Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:

Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun 28/11/2016 tarihli toplantısında, aşağıda yer alan Elektrik Piyasası Dağıtım Sistemi Yatırımlarına İlişkin Usul ve Esaslarda Değişiklik Yapılmasına Dair Usul ve Esasların kabul edilerek Resmi Gazete’de yayımlanmasına,

Karar verilmiştir.

Elektrik Piyasası Dağıtım Sistemi Yatırımlarına İlişkin Usul ve Esaslarda Değişiklik Yapılmasına Dair Usul ve Esaslar

MADDE 1

28 Kasım 2015 tarihli ve 29546 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Dağıtım Sistemi Yatırımlarına İlişkin Usul ve Esasların 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) numaralı bendi yürürlükten kaldırılmış, (j) bendinde değişiklik yapılmış, (r) bendinden sonra gelmek üzere “Uygulama dönemi yatırım karakteristiği tavanı" tanımı eklenmiştir.

“j) Master plan: Elektrik dağıtım tesisinde; talep artışının karşılanması, tedarik sürekliliği, teknik ve ticari kalite parametrelerinin geliştirilmesi, müşterilere sunulan ve sunulacak hizmet kalitesinin artırılması ekonomik ömrünü doldurmuş şebekenin yenilenmesi amacıyla talep tahmini ve bölgesel gelişim parametrelerinden yararlanılarak düzenlenen 5 ve 10 yıllık yapılan planı,”

“s) Uygulama dönemi yatırım karakteristiği tavanı: Onaylı yatırım planında yer alan ve bir yatırım karakteristiğine ait uygulama dönemi boyunca yapılması öngörülen yatırım tutarını,”

MADDE 2

Aynı Usul ve Esasların 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) numaralı bendi, dördüncü ve beşinci fıkrası aşağıdaki gibi değiştirilmiştir.

“c) Harcamaya ilişkin varlıkların kullanıma hazır hale getirilerek kullanılmaya başlanmış ve geçici kabul için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının (Bakanlık) veya yetkilendirdiği Kurum veya Kuruluşa ilgili uygulama yılının 31 Aralık tarihine kadar başvurması ve takip eden yılın 31 Mart tarihine kadar onaylatılmış olması, dağıtım şirketlerinin yetkisinde olan tesislerin ise uygulama yılının 31 Aralık tarihine kadar geçici kabulünün yapılarak onaylanmış olması,”

“(4) Bir harcamanın yatırım harcaması olarak değerlendirilebilmesi için önceden projelendirilerek (dağıtım tesisi için elektrik projesi, diğer yatırımlar için yatırım projesi) tesis edilmesini müteakip, kabulünün yapılarak aktifleştirilmesi esastır.”

“(5) Ön kabulden geçmiş yatırım harcamaları kapsamında yapılan yapım işleri ile mal ve hizmet alım ve satışlarının Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Satın Alma-Satma ve İhale Prosedürlerinin Hazırlanması ve Uygulanması Yönetmeliği’ne uygun olarak yapılmış olması esastır.”

MADDE 3

Aynı Usul ve Esasların 6 ncı maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki gibi değiştirilmiş, ikinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş ve takip eden fıkralar teselsül ettirilmiştir.

“(2) Uygulama dönemi içerisinde, onaylanmış toplam yatırım harcamasına ilişkin değişiklik yetkisi ile yatırım karakteristikleri arası bütçe revizyon yetkisi Kurula aittir. Dağıtım şirketleri değişiklik taleplerini gerekçeleriyle birlikte sunar.”

(3) Bir uygulama dönemi içerisinde uygulama dönemi onaylı yatırım tavanının %5 fazlasını aşmamak şartıyla, onaylı uygulama dönemi yatırım karakteristiği tavanının %10 fazlasına kadar yapılan harcamalar Kurul onayına tabi değildir. Bu sınırları aşan bir harcama Kurul izni alınmadan yapılamaz, yapılması durumunda aşılan tutar ön kabulden geçmiş yatırım harcamaları hesaplamasında dikkate alınmaz.

