Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun 29/05/2025 tarihli toplantısında; aşağıdaki “BOTAŞ Saros Yüzen Sıvılaştırılmış Doğal Gaz (LNG) Terminali (FSRU) Temel Kullanım Usul Ve Esasları (KUE)’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Usul Ve Esaslar”ın kabul edilerek Resmî Gazete’de yayımlanmak üzere Cumhurbaşkanlığına gönderilmesine,
karar verilmiştir.
BOTAŞ Saros Yüzen Sıvılaştırılmış Doğal Gaz (LNG) Terminali (FSRU) Temel Kullanım Usul ve Esasları (KUE) nda Değişiklik Yapılmasına Dair Usul ve Esaslar
BOTAŞ Saros Yüzen Sıvılaştırılmış Doğal Gaz (LNG Terminali (FSRU) Temel Kullanım Usul ve Esasları (KUE) 2.1. maddesine aşağıdaki yeni tanımlar ilave edilmiştir:
“Hizmet Dışı Bulunma Hali”, BSLNG tarafından Kanun’un 4.4.1 (d) maddesinin 1 numaralı bendi hükümlerine uygun olarak FSRU gemisinin terminal sahasından ayrılması durumunda standart hizmetlerin verilememesi halini ifade eder.
“Kapalı Pencere”, Hizmet dışı bulunma halinden dolayı herhangi bir gemi programlamasının mümkün olmadığı 7 günlük süreleri ifade eder.
“Takvimlendirilmemiş Hizmet Dışı Bulunma Hali”, Her yıl 15 Temmuz’da açıklanan takvimde yer alan planlar dışında kalan ve planlamamış hizmet dışı bulunma durumunu ifade eder.”
KUE 2.1. maddesinde yer alan “Pencere” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Pencere”, Her birine bir adet Hizmet Alan Gemisinin programlanması mümkün olan 7 günlük süreleri ifade eder.
KUE 3.3. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“3.3. BSLNG Terminaline İlişkin Bilgiler
Bu KUE’de atıfta bulunulan BSLNG Terminali, Edirne’nin Keşan İlçesi, Köpekdere Mevkiindeki BOTAŞ limanında bağlı bulunan FSRU ünitesidir. BSLNG’nin iki temel fonksiyonu vardır:
1. LNG’nin FSRU’ya yanaştırılan Gemilerden boşaltımı ve depolanması,
2. FSRU’da Depolanan LNG’nin gazlaştırılması ve İletim Şebekesine gönderilmesi.
İletim Şebekesinin ve Terminal işletme koşullarının uygun olması halinde, Terminalin yıllık Maksimum Gazlaştırma Kapasitesi 7 milyar 350 milyon Sm3/yıl’dır. Terminalin Günlük Gazlaştırma Kapasitesi uygun koşullarda 21 milyon Sm3/gün olup yine uygun koşullar oluşması halinde bu miktar yaklaşık 28 milyon Sm3/gün (Azami Günlük Gazlaştırma Kapasitesi)’e kadar çıkabilmektedir.
Terminale yanaşacak gemi özellikleri ve yanaşma prosedürleri Terminal tarafından İnternet Sitesinde yayımlanan dokümanlarda tanımlanmaktadır.
BOTAŞ Saros Yüzen LNG Terminalinin kullanım kapasitesi (Depolama Kapasitesi), 175.665 m3 LNG’dir.
Ölçümü yapılan Gaz, İletim Şebekesine gönderilir. Ana iletim şebekesine teslim edilen doğal gazın basıncı, bağlantı hattındaki mevcut hat basıncından yüksek olacak şekilde BSLNG tarafından sağlanır.
BSLNG Terminaline emniyetli bir şekilde yanaştıktan sonra tank basınçları uygun seviyede olan her LNG Gemisinden saatte azami 9.000 m3 LNG (pompaların devreye alınması ve devreden çıkarılması süreçleri haricinde) boşaltılarak tanklara alınabilir.
