I. BÖLÜM
Genel hükümler
Amaç
Herhangi bir tıp dalında uzman olacakların aynı kural ve koşullarda yetişmelerini sağlamak üzere Tababet Uzmanlık Kurulunun kuruluş ve çalışma şekli; asistan yetiştirmeye yetkili kılınacak saflık kurum ve birimlerinin nitelikleri, asistan yetiştirmeye yetkili kılınacak uzmanların nitelikleri, asistan eğitim plan ve programlarının esasları, asistanlık giriş sınav sorularının hazırlanması ve sonuçlarının değerlendirilmesi, uzmanlık sınav jürilerinin oluşum esasları, uzmanlık sınav şekli ve değerlendirilmesi ve bunlarla ilgili diğer hususlar bu Yönetmelikle düzenlenir.
Kapsam
Bu Yönetmelik; Tıp Fakülteleri, Diş Hekimliği Fakülteleri ve Yüksek Okullarıyla, Gülhane Askeri Tıp Akademisi dışında uzman yetiştirmeye yetkili sağlık kurumlarını, asistan yetiştirecek uzmanları ve bu kurumlarda yetiştirilecek asistanları kapsar.
Tanımlar
Bu Yönetmelikte kullanılan deyimlerin anlamları aşağıda açıklanmıştır;
1 - Bakanlık: Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığını,
2 - Kurum: Kanunları ve mevzuatı gereğince yapmakla yükümlü oldukları görevleri yanında Tababet Uzmanlık Tüzüğüne göre asistan yetiştirme yetkisi verilmiş sağlık kurumlarım,
3 - Genel Tedavi Kurumu: Yaş, cins farkı ve bir hastalık veya bir uzmanlık grubu gözetmeksizin her türlü hastanın müşahade, muayene, teşhis, tedavi ve rehabilite edildiği kurumları,
4 - Özel Dal Tedavi Kurumu: Belirli bir yaş ve cins grubu hastalar ile belirli bir hastalığa tutulanların yahut bir organ veya organ grubu hastalarının müşahade, muayene, teşhis tedavi ve rehabilite edildikleri kurumları,
5 - Yataksız Sağlık Kurumları : Hasta tedavisi yapılmıyan ve uğraşı alanında asistan yetiştiren kurumları,
6 - Birim : Kurumlarda asistan yetiştirilen servis ve laboratuvarları,
7 - Kurum Amiri; Kurumu yöneten kişiyi,
8 - Şef: Kurumlardaki birimlerin sorumlusu ve birimi yöneten uzmanı,
9 - Şef yardımcısı: Şefe yardımcı olan uzmanı,
10 - Başasistan: Şef ve şef yardımcıları yönetiminde asistan yetiştirmeye yardımcı olan uzmanı,
11 - Asistan; Tüzüğün 2 nci maddesinde tanımı yapılan kişiyi,
12 - Tüzük: Tababet Uzmanlık Tüzüğünü,
ifade eder.
Tababet uzmanlık kurulunun oluşumu
Tababet Uzmanlık Kurulu 11 üyeden oluşur. Bu maksatla Bakanlık 6, kuruluş tarihleri sırasına göre 2 Tıp Fakültesi birer, Gülhane Askeri Tıp Akademisi 1, Sosyal Sigortalar Kurumu Genel Müdürlüğü ve Türk Tababet Birliği Merkez Konseyi de 1 üye seçerler.
Yukarıda adı geçen kurumlar asıl üye sayısı kadar da yedek üye seçerler.
Kurumlarınca Tababet Uzmanlık Kuruluna seçilecek asil ve yedek üyelerin asistan yetiştirmeye yetkili uzman olmaları şarttır.
Üyelerin hizmet süreleri 2 yıl olup, süresi bitenler tekrar seçilebilirler.
Tababet uzmanlık kurulunun görevleri
Tababet Uzmanlık Kurulunun görevleri, Tıp Fakülteleri, Diş Hekimliği Fakülteleri ve Yüksek Okulları ile Gülhane Askeri Tıp Akademisi dışında;
a) Asistan yetiştirmeye yetkili kılınacak sağlık kurum ve birimlerinin niteliklerini,
b) Asistan yetiştirmeye yetkili kılınacak uzmanların niteliklerini,
c) Asistanlık eğitimi plan ve programlarının esaslarını,
d) Asistanlığa giriş sınav sorularının hazırlanması ve sonuçlarının değerlendirilmesi esaslarını,
e) Uzmanlık sınav jürilerinin oluşum esaslarını,
saptamaktır.
