Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:

Savunma Sanayii Müsteşarlığı tarafından, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (b) bendi kapsamında yapılacak ihalelere ilişkin ekli Esasların yürürlüğe konulması; Milli Savunma Bakanlığının 8/5/2009 tarihli ve 4441 sayılı yazısı üzerine, mezkur Kanunun geçici 4 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 30/5/2009 tarihinde kararlaştırılmıştır.

30/5/2009 Tarihli ve 2009/15108 Sayılı Kararnamenin Eki Esaslar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Esasların amacı, Savunma Sanayii Müsteşarlığı tarafından 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (b) bendine göre yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde uygulanacak usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Esaslar; Türkiye'de savunma sanayiinin geliştirilmesi, idamesi ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin modernizasyonunun sağlanmasına yönelik olarak, 7/11/1985 tarihli ve 3238 sayılı Kanun çerçevesinde Savunma Sanayii Müsteşarlığı tarafından yürütülecek savunma, güvenlik veya istihbarat alanları ile ilişkili olduğuna veya gizlilik içinde yürütülmesi gerektiğine Savunma Sanayii İcra Komitesi tarafından karar verilen veya sözleşmenin yürütülmesi sırasında özel güvenlik tedbirleri alınması gereken veya Devlet güvenliğine ilişkin temel menfaatlerin korunmasını gerektiren hallerle ilgili olan, araştırma-geliştirme projeleri dahil mal ve hizmet alımları ile yapım işlerini kapsar.

Hukuki dayanak

MADDE 3

(1) Bu Esaslar, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü ve geçici 4 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Esaslarda geçen;

a) Ar-Ge: Uzun vadeli sistem ihtiyaçlarına ilişkin yurtiçi teknolojik birikim sağlamayı ve alt sistem, bileşen, teknoloji geliştirmeyi hedefleyen, seri üretimi içermeyen proje modelini,

b) Hizmet: Savunma sanayiinin geliştirilmesi, idamesi, Türk Silahlı Kuvvetlerinin modernizasyonunun sağlanması kapsamında ilgili faaliyetlerin hazırlığı, gerçekleştirilmesi ve yürütülmesine yönelik bakım, eğitim faaliyetleri ve danışmanlık hizmetleri dahil tüm hizmetleri,

c) İhtiyaç Makamı: İhtiyacın sahibi olan Genelkurmay Başkanlığını, Kuvvet Komutanlıklarını, Jandarma Genel Komutanlığını, Sahil Güvenlik Komutanlığını ve Milli Savunma Bakanlığı bağlılarını,

ç) Mal: Savunma, güvenlik veya istihbarat alanları ile ilişkili her türlü araç, gereç, teçhizat, donanım, yazılım, sistem ve benzeri malzemeyi,

d) Müsteşar: Savunma Sanayii Müsteşarını,

e) Müsteşarlık: Savunma Sanayii Müsteşarlığını,

f) Proje Grubu: Proje faaliyetlerinin yürütülebilmesi amacıyla Müsteşarın onayıyla görevlendirilen Müsteşarlık personeli ve İhtiyaç Makamınca bildirilen personelden oluşan çalışma grubunu,

g) Proje Yönetim Yönergesi: Müsteşarlık tarafından bu Esaslara göre yürütülen projelerde işlem, akış, yöntem ve kurallarını belirlemek üzere hazırlanan ve Milli Savunma Bakanı tarafından onaylanan yönergeyi,

ğ) Sanayi Katılımı: Projeler kapsamında, yerli sanayi firmalarının imkân ve kabiliyetlerinin kullanılması, ihracat yoluyla uluslararası rekabet güçlerinin artırılması, teknolojik işbirliği, yatırım ve Ar-Ge imkanları sağlanması amacıyla gerçekleştirilen faaliyetleri,

h) Savunma Sanayii İcra Komitesi: 3238 sayılı Kanunun 5 inci maddesine göre "Başbakanın başkanlığında, Genelkurmay Başkanı ve Milli Savunma Bakanından" oluşan Komiteyi,

ı) Teklif Değerlendirme Heyeti: Projelere ilişkin tekliflerin değerlendirilmesi amacıyla Müsteşarın onayı ile görevlendirilen personeli,

i) Teklife Çağrı Dosyası: Tedarik edilecek mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik şartnamesi, ihale konusu işin tanımı, hangi şartlarda yapılacağı, sözleşme görüşmelerine esas mali, idari, hukuki hususları, teklif verme şekli gibi konuları kapsayan dokümanı,

j) Yüklenici: Sözleşme konusu işi gerçekleştirmek üzere Müsteşarlık ile sözleşme imzalamış firma, kurum veya kuruluşu,

k) Yüklenici Adayı: Mal ve/veya danışmanlık dahil hizmet alımları ile yapım işlerinin ihalesine teklif veren tedarikçi, hizmet sunucusu veya yapım müteahhidini,

ifade eder.

