Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun 19/01/2017 tarihli toplantısında; ekte yer alan Mevcut Doğal Gaz Dağıtım Bölgeleri Lisans Kapsamı Dışında Kalan Merkez Nüfusu 20.000 Ve Üzerindeki İlçelere Doğal Gaz Ulaştırılmasını Sağlamak Amacıyla Yapılacak Yatırımlara İlişkin Alınan 2016/9382 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararının Uygulanmasına Dair Usul Ve Esaslar'ın kabul edilerek Resmi Gazete'de yayımlanmasına,
karar verilmiştir.
Mevcut Doğal Gaz Dağıtım Bölgeleri Lisans Kapsamı Dışında Kalan Merkez Nüfusu 20.000 ve Üzerindeki İlçelere Doğal Gaz Ulaştırılmasını Sağlamak Amacıyla Yapılacak Yatırımlara İlişkin Alınan 2016/9382 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararının Uygulanmasına Dair Usul ve Esaslar
Amaç
(1) Bu Usul ve Esasların amacı; mevcut doğal gaz dağıtım bölgeleri lisans kapsamı dışında kalan merkez nüfusu 20.000 ve üzerindeki ilçelere doğal gaz ulaştırılmasını sağlamak amacıyla yapılacak yatırımlara ilişkin alman 2016/9382 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında yeterlik sağlayan ilçelere doğal gaz ulaştırılmasına ilişkin yapılacak yatırımlara ilişkin Usul ve Esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Usul ve Esaslar; mevcut doğal gaz dağıtım bölgeleri lisans kapsamı dışında kalan merkez nüfusu 20.000 ve üzerindeki ilçelere doğal gaz ulaştırılmasını sağlamak amacıyla yapılacak yatırımlara ilişkin alman 2016/9382 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında yeterlik sağlayan ilçelere doğal gaz ulaştırılmasına ilişkin yapılacak yatırımlara ilişkin düzenlemeleri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Usul ve Esaslar, 17/10/2016 tarihli ve 2016/9382 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 5 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Usul ve Esaslarda geçen;
a) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Başkan: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu Başkanını,
b) BOTAŞ: Boru Hatları İle Petrol Taşıma Anonim Şirketini,
c) Dağıtım bölgesi: Dağıtım şirketinin dağıtım faaliyetini gerçekleştirebilmek için yetkili kılındığı bölgeyi
ç) Dağıtım şirketi: Belirlenen bir şehirde doğal gazın dağıtımı ve mahalli gaz boru hattı şebekesi ile nakli faaliyetlerini yapmaya yetkili kılınan tüzel kişiyi,
d) EPDK: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
e) İlgili mevzuat: 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak çıkarılan Yönetmelik, Tebliğ, Kurul Kararları ve ilgili lisansları,
f) Kurul: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunu,
g) Münhasır yatırım: 2016/9382 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamına giren ilçelere doğal gaz ulaştırmak amacıyla münferiden BOTAŞ tarafından yapılan yatırımları,
ğ) Müşterek yatırım: 2016/9382 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamına giren ilçelere doğal gaz ulaştırmak amacıyla BOTAŞ ve ilgili ilçede doğal gaz dağıtım faaliyeti yapmak üzere yetkilendirilen doğal gaz dağıtım şirketi tarafından ortaklaşa yapılan yatırımları,
h) NVİGM: İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünü,
ı) Şehir besleme hattı: Şehir giriş istasyonunu ulusal iletim hattına bağlayan yüksek basınçlı boru hattını,
ifade eder.
(2) Bu Usul ve Esasta geçen ve yukarıda yer almayan tanım ve kısaltmalar için ilgili mevzuatta yer alan tanım ve kısaltmalar geçerlidir.
Yeterlik sağlayan ilçelerin belirlenmesi
(1) 2016/9382 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının yürürlüğe girdiği tarihte merkez nüfusu 20.000 ve üzerinde olan ilçelerin listesi BOTAŞ tarafından bu Usul ve Esasların yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 15 gün içerisinde NVİGM'den talep edilir.
