Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:

MADDE 1

22/8/2015 talihli ve 29453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların ve Dört Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/168/2013)’in 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir,

“MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik; 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 29 uncu maddesi, 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanununun 4 üncü maddesi ve 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 388 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.”

MADDE 2

Aynı Yönetmeliğe 2 nci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.

“Avrupa Birliği mevzuatına uyum

MADDE 2/A

(1) Bu Yönetmelik, iki veya üç tekerlekli motorlu araçların ve dört tekerlekli motosikletlerin tip onayı ve piyasa gözetimi ve denetimi hakkında (AB) 2019/129 ile değiştirilen 15/1/2013 tarihli ve (AB)168/2013 sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğü dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.

(2) Bu Yönetmelik hükümlerinde herhangi bir tereddüt hasıl olması durumunda, bu Yönetmeliğin dikkate aldığı (AB) 168/2013 sayılı Konsey Tüzüğünün değişiklikleri dâhil orijinal metni esas alınır.”

MADDE 3

Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Araç üzerinde teşhis (OBD) sistemlerinin genel gereklilikleri

MADDE 21

(1) Lle, L2e ve L6e kategorisi araçlar istisna olmak üzere, L-kategorisi araçlar sekizinci fıkrada atıfta bulunulan ve Ek IV’te belirtilen başvuru tarihlerinden itibaren ilgili mevzuatta ortaya konan fonksiyonel gereklilikler ile test prosedürlerine uyan OBD sistemi ile donatılır.

(2) Ek IV’ün 1.8.1 inci maddesinde belirtilen tarihlerden itibaren, araç kategorileri ile L3e, L4e, L5e-A ve L7e-A alt kategorileri, emisyon kontrol sisteminin herhangi bir elektrik devresini ve elektronik arızasını izleyen ve Ek VI(B1)’de belirtilen emisyon eşiklerinin aşılması ile sonuçlanan bu arızaları raporlayan OBD aşama I sistemi ile donatılır.

(3) Ek IV’ün 1.8.2 nci maddesinde belirtilen tarihlerden itibaren, araç kategorileri ile L3e, L4e, L5e ve L7e alt kategorileri, emisyon kontrol sisteminin herhangi bir elektrik devresi ve elektronik arızasını izleyen ve Ek VI(B1)’de ortaya konan emisyon eşikleri aşıldığında rapor üreten OBD aşama I sistemi ile donatılır. Yukarıda belirtilen araç kategorileri ile alt kategoriler açısından söz konusu olan OBD Aşama 1 sistemleri aynı zamanda motor torkunu önemli ölçüde düşüren herhangi bir operasyon modunun harekete geçirilmesi hususunu da raporlar.

(4) Ek IV’ün 1.8.3 üncü maddesinde belirtilen tarihlerden itibaren, araç kategorileri ile L3e, L4e, L5e ve L7e alt kategorileri, emisyon kontrol sisteminin herhangi bir elektrik devresi ve elektronik arızasını izleyen ve Ek VI(B2)’de ortaya konan emisyon eşikleri aşıldığında rapor üreten OBD aşama I sistemi ile donatılır. Yukarıda belirtilen araç kategorileri ile alt kategoriler açısından söz konusu olan OBD Aşama 1 sistemleri aynı zamanda motor torkunu önemli ölçüde düşüren herhangi bir operasyon modunun harekete geçirilmesi hususunu da raporlar.

(5) Ek IV’ün 1.8.4 üncü maddesinde belirtilen tarihlerden itibaren, araç kategorileri ile L3e, L4e, L5e-A ve L7e-A alt kategorileri, katalizör izlemesi haricinde, Ek VI(Bl)’de ortaya konan emisyon eşiklerinin aşılması ile sonuçlanan emisyon kontrol arızaları ile bozulmasını izleyen OBD aşama II sistemi ile ilâve olarak donatılır.

(6) Ek IV’ün 1.8.5 inci maddesinde belirtilen tarihlerden itibaren, araç kategorileri ile L3e, L4e, L5e-A ve L7e-A alt kategorileri, Ek VI(B2)’de ortaya konan emisyon eşiklerinin aşılması ile sonuçlanan emisyon kontrol arızaları ile bozulmasını izleyen OBD aşama II sistemi ile donatılır.

