4393 sayılı kanunun 1, 2, 3, 5, 6, 7, 14, 22, 23, 24, 25, 27 ve 34 üncü maddeleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
Teşkilât
MADDE 1
Maliye Bakanlığı Hazine Baş Hukuk Müşavirliği ve Muhakemat Genel Müdürlüğü teşkilatına alt vazifeler Baş Hukuk Müşavirinin nezaret ve murakabesi altında hukuk müşavirleri, merkez, il ve bölge muhakemat müdürleri, müşavir avukat ve avukatlar tarafından görülür.
Hukuk müşavirleri ile Merkez Muhakemat Müdürü, Baş Müşavirin verdiği işleri görürler.
Merkezdeki vazifeler
MADDE 2
Baş Hukuk Müşavirliği ve Muhakemat Genel Müdürlüğü hususi kanunlarla Hazine Hukuk Müşavirliğine verilmiş olan işlerden başka:
A) Bakanlık makamından veya Bakanlık makamının muvafakatiyle Bakanlık dairelerinden sorulan işlerin hukuki icapları hakkında mütalâa vermek;
B) Bakanlık ilgili daireleriyle diğer Bakanlıklar tarafından hazırlanıp gönderilen mukavele projeleri üzerinde tetkikler yaparak mütalâa beyan etmek;
C) Bakanlıklara ve genel muvazene içindeki diğer dairelere alt her türlü hukuk ve ceza dâvaları ile icra işlerini, alt olduğu makam ve mercilerde ikame, takip ve müdafaa ettirmek;
D) Mali hususları İhtiva eden ve Hazineyi ilgilendiren idari dâvalara karşı Bakanlıklar ve dairelerince hazırlanarak bu kanunun 24 üncü maddesi gereğince Maliye Bakanlığına gönderilen müdafaanameler üzerinde icap ettiği takdirde hukuki mütalâa beyan etmek ve bu dâvaların duruşmalarında bu Bakanlık ve Daireleri Baş Hukuk Müşaviri, hukuk müşavirleri, Merkez Muhakemat Müdürü, müşavir avukatlar ve avukatları marifetiyle idari kaza mercilerinde temsil etmek;
E) Adli ve idari kaza mercilerinden, hakemlerden, İcra daireleriyle noterler tarafından Bakanlığa veya Bakanlık dairelerine yapılacak tebliğleri Bakanlık veya bu daireler namına kabul ederek hukuki icapları hakkında alâkadar daireye gerekli tebliğleri yapmak;
F) Müşavirliğe bağlı merkez ve iller teşkilâtının faaliyetini hukuk müşavirleri, Merkez Muhakemat Müdürü, müşavir avukatlar ve avukatlar vasıtasiyle en az üç yılda bir defa teftiş veya murakabe ettirmek;
Vazifeleriyle mükelleftir.
İllerdeki vazifeler
MADDE 3
İller muhakemat müdürleri:
A) Defterdarlıktan veya İl idare şubelerinden sorulan işlerin hukuki İcapları hakkında mütalâa vermek;
B) Hazineye ait her türlü dâvalarla genel muvazene içindeki dairelere ait hukuk ve ceza dâvalarının ve bütün icra işlerinin ait olduğu makam ve mercilerde takip ve müdafaasını yaptırmak;
C) Hususi kanunlarında ayrıca tebliğ mercii gösterilmemiş olan Hazineye ait adli ve idari kaza mercileri, hakemler, icra daireleri ve noterler tarafından yapılacak tebliğleri kabul ederek hukuki icapları hakkında alâkalı daireye gerekli tebliğleri yapmak;
D) İl'e bağlı ilçelerde işleri senede en az bir defa teftiş etmek veya il avukatları marifetiyle teftiş ettirmek ve hazırlıyacakları raporları Bakanlığa göndermek;
E) Malî hususi an ihtiva eden ve Hazineyi İlgilendiren idari dâvalara alt olmak üzere genel muvazene içindeki dairelerin hazırlayıp bu kanunun 24 üncü maddesi gereğince en büyük mal memuruna gönderecekleri müdafaanameler üzerinde icap ettiği takdirde hukuki mütalâa beyan etmek;
F) Bu kanunla kendilerine verilen sair yetkileri kullanmak;
Vazifeleriyle mükelleftir.
