Ekli “İller Bankası Anonim Şirketi İnsan Kaynakları Yönetmeliği”nin yürürlüğe konulması; Bayındırlık ve İskan Bakanlığının 18/3/2011 tarihli ve 9805 sayılı yazısı üzerine, 26/1/2011 tarihli ve 6107 sayılı İller Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanunun 11 inci maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 4/4/2011 tarihinde kararlaştırılmıştır.
İller Bankası Anonim Şirketi İnsan Kaynakları Yönetmeliği
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; İller Bankası Anonim Şirketinin insan kaynakları politikası ve planlamasına ilişkin hususlar ile personelin göreve alınmasına, hizmet şartlarına, niteliklerine, atanma ve yetiştirilmelerine, hak, yükümlülük ve sorumluluklarına, pozisyon ve sayılarıyla diğer özlük haklarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik İller Bankası Anonim Şirketinin personelini kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik 26/1/2011 tarihli ve 6107 sayılı İller Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanunun 11 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Banka: İller Bankası Anonim Şirketini,
b) Genel Müdür: İller Bankası Anonim Şirketi Genel Müdürünü,
c) Kanun: İller Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanunu,
ç) Personel: İller Bankası Anonim Şirketinde çalışan 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer kanunların sözleşmeli personel hakkındaki hükümlerine tabi olmayan sözleşmeli personeli,
d) Yönetici: Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, Teftiş Kurulu Başkanı, I.Hukuk Müşaviri, Daire Başkanı, Bölge Müdürü, Hukuk Müşaviri, Müdür ve müstakil birim amirini,
e) Yönetim Kurulu: İller Bankası Anonim Şirketi Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluk
Görevin yerine getirilmesi
(1) Personel görevini, mevzuat çerçevesinde, haiz olduğu yetkileri kullanmak suretiyle, zamanında ve en iyi şekilde yerine getirmekle yükümlü olup, görevlerinin gereği gibi yerine getirilmesinden, yetkilerinin zamanında ve gereğince kullanılmasından bir üstüne karşı sorumludur.
(2) Yöneticiler, yönetimine verilmiş olan birimlerin düzenli işlemesinden, personelin çalışmasından, gerekli önlemlerin alınmasından ve işlerin zamanında ve gereği gibi sonuçlandırılmasından sorumludur.
Emirlerin yerine getirilmesi ve kanunsuz emir
(1) Personel, üstünün verdiği emri yerine getirmekle görevlidir.
(2) Personel, aldığı emrin Anayasa, kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge ve genelge hükümlerine aykırı olduğunu tespit ederse veya emre uymanın Banka için zararlı bulunduğunu görürse emri yerine getirmeyerek durumu gerekçesiyle birlikte emri verene derhal bildirir. Üst direnerek, yazılı emir verirse personel emri yerine getirir. Bu takdirde sorumluluk, emri verene ait olur. Ancak, konusu suç olan emri, personel hiçbir suretle yerine getiremez; getirirse, üstün emrine uyduğu gerekçesi ile sorumluluktan kurtulamaz.
(3) Acele hallerde kamu düzeninin ve kamu güvenliğinin korunması için kanunla gösterilen istisnalar saklıdır.
(4) Personel, üstünden aldığı emri, yanlış takdir ederek suç sayar ve emri yerine getirmez ise üst, işin başka bir görevli tarafından yapılmasını sağlar veya işi kendisi yapar ve derhal durumu Genel Müdüre bildirir.
Banka yararını gözetme
(1) Personel, görevini yaparken gereken çaba ve basireti göstermek, kârlılık ve verimlilik ilkelerini gözönünde bulundurmak, Banka yararlarını ön planda tutmakla yükümlü olup, mevzuata aykırı davranışlardan, Bankaya zarar verecek her türlü işlem ve eylemlerden kaçınmak zorundadır.
Devam zorunluluğu
(1) Personel, çalışma saatleri içinde görevinin başında bulunur ve çalışmasının tümünü işine hasreder. Özürsüz veya izinsiz göreve gelmeyenlere 74 üncü ve 105 inci madde hükümleri uygulanır.