Kaynama Gazının yönetilebilmesi için gerekli Asgari Gazlaştırma Miktarı (veya Minimum Gönderim Miktarı), boşaltım yapılmadığı durumda 230.000 Sm3/saat, aynı zamanda boşaltım devam ederken ise Hizmet Alan Gemisine ve boşaltımı yapılacak ve mevcutta envanter olarak tutulan toplam kargo miktarlarına bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Hizmet Alanlar, asgari bu miktarlarda gazlaştırma talep etmek zorundadır. Boşaltım sürecinde Asgari Gazlaştırma Miktarı sağlanmadığı durumda oluşacak Kaynama Gazı yakılarak sistemden uzaklaştırılır ve kayıp olarak değerlendirilir.
LNG yoğunluğunun 0,47 kg/m3 ve tanklardaki LNG buhar basıncının 170 mbar olduğu durumda saatlik Kaynama Gazı Miktarı, yaklaşık 5.600 Sm3’tür. Kaynama Gazının kayıp olmadan yönetilebilmesi için BSLNG işletme şartlarını dikkate alarak gerekli çabayı gösterecektir. Ancak, Kaynama Gazının yönetilemediği hallerde söz konusu miktar, kayıp olarak değerlendirilecektir.”
KUE’ye 3.7. maddesi olarak aşağıdaki hüküm eklenmiştir:
“3.7. Hizmet Dışı Bulunma Hali
BSLNG tarafından Kanun’un 4.4.1 (d) maddesinin 1 numaralı bendi hükümlerine uygun olarak FSRU gemisinin terminal sahasından Bakanlık görüşü alınarak Kurul Kararı ile ayrılması durumu bu KUE hükümleri kapsamında Hizmet Dışı Bulunma Hali olarak değerlendirilir ve taraflar işbu KUE’de konuya ilişkin hükümlere göre hareket eder. İşbu KUE’de düzenlenmemiş hizmet dışı bulunma haline ilişkin hususlar THS’de düzenlenir.
BSLNG tarafından terminal hizmet dışı bulunma hallerinde Takvimlendirilmemiş Hizmet Dışı Bulunma Halleri saklı kalmak üzere kapalı pencere periyotları her Gaz Yılı öncesinde SEBT’de 15 Temmuz tarihi itibarıyla ilan edilir. Kapalı pencere tarihlerinde Terminal Hizmet Dışı Bulunma Halinde olacağından Hizmet Alan uzun dönem veya kısa dönem kapasite başvurularını bu doğrultuda yapması gerekmektedir. Hizmet Alanın mücbir sebep ve acil durumlar dışında gelişen program aksaklıkları sonucu kapalı pencereye denk gelen programları için BOTAŞ’tan hak talep edemez.
BOTAŞ, SEBT aracılığıyla uzun ve kısa dönem rezerve edilen kapasite miktarlarını ve tarihlerini dikkate alarak ilgili aydan 45 gün önce Atıl kapasiteleri ilan ederken açık ve kapalı pencere tarihlerini de revize etme hakkına sahiptir.
Hizmet Dışı Bulunma Hali durumunda BSLNG’nin bu KUE hükümleri kapsamında hizmet alanlara karşı 4, 5, 6, 7, 8, 9 maddelerindeki yükümlülükleri belirlenen süre içerisinde uygulanmaz. Hizmet dışı bulunma süresi kapasite rezervasyon duyurularında belirli bir takvime bağlanarak kapalı pencereler halinde duyurulur. Bu süreler dışında söz konusu olabilecek Hizmet Dışı Bulunma Halleri Takvimlendirilmemiş Hizmet Dışı Bulunma Hali olarak adlandırılır.
Takvimlendirilmemiş Hizmet Dışı Bulunma Hallerinde hizmet alan ve BSLNG arasında ödenebilecek hizmet kesintisi bedeli, geri üretim programı ve diğer hususlar Hizmet Alan/Alanların haklarına halel getirilmeyecek şekilde ilgisine göre THS’de ve/veya ek protokol ile düzenlenir. Taraflar arasında çıkabilecek uyuşmazlıklara ilişkin hükümler de THS’de yer alır.”
