Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:

Ekli “Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Tüzüğü”nün yürürlüğe konulması; 26/2/1935 tarihli ve 3155 sayılı Kanunun 12 nci maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 8/8/1991 tarihinde kararlaştırılmıştır.

Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Tüzüğü

BİRİNCİ BÖLÜM

Kapsam, Deyimler ve Kuruluş

Kapsam

MADDE 1

Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulunun kuruluşu, görev ve yetkileri, Teftiş Kurulu Başkanının, müfettiş ve müfettiş yardımcılarının seçilme ve atanmaları, görev, yetki ve sorumlulukları, çalışma usul ve esaslarıyla denetim, araştırma, inceleme ve soruşturma işlerine ilişkin hususlar ve denetlenenlerin yükümlülükleri bu Tüzükte gösterilmiştir.

Deyimler

MADDE 2

Bu Tüzükte geçen:

Genel Müdürlük: Tarım Reformu Genel Müdürlüğü,

Teftiş Kurulu veya Kurul: Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu,

Kurul Başkanı veya Başkan: Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanı,

Müfettiş: Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanı, başmüfettiş ve müfettişi,

Müfettiş Yardımcısı: Re’sen teftişe yetkili veya yetkisiz Tarım Reformu Genel Müdürlüğü müfettiş yardımcısı

anlamında kullanılmıştır.

Kuruluş

MADDE 3

Teftiş Kurulu, bir Başkanla yeteri kadar başmüfettiş, müfettiş ve müfettiş yardımcılarından oluşur.

Kurulun merkezi Ankara'dır.

Kurulun yazı, hesap, arşiv ve benzeri işleri Kurul Başkanlığına bağlı bir büro tarafından yürütülür.

Bağlılık

MADDE 4

Kurul, doğrudan Genel Müdüre bağlıdır; müfettişler, denetleme, inceleme, araştırma ve soruşturmaları Genel Müdür adına yaparlar.

Müfettişlere, Genel Müdür ve Kurul Başkanı dışında, hiç bir yerden emir verilemez.

İKİNCİ BÖLÜM

Görev, Yetki ve Sorumluluklar

Teftiş Kurulunun Görev ve Yetkileri

MADDE 5

Teftiş Kurulunun görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir :

A) Genel Müdürlük teşkilatının her türlü faaliyet ve işlemleriyle ilgili olarak denetim, inceleme, araştırma ve soruşturma işlerini yürütmek,

B) Genel Müdürlüğün görevlerini daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programa uygun çalışmalarını sağlamak amacıyla gerekli önerileri hazırlamak ve Genel Müdüre sunmak,

C) Kanun, tüzük ve yönetmeliklerde gösterilen veya Genel Müdür tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.

Başkanın Görev ve Yetkileri

MADDE 6

Teftiş Kurulu Başkanının görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir:

A) Kurulu yönetmek, müfettişlerin çalışmalarını düzenlemek ve denetlemek,

B) Yıllık denetim ve çalışma programlarını hazırlamak, Genel Müdürün onayına sunmak ve uygulanmalarını sağlamak,

C) Genel Müdürün, denetleme, inceleme, araştırma ve soruşturma emirleri üzerine müfettişleri görevlendirmek ve uygulamayı izlemek,

D) Gerektiğinde, bizzat, denetleme, inceleme, araştırma ve soruşturma yapmak,

E) Müfettişlerin raporlarını incelemek, eksikliklerinin giderilmesini sağlamak, ilgili mercilere göndermek, bunlar üzerinde yapılacak işlemleri izlemek ve büro hizmetlerinin düzenli yürütülmesini sağlamak,

F) Müfettiş yardımcılarının işe alınması ile yetişmelerini sağlayıcı önlemler almak,

G) Müfettişlerin mesleki bilgi ve beceri seviyelerinin yükseltilmesi, yeteneklerinin geliştirilmesi için hizmetiçi eğitim programlarının hazırlanmasını ve uygulanmasını sağlamak,

H) Genel Müdür tarafından verilecek benzeri görevlerle kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.