Vazifelerin ayrılması
MADDE 5
Hukuk müşavirleriyle Merkez Muhakemat Müdürü, Müşavir Avukat ve Avukatlar Merkezde Baş Hukuk Müşavirliği ve Muhakemat Genel Müdürlüğüne, illerde muhakemat veya bölge muhakemat müdürlüklerine, muhakemat müdürlüğü teşkilâtı olmayan ve bir bölgeye tabi bulunmıyan yerlerde defterdarlıklara veya mal müdürlüklerine bağlıdırlar. Muhakemat müdürleri dâva ve icra işlerinde İlgili makamlarla doğrudan doğruya muhabere yetkisini haizdirler. Muhakemat müdürlüğü teşkilâtı olmıyan yerlerde "defterdar ve mal müdürleri de aynı yetkiyi haizdirler.
Merkez memurlarının tâyin usulleri
MADDE 6
Merkez teşkilâtı kadrolarındaki memuriyetlerden Baş Hukuk Müşaviri ve Muhakemat Genel Müdürü, Maliye Bakanının teklifi, hukuk müşavirleri ile Merkez Muhakemat Müdürü ve müşavir avukatlar Baş Hukuk Müşavirinin inhası ve Maliye Bakanının teklifi üzerine müşterek karar ile, diğerleri Baş Hukuk Müşavirinin inhası üzerine Bakanlıkça tâyin olunurlar.
Baş Hukuk Müşaviri ve Muhakemat Genel Müdürü İle hukuk müşavirlerinin ve Merkez Muhakemat Müdürünün, müşavir avukatlarla Hazine avukatlarının tâyin ve terfilerinde 3656 sayılı kanunun 6 ncı maddesi hükmü tatbik olunur.
İl memurlarının tâyin usulleri
MADDE 7
İl teşkilâtı kadrolarındaki memuriyetlerden birinci sınıf muhakemat müdürleri Baş Hukuk Müşaviri ve Muhakemat Genel Müdürünün inhası ve Maliye Bakanının teklifi üzerine müşterek karar ile ve diğerleri Baş Hukuk Müşaviri ve Muhakemat Genel Müdürünün inhası üzerine Bakanlıkça tâyin olunur.
Muhakemat müdürleri ile Hazine avukatlarının tâyin ve terfileri 3656 sayılı kanunun 6 ncı maddesi hükmüne tabidir.
İnzibati cezalar ve vazifeye son verme
MADDE 14
Hazine avukatları hakkında Memurin Kanununda yazılı inzibati cezalardan her hangi biri; Memurin Kanunundaki tertibe bakılmaksızın tatbik olunabilir. Lüzum ve zaruret halinde 15 inci madde hükümleri dairesinde vazifelerine de son verilebilir. Memuriyetten ihraç cezasının tatbiki Memurin Kanununun hükümlerine tabidir.
İdari dâvalarda temsil
MADDE 22
İdari dâvaların açılması, idareler aleyhine açılan bu nevi dâvaların takip ve müdafaası daire âmirlerine veya bu dairelerin bağlı bulundukları Bakanlıklar hukuk müşavirlerine alt olup Danıştaydaki duruşmalarda bu daireler kendi âmirleri veya hukuk müşavirleri
ve hukuk müşaviri teşkilâtı olmıyan dairelerde ilgili şube âmiri tarafından temsil olunur. Hazineyi ilgilendiren işlerde bu vazife Hazine Müşavir avukatı veya avukatları tarafından yapılır. Lüzumu halinde Maliye Bakanlığının alâkalı servisine mensup ve Maliye Bakanlığı tarafından tensip edilecek bir memur Hazine Avukatı ile birlikte duruşmaya iştirak ettirilebilir.