Devir ve teslim zorunluluğu
(1) Sürekli veya geçici olarak görevinden ayrılan personel, saklamakla zorunlu olduğu para ve para hükmündeki değerler ile evrak ve belgeleri, demirbaşları, yönetici ise kendi yerine gelene veya vekiline, yönetici değil ise birim yöneticisinin uygun göreceği personele devir ve teslim etmekle yükümlüdür. Görev devir ve tesliminin yerine getirilmemesinden dolayı Bankanın uğrayacağı her türlü zarardan, buna neden olan personel sorumludur.
Davranış ve iş ilişkileri
(1) Personel, Banka içindeki ve dışındaki davranışlarında, iş ilişkilerinde kamu görevlisi olmanın bilinciyle hareket etmek ve bu görevin gerektirdiği itibar ve güvene layık olduğunu göstermek zorundadır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Haklar
Güvence
(1) Bu Yönetmelikte belirtilen haller dışında, personelin sözleşmesine son verilemez.
Dernek kurma
(1) Personel, kanunların tanıdığı çerçeve dahilinde dernek kurabilir, kurulmuş derneklere üye olabilir.
Müracaat, şikâyet ve dava açma
(1) Banka personeli, Bankayla ilgili veya şahsi işlerinden dolayı müracaat, amirleri veya birimleri tarafından kendilerine uygulanan idari eylem ve işlemlerden dolayı şikâyet ve idari yargı yoluna başvurma hakkına sahiptir.
(2) Müracaat ve şikâyetler söz veya yazı ile en yakın amirden başlayarak silsile yolu ile şikâyet edilen amirler atlanarak yapılır.
(3) Müracaat ve şikâyetler incelenerek sonucu en kısa zamanda ilgiliye bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yasaklar
Siyasi faaliyet yasağı
(1) Personel, siyasi faaliyette bulunamaz ve siyasi partilere üye olamaz. Ancak, personelin genel ve yerel seçimlerde aday olabilmeleri ve seçilmeyenlerin durumu hakkında kamu görevlilerinin tabi olduğu genel hükümler uygulanır.
Ticaret, başka iş ve hizmet yasağı
(1) Personel, başka bir kurum veya kuruluşta görev alamaz, serbest meslek icra edemez, ticaretle uğraşamaz ve 29/6/1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre tacir veya esnaf sayılmalarını gerektirecek faaliyette bulunamaz.
(2) Aşağıda gösterilen iş ve hizmetler, birinci fıkra kapsamı dışındadır:
a) Sermaye şirketlerine, yönetici ortak olmamak kaydıyla ortak olunması.
b) Esas görevlerin yapılmasına engel oluşturmayacağının Yönetim Kurulunca belirlenip karara bağlanması şartıyla, her türlü eğitim ve öğretim faaliyetlerinde görev alınması.
c) Banka iştiraklerinde, kanunla kurulmuş sosyal güvenlik kuruluşları veya sosyal, mesleki ve benzeri kuruluşlar ile Bankanın ilişkide olduğu şirketlerin, gerektiğinde Yönetim Kurulu kararı ile yönetim ve denetim organlarında görev alınması.
ç) Bilirkişilik ve hakemlik gibi kanunlardan doğan görevlerin yapılması.
d) Üyesi oldukları yapı, kalkınma ve tüketim kooperatifleri ile kanunla kurulmuş yardım sandıklarının yönetim ve denetim kurullarına üye olunması ve özel kanunlarda belirtilen görevlerin yapılması.
Toplu eylem yasağı
(1) Personel toplu halde görevden çekilemez, boykot ve grev yapamaz, hizmetleri yavaşlatacak veya aksatacak eylem ve hareketlerde bulunamaz.
Hediye alma ve çıkar sağlama yasağı
(1) Personel, Bankanın açtığı ihalelere doğrudan veya dolaylı olarak katılamaz. Doğrudan veya aracı eliyle hediye isteyemez, görevleri sırasında olmasa dahi, çıkar sağlama amacıyla hediye kabul edemez, iş sahiplerinden borç para isteyemez, alamaz ve bunların kefaletini kabul edemez.
(2) Bu maddede belirtilen yasaklar personelin eş ve çocukları için de geçerlidir.