Tababet uzmanlık kurulunun çalışma şekli
Tababet Uzmanlık Kurulu, Bakanlığın çağrısı üzerine toplanır. Kurul, ilk toplantıda başkanını seçer. Toplantılar en az 8 üyenin katılması ile açılır ve kararlar oy çokluğu ile alınır. Oylarda eşitlik halinde, başkanın bulunduğu tarafın oyu üstün sayılır.
II. BÖLÜM
Kurumların nitelikleri
Kurumların fiziksel yapıları
Kurumlar, bu Yönetmelikte belirtilen yatak sayısını ve birimleri kapsayabilecek ve asistan yetiştirilmesine ve çağın tıp hizmetleri ile yönetsel hizmetlerin kolaylıkla yürütülmesine olanak sağlayacak bir fizik yapıda olacaktır.
Kurumların yatak sayıları
Genel Tedavi Kurumlarında yatak sayısı 400 den az, servsilerde ise 30 dan az, 50 den fazla,
Özel Dal Tedavi Kurumlarında:
a) Doğum evleri ve doğum ve çocuk bakımevlerinde yatak sayısı 125 den az; servislerde ise 30 dan az, 50 den fazla,
b) Göğüs Hastalıkları hastaneleri ve sanatoryumlarda yatak sayısı 400 den az; servislerde ise 50 den az, 80 den fazla,
c) Ruh ve sinir hastalıktan hastanelerinde yatak sayısı 500 den az; akut hasta servislerinde ise 50 den az, 80 den fazla; kronik hasta servislerinde 150 den az, 200 den fazla,
d) Çocuk Hastalıkları hastanelerinde yatak sayısı 300 den az; servislerde ise 50 den az, 75 den fazla,
e) Gögüs-Kalp Damar Şirürjisi Merkezlerinde yatak sayısı 150 den az; servislerde ise 30 dan az; 50 den fazla,
f) Rehabilitasyon Merkezlerinde yatak sayısı 200 den az; servislerde ise 30 dan az, 50 den fazla,
olamaz.
Birimler
Genel Tedavi Kurumlarında, en az iç hastalıkları, genel şirürji, nöroloji, kulak burun boğaz hastalıkları, göz hastalıkları servisleriyle, laboratuvarlar (bakteriyoloji, biyokimya, radyoloji, patolojik anatomi), özel Dal Tedavi Kurumlarında ise fonksiyonlarına göre uzmanlık dalı ile ilgili servis ve laboratuvarlar bulunur.
Kurumlarda yeni birimlerin açılması ve yatak sayılarının değiştirilmesi Bakanlığın izni ile olur.
Poliklinikler
Poliklinikler, kurumların fonksiyonlarına göre uzmanlık dalları ile ilgili servislerle işbirliği halinde çalışacak ve hizmetleri gereği gibi yapabilecek fizik ve teknik yapı ve nitelikte olacaktır.
Her servisin normal polikliniğinde günde bir uzman 20 den fazla hastaya bakamaz. Ancak, daha fazla hastanın başvurması halinde o poliklinikte aynı esas üzerine uzman görevlendirilerek o günkü tüm hastaların muayeneleri sağlanır.
Ameliyathaneler
Yataklı kurumlarda, kurumların fonksiyonlarına, modern tıp ve şirürjinin gerektirdiği her türlü hizmete cevap verebilecek fizik ve teknik yapı ve nitelikte ve ameliyat sonrası bakım ve reanimasyon kısımlarını da kapsayan ameliyathaneler bulunur.
Ameliyathanelerin yönetimi, şirürji grubu şeflerinin görüşleri alınarak kurum amirince anestezi ve reanimasyon şeflerinden birinin sorumluluğuna verilir.
Ameliyathane hizmetlerinin düzenlenmesi ve koordinasyonunda şirürji grubu şeflerinin öneri ve görüşleri alınır.