KUE 4.1. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“4.1. Kapasite Başvurusuna İlişkin Dönemler ve Başvuru Takvimi
BSLNG, LNG Terminalinin gazlaştırma kapasitesinin bu KUE’de belirtilen süreler için depolama maksatlı kullanılacağı, Terminalin ana işlevinin depolara boşaltılan LNG’nin sınırlı bir süre sonunda gazlaştırılarak Doğal Gaz Ana İletim Şebekesine gönderileceği prensipleri ile Terminal gazlaştırma kapasitesi ve özelliklerini göz önünde bulundurarak ve Terminal Hizmetine ilişkin kapasite rezervasyonlarını Kapasite ve Atıl Kapasite başvuru takvimlerini dikkate alarak yapar.
Bu doğrultuda, THS’lere esas olacak kapasite rezervasyonları her Gaz Yılı öncesinde talep edilecek toplam hizmet için yapılacak olup, BSLNG tarafından emniyetli bir şekilde, kesintisiz hizmet prensibi ile sağlanabilecek yıllık hizmet kapasiteleri, günlük maksimum sağlanabilecek gazlaştırma kapasitesi doğrultusunda, her Gaz Yılı öncesinde 15 Temmuz tarihi itibarıyla ilan edilir. Takvimlendirilmemiş Hizmet Dışı Bulunma Halleri saklı kalmak üzere Terminal Hizmet Dışı Bulunma Hallerinde kapalı pencere periyotlarını belirleyerek her gaz yılı öncesinde yıllık hizmet kapasitelerini 15 Temmuz tarihi itibarıyla ilan eder.
BSLNG kapasite tahsislerini yaparken aşağıda verilen Terminal imkanlarını ve özelliklerini göz önünde bulundurur:
1. Gemiden FSRU depolama tanklarına maksimum boşaltım hızı 9.000 m3/saat LNG’dir.
2. Terminal minimum gönderim kapasitesi 400 m3/saat LNG (= 230.000 Sm3/saat Gaz)
3. Terminalin Günlük Gazlaştırma Kapasitesi uygun koşullar olması halinde 21 milyon Sm3/gün olup yine uygun koşullar oluşması halinde bu miktar yaklaşık pik çekişlerde 28 milyon Sm3/gün (Azami Günlük Gazlaştırma Kapasitesi)’e kadar çıkabilmektedir.”
KUE 4.1.1. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“4.1.1. Uzun Dönemli Kapasite Başvuruları
BSLNG, İnternet Sitesi aracılığı ile her Gaz Yılı öncesinde aşağıdaki bilgileri en geç 15 Temmuz tarihine kadar duyurur:
• Terminal Hizmeti için rezerve edilmiş ve edilmemiş Yıllık MGK (Sm3/yıl olarak),
• İlgili Gaz Yılında rezerve edilmiş veya edilmemiş Pencerelerin sayısı ve tarihleri,
• Takvimlendirilmemiş Hizmet Dışı Bulunma Halleri saklı kalmak üzere Hizmet Dışı Bulunma Hali kapsamında İlgili Gaz Yılında rezerve edilemeyecek olan kapalı pencerelerin sayısı ve tarihleri
Uzun Dönemli Kapasite Başvurusu, yıllık Maksimum Gazlaştırma Kapasitesinin en fazla %75 (yüzde yetmişbeş)’ine tekabül eden miktar için yapılabilir.
Bu maddede açıklanan şekilde, bir kısmını veya tamamını 1 (bir) yıldan uzun ve azami 3 (üç) yıllık kapasite başvurularının ilgili dönem için rezerve ederek hizmet almak isteyen Başvuru Sahiplerinin 1 Ağustos tarihine kadar Madde 3.4.1.1’de belirtilen başvuru evrakları ile BSLNG’ye yazılı başvuruda bulunması gerekmektedir.
Uzun Dönemli Kapasite Başvurularının en fazla 3 (üç) tam yıl için yapılması gerekmektedir.
