BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve İlkeler
Amaç ve kapsam
(1) Bu Yönerge’nin amacı; Teşekkül faaliyet alanlarına ilişkin yönetmelik, yönerge ve genelgelerin hazırlanması, onaylanması, ilam, dağıtılması, muhafazası, arşivlenmesi, yayımlanması, değiştirilmesi, yürürlükten kaldırılması hususlarında uyulması gereken usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönerge, Teşekkülün mevzuat düzenlemesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 24/2/2022 tarihli ve 31760 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” ve “EÜAŞ Ana Statüsü” hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu yönergede geçen;
a) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Bağlı Ortaklık: Sermayesinin yüzde ellisinden fazlası Teşekküle ait olan işletme veya işletmeler topluluğundan oluşan Anonim Şirketleri,
c) Birim: Merkez teşkilatında; Teftiş Kurulu Başkanlığı, Hukuk Müşavirliği, daire başkanlıkları ile müstakil müdürlükleri, taşra teşkilatında; belirli hizmetleri bünyesinde toplayıp, yürüten ve uygulayan işletme, tesis ve diğer müdürlükler ile doğrudan merkeze bağlı müdür yardımcılıkları ve şeflikleri,
ç) EÜAŞ: Elektrik Üretim Anonim Şirketini,
d) Genelge: Yasa, tüzük ve yönetmeliklerin uygulanmasında yol göstermek, herhangi bir konuyu aydınlatmak, bir duruma dikkat çekmek gibi amaçlarla ilgili yerlere gönderilen yazılı talimatı,
e) İhtisas Birimleri: Mevzuat düzenlenen konuda uzman Teşekkül birimini,
f) İşletme: Teşekkülün mal ve hizmet üreten santral, fabrika ve diğer birimlerini,
g) İştirak: Teşekkül veya bağlı ortaklıkların sermayelerinin en az yüzde on beşine, en çok yüzde ellisine sahip bulundukları Anonim Şirketleri,
ğ) Merkez Teşkilatı: Genel Müdürlük Merkez Birimlerini,
h) Mevzuat: EÜAŞ Genel Müdürlüğü Yönetmelik, Yönerge ve Genelgeleri ile bu konularda diğer Kurum/Kuruluşlarca hazırlanan düzenleyici işlemleri,
ı) Teşekkül: Elektrik Üretim Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünü,
i) Taşra Teşkilatı: Merkez Teşkilatı dışında kalan, İşletme ve Tesis Müdürlükleri ile diğer birimleri,
j) Yönerge: Yönetmeliklerde değinilmeyen konulara açıklık getirmek amacıyla düzenlenen yol gösterici resmi belgeyi,
k) Yönetmelik: Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerinin kendi görev alanlarını ilgilendiren konularda, kanunlara ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerine aykırı olmamak koşuluyla çıkardıkları yazılı hukuk kurallarını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yönetmelik ve Yönerge Taslaklarının Hazırlanması Onayı ve İzlenmesi
Taslak hazırlamada uyulacak ilkeler
(1) Taslaklar hazırlanırken aşağıdaki ilkelere uyulur:
a) Taslaklar üst hukuk normlarına aykırı olamaz.
b) Taslaklar düzenleme amacına uygun olarak hazırlanır.
c) Taslakların düzenlemesinde Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik ile yürürlükteki mevzuat hükümlerine riayet edilir.
ç) Taslakların madde metinleri kısa ve anlaşılır biçimde düzenlenir, Türkçe dil bilgisi kurallarına uyulur ve parantez içinde açıklayıcı hükümlere yer verilmez, madde düzeninin uyumlu olması ve terim birliğinin sağlanmasına dikkat edilir.
d) Taslaklar “Times New Roman” veya “Arial” yazı tipi kullanılarak hazırlanır. Harf büyüklüğünün Times New Roman için 12 punto, Arial için 11 punto olması esastır.
e) Taslaklar, maddeler hâlinde yazılır. Yürütme maddesinden sonra varsa taslağın eklerine yer verilir.
f) Taslakların adı kalın, büyük harflerle yazılır ve altı çizilmez.
g) Taslaklar kısımlara, kısımlar da bölümlere ayrılabilir. Kapsamı geniş olan taslaklar kitaplara da ayrılabilir.
ğ) Her kitap, kısım ve bölüm için ayrı ayrı başlık konulur. Kitap, kısım ve bölüm ifadeleri kalın ve büyük harfle, başlıklar kalın ve başlıktaki kelimelerin ilk harfı büyük yazılır. Başlıkların altı çizilmez.
h) Maddeler sırasıyla fıkralar, bentler ve alt bentlerden oluşur. Fıkralar numarayla, bentler harfle, alt bentler numarayla belirlenir. Bentlerin sıralanmasında Türk alfabesinde yer alan tüm harfler kullanılır. Çerçeve maddelerde fıkralar numaralandırılmaz. Fıkraların numarası ayraçla, bentler ve alt bentlerin harf ve numaralan yarım ayraçla kapatılır; “z’ harfinden sonra alfabetik sıralama" aa, bb, cc. çç, ... zz, aaa, bbb,...” şeklinde yapılır.