Diğer yardımcı kısımlar
Her kurumda aşağıdaki yardımcı kısımlar bulunur:
a) Kurumun özelliğine göre tıp kitapları, monografiler, endeks kitapları, ansiklopediler, peryodikleri bulunan ve yeterli okuma alanı olan bir kitaplık,
b) Nümerik alfabetik dosyalama ve endekslere ve Dünya Sağlık Teşkilâtının hazırladığı teşhis ve ameliyat endekslerine uygun olarak düzenlenen merkezî arşiv ve hasta izleme işleri bürosu,
c) Birim hizmetlerinin arşiv ve istatistikleri için tıbbi sekreterlik,
d) Kurumun türlü uğraşı alanlarında yararlanmak için tıbbi fotoğraf atölyesi,
e) Diyet İşleri için (Yataklı Tedavi Kurumlarında) diyet kısmı,
f) Yataklı Tedavi Kurumlarında kan nakil merkezi,
g) Türlü konularda gereğinde araştırma yapabilecek kapasitede laboratuvar, hayvan ameliyathanesi, deney hayvanı bakım yeri,
h) Konferans salonu ve seminer odaları,
i) Bilimsel çalışmaları duyurmak için teksir ve fotokopi atölyesi,
j) Sosyal hizmet bürosu.
Bilimsel konsey
Her kurumda kurum amirinin başkanlığında birim şeflerinden ve Özel Dal Tedavi Kurumlarında asistan yetiştirmeye yetkili şeflerden oluşan bir bilimsel konsey kurulur. Konsey üyeleri aralarından bir başkan yardımcısı seçerler. Konsey ayda en az bir defa toplanır. Her üye geçerli mazereti dışında konsey toplantılarına katılmak zorundadır. Kararlar çoğunlukla alınır. Eşitlik halinde başkanın katıldığı tarafın oyu geçerli sayılır. Kararlar istişaridir.
Kurum amirinin bulunmadığı hallerde, başkan yardımcısı konseye başkanlık eder. Kararlar karar defterine işlenir.
Konseyin görevleri
Bilimsel Konsey, kurum ve birimlerin her türlü hizmet yönünden tıbbın ilerlemesi doğrultusunda gelişmeyi sağlayacak kararlar alır. Alınan kararların bir örneği kurum amirince Bakanlığa gönderilir.
Eğitim planlama ve koordinasyon kurulu
Kurul, kurum amiriyle birlikte Genel Tedavi Kurumlarında 5. Özel Dal Tedavi Kurumları ile Yataksız Kurumlarda 3 şeften oluşur. Kurum amiri kurulun başkanıdır. Üyeler arasında bir başkan yardımcısı seçilir. Başkanın bulunmadığı hallerde yardımcısı ona vekâlet eder. Ayrıca aynı sayıda yedek üye de seçilir. Asıl ve yedek üyeler kurumda mevcut şef, şef yardımcısı ve başasistanlar tarafından gizli oyla seçilir. Üyelerin görev süresi 3 yıldır, tekrar seçilebilirler.
Kurulun görevleri
Eğitim Planlama ve Koordinasyon Kurulu aşağıdaki görevleri yapar :
a) İlgili birimlerin şefleriyle beraber bu yönetmelik esaslarına göre her birimin özel eğitim plan ve programlarını hazırlamak (Bu programlar her yıl ilgili birimlerin şefleriyle beraber yeniden gözden geçirilerek düzenlenir. Bu şekilde düzenlenen programlar kurum amiri tarafından birim sorumluları ile asistanlara verilir).
b) Çeşitli birimlerde eğitim çalışmalarını ve asistan rotasyonlarını koordine etmek.
c) Olanakları için de kurum içi veya aynı yer kurumlar arası seminer, konferans, bilimsel toplantılar düzenlemek.
d) Ulusal ve uluslararası seminer, kurs, kongre ve benzeri bilim sel toplantıları izleyerek bunlara katılmaları teşvik etmek ve duyurmak
e) Bilimsel araştırma işlerinde çalışmak, yurt içi ve yurt dışı çalışmalarla bilgi ve görgüsünü artırmak isteyenlerden kurumca ihtiyaç ve yarar görülenlere olanaklar çerçevesinde yardımcı olmak, gerektiğinde bunlar hakkında Bakanlık veya bağlı bulundukları kuruluşlara tavsiye ve önerilerde bulunmak.
f) Yıl sonunda kurum ve birimlerde yapılan eğitim çalışmalarını değerlendirmek : (Bu maksatla kurul her yıl sonunda birimlerin uyguladığı günlük, haftalık, aylık eğitim çalışmalarını, bunlara ait yazışma ve dokümanları, kabul edilmeyen asistan tezlerinin kabul edilmeyiş gerekçelerini, şeflerin yıllık faaliyet raporlarını da göz önünde tutarak görüşlerini bildirir, değerlendirme raporu düzenlenir. Bu rapor kurum amiri veya Kurumun bağlı olduğu kuruluşlar yolu ile her yıl en geç Mart ayına kadar Bakanlığa gönderilir).
g) İlmî kitaplık ve arşiv çalışmalarını izlemek.