Aynı dönemde yapılan Uzun Dönemli Kapasite Başvuruları arasında süresi daha uzun ve/veya miktarı daha yüksek başvuru öncelikli olarak değerlendirilir. Belirtilen değerlendirme, başvuru süresi ile başvuruları yıllık gazlaştırma miktarının çarpımı sonucu bulunan toplam başvuru miktarı üzerinden yapılacaktır. Aynı dönemde yapılan başvurular, süre ve miktar olarak da denk ve toplam kapasite başvuru miktarı MGK’nın Uzun Dönemli Kapasite başvurularına ayrılan kısmını aşmıyor ise Hizmet Alanlara başvurdukları kapasite, rezerve edilir. Eğer aynı dönemde yapılmış söz konusu kapasite rezervasyon başvuruları toplamı, MGK’nın Uzun Dönemli Kapasite başvurularına ayrılan kısmının üzerinde ve bahsi geçen toplam başvuru miktarları eşit ise, başvuruların değerlendirilmesinde oransal dağılım (pro-rata) yöntemi uygulanacaktır.
Gemi geliş ve gazlaştırma takvimleri kapsamında Uzun Dönemli Kapasite başvuruları Kısa Dönemli veya Atıl Kapasite başvurularına göre öncelikli olarak değerlendirir.
BSLNG, Uzun Dönemli Kapasite başvurularını en geç 15 Ağustos tarihine kadar neticelendirir ve duyurur.”
KUE 4.2.2. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“4.2.2. Atıl Kapasite Rezervasyonları
Uzun ve kısa dönemli başvuruların değerlendirilmesi ve kapasite rezervasyonlarının neticelendirilmesi sonrasında kalan Atıl Kapasite BSLNG tarafından Gaz Yılı öncesinde ve içerisinde Hizmet Dışı Bulunma Hali ve Kapalı Pencereler dikkate alınarak Madde 4.1’de yer alan takvime uygun olarak SEBT ve İnternet Sitesinde ilan edilir. İlgili Gaz Yılı için THS imzalayan Hizmet Alanlar ve THS imzalamamış Başvuru Sahipleri, bu Atıl Kapasiteden faydalanmak üzere başvuruda bulunabilirler.
Atıl Kapasiteden faydalanmak isteyen Hizmet Alanların ve THS imzalamamış Başvuru Sahiplerinin başvurularının kabul edilmesi durumunda aşağıdaki prosedür uygulanır;
a. Hizmet Alanlar ve THS imzalamamış Başvuru Sahipleri, Kapasite Talep Başvuru Formu (Madde 3.4’e uygun olarak) doldurarak, Madde 3.5’e uygun olarak hazırlanacak teminat mektupları ile birlikte BSLNG’ye başvuruda bulunurlar.
b. Kapasite rezervasyonunun geçerli olacağı Gaz Yılından önce söz konusu Gaz Yılı için yapılacak Atıl Kapasite rezervasyon başvuruları, 1 Kasım tarihine kadar BSLNG’ye sunulur. Kapasite rezervasyonunun geçerli olacağı Gaz Yılı içerisinde yapılacak Atıl Kapasite rezervasyonu başvuruları rezervasyonun talep edildiği ilk aydan 30 (otuz) gün öncesine kadar BSLNG’ye sunulur. Atıl Kapasite başvuruları BSLNG tarafından KUE’nin ilgili hükümlerine göre değerlendirilir ve talebin karşılanması, kısmi karşılanması veya karşılanamaması hakkında; kapasite rezervasyonunun geçerli olacağı Gaz Yılından önce söz konusu Gaz Yılı için yapılacak Atıl Kapasite rezervasyon başvuruları için 10 Kasım’a kadar, kapasite rezervasyonunun geçerli olacağı Gaz Yılı içerisinde yapılacak Atıl Kapasite rezervasyonu başvuruları için ise başvurunun yapıldığı ayın 10’una kadar Başvuru Sahibine yazılı cevap verilir. Getirilecek LNG’nin miktarı ve kalitesi, getirme araçları, LNG’nin depolama tanklarında kalma süresi KUE ve İlgili Mevzuata uygun olduğu durumda BSLNG ile Hizmet Alan arasında mevcut THS’ye zeyilname yapılır veya THS imzalamamış Başvuru Sahipleri ile THS imzalanır.
c. Atıl Kapasitenin rezervasyonu, erken başvuru yapan Başvuru Sahibinin talebine öncelik verilmesi yöntemi ile gerçekleştirilir.
d. Atıl Kapasiteyi kullanan Hizmet Alanlar, Madde 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4 ve 5.2.5 hükümlerine uygun olarak aylık, haftalık, günlük ve gün içi program değişiklikleri yapabilirler.”