Başkana Yardım

MADDE 7

Başkana yardımcı olmak üzere yeter sayıda müfettiş, Genel Müdür onayıyla görevlendirilebilir.

Müfettişlerin Görev ve Yetkileri

MADDE 8

Müfettişlerin görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir:

A) Genel Müdürlüğün merkez ve taşra teşkilatıyla görevlilerin ilgili mevzuatına göre her türlü faaliyet, hesap ve işlemlerinin denetim, inceleme ve soruşturmasını yapmak,

B) Görevlerini yaparken öğrendikleri yolsuzluklar için sorumlular hakkında, tabi oldukları soruşturma usulüne uygun olarak gecikmeden soruşturmaya başlamak ve durumu derhal Başkana bildirmek,

C) Görevlendirildikleri çeşitli konularda Yurt içinde ve dışında araştırmalar yapmak, komisyon, kurs, seminer gibi toplantılara katılmak,

D) Kanun, tüzük, yönetmelik ve diğer mevzuatla verilen görevleri yapmak.

Müfettiş yardımcıları bu yetkileri refakatinde bulundukları müfettişin gözetimi altında kullanabilirler. Ancak, en az bir yıllık bir yetişme süresinin sonunda yanlarında çalıştıkları müfettiş tarafından verilen tezkiyeler, Kurul Başkanlığınca gözönünde bulundurularak, Genel Müdürün onayıyla yukarıda belirtilen yetkileri bağımsız olarak kullanabilirler.

Müfettişlerin Bilgi ve Belge İsteme Yetkileri

MADDE 9

Müfettişler, yürüttükleri hizmet yönünden gerekli gördükleri bilgileri, defter, evrak ve belgeleri, teftiş, denetleme, inceleme ve soruşturma yaptıkları birim ve kuruluşlardan istemek ve görmek, bunların onaylı örneklerini, bir yolsuzluğun kanıtını oluşturanların asıllarını almak, kasa, depo ve ambarları incelemek ve saymak, bunları mühürlemek, inceleme ve sayma işlerinde yardım isteminde bulunmak, gerektiğinde diğer kamu idare ve kurumlarıyla gerçek ve tüzel kişilerden bilgi ve belge istemek yetkisine sahiptirler. İlgililer, müfettişlerin bu isteklerini geciktirmeden yerine getirmek ve sorularını cevaplamakla yükümlüdürler.

Asılları alınan belgelerin, müfettişlerin mühür ve imzasıyla onanmış örnekleri, dosyasında saklanmak üzere alındığı yere verilir.

Görevden Uzaklaştırma

MADDE 10

Müfettişler, kanunlara göre haklarında görevden uzaklaştırma hükümleri uygulanabilecek görevlileri;

A) Para ve para hükmündeki evrak ve senetleri, mal ve eşyayı, bunların hesaplarını, belge ve defterlerini göstermekten ve soruları cevaplamaktan kaçınmaları, denetleme, inceleme, araştırma ve soruşturmayı engelleyecek, güçleştirecek veya yanlış yönlere sürükleyecek davranışlarda bulunmaları,

B) 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17 nci maddesine giren eylemlerde bulunmaları,

C) Evrakta sahtecilik, kayıtlarda tahrifat yapmış olmaları,

D) Ceza ve disiplin kovuşturmasını gerektiren, görevle ilgili başka önemli yolsuzluklarda bulunmaları veya açıkça ortaya konulması koşuluyla kamu hizmeti gerekleri yönünden görev başında kalmalarının sakıncalı olmaları halinde, denetleme, inceleme, araştırma ve soruşturmanın her aşamasında geçici bir önlem niteliğinde olmak üzere, görevden uzaklaştırabilirler.

(A) bendinde gösterilen hallerde, durumun bir tutanakla saptanması gerekir.