İnfeksiyon komitesi
Genel Tedavi Kurumlarında İnfeksiyon Komitesi, kurum amir yardımcısı başkanlığında biri iç hastalıkları veya yan dalları, biri genel şirürji (çocuk şirürjisi, göğüs kalp ve damar şırurjisı, plastik ve rekonstruktif şirürji, kulak buran boğaz, ortopedi ve travmatoloji, kadın hastalıkları ve doğum, üroloji de olabilir), biri bakteriyoloji ve infeksiyon hastalıkları uzmanı, birisi de başhemşire olmak üzere 5 kişiden oluşur.
Özel Dal Tedavi Kurumlarında ise kurum amiri yardımcısı başkanlığında biri özel dal uzmanı, biri bakteriyoloji ve infeksiyon hastalıklar uzmanı ve biri de başhemşireden olmak üzere dört kişiden oluşur.
Gerektiğinde anesteziyoloji ve reanimasyon uzmanı, eczacı, hasta ne müdürü, diyetçi, çamaşırhane sorumlusu ve diğer kısımlar temsilcileri de toplantılara çağrılırlar.
Kararlar, karar defterine geçirilir, komite başkanı tarafından yürütülür.
Komitenin görevleri
İnfeksiyon Komitesi, kurum içinde infekte hastalar, personel, ziyaretçi, yiyecek, içecek, haşere, vektör ve hava aracılığı ile asepsi ve antisepsi yetersizliği, araç gereç ve başka nedenlerle meydana gelebilecek infeksiyon ve yayılmalara karşı gerekli tüm tedbirleri alır.
III. BÖLÜM
Birimlerin Nitelikleri
Eğitim birimleri
Birimler, fonksiyonlarına göre gerekli yerleşme olanaklarını sağlayacak kapasite ve nitelikte olacaktır.
Eğitim kadroları
Her birimde bir şef, bir şef yardımcısı ve bir başasis tan bulunur. Hizmetin özelliği ve birimin iş hacmi göz önünde bulundurularak Bakanlığın muvafakatiyle birden fazla başasistan bulundurulabilir.
Yataksız sağlık kurumlarında şef ve yeteri kadar uzmanlar bulunur.
Özel Dal Tedavi Kurumlarındaki laboratuvar uzmanlarile konsültan uzmanların şef statüsünde olmaları zorunludur. Ancak, bu kurumlardaki laboratuvarlarda asistan eğitimi yapılamaz.
Asistan kapasitesi
Birimlerde yatak sayısı ile fonksiyon ve özelliklerine göre en fazla kaç asistan bulunabileceği ek (1) no. lu listede belirtilmiştir. Birimlerde, bu standartlar üstünde asistan çalıştırılamaz.
Tıbbi cihaz ve malzeme
Birimlerde, birimlerin fonksiyon ve özelliklerine göre teşhis ve tedaviye yarıyacak bütün cihaz ve malzeme çalışır durumda bulunmalıdır. Birimlerde en az bulundurulması gereken cihaz ve malzeme ek (2) no. lu listede belirtilmiştir.
Birim laboratuvarları
Servislerin fonksiyonlarına göre gerekenlerinde basit rutin tahlillerin yapılabileceği özel laboratuvarlar bulunacak ve bu laboratuvarlardaki tetkiklerin bizzat asistanlar tarafından yapılması sağlanacaktır.
Dosya ve istatistikler
Birimlerin kayıt ve dosyaları yeterli ve düzenli olacaktır. Ayrıca birimlerin yıllık poliklinik, yatan hasta, andoskupik tetkikler, laboratuvar çalışmaları, yapılan tedavi, ameliyat çeşitleri ve doğum sayıları, ölüm oranları ve diğer hususlarda birim faaliyetlerini değerlendirme yönünden yansıtacak istatistik bilgiler dosyası düzenlenecektir.
Eğitim araç ve gereçleri
Birimlerde bir seminer odası, projeksiyon makinası (her birim için ayrı olması şart olmayıp tüm kurum için de olabilir, birimlerin fonksiyonlarına göre nadir vakalar için fotoğraf, slayt ve film albümü ile ayrıca sağlam organlara ve hastalıklara ait röntgen film albümü bulunmalıdır.
Birimlerin faaliyetleri
Birimlerde, birimlerin fonksiyon ve özelliklerine göre tıp bilimi gelişmeleri de gözönünde tutularak rutin hizmetlerle asistan yetiştirilmesine uygun faaliyet ve uygulamalar yapılır.
