BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
Bu Yönetmeliğin amacı organize sanayi bölgelerinin Kuruluş, yapım ve işletilmesi ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
Bu Yönetmelik; organize sanayi bölgelerinin planlanmasını, yer seçimini, dışında kalan alanların planlanmasını, mevzi imar planları ve parselasyon planları ile değişikliklerin onayını, arazi kullanımı, yapı ve tesislerinin projelendirilmesi, inşası ve kullanımı ile ilgili ruhsat ve izinleri, kuruluş protokolünün düzenleme şeklini ve içeriğini, müteşebbis heyet, yönetim ve denetim kurullarının oluşumu ile görev ve çalışmalarına ilişkin usul ve esaslarını, genel idare giderleri için kredi kullanmakta olan OSB'lerde bölge müdürü ve görevlendirilecek diğer personelin nitelikleri ve sayıları ile görevlendirme şeklini, kredi talebi ve bunun geri ödeme usul ve esaslarını, arsa tahsislerini, altyapı tesisleri kurma, kullanma ve işletme hakkı ile ilgili hususları, kredi kullanmakta olan OSB'lerde ihale usul ve esasları ile hakedişlerin düzenlenmesi ve onaylanmasını, genel kurul toplantıları ile yönetim ve denetim kurullarının seçimine ilişkin esas ve usulleri, üst kuruluşların görev ve çalışma şeklini, kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususları kapsar.
Dayanak
Bu Yönetmelik, 3143 sayılı "Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun"un 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ile 4562 sayılı "Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu"nun ilgili maddeleri çerçevesinde düzenlenmiştir.
Tanımlar
Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ : Sanayinin uygun görülen alanlarda yapılanmasını sağlamak, kentleşmeyi yönlendirmek, çevre sorunlarını önlemek, bilgi ve bilişim teknolojilerinden yararlanmak, imalat sanayi türlerinin belirli bir plan dahilinde yerleştirilmeleri ve geliştirilmeleri amacıyla, sınırları tasdikli arazi parçalarının gerekli alt yapı hizmetleriyle ve ihtiyaca göre tayin edilecek sosyal tesisler ve teknoparklar ile donatılıp planlı bir şekilde ve belirli sistemler dahilinde sanayi için tahsis edilmesiyle oluşturulan ve 4562 sayılı Kanun hükümlerine göre işletilen mal ve hizmet üretim bölgesini,
KARMA OSB : Farklı sanayi iş kollarında üretim yapan tesislerin yer aldığı OSB’yi,
İHTİSAS OSB : Aynı sanayi iş kolunda ve bu iş koluna dahil alt sanayi gruplarında faaliyet gösteren tesislerin yer aldığı OSB'yi,
ÖZEL OSB : 4562 sayılı Kanunun 26 ncı maddesine göre özel hukuk tüzel kişilerince veya gerçek kişilerce kurulması talep edilen OSB’yi,
KATILMA PAYI :OSB'nin oluşumuna iştirak eden kurum ve kuruluşlar tarafından karşılanacak OSB yatırımının Bakanlık kredisi dışında kalan tutarı,
KATILMA PAYI ORANI : Katılma payının OSB kuruluşuna iştirak eden kurum ve kuruluşlarca karşılanması taahhüt edilen oranları,
BANKA :Bakanlık bütçesinden tahsis edilen kredilerin ödenmesi ile geri alınması işlemlerini yürüten milli bir bankayı,
ARSA TAHSİSİ :OSB kurmak amacıyla OSB tüzel kişiliği adına kamulaştırılmış veya satın alınmış olan arazide imar planına göre oluşmuş olan parseller üzerinde OSB Kanunu, OSB Uygulama Yönetmeliği ve müteşebbis heyet veya yetki verdiği takdirde yönetim kurulu kararına uygun olarak sanayi veya hizmet üretim tesisi kurmak üzere arsa tahsisini,
MEVZİ İMAR PLANI :21/5/2001 tarihli ve 24408 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Organize Sanayi Bölgeleri Yerseçimi Yönetmeliğine uygun olarak seçilen ve sınırları Bakanlık tarafından onaylanan OSB kuruluş yerlerinin içinde yapılan ve bu yönetmeliğin plan yapım kurallarına uyulmak üzere sosyal ve teknik altyapı ihtiyaçlarını kendi bünyesinde sağlayan raporuyla bir bütün olan imar planını,
PARSELASYON PLANI : Uygulama imar planlarının araziye uygulanması için yapılacak röleve ölçülerine göre boyut değiştirmeyen paftalar üzerine çizilen, kesin parselasyon durumunu gösteren ve tapuya tescil işlemlerinde esas alınan planı,
PLAN VE PROJE MÜELLİFİ: OSB imar planları yapımında, 3194 sayılı İmar Kanunu ile ilgili Bayındırlık ve İskan Bakanlığının İmar Planlarının Yapımını Yüklenecek Müellif ve Müellif Kuruluşların Yeterlilik Yönetmeliği’nde ve parselasyon planları yapımında, "Harita Mühendislik Hizmetlerini Yüklenecek Müellif ve Müellif Kuruluşların Ehliyet Durumlarına Ait Yönetmelik" te aranan şartları haiz kişiler ve kuruluşlar ile yapıların mimari, statik ve her türlü plan, proje, resim ve hesaplarının hazırlanmasını uzmanlık konularına ve ilgili kanunlara göre yapan mühendis ve mimarları,
İLAVE ESASLI TADİLAT :Yapılarda taşıyıcı unsuru etkileyen ve/veya inşaat alanını ve ruhsat eki projelerini değiştiren işlemleri,
PROSES DEĞİŞİKLİĞİ : Firmanın üretim konusunun tümüyle ya da bir kısmının değişmesine neden olan işlemleri,
TEKNİK UYGULAMA SORUMLUSU :Proje müellifleri kendileri olsun veya olmasın, yapının yürürlükteki kanun, imar planı, ilgili yönetmelik hükümleri, Türk Standartları, bilimsel kurullar, teknik şartnameler, fen, sanat ve sağlık kurallarına ve tüm mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenlenen ruhsat eki projelerine göre gerçekleştirilmesini aldıkları eğitime göre denetleyen ve ilgili idareler ile üyesi oldukları odalarına karşı sorumlu olan ilgili meslek mensuplarını, yürürlükte bulunan illerdeki yapı denetim firmalarını,
KATILIMCI :OSB'lerde parsel tahsisi veya satışı yapılmış gerçek ya da tüzel kişiyi, OKSB'lerde parsel tahsisi veya satışı yapılmış bir kooperatifi,
ABONE :OSB’ de, elektrik, su, doğalgaz ve benzeri altyapı hizmetlerini kullanan katılımcıyı veya diğer kişileri,
İŞLETME :OSB içinde katılımcı tarafından kurulmuş veya kurulacak tesisi,
İŞYERİ AÇMA İZNİ :1593 sayılı Umumi Hıfzısıhha Kanununa istinaden yayımlanan
Gayri Sıhhi Müesseseler Yönetmeliğine göre alınan Açılma Ruhsatı ile 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanuna istinaden yayımlanan ilgili yönetmeliği ile 3030 sayılı Büyükşehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkındaki Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun gereğince alınacak GSM Ruhsatı, 560 sayılı Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararname doğrultusunda alınan, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatını,
OSB : Organize Sanayi Bölgesini,
OKSB : Organize Küçük Sanayi Bölgesini,
KANUN : 4562 sayılı OSB Kanununu,
YÖNETMELİK : OSB Uygulama Yönetmeliğini,
BAKANLIK : Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,
İLGİLİ GENEL MÜDÜRLÜK : Küçük Sanatlar ve Sanayi Bölgeleri ve Siteleri Genel Müdürlüğünü,
TTK : Türk Ticaret Kanununu,
ÇED : Çevresel Etki Değerlendirmesini,
TEDAŞ : Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş.'yi,
TEAŞ : Türkiye Elektrik Üretim ve İletim A.Ş.'yi,
AG : Alçak gerilimi,
OG : Orta gerilimi,
GSM : Gayri sıhhi müesseseleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Başvuru
İlk başvuru
OSB kurmak isteyen kurum ve kuruluşlar tarafından hazırlanacak olan ve Bakanlığın istediği bilgileri içeren OSB gerekçe raporu valiliğin onayı ile Bakanlığa sunulur. Bakanlıkça OSB kuruluşu için uygun görülen talepler yer seçimi yapılmak üzere değerlendirmeye alınır.