Yemin teklifi ve reddi
MADDE 23
Miktar veya kıymeti (1000) liraya kadar olan (11000 lira dâhil) dâvalarla kıymeti bolla olmıyan ve sulh mahkemelerinin görevine dâhil olan dâvalarda karşı tarafa yemin teklifine veya reddine muhalkemat müdürlerinin ve olmıyan yerlerde bağlı bulunduğu 'defterdar veya mal müdürünün yazılı muvafakatini almak şartiyle Hazine avukatı yetkilidir.
(1000) lirayı geçen dâvalarda yemin teklifi veya reddi Maliye Bakanlığının iznine bağlıdır. Bakanlıklara karşı yemin teklifi halinde yemin, merkezde Bakanın yetki vereceği ilgili daire âmiri tarafından edia olunabilir.
Hazineyi alâkalandıran idari dâvalar
MADDE 24
Malî hususları ihtiva eden ve Hazineyi ilgilendiren işlerden, Merkezde Maliye Bakanlığına, il ve ilçelerde en büyük mal memuruna haber verilmesi ve dairelerince hazırlanacak müdafaanamelerin işe ait dosya ve evrak ile birilikte bu mercilere gönderilmesi mecburidir. Bu nevi işler Hazinenin alâkalı dairelerince tetkik olunarak müdafaanamelerde yapılması gerekli değişiklikler hakkında Hazinemin görüşü dairelere bildirilir. Bu müdafaaların Hazine anlayışınla uygun olarak yapılması esastır.
Sayıştayca veya muhasiplerce kabul edilmiyen muamele ve tasarruflar sebebiyle açılan idari dâvalarda husumet
MADDE 25
Genel muvazene içimdeki dairelerim Sayıştayca veya muhasiplerce kabul edilmeyen muamele ve tasarrufları sebebiyle alâkalılar tarafından Danıştayda açılacak idari dâvalarda husumet Hazîneye alttür.
Açılan dâvalarla başlıyan icra takiplerinden vali ve kaymakamların vazgeçme yetkileri
MADDE 27
(1000) liraya kadar (1000 lira dâhil) bir Devlet alacağı veya bu kıymetteki bir hak veya menfaat dâva ve icra yoliyle takip edilmekte iken takibata devam etmekte veya takibin Devlet aleyhine neticelenmesi halinde yüksek dereceli mahkeme veya mercie müracaatta maddi veya hukuki sebeplerle bir fayda umulmazsa avukatın mucip sebepleri gösteren mütalâası üzerine muhakemat müdürünün ve olmıyan yerlerde defterdarlığın teklifi üzerine takipten vazgeçme emri vermeye ve dâva ve icra kayıtlarını sildirmeye valiler yetkilidir.
Hazine avukatı bulunmıyan yerlerde yukardaki fıkrada yazılı hususlara ait teklifler alâkalı daire âmirlerince yapılır.
Bölge muhakemat müdürlüklerine bağlı olan illerde yukardaki yetkiler takip veya dâva hangi il’e ait ise o yer valisi tarafından kullanılır.
Muhakemat müdürleriyle defterdarların teklifleri valilikçe reddolunursa ve bunlar tekliflerinde ısrar ederlerse keyfiyet Maliye Bakanlığına bildirilir. Valinin tasvip etmediği dâva ve icra takiplerinden vazgeçmeye Maliye (Bakanlığı yetkilidir.
İlçelerde miktar veya kıymeti (300) liraya kadar (300 Ura dâhil) olan İşlerde bu yetkiler Hazine avukatının mütalâası ve mal müdürünün teklifi üzerine kaymakamlar tarafından kullanılır. Kaymakamların kabul etmedikleri teklifte malmüdürü ısrar ederse valinin vereceği karar kesindir.
Hazine avukatı olmıyan ilçelerde dâva ve icra işlerinin terkinine alt teklifler alâkalı daire âmiri tarafından yapılır.
Bakanlığın emriyle açılan dâva ve icra takiplerinden vazgeçilmesi bakanlığın iznine bağlıdır.
Mevzusuz dâva ve takiplerin terkini ve cezada verilen beraet kararlarına karşı kanun yollarına, müracaattan vazgeçilmesi.