Projenin başlatılması

MADDE 5

(1) Projeye ilişkin çalışmalar, İhtiyaç Makamının yazılı talebinin Müsteşarlığa ulaşmasıyla başlar. Müsteşarlığa bildirilen ihtiyaçlar için ilgili daire başkanlığı bünyesinde Proje Grubu oluşturulur. Proje Grubu, Müsteşarlık personeli ve İhtiyaç Makamının teknik, taktik ve lojistik branşlardaki personelinden meydana gelir.

(2) Türk Silahlı Kuvvetleri ihtiyaçlarının Genelkurmay Başkanlığınca Müsteşarlığa bildirilmesini takiben, Savunma Sanayii İcra Komitesinin kararı ile proje başlatılır.

(3) Ar-Ge projeleri, İhtiyaç Makamı talebi olmaksızın, Müsteşarlığın teklifi ve Savunma Sanayii İcra Komitesi kararı ile de başlatılabilir.

Uygulanacak ihale usulleri

MADDE 6

(1) Savunma Sanayii Müsteşarlığınca yürütülen projelerde Müsteşarlıkça belirlenecek yöntem kullanılır. Ancak, tek kaynaktan temin edilecek projeler için Savunma Sanayii İcra Komitesi onayı alınması zorunludur. Tek kaynak projelerde, Savunma Sanayii İcra Komitesi kararına bağlı olarak, proje başlangıç ve seçim kararları, tek bir kararda birleştirilebilir. Tek kaynak yöntemi ulusal menfaat, gizlilik, teknolojik birikimin tek bir yerde bulunması, standardizasyonun sağlanması ve acil harekat ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla yapılan projelerde kullanılır.

Teklife çağrı dosyasının hazırlanması

MADDE 7

(1) İhtiyacın Müsteşarlığa bildirilmesini takiben, projeyle ilgili faaliyetlerin yürütülmesi amacıyla Müsteşar oluruyla Proje Grubu oluşturulur. Proje Grubu kendi çalışma takvimini ve programını yaparak, Teklife Çağrı Dosyası da dahil olmak üzere ihalenin gerektirdiği dokümanları hazırlar. Ar-Ge proje gruplarında İhtiyaç Makamı personeli yer almayabilir.

(2) Teklife Çağrı Dosyası, İhtiyaç Makamının teknik, taktik, lojistik istekleri ile Müsteşarlığın savunma sanayii stratejisine ilişkin dokümanları dikkate alınarak hazırlanır ve yayımlanır.

(3) Teklife Çağrı Dosyasında, asgari olarak aşağıdaki hususlara yer verilir;

a) Sözleşmenin yorumunda esas alınacak geçerli dilin Türkçe olacağı.

b) Teklif geçerlilik süresi.

c) Proje kapsamında öngörülmesi halinde, Müsteşarlık mevzuatına uygun olarak talep edilen sanayi katılımı ve Offset taahhüt şartları.

ç) Tekliflerin değerlendirilmesinde uygulanacak ana kriterler.

d) Fiyata eskalasyon uygulanması halinde eskalasyon formülü.

e) Müsteşarlığın herhangi bir yükümlülük üstlenmeksizin, verilen teklifleri kabul edip etmemekte, teklifleri değerlendirip değerlendirmemekte, yeni teklif istemekte, tekliflerden birini, bazılarını veya tamamını reddetmekte, ihalenin iptal edilmesinde tamamen serbest olduğu ve Savunma Sanayii İcra Komitesinin ihaleyi istediği Yüklenici Adayına verebileceği.

f) Müsteşarlık tarafından uygun bulunan teminatların şekli, miktarı ve esasları.

g) Teklif değerlendirme faaliyetinin herhangi bir aşamasında, tekliflerin sayısının azaltılması amacıyla kısa liste yapılmasının öngörülmesi halinde, kısa liste şartları.

(4) Tek kaynaktan temin durumunda Müsteşarlığın tercihine bağlı olarak geçici teminat alınmayabilir.