KUE 5.1. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“5.1. Program İçerikleri
Hizmet Alanlar tarafından yapılacak kapasite başvuruları esnasında sunulması gereken bilgi ve belgeler Madde 3.4’te detaylandırılmıştır. Başvuru sırasında sunulmuş olan bilgilerde veya daha önceden onaylanan Terminal Kabul Programlarında veya Terminal Teslimat Programlarında herhangi bir değişiklik olması durumunda, Hizmet Alanlar üzerinde gerekli değişiklikleri yaparak hazırladıkları revize programları, Madde 5.2’de tariflenen takvime uygun olarak gecikmeksizin BSLNG’nin onayına sunar ve programlar BSLNG’nin onayı ile yürürlük kazanır. Hizmet Alan tarafından revize program sunulmaması veya BSLNG tarafından Hizmet Alana geçerli bir sebep bildirilerek revize programın onaylanmaması durumunda onaylanmış ilk program geçerli kabul edilecektir. Hizmet Dışı Bulunma Haline ilişkin hükümler saklıdır.”
KUE 5.1.1. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“5.1.1. Terminal Hizmetleri Kapsamında, LNG’nin BSLNG’ye Teslim Edilmesine Yönelik Programlar
“Teorik olarak BSLNG Terminaline boşaltım yapacak gemi/kargo sayısı yıllık azami 50 (elli)’dir. Ancak bu sayı, gemi takvimi belirlendikten sonra kargo büyüklüklerine göre artış veya azalış gösterebilir. Gemi geliş tarihleri, her bir 7 (yedi) günlük Pencereye en fazla 1 (bir) kargo olmak üzere ve her bir Gemi geliş tarihinin bir önceki ve bir sonraki Gemi geliş tarihiyle arasında en az 6 (altı) gün olacak şekilde düzenlenecektir.” Terminalin ekonomik, verimli ve güvenli şekilde işletilebilmesini teminen ve ayrıca Mücbir Sebep, Acil Durum, Hizmet Dışı Bulunma Hali veya Bakım Programı dolayısıyla gerektiği durumlarda boşaltımı yapılabilecek kargo sayısı ve Terminal Kabul Programına ilişkin Pencere ve LNG boşaltım tarihleri arasındaki süreler, BSLNG tarafından düşürülebilir veya artırılabilir.
Her bir program, Hizmet Alanın THS numarasını ve depoya alınacak LNG miktarları ile ilgili olarak aşağıda istenen bilgileri gösterir.
1. LNG’nin BSLNG Terminaline getirileceği gün/günler,
2. Getirilecek LNG miktarları,
3. LNG’nin tahmini bileşimi ve kalorifik değeri,
4. LNG’nin ithal edildiği ülke,
5. LNG’nin Terminale ulaştığındaki tahmini doymuş basıncı ve sıcaklığı,
6. Teslimat Noktası da dahil olmak üzere geminin boşaltımı sırasında oluşan Kaynama Gazı yönetim programı (BSLNG’nin, diğer Hizmet Alanların Teslimat Programlarını da göz önüne alarak yapacağı yönlendirme doğrultusunda belirlenecektir),
7. LNG gemisine ilişkin bilgiler (uygunluğu BSLNG tarafından onaylanmalıdır).”
KUE’ye 5.3.3. olarak aşağıdaki hüküm eklenmiştir:
“5.3.3. BSLNG de hizmet verilemeyecek sürelerde değişiklik yaparsa en kısa sürede Hizmet Alan’a bildirir.”
