3/6/1976 tarihli ve 15605 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sayıştay Denetçi ve Raportörlerinin Denetim ve Çalışma Usulleri Hakkında Yönetmeliğin 2 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Grup” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“GRUP: Merkezde veya hesap yerlerinde inceleme yapan gruplar ile Kesinhesap Grubu, Araştırma, Eğitim ve Metodoloji Geliştirme Grubu, Denetim Planlama ve Rapor Grubu, Dış İlişkiler Grubu ve Bilgi İşlem Merkezi Denetçiler Grubunu,”
Aynı Yönetmeliğin İkinci Bölümünün 3. Kısmının “A- İDARE HESABI CETVELLERİNİN İNCELENMESİ” şeklindeki alt başlığı “A- YÖNETİM DÖNEMİ HESABI CETVELLERİ VE BU CETVELLERİN İNCELENMESİ” şeklinde; “B- GELİR, GİDER VE MAL HESAPLARIYLA SÖZLEŞME VE DİĞER İŞLEMLERİN İNCELENMESİ” şeklindeki alt başlığı da “B- GELİR, GİDER VE MAL HESAPLARIYLA DİĞER İŞLEMLERİN İNCELENMESİ” şeklinde değiştirilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genel Yönetim Kapsamındaki Kamu İdarelerine Ait Muhasebe Birimleri
MADDE 8
Genel Bütçe kapsamındaki kamu idareleri, özel bütçeli idareler, düzenleyici ve denetleyici kurumlar, sosyal güvenlik kurumları ve mahallî idarelere ait yönetim dönemi hesabı aşağıda sayılan defter, cetvel ve tablolardan oluşur:
a) Yevmiye defteri,
b) Mizan cetveli,
c) Bütçe gelirlerinin ekonomik sınıflandırılması tablosu,
ç) Bütçe giderlerinin kurumsal sınıflandırılması tablosu,
d) Bütçe giderlerinin fonksiyonel sınıflandırılması tablosu,
e) Bütçe giderlerinin finansal sınıflandırılması tablosu,
f) Bütçe giderlerinin ekonomik sınıflandırılması tablosu,
g) Bütçe giderleri ve ödenekler tablosu,
ğ) Bütçe gelirleri tahakkuk artıklarından zamanaşımına uğramış olanlara ilişkin ayrıntı cetveli,
h) Sayıştay ilamları cetveli,
ı) Kasa sayım tutanağı,
i) Banka mevcudu tespit tutanağı,
j) Alınan çekler sayım tutanağı,
k) Menkul kıymet ve varlıklar / Teminat mektupları sayım tutanağı,
l) Değerli kâğıtlar sayım tutanağı (mahallî idareler hariç),
m) Yönetim döneminde görev yapan muhasebe yetkililerine ait liste.
Yukarıda yazılı idare ve kurumlara ait yönetim dönemi hesabı; Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği, Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği, Mahallî İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Muhasebe Yönergesi hükümlerine bağlı kalınarak defter, cetvel ve tablolarının tamam olup olmadığına, doğruluğuna ve denkliğine bakılmak suretiyle incelenir.
Bu incelemeler sırasında aşağıda yazılı konular ayrıca araştırılır:
a) Mizan cetvelinin incelenmesinde;
1) Mizan cetvelinin borç ve alacak sütunlarının alt toplamlarının birbirlerine ve yevmiye defteri borç ve alacak sütunu alt toplamlarına eşit olup olmadığı,
2) Mizanda yazılı hesapların borç/alacak bakiyelerinin ayrıntılı cetvel, banka mutabakat mektubu ve sayım tutanakları tutarlarına uygun olup olmadığı,
b) Bütçe Gelirlerinin Ekonomik Sınıflandırılması Tablosunun incelenmesinde; tabloda yer alan Bütçe Gelirleri toplamının mizan cetvelindeki Bütçe Gelirleri Hesabının alacak bakiyesine, Bütçe Gelirlerinden Ret ve İadeler toplamının ise mizan cetvelindeki Bütçe Gelirlerinden Ret ve İadeler Hesabının borç bakiyesine eşit olup olmadığı,
c) Bütçe giderlerinin, kurumsal, fonksiyonel, finansal ve ekonomik sınıflandırılmalarına göre düzenlenen tablo toplam tutarlarının birbirlerine ve mizan cetvelindeki Bütçe Giderleri Hesabı borç bakiyesi tutarına eşit olup olmadığı,
d) Bütçe Giderleri Ödenekler Tablosunun incelenmesinde;
1) Yılı içinde alınan Ödeme Emirleri sütunu toplamının geçici mizan cetvelinde yer alan Ödenekler Hesabı alacak toplamına, Yapılan Tenkisler sütunu toplamının geçici mizan cetvelinde yer alan Ödenekler Hesabı borç toplamına eşit olup olmadığı,
2) Ödemeler sütunu toplamının geçici mizan cetvelinde yer alan Bütçe Giderleri Hesabı borç toplamına eşit olup olmadığı,
3) Ayrıca tabloda yer alan Ödenek Üstü Harcama tutarının Geçici Mizan Cetvelinde yer alan Bütçe Giderleri Hesabı borç artığı ile Ödenekli Giderler Hesabı borç artığı arasındaki farka eşit olup olmadığı,
e) Sayıştay İlamları Cetvelinin incelenmesinde; Sayıştayca tazmin hükmolunan tutarlara ilişkin ilamın yılı ile numarasının, borçlunun ad ve soyadının (eğer sorumlular adına ortaklaşa ve zincirleme tazmin hükmedilmiş ise sorumluların ad ve soyadları), borcun miktarının, ilamın kesinleşme tarihinin, o ana dek yapılan tahsilatların, silme, düşme ve terkin işlemlerinin, bu işlemlerden sonra kalan borç miktarının kaydedilip kaydedilmediği; önceki yıl hesaplarına ilişkin Sayıştay ilam hükümlerinin ne denli yerine getirildiği,
f) Sayım tutanaklarının incelenmesinde; Kasa Sayım Tutanağında, Banka Mevcudu Tespit Tutanağında, Alınan Çekler Sayım Tutanağında, Menkul Kıymet ve Varlıklar/Teminat Mektupları Sayım Tutanağında, Değerli Kağıtlar Sayım Tutanağında tespit olunan tutarların, Mizan Cetvelindeki ilgili hesapların borç kalanı sütunundaki tutarlarla eşit olup olmadığı.”
Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Döner Sermaye Muhasebe Birimleri
MADDE 9
Döner sermayelere ait yönetim dönemi hesabı aşağıdaki defter, cetvel ve tablolardan oluşur.
a) Dönem sonu faaliyet raporu,
1) Bilanço,
2) Gelir Tablosu,
3) Satışların Maliyeti Tablosu,
4) Sermaye Hareketleri Tablosu,
5) Nakit Akım Tablosu,
b) Geçici ve kesin mizanlar,
c) Envanter defterinin bir örneği ve ekli tutanaklar,
ç) İşletme bütçesi,
d) Yevmiye defteri,
e) Döner sermayeli işletmeler yıllık gayrisafi hasılat ve kâr bildirimi,
f) Sayıştay ilamları cetveli,
g) Kasa sayım tutanağı,
ğ) Banka mevcudu tespit tutanağı,
h) Alınan çekler sayım tutanağı,
ı) Menkul kıymetler / Teminat mektupları sayım tutanağı,
i) Gelirler döküm cetveli,
j) Giderler döküm cetveli,
k) Borçlar/Alacaklar döküm cetveli,
l) Maddi duran varlıklar sayım tutanağı ve amortisman döküm cetveli,
m) Stok sayım tutanağı,
n) Fireler döküm cetveli,
o) Yönetim döneminde görev yapan muhasebe yetkililerine ait liste.