Yer seçiminin sonuçlandırılmasına kadar olan faaliyet, OSB kuruluşuna katılacak kurum ve kuruluşlar tarafından Valilik kanalıyla yürütülür.
Yer seçimi
OSB'lerde yer seçimi OSB Yer Seçimi Yönetmeliğine göre yapılır.
Yer seçimi kesinleşmemiş OSB’lerin kuruluş işlemleri yapılmaz ve Yatırım Programına teklif edilmez.
Yer seçiminin kesinleşmesinden sonra, OSB sınırları dışında kalan alanların planlanması, Bakanlık ve Bayındırlık ve İskan Bakanlığı arasında yapılan protokolde belirlenen usul ve esaslara göre yapılır.
Kamu arazilerinin pazarlık ile satın alınması
Yer seçiminin Hazine veya kamu kurum ve kuruluşlarına ait arazilerden yapılması halinde, bu araziler, talep edilmesi ve başkaca bir sakıncası bulunmaması durumunda, ilgili idare tarafından 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasına göre oluşturulacak komisyonca, günün rayici ve bu konudaki genel hükümler çerçevesinde takdir edilecek bedelleri üzerinden peşin veya taksitle ödenmek üzere pazarlık usulüyle OSB'ler tarafından satın alınabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kuruluş
Kuruluş ve tüzel kişilik
OSB, yerinin kesinleşmesinden sonra;
a) İl Özel İdaresinin,
b) OSB'nin, içinde bulunacağı il, ilçe veya belde belediyesinin, büyük şehirlerde ayrıca büyükşehir belediyesinin,
c) İl ve ilçelerdeki mevcudiyet durumuna göre sanayi odası, ticaret odası veya ticaret ve sanayi odasının,
d) Sanayici dernek veya kooperatiflerinin,
biri veya daha fazlasının temsilcilerince imzalı ve valinin olumlu görüşünü muhtevi kuruluş protokolünün Bakanlık tarafından onaylanması ve sicil kaydını müteakip tüzel kişilik kazanır.
Sanayici dernek ve kooperatiflerin OSB kuruluşuna katılabilmeleri için tüzük ve ana sözleşmelerinde yer alacak amaçları arasında; OSB kurma bulunmalı, üyeleri ve ortakları sanayi sicil belgesine sahip olmalı ve üye sayısı en az 20 kişiden oluşmalıdır.
İhtisas OSB'lerde konuyla ilgili mesleki kuruluşlar ve teşekküllerin temsilcileri, talepleri halinde müteşebbis heyete dahil edilirler.
Daha önce kurulmuş OSB’lerin tüzel kişilik kazanmaları için aynı yol izlenir.
Özel OSB'ler kuruluş protokolünü onaylatarak OSB tüzel kişiliğini kazanabilmeleri için aşağıdaki şartları yerine getirmek zorundadırlar.
1) OSB yi kuran gerçek veya tüzel kişiler adına arsanın kayıtlı olduğunu gösterir arsa tapusunu ibraz etmek,
2) Tapusu ibraz edilen arsanın, OSB yer seçimi yönetmeliğine uygunluğunu ve OSB sınırını Bakanlığa onaylatmak,
Kuruluş protokolü
Kuruluş protokolü;
a) OSB'nin ünvanını,
b) Adresini,
c) OSB'nin oluşumuna katılan kurucu ortakların katılma payı oranlarını ve müteşebbis heyette temsil edilecekleri üye sayılarını,
d) Katılma paylarının ödeme şekil ve şartlarını,
e) OSB'nin organlarında görev alan asıl ve yedek üyelerin adları ile temsil ettikleri kurum ve kuruluşları,
f) Katılımcıların karma veya ihtisas şeklinde sektör grupları ile Bakanlığın gerekli gördüğü hallerde, belirlediği OSB'de yer tahsis edilecek özel ya da tüzel kişilerin temel vasıfları ve iştigal konularını,
g) Temsil ve ilzamla yetkilendirilmiş üyelerini,
h) Yürürlüğe giriş koşulu, imzaları ve tarihini,
ı) Valinin olumlu görüşünü içeren Bakanlığa sunuş dilekçesini,
i) Bakanlığın onayını,
ihtiva eder.
Kuruluş protokolü iki nüsha olarak tanzim edilir, onaylandıktan sonra Bakanlık OSB Defterine kaydedilerek sicil numarası verilir, bir nüshası Bakanlıkta muhafaza edilir, diğer nüshası OSB' ye gönderilir.
OSB kuruluşuna katılan kurum ve kuruluşlarda değişiklik olduğunda protokol yeniden düzenlenir, ancak sicil numarası değişmez.
Kamu yararı kararı
Kamu yararı kararı, OSB’nin tüzel kişiliğini kazanmasını müteakip müteşebbis heyetin, yer seçimi kesinleşen alan ile bölgenin gerçekleşebilmesi için zorunlu olan ve Bakanlığın uygun gördüğü teknik altyapılarla ilgili alanlar için 1/5000 veya 1/2000 ölçekli mahalli kadastro müdürlüğünce onaylı kadastral pafta ve 1/25000 ölçekli topoğrafik harita ile birlikte başvurusu üzerine Bakanlık tarafından kamulaştırma yetkisi ile birlikte verilir. Kamulaştırma işlemlerinde 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu hükümleri uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Organlar
Organlar
OSB'nin organları:
a) Müteşebbis heyet veya işletme aşamasında genel kurul,
b) Yönetim kurulu,
c) Denetim kurulu,
d) Bölge müdürlüğü'dür.