KUE 7.2.2. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“7.2.2. BSLNG, Terminalde yanaşma, yükleme ve boşaltma hizmetlerini temin eder ya da ettirir, bunlara aşağıdakiler de dahildir:
1. Limana ve Terminale yanaşma donanımı,
2. Liman görevlilerince izin verildiği ölçüde, gündüz veya gece emniyetle rıhtıma yanaşma manevraları yapmak üzere yeterli olacak ışıklandırma,
3. LNG’nin, Gemilerden, pompaların devreye alınması ve devreden çıkarılması süreci haricinde ortalama 9.000 m3 LNG/saat hızda boşaltılmasını sağlayacak boşaltım kolları, borulama sistemleri ve diğer imkanlar,
4. Hizmet Alan Gemisinin tanklarında uygun işletim basıncını tutmaya yeterli olacak çapa sahip, LNG Gemisinden Terminale (FSRU gemisine) uzanan gaz geri dönüş hattı.”
KUE 7.3.2. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“7.3.2. Müeyyideler
Hizmet Alanın, programlanan miktarları, BSLNG’nin Terminalindeki işletim koşulları ya da Mücbir Sebep, Acil Durum veya Bakım halleri nedeniyle uygun biçimde çekemediği durumlarda, BSLNG Hizmet Alanın depodan LNG’yi çıkarması için verilen süreyi çekilemeyen her gün için bir gün uzatır. Ancak Hizmet Alanın etkilendiği Mücbir Sebep, Acil Durum veya Bakım halleri, BSLNG’den çekişi yapılacak Gazın Teslimat Programının değiştirilmesi için geçerli bir sebep olarak değerlendirilmez.
BSLNG ve Hizmet Alanlar, takip eden Terminal Kabul Programı ve Terminal Teslimat Programlarının aksaklığa uğramaması için iyi niyetle gerekli çabayı gösterecektir.
Terminaldeki Mücbir Sebep, Acil Durum veya Bakım nedeniyle LNG’nin Teslimat Programına uygun olarak çekilemediği haller ile Madde 4.2.3’te tarif edilen BSLNG’nin süre uzatımı halleri (uzatılan süre ile kısıtlı olarak) hariç olmak üzere, LNG’nin uygun biçimde çekilmediği durumlarda BSLNG aşağıdaki haklara sahiptir.
Takvimlendirilmemiş Hizmet Dışı Bulunma Hali dahil, Hizmet Dışı Bulunma Halleri durumunda Hizmet Alan/Alanların envanteri ile ilgili çekiş programı BSLNG ve hizmet alan arasında THS hükümlerine uygun olarak, diğer hizmet alanların haklarına halel getirmeyecek şekilde bir ek protokol çerçevesinde belirlenir. Uyuşmazlıklar ise taraflarca THS hükümlerine göre çözümlenir.
Hizmet Alanın, BSLNG ile aksi bir mutabakata varılmadıkça söz konusu LNG’yi bu KUE’nin ilgili maddelerinde belirtilen sürelerde Terminalden teslim alamaması durumunda, BSLNG diğer Hizmet Alanların bu durumdan etkilenmemesini ve Terminalin verimli, ekonomik ve sürdürülebilir işletilebilmesini teminen söz konusu LNG’nin ilgili Hizmet Alan hesabına, İletim Şirketi ile koordineli olarak İletim Şebekesine sevkiyatına karar verme hakkına sahiptir. Bunun mümkün olmaması halinde, BSLNG, söz konusu LNG miktarının İnternet Sitesinde ilan edeceği usul ve esaslar çerçevesinde satılmasını sağlar ya da başka bir şekilde sistemden uzaklaştırılması yoluna gidebilir. Satış yoluna gidilmesi halinde, süresi içinde LNG’nin çekilmemesi nedeniyle doğan mali yükümlülükler satış bedelinden tahsil edilir. Satış bedeli toplamının süresi içinde LNG’nin çekilmemesi nedeniyle doğan mali yükümlülükleri karşılamaması durumunda; gerekli miktarın ödenmesi için ilgili Hizmet Alana BSLNG tarafından ihbarda bulunulur. 5 (beş) İş Günü içerisinde ödeme yapılmaz ise, karşılanmayan tutar Hizmet Alanın THS imzalanması esnasında sunduğu Kesin Teminat Mektubunun nakde çevrilmesi yoluyla tahsil edilir. Satış bedelinden anılan kesintilerin yapılması sonucu bakiye kalması durumunda kalan bakiye, Hizmet Alana verilir.”