IV. BÖLÜM
Eğitim Personeli
Şef olabilme nitelikleri
Şef olabilmek için;
1 - Uzman olmak,
2 - a) ilgili dalda (10) yıl çalışmış bulunmak veya (5) yıl şef yardımcılığı yapmış olmak,
b) Bu süre yan dallar ile bakteriyoloji ve infeksiyon hastalıkları, biyokimya, patalojik anatomi, radyoloji, anesteziyoloji ve reanimasyon dalları için (6) yıl, sayılan bu dallarda ki şef yardımcıları için (3) yıldır.
3- Kamu görevleri için terfiine engel hali bulunmamak,
4 - Açıktan hizmete girecekler için kamu görevlisi olabilme niteligini taşımak,
5 - Kurulacak jürilerde yeterli puvanı almak, şarttır.
Şef yardımcıları
Şef yardımcısı olabilmek için;
1 - Uzman olmak,
2 - a) İlgili dalda (5) yıl veya başasistanlıkta (3) yıl çalışmış olmak,
b) Yan dallarda, bakteriyoloji ve infeksiyon hastalıkları, biyokimya patolojik anatomi, radyoloji, anesteziyoloji ve reanimasyon dallarında (3) yıllık uzman olmak,
3 - Kamu görevlileri için terfiine engel hali bulunmamak,
4 - Açıktan hizmete girecekler için kamu görevlisi olabilme niteliğini taşımak,
5 - Kurulacak jürilerde yeterli puvanı almak, şarttır.
Başasistanlar
Başasistan olabilmek için :
1 - Uzman olmak,
2 - Kamu görevlileri için terfiine engel hali bulunmamak,
3 - Açıktan hizmete girecekler için kamu görevlisi olabilmek niteliğini taşımak,
4 - Mülâkatta başarılı olmak, şarttır.
Şef ve şef yardımcısı jürileri
Şef ve şef yardımcısı seçimini yapmak üzere her uzmanlık dalı için birer jüri kurulur. Bu jürilerin üyelerinden (3) ü ilgili dal, (2) si ilişik (3) no. lu listede yazılı dallardan Bakanlıkça bu Yönetmeliğe tabi kurumlardaki şefler arasından seçilir. Ayrıca (2) si ilgili daldan (1) i de yakın daldan olmak üzere aynı şekilde (3) yedek üye seçilir. Üyelerin görev süreleri (1) yıldır. Süreleri bitenler yeniden seçilebilirler. Jürilerin toplantı yeri Ankaradır.
Şef ve şef yardımcısı seçiminde izlenecek işlem
Jüriler, adayların:
a) Meslekî beceri ve yeteneği,
b) Yabancı dil bilgisi,
c) Bilimsel çalışma ve yayınları,
d) Meslekî çalışma belgeleri,
e) Öğretim ve eğitim yapabilme yeteneği, konularında incelemeler yaparlar.
Meslekî beceri ve yetenek
Jüriler, Bakanlığın göstereceği bir kurumda kendilerince seçilecek bir hasta üzerinde adayların teşhis ve tedaviye varabilme yönünden teorik ve pratik beceri ve yeteneklerini saptarlar.
Laboratuvar dallarında jürinin seçtiği konularda, teorik ve pratik çalışma yaptırılır.
Bilimsel çalışma ve yayınlar
Jüri, adayca seçilen bir konuda adayın sunuş, tahlil, sentez, teşhis ve sonuçlandırmadaki niteliğini saptar.
Bilimsel çalışma ve yayınlar
Adayların bilimsel çalışma, araştırma ve yayınları incelenir. Bu inceleme ve değerlendirmeler (1) no. lu formda gösterilen sıraya gör, yapılır (asistanlık tezleri yayınlar arasında kabul edilmez).
Bu incelemelerin yapılabilmesi için gerekli belgelerin inceleme gününden en az (7) gün önce juriye verilmesi gereklidir.
Mesleki çalışma belgeleri
Adaylardan uzmanlık dalı uğraşı alanına giren poliklinik, servis, laboratuvar, ameliyat ve müdahale gibi çalışmalarına ait son 3 yıllık istatistik bilgi ve veri listeleri istenir.