MADDE 34
Mevzuu kalmıyan veya yanlışlıkla açıldığı anlaşılan veya Hazineye ait hak ve menfaati muhtevi bulunmıyan dâvalarla icra takipleri miktar veya kıymeti (1000) lira ve daha az olduğu takdirde 27 nci maddedeki usul dairesinde ve (1000) liradan fazla olduğu takdirde Maliye Bakanlığınca iptal edilerek dâva ve icra kayıtları terkin olunur.
Bu kabil işler hakkında verilen kararlara karşı yüksek dereceli mahkemeye müracaattan vazgeçilmesi de yukarki hükümlere tabidir.
Hazinece müdahale olunan ceza dâvalarında suçun sabit olmaması, failinin tutulan şahıs olmadığının sübut bulması sebebiyle verilen beraet kararları hakkında dahi bu madde hükmü tatbik olunur.
Genel, katma, özel bütçeli idarelerle belediyelerin ve sermayesinin yarısı veya idare ve murakabesi bu dairelere ait teşekküllerin mukayyet avukatları kendilerinin dâhil bulunduğu teşkilât haricinde olmak üzere, bu daire, müessese ve teşekküllerde, mensup oldukları dairenin muvafakatiyle, bir munzam avukatlık vazifesi alabilirler. Alınan munzam vazife genel, katıma veya özel bütçeli bir idarede olduğu takdirde maaşı hakkında 3656 sayılı kanunun 18 inci maddesi uygulanır.
4353 sayılı kanunun 8, 9, 10, 11, 13, 16 ve 39 uncu maddeleri kaldırılmıştır.
Maliye Bakanlığı kuruluş ve görevleri hakkındaki 2996 sayılı kanunun bazı maddelerinin değiştirilmesine ve bu kanuna bazı maddeler eklenmesine dair 4910 sayılı kanuna bağlı (2) sayılı cetvelden ilişik (1) sayılı cetvelde yazılı kadrolar çıkarılmış ve yerine, İlişik (2) sayılı cetvelde yazılı kadrolar eklenmiştir.
İlişik (3) sayılı cetvelde yazılı kadrolar, 1951 yılı Bütçe Kanununa bağlı (L) işaretli cetvelin Maliye Bakanlığı kısmına ilâve olunmuştur.
Bu kanunla kaldırılan kadrolarda aylıkla çalıştırılmakta olanlardan kanunun yürürlüğe girdiği tarihte geçici görev, hastalık, izin gibi kanuni sebeplerle görevi başında bulunmıyanlar, kanunla kabul edilen görevlere tâyin olundukları takdirde işe başlamak kaydı aranmaksızın almakta oldukları aylıkların verilmesine devam olunur,
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, bu kanımla kaldırılan kadrolarda görevli bulunanlardan aylık ve kadro unvanları değiştirilmemiş olanların yeniden tâyinlerine lüzum olmayıp haklarında yukarki fıkra hükümleri uygulanır.
Bu madde hükmü avukatlar hakkında uygulanmaz.
Bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihte müşavir avukat, Hazine avukatı veya yardımcı avukat olarak müstahdem olanlardan bu kanunla alman ve istisnai mevki olarak tanınan kadrolara tâyin edileceklerin aylıkları hakkında 3656 sayılı kanunun 6 ncı maddesi hükümleri uygulanır.
Bu madde hükmü bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten en çok iki yıl evvel teşkilâttan, cezaen olmamak üzere, ayrılmış olanlar hakkında da tatbik olunabilir.
Serbest Hazine avukatı olarak çalışmakta İken bu kanun gereğince memuriyete giren Hazine avukatları, Hazineyi ilgilendirmiyen işlerini 3 ay zarfında tasfiye etmeye mecburdurlar. Bu müddae içersinde tasfiye etmiyenlerin vazifelerine son verilir.
Bu kanunun neşri tarihinde Hazine avukat namzetliğinde bulunanların bu hizmette geçen müddetleri 3499 sayılı Avukatlık Kanununa göre avukat yanındaki staja sayılır.
Bu kanun 31/8/1951 tarihinde yürürlüğe girer.
Bu kanunu Bakanlar Kurulu yürütür.