Sır açıklama yasağı
(1) Personel, yetkili makamların izni olmaksızın, konumu ve görevlerinden dolayı öğrenmiş olduğu, Bankaya, Bankanın müşterilerine ve ilişkili kuruluşlara ait sırları ve açığa vurulması sakıncalı bilgileri, 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununa ve özel kanunlarına göre yetkili olanlardan başkasına açıklayamaz ve kendilerinin veya başkalarının yararına kullanamaz.
Bankayla ilgili yayın ve açıklama yasağı
(1) Personel, Banka ile ilgili konularda, Genel Müdürün izni olmadıkça, basına, haber ajanslarına, radyo ve televizyon kuruluşlarına bilgi, haber ve demeç veremez.
İKİNCİ KISIM
İnsan Kaynakları Politikası, Uygulaması ve Personel Alımı
BİRİNCİ BÖLÜM
İnsan Kaynakları Politikası ve Uygulaması
İnsan kaynakları politikasının belirlenmesi
(1) İnsan Kaynakları Komisyonu veya daire başkanlıklarının görüşü alınmak suretiyle Genel Müdür tarafından belirlenen insan kaynakları politikası Yönetim Kurulunun onayı ile kesinlik kazanır.
(2) İnsan kaynakları politikasının geliştirilmesi ve uygulanmasından, tüm yöneticiler sorumludur.
İnsan kaynakları politikası
(1) Banka insan kaynakları politikası aşağıda belirtilen ilkeler esas alınarak tespit edilir:
a) Banka içerisinde kurumsal değerlere ve stratejik hedeflere uygun insan kaynakları politikası ve kültürünün oluşturulması.
b) Personelin verimlilik ve kârlılık ilkelerine bağlı olarak çalışmasının sağlanması.
c) Personelin Bankaya bağlılığının artırılması ve uzun süre Bankaya hizmet etmesinin teşvik edilmesi.
(2) Bu ilkeleri gerçekleştirmek amacıyla Banka:
a) Yetki ve sorumlulukları çalışma şartlarına uygun ve Bankayı geliştirerek geleceğe hazırlayacak nitelikte personel seçimini ve görevlendirilmesini gerçekleştirir.
b) Performans yönetimi sistemini etkin bir şekilde yürütür.
c) Adil ve rekabetçi ücret ve özlük hakları sağlar.
ç) Personelin mesleki ve kişisel gelişimlerini sağlamaya yönelik tedbirleri alır.
d) Geribildirime dayalı iletişim ve bilgilendirme sistemlerini kurar ve yaygınlaştırır.
İnsan Kaynakları Komisyonu
(1) İnsan Kaynakları Komisyonu, İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığının bağlı bulunduğu Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında, 1. Hukuk Müşaviri, İnsan Kaynakları Dairesi Başkanı ve Genel Müdür tarafından belirlenen iki üyeden oluşur.
(2) İnsan Kaynakları Komisyonu, insan kaynakları politikasının oluşturulması için yıllık pozisyon değişiklik önerilerini inceler. Genel Müdüre önerilerde bulunur ve Genel Müdür tarafından verilecek diğer görevleri yapar.
İnsan Kaynakları Komisyonunun çalışma yöntemi
(1) Komisyonun toplantı günü ve gündemi başkan tarafından üyelere duyurulur.
(2) Komisyon çalışmaları sonunda hazırlanan rapor, üyelerin varsa karşı görüşlerinin de belirtilmesi suretiyle, uygulamaya esas olmak üzere Genel Müdürün takdirine sunulur.
(3) Komisyonun raportörlüğü İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı tarafından yürütülür.
Personel ihtiyacının belirlenmesi
(1) İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı; Bankanın merkez ve taşra teşkilatı ile yurtdışı birimlerinin pozisyon ihtiyaçlarını, çeşitli nedenlerle boşalması muhtemel pozisyonları gözönünde tutarak ilgili birimlerle işbirliği yapmak suretiyle hazırlanan plan gereğince devamlı ve sistemli bir şekilde takip eder.
(2) Banka personelinin pozisyon ve sayıları ek-1’de yer alan cetvelde gösterilmiştir.