“(4) Öngörülen yıllık yatırım tutarları arasında Kuruma bildirimde bulunmak kaydıyla parasal aktarmalar yapılabilir. Yıllar arası parasal aktarmalar ve bu aktarmalardan kaynaklanan düzeltmeler, Tebliğ hükümlerine uygun olarak yapılır.”

MADDE 4

Aynı Usul ve Esasların 7 nci maddesinin birinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkrası aşağıdaki gibi değiştirilmiştir.

“(1) Bir sonraki uygulama dönemine ilişkin yatırım planları gelir düzenlemesi için belirlenen takvim çerçevesinde Bildirim Talimatında belirtilen sürede Kuruma sunulur. Bir uygulama dönemi boyunca yapılması öngörülen yatırım tutarlarını içeren yatırım planı Kuruma bildirilir.”

“(3) Kurul tarafından onaylanmış yatırım planı çerçevesinde dağıtım şirketi tarafından mevzuata uygun olarak yapılacak yatırımlar, izlenmesi ve denetlenmesi amacıyla proje bazında Bildirim Talimatında belirtilen sürede Kuruma bildirilir. Bir takvim yılı içinde tamamlanamayan projeler yıllara sari proje olarak değerlendirilir.”

(4) Kurul tarafından onaylanmış yatırım planı çerçevesinde dağıtım şirketi tarafından bir sonraki yılın projelerine ait öngörülen harcama tutarı yatırım karakteristiği bazında Bildirim Talimatında belirtilen sürede Kuruma bildirilir.

“(5) Yatırım planı çerçevesinde Kuruma bildirilen yatırım projelerine ilişkin yapılan değişiklikler üçer aylık dönemler halinde Bildirim Talimatında belirtilen sürede Kuruma bildirilir.”

MADDE 5

Aynı Usul ve Esasların 8 inci maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki gibi değiştirilmiştir.

“(5) Uygulama dönemi son yılına ait “Dağıtım Sistemi Yatırım Tahmin Bildirimi”nde yer alan ancak ilgili uygulama dönemi içerisinde bitirilemeyen projeler, projenin başladığı yılın ait olduğu uygulama döneminin sona ermesini müteakip “Dağıtım Sistemi Yatırım Uygulama Dönemi İçerisinde Bitirilemeyen Projeler Bildirimi” kapsamında Bildirim Talimatında belirtilen sürede Kuruma bildirilir. Bu projelerin başladığı yılın ait olduğu uygulama dönemi onaylı yatırım harcaması tavanından, ilgili uygulama döneminde gerçekleştirilemeyen tutar kalması durumunda, bu projelere ait toplam proje tutarının (ilgili projelere başlanmasından bitirilmesine kadarki toplam tutar) azami olarak yatırım tavanından gerçekleştirilemeyen tutar kadarı müteakip uygulama dönemi yatırım tavanına ilave edilir. Bu projelere ait harcamalar bir sonraki uygulama döneminde, 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartları sağlamasını müteakip Özel Maliyetler Hesabına aktarıldığı yıla ait yatırım harcaması olarak değerlendirilir. “Dağıtım Sistemi Yatırım Uygulama Dönemi İçerisinde Bitirilemeyen Projeler Bildirimi” kapsamında Bildirim Talimatında belirtilen sürede bildirilen projeler için, ilgili projelerin toplam tutarının %5 fazlasına kadar olan harcamalar ön kabulden geçmiş yatırım harcaması olarak değerlendirilir.”

MADDE 6

Aynı Usul ve Esasların 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (e), (i) ve (j) bentleri aşağıdaki gibi değiştirilmiştir

“e) Üretim tesisleri dikkate alınmalıdır.”

“i) Elektrik dağıtım tesisinin işletimini kolaylaştırmalıdır.”

“j) Ayrıştırılabilir olmalı, kısa-orta vadeli olarak farklı senaryolar altında alt projelere ayrılarak tesis edilebilir olmalı, ihtiyaca göre farklı periyotlarla güncellenmelidir.”