Maddeler ve çerçeve maddelerin “MADDE” ibareleri kalın, tüm harfleri büyük yazılır, numaralandırılır ve numaradan sonra bitişik olarak kısa çizgi işareti konulur; ayrıca nokta konulmaz. Maddelerin ve çerçeve maddelerin altı çizilmez. Değiştirilen veya eklenen maddeler ile varsa bunların başlıkları kalın yazılmaz, ancak “MADDE” ibareleri yine büyük harfle yazılır.
Tanımlar maddesinde tanımlar alfabetik sıralamaya göre bent veya alt bentlerle gösterilir. Tamınlar maddesine sonradan eklenecek tanımlar son bent veya alt bent olarak eklenir.
ı) Madde, ek madde ve geçici maddelere içeriğine uygun başlıklar konulur. Çerçeve maddelere başlık konulmaz.
Madde hükmünün değiştirilmesi maddenin başlığı ile içeriği arasındaki uyumu bozacak ise madde başlığı da içeriğe uygun şekilde değiştirilir.
Madde başlıkları kalın yazılır ve altı çizilmez. Özel isimler hariç madde başlığının sadece birinci kelimesinin ilk harfi büyük yazılır. Madde başlıklarının sonuna noktalama işareti konulmaz.
i) Müstakil taslaklarda düzenlemenin niteliğine ve ihtiyaca göre sırasıyla amaç, kapsam, dayanak, tanımlar, teşkilat, organlar, nitelikler, görev, yetki ve sorumluluklar, cezaî hükümler, düzenleyici işlemlere ilişkin hüküm, değiştirilen ve yürürlükten kaldırılan hükümler, geçici hükümler ile yürürlük ve yürütme maddeleri ve varsa düzenlemenin ekleri yer alır.
j) Yürürlük maddesinde düzenlemenin yürürlüğe gireceği tarih tereddüde yer vermeyecek şekilde belirtilir.
k) Taslakların dili Türkçedir. Taslaklarda sade, açık ve anlaşılır bir dil kullanılır. Türkçede karşılığı bulunan yabancı kelimelere yer verilmez. Türkçede karşılığı bulunmayan teknik terimlere yer verilmesinin zorunlu olması durumunda, bu terimler aslına uygun olarak yazılır.
l) Taslakların yazımında Türk Dil Kurumu tarafından belirlenen yazım kuralları esas alınır. Ancak teamül hâline gelmiş uygulamalara devam edilebilir.
m) Taslaklarda, varsa tanım maddesinde belirtilenler dışında kısaltmalara yer verilmez. Kısaltmalar yerine kısaltmanın temsil ettiği kelimeler açıkça yazılır.
n) Yönetmelik/yönergenin yenilenmesi halinde, konusu değişmediği durumlarda yeni yönetmelik ve yönergeye aynı numara verilir. Numarasının altına hangi tarihli yönetmelik, yönerge veya genelgenin yerine düzenlendiği işaret edilmek suretiyle eski tarihi taşıyanın yürürlükten kaldırıldığı veya iptal edildiği açıklanır.
(2) Genelgeler sade ve anlaşılır bir dil kullanılmak suretiyle ilgili birim tarafından hazırlanır.
Yönetmelik ve yönergelerin hazırlanması, değiştirilmesi ve yürürlükten kaldırılması
(1) Teşekkül görev alanlarını ilgilendiren kanunların uygulanmasını sağlayan, diğer kuruluşlar ve tüzel kişiler ile olan iş birliği yetki ve sorumlulukları belirleyen, Teşekkül personeline ait genel hükümleri ve çalışma esaslarını ihtiva eden düzenleyici işlemler Yönetmelik ve Yönergeler ile düzenlenir.
(2) Teşekkülün faaliyet alanlarına yönelik yeni Yönetmelik ve Yönerge hazırlanması veya mevcut düzenlemede değişiklik yapılması ihtiyacı ihtisas birimleri tarafından belirlenir.
(3) Hazırlanan taslak üzerinde çalışma yapılması için ihtisas birimi tarafından Genel Müdürlük Oluru alınarak komisyon kurulur. Bu komisyonda;
Genel Müdürlük Makamının belirleyeceği bir başkan, Hukuk Müşavirliği ve Teftiş Kurulu Başkanlığından birer üye, ilgili birimden iki üye olmak üzere en az beş üyeden oluşur. Gerekli hallerde komisyona ihtisas birimlerinden üye alınabilir.
(4) Komisyonun çalışma süresi ve esasları, görevlendirme aşamasında belirlenir. Sekretarya işleri taslak sahibi birim tarafından yapılır.
(5) Görevli komisyonca hazırlanan taslak, gerek görülmesi halinde diğer birimlerin görüşüne sunulur. Birimler taslağa ilişkin görüşlerim talep edilen süre içerisinde bildirmekle yükümlüdür ve süresi içerisinde görüş bildirilmemesi halinde olumlu görüş verildiği kabul edilir. Alınan görüşe göre gerekli değişiklik ve düzeltme yapılır.