Döner Sermayelere ait yönetim dönemi hesapları, Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği hükümlerine bağlı kalınarak, defter, cetvel ve tablolarının tamam olup olmadığına, doğruluk ve denkliğine bakılmak suretiyle incelenir.
Bu inceleme sırasında aşağıda yazılı konular ayrıca araştırılır.
a) Bilançoda :
1) Kesin mizanda yer alan hesapların borç kalanlarının bilançonun aktif hesaplarını, alacak kalanlarının da bilançonun pasif hesaplarını oluşturup oluşturmadığı, aktif ve pasifi düzenleyici hesapların ilgili yerlerde eksi değer olarak gösterilmesi gereğine uyulup uyulmadığı,
2) Bilançonun bir önceki hesap dönemi bilançosundaki bilgileri kapsayacak şekilde düzenlenip düzenlenmediği,
3) Bilançoda yazılı hesaplara ait tutarların ayrıntılı cetvel, banka mutabakat mektubu ve sayım tutanakları miktarlarına uygun olup olmadığı,
b) Gelir Tablosunda:
1) İşletmenin satışlarının, gelirlerinin, satışların maliyetinin, giderlerinin, kâr ve zarar hesaplarının ve hesap dönemine ait işletme faaliyeti sonuçlarının gerçeğe uygun olarak gösterilip gösterilmediği,
2) Bütün satışların, gelir ve kârlar ile maliyetin, gider ve zararların brüt tutarları üzerinden gösterilip gösterilmediği,
3) Bir önceki hesap dönemi gelir tablosundaki bilgilerin yer alıp almadığı,
c) Satışların Maliyeti Tablosunda:
1) İşletmenin dönem içerisindeki stok hareketleri ile satılan ilk madde ve malzeme, mamul ve ticari mal gibi maddeler ve satılan hizmetlerin maliyetini gösterecek şekilde düzenlenip düzenlenmediği,
2) Bir önceki hesap dönemi satışların maliyeti tablosundaki bilgileri içerip içermediği,
ç) Sermaye Hareketleri Tablosunda; hesap dönemi içerisindeki sermayeyi artıran işlemlerin artı, azaltan işlemlerin ise parantez içerisinde gösterilerek eksi olarak işlenip işlenmediği,
d) Nakit Akım Tablosunda; dönem başındaki nakit mevcudunun, dönem içerisindeki nakit girişleri ile dönem içerisindeki nakit çıkışlarının ayrıntılı olarak kaydedilip kaydedilmediği,
e) Önceki yıl hesaplarına ilişkin Sayıştay ilam hükümlerinin ne denli yerine getirildiği,
f) Yönetim dönemi hesabı cetvelleri ve sayım tutanaklarının resmî mühür ve yetkili imza ile onaylı olup olmadığı.”
Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Fon Hesapları ve Diğer Hesaplar
MADDE 10
Fon hesapları ve diğer hesaplara ilişkin yönetim dönemi hesapları;
a) Kendi özel mevzuatlarının öngördüğü cetvel ve belgelerden,
b) Kendi özel mevzuatlarının bu konuda hüküm içermemesi veya yetersiz kalması durumunda Başkanlıkça belirlenecek cetvel ve belgelerden,
oluşur.
Söz konusu yönetim dönemi hesapları, kendi özel mevzuatları hükümlerine bağlı kalınarak cetvel ve belgelerinin tamam olup olmadığına, doğruluğuna ve denkliğine bakılarak incelenir.”
Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Taşınır Mal Yönetim Hesabı
MADDE 11
Taşınır mal yönetim hesabı aşağıdaki cetvel ve belgelerden oluşur:
a) Yıl sonu sayımına ilişkin sayım tutanağı,
b) Taşınır sayım ve döküm cetvelleri,
c) Harcama birimi Taşınır Yönetim Hesabı Cetveli, Müze/Kütüphane Yönetim Hesabı Cetveli
ç) Yıl sonu itibariyle en son düzenlenen Taşınır İşlem Fişinin sıra numarasını gösterir tutanak,
Taşınır mal yönetim hesabı, Taşınır Mal Yönetmeliği hükümlerine bağlı kalınarak cetvel ve belgelerinin tamam olup olmadığına, doğruluğuna ve denkliğine bakılmak suretiyle incelenir.”
Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 13
Yönetim dönemi hesapları ile taşınır mal yönetim hesaplarının Yönetmeliğin ilgili hükümleri doğrultusunda incelenmesi tamamlandıktan sonra diğer işlemlerin incelenmesine geçilir.
İnceleme sırasında:
a) Gelirlerin, alacakların ve her türlü hakların kanunlara, tüzüklere, yönetmeliklere ve bütçedeki tertiplerine uygun olarak tahakkuk, takip ve tahsil edilip edilmediği,
b) Giderlerin:
1) Kanunlara, tüzüklere, yönetmeliklere ve bütçedeki tertibine, ödeneğine ve kadroya uygun olup olmadığı,
2) İstihkak sahiplerinin veya vekillerinin kimliği araştırılmak suretiyle yapılıp yapılmadığı,
3) Yönetim dönemi hesabına giren bütün işlemlerin, para ve sair kıymet hareketlerinin kanun, tüzük ve yönetmeliklerdeki hükümlere uygun bulunup bulunmadığı,
c) Taşınır malların giriş, saklanış, kullanış ve çıkışları ile bunların bulunması gerekli olan yerlerde tamamen mevcut olup olmadığı hususlarının yürürlükteki kanun, tüzük ve yönetmelik esaslarına göre yapılıp yapılmadığı,
ç) Yukarıdaki bentlerde yazılı bütün işlem ve hesapların belgelere ve kayıtlarına uygun olup olmadığı, maddi hata bulunup bulunmadığı ve üst yönetici, harcama yetkilileri, muhasebe yetkilisi ve gerçekleştirme görevlilerinin görev ve memuriyet unvanlarının yazılı olup olmadığı,
d) Sözleşmeye dayalı ödemelerin veya işlemlerin sözleşmeler ile bağıtlara uygunluğu,
e) Devletçe müessese ve fertlere ikraz ve taviz olarak verilip Hazinece açılacak hesaplara kaydedilen paraların, Hazinenin kefalet ettiği istikraz muamelelerinin, genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerince yapılan istikrazlarla alınan avanslar ve hizmet karşılığı olmayarak çıkarılan Hazine bonolarının, mutemet ve müteahhitlere verilen avanslarla açılan kredilerin kanunlarına uygunluğu,
araştırılır.”
Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genel Yönetim Kapsamındaki Kamu İdareleri Muhasebe Birimleri
MADDE 17
Genel Yönetim kapsamındaki kamu idareleri muhasebe birimi hesapları aşağıda yazılı şekilde incelenir:
a) Muhasebe birimi hesaplarından bütçe giderlerine ilişkin belgeler daireler itibariyle veya aylık olarak, bütçe giderleri dışındaki hesapların belgeleri ise aylık olarak incelenir.
b) Her hesabın yevmiye defterindeki aylık toplamları alınır, bu toplamların aylık mizan cetvellerine uygunluğu araştırılır ve bütçe yılı sonuna kadar her hesaba ilişkin rakamlar itibariyle bağlantı sağlanır.
c) Mahsup devresine ait ödeme emirleri o yıl hesabı ile birlikte gelmemiş ise, ilgili olduğu yıl hesabı arasından çıkarılarak veya muhasebe yetkilisinden istenerek incelenir. Yerinde inceleme halinde söz konusu belgeler bir yazı ile Başkanlıktan istenir. İnceleme sonunda bu mahsup ödeme emirleri, (mahsup devresine ait olduğu belirtilerek ayrı bir zarf içinde) incelenen yıl hesabının son ayı gider belgeleri arasına konulur.
ç) İlişikli belgelerden bütçe giderlerine ilişkin olanlar daireleri, diğerleri ise hesap çeşitleri itibariyle ayrılır ve üzerlerine sorgu ve rapor madde numaraları yazılı birer pusula iliştirilerek rapor ekleri arasına konulur. Sorgu konusu yapılan, fakat ilişiği giderildiği için rapora alınmayan hususlara ilişkin belgeler de (ilişiği giderilen belgeler olduğu belirtilerek ayrı bir zarf içinde) rapor ekleri arasına konulur.
d) İncelenmesi bitirilen ve ilişiği olmayan gelir tahakkuk artıklarının kovuşturulmasına ilişkin belgeler de ilgili muhasebe birimi hesabının yargılanması sonuna kadar gerekirse tekrar incelemeye tabi tutulmasını teminen rapor ekleri arasına konulur ve sonra mahallerine geri gönderilir.
e) Ödenek üstü harcama tespit edildiğinde denetçi tarafından sorgu konusu yapılır. Alınacak cevaba göre söz konusu ödenek üstü harcama tamamlayıcı ödenekle karşılanmadığı takdirde konu yargı raporuna alınır.”
Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Döner Sermaye ve Fon Muhasebe Birimleri
MADDE 18
Döner sermaye ve fon muhasebe birimleri hesaplarının incelenmesinde;
a) Bir önceki yıl bilançosu ile karşılaştırılarak hesabın açılış maddesindeki rakamların doğruluğu,
b) Her hesabın yevmiye kayıtlarının yapıldığı defterdeki aylık toplamları alınarak bunların aylık mizan cetvellerine uygunluğu,
c) Aylık mizan cetvellerinde işlem gören her hesaba ilişkin olarak yer alan rakamlar arasında mali yıl sonuna kadar bağlantı sağlanıp sağlanmadığı,
araştırılır.
İlişikli belgeler konularına göre ayrılır ve üzerlerine sorgu ve rapor madde numaraları yazılı birer pusula iliştirilerek rapor ekleri arasına konulur.
Sorgu konusu yapılan, fakat ilişiği giderildiği için rapora alınmayan konulara ilişkin belgeler de (ilişiği giderilen belgeler olduğu belirtilerek ayrı bir zarf içinde) rapor ekleri arasına konulur.
Yönetim dönemi hesabı cetvel ve tablolarından:
a) Bilanço,
b) Gelir Tablosu,
c) Satışların Maliyeti Tablosu,
ç) Sermaye Hareketleri Tablosu (Döner Sermayeli İşletmelerde),
d) Nakit Akım Tablosu,
değerlendirme raporlarına esas olacak tahlillere tabi tutulmak üzere (Ek 5) numaralı özel zarflarına konularak Başkanlıkça görevlendirilecek gruba gönderilir.”
Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sosyal Güvenlik Kurumları Muhasebe Birimleri
MADDE 19
Sosyal güvenlik kurumları hesaplarının incelenmesinde, bu Yönetmelikte yer alan genel yönetim kapsamındaki idareler muhasebe birimleri hesaplarındaki inceleme usul ve esaslarına ek olarak aşağıdaki hususlar da dikkate alınır:
a) Sigorta prim gelirleri ve diğer gelirlerin tahakkuk, takip ve tahsili işlemlerinin mevzuata uygun olarak yapılıp yapılmadığı,
b) Sigortalı ve hak sahiplerine yapılan her türlü ödemelerin mevzuata uygun olarak yapılıp yapılmadığı,
c) Kurum gelirlerinin ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde değerlendirilip değerlendirilmediği.
Yukarıda belirtilen incelemeler sırasında gerekli görülen hallerde sigortalı ve işveren dosyaları ile diğer tüm kayıt ve belgeler de incelenir.”
Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Taşınır Mal Hesapları
MADDE 21
Taşınırlara ilişkin belgelerin incelenmesinde aşağıdaki hususlara uyulur.
A) Dayanıklı taşınırlara ilişkin belgelerin incelenmesinde;
a) Hesap yılı içinde giriş kaydedilenlerde;
1) Satın alınan taşınırlara ait faturaların ilgili muhasebe birimince onanmış ikinci nüshaları ile Taşınır İşlem Fişi ikinci nüshaları,
2) Dergi ve gazete gibi süreli yayınlar için, bu yayınların ciltlenmesinden sonra düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
3) 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 40 ıncı maddesi ile diğer mevzuat çerçevesinde bağış ve yardım olarak edinilen taşınırlar teslim alındığında, taşınır kayıt kontrol yetkilisi tarafından düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
4) Kamu idarelerince Taşınır Mal Yönetmeliğinin 31 inci maddesi hükümlerine göre bedelsiz olarak devir alınan taşınırlar için, devreden dairenin Taşınır İşlem Fişinde gösterilen değerler esas alınarak düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
5) Aynı kamu idaresinin muhtelif harcama birimlerinin ambarları arasında devredilen taşınırların alınmasında düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
6) Aynı harcama biriminin ambarları arasındaki taşınır devirlerinde düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
7) Yapılan sayım sonucunda fazla bulunan taşınırlar için, söz konusu taşınırla aynı nitelikte son bir yıl içinde girişi yapılan taşınır varsa bu değer, aksi halde değer tespit komisyonu tarafından belirlenecek değer esas alınarak düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi ve sayım tutanağı,
8) 24.11.2000 tarihli ve 2000/1724 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Tasfiye Tüzüğü hükümlerine göre tasfiye idaresince kamu idarelerine bedelli veya bedelsiz devredilen taşınırlar karşılığında düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
9) Kamu idarelerinin kendi kullanımları için iç imkânlarıyla ürettikleri taşınırlar için değer tespit komisyonu tarafından belirlenerek rayiç bedel üzerinden düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
10) Kullanıma verilen tüketim malzemelerinden herhangi bir nedenle iade edilenler, iadeyi yapan birim yetkilisinin onayını taşıyan ve iade edilen malzemenin cins ve miktarını belirten belgenin ekli olduğu Taşınır İşlem Fişi,
giriş belgeleri olarak aranır ve esas kayıtları ile uygunlukları araştırılır.