(2) Büyükşehirlerde yer alan ilçelerde merkez nüfusun 20.000 ve üzerinde olup olmadığının tespitinde 12/11/2012 tarihli 6360 sayılı Kanunla mahalleye dönüşen köylerin/beldelerin nüfuslarının dikkate alınmaması gerektiği BOTAŞ tarafından NVİGM'ye bildirilir.
(3) Bu maddenin 1 inci ve 2 nci fıkraları kapsamında hazırlanan listedeki ilçelerin doğal gaz dağıtım bölgeleri içinde yer alıp almadığının belirlenmesi amacıyla BOTAŞ tarafından EPDK'ya başvurulur.
(4) BOTAŞ tarafından EPDK'ya başvurusu yapılan listedeki ilçelerden 2016/9382 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının yürürlüğe girdiği tarihte doğal gaz dağıtım bölgeleri içinde yer almadığı belirlenen ilçeler başvuru tarihinden itibaren 15 gün içinde EPDK tarafından BOTAŞ'a bildirilir. 22/10/2016 tarihi itibari ile dağıtım lisans bölgesi içerisine alınması için dağıtım şirketlerince başvuru yapılmış ilçelerden başvurusu Kurul tarafından uygun bulunmuş olan ancak lisans tadili yapılmamış ilçeler dağıtım bölgesi içerisinde kabul edilir.
(5) EPDK tarafından 4 üncü fıkra kapsamında belirlenen ilçelerin bulunduğu il sınırları içerisinde doğal gaz dağıtım lisansı kapsamında faaliyette bulunan herhangi bir dağıtım şirketinin bulunmadığı ilçeler ve belirtilmesi gerekli görülen diğer hususlar BOTAŞ'a bildirilir. Bu ilçelere ilişkin değerlendirme, EPDK tarafından söz konusu il sınırları içerisinde faaliyet göstermek üzere bir dağıtım şirketinin lisanslandırılmasından sonra yapılır.
(6) NVİGM ve EPDK verilerine göre yatırım yapılacak ilçe listesi BOTAŞ'ın nihai incelemesi sonrasında teknik ve ekonomik değerlendirmesini içeren bir rapor ile Bakanlık onayına sunulur. BOTAŞ tarafından Bakanlığa sunulacak raporda EPDK tarafından belirtilen hususlara da yer verilir. Bakanlık onayı ile yeterlik sağlayan ilçelerin listesi BOTAŞ tarafından EPDK'ya bildirilir.
İlçelerde faaliyet gösterecek dağıtım şirketlerinin belirlenmesi
(1) Yeterlik sağlayan ilçelerde doğal gaz dağıtım faaliyeti gösterecek olan tüzel kişi 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri gereğince EPDK tarafından belirlenir.
(2) Yeterlik sağlayan ilçelerin bağlı oldukları il sınırları içerisinde faaliyet gösteren dağıtım şirketi/şirketlerinden herhangi bir tanesi tarafından ilgili ilçe için EPDK'ya dağıtım bölgesi genişletme başvurusunda bulunulması halinde, ilgili mevzuat kapsamında dağıtım bölgesi genişletme prosedürü öncelikli olarak işletilir ve Kurul tarafından uygun görülmesi halinde ilgili ilçe dağıtım bölgesi genişlemesi yöntemiyle doğal gaz dağıtım lisansı kapsamına alınır.
(3) Yeterlik sağlayan ilçelerde dağıtım faaliyetinde bulunacak tüzel kişinin Kurul tarafından yetkilendirilmesini müteakip ilgili dağıtım şirketi, dağıtım bölgesine dahil olan ilçedeki dağıtım şebekesi yatırımlarını, bağlantı ve abonelik işlemlerini ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak yürütür.