(3) Bankanın personel ihtiyacı ve personelin çalıştırılacağı yerler, Bankanın insan kaynakları politikasına göre, Genel Müdür tarafından belirlenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Personel Alımı
İşe alınma genel şartları
(1) İşe alınmada adayların aşağıdaki genel şartları taşıması gerekir:
a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b) 18 yaşını doldurmuş olmak.
c) Kamu haklarından yasaklı bulunmamak.
ç) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süre ile hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, milli savunmaya karşı suçlar, Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamak.
d) Askerlikle ilgisi bulunmamak, askerlik çağına gelmemiş olmak veya askerlik çağına gelmiş ise muvazzaf askerlik hizmetini yapmış veya erteletmiş olmak.
e) Diğer resmi veya özel kurum ve kuruluşlara mecburi hizmet yükümlülüğü bulunmamak.
f) Özürlü personel çalıştırılmasına ilişkin mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, yurtiçinde ve yurtdışında devamlı görev yapmasına engel olabilecek beden veya akıl hastalığı bulunmadığını resmi sağlık kurulu raporu ile belgelemek.
g) Atanacağı pozisyon için Yönetim Kurulu tarafından belirlenen en alt öğrenimi tamamlamış olmak.
ğ) Yapılacak sınavlarda başarılı olmak.
h) İlgili mevzuat hükümlerine göre mali sektörde ve bankalarda çalışması yasaklanmamış olmak.
ı) Herhangi bir sosyal güvenlik kurum veya kuruluşundan emekli olmamak.
İşe alınmada aranacak özel şartlar
(1) Bankaya atanacak personelin 24 üncü maddede sayılan genel şartlar dışında, öğrenim derecesi, yabancı dil bilgisi, deneyim ve yaş sınırı gibi pozisyonların özellikleri dikkate alınarak Yönetim Kurulu tarafından belirlenen özel şartları da taşımaları gereklidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınav
Sınav
(1) İşe alım sınavlarının ne şekilde yapılacağı, nasıl duyurulacağı, nerede yapılacağı, öğrenim dallarına göre aranılacak Kamu Personeli Seçme Sınavı taban puanları ile hangi pozisyonlar için bu puanın aranmayacağı ve sınava ilişkin diğer hususlar Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Sözleşmeli personel iş gereklerine uygun olarak yazılı ve sözlü ya da sadece sözlü sınava tabi tutulmak suretiyle işe alınır.
(2) Kamu Personeli Seçme Sınavı puanının aranmayacağı pozisyon sayısı Bankanın toplam pozisyon sayısının yüzde ikisini geçemez ve bu pozisyonlara atanacaklarda diğer şartlara ilave olarak en az dört yıllık fakülte ve yüksekokullardan mezun olma ile beş yıl ve daha fazla süreli mesleki deneyime sahip olma şartları aranır.
Duyuru
(1) Bankanın merkez ve taşra teşkilatına alınacak personel için yapılacak sınavlar başvurma süresinin bitiminden en az onbeş gün önce uygun görülen vasıtalar ile duyurulur.
Başvurma ve iş talep formlarının incelenmesi
(1) Sınava girmek isteyenler, Bankadan alacakları iş talep formunu, gerçeğe uygun olarak doldurup en son başvuru tarihi mesai bitimine kadar son altı ay içerisinde çekilmiş vesikalık bir adet fotoğraf ve istenilecek diğer belgelerle birlikte ilgili birime teslim ederler.
(2) İş talep formları İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığınca sınava girebilmek için gerekli şartların mevcut olup olmadığı açısından incelenir. Şartları uygun olmayanlar sınava alınmazlar.
Sınav kurulu
(1) Sınav kurulu bir Başkan ile dört üye olmak üzere Genel Müdür veya Genel Müdürün görevlendireceği Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında, Genel Müdür tarafından görevlendirilen dört personelden oluşur.
(2) Ayrıca, aynı usulle üye sayısı kadar yedek üye belirlenir. Kurul, başkan ve üyelerin tamamının katılımı ile toplanır ve kararlar oy çokluğu ile alınır, asıl üyenin bulunmadığı toplantıya yedek üye iştirak eder.
(3) Sınav kurulunun sekreterya hizmetleri İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığınca yürütülür.
Sınav kurulunun görevleri
(1) Sınav kurulunun görevleri şunlardır:
a) Sınavların özelliklerine göre soruları hazırlamak.
b) Sınavı gözetmek, esenlik içinde geçmesini sağlamak.
c) Sınav sonuçlarını değerlendirmek.