Müteşebbis heyet
Müteşebbis heyet, Bakanlık tarafından yer seçimi onaylanan OSB'nin oluşumuna katılan kurum ve kuruluşların yetkili organlarınca mensupları arasından tespit edilecek üyelerden oluşur. Müteşebbis heyeti oluşturacak üye sayısı 11 asıl 11 yedek üyeden az, 15 asıl ve 15 yedek üyeden fazla olamaz.
OSB'nin oluşumuna katılan kurum ve kuruluşların müteşebbis heyette temsil edilecekleri üye sayısı, katılım oranları dikkate alınarak kuruluş protokolünde belirlenir.
Müteşebbis heyette yer alan üyeler 2 yıl için seçilir ve temsil ettikleri kurum ve kuruluşlardaki görevleri sona erdiğinde üyelikleri düşer. Üyelikten düşen veya ayrılan üyenin yerine, temsil ettiği kurum ve kuruluşların ön sıradaki yedek üyesi geçer. Bu şekilde katılan üye, yerine geçtiği üyeden kalan süreyi tamamlar.
Katılımcıların müteşebbis heyete dahil olmaları
OSB' de üretime geçtiğini işyeri açma izni veya işletme belgesi alarak belgeleyen işletmelerin sayısı, OSB'de varsa tevsi alanlarla birlikte kurulacak tüm işletme sayısının 1/3 üne ulaştığında, katılımcılar, kendileri veya temsil ve ilzama yetkili birer temsilcilerinin kendi aralarında seçecekleri üyeler vasıtasıyla müteşebbis heyette temsil edilirler.
Müteşebbis heyete girecek katılımcı üyeler; kendileri veya temsil ve ilzama yetkili temsilcilerinin müteşebbis heyetin belirleyeceği gün ve saatte müteşebbis heyet başkanı veya vekili başkanlığında toplanarak yapılacak seçimle belirlenir.
Kooperatiflerden oluşmuş organize küçük sanayi bölgelerinde ise; müteşebbis heyete girecek katılımcılar, kooperatiflerden işyerlerinin 2/3 ünün işyeri açma izni veya işletme belgesi alarak üretime geçenlerin oranı, bölgedeki tüm kooperatiflerin 1/3' ü oranına ulaştığında kooperatiflerin kendi genel kurullarında seçeceği birer temsilci vasıtasıyla, müteşebbis heyet tarafından belirlenecek gün ve saatte müteşebbis heyet başkanı veya vekili başkanlığında toplanarak yapacakları seçimle belirlenir.
Seçimde katılımcılar arasından müteşebbis heyet üye sayısının yarısı kadar üye seçilir.
Aynı seçimde asıl üye kadar yedek üye de seçilir.
Üretime geçmiş işletmeler cetveli bölge müdürlüğünce hazırlanır.
Müteşebbis heyet yukarıda belirtilen orana ulaşılmasını takip eden 30 gün içinde temsilcilerin seçimi için gerekli işlemleri başlatmak zorundadır.
Müteşebbis heyetin, katılımcıların müteşebbis heyete dahil olmaları aşamasında müteşebbis heyete girecek katılımcı üye sayısını belirlemesinden sonra, diğer üyelerin sayısı, kuruluş protokolünde yer alan kurum ve kuruluşların katılım payları da dikkate alınarak yeniden belirlenir. Bu durumda müteşebbis heyetten çıkarılacak üyelerin görev sürelerinin tamamlanıp tamamlanmadığı dikkate alınmaz.
Seçim duyurusu, en az 30 gün öncesinden iadeli taahhütlü mektup veya imza karşılığı yapılır. Duyuruda, işletmeler cetvelinde yer alan kişi sayısının yarıdan bir fazlası olan seçim yeter sayısının bulunmadığı takdirde, çoğunluk aranmaksızın toplantının yer ve saat açıklanarak 15 gün sonra yeni bir duyuru yapılmaksızın seçim yapılacağı bildirilir.
Seçimde, toplantıya katılan katılımcıların veya temsilcilerinin açık oylarıyla, kendi aralarında bir divan başkanı ve iki katip üye seçilir. Seçimler hücre ve sandık kullanılarak kapalı oyla ve açık tasnif usulü ile yapılır. Divan, seçim sonuçlarını tutanak haline getirerek müteşebbis heyete teslim eder.
Her katılımcı kendi aday olabileceği gibi bir başka katılımcı tarafından da aday gösterilebilir.
Her katılımcı başka katılımcının yerine vekaleten oy kullanabilir. Vekaletin noter tasdikli olması gerekir. Ancak bir katılımcı kendi oyu dahil en fazla iki oy kullanabilir.
Seçim sonuçlarının bir sureti en az 30 gün içinde Bakanlığa gönderilir.
Görev süresi
Müteşebbis heyetin görev süresi, OSB'deki varsa tevsi alanlarla birlikte kurulacak toplam işletme sayısının 2/3'ünün üretime geçtiklerinin, işyeri açma izni veya işletme belgesi ibraz etmek sureti ile belgelenmesi veya OSB'nin kuruluş masrafları, OSB'deki arsaların alımı ve tüm altyapı inşaatları Bakanlık kredisi ile gerçekleştirilmiş olan OSB'lerde kredi borcunun ödendiğinin belgelenmesi ile genel kurulun toplanarak yönetim ve denetim kurulu üyelerini seçmesiyle sona erer.
Müteşebbis heyetin kendi imkanları ile oluşmuş OSB'lerde ise müteşebbis heyetin görev süresi OSB’deki varsa tevsi alanlarla birlikte kurulacak toplam işletme sayısının 2/3'ünün üretime geçtiklerini işyeri açma izni veya işletme belgesi ibraz etmek sureti ile belgelenmesi sonucunda, genel kurulun toplanarak yönetim ve denetim kurulu üyelerini seçmesi ile sona erer. Ancak bu görevleri yürüttükleri sürece almış oldukları kararlar, imzaladıkları mali, idari ve iltizamı akit ve sözleşmeler görev süresi bittikten sonra da geçerliliğini aynen korur. Görev ve yetkileri sona eren müteşebbis heyet, OSB’ ye ait her türlü belge, bilgi ve kayıtları derhal yönetim kuruluna devreder.
İlk genel kurulda müteşebbis heyetin göreve devam edip etmeyeceği konusu gündemin ilk maddesi olarak görüşülüp, salt çoğunlukla devam kararı çıkması halinde müteşebbis heyet bir sonraki genel kurula kadar göreve devam eder. Sadece OSB kuruluş protokolünün 3 üncü maddesinde yer alan müteşebbis heyeti temsil edecek üye sayıları tadil edilir ve katılımcıların sayısı müteşebbis heyet üye sayısının yarısından bir fazlası olur, müteşebbis heyete dahil olacak katılımcılar bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesindeki esaslarla belirlenir.
Görevlendirme
Müteşebbis heyet ilk toplantısında, Valinin başkan olması durumunda, Kanunun 4 üncü maddesinin dokuzuncu fıkrasında sayılan kuruluşlardan il özel idaresi ve belediye temsilcileri dışında kalanlardan bir başkan vekili aksi takdirde bir başkan ve bir başkan vekili seçer.