b) Hesap yılı içinde çıkış kaydedilenlerde;
1) Kamu idarelerince Taşınır Mal Yönetmeliğinin 31 inci madde hükümlerine göre bedelsiz olarak devredilen taşınırlar için, devir alan idareden alınan Fiş’in ekli olduğu Taşınır İşlem Fişi,
2) Aynı kamu idaresinin muhtelif harcama birimlerinin ambarları arasında devredilen taşınırlar için düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
3) Aynı harcama biriminin ambarları arasındaki devirler için düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
4) Yabancı ülkelere bağış ve yardım olarak verilen taşınırlar için, yetkili makamın onay veya buna ilişkin kararın bir örneğinin ekli olduğu Taşınır İşlem Fişi,
5) İlgili mevzuatı çerçevesinde satılan taşınırlar için, satışa ilişkin karar veya onayın bir nüshasının bağlı olduğu Taşınır İşlem Fişi,
6) Sayımda noksan çıkan taşınırlar, çalınma kaybolma gibi nedenlerle kullanılamaz hale gelen taşınırlar ile canlı taşınırın ölmesi halinde, Kayıttan Düşme Teklif ve Onay Tutanağının ekli olduğu Taşınır İşlem Fişi,
7) Eskimiş, solmuş, yırtılmış ve kullanılamayacak duruma gelmiş bayrakların Türk Bayrağı Tüzüğünün 38 inci maddesi uyarınca çıkarılan Eskimiş, Solmuş, Yırtılmış ve Kullanılamayacak Duruma Gelmiş Bayrakların Yok Edilmesi Usul ve Esaslarını Gösterir Yönetmelik hükümleri gereğince ilgili yerlere tesliminde düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
8) Bu bendin (6) ve (7) nci alt bentlerinde belirtilen hallerde kasıt, kusur, ihmal veya tedbirsizlik olup olmadığı hususunun araştırılarak düzenlenecek tutanak,
9) İlgililer veya özel mevzuatı çerçevesinde oluşturulan komisyon tarafından hurdaya ayrılmasına veya imha edilmesine karar verilip de hurdaya ayrılan veya imha edilen taşınırlar için, Kayıttan Düşme Teklif ve Onay Tutanağının ekli olduğu Taşınır İşlem Fişi,
10) Kamu idarelerinin yeniden yapılanmaları sonucu teşkilat yapılarında meydana gelen değişiklikler nedeniyle bölünmesine, birleşmesine veya kaldırılmasına karar verilen harcama birimlerine ait taşınırlar;
- Bölünerek ayrı bir harcama birimi haline gelen birimin kullanımına terk edilmesi halinde, bölünen harcama biriminin kayıtlarına giriş,
- Başka bir harcama birimi ile birleşme sonucunda kaldırılan birimin kayıtlarına çıkış, bünyesinde birleşilen birimin kayıtlarına giriş,
- Kaldırma halinde, kaldırılan harcama biriminin kayıtlarına çıkış, devredilmesi kararlaştırılan harcama biriminin kayıtlarına giriş,
ile ilgili Taşınır İşlem Fişi,
çıkış belgeleri [(b) bendinin (10) numaralı alt bendi için aynı zamanda giriş belgeleri] olarak aranır ve esas kayıtları ile uygunlukları araştırılır.
B) Tüketim malzemelerine ilişkin belgelerin incelenmesinde;
a) Hesap yılı içinde giriş kaydedilenlerde, dayanıklı taşınırların giriş kayıtlarındaki belgeler aranır ve esas kayıtları ile uygunlukları araştırılır.
b) Hesap yılı içinde çıkış kaydedilenlerde;
1) Tüketilmek üzere çıkışı yapılmış malzemeler için, Taşınır İstek Belgesinin ekli olduğu Taşınır İşlem Fişi,
2) Kamu idarelerinin iç imkânlarıyla kendi kullanımları için üretecekleri dayanıklı taşınırların üretiminde kullanılan taşınırlar için düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
3) Kamu idarelerinin mülkiyetindeki arazilerde yetiştirilen ağaçlardan üretilen ekonomik değerlere sahip kereste, odun, meyve gibi ürünler için, değer tespit komisyonu tarafından belirlenecek rayiç bedel üzerinden düzenlenecek Taşınır İşlem Fişi,
4) Kullanıma verilen tüketim malzemelerinden herhangi bir nedenle iade edilenler, iadeyi yapan birim yetkilisinin onayını taşıyan ve iade edilen malzemenin cins ve miktarını belirten belgenin ekli olduğu Taşınır İşlem Fişi,
5) İlgili mevzuatı çerçevesinde satışı yapılan tüketim malzemeleri için satışa ilişkin karar ve onayın bir nüshasının bağlı olduğu Taşınır İşlem Fişi,
6) Başka daireye verilen veya gönderilen tüketim malzemeleri için yetkili makam onay ve kararının ekli olduğu Taşınır İşlem Fişi,
7) Tüketim malzemelerinin özelliklerinde, ağırlıklarında veya miktarlarında meydana gelen değişmeler nedeniyle oluşan fireler, sayımda noksan çıkan, çalınma, kaybolma gibi nedenlerle yok olan ya da yıpranma, kırılma veya bozulma gibi nedenlerle kullanılamaz hale gelen malzemeler için, Kayıttan Düşme Teklif ve Onay Tutanağının ekli olduğu Taşınır İşlem Fişi,
8) Teknik, sağlık, güvenlik ve benzeri nedenlerle imha edilen tüketim malzemeleri için harcama yetkilisinin onayı ve imha tutanağının ekli olduğu Taşınır İşlem Fişi,
9) Bölünerek ayrı bir harcama birimi haline gelen birimin kullanımına terk edilmesi halinde, bölünen harcama birimi kayıtlarından, başka bir harcama birimi ile birleşme sonucunda kaldırılan birimin kayıtlarından, harcama biriminin kaldırılması halinde, kaldırılan harcama biriminin kayıtlarından, çıkışlar için Taşınır İşlem Fişi,
çıkış belgeleri olarak aranır ve esas kayıtları ile uygunlukları araştırılır.
Taşınır Mal Yönetmeliği hükümlerine tabi olmayan taşınır mal harcama birimleri için de yukarıdaki fıkralar göz önünde tutularak, kendi özel mevzuatında yazılı esaslara göre inceleme yapılır.”
Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Taşınır Mal Hesaplarının Yerinde İncelenmesine İlişkin Esaslar:
MADDE 22
Taşınır mal hesaplarının yerinde incelenmesi halinde, 21 inci maddede yazılı olan işlemlerle birlikte ayrıca aşağıda yazılı işlemler yapılır:
a) Yerinde incelenecek taşınır harcama biriminin bağlı olduğu daire amiri ile görüşülerek yapılacak incelemenin niteliği açıklanır ve dayanıklı taşınırlar ile tüketim malzemelerinin sayımına kendisinin veya görevlendireceği bir memurun katılması istenir.
b) Harcama yetkilisinden, incelenecek yıla ait yönetim hesabı cetvelleri, Tüketim Malzemeleri Defteri, Dayanıklı Taşınırlar Defteri, Müze Defteri ve Kütüphane Defteri ile sayım tarihine kadar olan giriş ve çıkış belgeleri teslim alınır. Bu defterlerdeki son işlemlerin altı, denetçi tarafından kırmızı kalem ile çizilerek kapatılır, mühürlenir, tarih ve imza atılır. Harcama yetkilisi tarafından hangi defterlerin teslim edildiği, adetleri de gösterilmek suretiyle iki nüsha olarak düzenlenecek bir tutanakla saptanır ve tutanağın bir sureti harcama yetkilisine verilir. İnceleme sonunda defterlerin geri verilmesi işlemi de aynı şekilde bir tutanakla yapılır.
c) Harcama yetkilisi ile birlikte daire amiri veya görevlendireceği bir memur ve denetçiden (inceleme ile görevlendirilen denetçiler birden fazla ise, grup şefinin tayin edeceği bir veya birkaç denetçiden) oluşan kurul halinde dayanıklı taşınırlar ve varsa ambar mevcudu, malın niteliğine göre sayılmak, tartılmak ya da ölçülmek suretiyle saptanır. Sayım sonucu, üç nüsha olarak düzenlenecek bir tutanakla belirtilir. Tutanaklardan bir nüshası daire amirine, bir nüshası harcama yetkilisine verilir; bir nüshası da rapor dosyasına konulmak üzere denetçisinde kalır.