ç) Sınav sonuç listesi hazırlamak ve sınav sonuçlarını duyurmak.
d) İtirazları inceleyip sonuca bağlamak.
Sınav sonuçları
(1) Sınav kurulunca değerlendirme sonuçları en yüksek puandan başlamak üzere sıraya konularak sınav sonuç listesi hazırlanır. Hazırlanan bu liste, kurul üyeleri ve başkan tarafından imzalanır.
(2) Sınav sonuçları sınav kurulu tarafından ilan edilir.
(3) Sınav sonucunda başarılı olanlardan sınav duyurusunda belirtilen sayı kadarının ataması yapılır.
Sınav sonuçlarına itiraz
(1) Sınava katılanlar sınav sonuçlarına yazılı olarak itiraz edebilirler. İtirazlar sınav sonuçlarının ilanından itibaren beş gün içinde bir dilekçe ile sınav kuruluna yapılır. Bu itirazlar sınav kurulu tarafından beş gün içinde incelenir ve sonuç ilgiliye bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Belgeler, Deneme Süresi ve Atama
Ataması yapılacaklardan istenilecek belgeler
(1) Ataması yapılacaklardan aşağıdaki belgeler istenir:
a) Nüfus cüzdanının aslı ya da Bankaca onaylı örneği.
b) Adli sicil kaydı olmadığına dair yazılı beyanı.
c) Öğrenim belgesinin aslı ya da Bankaca onaylı örneği.
ç) Görevini yapmasına engel herhangi bir sağlık sorunu olmadığına dair yazılı beyanı.
d) Askerlikle ilgisi bulunmadığına dair yazılı beyanı.
e) Başka kurum veya kuruluşlarda çalışmış olanlardan hizmet belgesi.
f) Pozisyonun özelliklerine uygun olarak Bankaca istenilen diğer belgeler.
Atamada işe başlama süresi
(1) Bir göreve atanan personelden, aynı ildeki göreve atananlar atama onayının kendilerine tebliğ edildiği günü takip eden işgünü, başka bir ildeki göreve atananlar ise atama onayının tebliğ edildiği tarihten itibaren onbeş gün içinde atandıkları göreve başlamak zorundadır. Mücbir sebeplere bağlı durumlar hariç bu süreler içinde görevlerine başlamayanların atamaları iptal edilir.
Deneme süresi
(1) Ataması yapılan personel, bir yıllık deneme süreli ve geçici olarak atanır. İlgili birim yöneticisi, adayın hizmete devamında yarar görüp görmediğini, deneme süresi sona ermeden en geç onbeş gün önce yazılı olarak İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığına bildirir.
(2) Deneme süresi içinde hal ve hareketlerinde kamu görevlisi sıfatıyla bağdaşmayacak durumları ile özürsüz ve izinsiz olarak göreve devamsızlıkları tespit edilenlerin ve hizmete devamında yarar görülmeyenlerin durumları kendilerine bildirilerek atamaya yetkili makamın onayıyla Banka ile ilişikleri kesilir.
Atamaya ve sözleşme imzalamaya yetkili merciler ve sözleşme süreleri
(1) Banka personelinden;
a) Genel Müdür ortak kararnameyle,
b) Genel Müdür Yardımcıları, Genel Müdürün teklifi ve Yönetim Kurulunun kararı üzerine ilgili Bakanın onayıyla,
c) Teftiş Kurulu Başkanı, 1. Hukuk Müşaviri, Daire Başkanları ve Bölge Müdürleri, Genel Müdürün teklifi ve Yönetim Kurulunun kararıyla,
ç) Diğer personel Genel Müdürün onayıyla,
atanır.
(2) Atamalarda Bankacılık Kanununda ve ilgili mevzuatında aranan şartlar saklı kalmak üzere bu Yönetmelikteki usul ve esaslar dikkate alınır.
(3) Personel ile hizmet sözleşmesi imzalamaya Genel Müdür yetkilidir. Genel Müdür bu yetkisini daha alt kademelere devredebilir.
