“Madde 5 …
- İçindekiler
- Metin
- Referans kopyala
-
Git
: - Sayfaya Git
- Görüntüleme Ayarları
-
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
1. Sendika Hakkı
BM’nin İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 23. maddesi uyarınca; “Herkes kendi çıkarlarını korumak için sendika kurma ve sendikaya girme hakkına sahiptir.” Yine…
Örgütlenme hakkı…
Akit Taraflar, çalışanların ve işverenlerin ekonomik ve sosyal çıkarlarını korumak için yerel, ulusal ve uluslararası örgütler kurma ve bu örgütlere üye olma özgürlüğünü sağlamak veya desteklemek amacıyla ulusal yasanın bu özgürlüğü zedelemesini veya zedeleyici biçimde uygulanmasını önlemeyi;…
taahhüt ederler.…
Bu maddede öngörülen güvencelerin, güvenlik güçleri bakımından hangi ölçüde uygulanacağı ulusal yasalarla ya da yönetmeliklerle belirlenir. Bu güvencelerin silahlı kuvvetler mensuplarına uygulanmasına ilişkin ilke ile bu kesime hangi düzeyde uygulanacağı, yine ulusal yasalar ya da yönetmeliklerle saptanır.” (m.…
Sendika kurma hakkını “herkes”e tanıyan İHAS da bu hakkı, “Toplantı ve dernek kurma özgürlüğü” altında…
“1. Herkes barışçıl olarak toplanma ve dernek kurma hakkına sahiptir. Bu hak, çıkarlarını korumak amacıyla başkalarıyla birlikte sendikalar kurma ve sendikalara üye olma hakkını da içerir. …
2. Bu hakların kullanılması, yasayla öngörülen ve demokratik bir toplum içinde ulusal güvenliğin, kamu güvenliğinin korunması, kamu düzeninin sağlanması ve suç işlenmesinin önlenmesi, sağlığın veya ahlakın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması için gerekli olanlar dışındaki sınırlamalara tabi tutulamaz. Bu madde, silahlı kuvvetler, kolluk kuvvetleri veya devlet idaresi mensuplarınca yukarda anılan haklarını kullanılmasına meşru sınırlamalar getirilmesine engel değildir.” Avrupa Konseyi Bakanlar Kurulunun, Avrupa’daki kamu görevlilerinin statüsüne ilişkin…
Sendika Özgürlüğüne ve Örgütlenme Hakkının Korunmasına İlişkin 87 sayılı UÇÖ Sözleşmesi
“Çalışanların ve işverenlerin örgütleri(175) tüzük ve iç yönetmeliklerini düzenlemek, temsilcilerini serbestçe seçmek, yönetim ve etkinliklerini düzenlemek ve iş programlarını belirlemek hakkına sahiptirler. …
Kamu makamları bu hakkı sınırlayacak veya bu hakkın yasaya uygun şekilde kullanılmasına engel olacak nitelikte her türlü müdahaleden sakınmalıdırlar.” (m.…
UÇÖ’nün Teşkilatlanma ve Kolektif Müzakere Hakkı Prensiplerinin Uygulanmasına Mütaallik…
Ülkemizde sendika hakkının hukuksal açıdan güvence altına alınması oldukça sorunlu…
hakkı şu şekilde güvence altına alınmıştır(181);…
“Çalışanlar ve işverenler, üyelerinin çalışma ilişkilerinde, ekonomik ve sosyal hak ve menfaatlerini korumak ve geliştirmek için önceden izin almaksızın sendikalar ve üst kuruluşlar kurma, bunlara serbestçe üye olma ve üyelikten serbestçe çekilme haklarına sahiptir. Hiç kimse bir sendikaya üye olmaya ya da üyelikten ayrılmaya zorlanamaz.…
Sendika kurma hakkı ancak, millî güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlâk ile başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması sebepleriyle ve kanunla sınırlanabilir. Sendika kurma hakkının kullanılmasında uygulanacak şekil, şart ve usuller kanunda gösterilir.…
İşçi niteliği taşımayan kamu görevlilerinin bu alandaki haklarının kapsam, istisna ve sınırları gördükleri hizmetin niteliğine uygun olarak kanunla düzenlenir.…
Sendika ve üst kuruluşlarının tüzükleri, yönetim ve işleyişleri, Cumhuriyetin temel niteliklerine ve demokrasi esaslarına aykırı olamaz.”…
Anayasa’nın 51. maddesindeki değişiklik ile anayasal dayanağın da oluşturulması ile…
Diğer taraftan söz konusu kanuni tanımın 04.04.2012 tarihli ve 6289 sayılı Kamu Görevlileri…
Ancak anayasal düzeyde dahi tanınmasa, bir kamu personelinin örgütlenme hakkına,…
“Çünkü sendika kurma özgürlüğü bir yandan demokrasiye dayalı düzeni oluşturan kişiliğe bağlı hak ve ödevlerdendir. Öte yandan da toplumsal yaşantıyı çağdaş uygarlık düzeyine eriştirme amacını güden sosyal ve iktisadi hak ve ödevlerdendir. Bunların yerine getirilmesinde gözönünde tutulacak…
şeklinde açıklamıştır.(183) …
Dolayısıyla anayasal koruma sağlanması ile birlikte geçici personelin örgütlenme…
Temyize konu olayda Danıştay, işçiler dışında belirtilen memur, sözleşmeli personel…
Bir diğer olayda devlet hastanesinde görev yapan geçici personelin sendika üyesi…
“4688 Sayılı Kanunun yukarda yer alan 2. maddesinde hangi kamu görevlilerinin anılan Yasa kapsamında olduğu açıkça belirtildiğinden ve Kanunun kapsamına yönelik olarak işçi statüsünde bulunanlar dışında istisna getirilmediğinden, 657 Sayılı Kanunun 4/C maddesi uyarınca istihdam edilen geçici personelin de kamu görevlisi olduğu ve 4688 Sayılı Kanun kapsamında bulunduğu tartışmasızdır.…