(6) Komisyon tarafından son şekli verilen taslak ihtisas birimince Yönetim Kuruluna sunulmak üzere Genel Müdürlük Makamına sunulur.
(7) 24/5/1984 tarihli ve 3011 sayılı Resmi Gazete’de Yayımlanacak Olan Yönetmelikler Hakkında Kanun gereği Resmi Gazete’de yayımlanması gereken Yönetmelikler, Yönetim Kurulu Kararını takiben, Hukuk Müşavirliği tarafından Bakanlığa gönderilir. Bu yönetmelikler, yürürlüğe giriş için başka bir tarih belirlenmemiş ise Resmi Gazete'de yayımlandıkları tarih itibariyle yürürlüğe girer.
(8) Resmi Gazete’de yayımlanması gerekmeyen Yönetmelikler ile Yönergeler, yürürlüğe giriş için başka bir tarih belirlenmemiş ise Yönetim Kurulunun onay tarihinde yürürlüğe girer.
(9) Yönetmelik ve Yönergelerin değiştirilmesi veya kaldırılması da bu maddede belirtilen usule tabidir.
Yönetmelik ve yönergelerin duyurulması
(1) Yönetmelik ve Yönergelerin yürürlüğe girmesini takiben söz konusu mevzuatı hazırlayan birim tarafından tüm birimlere yazı ile duyurulur ve Teşekkülün WEB sayfasında yayımlanması sağlanır.
Genelgelerin hazırlanması, yürürlüğe konulması, yürürlükten kaldırılması ve duyurulması
(1) Genelge çıkarma yetkisi Genel Müdürlüğe aittir.
(2) Genelgeler, ihtisas birimleri tarafından hazırlanabilir. Konusu diğer birimleri de ilgilendiriyor ise taslak olarak ilgili birimlere görüşleri alınmak üzere gönderilir. Birimler taslağa ilişkin görüşlerini talep edilen süre içerisinde bildirmekle yükümlüdür ve süresi içerisinde görüş bildirilmemesi halinde olumlu görüş verildiği kabul edilir. Alınan görüşe göre gerekli değişiklik ve düzeltme yapılır. Hazırlanan taslak Genel Müdürlük onayına sunulur. Genel Müdür tarafından da doğrudan Genelge yayımlanabilir.
(3) Genelgelere ‘genelge yıl/no’ şeklinde sıralı kayıt numarası verilir.
(4) Genelgeler, yeni bir Genelge ile değiştirilir veya yürürlükten kaldırılır. Yürürlükten kaldırılan veya değiştirilen Genelgenin tarih ve numarası yeni Genelgede belirtilir.
(5) Genelgeler, ihtisas birimi tarafından birimlere ve gerekli durumlarda ilgili kurum/kuruluşlara duyurulur. Genelgelerin Teşekkülün WEB sitesinde ve portalda yayımlanması sağlanır.
Mevzuatın kaydedilmesi ve izlenmesi
(1) Yönetmelik, yönerge ile genelgeler ihtisas birimleri ve Kurumsal İletişim Müdürlüğü tarafından fiziki ve elektronik ortamda kayıt altına alınarak muhafaza edilir.
(2) Mevzuatın güncel halde tutulması işlemleri ihtisas birimleri tarafından yerine getirilir ve çalışmalar hakkında Hukuk Müşavirliği bilgilendirilir.
(3) Diğer kurum ve kuruluşlar tarafından hazırlanarak Resmi Gazete de yayımlanmak suretiyle yürürlüğe giren dış mevzuattan, Teşekkülün görev ve faaliyetleri ile ilgili olanlar ihtisas birimi tarafından Hukuk Müşavirliğine ve birimlere yazılı olarak duyurulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mevzuat Taslaklarına İlişkin Teşekkül Görüşünün Hazırlanması
Mevzuat taslaklarına ilişkin Teşekkül görüşünün hazırlanması ve bildirilmesi
(1) Diğer kurum ve kuruluşlar tarafından hazırlanan mevzuat taslaklarına ilişkin Teşekkül görüşünün hazırlanması süreci Hukuk Müşavirliği tarafından yürütülür.
(2) Birimler mevzuat taslağına ilişkin görüş ve önerilerini talep edilen süre içerisinde yazılı olarak bildirmekle yükümlüdür. Süresi içerisinde görüş bildirilmemesi halinde olumlu görüş verildiği kabul edilir.
(3) Diğer kurum ve kuruluşlar tarafından hazırlanan mevzuat taslaklarına ilişkin oluşturulan Teşekkül görüşü Hukuk Müşavirliği tarafından ilgili kurum/kuruluşa gönderilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
(1) Bu Yönerge ile Yönetim Kurulunun 19/12/2002 tarih ve 4-38 sayılı Kararı ile yürürlüğe konulan EÜAŞ Yönetmelik, Yönerge ve Genelgelerin Düzenlenmesi, Duyurulması ve Saklanması İle İlgili Yönerge yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
(1) Yönetim Kurulunun ..... tarih ve ....... sayılı kararı ile kabul edilen bu yönerge karar tarihi itibariyle yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönerge hükümlerini EÜAŞ Genel Müdürü yürütür.