(4) Personelle imzalanacak sözleşmeler, takvim yılı itibarıyla yıllık olarak düzenlenir. Sözleşme süreleri sona eren personelin hizmet sözleşmeleri, fesih kararı alınmadıkça, meydana gelecek ücret artışından yararlanmak suretiyle bir yıl süreyle yenilenmiş sayılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetim ve İhtisas Personeli
Müfettiş ve müfettiş yardımcısı
(1) Bankaya, Teftiş Kurulu Başkanlığında çalıştırılmak üzere, yazılı ve sözlü aşamalardan oluşan giriş sınavları sonucunda müfettiş yardımcısı alınır.
(2) Müfettiş yardımcılığı giriş sınavlarına katılabilmek için 24 üncü maddede belirtilen genel şartların yanı sıra hukuk, iktisat, maliye, bankacılık, işletme, kamu yönetimi ile dengi dallarda en az lisans düzeyinde veya Bankanın faaliyet alanı ile ilgili mühendislik, mimarlık ile şehir ve bölge planlaması dallarında öğrenim görmüş olmak veya bu alanlarda denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yabancı fakültelerden birini bitirmiş olmak şartı aranır.
(3) Müfettiş yardımcısı olarak atananlar, ilgili yönetmelikte öngörülen üç yıllık yetiştirilme programları sonunda yapılacak yeterlik sınavında başarılı olmaları halinde müfettişliğe atanırlar.
(4) Müfettiş yardımcılığı döneminde, müfettişlik mesleği ile bağdaşmayacak tutum ve davranışları tespit edilenler ile yeterlik sınavında başarılı olamayanlar Teftiş Kurulu dışında durumlarına uygun pozisyonlara atanırlar.
(5) Müfettiş yardımcılarında yaş, yabancı dil bilgisi ve benzeri aranabilecek özel şartlar ile sınav kurullarının oluşumu, sınav konuları, kıdem sırası, sınıflandırma ve diğer hususlar Yönetim Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir.
Uzman ve uzman yardımcıları
(1) Bankada ihtisas hizmetlerini yerine getirmek üzere yazılı ve sözlü aşamalardan oluşan giriş sınavları sonucunda uzman yardımcısı ve teknik uzman yardımcısı alınır.
(2) Uzman yardımcılığı ve teknik uzman yardımcılığı sınavına katılabilmek için 24 üncü maddede belirtilen genel şartların yanı sıra hukuk, iktisat, maliye, bankacılık, işletme, kamu yönetimi ile dengi dallarda en az lisans düzeyinde veya Bankanın faaliyet alanı ile ilgili mühendislik, mimarlık, şehir ve bölge planlaması dallarında öğrenim görmüş olmak veya bu alanlarda denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yabancı fakültelerden birini bitirmiş olmak şartı aranır.
(3) Uzman yardımcıları ve teknik uzman yardımcıları üç yıllık yetiştirilme programları sonunda yapılacak yeterlik sınavı sonucunda başarılı olmaları halinde uzmanlığa veya teknik uzmanlığa atanırlar.
(4) Uzman yardımcıları ve teknik uzman yardımcılarında yaş, yabancı dil bilgisi ve benzeri özel şartlar ile sınav kurullarının oluşumu, sınav konuları ve diğer hususlar Yönetim Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir.
Müşavirlik
(1) Genel Müdür Müşavirliğine, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte veya sonrasında Bankada Genel Müdür veya Genel Müdür Yardımcılığı görevlerinde bulunmuş olanlar atanabilir.
(2) Genel Müdürlük Müşavirliğine, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte veya sonrasında Bankada en az iki yıl süre ile Teftiş Kurulu Başkanlığı, I. Hukuk Müşavirliği, Daire Başkanlığı veya Bölge Müdürlüğü görevlerinde bulunmuş olanlar atanabilir.
Kıdemli uzman
(1) Kıdemli uzmanlığa, Bankada müdür olarak veya daha üst pozisyonlarda görev yapmış olanlar atanabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Hizmet İçi Eğitim ve Görevde Yükselme
Hizmet içi eğitim
(1) Hizmet içi eğitim, personelin Bankanın stratejik hedeflerini ve kuruluş amaçlarını gerçekleştirici yönde eğitiminin sağlanması, görevleriyle ilgili pratik ve teorik bilgilerinin artırılması, göreve ilişkin beceriler kazandırılması, davranışlarının olumlu yönde geliştirilmesi için yapılan ve bu suretle hizmette verim, tasarruf ve etkinlik sağlama çalışmalarıdır.