MADDE 7

Aynı Usul ve Esasların 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (d) bentleri aşağıdaki gibi değiştirilmiş, (g) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş, üçüncü ve dördüncü fıkrası aşağıdaki gibi değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki yedinci fıkra eklenmiştir.

“c) Dağıtım tesislerinin ekonomik ömrünü tamamlaması veya can ve mal güvenliği nedeni ile aynı nitelikte yeniden yapılan yatırımları,"

“d) Dağıtım sistemine bağlı bulunan veya bağlanacak olan dağıtım sistemi kullanıcıları için yapılacak olan dağıtım tesisi yatırımları,”

“h) 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ile dağıtım şirketlerinin mülkiyetine geçen sayaçların okunamaması gibi nedenlerle bina dışına alınması için yapılan yatırımlar (Sayaç bedelleri sayaç yatırımı karakteristiğinde raporlanacaktır.),”

“3) Şebeke Yatırımlarından birinci fıkranın (a) ve (b) bentleri kapsamında yatırım yapılması öngörülen şebekedeki varlıkların en az 15 yıl, diğer bentler kapsamında yapılması öngörülen şebekedeki varlıkların en az 30 yıl süreyle kullanımda olması esastır. Kullanımda olduğu süre, bu fıkrada belirtilen süreleri doldurmamış varlıklara ilişkin harcamalar, ön kabulden geçmiş yatırım harcaması hesaplamalarında dikkate alınmaz. Ancak bu kapsamda yapılan harcamalar için dağıtım şirketince sunulan gerekçelerin Kurul tarafından uygun görülmesi halinde bu fıkrada belirtilen süre şartı aranmaz. Dağıtım şirketince sunulan gerekçelere ait ispatlayıcı bilgi ve belgeler ilgili yatırım projesinin dosyasında muhafaza edilir.”

“4) Müstakil yatırım projesi hazırlanarak dağıtım sisteminde ekonomik ömrünü tamamlaması nedeni ile yenilenecek olan varlıklara (ölçü transformatörleri hariç trafolar, modüler hücreler, açık şalt hücrelerdeki adi ayrıcı-topraklı ayrıcı-yük ayırıcısı-kesiciler, harici veya dahili AG dağıtım panoları) ilişkin ekonomik ömür, 30 yıl olarak alınır. Aydınlatma armatürleri (lambası ile komple) için ekonomik ömür, 10 yıl olarak alınır.”

“(7) Modüler hücreli sisteme dönüşüm yapılan mevcut açık şalt binalarındaki; beton kablo kanalı, trafo binası tadilatları, trafo binası çatı yenileme gibi inşaat işleri için yapılan harcamalar bu karakteristikte raporlanır.”

MADDE 8

Aynı Usul ve Esasların 11 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Dağıtım şirketlerinin lisansları kapsamında faaliyet ve/veya alt faaliyetlerinin yürütülmesi için Kanun ve ikincil mevzuatı dışındaki diğer yasal zorunluluklar nedeniyle yapılması gereken harcamalar Çevre, Güvenlik ve Diğer Yasal Zorunluluğu Olan Yatırımlar olarak değerlendirilir. Kamulaştırma (kamulaştırma harcamaları ilgili projelerin gerçekleştirildiği yıldan bağımsız olarak harcamanın yapıldığı yıla ait), Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’na veya yetkilendirdiği kurum veya kuruluşlara ödenen kabul ve proje onay bedelleri, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına ödenen; yol geçiş bedeli, enine geçiş arazi kullanım bedeli, kontrollük hizmet bedelleri, zemin tahrip bedeli (birim bedelli işler için zemin sökme ve yapma bedelinin birim bedel hesabına dahil olmaması halinde bu kapsamda değerlendirilecektir), Türkiye Elektrik İletim A.Ş. tarafından Trafo Merkezi şalt sahasında veya diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından beton kablo kanalı (galeri) yapımının zorunlu tutulması halinde beton kablo kanalı bedelleri, istinat duvarı yapımının zorunlu olması halinde trafo binalarının etrafına yapılan istinat duvarları ile ilgili harcamalar çevre, güvenlik ve diğer yasal zorunluluğu olan yatırım harcaması olarak değerlendirilir. Türkiye Elektrik İletim A.Ş. tarafından Trafo Merkezi şalt sahasında veya diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından beton kablo kanalı (galeri) veya istinat duvarı yapımının zorunlu olduğuna dair ispatlayıcı bilgi ve belgeler işin dosyasında muhafaza edilir.”