Görevden Uzaklaştırmaya İlişkin İşlemler

MADDE 11

Müfettişler, görevden uzaklaştırma işlemini, gerekçesiyle birlikte, derhal görevden uzaklaştırılana, amirine, Başkanlığa ve Genel Müdürlüğe bildirirler.

Soruşturma sonunda disiplin yönünden memurluktan çıkarılmasına veya ceza uygulanmasına gerek olmadığı anlaşılanlar hakkındaki görevden uzaklaştırma önlemlerinin kaldırılması, müfettişlerce ilgili mercilere ve Genel Müdürlüğe derhal bildirilir.

Müfettişlerin Sorumlulukları

MADDE 12

Müfettişler, Devlet Memurları Kanunu, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Teşkilat Kanunu ve diğer kanunlarla bu Tüzükte ve yönetmeliklerde öngörülen yetkilerini tam olarak kullanmaktan ve görevlerini eksiksiz yerine getirmekten sorumludurlar.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Atama, Yetiştirilme ve Yükselme

Müfettiş Yardımcılığına Atanma

MADDE 13

Müfettiş yardımcılığına, Tarım Reformu Genel Müdürlüğünce yapılan müfettiş yardımcılığı giriş sınavını kazananlar atanırlar. Bu sınava katılabilmek için;

A) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda yazılı nitelikleri taşımak,

B) Siyasal bilgiler, hukuk, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler, ziraat mühendisliği fakülteleriyle, bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen Yurt içi veya dışındaki fakülte veya yüksek okullardan birini bitirmiş olmak,

C) Sağlık durumu her türlü iklim ve yolculuk koşullarına elverişli bulunmak,

D) Sınavın açıldığı yılın Ocak ayının birinci gününde otuz yaşını doldurmamış olmak gerekir.

Müfettiş yardımcılığı sınavına en çok iki defa girilebilir.

Giriş Sınavı Kurulu

MADDE 14

Müfettiş yardımcılığı giriş sınavını yapacak kurul, Teftiş Kurulu Başkanının başkanlığında iki müfettişle Kurul Başkanının önerisi ve Genel Müdürün onayıyla belirlenecek iki yöneticiden oluşur. Ayrıca, aynı usulle üç yedek üye belirlenir.

Müfettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi

MADDE 15

Müfettiş yardımcıları yönetmelikle belirlenen esas ve usullere göre üç yıl süreyle yetiştirilir.

Yeterlik Sınavı

MADDE 16

Yanlarında çalıştıkları müfettişlerce düzenlenen raporlara göre yeterli görülen müfettiş yardımcıları yetişme ve deneme dönemi sonunda yeterlik sınavına çağrılırlar. Sınavı kazananlar müfettişliğe atanırlar.

Yetişme ve deneme dönemi içinde veya sonunda yeterli görülmeyenlerle yeterlik sınavını kazanamayanlar, durumlarına uygun kadrolardan birine atanırlar.

Yeterlik Sınavı Kurulu

MADDE 17

Yeterlik sınavı, Kurul Başkanının başkanlığında, Başkanın görevlendireceği iki müfettişten oluşan kurulca yapılır.

Giriş sınavı ve yeterlik sınavıyla ilgili diğer hususlar yönetmelikle düzenlenir,

Müfettişliğe Atanma ve Başmüfettişliğe Yükselme

MADDE 18

Müfettişliğe, yeterlik sınavında başarılı olan müfettiş yardımcıları atanır.

Başmüfettişliğe yükselmede, mesleki yetenek, kıdem ve başarı esas alınır.

Müfettişliğe Yeniden Atanma

MADDE 19

Teftiş Kurulunda en az beş yıl çalıştıktan sonra kendi isteğiyle ayrılan müfettişler başvuruları halinde, yeniden müfettişlik kadrolarına atanabilirler.

Müfettişlerin Kıdemi

MADDE 20

Müfettişliğe atananların kıdemleri, yeterlik sınavındaki başarı derecelerine göre saptanır.

