarının en düşüğünü,
n : İlgili fatura dönemine ilişkin noktasal/bölgesel kesinleşmiş eşleşmelerin sayısını,
p : Taahhüt katsayısını
ifade eder.
Herhangi bir Günle ilgili olarak her Taşıtanın Günlük Dengesizliği 9. Bölüm’de detaylandırıldığı şekilde hesaplanacaktır.
Noktasal/bölgesel taahhüt ücretleri Taşıtanlara ay sonunda gün bazında Taşıyıcı adına Piyasa İşletmecisi tarafından tahakkuk ettirilecektir.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3’e Madde 3.3.3 olmak üzere aşağıdaki madde ilave edilmiştir:
3.3.3. Dengesizlik hesaplarında kullanılacak Dengeleme Gazı Alış Fiyatı (DGAF) ve Dengeleme Gazı Satış Fiyatı (DGSF) şu şekilde hesaplanır:
a) Taşıyıcının İlave Dengeleyici olarak STP’de işlem yapmadığı veya sadece noktasal/bölgesel işlem yaptığı durumlarda;
DGAF = GRF x 1,03
DGSF = GRF x 0,97
b) Taşıyıcının İlave Dengeleyici olarak STP’de işlem yaptığı veya ŞİD’in ilgili diğer hükümleri uyarınca doğal gaz temin ettiği durumlarda;
DGAF = maks ((GRF x 1,03), İDAF)
DGSF = min ((GRF x 0,97), İDSF)
İDAF ve İDSF, Taşıtanların Günlük Giriş ve Günlük Çekişleri, 9. Bölüm hükümlerine göre tespit edilecektir.
İletim Şirketinin Piyasa Tabanlı Olmayan Yöntemlerden olmak üzere Dengeleme Gazı Anlaşmasıyla doğal gaz tedarik ettiği günlerde de dengesizliklerin uzlaştırılmasına yönelik hesaplamalar, bu maddedeki kurallara göre yapılır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.3.2’nin hem madde numarası değiştirilmiş hem de madde metni ilave edilmiştir:
3.3.4. Düzenleme ve TMDB Ücretleri
Düzenleme ve TMDB ücreti hesaplamalarında aşağıdaki toleranslar kullanılacaktır.
Düzenlenmiş Tolerans Miktarı, Taşıtanın en son Programında belirtilen doğal gaz miktarlarından fazla veya az bir doğal gaz miktarını ifade eder.
Düzenlenmiş Tolerans Miktarının negatif ve pozitif sınırları, aşağıdaki tablolar ve formüle göre hesaplanır.
Giriş Noktaları için:
Çıkış Noktaları için:
| Taşıtanın Programında Çıkış Noktası İçin Belirtilen Miktar Aralığı (Sm3) | A | B | Düzenlenmiş Tolerans (C) |
| 0-100.000 | 0 | Ç | +/- 1,00 (%100) |
| 100.001-250.000 | +/- 100.000 | Ç-100.000 | +/- 0,12 (%12) |
| 250.001-1.000.000 | +/- 118.000 | Ç-250.000 | +/- 0,10 (%10) |
| 1.000.001-2.000.000 | +/- 193.000 | Ç-1.000.000 | +/- 0,06 (%6) |
| 2.000.001 ve üstü | +/- 253.000 | Ç-2.000.000 | +/- 0,04 (%4) |
D = A + (B * C)
D : Düzenlenmiş Tolerans Miktarı
G : Programdaki Giriş Miktarı
Ç : Programdaki Çıkış Miktarı
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.3.2.1’in hem madde numarası hem de madde metni aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.3.4.1. Düzenleme Ücretleri
Düzenleme Ücretleri Depolama Tesisleri, LNG Terminalleri ve yurt içindeki üretim tesislerine ilişkin Giriş Noktaları ile her bir Çıkış Noktası için ayrı ayrı olmak üzere, aşağıdaki kalemler arasındaki farkın, Düzenlenmiş Tolerans Miktarını aştığı Günler için hesaplanacak ve Taşıtanlar tarafından ödenecektir. Alt akışında Tali Çıkış Noktaları bulunan Ana Çıkış Noktalarında Düzenleme Ücretleri, sadece Tali Çıkış Noktaları için uygulanacaktır.
a) Giriş ve Çıkış Noktasında o Gün için, Taşıtanın 9. Bölüm uyarınca yapılan Tahsisat neticesi tespit edilen Günlük Giriş ve Günlük Çekiş Miktarları ve
b) Giriş ve Çıkış Noktasında o Günün Programında belirtilen doğal gaz miktarları.
Bir Çoklu Çıkış Noktasında Düzenleme Ücretleri, Taşıtanların toplam Tahsisatı ile toplam Program Miktarı arasındaki farkın, yukarıda Çıkış Noktaları için belirtilmiş olan Düzenlenmiş Tolerans değerini aşmadığı durumlarda uygulanmaz.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.3.2.2 kaldırılmıştır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3’e Madde 3.3.4.2 olmak üzere aşağıdaki madde ilave edilmiştir:
3.3.4.2. TMDB Ücretleri
TMDB Ücretleri, her bir Giriş Noktası ile her bir Çıkış Noktası için ayrı ayrı olmak üzere, aşağıdaki kalemler arasındaki farkın, Düzenleme Ücreti hesaplamasında kullanılmayan Düzenlenmiş Tolerans Miktarını aştığı miktarı esas olmak üzere Tarifede belirtilen şekilde hesaplanacak ve Taşıtanlar tarafından ödenecektir.
a) TMB’de belirtilen doğal gaz miktarları.