(2) Bu çalışmalar kapsamında Banka, eğitim programları düzenler veya başka kurumlarca açılacak benzeri programlara personelin katılmasını sağlar. Aynı amaçla yurtdışına da personel gönderilebilir. Hizmet içi eğitime ilişkin usul ve esaslar Genel Müdürün teklifi ve Yönetim Kurulu kararı ile belirlenir.
Görevde yükselme ve şartları
(1) Yükselme, personelin yetki ve sorumluluk bakımından üst göreve atanmasıdır.
(2) Personelin yükselebilmesi için ek-2’deki yükselme tablosunda yer alan hususların yanı sıra aşağıda belirtilen şartların sağlanması gerekir:
a) Boş bir pozisyon bulunması.
b) Üst görevin gerektirdiği yetenek ve yeterliliğe sahip olunması.
c) Yükselmenin sınava dayalı olması halinde Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek esaslara göre yapılacak sınavlarda başarılı olması.
(3) Yükselme tablosundaki pozisyonlara yapılacak atamalarda atanacak kişinin atama yapılacak pozisyon için aranan toplam hizmet süresi hesaplanırken, diğer kamu kurum ve kuruluşlarında, yasama organı üyeliğinde, belediye başkanlığında, belediye ve il genel meclisi üyeliğinde, kanunlarla kurulan fonlarda, muvazzaf askerlikte, okul devresi dahil yedek subaylıkta ve uluslararası kuruluşlarda geçen sürelerin tamamı ile yükseköğrenim gördükten sonra özel kurumlarda veya serbest olarak çalıştıkları sürenin altı yılı geçmemek üzere dörtte üçü dikkate alınır.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Yer Değiştirme, Görevlendirme ve Vekâlet
BİRİNCİ BÖLÜM
Yer Değiştirme
Yer değiştirme esasları
(1) Yer değiştirme, personelin isteği üzerine veya hizmet gereği olarak aynı veya başka bir yerdeki pozisyona atanmasıdır.
(2) Yer değiştirme;
a) İş gücü ihtiyacındaki değişimlerin karşılanması,
b) Personelin nitelik ve yeteneklerine uygun işlerde çalıştırılması,
c) Farklı hizmetlerde görevlendirilmek suretiyle personelin üst görevlere hazırlanması,
ç) Teftiş ve soruşturmanın güvenle yürütülmesi,
d) İnceleme ve soruşturma raporları üzerine, disiplin kurulu kararı neticesinde veya acil hallerde sonradan düzenlenecek raporlar gereği işlem yapılmak üzere, atamaya yetkili makamca gerek görülmesi,
e) Eş durumu, sağlık ve benzeri zorunlu nedenlerle personelin bulunduğu yerden başka bir yerde görev talep etmesi ve orada mevcut görevine uygun pozisyon bulunması,
hallerinde yapılır.
(3) Ancak çalıştığı birim ya da bölgede çalışma ahengini bozucu ya da verimliliği düşürücü tutum ve davranışları somut bilgi ve belgeye dayalı olarak tespit edilen Banka personeli, birim amirince yazılı olarak uyarılmasına rağmen aynı tutum ve davranışlarını tekrarlaması halinde, birim amiri Genel Müdürden söz konusu personelin başka bir birim veya bölgeye naklini talep edebilir. Genel Müdür gerekli inceleme ve değerlendirme sonucunda uygun görürse söz konusu personeli başka bir bölge veya birime atayabilir.
Yer değiştirmede göreve başlama süresi
(1) Yer değiştirme suretiyle yeni bir göreve atananlar, görev yeri aynı il sınırları içinde ise atama onayının tebliğini izleyen iş günü, başka il sınırları içinde ise tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde yeni görevlerine başlamak zorundadır.
(2) Personelin geçici görevli, izinli veya raporlu olması tebligata engel değildir. Ancak bu durumda yer değiştirme süreleri geçici görev, izin veya rapor süresinin bitiminde başlar.