ç) İncelenecek hesap yılı başından inceleme tarihine kadar olan giriş ve çıkış belgeleri defter ve cetvellerle, devirler sayım tutanakları ile karşılaştırılarak, işlemlerin yasa ve yönetmelik hükümlerine uygun olup olmadığı saptanır. Defterlere işlenmemiş kayıtlar varsa harcama yetkilisinden bunların işlenmesi istenir ve son kayıtlara göre bulunması gereken dayanıklı taşınır ve tüketim malzemesi miktarlarının, yapılan sayım sonucuna uygunluğu araştırılır.
d) Sayım sonunda, mevcut malların kayıtlarından fazla bulunması halinde, fazlanın ilgili defterlere giriş ve noksan bulunması halinde ise ilgili defterlere çıkış kayıtları yaptırılır.
e) Taşınır mal hesaplarına ait belge ve defterlerden ilişiği bulunmayanlar, Sayıştay Genel Kurulunca bunlar hakkında saptanan saklama süreleri sonunda, aynı Genel Kurul tarafından karar verilmesi halinde, ilgili dairelere gönderilir.”
Aynı Yönetmeliğin 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 29
Hesap ve işlemlerin incelenmesi sırasında (yılı geçtikten sonra herhangi bir suretle tahsil edilmek veya noksanlığı giderilmek suretiyle düzeltilenler dahil) mevzuata uygun bulunmayan işlemlerle ilgili belgeler ayrılır ve sorumluları saptanarak (çeşitli harcama daireleri bulunması halinde) dairelere göre ayırıma tabi tutulup sorgu konusu yapılır.
Aynı belgelerin değişik nitelikte ilişikli konuları kapsaması halinde, her konu aynı sorgu maddesi içinde fıkralar halinde gösterilebilir.
Sorgunun ayrı sorumlu kişileri ilgilendiren konuları ayrı sayfalara yazılır.
Sorgu maddelerine (1)’ den başlamak üzere birer madde numarası verilir.
Grup şefinin ilişikli gördüğü konularda denetçi aynı fikirde değilse, bunlara ilişkin sorgu maddelerini grup şefi düzenler. (Ancak, daha sonra bu konuların rapora alınması halinde, rapor maddesinin "sonuç" kısmında durum açıklanır ve denetçi gerekçeli olarak karşı düşüncesini yazar.)
Sorgu müsveddeleri; merkezde yapılan inceleme sonunda raporu düzenleyecek olan denetçi ve grup şefi tarafından imzalanarak (bir asıl, rapor müsveddesine esas olmak ve muhasebe birimine/taşınır mal harcama birimine takım olarak verilmek veya gönderilmek üzere iki suret ve sorumlular adedince kaç adet yazılacağı her maddenin birinci sayfasında gösterilmek suretiyle) gereği kadar yazılmak üzere görevli birime verilir. Yerinde yapılan inceleme sonuçlarına ilişkin sorgu müsveddeleri ise, hesabı incelenen muhasebe biriminde gereği kadar yazdırılır. Buna olanak bulunmaması halinde, merkezde yazılmasını temin için bir yazı ile Başkanlığa gönderilir.
Sorguların bütün sayfaları resmî mühür ile mühürlenir ve her sorumluya ait sorgu kısmının sonu denetçi ve varsa grup şefi tarafından imzalanır.
Ayrıca;
a) Gider hesaplarında:
1) Sorgunun birinci bölümünde, yönetim dönemi hesabı cetvelleri, bütçe dışı işlemler ve ödenek üstü harcamalara ilişkin hususlar; ikinci bölümünde ise, bütçe gelirleri ile harcamalara ilişkin konular (çeşitli harcama daireleri bulunması halinde, daireler itibariyle ayırıma tabi tutularak) yer alır. Ancak bütçe gelirleri veya harcamalara ilişkin olup da, birden fazla harcama dairesinde rastlanılan benzeri konular, "ortak konular" başlığı altında toplanarak, konularına göre birer madde halinde düzenlenebilir.
2) Bütçe Giderleri ve Ödenekler Tablosunda yer alan ödenek üstü harcama tutarları, bu tablodaki kod yapısı belirtilmek suretiyle sorgu düzenlenir. Sorguya verilen cevaplardan ödenek üstü harcama tutarlarının sonradan verilen ödeneklerle karşılanmadığı anlaşıldığında, bu defa söz konusu harcamalara ait o yıldaki son ödeme emrinden başlanarak geriye doğru ilgili ödeme emirleri çıkartılıp, sorumlular da belirtilmek suretiyle yeniden sorgu düzenlenir.
b) Gelir hesaplarında:
1) Sorgunun birinci bölümünde, yönetim dönemi hesabı cetvelleri; ikinci bölümünde ise, tahakkuk ve tahsil işlemleri ile zamanaşımına uğratılmış gelir artıklarına ilişkin konular yer alır.
2) Zamanaşımına uğratılmış gelir artıkları, kovuşturma dosyaları itibariyle ayrı maddeler halinde sorgu konusu yapılır.
3) Müstakil muhasebe birimi görev ve yetkisi verilen vergi dairesi hesaplarında, gereğine göre (a) bendinde yazılı hususlar da göz önünde tutulur.
c) Taşınır mal hesaplarında:
1) Sorgunun birinci bölümünde, yönetim hesabı cetvelleri; ikinci bölümünde ise, incelenen giriş ve çıkış belgelerine ilişkin hususlar yer alır.
2) Hesap, yerinde incelenmiş ise; taşınır malların giriş, saklanış, kullanış ve çıkışları ile bunların bulunması gerekli olan yerlerde tamamen mevcut olup olmadığına ilişkin hususlar, ayrı maddeler halinde üçüncü bölümde yazılır.”
Aynı Yönetmeliğin 30 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 30
Sorgu kağıtlarında:
a) Sorgu maddesinin üst kısmında; incelenen hesabın özelliklerine göre, aşağıdaki örneklerde açıklandığı üzere ilişikli cetvel veya hesabın adı, harcama biriminin tam adı, ilişikli belgenin tarih ve numarası, kamu zararı miktarı (Bu miktar eldeki belgelere göre kesin olarak saptanamıyor ise, ilişikli belgenin tutarı yazılacaktır), sorumluların adı, soyadı ve memuriyet unvanları tablo halinde gösterilir.
b) İlişikli konu açıklandıktan sonra; ilgili mevzuat (Kanun, tüzük, yönetmelik) adı ve numaraları ile madde numaraları ve zorunlu hallerde ayrıca metni veya özeti, kendisine fazla ödeme yapılan kişinin adı, soyadı ve memuriyet unvanı (memur değil ise, mesleği), fazla ödeme tutarının hesap şekli de belirtilmek suretiyle açık olarak yazılır ve mevzuata uygun olmayan tahakkuk ve ödeme nedenleri sorulur.