Münhasıran veya müştereken yapılacak yatırımlar
(1) Yeterlik sağlayan ilçelere doğal gaz arzı sağlanması için gerekli olan yatırımın hızlandırılması amacıyla, imarlı alan sınırlarının iletim hattına mesafesi 30 km'nin altında olan ilçelerde şehir besleme hattı yatırımlarının BOTAŞ ile ilgili dağıtım şirketi tarafından müştereken yapılması esastır. İmarlı alan sınırlarının iletim hattına mesafesi 30 km ve üstünde olan ilçelerde ise şehir besleme hattı yatırımları BOTAŞ tarafından münhasıran gerçekleştirilir. Aynı boru hattı güzergâhında bulunan ilçeler için iletim hattına olan mesafenin tespitinde iletim hattına en uzak mesafedeki ilçenin imarlı alan sınırları dikkate alınır.
(2) Müşterek yatırımlar konusunda BOTAŞ ile dağıtım şirketi arasında ihtilaf yaşanması durumunda, konu taraflarca gecikmeksizin EPDK'ya bildirilir. EPDK tarafından yapılacak inceleme sonucu ihtilaf konusunda Kurul tarafından verilecek olan karar tarafları bağlar.
(3) Müştereken yapılacak yatırımlar için BOTAŞ ile dağıtım şirketleri arasında yapılacak sözleşmelerde yer alacak hususlar ile karşılıklı hak ve yükümlülükler asgari olarak;
a) Güzergâh ön etüt çalışmalarının BOTAŞ koordinasyonunda ilgili dağıtım şirketi ile beraber yapılması, dağıtım şirketince hazırlanan kamulaştırma dosyaları, güzergah raporu, boru çap, metraj ve et kalınlığı raporunun BOTAŞ'ın onayına sunulması,
b) Mühendislik ve kamulaştırma dosyalarının hazırlanması ile yapıma yönelik inşaat işlerinin dağıtım şirketi tarafından karşılanması,
c) Kamulaştırma işlemlerinin, geçiş bedellerinin, hat borularının, pig alıcı/atıcıları ile hat ve take-off vana skidlerinin teminlerinin BOTAŞ tarafından karşılanması,
d) Birden fazla ilçenin bulunduğu dağıtım bölgesi için bir tane alınmak üzere, BOTAŞ'ın temin edeceği malzemelere karşılık teslim edilen toplam malzeme tutarının en fazla % 10'u kadar teminat mektubu talep edebilmesi ve imalatın devreye alınmasını müteakip bir ay içerisinde teminat mektubunun BOTAŞ tarafından iade edilmesi,
koşulları çerçevesinde, ilgili mevzuat hükümlerine aykırılık teşkil etmemek şartıyla taraflar arasında serbestçe belirlenir.
(4) Dağıtım şirketinin talep etmesi ve EPDK tarafından uygun bulunması halinde, yeterlik sağlayan ilçeye doğal gaz arzı için gerekli olan şehir besleme hattı yatırımı dağıtım şirketince münhasıran yapılabilir veya ilgili ilçenin doğal gaz arzı doğrudan dağıtım şebekesinden sağlanabilir.
(5) Münhasıran ve/veya müştereken yapılacak yatırımların ilerleme durumları üçer aylık dönemler halinde rapor haline getirilerek yatırımı gerçekleştiren ilgili lisans sahipleri tarafından EPDK'ya sunulur. Sunulacak ilerleme raporlarında asgari olarak; ilgili ilçede yatırıma başlama, yatırımı tamamlama, gaz arzına hazır hale getirme, ilk gaz verme tarihleri yer alır.
(6) Bu Usul ve Esaslar kapsamında gerçekleştirilen yatırım tutarları, iletim ve sevkiyat kontrolüne ait tarifeler ile perakende satış tarifelerinde dikkate alınır.
Yürürlük
(1) Bu Usul ve Esaslar yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Usul ve Esasları Başkan yürütür.