(3) Devir ve teslim zorunluluğunda bulunan personel için bu süreler devir ve teslimin sona erdiği tarihte başlar. Bu durumda bulunan personel, çalıştığı birim tarafından tarih belirlenerek İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığına yazılı olarak bildirilir. Bu süre hiçbir halde otuz günü geçemez.
Süresinde göreve başlamama
(1) Belirlenen süreler içinde belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın göreve başlamayanların Banka ile ilişikleri kesilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Görevlendirme ve Vekâlet
Geçici görevlendirme
(1) Görevi ile ilgili olarak personel yurtiçi veya yurtdışına görevli gönderilebilir. Geçici görevli personele, 4/7/2001 tarihli ve 631 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 14/A maddesinde belirtilen miktarı geçmemek üzere ilgili yönetmelikte belirlenen harcırah ödenir.
(2) Personel ihtiyaç durumları ile Banka yararı ve hizmet gereği de dikkate alınarak başka bir birimde geçici olarak görevlendirilebilir.
(3) Personelin bir yıl içerisindeki yurtiçi geçici görevlendirme süresi üç ayı aşamaz, zaruri hallerde bu süre ancak bir defa için uzatılabilir. Bir yıllık sürenin hesaplanmasında, personelin geçici görevlendirildiği tarih başlangıç alınır.
(4) Yurtdışı geçici görevlendirmeler ise Genel Müdür onayı alınmak kaydıyla gerçekleştirilir.
Vekâlet görevi
(1) Yönetici pozisyonlarında görev yapanların, kanuni izin, geçici görev, disiplin cezası uygulaması veya görevden uzaklaştırma nedenleriyle görevlerinde bulunmadıkları sürelerde veya boş bulunan yönetici pozisyonlarında vekâletin bir ast veya eşit pozisyonda bir personel tarafından yürütülmesi esastır. Bu durumda, vekâlet görevi verilecek personel, Genel Müdür onayı ile belirlenir.
(2) Vekâlet görevi verilen personele, vekâlet ettiği pozisyonun başlangıç brüt ücretinin üçte biriyle almakta olduğu ikramiye ile vekâlet ettiği görev için öngörülen ikramiye arasında bir fark bulunması halinde fazla olan ikramiye ödenir. Ancak, vekâlet ücreti ile birlikte vekilin aylık ödemeleri asilin istihkakları toplamını aşamaz. Vekâlet görevinin altı aydan fazla sürmesi halinde vekâlet ücretinin ödenmesine devam edilebilmesi için Yönetim Kurulu kararı gereklidir.
Başka yerde vekâlet
(1) Asıl görevinin bulunduğu il dışındaki bir görev için vekâlet verilenlere, vekâleti süresince esas görevine ilişkin ücretine ek olarak, geçici görevlendirme esasları çerçevesinde ödeme yapılır. Ayrıca bu şekilde vekâlet görevi verilenlere, 47 nci maddenin ikinci fırkası çerçevesinde vekâlet ücreti ödenir. Ancak, bir yıl içerisinde aynı personele aynı görev için üç aydan fazla vekâlet görevi verilemez.
Vekâletin fiilen yapılması zorunluluğu
(1) Vekâletin fiilen yapılması esastır. Vekâlet görevi nedeniyle geçici görev yolluğu ve ücret ödenen personele, vekâlet ettiği görevin gerektirdiği geçici görevler dışında, izinli olduğu ve diğer nedenlerle görevi başında bulunmadığı süreler için ödeme yapılmaz.
Pozisyon değişikliği
(1) Çalıştığı pozisyonun gerektirdiği alandan farklı bir alanda okul bitirmiş olanlar ve bunu belgelendirenler istekleri halinde, durumlarına uygun boş pozisyon bulunması ve yeni mezuniyeti ile ilgili pozisyonun sınava tabi olmaması kaydıyla bu pozisyona atanabilirler.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Takdirname, Ödül ve Özlük Dosyaları
BİRİNCİ BÖLÜM
Çalışmanın ve Başarının Değerlendirilmesi
Performans ölçütü
(1) Bankanın hizmet özelliklerini gözönünde bulundurarak personelin başarı, verimlilik ve gayretlerini ölçmek üzere performans ölçütü belirlemeye Yönetim Kurulu yetkilidir.