Toplantılar
Müteşebbis heyet an az 3 ayda bir defa başkan veya başkanın yokluğunda başkan vekili başkanlığında salt çoğunluk ile toplanır. Kararlar mevcudun salt çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın oyuna itibar edilir.
Müteşebbis heyet toplantılarının gündemi ve çağrı ile ilgili duyurular ve benzeri sekreterya görevini bölge müdürü yürütür.
Çağrı ile ilgili duyurular, en az 5 gün önce olmak şartıyla iadeli taahhütlü mektupla veya imza karşılığı yapılır.
Üyelikten düşme
Müteşebbis heyette görevli üyeler, geçerli sayılan bir mazeretleri olmaksızın üst üste yapılan 3 toplantıya veya mazeretleri olsa dahi 1 yıl içinde yapılan toplantıların en az yarıdan bir fazlasına katılmamaları halinde üyelikten çekilmiş sayılırlar.
Üyelikten çekilmiş sayılan üye, aynı zamanda yönetim veya denetim kurulu üyesi ise yönetim veya denetim kurulu üyeliği de kendiliğinden düşmüş sayılır.
Görev ve yetkileri
Müteşebbis heyet kuruluş protokolünü hazırlayarak ilgili kanunlar, yönetmelikler ve kuruluş protokolü doğrultusunda görevleri şunlardır:
a) OSB'nin kuruluş amacını gerçekleştirmek için gerekli kararları ve tedbirleri almak,
b) Yer seçiminin ardından valiliğe yazılan talimat yazısında belirtilen hususları yerine getirmek,
c) OSB'nin, yönetim ve denetim kurulunu oluşturmak, bu kurulların çalışmalarını ve hesaplarını ibra etmek,
ç) Üst kuruluşa katılmak için karar almak ve katılacak üyeleri tespit etmek,
d) OSB'nin ihtiyacı olan elektrik, su, kanalizasyon, doğal gaz, arıtma tesisi, yol, haberleşme, spor tesisleri gibi altyapı ve genel hizmet tesislerini kurma ve işletme, kamu kurum ve kuruluşlarından satın alarak dağıtım ve satışını yapma, üretim tesislerini kurma ve işletme konularında gerekli kararları almak ve gerektiğinde yönetim kuruluna bu konuda yetki vermek,
e) Altyapı, sosyal tesisler, arıtma tesislerinin inşaatı ve proje ihaleleri konusunda alacağı kararlarla işlemlerin yürütülmesini ve ihalenin sonuçlandırılmasını sağlamak,
f) Arsa tahsislerini yapmak,
g) OSB'ye ait gayri menkullerin ve menkullerin satış, trampa, kira bedelleri ve benzeri işlemler ile ilgili prensipleri belirlemek,
h) Arsa satışı, altyapı katılım payları, elektrik, su, doğal gaz ve benzeri satış bedelleri ile ilgili prensipleri belirlemek,
ı) Yönetim aidatları ve hizmet karşılıklarını parsel büyüklüğüne göre belirlemek,
i) Rehin ve ipotek almak, vermek, fek etmek ve gerektiğinde yönetim kuruluna bu konuda yetki vermek,
j) OSB’nin yatırım programları ile bütçesini onaylamak,
k) Bölge müdürlüğünün teşkilat şeması ve kadrosunu onaylamak, kredi kullanılması halinde Bakanlığın onayına sunmak,
l) Bölge müdürünün atanması veya azli ile ilgili karar almak,
m) OSB yönetim kurulu ve bölge müdürlüğü tarafından yürütülen mali, idari ve teknik konularda katılımcı ile doğabilecek ihtilaf ve uyuşmazlıklar hakkında gerektiğinde Bakanlığın görüşünü alarak karar vermek,
n) OSB ye ait para ve diğer kaynakların kuruluş amacına uygun olarak kullanılmasını sağlamak ve denetlemek,
o) Şartlar oluştuğunda genel kurulu toplayarak görevini OSB katılımcılarına devretmek üzere gerekli işlemleri başlatmak,
ö) OSB içinde katılımcıların kendi ihtiyaçları için otoprodüktör veya otoprodüktör grubu olarak kuracakları elektrik üretim tesisleri ile ilgili şekil ve şartları belirlemek,
p) Cadde ve sokak isimlerine karar vermek,
r) Kuruluş Protokolünün hazırlanması, organlarının oluşturulması ve ibrası, hesapların ibrası, OSB'nin yatırım programı ve bütçesinin onaylanması, Bölge müdürünün atanması veya azli, şartlar oluştuğunda genel kurulun oluşturulması ile ilgili görevlerinin dışında kalan yetki ve sorumluluğunun yönetim kuruluna devredilmesi hususunda karar almak,
s) Denetim kurulu dışında, OSB'nin her türlü hesap ve işlemlerini yıllık olarak, gerekli görülen hallerde her zaman serbest yeminli mali müşavirlere incelettirilmesi için karar vererek prensiplerini belirlemek,
ş) Bölge müdürlüğü personelinin atanması ve azli ile ilgili prensipleri belirlemek,
t) Ruhsat ve izinlerin verilmesi ile ilgili prensipleri belirlemek,
u) Bakanlığa karşı taahhüt ve sorumluluklarını yerine getirmek,
ü) Kanun, yönetmelik, kuruluş protokolü ve benzeri düzenlemelerle verilen diğer görevleri yapmak.
Müteşebbis heyet, kanun ve işbu yönetmelikte yer alan esaslara aykırı olmamak şartı ile alacağı prensip kararlarını, daha sonra geçilecek genel kurul aşamasında düzenleyeceği OSB Ana Sözleşmesinin temelini oluşturmak üzere toplu olarak bir iç talimatname şeklinde düzenleyebilir.
Yönetim kurulu
Yönetim kurulu, müteşebbis heyetin en az dördü kendi üyeleri arasından olmak üzere seçeceği beş asıl, beş yedek üyeden oluşur. Beşinci üye bölge müdürü olabilir.
Yönetim kurulu üyeleri 2 yıl için seçilir. İstifalar ve eksilmeler halinde yerine mensup olduğu kurumun ilk sıradaki yedek üyesi geçerek kalan süreyi tamamlar.
Görev bölümü
Yönetim kurulu üyeleri ilk toplantılarında kendi aralarından bir başkan ve bir başkan vekili seçerler.
Toplantılar
Yönetim kurulu, başkan veya başkan vekili başkanlığında en az ayda 2 defa toplanır, Toplantı salt çoğunluk ile yapılır. Geçerli bir mazereti olmadan üst üste yapılan üç toplantıya veya mazereti olsa dahi 6 ay içinde yapılan toplantıların en az yarısına katılmayan üyeler üyelikten çekilmiş sayılırlar. Kararlar salt çoğunlukla verilir. Oyların eşitliği halinde başkanın oyuna itibar edilir.
Yönetim kurulu toplantılarının sekreterya görevini bölge müdürü yürütür.