Adaylardan her hangi bir kurumda çalışanların belgelerinin kurumlar amirince tasdiki gerekir. Serbest çalışan adayların belgelerinin de (çalışmış oldukları özel veya kamu kuruluşu veya kurumu varsa) bunların yetkililerince tasdiki gerekir. Serbest çalışanlar, mesleklerini herhangi bir kurum veya kuruluşta uygulanmamışlarsa, bunların muayenehane kayıtları ve faaliyetleri nazara alınır.
Yabancı dil bilgisi
Adayın Tüzükte yazılı ve bildiğini beyan ettiği bir yabancı dilde yazılmış eserde ençok 200 kelimeyi kapsayan bir metni okuyup mealen Türkçeye çevirme ve anlatabilme bilgisi saptanır.
Devlet yabancı dil sınavı belgesi verenler yabancı dil bilgisi değerlendirilmesinden bağışıktırlar. Bu gibilere yabancı dilden tam puvan verilir.
Değerlendirme ve puvantaj
Değerlendirme (108) puvan üzerinden yapılır.
Mesleki beceri ve yetenek (45), öğretim ve eğitim yapabilme yeteneği (20), bilimsel çalışma ve yayınlar (10) mesleki çalışma belgeleri (10) ve yabancı dil bilgisi (15) puvandır.
Jüri üyeleri, 32, 33, 34, 35 ve 36 ncı maddelerde yazılı incelemeleri ayrı ayrı ve gizli olarak değerlendirirler. Bu değerlendirmeler (A) formuna geçirilir. Sonra, bunların ayrı ayrı ortalamaları alınarak (B) formuna işlenir. Sonuç (C) formundaki tutanakla saptanır.
Şef olabilmek için (B) formundaki toplam ortalama üzerinden en az (75), şef yardımcısı olabilmek için en az (60) puvan almak gerekir. Ancak, mesleki beceri ve yetenekten (33), yabancı dil bilgisinden (10) puvandan aşağı puvan alanların diğer puvanları ne olursa olsun başarısız sayılırlar. Aday birden fazla ise puvanı yüksek olan kazanmış olur. Puvanların eşitliği halinde kuraya başvurulur.
Bir dönem değerlendirilmesini kazanan adaylara bu değerlendirme gelecekteki atamalara hak vermez,
Başasistanlar
Başasistanlar, atanacağı birim şefinin de katılmasiyle kurumlar Eğitim Plan ve Koordinasyon Kurullarınca yapılacak mülakat sonu seçilirler. Oyların eşitliği halinde, birim şefinin katıldığı görüş geçerli sayılır. Seçilenlerden atamaları yapılanlar Bakanlığa bildirilir.
V. BÖLÜM
Asistanlık Giriş Sınavları, Sınav Sorunlarının Hazırlanması ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi
Asistanlık sınavları
Asistanlık sınavları yabancı dil ve meslek grubu olmak üzere iki kısımdır.
Jürilerin oluşumu ve soruların hazırlanması
Yabancı Dil Soru Hazırlama, Sınav ve Değerlendirme Jürileri yabancı dile vakıf, üç kişiden oluşur.
Meslek Grubu Sınav Soru Hazırlama, Sınav ve Değerlendirme Jürileri ise ilgili dal şeflerinden ikişer, yakın daldan (1) olmak üzere (3) kişiden oluşur.
Yabancı dil sınav soruları, Tüzükte belirtilen yabancı dillerde yazılı temel tıp kitaplarından seçilir. Seçilen metin 150 kelime civarında olacaktır. Metnin doğru cevabı anahtar olarak ayrıca hazırlanır.
Meslek grubu sorularının % 50 si temel tıp bilimlerinden, % 50 si de adayların gireceği dallardan olmak üzere ve test esaslarına göre 100 soru hazırlanır. Sorular, ana fikir cümlesi kolaylıkla anlaşılabilir, açık ve doğru olarak hazırlanır. Her sorunun biri doğru dört karşılığı bulunur. Ayrıca sorularla birlikte doğru cevapları da saptanır.
Soruların saptanması ve saklanması
Jürilerce hazırlanmış sorular mumlu kâğıda yazılır ve altına konulmuş ikinci nüshası imzalanır. Bunlar, cevap anahtarlarıyle birlikte Bakanlık Zatişleri ve Muamelât Genel Müdürüne teslim edilir.
Adı geçen Genel Müdür sınav gününden önce çoğaltma işlerini gerektiği gizlilikle yaptırır ve saklar. Sınav günü sınav jürilerine yeteri sayıda teslim eder.
Yabancı dil sınavı sorularının çoğaltılmasında zorluk olması halinde sorular sınav günü sınav sırasında tahtaya yazdırılabilir.