MADDE 9

Aynı Usul ve Esasların 12 nci maddesinin birinci ve ikinci fıkrası aşağıdaki gibi değiştirilmiş, maddenin sonuna aşağıdaki altıncı fıkra eklenmiştir.

“(1) Şebeke işletimi için ilgili mevzuat kapsamında yapılması gerekli olan ve Vergi Usul Kanunu ve diğer ilgili mali mevzuata uygun olarak aktifleştirilebilen; haberleşme özelliğine sahip röleler dahil uzaktan izleme ve kontrol sistemleri, coğrafi bilgi sistemleri, OSOS, kullanıcı yönetim ve izleme sistemleri ile söz konusu yatırımların mütemmim cüzü niteliğinde olan donanım, yazılım, lisans harcamaları ve bu sistemlerin kullanımı için gerekli bilişim sistemi ve teknoloji yatırımlarına ilişkin harcamalar Şebeke İşletim Sistemi Yatırımları olarak değerlendirilir.”

“(2) Şebeke işletimi için yapılacak olan yatırımlar kapsamında şebekede yapılacak olan modüler hücre dönüşümü, hücre ilavesi gibi dağıtım tesisine ait tesis işleri Şebeke Yatırımlarında raporlanır.”

(6) 5 inci fıkrada belirtilen %5 sınırını aşan proje bazındaki şebeke işletim sistemi yatırımları ile ilgili yatırım planı revizyonu Kurul’un yetkisindedir. %5 sınırının aşılmasının öngörülmesi halinde, elektrik dağıtım şirketleri bu karakteristikteki yatırımlar için proje bazında değişiklik taleplerini gerekçeleri ile birlikte Kuruma sunar. Kurul tarafından proje bazında uygun görülen bütçe başka bir proje için kullanılamaz.

MADDE 10

Aynı Usul ve Esasların 13 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki gibi değiştirilmiştir.

“3) Sayaçların ekonomik ömrü 10 yıl kabul edilir. Sözleşme gücünün veya bağlantı gücünün artması veya azalması nedeniyle yapılacak sayaç değişimi ile reaktif enerji tarifesi kapsamında olan fakat reaktif ölçü sistemi bulunmayan aboneliklerde yapılacak sayaç değişiklikleri hariç tesis edilen sayaçların 10 yılı doldurmadan değiştirilmesi veya kalibrasyonu yapılarak tekrar dağıtım sisteminde kullanılması durumunda söz konusu sayaçlara ait bedeller ön kabulden geçmiş yatırım harcaması olarak dikkate alınmaz.”

MADDE 11

Aynı Usul ve Esasların 14 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkrası aşağıdaki gibi değiştirilmiş, maddenin sonuna aşağıdaki dördüncü fıkra eklenmiştir.

“1) Dağıtım varlıkları dışında dağıtım faaliyetinin yürütülmesi için gerekli olan ve Vergi Usul Kanunu ve mali mevzuata uygun olarak aktifleştirilmiş, faydalı ömrü bir sene ve üzerindeki arsa, demirbaş (ölçü ve iş aletleri ve diğer demirbaşlar), bina, taşıt, vb. varlıklar ile şebeke işletim sistemi yatırımlarının mütemmim cüzü niteliğinde olmayan donanım, yazılım, lisans harcamaları ve proje yapımı işlerine ilişkin harcamalar Yatırım Harcaması Niteliğindeki Diğer Harcamalar olarak değerlendirilir.