Görev ve yetkileri
Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) OSB' yi temsil ve ilzam etmek.
b) Kanun, yönetmelik, kuruluş protokolü ve benzeri düzenlemeler ile müteşebbis heyet kararları çerçevesinde OSB'nin sevk ve idaresini yürütmek,
c) OSB'nin en ideal şekilde gelişmesi için her türlü tedbiri almak, planlamak ve hakkaniyetle işleyişi ile ilgili kararları almak,
ç) Yıllık faaliyet raporu, bütçe, kesin hesap ve bilançoyu hazırlamak, yönetim aidatları ile hizmet karşılığı bedellerini belirleyerek müteşebbis heyetin onayına sunmak,
d) Müteşebbis heyetin belirlediği prensipler çerçevesinde OSB' ye ait gayri menkullerin ve menkullerin satış, trampa ve kira bedellerini tespit etmek,
e) Müşterek alanlara yapılacak sosyal tesislerin yatırım kararlarını müteşebbis heyetin onayına sunmak,
f) OSB ortak alanlarına ait masraflar ile altyapı katılım payları ve yönetim aidatlarını katılımcılar adına tahakkuk ettirip, ödeme miktarı, şekil ve müeyyidelerini müteşebbis heyetin belirlediği prensipler çerçevesinde uygulamak,
g) Müteşebbis heyetin belirlediği prensipler çerçevesinde arsa satışlarını yapmak,
h) OSB' ye ait halihazır harita, jeolojik ve jeoteknik etüt, imar planı, parselasyon planı ve değişiklikleri ile yol, atık su, yağmursuyu, içme ve kullanma suyu, AG-OG elektrik, enerji nakil hattı ve benzeri altyapı ve arıtma tesisi projeleri ile yapım işlerine ait keşif ve ihale dosyalarını ilgili kanun ve yönetmelikler doğrultusunda hazırlatmak,
ı) Bakanlıktan kredi kullanmakta olan OSB'lerde bu krediyi kullandıkları işlere ait tüm proje, keşif ve ihale dosyası hazırlama çalışmalarını bölge müdürlüğü elemanları ve ilgili resmi kurumlar vasıtasıyla izlemek, inceleyip veya incelettirip kontrol ettikten sonra onaylanmak üzere Bakanlığa göndermek,
i) Kredi kullanmayan OSB'lerde, imar planı değişiklikleri, parselasyon planı ve değişiklikleri ile altyapı projelerini onaylanmak üzere Bakanlığa göndermek, enerji ile ilgili altyapı projelerini ise Bakanlığın uygun görüşünü takiben onaylanmak üzere Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına göndermek,
j) Özel OSB'lerde imar planı ve değişiklikleri, imar uygulama işlemleri ve altyapı projelerini yetkili kurum ve kuruluşların uygun görüşünü takiben onaylanmak üzere Bakanlığa göndermek, enerji ile ilgili altyapı projelerini ise Bakanlığın uygun görüşünü takiben onaylanmak üzere Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına göndermek,
k) OSB için yapılacak alım-satım, altyapı, sosyal tesisler, arıtma tesislerinin inşaatı ve proje dahil tüm ihaleleri müteşebbis heyetin kararına uygun olarak yapmak,
l) Proje, altyapı, sosyal tesisler, arıtma tesisleri, her türlü inşaat, bakım ve onarım işlerinin hakedişlerini onaylamak,
m) OSB'nin ihtiyacı olan elektrik, su, kanalizasyon, doğal gaz, arıtma tesisi, yol, haberleşme, spor tesisleri gibi altyapı ve genel hizmet tesislerini kurma ve işletme, kamu kurum ve kuruluşlarından satın alarak dağıtım ve satışını yapma, üretim tesislerini kurma ve işletme konularında müteşebbis heyetin verdiği yetki ile gerekli kararları almak ve uygulamak,
n) Müteşebbis heyetin verdiği yetki ile rehin ve ipotek almak, vermek, fek etmek,
o) Müteşebbis heyetin belirlediği prensipler çerçevesinde elektrik, su, doğal gaz ve benzeri satış bedellerini belirlemek,
ö) OSB içinde katılımcıların kendi ihtiyaçları için otoprodüktör veya otoprodüktör grubu olarak kuracakları elektrik üretim tesisleri ile ilgili müteşebbis heyetin belirlediği şartlarda izin vermek,
p) Müteşebbis heyetin belirlediği prensipler çerçevesinde ruhsat ve izinleri vermek, verilen ruhsat ve izinlere uygun işlem yapılması için gerekli tedbirleri almak veya aldırmak, uyulmaması halinde uygulanacak yaptırımları belirlemek,
r) Bölge müdürü hariç, bölge müdürlüğü personelinin atanması ve azline karar vermek,
s) Bölge müdürlüğü personelinin ücretlerini belirlemek,
ş) Genel idare giderleri için kredi kullanmakta olan OSB'lerde bölge müdürlüğü personelinin atanması ve azli ile ilgili teklifleri hazırlayarak Bakanlığın iznini almak,
t) Müteşebbis heyet tarafından tespit edilen plan, prensip ve programları uygulamak ve verilen diğer görevleri yapmak,
u) Bakanlığa karşı taahhüt ve sorumluluklarını yerine getirmek,
ü) OSB'de katılımcılar arasında veya katılımcılar ile bölge müdürlüğü arasında çıkabilecek ihtilafı çözümlemek, çözümlenemeyen konularda müteşebbis heyete başvurmak,
v) İşyeri açma izni veya işletme belgesi ve yapı kullanma iznini almış katılımcıların devir taleplerini inceleyip sonuçlandırmak.
Denetim kurulu
Denetim kurulu, müteşebbis heyetin kendi üyeleri arasından seçeceği iki asıl iki yedek üyeden oluşur. Denetim kurulu üyeleri 2 yıl için seçilir. Üyelikten düşen veya ayrılan üyenin yerine ilk yedek üye geçerek kalan süreyi tamamlar.
Kanunun geçici 2 nci maddesinde belirtilen OSB’ler denetim kurulunu, oda meclis bütçe komisyonunun tamamından oluşturulabilecekleri gibi, seçimle belirleyecekleri en fazla iki temsilcisinden de oluşturabilirler.
Görev ve yetkileri
Denetim kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:
a) OSB işlemlerinden bilgi edinmek ve gerekli kayıtların düzenli olarak tutulmasını sağlamak amacıyla en az 3 ayda bir defa OSB'nin defterlerini incelemek, birlikte veya münferiden düzenleyecekleri raporla müteşebbis heyete bildirmek,
b) En az 3 ayda bir defa OSB'nin nakit mevcudu ile menkul değerlerini kontrol etmek,
c) Bütçe, bilanço ve gelir-gider cetvelini denetlemek,
ç) Yıllık bilanço ve sonuç hesaplarını inceleyerek bu husustaki görüşlerini birlikte veya tek başına bir raporla müteşebbis heyete bildirmek,
d) OSB katılımcılarının OSB yönetim kurulu üyeleri ve OSB personeli hakkındaki şikayetlerini incelemek ve inceleme sonucunu müteşebbis heyete iletmek,
e) Boşalan denetim kurulu üyeliklerine gecikmeksizin yedeklerden üye çağırmak,
f) En az 3 ayda bir ara raporu ve yılda bir defa genel denetleme raporunu düzenleyerek müteşebbis heyete sunmak,
Denetim kurulu üyeleri görevleri çerçevesinde işlerin yürütülmesinde gördükleri noksanlıkları, kanun, yönetmelik ve kuruluş protokolü ve benzeri düzenlemelere aykırı uygulamaları ve bundan sorumlu olanları, rapor dönemini beklemeden müteşebbis heyete, sorumlular müteşebbis heyet içinde ise Bakanlığa haber vermekle yükümlüdür.