Sınav kâğıtlarının düzenlenmesi
Yabancı dil sınav kâğıtlarının birinci sayfasında adayın kimliğini belirtecek bir kısım bulunur. Bu kısım ayrıca katlanıp kimliği örterek kapsanacak şekilde düzenlenir.
Meslek grubu sınav kâğıtlarının birinci sayfası, yalnızca adayın kimliğini belirten sonra burası kapatılacak kısımla sorulara ait ek sayfa sayısını gösterecek şekilde düzenlenir. Sorular, sayfa ve sıra numarası taşımaz. Sayfalar birinci sayfaya karışık sırada zımbalanır.
Sınav koşulları ve düzenlenmesi
Asistanlık sınavı yapılacağı Bakanlıkça usulüne uygun olarak bildirildikten sonra, adaylar kendilerine gönderilen veya verilen kimlik fişleri ile sınavın yapılacağı yerdeki görevli memurlara başvururlar.
Yetkili memurlar, adayın kimlik fişlerini kontrol ettikten ve verilen listeye işaretledikten sonra, bunları sınav salonuna alırlar. Adaylar, uygun aralıklarla aynı hizada olmak üzere belirli yerlere oturtulur. Jüri üyeleri giriş fişlerini kontrol edecekleri gibi, sınav disiplinini de sağlamak zorundadırlar.
Sınava başlama
Sınavın başlıyacağı bildirildikten sonra salona kimse alınmaz. Soru kâğıtları dağıtılır. Jüri üyeleri sınavla ilgili hususlar hakkında açıklama yaparlar. Sınavın başladığı ve sınav süresinin 3 saat olduğu duyurulur.
Bundan sonra soru sorulmaz ve konuşma yapılamaz. Cevapların muhakkak mürekkepli veya tükenmez kalemle yazılması zorunludur. Cevap kâğıtlarına imza veya kimliğini belirtecek herhangi bir işaret konamaz. Bunlara uymayanların cevapları geçerli sayılmaz ve değerlendirilmeleri yapılmaz.
Sürenin bitimine 15 dakika kala bu süre ilgililere duyurulur. Süre bitiminde sınav kâğıtları derhal toplanır. Verilen ve toplanan kâğıtlar adayın giriş fişini de göstermesi şartiyle ad listesindeki adı karşısına işaretlenir ve durum bir tutanakla saptanır.
Sınav kâğıtlarının değerlendirilmesi
Yabancı dil sınavı, jüri tarafından seçilmiş bir metnin mealen Türkçeye çevrilmesi esasına göre yapılır. Jüri tüm çeviri üzerinden birlikte değerlendirme yapar. Jüri üyelerinin anlaşamamamaları halinde değerlendirme ortalama puvan üzerinden saptanır. Ortalama küsurlu olursa küsur adayın lehine üst tam puvan olarak kabul edilir.
Meslek grubu soruları anahtara göre değerlendirilir. Olumlu ise (1), yanlış ise (0) puvan, sorulardan herhangi birinin metninde yanlışlık saptandığında bu soruya tam puvan verilir.
Bir soruda iki yerin işaretlenmesi veya hiç işaret konulmaması halinde o soruya (0) puvan verilir.
Jüri üyeleri değerlendirmeyi birlikte yaparlar.
Sınav sonuçlarının ilânı ve itiraz
Jüriler, sınav değerlendirme sonuçlarını sınav günü dahil en geç 2 gün içinde bir tutanakla birlikte Bakanlığa bildirirler. Bu sonuçlar Bakanlıkça ertesi günü sınavın yapıldığı yer ve Bakanlık binasında tarihi de belirtilmek suretiyle ilân edilir.
İlgililer yabancı dil sınav sonuçlarına 2, meslek grubu sınav sonuçlarına da 7 gün içinde itiraz edebilirler.
İtirazlar, sınav sonuçlarını değerlendiren jürice tekrar incelenir. Sonuç aynı gün Bakanlığa verilir. Bu son değerlendirme kesindir.
VI. BÖLÜM
Asistanlık Eğitim Plan ve Programları
Asistan öğrenim ve eğitimi
Asistanlar;
a) Mesleki özel bilgi eğitimi,
b) Meslekî beceri eğitimi,
c) Meslekî genel bilgi eğitimi, alanlarında her tür öğretim ve eğitim kaynaklarından yararlanmak suretiyle yetiştirilirler.