b) Nihai TMDB’de belirtilen doğal gaz miktarları.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.4’ün madde numarası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.5. Hizmet Kesintisi Bedelleri
Taşıtanın ve adına hareket edenlerin ŞİD’e ve ilgili Teslim Sözleşmesi hükümlerine uygun davranmış olması kaydıyla, Taşıyıcının işletme hatası sonucunda sistem dengesinin bozulması ve Çıkış Noktalarında kesintiye yol açılması durumunda, Taşıyıcı kesinti veya azaltmaya uğrayan Taşıtanlara Hizmet Kesintisi Bedeli ödemekle yükümlüdür. Buna ilişkin bedeller her bir Çıkış Noktası için ayrı ayrı uygulanacak olup, eksik teslimatlar Teslim Sözleşmelerinde yer alacak olan minimum teslim basıncının altında gerçekleşen Doğal Gaz teslimat Miktarları için geçerli olacaktır. Her halükarda, Taşıtan’ın onaylanmış son Programında yer alan toplam Miktar üzerinden hesaplanacak olan ortalama saatlik akış Miktarının üzerinde bir anlık akış için, minimum teslim basıncının altına düşülmüş olsa dahi Hizmet Kesintisi Bedeli tahakkuk ettirilmeyecektir. Kesinti Miktarının belirlenmesinde minimum teslim basıncının altına düşüldüğü süreler ve bu süreler boyunca son onaylanmış Program doğrultusunda belirlenecek olan saatlik ortalama akış Miktarının ne kadar eksiğinde kalındığı tespitleri esas olacaktır.
Karışıklığa yer vermemek açısından, bir Giriş Noktasına ilişkin Hizmet Kesintisi Bedeli uygulanmayacaktır.
Bir Çıkış Noktasına ilişkin Hizmet Kesintisi Bedeli aşağıdaki gibi hesaplanır.
Hizmet Kesintisi Bedeli = Kesinti Miktarı * (Tarifede yer alan Hizmet Kesintisi Bedeli)
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.5’in madde numarası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.6. Kesinti Dengeleme Bedeli
Bir Taşıtanın Günlük Çekişinin Günlük Girişinden fazla olması sonucu sistem dengesinin bozulması nedeniyle Taşıyıcının başka bir Taşıtana yaptığı Doğal Gaz teslimlerinde kesinti veya azaltmaya gitmesi durumunda buna neden olan Taşıtan, Sistem Dengelemesine Katılım Bedeline ilaveten bundan etkilenen Taşıtana ödenmek üzere, Taşıyıcıya Kesinti Dengeleme Bedelini de ödemekle mükelleftir. Kesinti Dengeleme Bedeline ilişkin toplam tutar aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır.
Toplam Tutar = (Neden olunan kesinti veya azaltma Miktarı) x Tarifede belirtilen Kesinti Dengeleme Bedeli
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.6’nın hem madde numarası hem de madde metni aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.7. Ulusal Dengeleme Giriş ve Çıkış Noktaları
Ulusal Dengeleme Giriş Noktası ve Ulusal Dengeleme Çıkış Noktası, İletim Şebekesinde fiziksel olarak var olmayan, STP üzerinde dengesizliklerin giderilmesi ve/veya STP’de yahut ikili anlaşmalar yoluyla ticaret yapılması suretiyle İletim Sistemindeki gazın el değiştirmesini sağlamaya yönelik tanımlanan sanal noktalardır. Bu noktalara yönelik yapılacak işlemler EBT üzerinden Ulusal Dengeleme Giriş ve/veya Çıkış olarak gösterilir. Bu noktalar aşağıdaki şartlar dahilinde kullanılacaktır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.6.1’in madde numarası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.7.1. Bir Taşıtan diğer Taşıtanlara Doğal Gaz teslim edecekse bu miktar, TMB’de Ulusal Dengeleme Çıkış Noktasından çekilecek Miktar olarak belirtilecek olup bu Miktar ile birlikte bu noktadan çekiş yapacak Taşıtanların kimliği belirtilecektir. Söz konusu Miktar, diğer Taşıtanın TMB’sinde ise Ulusal Dengeleme Giriş Noktasından girilecek Miktar olarak yer alacaktır. TMB’lerde Ulusal Dengeleme Çıkış Noktalarında belirtilen Miktarların, Ulusal Dengeleme Giriş Noktalarında belirtilen Miktarlara toplamda eşit olması şart olup, bu anlamda uyum göstermeyen TMB’ler Taşıyıcı tarafından onaylanmayıp revize edilmeleri istenir.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.6.2’nin hem madde numarası hem de madde metni aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.7.2. Taşıtanların ikili anlaşmaları çerçevesinde UDN’de kendi aralarında yapacağı işlemler, TMB saati bitimine kadar EBT üzerinden bildirilecektir.
İstisna olarak Taşıtanlar, G+1 saat 11:30-12:00 arasında yurtdışı boru hattı ile gelen Giriş Noktalarında veya depolama tesisleri (LNG terminalleri dahil) Giriş Noktalarında Taşıyıcı tarafından programdan fazla veya eksik çekiş yapılması nedeniyle Taşıtanların tahsisatının artması veya azalması sonucu oluşan miktar ile sınırlı kalmak kaydı ile UDN ticareti yapabilirler.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.6.3 kaldırılmıştır.
ŞİD Kısım II, Bölüm 3, Madde 3.6.4’ün madde numarası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
3.7.3. Ulusal Dengeleme Giriş Noktaları ile Ulusal Dengeleme Çıkış Noktalarına ilişkin Rezerve Kapasite bilgileri kapasite tescil belgesine işlenmekle birlikte, bu noktalardaki Rezerve Kapasite bilgileri TMB, TMDB ve Programlarda kullanılacak olup, Tarifede yer alan kapasite ile ilgili ödemelere ve Kapasite Aşım Ücretlerine tabi olmayacaktır.