Denetim kurulu üyeleri kendilerine Kanun, yönetmelik, kuruluş protokolü ve benzeri düzenlemeler ile verilen görev ve yetkileri gerektiğinde tek başlarına da kullanabilirler.
Bölge müdürlüğü
Bölge müdürlüğü, bölge müdürü ile yeteri kadar idari ve teknik personelden oluşur.
Bölge müdürü, müteşebbis heyetin kararı ile diğer personel ise, bölge müdürünün teklifi yönetim kurulunun kararı ile atanır ve aynı şekilde azledilir.
Bakanlıktan genel idare giderleri için kredi kullanmakta olan OSB’lerde personelin nitelikleri ve sayıları dördüncü bölümde belirtilmiştir.
Bölge müdürünün görevleri
Bölge müdürü, müteşebbis heyet ve yönetim kurulunun kararları ve talimatları, kanun, yönetmelik, kuruluş protokolü ve benzeri düzenlemeleri çerçevesinde OSB'nin sevk ve idaresini yürütmekle görevlidir.
Temsil ve ilzam
OSB'ler, yönetim kurulu başkanı veya başkan vekili tarafından temsil edilir. OSB'yi ilzam edici her türlü işlemle ilgili yazılar, yönetim kurulu başkanı veya vekili ile birlikte bir diğer yönetim kurulu üyesi veya yetkilendirilmiş OSB bölge müdürü tarafından imzalanır ve böylece çift imzalı olarak tekemmül eder. Müteşebbis heyetin kararları ancak tüzel kişiliğin iç ilişkisinde hüküm ifade eder.
Kuruluş Protokolünde belirlenen ilzama yetkili üyelerinin listesi Bakanlık tarafından onaylı "Yetki Belgesi" ile belgelenir. Yetki belgesi 2 yıl süre için geçerlidir ancak yönetim kurulu üyelerinde değişiklik olması halinde en geç 15 gün içinde Bakanlığa bildirilerek yenilenir. Yenilenen yetki belgesi imzalandığı tarihten itibaren kalan süre için geçerlidir.
Sorumluluk
Müteşebbis heyet, yönetim ve denetim kurulu üyeleri ve bölge müdürü ile sair personel kendi kusurlarından ileri gelen zararlardan sorumludurlar. Bunlar, para ve para hükmündeki evrak ve senetler ile bilanço, tutanak, rapor, defter ve belgeler üzerinde işledikleri suçlardan dolayı Devlet Memurları gibi cezalandırılırlar.
Denetim kurulu üyeleri, kanun, yönetmelik, kuruluş protokolü ve benzeri düzenlemeler ile kendilerine verilen görevleri hiç veya gereği gibi yapmamalarından doğan zararlardan sorumludurlar.
Denetim kurulu üyeleri görevleri sırasında öğrendikleri ve açıklanmasında OSB veya katılımcılar için zarar umulan hususları, kanunlar ya da bu Yönetmelik hükümleri uyarınca bildirmek zorunda oldukları kurum, kuruluş veya organlar dışında kalanlara açıklayamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Genel İdare Giderleri için Kredi Kullanmakta Olan OSB'lerde Teşkilatlanma ve Sarf Esasları
Bölge müdürlüğü tip teşkilat şeması
Bölge Müdürlüğü Tıp Teşkilat Şeması;
a) Bölge müdürü,
b) İmar ve kontrol bölümünde şehir plancısı veya mimar, mühendis unvanı ile azami 5 kişi, topograf, teknisyen ve sürveyan unvanı ile birer kişi,
c) İdari ve mali bölümde, muhasebeci, muhasebe memuru, sekreter ve evrak memuru odacı ve şoför unvanı ile birer kişi,
olmak üzere azami 15 kişiden oluşur.
Tip Teşkilat Şeması; unvanı, sayıları, nitelikleri ve gerekçeleri belirtilmek şartıyla müteşebbis heyetin teklifi ve Bakanlığın onayı ile oluşturulur ve değiştirilir.
Personelin niteliği
OSB'lerde görev alacak personelde aşağıdaki şartlar aranır:
а) Genel şartlar
1) TC. Vatandaşı olmak veya özel durumlarda Bakanlığın onayını müteakip diğer izinleri almak koşulu ile yabancı uyruklu olmak,
2) 18 yaşını bitirmiş olmak,
3) Kamu haklarından mahrum bulunmamak,
4) Mesleğini yapmaya engel teşkil edecek akıl hastalığı, vücut sakatlığı ile özürlü bulunmamak,
5) Taksirli suçlar hariç olmak üzere, ağır hapis veya 6 aydan fazla hapis ya da affa uğramış olsalar bile devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçlardan, kaçakçılık, resmi ihale ve alım ve satımlara fesat karıştırma, devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı hükümlü bulunmamak,
6) Askerliğini yapmış, erteletmiş veya yedek sınıfa geçirilmiş olmak,
b) Özel şartlar
1) Bölge müdürü:
Proje ve altyapı inşaatı döneminde, asgari 4 yıllık lisans veya lisansüstü eğitim veren veya denkliği Milli Eğitim Bakanlığı veya Yüksek Öğretim Kurumu tarafından onaylanan mühendislik veya mimarlık fakültelerinin birinden mezun, en az 5 yıllık iş tecrübesine sahip mühendis veya mimar olması şarttır.
2) Kontrol mühendisi:
proje ve altyapı inşaatı döneminde, işin durumuna ve ihtiyaca göre asgari 4 yıllık lisans veya lisansüstü eğitimi veren veya denkliği Milli Eğitim Bakanlığı veya Yüksek Öğretim Kurumu tarafından onaylanan mühendislik ve mimarlık fakültelerinin birinden mezun en az 3 yıllık iş tecrübesine sahip mimar, inşaat mühendisi, harita mühendisi, elektrik mühendisi, çevre mühendisi veya makine mühendisi, ayrıca ruhsat ve izin aşamasında imar birimi için yukarıda belirtilen özelliklere sahip şehir plancısı veya mimar olması şarttır.
3) Muhasebeci:
Muhasebe ile ilgili 4 yıllık fakülte veya yüksek okul mezunu olması şarttır.
4) Muhasebe memuru:
Tercihen muhasebe ile ilgili 2 yıllık yüksek okul veya ticaret lisesi mezunu olması şarttır.
5) Topograf, sürveyan ve teknisyen:
Çalıştırılacağı işle ilgili olarak asgari meslek liselerinin harita, inşaat, makina veya elektrik bölümleri mezunu olması şarttır.
