Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2015/54
Kurum:
Hazine Müsteşarlığı
Kabul Tarihi:
01.12.2015
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
08.12.2015
Son Değişiklik Tarihi:
20.06.2023
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi:
20.06.2023
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bilindiği üzere, 5684 sayılı Sigortacılık Kanununa dayanılarak çıkarılan “Sigorta ve Reasürans Brokerleri Yönetmeliği” (Yönetmelik) 27.05.2015 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Bu Genelge, Yönetmelikteki hükümlere ilişkin esas ve usulleri belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.
1. Ruhsat başvurusu ve başvuruların incelenmesi
1.1. Ruhsat ile ilgili işlemlerin incelenmesi ve onaya hazır hale getirilmesi konusunda Sigorta ve Reasürans Brokerleri Derneği (Dernek) görevlendirilmiştir. Demek, verilen görevleri yerine getirmek üzere yeterli sayıda personel istihdam eder ve kaynak ayırır.
1.2. Ruhsat başvuruları, Derneğe yapılır. İlk ve müteakip ruhsat başvurularında EK-1’de yer alan belgeler ile gerektiğinde Dernek ve/veya Kurum tarafından istenilen bilgi ve belgeler aranır.
1.3. Dernek tarafından yapılan inceleme neticesinde yalnızca ilgili belgeleri tamamlanmış ve mevzuatta aranan şartları taşıyan başvurular onaya hazır hale getirildikten sonra Kuruma iletilir.
1.4. Yapılan inceleme sonucunda gerekli şartları sağladığı anlaşılan brokerlere, ilgili alanlarda ruhsatnameleri verilir.
2. Öğrenim düzeyi ve asgari mesleki deneyim süresi
2.1. Gerçek kişi broker ile gerçek ve tüzel kişi sigorta ve reasürans brokeri genel müdürü için gereken asgari mesleki deneyim sürelerinin, brokerlik faaliyetinde bulunulacak branşların (hayat, hayat dışı ve/veya reasürans) birinde veya birkaçında tamamlanması mümkündür. Örneğin dört yıllık yükseköğretim kurumlarından mezun olan bir kişi için hayat branşında 2 yıl, hayat dışı branşta 3 yıl ve reasürans alanında 2 yıl; hayat branşında 4 yıl, hayat dışı branşta 3 yıl; hayat branşında 7 yıl.
2.2. Yönetmeliğin 5 inci maddesi gereğince, merkez dışı teşkilatı bulunan ve/veya on ve üzeri sayıda teknik personel istihdam edilen brokerlerde, faaliyette bulunulan branşlar itibarıyla sigortacılık veya sigortacılık tekniği ile ilgili konulardan sorumlu asgari bir genel müdür yardımcısı istihdam edilir.
2.3. Bireysel emeklilik mevzuatı çerçevesinde aracılık yapma yetkisine sahip kişiler, SEGEM tarafından yapılacak teknik personel yeterlilik sınavını kazanmaları halinde teknik personel olarak kabul edilir. Mesleki deneyim süresinin hesabında, bireysel emeklilik aracılığında geçirilen süreler de dikkate alınır.
2.4. Acente teknik personel unvanını almış olanlar, Yönetmeliğin Ek-1/C’de yer alan öğrenim düzeylerinin karşısında yer alan mesleki deneyim süresini tamamlamaları halinde teknik personel yeterlilik sınavı şartı aranmaksızın broker teknik personeli olarak kabul edilir. Mesleki deneyim süresinin hesabında, sigorta acentelerinde (müdür, şube müdürü, yardımcı teknik personel, teknik personel vs.) geçirilen süreler de dikkate alınır.
2.5. Mesleki deneyim sürelerinin tevsik edilmesi için mesleki deneyim süresinin geçirildiği kurum/kuruluşlardan alınacak görev tanımını (unvan, yetki ve sorumlulukları) gösteren ayrıntılı bilgi ve belgeler ile gerektiğinde Dernek ve/veya Kurum tarafından istenilen bilgi ve belgeler aranacaktır.
2.6. Yönetmelikte yer alan sigortacılıkla ilgili bölümler; sigortacılık, bankacılık ve sigortacılık, risk yönetimi ve aktüerya bölümleridir. Bahsedilen bölümler dışında kalan ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından sigortacılık bölümüne eşdeğer/denk görülen bölümler de bu kapsamda değerlendirilir. Yurdışındaki öğrenim düzeylerinin de Yükseköğretim Kurulu Başkanlığından alınacak denklik belgesi ile belgelendirilmesi gerekmektedir.
2.7. Müfredatında sigortacılıkla ilgili konulara yer verilen lise dengi mesleki ve teknik eğitim okulları, sigortacılık branş bölümleri olan okullardır.
2.8. Kamu istihdam programları kapsamında teknik personele ilişkin mesleki deneyim süresinin değerlendirilebilmesi için ilgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından yürütülen meslek edindirme faaliyetleri kapsamındaki teknik personel kurs ve stajının başarıyla tamamlanması gerekmekledir.
2.9. Merkez dışı teşkilat (şube,irtibat bürosu vb.) müdüründe, Sigorta ve Reasürans Brokerleri Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin ilk fıkrasının (a), (b), (c) bentlerinde sayılan nitelikler ile Ek-5'te yer alan öğrenim düzeyleri ile bu öğrenim düzeylerinin karşısında yer alan mesleki deneyim süresini tamamlaması şartı aranır.