“(2) Özelleştirme öncesi dönemde elektrik dağıtım tesisinde olması beklenen/gereken tesis ve teçhizatın eksik ve noksanlarını tamamlamak için yapılan harcamalar da Yatırım Harcaması Niteliğindeki Diğer Harcamalar olarak değerlendirilir (korkuluk, seksiyoner tesisleri, parafudr, işletme-koruma topraklamaları, seksiyoner ve trafo direklerinin etrafına yapılan yangın önleme tesisi, havai hatların izolasyonu, açık şalt tesislerde tel fens gibi).”

“(4) Modüler hücreli sisteme dönüşüm haricinde ve işletme gideri kapsamında olmayan trafo binası tadilatları, trafo binası çatı yenileme gibi inşaat işleri için yapılan harcamalar bu karakteristikte raporlanır.”

MADDE 12

Aynı Usul ve Esasların 16 ncı maddesinin birinci, ikinci, dördüncü ve altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir,

“(1) Yıl içerisinde kullanıma hazır hale getirilerek kabulünün yapılması ve kullanılmaya başlanması planlanmış olan veya devam, eden yatırımlar, yıllık bazdaki yatırım gerçekleşme tablolarından izlenmesi ve denetlenmesi amacıyla Bildirim Talimatında belirtilen sürede Kuruma bildirilir.”

“(2) Yıl içerisinde kullanıma hazır hale getirilerek kabulü yapılmış ve kullanılmaya başlanmış yatırımlara ait harcamaların ve fiziki gerçekleşmelerin; muhasebe kayıtlarına ve bu kayıtlara esas ispatlayıcı belgelerle uyumluluğu yeminli mali müşavirce, saha ve geçici kabul tutanaklarındaki bilgilerle uyumluluğu dağıtım şirketlerince onaylanarak, Bildirim Talimatında belirtilen sürede Kuruma sunulur.”

“(4) Yıllar itibariyle kullanıma hazır hale gelen yatırımlara ilişkin varlıkların asgari düzeyde; konum bilgisi, kullanılmaya başlanma tarihi, geçici kabul tarihi, cinsi ve miktarı, yatırım projesi bilgileri (yatırım projesinin Kuruma raporlandığı yılı, adı, yatırım proje kodu) ile birlikte Coğrafi Bilgi Sistemi ve sistem veri tabanında güncellenerek izleyen yılın Mart ayı sonuna kadar Kurumun erişimine sunulur. Coğrafi Bilgi Sisteminde; dağıtım tesisinde yapılan değişiklikler izlenebilir olmalıdır.”

“(6) Yatırım projelerine ait kesin hesap hakedişlerinin ait olduğu yıl içerisinde yapılması esastır. Dağıtım şirketinden kaynaklanmayan sebeplerden dolayı kesin hesabın sonraki yıllarda yapılması sonucunda; daha önce Kuruma sunulan ilgili yatırım projesi harcaması arasında fark oluşması halinde, bu projeler için tablo hazırlanarak kesin hesap ödemesinin yapıldığı ve Özel Maliyetler Hesabına aktarıldığı yıla ait gerçekleşme bildirimi ile birlikte Bildirim Talimatında belirtilen sürede Kuruma bildirilir. Kesin hesapta oluşabilecek projenin kesin hesap farkı tutarı, sözleşme bedelinin (varsa ilave iş bedeli ilave edilecektir.) %10’unu geçemez.”

MADDE 13

Aynı Usul ve Esasların 17 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Bu Usul ve Esaslar uyarınca yapılacak olan tüm bildirimler bildirim talimatına uygun olarak yapılır.”

MADDE 14

Aynı Usul ve Esasların geçici 1 inci maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“(3) 8 inci maddenin beşinci fıkrası, 2011-2015 yıllarını kapsayan II, Uygulama Döneminde başlayan ve 2016-2020 yıllarını kapsayan III. Uygulama Döneminde tamamlanan yatırım projeleri için de geçerlidir.”

MADDE 15

Bu Usul ve Esaslar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 16

Bu Usul ve Esasların hükümlerini Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu Başkanı yürütür.