KUE 7.4.2. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“7.4.2. BSLNG, herhangi bir gün için tespit edilen toplam Gazlaştırılmış LNG Teslimat Programı, Tank içerisinde yeterli LNG bulunması halinde Asgari Gazlaştırma Miktarı (230.000 Sm3/saat)’ndan az olmayacaktır. Hizmet Alanlar, asgari bu miktarlarda gazlaştırma talep etmek zorundadır. Asgari Gazlaştırma Miktarı sağlanmadığı durumda oluşacak Kaynama Gazı yakılarak sistemden uzaklaştırılır ve kayıp olarak değerlendirilir. Kaynama Gazının maliyeti hizmet alanlar arasında pay edilir.”
KUE 12. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“12. BSLNG ELEKTRONİK BÜLTEN TABLOSU VE İNTERNET SİTESİ
BSLNG, Hizmet Alanlar ve potansiyel Hizmet Alanlar da dahil olmak üzere, herhangi bir tarafça kullanılmak üzere bir İnternet Sitesi ve yalnızca Hizmet Alanlara hizmet verecek SEBT’yi kurar ve içeriğini sürekli olarak günceller. SEBT yoluyla yayınlanacak bilgiler ve gerçekleştirilecek işlemler aşağıda belirtilmektedir:
• KUE,
• Bir sonraki Gaz Yılı için gazlaştırma kapasiteleri,
• Pencere/Kapalı Pencere periyotları,
• Günlük programlar,
• G-1 Günü için Tahsisatlar,
• Atıl Kapasite ilanları, Kapasite Devri talepleri,
• Gün içinde saatlik olarak İletim Şebekesine gönderilen Gazlaştırılmış LNG miktarları,
• Her Gaz Günü sonunda her bir Hizmet Alan için mevcut depolanan miktar ve gazlaştırılarak İletim Şebekesine gönderilen miktar,
• THS,
• Kapasite Talep Başvuru Formu,
• OAT’ler,
• Terminal bakım onarım bilgileri,
• Kaynama Gazı bilgileri,
• KUE değişiklik önerileri formu,
• Hizmet Alan Bildirimleri,
• Deniz Hizmetleri Anlaşması,
• BSLNG Navigation Procedure,
• KUE’ye göre yayımlanması gereken diğer bilgiler.
BSLNG, bu bilgiler arasından Hizmet Alan niteliğini haiz olmayan Üçüncü Tarafların erişmesi gerekenleri de, kuracağı ve içeriğini sürekli olarak güncelleyeceği İnternet Sitesi aracılığıyla da yayımlar.”
KUE 13.2. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“13.2. Hizmet Kesintisi Bedeli
BSLNG’nin hatası ve kusurları nedeniyle Hizmet Alanlar tarafından maruz kalınan hizmet kesintileri BSLNG tarafından aşağıda belirtilen şekilde tazmin edilir:
1. Hizmet Alan Gemisinin, BSLNG’ye atfedilecek kusurlar nedeniyle, Terminale yanaştırılamaması ve/veya Terminalde boşaltım yapılmadan bekletilmesi durumunda Hizmet Alan tarafından katlanılan maliyetler BSLNG tarafından ödenir.
2. BSLNG tarafından KUE uyarınca verilmesi gereken hizmetlerin aksatılması veya verilememesi durumunda, hizmetin aksayan veya verilemeyen kısmı için Hizmet Alana ödenecek tutara esas Hizmet Kesintisi Bedeli Terminal Hizmet Sözleşmesi (THS) ile belirlenir.
3. Bu KUE’de belirlenen Takvime Bağlanmış/Planlı Hizmet Dışı Bulunma Hallerinde hizmet kesintisi bedeli uygulanmaz. Takvimlendirilmemiş Hizmet Dışı Bulunma Hallerinde uygulanacak hizmet kesintisi bedeli THS’de düzenlenir. Uyuşmazlıklar halline ilişkin hükümler de THS’de düzenlenir.