Kurul Başkanlığına Atanma

MADDE 21

Kurul Başkanlığına, başmüfettişler arasından atama yapılır.

Başkanın herhangi bir nedenle görevden ayrılması veya Başkanlığın boşalması hallerinde Başkanlığa atanma koşullarını taşıyan müfettişlerden biri, Genel Müdür tarafından Başkan vekili olarak görevlendirilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Teftiş Kurulunun Çalışma Esas ve Usulleri

Denetim Programı

MADDE 22

Yıllık denetleme programı, kuruluş ve birimlerin iki yılda bir denetlenmesi ilkesine göre düzenlenir ve her yıl Ocak ayında Genel Müdürün onayına sunulur. Gerektiğinde iki yıllık süre kaydına bakılmaksızın denetim yapılabilir.

Merkezdeki birimlerin denetiminde süre kaydı aranmaz.

Birden Çok Müfettişin Birlikte Çalışması

MADDE 23

Denetleme, inceleme, araştırma ve soruşturmanın niteliğine göre, bir işte birden çok müfettiş görevlendirilebilir. Bu durumda kıdemli müfettiş çalışmaları düzenler, işlerin sağlıklı olarak yürütülmesini ve süresi içerisinde bitirilmesini sağlayacak önlemleri alır.

İşlerin Devri

MADDE 24

Müfettişler, başladıkları işleri ara vermeden, bizzat, yapıp bitirmek zorundadırlar. Geri bırakma veya devir zorunluluğu doğarsa, ellerindeki işleri Genel Müdürden veya Başkandan izin alarak geri bırakır veya devredebilirler.

Müfettişlerin Uyacakları Hususlar

MADDE 25

Müfettişler, mesleğin ve sıfatının gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunamazlar. Ayrıca;

A) İcraya karışamazlar,

B) İnceledikleri belge ve defterlerde, işlemlerin denetlendiğini gösterir tarih ve imza dışında açıklama ve düzeltme yapamazlar,

C) Denetleme, inceleme, araştırma ve soruşturma için gidecekleri yerleri, yapacakları işleri ve öğrendikleri sırları açıklayamazlar,

D) Denetleme, inceleme, araştırma ve soruşturmayla görevli bulundukları sırada, bu işlerle ilgili kimselere konuk otamazlar. Doğrudan ve dolaylı olarak soruşturmayla ilgili olanların hizmet ve ikramlarını kabul edemezler, bunlarla alış veriş yapamazlar, borç alıp veremezler.

Beşeri ve sosyal ilişkilerin gerektirdiği hususlar, bu yasakların dışındadır.

Yazışma Yöntemi

MADDE 26

Müfettişler, kamu kurum ve kuruluşları, gerçek ve tüzel kişilerle doğrudan yazışma yapabilirler. Ancak, Başbakanlık ve bakanlıkların merkez ve Yurt dışı kuruluşlarıyla yazışmalarını, Genel Müdürlük aracılığıyla yaparlar.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Raporlar

Rapor Çeşitleri

MADDE 27

Müfettişler, çalışmalarının sonunda işin özelliğine göre;

A) Cevaplı rapor,

B) Fezleke,

C) Soruşturma raporu,

D) İnceleme raporu,

E) Personel denetleme raporu

düzenlerler.

Raporların hazırlanma usul ve esasları yönetmelikte gösterilir.

Cevaplı Rapor

MADDE 28

Denetlemelerde noksan ve hatalı bulunan ve ilgili birimlerce düzeltilmesi gereken işlemleri belirleyen, denetlenenlerin cevaplarıyla bu cevaplara ilişkin müfettişin son görüşü ve birimin genel durumunu içeren hususlarda cevaplı rapor düzenlenir.

Fezleke

MADDE 29

Memurin Muhakematı Hakkında Kanunu Muvakkat hükümlerine göre yapılan soruşturmaların sonuçları fezlekeye bağlanır.