Sayıştay Genel Kurul Kararlarına uygun bulunan işlemler sorgu konusu yapılmaz.”
Aynı Yönetmeliğin 32 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Muhasebe Birimine Ayrı Bir Takım Sorgu Verilmesi veya Gönderilmesi
MADDE 32
Sorgu konusu yapılan hususların, sorumlu olmamakla beraber daha sonra aynı kurumda muhasebe yetkilisi görevi yapacak olan kimseler tarafından da düzeltilmesi ve tamamlanmasının temini için; ilişikli hususların tamamını kapsayan bir takım sorgu, en son sayfa Resmî Mühür ile mühürlenerek denetçi ve varsa ayrıca grup şefi tarafından imzalandıktan sonra (Ek 9 numaralı) forma iliştirilerek doğrudan doğruya ilgili muhasebe birimine veya taşınır mal harcama birimine gönderilir veya verilir.”
Aynı Yönetmeliğin 34 üncü maddesinin (C) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“C) Rapor tablosu olarak:
a) Genel Yönetim kapsamındaki idareler muhasebe birimi hesapları için (EK 11/A) numaralı form,
b) Taşınır mal hesapları için (EK 11/D) numaralı form,
c) Döner sermaye, fon ve diğer hesaplar için (EK 11/E) numaralı form,
kullanılır.”
Aynı Yönetmeliğin 35 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genel Yönetim Kapsamındaki Kamu İdarelerine Ait Muhasebe Birimi Hesaplarına İlişkin Raporlar
MADDE 35
Raporun birinci maddesinde yönetim dönemi hesabı cetvelleri ve mizan cetvelinde yer alan hesapların doğru, denk olarak kaydedildiği ve belgelerinin tamam olduğu yazılarak, ilişiksiz olan bu işlemlerden ötürü muhasebe yetkilisi hakkında beraat isteminde bulunulur. İlişikli görülen hususlar ise, sonraki maddelerde ayrı ayrı belirtilir.
Ödenek üstü harcama konusunda, raporun düzenlendiği tarihe kadar ödenekle karşılanmayan (ödeme emri aranmaksızın harcama yapılmasına kanunlarla izin verilenler dışındaki) harcamalara ilişkin ödeme emirlerinin sorguda belirtilen ayrıntıları gösterilir. Ödenek üstü harcamanın mahiyetine göre kamu zararı oluşturmayan harcama için 5018 sayılı Kanunun 70 inci maddesi uygulanmak üzere dairesine yazılması, kamu zararı oluşturan harcamalar için ise sorumlular adına tazmin hükmedilmesi istenir.
Zamanaşımına uğrayan gelir tahakkukat artığı bulunması halinde; Bütçe gelirleri hesabına ilişkin maddede, ilişiksiz görülen kovuşturma dosyalarından da bahsedilerek, bunların yargılama sonunda mahalline gönderilmesi istenir.”
MADDE 18
Aynı Yönetmeliğin 36 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Döner Sermaye ve Fon Muhasebe Birimi Hesaplarına İlişkin Raporlar
MADDE 36
Raporun birinci maddesinde yönetim dönemi hesabı cetvelleri ve kesin mizan cetvelinde yer alan hesapların doğru, denk olarak kaydedildiği ve belgelerinin tamam olduğu yazılarak, ilişiksiz olan bu işlemlerden ötürü muhasebe yetkilisi hakkında beraat isteminde bulunulur. İlişikli görülen hususlar ise, sonraki maddelerde ayrı ayrı belirtilir.
Raporun son maddesinde ise, döner sermaye veya fonun harcama ve çalışmalarının kuruluş gayelerine uygun bulunup bulunmadığı açıklanır.”
Aynı Yönetmeliğin 39 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Taşınır Mal Yönetim Hesaplarına İlişkin Raporlar
MADDE 39
Raporun birinci maddesinde taşınır mal yönetim hesabı cetvelleri ve bu cetvellerle ilgili işlemlerin doğru, denk olarak kaydedildiği ve belgelerinin tamam olduğu yazılarak, ilişiksiz olan bu işlemlerden ötürü taşınır mal harcama yetkilisi hakkında beraat isteminde bulunulur.
İncelenen hesap yılına ilişkin olarak önceki yıl hesabını inceleyen denetçinin "gözlem ve sayım raporu"nda belirtilen ve bu defaki denetim sırasında saptanan taşınır malların kaybolması, kırılıp bozulması veya alınma gayesi dışında harcanması veya kullanılması hallerinde:
a) Alınma gayesi dışında harcanan veya kullanılan mallar için, tazmin isteminde bulunulmadan denetçi görüşü belirtilir.
b) Dikkatsizlik sonucu olarak kaybedilen veya kırılıp bozulan mallar için; yok olma tarihindeki rayiç bedel üzerinden, bu tarih belli değilse malın satın alındığı tarih ile kaybolmanın tespit edildiği tarih arasındaki en yüksek rayice göre bulunacak bedel üzerinden sorumlular hakkında tazmin isteminde bulunulur.
Yerinde incelenen taşınır mal hesapları için ayrıca "Gözlem ve Sayım Raporu" adı altında asıl rapora ek ve beş nüsha olarak ikinci bir rapor düzenlenir. Nüshalardan birisi değerlendirme raporlarında, bu konudaki daire kararı ile birlikte dikkate alınmak üzere Başkanlıkça görevlendirilecek gruba gönderilir.
a) Bu rapor ve ekleri olan tutanaklar, sorgu kâğıtları, tebliğe ilişkin formlar ve savunmalar da asıl raporun ekleri arasında yer alır.
b) Bu raporda; ilgili taşınır mal harcama biriminin adı, hangi hesap yılına ek olarak düzenlendiği, sayımların yapıldığı tarihler, sayımlar sonucu fazla veya noksan bulunan taşınır mallar ile noksan çıkıp da yerine konulmayan veya bedeli nakden ödenmeyenler ve alınma gayesi dışında harcanan veya kullanılan veya bakımsız olan taşınır mallar ile Taşınır Mal Yönetmeliği hükümlerine aykırı olarak yapılan veya ihmal edilen işlemler ayrı maddeler halinde yazılır ve gerekli konularda bu taşınır mal harcama biriminin gelecek yıl hesabına bakacak olan denetçinin uyarılması veya dairesine bildirilmesi istenir.”
Aynı Yönetmeliğin 48 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 48
Kesinhesap Grubunun görevleri şunlardır:
a) Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri tarafından düzenlenen kesinhesapları, muhasebe birimleri yönetim dönemi hesapları ile taşınır mal harcama birimi yönetim hesapları ve Merkezi Yönetim Kesinhesap Kanun Tasarısı ile karşılaştırıp uygunluk derecelerini saptamak ve sonucunu Başkanlığa bildirmek,
b) Başkanlıkça verilecek diğer görevleri yapmak.”
Aynı Yönetmeliğin 49 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 49
Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri tarafından gönderilen kesinhesaplar ile Merkezi Yönetim Kesinhesap Kanun Tasarısı, Yazı İşleri Müdürlüğü (Evrak) aracılığı ile Kesinhesap Grubu kalemine verilir.