Mücbir Sebep veya belirtilmesi durumunda Acil Durum halleri ile BSLNG’nin işletme hatalarından kaynaklanmayan nedenlerle oluşan hizmet kesintileri için BSLNG herhangi bir tazminat ödemez.”
KUE 14.2.2. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“14.2.2. Hizmet Dışı Bulunma Hali, Acil Durum, Mücbir Sebep ve Hizmet Alanın KUE veya THS’den doğan yükümlülüklerini yerine getirmeme halleri saklı kalmak kaydıyla, Boşaltım Programına uygun gelmiş olan ve LNG Kalite Şartnamesine uygun LNG’yi Terminal Kabul Noktasında teslim almak,”
KUE’ye 14.2.14. olarak aşağıdaki hüküm eklenmiştir:
“14.2.14. Hizmet Dışı Bulunma Hali ortaya çıktığında hizmet verilemeyecek ve gemi kabul edilemeyecek zaman periyodunu SEBT’de ilan etmek.”
KUE 17.1. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“17.1. Azaltma, Kesinti ve Askıya Alma Şartları
BSLNG’nin, aşağıdakilerle sınırlı olmamak üzere, aşağıdaki olaylardan biri veya daha fazlasının cereyan etmesi durumunda, herhangi bir zamanda Terminal Hizmetini kısmen veya tamamen azaltmak, kesintiye uğratmak veya askıya almak hakkı bulunmaktadır. BSLNG, ilgili şartların gelişmesi halinde Hizmet Alanları önceden bilgilendirmek için elinden gelen çabayı gösterecektir. BSLNG;
1. Madde 16’da açıklanan Mücbir Sebep olarak sayılan olaylardan herhangi birinin oluşması halinde,
2. Madde 15’te açıklanan Acil Durum olarak sayılan olaylardan herhangi birinin oluşması halinde,
3. Hizmet Alanın BSLNG tarafından gönderilen bir OAT’ye uymaması ve bu durumun Terminalin güvenli ve emniyetli çalışmasını tehdit etmesi halinde,
4. BSLNG’nin kararıyla, Terminal Kapasitesi, tedarik ya da işletim koşullarının gerektirmesi veya Terminal emniyetini tehdit eden şartların hafifletilmesini sağlamak üzere,
5. Hizmet Alanın bu KUE’de belirtilen kurallara ve bir azaltma, kesinti veya askıya alma emrine riayet etmemesi neticesinde Terminal bütünlüğünün tehdit altında olduğu durumlarda,
6. İletim Şebekesindeki bir Acil Durum nedeniyle İletim Şirketinin Teslimat Noktasında teslim edilen Gazlaştırılmış LNG miktarlarının azaltılması ve/veya kesilmesi yönündeki talepleri üzerine,
7. Hizmet Dışı Bulunma Hali durumunda hizmet alan var ise hizmet alan ile BSLNG arasında mutabık kalınan programa uygun olarak
Terminal Kabul ve Teslimat Noktalarında derhal kısıtlama, kesinti ve/veya arttırma yapma hakkına sahiptir.”
KUE’ye 23.6. maddesi olarak aşağıdaki hüküm eklenmiştir:
“23.6. 2025 Gaz Yılı için uygulanacak hizmet dışı bulunma hali süreleri SEBT’de duyurulur.”
KUE’ye 23.7. maddesi olarak aşağıdaki hüküm eklenmiştir:
“23.7. BSLNG, Kanun’un 4.4 (d) maddesinin 1 numaralı bendi hükümleri gereği 2025 Gaz Yılı için işbu KUE’deki değişikliklerin yürürlük tarihinden 30 Eylül 2025 tarihine kadar, 2026 ve 2027 Gaz Yılları için ise 1 Nisan - 30 Eylül tarihleri arasında hizmet dışı bulunma haline ilişkin duyuruları KUE hükümlerine uygun olarak SEBT’de ilan eder.”
Bu Usul ve Esaslar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu Usul ve Esaslar hükümlerini Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.