6) Sekreter ve evrak memuru:
Lise mezunu ve bilgisayar operatörü belgesi olması şarttır.
7) Şoför
En az ortaokul veya ilköğretim mezunu ve asgari B sınıfı sürücü belgesi olması şarttır.
İstenen belgeler
OSB'de boş bulunan kadrolara ataması yapılacak personelden aşağıdaki belgeler istenir:
a) Başvuru dilekçesi,
b) Özgeçmişi,
c) Diploma aslı veya tasdikli sureti,
d) Sabıkasızlık belgesi aslı,
e) Tam teşekküllü hastaneden alınacak sağlık raporu,
f) Askerlik tecil veya terhis belgesi,
g) Nüfus cüzdanı örneği,
h) 2 adet fotoğraf,
ı) Mesleki tecrübeye ait belge asılları veya tasdikli suretleri,
Üzerinde kazıntı ve silinti yapılmış belgeler geçersiz sayılacaktır.
Begeleri tamam olan isteklilerinin ataması, Bölge Müdürünün teklifi Yönetim Kurulunun olumlu kararı ile gerçekleşir.
Aranılan şartları taşımadığı sonradan anlaşılanlar hakkında 1475 sayılı İş Kanunu hükümlerine göre işlem yapılır.
Yönetim kurulu kararı alınmadan hiçbir personel geçici de olsa işe başlatılmaz.
Kadro tahsisi ve onayı
Bakanlık tarafından onaylanan kadrolara; OSB inşaatlarının seyrine paralel olarak, atanacak personel gerekli belgelerin tamamlanmasından sonra atanır.
Kadrolara göre atanma şekli
Bölge müdürü müteşebbis heyet tarafından atanır.
Bölge müdürlüğü personeli için ise bölge müdürünün teklifi yönetim kurulunun olumlu kararı olmak şartıyla aşağıdaki sıra takip edilir.
a) OSB'de kamulaştırma çalışmaları başladığında bölge müdürü, harita mühendisi ve muhasebeci atanır. Harita mühendisi temin edilemediği takdirde, hizmet alımı yapılır.
b) Alt yapı proje ihalesi aşamasında, kontrol mühendisi olarak inşaat mühendisi atanır.
c) Altyapı inşaatı ihalesi yapıldığında, iş durumuna göre gerekli diğer teknik ve idari kadro atanır.
d) AG-OG elektrik şebekesi inşaatı ihale aşamasında elektrik mühendisi atanır.
e) Arıtma tesisi ihalesi aşamasında çevre mühendisi ve makina mühendisi istihdam edilir. Ayrıca topograf, gerekli ise sürveyan ve teknisyen çalıştırılır.
f) Bölgenin hukuki sorunlarının giderilmesi için avukat, muhasebe ile ilgili serbest muhasebeci, mali müşavir, yeminli mali müşavir ve benzerleri ile gerektiğinde teknik hizmetlerin karşılanması için ihtiyaç ölçüsünde Bakanlığın belirleyeceği şekil ve şartlarda hizmet alımı yapılır
Hizmet aracı bulunmayan OSB'lerde şoför istihdamı yapılmaz.
Parasal ve sosyal haklar
4562 sayılı Kanunun 17 nci maddesine göre, Bakanlıktan genel idare giderleri için kredi kullanan OSB personelinin kredilendirilebilecek ücretten aşağıdaki tabloda asgari ve azami tespit edilmiştir. Müteşebbis heyet personelin liyakatine, tecrübesine ve diğer hususlara göre uygulanacak ücret ve sosyal hakların miktarlarının tespitine dair alacağı kararı en geç bir ay içinde Bakanlığa gönderir. Bakanlık tarafından tespit edilen miktarlar dışındaki ödemeler kredilendirilmez.
Sözkonusu ücret tablosu ile ilgili olarak;
1) İşe yeni girecek veya emekli olup bölgede yeniden görev alan personele unvanları karşısındaki birinci dereceden (0-1 yıl) ücret ödenecektir.
2) İki ile yedinci derece arasında ücret alan personel, her derecede iki yıl çalıştıktan sonra bir üst dereceye terfi edecektir.
3) Brüt ücretler, derecelerdeki göstergeler ile katsayının çarpımı sonucu bulunacaktır.
4) 01.01.2002 tarihinden geçerli olmak üzere katsayı 114.000 olarak tespit edilmiş olup, 657 sayılı yasaya tabi personele yapılacak ücret artış oranında artırılarak uygulanacaktır.
OSB personeline, ücretlerinden ayrı olarak;
a) 30 Haziran ve 31 Aralık tarihlerinde 2 maaş tutarında ikramiye,
b) Eylül ayında 100.000.000.-(Yüzmilyon)TL. ayni olarak giyim yardımı,
c) Personelin ölümü halinde kanuni mirasçılarına net 600.000.000.-(Attıyüzmilyon)TL. ölüm yardımı,
d) Çalışılan her gün için net 1.000.000 -(Birmilyon)TL yemek yardımı, kredilendirilir.
İşe yeni giren OSB personeli, sözleşmelerinde belirtilen deneme süresini müteakip sosyal yardımlardan, çalıştığı gün sayısına göre orantı yolu ile tahakkuk ettirilerek faydalandırılır. Ölüm yardımı bu hükme tabi değildir.
OSB personeli ücretlerinin kredilendirilebilmesi için, hizmet sözleşmelerinin, bölge müdürü ve imar ve kontrol teşkilatında görev alanların ise Kontrollük hizmet taahhütnamelerinin Bakanlığa ibraz edilmesi gerekir.
OSB personeline ödenecek sosyal yardımlar, her yıl Maliye Bakanlığınca yayınlanan yeniden değerlendirme oranlarına göre artırılarak uygulanır.
Yolluk bildirimleri
Müteşebbis heyet, yönetim kurulu, denetim kurulu üyeleriyle OSB personelinin belediye sınırları dışına yapacağı geçici seyahatlerde yolluk bildirimleri, 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre düzenlenir.
Geçici görev yollukları
OSB'lerde müteşebbis heyet, yönetim ve denetim kurulu üyelerine her yıl Bütçe Kanunu ile ek göstergesi 8000 ve daha yüksek olan Devlet Memurları için tespit edilen miktar, bölge müdürü için 5800-8000 (dahil), kontrol mühendisi ve muhasebeci için 3000-5800 (dahil), diğer personel için ise aylık/kadro derecesi 1-4 olanlar için tespit edilen miktarlar kadar geçici görev yolluğu kredilendirilir.
Çalıştırılma dayanağı ve sosyal güvenlik
Bölge müdürü ve bölge müdürlüğü personeli 1475 sayılı İş Kanunu hükümlerine göre çalıştırılır. Personel 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu hükümlerine tabidir.
Özlük dosyaları
Ataması yapılan personele ait her türlü belge ve bilgilerin muhafaza edildiği ve izlendiği özlük dosyaları, bölge müdürlüğü emrinde saklanır ve takip edilir. Ancak bölge müdürünün özlük dosyası müteşebbis heyet tarafından muhafaza edilir.