Kesinhesap Grubunca kesinhesaplar özel zarflar içinde muhafaza edilmek suretiyle kullanılır ve yapılacak işlemleri tamamlandıktan sonra saklanmak üzere Arşiv Müdürlüğüne gönderilir.”
Aynı Yönetmeliğin 50 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 50
Genel Yazı İşleri Müdürlüğüne gelen yönetim dönemi ve taşınır yönetim hesabı cetvelleri, bu birim tarafından, eksik belge yönünden kontrol edilir. Eksik belgelerin gerekli yazışmalarla tamamlanması sağlandıktan sonra kesinhesabı ilgilendiren cetveller Ocak ayından itibaren zimmetle Bilgi İşlem Merkezi Denetçiler Grubuna gönderilir.
Bilgi İşlem Merkezinde belgeler eksiklik ve kodlama açısından tekrar gözden geçirilir. Hatalı düzenlendiği tespit edilen cetveller, doğrularının ilgili muhasebe birimleri ve taşınır mal harcama birimlerinden temini için hataları belirten bir not ekinde Genel Yazı İşleri Müdürlüğüne iade edilir. Hatasız cetveller kodlanarak veri giriş kısmına gönderilir. Veri girişi yapılan yönetim dönemi ve yönetim hesabı cetvelleri işletime verilir.
İşletimde yönetim dönemi ve taşınır yönetim hesabına esas mizan cetveli, gelir ve gider cetvellerinin kendi içinde yatay ve dikey toplam hataları ile cetveller arasındaki miktar uyumsuzlukları listelenir.
Bu listeler, veri girişinden doğan hatalar varsa düzeltilmesi için Bilgi İşlem Merkezi kesinhesap kısmına gönderilir.
Kesin listeler ait olduğu zarflara konularak ilgili il’e bağlı tüm muhasebe birimleri ve taşınır mal harcama birimlerinin işletimi bitene kadar Bilgi İşlem Merkezi tarafından saklanır. İlgili il’e bağlı muhasebe birimleri ve taşınır mal harcama birimleri tamamlandığında il düzeyinde gelir ve gider listeleri alınır ve ilgili il grubu ile birlikte Kesinhesap Grubuna verilir.
Burada yapılan kontrol sonucunda, yapılan düzeltmeler kırmızı kalemle il listesinde belirtilerek Bilgi İşlem Merkezine gönderilir. Bilgi İşlem Merkezinde gerekli düzeltmeler yapılıp il düzeyinde tekrar liste alınır ve Kesinhesap Grubuna gönderilir.
Mahsup döneminin bitiminden 30 gün geçtiği halde kesinhesap cetvelleri gelmemiş muhasebe birimleri ve taşınır mal harcama birimlerinin Bilgi İşlem Merkezi tarafından hazırlanan bir listesi, temini için Genel Yazı İşleri Müdürlüğüne verilir.
Bütün iller bittikten sonra Maliye Bakanlığından gelen gelir ve gider cetvelleri ile Bilgi İşlem Merkezince oluşturulan kesinhesap bilgileri il düzeyinde karşılaştırılarak liste alınır. Alınan liste Kesinhesap Grubuna gönderilir.
Kesinhesap Grubunca Bilgi İşlem Merkezinden gelen liste incelenir. Fark görülürse giderilmesi bakımından durum denetçi ve grup şefinin yazılı düşüncesi ile ilgili idare ya da bakanlığa bildirilir.
Alınan cevaplarla kesinhesapların incelenmesi sonucu tespit edilen bulgular değerlendirilmek suretiyle yazılan grup raporu, Başkanlığa sunulur.
İlgili raporun Genel Kurulda görüşülmesinden sonra Genel Kurul Başraportörlüğünce düzenlenen genel uygunluk bildirimi ve tutanak, Kesinhesap Grubuna verilir.
Bu Grupça; kabul edilen farkların da gerekçeli olarak yazılı bulunduğu gelir ve gider cetvelleri, genel uygunluk bildirimine bağlanır ve bu şekilde hazırlanan bildirim, Genel Kurul üyelerine imzalattırılarak Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmak üzere Başkanlığa verilir.”
Aynı Yönetmeliğin Üçüncü Bölümünün Üçüncü Kısım Başlığı “ARAŞTIRMA, EĞİTİM VE METODOLOJİ GELİŞTİRME GRUBU” olarak ve bu Kısımda yer alan 51 inci madde aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 51
Araştırma, Eğitim ve Metodoloji Geliştirme Grubunun başlıca görevleri şunlardır:
a) Sayıştay denetimi ile ilgili metodolojileri geliştirmek üzere inceleme, araştırma faaliyetlerinde bulunmak suretiyle ikincil mevzuatın hazırlanmasına katkıda bulunmak,
b) Meslek ve yönetim mensuplarının eğitim ihtiyaçlarını tespit etmek,
c) Eğitim programını hazırlamak,
ç) Eğitim programında yer alan eğitim faaliyetlerinin müfredatını belirlemek,
d) Eğitimle ilgili araç ve gereç ihtiyaçlarını tespit etmek,
e) Uygulanan eğitim programlarını değerlendirmek ve sonucunu Başkanlığa rapor etmek,
f) Eğitim konusunda yerli ve yabancı yayınları izleyerek araştırma yapmak,
g) Sayıştay Dairelerince ve Kurullarınca verilen kararları ayırıma tabi tutarak özetlemek ve yayımlanmak üzere Başkanlığa sunmak,
ğ) Dairelerin idari nitelikli kararları ile Daireler veya Temyiz Kurulunca verilen ilamlarda içtihadın birleştirilmesini gerektiren konular var ise, bunları saptayarak Başkanlığa bildirmek,
h) Başkanlıkça verilecek diğer görevleri yapmak.”
Aynı Yönetmeliğin 53 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 53
Genel Yazı İşleri Müdürlüğünün başlıca görevleri şunlardır:
a) Sayıştay denetimine giren muhasebe birimi hesapları ile taşınır mal hesaplarının süresi içinde verilmesini takip ve temin etmek; süresinde ve tamam olarak hesap ya da istenilen bilgi, belge ve defterleri vermeyen, denetleme ve yargılamayı güçleştiren sorumlular veya gerçek ve tüzel kişiler hakkında gerekli işlemin yapılmasını temin için Başkanlığa bilgi vermek,
b) Sayıştaya bildirilmesi zorunlu olan muhasebe birimleri ve taşınır mal harcama birimleri için kütük defterleri, muhasebe yetkilileri ile mal yönetim sorumluları için de isim ve imza sirküler dosyalarını tutmak, yıl içindeki değişiklikleri işlemek,
c) Yönetmeliğin 46 ncı maddesi gereğince düzenlenen (Ek 14/A ve Ek 14/D numaralı) çalışma cetvellerinin verilmesini izlemek,
ç) Sayıştay denetimine tabi muhasebe birimi hesapları ile taşınır mal hesaplarını ve bu hesaplarla ilgili işlemleri takip etmek için her hesap yılı başında gerekli kayıtları yapmak,
d) Başkanlıkça verilecek diğer görevleri yapmak.”