Teklife çağrı dosyasının yayımlanması

MADDE 8

(1) Müsteşarın onayı ile Teklife Çağrı Dosyasının firma, kurum ve kuruluşlara doğrudan gönderilmesi ve/veya ihaleye ilişkin duyurunun Müsteşarlığın internet sitesinde yayımlanmasıyla ihale süreci başlar.

(2) Teklife Çağrı Dosyası, Müsteşarlık tarafından belirlenecek ücret karşılığı verilebilir.

(3) Teklife Çağrı Dosyası yayımlandıktan sonra tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin Müsteşarlıkça tespit edilmesi veya Yüklenici Adaylarınca yazılı olarak bildirilmesi halinde Teklife Çağrı Dosyasında Müsteşarın onayı ile değişiklik yapılabilir. Bu değişiklikler, Teklife Çağrı Dosyası alan firma, kurum ve kuruluşlara bildirilir.

Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesi

MADDE 9

(1) Teklife Çağrı Dosyasının yayımlanmasını müteakip tekliflerin alınmasından önce Müsteşarın onayı ile Proje Grubu ve Müsteşarlığın ilgili birimleri personelinden Teklif Değerlendirme Heyeti oluşturulur.

(2) Teklifler Teklife Çağrı Dosyasında belirtilen ihale saatine kadar Müsteşarlık Genel Evrak birimine teslim edilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir.

(3) Alınan teklifler açılmadan önce Teklif Değerlendirme Heyeti tarafından, teklif değerlendirme planı, değerlendirme kriterleri ve ağırlıkları hazırlanır.

(4) Teklif değerlendirme planının Müsteşarlıkça onaylanmasını müteakip, teklif değerlendirme çalışmalarına başlanır.

(5) Müsteşarlık, tekliflerde eksik ve/veya yetersiz hususlar bulunması halinde, Yüklenici Adaylarından eksik ve/veya yetersiz hususların düzeltilmesini veya tamamlanmasını isteyebilir.

(6) Kamu yararı görülmesi ve ihtiyaç duyulması halinde Müsteşarın onayı ile Yüklenici Adaylarının tümünden tekliflerini revize etmeleri istenebilir.

(7) Teklife Çağrı Dosyasında kısa liste yapılmasına ve kısa liste şartlarına ilişkin olarak düzenleme bulunması durumunda, kısa liste Müsteşarın onayı ile yapılır; listeye giremeyen Yüklenici Adaylarının teklifleri ilgili aşamalarda değerlendirme dışı bırakılır.

(8) Teklif değerlendirme çalışmalarında rekabetin korunması ve maliyet etkinlik esas alınır.

En iyi ve en son tekliflerin alınması ve fiyatların yenilenmesi

MADDE 10

(1) Teklif Değerlendirme çalışmaları tamamlanmadan önce, kapsamı Müsteşarlık tarafından belirlenmek üzere Yüklenici Adaylarından yazılı olarak bir kez en iyi ve en son tekliflerini vermeleri talep edilebilir.

(2) Yüklenici Adaylarınca verilen en iyi ve en son teklifler dikkate alınarak değerlendirme tamamlanır ve teklif değerlendirme sonuç raporu hazırlanır.

(3) Teklif değerlendirme sonuç raporunun Müsteşara arzından sonra, Müsteşar tarafından gerekli görülmesi halinde ve belirlenecek yöntem çerçevesinde Yüklenici Adaylarından fiyat tekliflerini yenilemeleri istenebilir. Fiyatların yenilenmesi durumunda Teklif Değerlendirme Heyeti tarafından, teklif değerlendirme sonuç raporu nihai hale getirilir.

Yüklenici seçim kararı alınması

MADDE 11

(1) Değerlendirme sonuçları Yüklenici seçim kararı için Savunma Sanayii İcra Komitesine arz edilir ve Savunma Sanayii İcra Komitesinin vereceği karar doğrultusunda hareket edilir. Bu aşamada Savunma Sanayii İcra Komitesi tarafından kaynak üst sınırı da belirlenir.

(2) Savunma Sanayii İcra Komitesi tarafından seçim kararının alınmasıyla ihale süreci tamamlanır. Ancak Savunma Sanayii İcra Komitesi tarafından ikinci bir firmanın da belirlenmiş olması durumunda, ikinci firmanın geçici teminat mektubu sözleşme imzalanana kadar muhafaza edilir.

(3) Teklif değerlendirme sonuç raporu sözleşme konusu işin tamamlandığının yükleniciye bildirilmesinden itibaren en az beş yıl süreyle muhafaza edilir.