(7) Beşinci ve altıncı fıkralar, L3e-AxE alt kategorisindeki enduro motosikletleri ile L3e-AxT alt kategorisindeki deneme motosikletleri İçin uygulanmaz.

(8) Fonksiyonel güvenlik veya emisyon kontrol sistemi arızalarının OBD sistemi raporlamasını uyumlu hale getirmek ve bir aracın etkin ve verimli onarımını kolaylaştırmak için, Bakanlık, Ek II C1 - Araç Yapısı ve Genel Tip Onayı Gereklilikleri numara 11’de ortaya koyulan araç kategorileri ve alt kategorileri için Ek V’te atıfta bulunulan tip VIII testiyle ilişkili ayrıntılı teknik gereklilikler de dahil olmak üzere bu maddenin birinci ila yedinci fıkralarında sıralanan konulara ilişkin fonksiyonel OBD gereklilikleri ile test prosedürlerini belirleyen alt düzenlemeleri yapmaya yetkilidir.”

MADDE 4

Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“c) Matematiksel dayanıklılık prosedürü: 31/12/2024 tarihine kadar, her bir emisyon yapıtaşı için, Ek VII(B)’de belirtilen bozulma faktörü ile üretim hattının sonunda ilk çalıştırılmasından itibaren 100 km’den fazla yol kat etmiş olan bir araca ilişkin çevresel performans testi sonucunun çarpımı Ek VI(A)’da belirtilen çevresel performans test limitinden düşük olacaktır. Buna bakılmaksızın, 1/1/2022’den itibaren yeni araç tipleri ve 1/1/2022’den 31/12/2024 tarihine kadar mevcut araç tipleri için, her bir yapı taşına ilişkin olarak Ek VII(B)’de ortaya konan bozulma faktörü ile üretim hattının sonunda ilk çalıştırılmasından sonra azami tasarım araç hızı < 130 km/saat olan 2500 km’den fazla yol kat etmiş ve azami tasarım araç hızı > 130 km/saat olan 3500 km’den fazla yol kat etmiş bir araca ilişkin çevresel performans test sonucunun çarpımı Ek VI(A)’da ortaya konan egzoz borusu emisyon limitinden düşük olacaktır.”

MADDE 5

Aynı Yönetmeliğin 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“b) Test sonuç sayfası.”

MADDE 6

Aynı Yönetmeliğin 44 üncü maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bu fıkra sadece, Türkiye veya AB sınırları içerisinde olan ve imalat tarihinde geçerli bir AB tip onayı bulunan, fakat bu AB tip onayı geçerliliğini yitirmeden önce tescil edilmemiş ve hizmete girmemiş olan araçlar için geçerlidir.”

MADDE 7

Aynı Yönetmeliğin 80 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“(9) Münferit onaylara ilişkin 79 uncu maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen ulusal kriterleri belirlemeye onay kuruluşu veya onay kuruluşunun tip onay belgelendirme işlemleri kapsamında görevlendirdiği kuruluş yetkilidir. Ulusal kriterlerin belirlenmesinde bu Yönetmelik hükümleri, teknolojik ve düzenleyici gelişmeler ile uluslararası örnek uygulamalar dikkate alınabilir. Münferit onaylara ilişkin ulusal kriterler, onay kuruluşu veya onay kuruluşunun tip onay belgelendirme işlemleri kapsamında görevlendirdiği kuruluşun internet sitesi aracılığıyla duyurulur.”

MADDE 8

Aynı Yönetmeliğin EK II'si, EK IV’ü, EK V’inin “(B) Çevre performansı deney şartlarının onay ve kapsam genişletme için uygulaması” kısmı ve EK Vl’sının “(B) Araç üzerinde teşhis emisyon eşikleri” kısmı ekteki şekilde değiştirilmiştir.

MADDE 9

Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 10

Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.

Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
Tarihi Sayısı
22/8/2015 29453
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
Tarihi Sayısı
30/12/2016 29934