Aynı Yönetmeliğin 54 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yönetim Dönemi ve Taşınır Mal Yönetim Hesabı Cetvellerine İlişkin Olarak Yapılacak İşlemler
MADDE 54
Yönetim dönemi ve taşınır mal yönetim hesabına ilişkin cetvellerin tamam olup olmadığı, Genel Yazı İşleri Müdürlüğünde görevli yönetim mensubu memurlar tarafından araştırılır ve tamam olanlar kaydedildikten sonra, (Ek 17 numaralı) forma iliştirilerek Arşiv Müdürlüğüne verilir.
Süresinde gönderilmeyen yönetim dönemi ve taşınır mal yönetim hesabı cetvellerinin takibi ve (Ek 18 numaralı) formlarda gösterilen noksan yönetim dönemi ve taşınır mal yönetim hesabı cetvellerinin tamamlattırılmasına ilişkin yazışmalar da Genel Yazı İşleri Müdürlüğünce düzenlenerek ilgili muhasebe birimine/taşınır mal harcama birimine gönderilir.
Gelir, gider ve taşınır mal hesaplarının ilgili yılına ilişkin bütün cetvel, defter ve belgelerinin süresinde Sayıştaya verilip verilmediği Genel Yazı İşleri Müdürlüğünce takip edilir ve gelmiş olanların kayıtları yapılır; hiç gelmemiş veya bir kısmı noksan gelmiş olanların getirtilmesi veya tamamlattırılması için de ikinci fıkrada açıklandığı şekilde yazışma yapılır.
Yönetim dönemi ve taşınır mal yönetim hesaplarına ilişkin olarak Genel Yazı İşleri Müdürlüğü ile muhasebe birimleri/taşınır mal harcama birimleri arasında çıkacak anlaşmazlıklarda durum, Genel Yazı İşleri Müdürü tarafından bir yazı ile gereği yapılmak üzere Başkanlığa bildirilir.
Kanunda yazılı süreler içinde hesaplarını ya da istenilen her çeşit bilgi, belge ve defterleri vermeyen sorumlular veya gerçek ve tüzel kişiler, Genel Yazı İşleri Müdürü tarafından haklarında gereği yapılmak üzere bir yazı ile Başkanlığa bildirilir.
Sayıştayca tam ve noksansız olarak teslim alındıkları tarihten itibaren 2 yıl geçtiği halde incelenmek üzere denetçilere dağıtılmayan muhasebe birimi ve taşınır mal hesapları, hükmen onanma keyfiyetinin ilgili dairelerce tespiti bakımından, bir yazı ile Başkanlığa iletilir.”
Aynı Yönetmeliğin 55 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Muhasebe Birimleri ile Taşınır Mal Harcama Birimleri ve İmza Sirkülerine İlişkin Olarak Yapılacak İşlemler
MADDE 55
Her hesap yılı başından önce;
a) Dairelerince bildirilen muhasebe birimleri ve taşınır mal harcama birimleri; çeşitleri itibariyle ayırıma tabi tutularak adları ile bulundukları yerler, görev sahalarının hudut ve kapsamı, bağlı mutemetliklerle depo, ambar ve benzeri işyerlerinin adresleri kütük defterlerine işlenir.
b) Dairelerince gönderilen görev başındaki muhasebe yetkilisi, harcama yetkilisi ve diğer sorumluların ad ve soyadları, sicil numaraları ve imzalarını kapsayan yazı ve sirkülerler, hesap çeşitleri itibariyle ayırıma tabi tutularak dosyalanır.
Yıl içindeki değişiklikler hakkında da birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerinde yazılı işlemler yapılır.”
Aynı Yönetmeliğin 85 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 85
Hesapların incelenmesi esnasında suç teşkil eden bir fiile rastlandığı takdirde, bu bölüm hükümlerine göre işlem yapılır.”
Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Performans Denetimi
EK MADDE 2
Performans denetimi; kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli olarak kullanılıp kullanılmadığının belirlenmesi, faaliyet sonuçlarının ölçülmesi ve performans bakımından değerlendirilmesi suretiyle gerçekleştirilir.
Bu denetime ilişkin usul ve esaslar Başkanlıkça belirlenir.”
Değiştirilen ibareler
Aynı Yönetmeliğin;
a) 4 ve 69 uncu maddelerinde geçen “sayman” ibareleri ile 10 uncu maddesinde geçen “sorumlu sayman” ibaresi, “muhasebe yetkilisi” olarak,
b) 1, 2, 3, 5, 6, 15, 16, 20, 41, 42, 43, 46, 57, 61, 62, 65, 76, 81, 91, 93 üncü maddelerinde geçen “sayman hesabı” ibareleri ile 89 uncu maddesinde geçen “saymanlık hesabı” ibareleri, “hesap” olarak,
c) 14, 67, 86 ncı maddelerinde geçen “idare hesabı” ibareleri, “yönetim dönemi hesabı” olarak,
ç) 2 nci maddesinde geçen “mal saymanlığı hesapları” ibaresi, “taşınır mal hesapları” olarak,
d) 16, 34, 40, 45, 61, 62 nci maddelerinde geçen “saymanlık” ibareleri, “muhasebe birimi” olarak,
f) 15 inci maddesinde geçen “gelir, gider ve mal saymanlıkları” ibaresi, “gelir, gider ve mal hesapları” olarak,
g) 1 ve 84 üncü maddelerinde geçen “genel ve katma bütçeli daireler” ibareleri, “genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri” olarak,
ğ) 34, 59, 60, 61, 62 nci maddelerinde geçen “Araştırma ve Tasnif Grubu” ibareleri “Araştırma, Eğitim ve Metodoloji Geliştirme Grubu” olarak,
h) 61 inci maddesinde geçen “Maliye ve Gümrük Bakanlığı” ibaresi, “Maliye Bakanlığı” olarak,
değiştirilmiştir.
Madde metinlerinden çıkarılan ibareler
Aynı Yönetmeliğin;
a) 40, 41, 42 ve 43 üncü maddelerinde geçen “daktilo ile” ibareleri,
b) 42, 59, 60, 61 ve 62 nci maddelerinde geçen “daktiloda” ibareleri,
c) 64 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “mevzuata uygun bulunan kadro ve ödenek işlemlerinin süresi içinde vizesi ile sözleşme ve bağıtların süresi içinde tescilini” ibaresi,
madde metinlerinden çıkartılmıştır.
Yönetmeliğe ekli formlar
Aynı Yönetmeliğe ekli (1), (2), (5), (7), (8), (9), (10), (11/A), (11/D), (11/E), (14/A), (14/E), (17), (18), (19), (19/A) numaralı formlar, ekte yer alan şekilde değiştirilmiş; (3), (11/B), (11/C), (15/A), (15/B), (15/C), (16) numaralı formlar yürürlükten kaldırılmıştır.
Kaldırılan hükümler
Aynı Yönetmeliğin;
a) 12, 23, 24, 25, 26, 27, 33, 37, 38, 47 nci maddeleri,
b) 16 ncı maddesinin (A) fıkrasının üçüncü paragrafı,
c) 20 nci maddesinin (H) fıkrası ve son iki paragrafı,
ç) 34 üncü maddesinin (F) fıkrası,
d) 44 üncü maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları,
e) 62 nci maddesinin 7 nci fıkrası,
f) 65 inci maddesinin birinci fıkrasının (II) numaralı bendi, (III) numaralı bendinin (e) alt bendi,
g) 82 nci maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi,
ğ) 84 üncü maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi,
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Bu Yönetmelik hükümlerini Sayıştay Birinci Başkanı yürütür.