Soruşturma Raporu

MADDE 30

Fezleke düzenlenmesini gerektirmeyen soruşturmalarda soruşturma raporu düzenlenir.

İnceleme Raporu

MADDE 31

Cevaplı raporla fezleke ve soruşturma raporuna konu olmayan hususlarda inceleme raporu düzenlenir.

Personel Denetleme Raporu

MADDE 32

Denetleme raporu, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 110 uncu maddesinde öngörülen ve denetlenen birimlerin amir ve memurlarının sicil dosyalarına konulmak üzere düzenlenen rapordur.

ALTINCI BÖLÜM

Denetlenenlerin Yükümlülük ve Sorumlulukları

Denetime Yardımcı Olma

MADDE 33

Denetlenenler istendiğinde, gizli de olsa, bütün belge, defter ve dosyaları para ve para hükmündeki evrak ve senetleri, her türlü mal ve eşyayı müfettişlere vermek, inceleme ve saymalarını kolaylaştırmak zorundadırlar.

Denetlenenler, müfettişlerce sorulan sözlü ve yazılı soruları da geciktirmeden yanıtlamakla yükümlüdürler.

Denetim, araştırma, inceleme ve soruşturma yapılan birim ve kuruluşların yöneticileri, hizmetin gereği gibi yürütülmesi için müfettişlere, görevleri süresince uygun bir yer sağlamak ve diğer önlemleri almak zorundadırlar.

Denetim Sırasında İzinler

MADDE 34

Denetime başlanan kuruluş görevlilerine daha önce verilmiş izinlerin kullanılması, hastalık ve benzeri zorunlu nedenler dışında, müfettişin istemi üzerine denetim sonuna kadar ertelenebilir.

İznini kullanmaya başlamış olanlar, zorunluluk bulunmadıkça geri çağrılmaz.

Denetim Defteri ve Dosyası

MADDE 35

Denetlenen daire, kuruluş ve birimlerde denetleme dosyası ve defteri tutulur. Bunların tutulmasına ve saklanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikte gösterilir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli Hükümler

Yurt Dışına Gönderilme

MADDE 36

Müfettişler, bilgi ve görgülerini artırmak, meslekleriyle ilgili inceleme ve araştırma yapmak veya kurs ve öğrenim görmek için, bir yılı aşmamak üzere Yurt dışına gönderilebilirler. Yurt dışına gönderilmede müfettişlik kıdemi esas alınır.

Aylık, Yolluk ve Diğer Hakların Alınması

MADDE 37

Müfettiş ve müfettiş yardımcıları aylık, yolluk ve diğer haklarını kredi cüzdanı ve çek kullanmak suretiyle saymanlıklardan alırlar. Çekilen paranın hakedilen miktarı aşmaması asıldır.

Çalışma ve Hakediş Cetveli

MADDE 38

Müfettişler, çalışmalarını, aylık, yolluk ve diğer haklarını her ay düzenleyecekleri çalışma ve hakediş cetvellerinde gösterirler.

Kimlik Belgesi ve Mühür

MADDE 39

Müfettişlere, beratıyla birlikte mühür, Genel Müdür ve Başkan tarafından imzalanmış fotoğraflı bir kimlik belgesi verilir. Kimlik belgesinde müfettişlerin görev ve yetkilerini belirten bir özet yer alır. Kimlik belgesi gerektiğinde veya istek üzerine gösterilir.

Yönetmelik

MADDE 40

Bu Tüzüğün uygulanmasına ilişkin hususlar yönetmelikle düzenlenir.

GEÇİCİ MADDE 1

Bu Tüzüğün yürürlüğe girdiği tarihte Kurulda görevli müfettişlerin kazanılmış hakları saklıdır. Bunların kıdemleri atama tarihlerine göre saptanır.

Yürürlük

MADDE 41

3155 sayılı Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 12 nci maddesine göre hazırlanıp Danıştayca incelenmiş olan bu Tüzük hükümleri Resmi Gazete’de yayımı gününde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 42

Bu Tüzük hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.