Çekilme
1475 sayılı iş Kanunu hükümlerine göre yönetim kuruluna yazılı olarak başvurmak suretiyle, personel her zaman görevden çekilme isteğinde bulunabilir.
Çekilmede ve işe son vermelerde devir teslim
Çekilen veya görevine son verilen personel, üzerinde bulunan OSB'ye ait her türlü demirbaşı en geç 5 iş gününde bölge müdürlüğüne tutanakla devir ve teslim etmek zorundadır. Aksi takdirde haklarında yasal işlem yapılır.
Yıllık izin
1475 sayılı İş Kanununun izinlerle ilgili 49 uncu maddesi hükümlerine göre personele izin kullandırılır. Hizmet süresinin hesaplanmasında sadece aynı OSB'de geçen hizmetleri dikkate alınır. Kullanılmayan yıllık izinler için ödenecek ücretler kredilendirilmez.
Bakanlığa bilgi verme
Bakanlıktan kredi kullanmakta olan OSB’lerde personel hareketleri her yılın ocak ayı başında ve işe başlatılan her personelin işe başlama tarihinden itibaren en geç 15 gün içinde Bakanlığa bildirilir.
Müteşebbis heyet, yönetim ve denetim kurullarında olan değişiklikler en geç 15 gün içinde müteşebbis heyet tarafından Bakanlığa bildirilir.
Hizmet alımı giderleri
Bölgenin hukuki sorunlarının giderilmesi için avukat, muhasebe ile ilgili işlemler için serbest muhasebeci, mali müşavir, yeminli mali müşavir ve gerektiğinde teknik hizmetlerin karşılanması için ihtiyaç ölçüsünde benzerleri ile, Bakanlığın belirleyeceği şekil ve şartlarda hizmet alımı yapıldığı takdirde ücret ve geçici görev yollukları kredilendirilir.
OSB'lerde hizmet alımı yoluyla görevlendirilen personelin, belediye sınırları dışına yapacağı geçici seyahatlerde yolluk bildirimleri, 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre düzenlenir. Bölge Müdürüne ödenen miktar kadar geçici görev yolluğu kredilendirilir.
Görev ve sorumluluk
Bölge müdürü ve personeli, kendilerine verilen iş ve görevleri, kanun, yönetmelik, genelge ve talimatlarla emirlere ve iş icaplarına uygun olarak en iyi şekilde yerine getirmekle yükümlü, aksine hareketlerden de sorumludurlar.
Kişisel sorumluluk ve zarar
Müteşebbis heyet, yönetim ve denetim kurulu üyeleri ve bölge müdürü ile diğer personel, kendi kusurlarından ileri gelen zararlardan sorumludur. Bunlar, para ve para hükmündeki evrak ve senetler ile bilanço, tutanak, rapor, defter ve belgeler üzerinde işledikleri suçlardan dolayı Devlet Memurları gibi cezalandırılır.
Basına bilgi ve demeç verme
OSB personeli görevleri dolayısıyla edindikleri bilgileri OSB’ye zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı olarak üçüncü kişilere iletemezler. Bu bilgilerle ilgili olarak basına, haber ajanslarına, radyo ve televizyon kurumlarına bilgi ve demeç veremezler. Yönetim kurulu, bölge personelinin görevleri ile ilgili konularda basına bilgi ve demeç vermeleri konusunda yazılı olmak kaydıyla izin verebilir.
Araç ve gereçlerin görev mahalli dışına çıkarılması
OSB personeli, görevleri ile ilgili OSB' ye ait belge, araç ve gereçlerini görev mahalli dışına çıkaramaz ve özel işlerinde kullanamaz. Kendilerine teslim edilen belge, araç ve gereçleri görevi sona erdiği zaman iade etmek zorundadır.
Diğer masraflar
OSB için yapılacak diğer masraflardan,
a) Kamulaştırma işlemlerinde görev alan kıymet takdir komisyonu üyelerine Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünce tespit edilen tarife paralelinde ödenecek olan ücretler,
b) Hizmet aracı bulunmayan OSB'lerde bölgeye belediye vasıtalarının çalışmadığının belgelendirilmesi ve Bakanlık tarafından uygun görülmesi halinde personelin servis ücretleri,
c) OSB alanlarının ağaçlandırılması giderleri,
d) İhale ilanları hariç ilan ve yayın giderleri,
e) İpotek harcı, noter masrafları, banka ekspertiz ücretleri,
f) Her türlü mahkeme masrafları,
g) Banka havale, komisyon, peşin prim, garanti ücreti gibi finansman masrafları, makbuz ve fatura asılları ile belgelenmek kaydıyla kredilendirilir.
Sarf belgelerinin gönderilmesi
Bakanlığa kredilendirilmek üzere gönderilecek genel idare giderlerinin:
a) Kredi taleplerinin temsil ve ilzama yetkililer tarafından yapılması,
b) Harcama belgelerinin tamamının temsil ve ilzama yetkililer tarafından tasdik edilmesi,
c) Harcama belgelerinin tarih sırasına göre listesinin yapılması, harcama belgeleri ile birlikte S.S.K bildirgesi, tahakkuk fişi ve makbuzu ile muhtasar beyanname, tahakkuk fişi ve makbuzlarının gönderilmesi, zorunludur.
Aksi takdirde Bakanlık tarafından kredi talebi, değerlendirmeye alınmadan iade edilir.
Huzur hakları
Müteşebbis heyet, yönetim ve denetim kurulu üyelerinden kamu personeli olanlara toplantı başına huzur hakkı, diğerlerine de huzur hakkı veya aylık ücret Ödenebilir. Kamu personeli olanlara ödenecek huzur hakkının yıllık tutarı, 22/01/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü maddesi uyarınca Yüksek Planlama Kurulu Kararı ile uhdesinde bir kamu görevi bulunanlar için tespit olunan bir aylık ücretin dört katını geçemez. Müteşebbis heyet, yönetim ve denetim kurulu üyelerinden kamu personeli olmayanlara ödenecek huzur hakları veya aylık ücretler her yıl müteşebbis heyet tarafından tespit olunur.
Müteşebbis heyet, yönetim ve denetim kurulu üyelerinden kamu personeli olanlar için 13/07/2001 tarihli ve 24461 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 631 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 12 nci maddesi çerçevesinde işlem yapılır.
Ödenecek Huzur hakları veya aylık ücretler, müteşebbis heyetin Bakanlıktan aldığı kredi dışında, kendi kaynaklarından yapılır.
İstisnalar
Bakanlıktan genel idare giderleri için kredi kullanmayan OSB'ler için bu bölümde yer alan hükümlerin uygulanması veya değişik olarak düzenlenmesi müteşebbis heyetin yetki ve sorumluluğundadır.
Ancak Kanun ve Yönetmelikte verilen görevlerin yerine getirilebilmesi için bölge müdürlüğünün sayı ve nitelik bakımından yeterli elemanı istihdam edecek şekilde yapılanması zorunludur.