Sözleşme

MADDE 12

(1) Müsteşarlık, projelerin özelliklerine göre değişik tipte sözleşmeler imzalayabilir.

(2) Yüklenici Adayları ile sözleşme ve eklerinin müzakereleri Savunma Sanayii İcra Komitesi kararına uygun olarak ve kararda belirtilen kaynak içerisinde kalmak şartıyla gerçekleştirilir.

(3) Sözleşme müzakereleri sırasında proje kapsamında ortaya çıkabilecek ve ilave maliyet gerektirecek talepler, Müsteşarlıkça, Savunma Sanayii İcra Komitesi kararlarında ilgili proje için belirlenen kaynak sınırları içinde kalmak kaydıyla değerlendirilir. Kaynağın aşılması sonucunu doğuracak talepler, Savunma Sanayii İcra Komitesi tarafından ayrıca değerlendirilir.

(4) Sözleşmede; ödeme şekil ve şartları, anlaşmazlıkların çözüm şekli, sözleşmenin devredilip devredilemeyeceği, devredilebilecekse şartları, bedeli, sözleşme süresi, fikri mülkiyet hakları, mücbir sebepler, sözleşmenin feshi ve diğer düzenlemelere yer verilir.

(5) Sözleşme, Savunma Sanayii İcra Komitesinin verdiği yetki ile Müsteşar veya yetkilendirdiği kişi tarafından imzalanır.

(6) Teklife Çağrı Dosyasında aksi belirtilmedikçe sözleşmelerin notere tasdiki/tescili yaptırılmaz.

Sözleşme hükümlerinin uygulanması

MADDE 13

(1) Sözleşmenin imzalanmasından sonraki proje faaliyetleri, sözleşmede yer alan hükümler dahilinde Müsteşarlık tarafından gerçekleştirilir.

(2) Müsteşarlık, ilgili proje için belirlenen kaynak üst sınırını geçmemek kaydıyla, imzalanan sözleşmede değişiklikler yapabilir. İlave kaynak gerektiren değişiklikler için Savunma Sanayii İcra Komitesi kararı alınması gerekir.

Devletten devlete satışlar ve uluslararası konsorsiyumlar

MADDE 14

(1) Savunma Sanayii İcra Komitesi tarafından proje başlangıç kararında devletten devlete satış veya uluslararası konsorsiyum olarak belirlenen projeler bu Esaslarda yer alan hükümlere bağlı kalınmaksızın yürütülür. Söz konusu projelere ilişkin anlaşmalar ve/veya sözleşmeler Savunma Sanayii İcra Komitesi kararı alındıktan sonra Müsteşarlıkça imzalanır.

Diğer hususlar

MADDE 15

(1) Müsteşarlık, bu Esaslar kapsamında gerçekleştireceği faaliyetleri Müsteşarlık Proje Yönetim Yönergesine uygun olarak yürütür.

(2) 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun ceza ve ihalelerden yasaklamaya ilişkin hükümleri, bu Esaslara göre yürütülen faaliyetler için de uygulanır.

(3) 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 53 üncü maddesinde yer alan Kamu İhale Kurumu geliri bu Esaslara göre yapılan ihalelerde alınmaz.

(4) Bu Esaslara göre yapılacak ihalelerde, sözleşme yapılmasında Yüklenici Adaylarının görev ve sorumlulukları, ihalenin sözleşmeye bağlanması, şikayetlerin incelenmesi, gizlilik içinde yürütülmesi gereken ihalelerle ilgili esaslar, denetim-muayene ve kabul işlemleri de dahil sözleşme kapsamındaki faaliyetler Müsteşarlık tarafından belirlenir ve yürütülür.

(5) Proje faaliyetleri, ilgili mevzuat uyarınca gizlilik içinde ve bilmesi gereken prensibine göre, Müsteşarlığın güvenlik ve gizliliğe ilişkin yönergelerine uygun olarak yürütülür.

Yürürlükten kaldırılan mevzuat

MADDE 16

(1) 12/5/2004 tarihli ve 2004/7354 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı yürürlükten kaldırılmıştır.

GEÇİCİ MADDE 1

(1) Bu Esasların yürürlüğe girdiği tarihe kadar ilan edilmiş veya yazılı olarak duyurulmuş ihaleler hakkında, 12/5/2004 tarihli ve 2004/7354 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.

Yürürlük

MADDE 17

(1) Bu Esaslar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 18

(1) Bu Esasları Bakanlar Kurulu yürütür.