Meslekî özel bilgi eğitimi
Mesleki Özel bilgi eğitimi; uzmanlık dalma özgü teorik ve pratik bilgi ve beceri kazandırma; birimin tıbbî araç ve gereçlerini kullanma yeteneğine sahip kılma; bilgi, görgü ve tıbbî seziye dayanan karar verme ve uygulama olanağını sağlama amacını güden bir eğitimdir.
Meslekî özel bilgi eğitimi aşağıdaki kaynaklardan yararlanmak suretiyle yapılır.
a) Anlatım: Dal için gerekli konuların eğiticiler tarafından en az ayda bir anlatılmasıdır. Bu konular dalla ilgili tüm bilgilerle yakın dallara ait çeşitli bilgileri kapsar.
b) Seminer: Belli konularda kurum ve birimin her tür olanak ve materyelinden yararlanılarak, kişisel görüş ve düşünceler de eklenmek suretiyle asistanların bilgi düzeyinde yapılan tartışmalı konuşmalardır.
c) Kurs: Belli konularda servis içi, servisler ve kurumlar arası düzenlenen rutin veya en yeni bilgileri ve uygulamaları da kapsayan çalışmalardır.
d) Konferans: Belli bir konuda literatür toplanması ve buna kişisel bilgilerin eklendiği konuşmalardır.
e) Literatür Klübü: Periyodiklerden seçilmiş konularda gerektiğinde özetler hazırlanarak en az 3 ayda bir yapılan tartışmalı konuşmalardır.
f) Vizit konuşmaları: Şef, şef yardımcısı ve başasistanların ve asistanların katılmasiyle hasta ile ilgili tüm özellik ve işlemlerin tartışıldığı çalışmalardır.
g) Konsey: Hastaların yatışı, teşhis ve tedavi yöntemlerinin konuşulup değerlendirilmesidir.
h) Kliniko - patolojik konferans: Servislerle patoloji laboratuvarları arasında belli konularda yapılan ortaklaşa çalışmalardır.
i) Vak’a takdimi: Özellik gösteren vak'alar için gerekli bilgi ve verilerin hazırlanması suretiyle yapılan tartışmalı çalışmalardır. Bu çalışmalarda problem vak’alar da tartışılır.
j) Kaynak taraması: Anlatım, seminer, konferans, mesleki, makale, tez v.b. çalışmalara temel teşkil eden literatürün sağlanması için yapılan çalışmalardır.
Meslekî beceri eğitimi
Mesleki beceri eğitimi; asistana uzman olmak istediği dalda ve bu dalla ilişkisi bulunan diğer dallarda beceri, bilgi ve yetenek kazandırma amacını taşır.
Meslekî genel bilgi eğitimi
Mesleki genel bilgi eğitimi, kurum Eğitim Planlama içinde belirli saatlerde uzmanlık birimleri ayırd edilmekszin asistanların tümüne birlikte uygulanan eğitimdir.
Bu Eğitim:
a) Kurumlardaki birimleri, poliklinikleri, ameliyathaneleri, diğer tıbbi ve yönetsel alanları da kapsayan bir haftalık sürede kurum içi düzeni tanımayı,
b) Asistanların görev, yetki ve sorumluluklarını,
c) Rasyon ve diyet gibi hususların özelliklerini,
d) Bakanlık ataklı Tedavi Kurumları Yönetmeliği uygulama esaslarını,
e) Tek tabip ya da sağlık kurulları rapor ve işlemlerini,
f) Her tür bilimsel inceleme araştırma için gerekli hazırlıkları,
g) Meteryel alma, hasetaları hazırlama ve bunların laboratuvarlara gönderilme esaslarını,
h) Asistanlık tezi ve mesleki makale hazırlama ve yazma yöntemlerini,
i) Tıp mesleklerinin uygulanması ve sağlık İdaresi ile ilgili mevzuatı,
j) Deontoloji kurallarını,
k) Türlü kurum, kuruluş ve birimler arası ilişkileri,
l) Asistanın kişi ve toplumla sosyal ilişkilerini,
m) Gerekli görülen başka konuları, kapsar.
Asistanların çalışmalarına ait belge ve verilerin sağlanması
Asistanlar, kurumlar için düzenlenen örnek müşahede formlarını düzenlerler.
Özel müşahede formları, anlatım, kurs, seminer, sempozyum, konferans, hasta takdimi, mesleki makale, tez, deney ve başka kaynaklardan sağlanan belge ve veriler birim şefince parafe edilerek asistanların özel dosyasında saklanır.